مدیریت و رهبری

مدل ادکار ADKAR Model

صفحه 1:
مدل ادکار ADKAR Model 0 ۱۸۵۲ Is

صفحه 2:
a نوع [ مراحل استفاده ] ‎Ses)‏ ‏سطح پیچیدگی

صفحه 3:
موفقیت یک پروژه تغییر , مستلزم اجرای مجموعه ‎culled jl sl‏ ها و فرآیندهای هدفمند است که می بایست در قالب یک مدل یا چارچوب مدون به دفت تعریف و اجراء گردند . تاکنون مدل های مختلفی بدین منظور ایجاد شده است . مدل ۱6۷/۱0 1۹۱۴۲ , مدل ‎ADKAR‏ مدل هشت مرحله ای ‎Kotter‏ , مدل هفت ‎Covey wale‏ 56006 و مدل ۲16۴-8۵55 نمونه هایی در این زمینه هستند . ‎Jao‏ ۸0۷۵8 یکی از مدل های ساده و در عین حال بسیار موفق در حوزه مدیریت تغییرات است . نام اين مدل از پنج واژّه ۸/۵۲6۳655 (آگاهی در خصوص ضرورت تغییر ) , 065[۳6 (تمایل به تغییر ) , 00۷/1۵096 (دانش لازم برای نحوه تغیبرکردن ) , ‎Ability‏ (توانایی کسب مهارت ها و رفتارهای جدید ) 5 ‎Reinforcement‏ (تقويت و حفظ تغيير ) اقتباس شده است که در سال 2003 توسط ۱۱/206 6۴[ مدیرعامل ۳۳۵56 ایجاد شده است . فرآیندها و اقدامات ارایه شده در اين مدل با محور قرار دادن قرا در نهایت به دنبال تغبیرات در سطح یک سازمان است. اه هر یکاز اقداماتب نج گانه ف وقبه عنولن‌اجزاء سازنده ب-رایت_فییر موا ‏لفراد و در نهایدس ازمان‌ها باد میکند. ‎bead‏ ينه صورة رتسم ياشند . يه ‎Gimmie‏ ‏.هر مرحله میب ایستق لاز شروع مرجله بعد. : کمیل‌گردد . حازمانیکه یک‌مرحله بطور کامل‌اجراء نشود , موفقیندر مرحله ب-عدعمیسر نخواهد شد . ‏سفر جداب و در عین حال دشوار تغییر. با فرآیند آگاهی و اطلاع رسانی آغاز می گردد . تغیبر با چشمان پسته و عدم آگاهی از ضزورت تغییر : در عمل پروه تغییر را با شکست مواچه می سازد ویا دز نهایت از دل آن تغیبیات فصلی و یا لحظه ای متناسب با شرایط روز متولد خواهد شد که نمی توان نام آن )| ‎jaa‏ گذاشت و شاید ‎just‏ رنگ متناسب با شرایط محیطی و منافع صرف شخصى بهترين توصيفى است كه مى توان به أن نسيت داد . در ادامه . مى بايست تمايل و مشاركت در فرآيند تغيير وجود داشته باشد . تصميم به انجام تغيير بدون داشتن دانش لازم به سرانجام نخواهد رسید . مهم این است که برای انجام یک کار درست از بهترین و صحیح ترین روش های موجود استفاده کرد و به دنبال اختراع مجدد چرخ نرویم ! ایجاد تغییر بدون وجود توانایی لازم در افراد مشکل ساز خواهد بود . افراد بايد ببديرتد كه براى تغيير . لازم است بهای ‎ol‏ را پرداخت نمایند . ترک و یا اصلاح برخی عادات و رفتارها , کسب مهارت های جدید , اصرار و ‏یین بر رفتارهای صحیح نمونه هایی در اين زمینه می باشند که می بایست توانایی انجام این قرایندها در افراد نهادیت ‎ae‏ حفظ و تقویت تغییرات ایجاد شده یکی دیگر از ارکان مهم تغییرات است . چیزی را که بدست آورده ایم , هم می بایست تقویت کرد و هم در حفظ آن تلاش مستمر ‎

صفحه 4:
اجزاء پنج گانه مدل ‎ADKAR‏ آگاهی در خصوص ضرورت تغییر :آگاهی از تغییر پیشنهادی و نیاز کسب و کار برای تغییر. اولین عنصر در مدل ۸0۵8 است. به عبارت دیگر , اولین مرحله کلیدی جهت یک تغییر موفقیت آمیز, آگاهی از چرایی تغییر است . در این مرحله + دلایل و ضرورت یک تغبیر تبین و تشریج می گردد. از این رو , برنامه ریزی جهت ایجاد ارتباطات ضیوری است .چراکه مخاطبان هدف می بایست بپذیرند که چشم و گوش خود را آماده شنیدن و یا دیدن دلایل تغییرات نمایند تا چرایی تغییر به یک بأور قلبی تبدل شود . پس از اتمام موفقیت آمیز این مرحله . افراد و یا کارکنان یک سازمان با ضرورت تغییر آشنایی کامل را پیدا می کنند و با چشمان باز به استقبال تغیبر خواهند رفت تمایل یه مشازکت و حمایت از تفیبر: تمایل به حمایت و مشارکت در تغيير بيشتهادى : عنصر بعدی در مدل است . تمایل ( خواستن ) اتفاقی است که می بایست در وجود یکایک افراد بیافتد و ارتباط چندانی با کسب و کار ندارد : به عبارت دیگر . جرقه راه اندازی موتور محرک تفییر . می پایست در ایتدا در وجود افراد شعله ور شود . در اين مرحله : افراد می پایست یک تصمیم شخصی و مهم جهت حمایت از تغیر و مشارکت موثر در نغییرات را اتخاذ نمایند . تمایل به حمایت و مشارکت موثر در فرآیند تفییر , صرفا زمانی می تواند محقق گردد که قبل از آن مرحله آگاهی بطور کامل و با موفقیت به اتمام رسیده باشد . داشتن دانش لازم در خصوص نجوه تفییر : سومين عنصر مدل ۰ دانش مورد نیاز جهت چگونگی انجام تغيير است . آفراد ممکن است آگاهی لازم در خصوص ضرورت تغییر را پیدا کرده اند و همچنین داراى انكيزه قوی و یک تمایل جدی جهت حمایت و مشارکت در تغییر باشند ولی دارای دانش لازم در خصوص نجوه آنجام تغیبرات و واکنش های مناسب نمی باشند . برای انتقال دانش : از روش های مختلفی مي توان استفاده کرد . روش های آموزشی , تربیتی . مشاوزه , شرکت در انجمن ها و جلسات خاص و ... نمونه هایی در اين زمینه می باشند . لازم نیست تمامی فرآیند انتقال دانش , محدود به آموزش گردد.

صفحه 5:
در برنامه های انتقال دانش می بایست دو گروه ضروری دانش به مخاطیان انتقال داده شود : دانش اين كه جكوته مى بايست تغبير كرد ( در حين تغيبر جه كارى مى بایست انجام داد) و دانش این که پس از ایجاد تغییر , جه كار بايد كرد. به كفته نلسون ماندلا + آموزش قوى ترين سلاحى است كه مى توان با استفاده از آن دنيا را تغيير داد توانايى در ايجاد مهارت ها و رفتارهاى جديد: جهارمين عنصر مدل ‎٠‏ توانايى ايجاد زيرساخت هاى مهارتى و رقتارق أست . يدون توانايى هاى فيزيكى . رولتى و فكرى افراد نمی تواننذ تقیر کنند در این مدل , منظور از توانایی فاصله بین تئوری و عمل است . چه بسیار چیزهایی که از جنبه علمی و حتی تجربی در درست بودن آن هیچگونه شک و شبهه ای وجود ندارد ولی افراد دارای توانایی لازم جهت بکارگیری آن چه در ذهن است با آن چه که در عمل مى بايست نمود بيدا كند , نمی باشند . زمانی که دانش نحوه تغییر به افراد انتقال یافت و به نوعی جنبه تلوری شیوه تفییر تبین و تشریج گردید , لازم است که اثر آن در عمل نیز دیده شود .توانایی در ایجاد زیرساخت مهارتى و رفتاري مورد نياز ء حمايث و ارتقاء مستمر أَنَ ‎٠‏ توان عملياتي موتور محر تفيير را جهت كار در شرايط جوى متفاوت يه شدت افزايش خواهد داد. توانايى در ايجاد مهارت ها و رفتارهای جدید , زمان نسبتا زيادى بطول خواهد انجاميد و مى توان به صورت كاملا عملى , کارگاهی , مشاوره ای و تحلیل بازخوردها سرعت أن را افزايش داد . تقویت و حفظ تغییرات : مرحله نهایی مدل , یکی از اجزاء مهم و بسیار ضروری است چراکه ماحصل ‎Gul ol‏ در جهت حفظ و تاکید بر ماندگاری تغییرات است . اطمینان از اين که تغییرات باقی می مانند و اقراد یه عادات و روش های پیشین خود برنمی گردند را می توان از طریق بازخوردهای مثبت , جوایز , بازشناسی , انداژه گیری عملکرد و انجام اقدامات اصلاحی بطور معتمر رصد کرد

صفحه 6:

صفحه 7:
نیروی کا 4 a EGR a ae ne

صفحه 8:
ference ML ess spe ‏مراجعه‎ Mgtools.ir ‏وب‌سایت‎ O ۱۸۵۲ 5

رایگان