کسب و کار اقتصاد و مالی

مدل تحلیل پوششی داده‌ها – DEA – Data Envelopment Analysis

71-Data-Envelopment-Analysis

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدل تحلیل پوششی داده‌ها – DEA – Data Envelopment Analysis”

مدل تحلیل پوششی داده‌ها – DEA – Data Envelopment Analysis

اسلاید 1: مدل تحلیل پوششی داده‌ها (DEA)Data Envelopment AnalysisMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانمدل تحلیل پوششی داده‌ها (DEA)نوعمدلمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / طراحی / بازنگریموضوعمالی و سرمایه گذاریسطحسازمانیپیچیدگیزیاد

اسلاید 3: تحلیل پوششی داده‌ها، یك چارچوب تئوریك را برای تحلیل عملكرد و اندازه گیری كارایی، فراهم می آورد. مدل مذكور شامل مجموعه های از تكنیك های برنامه ریزی خطی است كه مرز كارا را با استفاده از داده های مشاهده شده بنا می‌كند و آنگاه به ارزیابی و اندازه‌گیری كارایی واحد تصمیم ساز می پردازد. مدل تحلیل پوششی داده‌ها برخلاف بسیاری از مدل‌های مرسوم در نظریه اقتصاد خرد، در اندازه گیری كارایی می تواند شامل چندین ورودی و چندین خروجی باشد. مضافاً اینكه به اطلاعات مربوط به قیمت كالاها و خدمات نیازی ندارد. در این خصوص فرضیه نهفته در مدل اصلی این است كه داده های مساله، شامل مقادیر قطعی است و این درحالی است كه این فرض در بسیاری موارد مخدوش است و داده‌ها فازی و غیر دقیق هستند. از مدل تحلیل پوششی داده‌ها با اعداد مثلثی به همراه روش حل آن ارائه خواهد شد. به کارگیری و استفاده از تحلیل پوششی داده ها در جایی که مقایسه مستقیم بین واحد های تصمیم گیری براساس چندین نهاده و ستاده و احتمالاً با ابزار سنجش متفاوت صورت می گیرد، هم چنین در جایی که ماهیت دقیق روابط تبدیل نهاده به ستاده ناشناخته است یا به راحتی قابل شناسایی نیست بسیار سودمند است. ارزیابی براساس این رویکرد می تواند واحدهای تصمیم گیری (DMU) را با توجه به عملکرد خاص هر واحد رتبه بندی کرده، واحدهای نمونه را برای آن دسته از واحدها که عملکرد آن ها می تواند بهبود یابد مشخص نماید و برای واحدهای تصمیم گیری دارای عملکرد ضعیف، براساس عملکرد ملحق شده واحدهای نمونه، تعیین هدف نماید. روش DEA به واحد تصمیم گیری اجازه می دهد وزن هایی برای نهاده ها و ستاده ها انتخاب کند که بهترین شناخت ممکن را به دست دهد. هر DMU به نوبت مورد توجه قرار گرفته ومطلوب ترین وزن ها برای آن انتخاب می شود. سپس عملکرد همه ی DMU های دیگر براساس همین وزن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. در نتیجه، مجموعه ای از شاخص های عملکرد مرتبط، با استفاده از مطلوب ترین وزن های آن واحد و مطلوب ترین وزن های واحدهای دیگر به دست می آید. این روش همه DMU هایی که به طور نسبی دارای بهترین عملکرد می باشند و آنهایی که از عملکرد ضعیف تری برخوردار هستند را شناسایی می کند. هم چنین نشان می دهد که نهاده ها به چه میزان باید تغییر کنند تا آنهایی که دارای عملکرد ضعیف تر هستند به سمت واحدهای دارای عملکرد برتر حرکت نمایند.

اسلاید 4: به علاوه، یک مجموعه مرجع از واحد های نمونه ارایه می کند که هریک از واحد های دارای عملکرد نسبتاً ضعیف باید برای عملکرد برتر به دنبال آنها باشند. برای بکارگیری این روش گام های زیر باید برداشته شود: 1- تعیین واحدهای مورد بررسی: درگام نخست لازم است تمام واحدهای سازمان DMU) ) که می خواهیم با هم مقایسه کنیم و میزان کارایی آنها را بسنجیم مشخص کنیم. 2- تعیین ورودی ها و خروجی های مناسب : تمام واحدهای تصمیم گیری بنا به وضعیت و زمینه فعالیت خود دارای چندین ورودی و خروجی می باشد. ورودی ها از قبیل ؛ بودجه، هزینه ها، تعداد نیروی انسانی و ... خروجی ها شامل : درآمدها، تعداد محصول، رضایت مشتریان و ... می باشند. با توجه به حوزه فعالیت سازمان مورد بررسی ، لازم است که ورودی ها و خروجی های مناسبی با نظر خبرگان و کارشناسان آن حوزه انتخاب شود. 3- جمع آوری اطلاعات : پس از تعیین ورودی و خروجی ها، باید مقدار هرکدام از ورودی و خروجی ها را جمع آوری و در صورت نیاز اندازه گیری کرد. 4- پایش اطلاعات : اگر دامنه برخی از داده های بدست آمده در گام قبل بسیار متفاوت باشد آن ها را نرمال کنیم. برای مثال اگر یکی از ورودی ها مقادیر بین 0 تا 1 را بپذیرد و یکی از خروجی ها مقادیر بین 10000 و 20000 را، برای نرمال کردن خروجی می توان تمام اعداد مربوط به آن خروجی را بر بزرگترین آنها تقسیم کرده تا مقادیر خروجی ها هم در بازه 0 تا 1 تغییر کند. این کار به دقت روش کمک زیادی می کند. 5- انتخاب مدل مناسب : پس از آماده شدن اطلاعات لازم است مدل مناسبی برای ارزیابی با روش DEA انتخاب شود. این مدل براساس عواملی از قبیل شرایط سازمان، بازار و... انتخاب می شود. مدل های CCR (بازده به مقیاس ثابت) زمانی مناسب است که همه واحدها در مقیاس بهینه عمل کنند. هرگاه فضا و شرایط رقابت ، محدودیت هایی را در سرمایه گذاری تحمیل کند موجب عدم فعالیت واحد در مقیاس بهینه می گردد و باید از مدل های BCCاستفاده شود. 6- مدل و تحلیل نتایج: در این مرحله می توان با ارایه اطلاعات به نرم افزارهای روش DEA ، نتایج و جواب مدل را مورد بررسی قرارداد. اهداف زیر در تحلیل نتایج باید مورد توجه باشد: مشخص کردن واحدهای کارا و واحدهای ناکارا رتبه بندی واحدها براساس کارایی شناسایی واحدهای مرجع برای هر واحد ناکارا 7- ارایه راهکار برای واحدهای ناکارا: در انتها برای هر واحد ناکارا، مجموعه ای از استراتژی ها و راهکارهای عملی برای رسیدن به کارایی بالاتر باید مشخص شود. بدین منظور واحدهای کارا را به عنوان واحدهای مرجع در نظر گرفته و با مطالعه علل کارا بودن واحدهای مرجع، راهکارهایی به مدیریت واحد ناکارا برای ارتقای کارایی واحد تحت مدیریتش ارائه می شود.

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطفرآيند تحليل سلسله مراتبي Analytic hierarchy process (AHP) جایزه کیفیت اروپاEuropean Quality Award- European Foundation for Quality Management مدل بهبود تطبیقیBenchmarking مزایا•توانایی بکارگیری در سازمان هایی با چندین ورودی و چندین خروجی.•شکل خاصی برای تابع تولید در نظر نمی گیرد و مستقیماً با داده ها سر و کار دارد.•هر واحد با واحدهای مشابه از لحاظ موقعیت، نهاده ها و ستاده ها مقایسه می شود. •هر ورودی یا خروجی با دیمانسیون خود در محاسبات کارایی محاسبه می شود و نیاز به هم دیمانسیون کردن نیست.معایب•روشDEA متکی به اطلاعات گذشته است. بنابراین نتایجی که این روش به عنوان راهکار به مدیریت ارایه می نماید بر اساس اطلاعات گذشته است. •برای حالتی که تعداد واحدها کم و تعداد ورودی ها وخروجی ها زیاد باشند مناسب نیست. تعداد واحدها ≥ 3 ( تعداد ورودی ها + تعداد خروجی ها )•DEA فقط کارایی نسبی را اندازه گیری می کند. •از آنجا که DEA یک روش غیرپارامتری است، نمی توان صحت و دقت آن را بوسیله ی آزمون های فرض آماری سنجید.-به کارگیری و استفاده از تحلیل پوششی داده ها در جایی که مقایسه مستقیم بین واحد های تصمیم گیری براساس چندین نهاده و ستاده و احتمالاً با ابزار سنجش متفاوت صورت می گیرد کاربرد دارد. هم چنین در جایی که ماهیت دقیق روابط تبدیل نهاده به ستاده ناشناخته است یا به راحتی قابل شناسایی نیست بسیار سودمند است.-یکی از مهمترین کاربردهای DEA داشتن یک رویکرد سیستمی به مجموعه DMUهای تحت ارزیابی است. یک سیستم مجموعه‌ای از افراد، منابع، مفاهیم و رویه‌هایی هستند که به گونه‌ای در تعامل با یکدیگر قرار گرفته‌اند که در راستای رسیدن به هدفی مشخص وظایفی را انجام می‌دهند.کاربردها

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان