کسب و کار مدیریت و رهبری

مدل سازی اطلاعات سازمان

modelsazi_etelat_sazman

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدل سازی اطلاعات سازمان”

مدل سازی اطلاعات سازمان

اسلاید 1: مدلسازي اطلاعات سازمانمهدي فقيهي1392

اسلاید 2: فهرستبخش اول: مروري بر مديريت سيستم اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی سازمانبخش دوم: چرخه تكامل سیستم های اطلاعاتی ومروري كلي بر روشهاي سنتي تحليل و طراحي سيستمبخش سوم: تكنيكها و روشهاي مدلسازي در تحليل و طراحي MISبخش چهارم: مروري بر روش تحليل و طراحي ساخت يافتهSSADMبخش پنجم: طراحی نرم افزار سیستم2

اسلاید 3: 3تعریف سیستم اطلاعاتیعبارت است از سیستم های رسمی و غیر رسمی که اطلاعات قدیم، حال و اطلاعات مربوط به برنامه های آینده را به صورت کتبی و شفاهی مرتبط با عملیات داخلی سازمان و محیط فراهم می سازد. سپس به دلیل اطلاعات فراهم شده در چارچوب سازمانی مقتضی از مدیران، پرسنل و تامین کنندگان، مشتریان و اجزای کلیدی محیط در تصمیم گیری پشتیبانی می کند.یک سیستم اطلاعاتی سیستمی است که داده هاي خام را به عنوان درون داده ها می پذیرد و پس از پردازش، برون داده هایی به صورت اطلاعات عملیاتی و گزارش مدیریتی تولید می کند.

اسلاید 4: 4جایگاه یک سیستم اطلاعاتی

اسلاید 5: 5تعریف MIS در یک سازمان سیستمی است که به کمک دو فرایند پالایش و متراکم سازی، اطلاعات خام را پس از پردازش به صورت اطلاعات و آگاهی در می آورد و بر مبنای زمانی منظم، به منظور تصمیم گیریهای لازم در اختیار طبقات مختلف مدیران در سازمان (مدیران اداری، اجرایی و عملیاتی ) قرار می دهد.پالایش = حذف داده های نامربوطمتراکم سازی = حذف داده های تکراری

اسلاید 6: 6دلايل ايجاد یک سيستم اطلاعاتينیاز به بهبود عملکردهانیاز به بهبود یا کنترل اطلاعات (داده ها)نیاز به صرفه جویی بیشتر یا کنترل هزینه هانیاز به بهبود، کنترل و امنیت اطلاعاتنیاز به بهبود کارائی افراد یا ماشین هانیاز به بهبود خدمات ارائه شده به مشتریان، شرکاء، کارکنان و ...نیاز به کاهش زمان تصمیم گیرینیاز به حفاظت اطلاعات

اسلاید 7: 7عناصر تشکیل دهنده سیستم اطلاعاتداده ها رويه ها نرم افزاردادهافرادسخت افزاراطلاعات

اسلاید 8: 8مدیریتپردازشگر اطلاعات منابع خروجی منابع ورودیاطلاعاتاطلاعاتدادهروند تبدیلاتتبدیل داده ها به اطلاعات از طریق پردازش اطلاعات

اسلاید 9: خصوصیات اطلاعات مناسبمربوط بودن: چگونگي كاربرد پيامها به منظور اتخاذ تصميم و حل مشكلات تكامل: نحوه بيان و عرضه پياماعتبار: كفايت اطلاعات در بيان آنچه بايد واقعاً نمايش دهد.ايمني: پيام در اختيار كاربراني گذارده شود كه نياز به اطلاعات دارند نه ديگران.سرعت: با چه سرعتي data به information تبديل شده است.9

اسلاید 10: اقتصادي بودن: تعيين سطح هزينه تهيه اطلاعات لازم در حدي كه بهينه باشد.كارايي: تعيين سطح و حد مناسب اطلاعات كه به منظور تاميين اطلاعات لازم مورد نياز است.دقت: ميزان و درصد دقيق بودن تهيه اطلاعات كه به درصد بيان مي شود. قابليت اتكاء: ميزان اطمينان به اطلاعات در زمان تهيه آن و ميزان انحراف از استانداردهاي مرتبط و امكان تكرار پذيري.10

اسلاید 11: طبقه بندي اطلاعات11مديران استراتژيكمديران ميانيمديران عملياتيداده هاي عوامل محاطي سازمانداده هاي پديده هاي دنياي محاطي و محدودداده هاي پديده هاي دنياي محيطي و محاطيداده هاي پديده هاي دنياي محاطي و تعهداتگزارشات برنامه ريزي عملياتيگزارشات برنامه استراتژيكيگزارشات برنامه ريزي تاكتيكياهداف سازمان

اسلاید 12: ويژگيهاي سيستمهاي اطلاعاتي نوين رايانه - محور (Computer Based)منظور آن است كه امروزه سيستم ها بايد رايانه اي باشند چرا كه با حجم عظيم اطلاعاتي كه امروزه وجود دارد و نيازي كه به سرعت پردازش، سازگاري بين داده ها و نيز دقت و صحت آنها و شرايط رقابتي براي تصميم گيري بهنگام وجود دارد. سيستم هاي نوين مديريت اطلاعات بدون رايانه مفهومي ندارد.

اسلاید 13: كاربر- ماشين (User Machine)در سيستم هاي اطلاعات نوين بايد كاربر و ماشين با يكديگر در تعامل باشند. در سيستم هاي قبلي كه داده ها در جاي ديگري و حتي در سازمان ديگري پردازش و سپس اطلاعات مورد نياز تهيه مي شد، رابطه اي بين رايانه و استفاده كننده نهايي وجود نداشت و متخصصين رايانه اجازه نمي دادند كه كاربران با سيستم تماس داشته باشند.امروزه سيستم ها به گونه اي طراحي مي شوند كه كاربران به راحتي مي توانند با آنها كار كنند و به اصطلاح سيستم ها كاربر آشنا (User Friendly) هستند.

اسلاید 14: جامع و يكپارچه (Integrated)منظور آن است كه سيستم اطلاعات مديريت بايد بتواند امكان استفاده كاربران متعدد را از پايگاه يا بانك اطلاعاتي مشترك امكانپذير سازد.سيستم هاي اوليه منفرد (Single Use) بودند به اين معنا كه كاربر ها از سيستم هاي جداگانه استفاده ميكردند و ارتباطي بين سيستم ها و داده ها وجود نداشت.

اسلاید 15: 15سازمان بعنوان یک سیستمسازمان سیستمی است که از سازماندهی و ترکیب منابع مختلفی از قبیل نیروي انسانی، مواد، ماشین آلات، تجهیزات، پول و سایر منابع به صورت یک موسسه پایدار و موثر اعم از تجاري و غیرتجاري به وجود می آید. بعبارت دیگر سازمان یک سیستم باز هدف جو است. یک سازمان با دریافت مستمر داده های ورودی فعالیت های خود را تداوم می بخشد و با از بین بردن بی نظمی سعی در رسیدن به تعادل دارد.سازمان سیستمی سازگار با محیط است که ضمن یادگیري و تاثیرپذیري از محیط، وضعیت خود را در مقابل تغیرات آن، تنظیم می کند.

اسلاید 16: 16سازمان به عنوان یک سیستم

اسلاید 17: 17استانداردهايعملکردمديريتتبديلپردازش کنندهاطلاعاتمنابع وروديمنابع خروجيرقباموسسات عاليجامعه محليتأمين کنندگان موادنيروي کاردولتمشتريانسهامداران يا مالکيناطلاعاتنيروي کارپولمواد

اسلاید 18: 18نقش اطلاعات در سازماناطلاعات پردازش شده یا پردازش نشده در واقع مانند خونی است که در رگهای یک سازمان جاری است و سیستم اطلاعاتی وسیله ای برای به جریان انداختن این خون در رگهای سازمان است.به عبارت دیگر سیستم های اطلاعاتی مدیریت وسیله ای است که با کمک اطلاعات مناسب در زمان مناسب تصمیمات مناسب را اتخاذ می کند. اگر اطلاعات به خون و سیستم اطلاعاتی به قلب تشبیه شود می توان گفت سیستم اطلاعات مدیریت مغز آدمی است.

اسلاید 19: 19سطوح سیستم های اطلاعاتی

اسلاید 20: 20وظایف محوله به مدیریت سازمان را می توان بصورت هرمی تشبیه کرد که از سه لایه عمده مدیریت سطوح بالا، سطوح میانی و سطوح پائین تشکیل شده است. همچنین بر مبنای اینکه مدیر در چه سطحی است برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری متفاوتی وجود دارد.

اسلاید 21: 21سطوح تصمیم گیری سازماناستراتژیکتاکتیکیفنی (عملیاتی)اطلاعات شرایط خارجیغیرقابل کنترلبرنامه ریزی نشدهاطلاعات شرایط داخلیقابل کنترلبرنامه ریزی شدهتصمیمات و برنامه ریزی استراتژیک بیشتر جنه هنری و تجربی دارد و تصمیمات عملیاتی بیشتر جنبه عملی دارد و تصمیمات تاکتیکی هم جنبه تجربی و هم جنبه عملی دارد.

اسلاید 22: 22سیستم های اطلاعات سازمانی

اسلاید 23: 23ساختار سیستمهای اطلاعاتی

اسلاید 24: تراکنشیسطح گزارشاتمدیریتیراهبردیEIS MIS,DSSMRSTPSسیستم‌های اطلاعاتی درهرم سازمانی

اسلاید 25: 25سیستم مدیران ارشد (Executive Information System)در این سیستم، هدف تعیین اثرات تصمیمات استراتژیک غیر ساخت یافته مدیریت در روند اجرای حوزه تصمیم است، در این سیستم با استفاده از گراف، روند کار در یک حوزه پیش و پس از تصمیم گیری نمایش داده می شود که با مقایسه آنها می توان به این نتیجه رسید که تصمیم اتخاذ شده در روند اجرایی چه تاثیری دارد.اطلاعات از نواحي مختلف عملياتي جمع آوري مي شود.از اطلاعات خارجي استفاده مي كند.فاكتورهاي حساس موفقيت را تحت كنترل دارد.

اسلاید 26: در موقع بروز مشكلات و استثنائات گزارش مي دهد.رابط كاربر، گرافيكي ساده دارد.

اسلاید 27: سيستمهاي خبره ES (Expert Systems)سيستمهاي خبره بر خلاف سيستمهاي تصميم يار خود برخي از تصميمات را مي گيرند.وقتي قابل استفاده هستند كه سيستم بصورت كامل قابليت مدلسازي داشته باشد.در مورد سيستمهاي تخصصي با دامنه محدود كاربرد دارند. (مثال: كنترل سيستم برق يك كارخانه)

اسلاید 28: 28سیستم مدیران ارشد

اسلاید 29: 29برنامه ريزي منابع سازمان(ERP)هزينه بالاي نگهداري سيستمهاي زايد و تكراري در طول زمان را کاهش می دهد.سرجمع سازي سيستمهاي اطلاعاتي سازمان از جمله: مديريت سفارش، برنامه ريزي و زمانبندي توليد، مديريت توليد، مديريت انبار، توزيع و هزينه يابيتمركز روي 5R Right product، Right quality، Right quantity، Right time، Right price

اسلاید 30: 30فناوري اطلاعات و ERPساخت براي انبار کردن Make to StockMRP – Material Requirements Planningبرنامه‌ريزي مواد مورد نياز (اواخر 1960)MRP II – Manufacturing Resource Planningبرنامه‌ريزي منابع توليد (اعم از ماشين‌آلات، ابزار، پرسنل، و ... در نيمه دوم دهه 1980)ERP – Enterprise Resource Planningساخت براي انبار کردن Make to Stockساخت براي سفارش Make to Order مونتاژ بر اساس سفارش، مهندسي بر اساس سفارش

اسلاید 31: 31سیستم برنامه ریزی منابع سازمان(ERP)

اسلاید 32: 32مديريت ارتباط با مشتري(CRM)CRM تمام راههاي مرتبط بین سازمان و مشتریان موجود و بالقوه را مدیریت می کند. CRM تلفیقی از فرآیندها و تکنولوژي می باشد که از سیستمهاي اطلاعاتی جهت هماهنگ کردن تمام فرآیندهاي مرتبط با مشتریان در فروش، بازاریابی و ارائه محصول و خدمات استفاده می کنند. یک سیستمCRM ایده آل، سیستمی است که فرآیندهاي end–to–end یعنی از مرحله پذیرش سفارش تا مرحله تحویل، محصول و خدمات را بطور یکپارچه و هماهنگ مدیریت می کند.

اسلاید 33: 33ابزار CRM تلاش می کند تا اطلاعات مشتریان را در ارتباط با فرآیندهاي مرتبط با مشتري در سازمان یکپارچه نماید، که این امر با کانال هاي مختلف ارتباطی اعم از تلفن، فاکس،e-mail ، ارتباطات بی سیم، اینترنت و... انجام می شود. سپس تحلیلی مناسبی را براي پاسخ به سئوالاتی نظیر سئوالات ذیل مهیا می کند:ارزش یک مشتري در طول دوره زندگی چیست؟وفادارترین مشتري کیست؟سودمندترین مشتري کیست؟سودمندترین مشتریان چه محصولی خریداري می کنند؟

اسلاید 34: 34مدیریت روابط با مشتری (CRM)مدیریت روابط مشتری

اسلاید 35: 35مدیریت زنجیره تامین (SCM)یک زنجیرۀ تأمین

اسلاید 36: 36سیستم پشتیبان تصمیم گیری(Decision Support Systems) این سیستم از مدلهای برنامه ریزی خطی، غیر خطی و هیورستیک برای تصمیم گیری مدیران در یک مسئله خاص استفاده می کند. این تصمیمات سیستم پشتیبان تصمیم گیری معمولا به صورت نیمه ساخت یافته است و با امور حال و آینده سروکار دارد.فرق این سیستم با MIS در وجود مدلهای تصمیم گیری می باشد. این مدلها می توانند ساده یا پیچیده باشند که سیستم با استفاده از آنها می تواند تحلیل حساسیت لازم و کافی برای تصمیمات مدیریت انجام دهد. به عبارت ديگر DSS یک مجموعه از نرم افزار و سخت افزار خاص است و پرکننده شکاف اطلاعاتی بین MIS و تصمیم گیري است.

اسلاید 37: 37این سیستم در بعضی کتب به سیستم اطلاعاتی خبره و سیستم پشتیبانی مدیران ارشد نیز معروف است.ورودی های آن برنامه بلند مدت و خروجی آن مشخصات پروژه های مورد نیاز سازمان است و در آن علاوه بر بانک اطلاعاتی، پایگاه مدل و روابط کاربران از پایگاه دانش (تجربیات، دانستنیها و یاد گرفته ها) نیز استفاده شده است. این سیستم بیشتر با امور آینده سازمان ارتباط داشته و برای تصمیم گیری به اطلاعات خارج از سازمان هم نیاز دارد.ویژگی های نظام های خبرهتوان استدلالقیاس و نمونه سازی آفرینش و کاربرد مفهومی

اسلاید 38: كاربرد مدلها در سيستمهاي DSS همان گونه که بیان شد DSS سیستم اطلاعات رایانه – محور است که با ترکیب مدل ها و داده ها، تلاش در حل مسائل شبه ساختاری و غیر ساختاری با کمک کاربران دارد. این سیستم ها از مدل های ریاضی برای حل مسائل بهره می گیرند.

اسلاید 39: ساختار DSSساختار عمومی یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری از عناصر زیر تشکیل میشود: سیستم مدیریت مدل:این سیستم بخش اصلی DSS را تشکیل می دهد که مدلهای مورد نیاز سیستم در آن قرار دارد و از دوجزء اساسی تشکیل میشود:پایگاه مدل سیستم مدیریت پایگاه مدل سیستم مدیریت داده:این سیستم داده های مورد نیاز سیستم را شامل میشود که از طریق منابع داخل و خارج از سازمان تامین می شود و بر دو جز مشتمل است.پایگاه دادهسیستم مدیریت پایگاه داده مديريت رابط كاربر:این بخش وظیفه تعامل کاربر با سیستم را عهده دار است و ازطریق آن، کاربر اطلاعات مورد نیاز سیستم را به آن وارد می نماید و نتایج حاصل از کار سیستم را دریافت می دارد.

اسلاید 40: مثالي از كاربرد DSSبه عنوان مثال در یک شرکت هواپیمایی ، انواع سیستم های پردازش به کار گرفته میشود که عملیات روزانه را حمایت می نمایند و از MRS نیز برای پشتیبانی اطلاعاتی مدیران استفاده می شود. دراين شركت ازDSS جهت برنامه ریزی امکانات پروازی ، تخصیص منابع و نیز تحلیل هزینه ها بهره گیری می شود.

اسلاید 41: برخي ويژگيهاي يك سيستم DSS مطلوب پشتيباني از تصميم گيرندگان را در تمام سطوح مديريتي بصورت فردی یا گروهی وبطورخاص در تصمیمات شبه ساختاری و ساخت نایافته بعهده دارد. در کلیه سطوح به تصمیم گیرنده کمک می کند ، اما در سطوح تاکتیکی و استراتژیک کارایی بیشتری دارد. مدلهای همه منظوره ، امکانات شبیه سازی و ابزارهای تحلیلی دیگری را در اختیار تصمیم گیرنده قرار می دهد.به آسانی با نیازهای اطلاعاتی محیط تصمیم گیری سازگار می شود. مکانیسم هایی ارائه می دهدکه سریعا نیازهای اطلاعاتی تصمیم گیرنده را تامین می کند.قابلیت آن را دارد که با یک پایگاه داده ای جامع ارتباط برقرار کند.قابلیت انعطاف کافی دارد تا با سبکهای مختلف مدیریت هماهنگ شود.

اسلاید 42: 42مدل DSSمدير (تصميم گير) دريافت داده مدلسازيآناليز داده هاداده مورد نيازآناليزپايگاه داده

اسلاید 43: 43مثال: سیستم پشتیبان تصمیم سفرهای دریایی

اسلاید 44: 44از جمله مدلهای هیورستیک می توان به (تامین رضایت مشتریان به کمک بهبود کیفیت کالا)QFD (Qualified Function Deployment) ( انتخاب تصمیم از میان چند آلترناتیو با چند هدف) AHP (Analyst Hierarchy Processing) (مقایسه و ارزیابی عملکرد کارکنان) اشاره نمود.DEA (Data Evolve Analyzing)

اسلاید 45: 45سیستم اطلاعات مدیریت (Management Information System)با یک نگاه در این سیستم می توان وضعیت کلی یک سازمان را با توجه به اهداف تعیین و ارزیابی نمود.این سیستم شامل بانک اطلاعاتی و روابط کاربران می باشد و معمولا برای مدیران رده میانی سازمان بکار می رود. همچنین به خاطر اینکه می تواند جایگزین مدیران میانی شود این مدیران از جمله مخالفان ایجاد این سیستم هستند. این مدل ها معمولا بصورت ساخت یافته است.

اسلاید 46: 46سیستم اطلاعاتی مدیریت روشی منظم و سازمان یافته که در قالب آن، اطلاعات ضروری به موقع جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه وتحلیل می شود و در اختیار مدیران و تصمیم گیرندگان در سازمان قرار می گیرد. از اینرو نتیجه اطلاع رسانی در سازمان از اهمیت خاصی در فرایند تصمیم گیری برخوردار است.به عبارت ساده تر سيستم اطلاعاتي مديريت، سيستمي رسمي در سازمان است كه گزارشهاي لازم براي فرآيند تصميم گيري مديران در سطوح مختلف سازمان را فراهم مي آورد.

اسلاید 47: 47محیطحل مشکلات سازماننرم افزارهای چاپ گزارشمدل های ریاضیسیستم اطلاعات مدیریتMIS یک مدل داده اطلاعاتمحیطپایگاه داده

اسلاید 48: 48مقايسه سيستم MIS و DSS

اسلاید 49: 49سیستم گزارشات مدیریت (Management Report System)این سیستم گزارشات مطلوب و مورد نیاز مدیریت را به صورت دوره ای و بر اساس شرایط خاص فراهم می کند. از جمله این گزارشات می توان میزان کمبود اقلام، سفارشات ویژه و گزارشات بازگشت کالا نام برد.این سیستم در بعضی کتب به سیستم (Knowledge Work System) KWS معروف است که در آن از قواعد فنی برای ساخت گزارشات مطلوب مدیریت به صورت های گوناگون استفاده میشود.این مدل ها معمولا به صورت ساخت یافته بوده و یکی از خروجی های آن گزارشات مورد نیاز مدیران میانی سازمان است. همچنین یکی از ورودی های مهم MIS اطلاعات حاصل از TPS و MRS می باشد.

اسلاید 50: گزارش نمونه MRSسيستم MRS از نظر مفهومي از برنامه هاي TPS يك سطح بالاتر است و به عمليات روزمره مربوط نمي شود بلكه به مديريت فعاليت هايي كه عمليات را پشتيباني ميكنند مرتبط است. به عنوان مثال در مورد رزرو بليط از TPS براي دريافت سفارشات و نيز چاپ آن استفاده مي شود. ولي از MRS مي توان براي تهيه گزارش از عملكرد نمايندگيهاي فروش بليط و ارزيابي آنها استفاده كرد.

اسلاید 51: ساختار سيستم گزارشات مديريتمعمولا درMRS داده هايي مورد پردازش قرار مي گيرند كه توسط TPS و ديگر منابع اطلاعاتي داخلي توليد مي شود. كاربر از برنامه درخواست گزارش مي كند، برنامه داده هاي موجود را جمع آوري، اصلاح و پردازش نموده و سپس به تهيه گزارشات مربوطه مي پردازد. اين گزارشات هم قابل چاپ روي كاغذ هستند و هم قابل نمايش روي صفحه نمايشگر.

اسلاید 52: ساختار سيستم گزارشات مديريتداده های MRSداده های TPSبرنامه های MRSکاربرگزارشاتانتخاب داده هاي TPS درخواست گزارش

اسلاید 53: 53سیستم اتوماسیون اداری (Office Automation System)سیستم هاي اتوماسیون دفتري سیستم هایی هستند که مبادرت به جمع آوري، پردازش و انتشار مدارك، تصاویر، پیام ها، صوت و ... می نمایند. سیستم اداری از سیستم کارتاپل مدیریت، بایگانی اسناد و مدارک و سیستم دبیرخانه تشکیل شده و با سیستم پردازش عملیات در ارتباط است. بنابراین در یک مجموعه کامل اتوماسیون اداری همه کارهای اداری سازمان با سیستم های نرم افزاری سازماندهی می شود و هدف آن ایجاد یک سیستم اداری بدون کاغذ (paperless) می باشد از جمله سیستم هایی که در این قسمت قرار دارند می تواند سیستم ملاقات الکترونیک EMS (Electronic Meeting System) را نام برد.

اسلاید 54: 54سیستم پردازش عملیات (Transaction Processing System) سيستم پردازش عملیات در اوايل دهه 50 با ورود رايانه به سازمانها و بكارگيري آن در انجام فعاليتهاي پردازشي كسب وكار، شكل گرفتند.بطور كلي سيستمهاي اطلاعات كه در رابطه با حيطه هاي عملياتي سازمان مانند حسابداري ، بازاريابي ، فروش ، انبار و ... بكار گرفته ميشود را سيستم پردازش تعاملات مي گويند.اين سيستمها تعاملات تكراري و روزمره سازماني را پردازش مينماينداين سيستمها عمدتا كاربردي درون سازماني دارند ولي ميتوان در شرايط اطمينان سيستمها را بگونه اي طراحي كرد كه كاربران داخل و خارج بتوانند بطور مستقيم با سيستم تعامل و عمليات مورد نياز خود را انجام دهند.

اسلاید 55: این سیستم در بعضی کتب به سیستم پردازش الکترونیکی داده ها (Electronic Data Process) EDP معروف است که برای فعالیت های ساخت یافته مثل عملیات روزمره، هفتگی و ماهیانه سازمان قابل استفاده است.هر چیزی که در سازمان داده ایجاد می کند یک (transact) می باشد. بنابراین هر یک از اعمال ثبت یک سفارش، کنترل کیفیت یک کالا (رد یا قبول)، استخدام، اخراج و ترفیع یک نیرو یک (transact) می باشد و (transact) پایه سیستم اطلاعاتی (IS) می باشد.

اسلاید 56: رابطه بين TPS و MRSفايل سفارشفايل توليدفايل حسابداريMATYALSRESOURCEPLANNINGSYSTEMGENERALLEDGERSYSTEMTPSMRSفروش هزينه مواد تغييرات محصول هزينه MRSگزارشمديريتMIS FILESسيستم پردازش سفارشسيستم برنامه ريزي موادسيستم دفترداري

اسلاید 57: بطور كلي حجم عظيمي از داده ها پردازش مي شود. مبدا داده عمدتاً داخل سازمان است. اين سيستمها پردازش داده ها را بر اساس زمانبندي سيستم انجام مي دهد مانند روزانه، هفتگي ... . اين سيستم ها نياز به بهره گيري از پايگاه داده هاي وسيع مي باشند. بدليل حجم عمليات بالا مستلزم سرعت بالا مي باشند. برخي ويژگيهاي اصلي سيستم TPS

اسلاید 58: 58سیستمهای پردازش تراکنش (TPS)نمونه ای از یک TPS حقوق و دستمزد

اسلاید 59: برنامه هاي TPSداده هايTPSرويداد ياعمل گزارشاتپاسخدادهعمليات وارد سيستم مي شودداده هايTPSپاسخساختار TPSمثال : سيستم تهيه بليط:رويداد : درخواست تهيه بليطگزارش : بليطداده : ليست صندليها

اسلاید 60: عمليات‌هاي مورد نياز در انواع پردازش:60ثبت : ثبت داده ها به منظور ايجاد فايلي ازمواد ثبت شده. مرتب كردن: نظم دادن به ثبت ها و يا يك فايل معين. تركيب: تركيب عناوين ويا چند فايل مرتب شده. محاسبه: محاسبه مقادير بوسيله انجام يك يا چند عمليات. جمع بندي : جمع بندي ارقام براي طرح خلاصه جمع ها. ذخيره : ذخيره داده ها يا اطلاعات براي استفاده آينده. بازيافت: بازيافت داده ها يا اطلاعات ذخيره شده در هنگام نياز. توليد مجدد: توليد يا كپي كردن داده ها يا اطلاعات براي كاربرد هاي متعدد.نمايش: نمايش يا چاپ اطلاعات براي كاربران مورد نظر

اسلاید 61: بطور كلي دو شيوه پردازش وجود دارد:الف - سيستم پردازش بهنگام (Online Processing) سيستم پردازش بهنگام داراي ارتباطي مستقيم بين كاربر و برنامه هاي كاربردي مي باشند. كاربر داده هاي مربوط به يك عمل يا معامله را وارد سيستم مي كند و برنامه در همان لحظه پاسخ لازم را به كاربر مي دهد. در اين نوع پردازش بين ورود داده، پردازش، بهنگام نمودن داده هاي ذخيره شده و ارائه گزارش بر اساس آن فاصله زماني وجود ندارد. انواع سیستم پردازشخروجيترمينالترمينالترمينالكامپيوتر مركزي

اسلاید 62: ب - سيستم پردازش دسته اي (Batch Processing) در پردازش دسته اي، داده هاي وارد شده به سيستم در يك فايل عمليات جاري نگهداري شده و در زمان مقرر و يكجا پردازش مي شوند. مثلاً در يك سيستم پردازش انبار، تمام كالاهاي وارده و صادره در يك چارچوب زماني مشخص، فرضاً در يك روز معين، در يك گروه قرار گرفته، سپس بر حسب شماره كالا مرتب شده و يكجا پردازش مي شوند.

اسلاید 63: 63سیستم تحلیل اطلاعات (Analysis System Information)این سیستم وظیفه اش ایجاد دانش نوین و ایجاد اطمینان از یکپارچگی آن با تجربیات و فرآیند کسب و کار فعلی است. از آن جمله می توان به فرم هاي قوانین جدید اشاره نمود که باید با همه فرمها و قوانین موجود همخوانی داشته باشد. این امور معمولا در مرکز تحلیل اطلاعات (Analysis Center Information) ACI انجام می شود.

اسلاید 64: 64سیستم مدیریت و ارتباط پایگاه داده Relation Data Base Management Systemنرم افزاری است که وظیفه تمرکز، مدیریت و دسترسی به اطلاعات در برنامه ها را امکان پذیر می سازد. از جمله این سیستم ها می توان Oracle، SQL Server اشاره کرد.پايگاه داده ها: يك پايگاه داده ها گنجينه اي از داده هاست كه در كل مجتمع شده و به اشتراك گذاشته شده است. (Shared)

اسلاید 65: 65اجزا سیستم مدیریت پایگاه داده هاتعیین مشخصات داده ها: در این ساختار داده ها را تعیین می کنیم (تعریف فیلد، نوع فیلد، اندازه فیلد، قوانین حاکم بر فیلدها مثلا شماره تلفن را داخل پرانتز بنویسیم). به عبارت بهتر در این مرحله با داده ها کاری نداریم بلکه به تعریف ساختار داده ها سر و کار داریم.روش کار کردن با داده ها (سیستم کار کردن با داده ها ): این قسمت برای ورود داده ها، بروز کردن داده ها، حذف، اضافه و تغییر دادن آنها بکار می رود برای این عملیات غالبا ازquery استفاده می شود.حفاظت داده ها: بیشتر برای کارهای ایمنی، سطوح دسترسی به داده ها، backup گرفتن و قرار دادن سوئیچ در مکان های مختلف بکار می رود.برنامه های کاربردی: این برنامه ها متولی اجرای عملیات سیستم می باشد.مدیریت اجرای برنامه ها: برای هماهنگی میان برنامه های کاربردی بکار می رود.

اسلاید 66: 66مزایای DBMSحداقل تکرار داده ها سازگاری داده هایکپارچگی داده هاارسال و دریافت داده هاوجود قوانین استانداردراحتی توسعهحفاظت اطلاعات محرمانه

اسلاید 67: 67رابطه بین سیستمهای اطلاعاتیEISTPSKWSOASDSSMIS

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید