کسب و کارمدیریت و رهبری

مديريت بحران

صفحه 1:

صفحه 2:
گرد آورندگان: دلقندي _ خسروجردي زیر نظر استاد گرامي: جناب آقاي پرويزي بهار 90

صفحه 3:
:در يايان اين فصل شما ميتوانيد © .بحران و مديريت بحران را تعريف نمائيد © انواع بحران: اثرات و مراحل زماني وقوع حوادث © .و بلايا را شرح دهيد خصوصيات رهبران و مديران بحران را توصيف © .گام‌ها به هنگام بروز بحران را شرح دهيد ©

صفحه 4:
هدف‌هاي آموزشي .اصول مبارزه با بحران را توصیف نمائید * اقدامات افراد را هنگام بروز بحران» توضيح © .دهید اورژانس‌هاي رفتاري و نحوه برخورد با آن را * .شرح دهيد نيازهاي غذايي كروههاي آسيبديده رابه تفكيك © .سن طبقه بندي نموده» و توصيف نمائيد اقدامات سويروايزر و سريرستار را به هنكام © بحران توصيف نمائيد

صفحه 5:
کشور ایران به علت وسعت, موقعیت جغرافيايي و تنوع اقليمي جزء يكي از كشورهاي بلاخیز دنیا است. و از این جهت رتبه ششم را در دنیا دارا مي‌باشد. از 40 نوع شده, 31 نوع آن در ایران اتفاق مي‌افتد

صفحه 6:
تعریگه تحران و مدیریت 2 بحران عبارت بحران» نخستین بار توسط رابرت مك ‎٩‏ ‏به هنگام پیشامد امکان درگيري [ انامارا موشكي ميان آمريكا و كوبا عنوان كرديد |) |- Robert McNamara

صفحه 7:
بحران بحران عبارتند ان حادثه‌اي كه مه طور © طبيعي و ۱ یا توسط بشر ‎anu‏ طور ناگهاني و یا به صورت فزاینده به جامعه انساني تحمیل نماید که ‎ee‏ برطرف كردن آن اديه

صفحه 8:
مدیریت بحران مدیریت بحران, علمي کاربردي است که * به وسیله مشاهده سيستماتيك بحران‌ها و تجزیه و تحلیل آنها در جستجوي یافتن ابزاري است که به وسیله آنها بتوان از بروز بحران‌هاء پيشگيري نمود؛ و يا در صورت ‎ol joy‏ در خصوص کاهش انرات ‎“ol‏ آمادگي لازم, امداد رساني .سریع» و به بهبودي اوضاع اقدام نمود

صفحه 9:
انواع بحران به طور كلي انواع بحران‌هاي معمول و مطرح در دنیا, بدین قرار © مي‌بانند: زمین لرزه» آتشفشان» موح‌هاي دريايي ناشي از زلزله, گردبادهاي استوايي (طوفان) , طغیان؛ شکافتن زمین» آتش‌سوزي طبيعي جنگل‌ها 3 بيشه‌ها, خشكسالي, بيماري‌هاي شایع. تصادفات عمده؛ شورش‌هاي اجتماعي»و بحران‌هاي ناشي از جنگ

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:
بحرانج یشتر ب ك وضعیتاضطراری: ۰ و آنياستتا ب 1 حا لتمزمن با وجود آنکه زمان‌غیر مشخصص میاشد بحران‌موجبتغییر وفتار و سلوك2 © مشود ,و اکثرا آثار باتولوژيکي مانند: یأس کا هشب هرموري فرار .از مسئولینتو عذرتراشیدارد

صفحه 15:
بحران‌هدفهایاشخاص‌درگیر را مورد تهدید 3 » .قرار معو‌هد بحران‌ي لك وضعین: سبیاد راکياسث ی عنيه4 * رويدادي‌که ممكناستبه وسيلة يكشتطرف بحران‌تشخیص‌داده شودیو برایطرفدیگر بحران‌در ارگانیسم بدنفشار لیجاد مبکن و65 .موجبخستگيو تشویش‌ میگ ردد

صفحه 16:
حوادث 3 ‎LAL‏ ‏» يا برنامه‌ريزي پیش از حادثه[ 7 آتجهیز و[3]» كه خود به مرحلة آمادهباش2[1]اخطار © , که در آن مصیبت کاملا تهدید]مرحله تهدید كتنده: و قابل درك باشد: تفسيم ميشود ]11- Equipping phase © [2]- Warning phase [3]- Alarm © [4]- Threat

صفحه 17:
مراحل زماني و حوادث و بلايا » كه حادثه و بلا اتفاق ميافتد؛ و مدت زمان11]وقوع .آن در هر حادثهاي متفاوت است » كه به دنبال وقوع حادثه و بلا بيش21]اضطراري © .ميايد ]11- ‏أعومم]‎ ‎© [2]- Emergency

صفحه 18:
مر رماني وفوع حوادث 9و بلایا »كه در اين مرحله نيازمنديهاي11آبازتواني يا احيا © .منطقة موردنظر براورد وتدارك ميشود .كه منطقه به[2]تجديد آباداني یا بازسازي © .وضعيت طبيعي و آرام باز ميكردد {1 |- Rehabilitation © [2]- Reconstruction

صفحه 19:
گام اول: تشریح و روشن نمودن وضعیت

صفحه 20:
بحرا ‎Uv‏ ‏گام پنجم: در نظر گرفتن اقدام‌هاي شدني گام ششم: ارزيابي اقدام‌هاي عملي راه‌کارها گام هفتم: : تصميم‌گيري براي انتخاب و اجراي راه کار shel os pay ‏ميزان‎ ‏کار‎

صفحه 21:
مقابله با بحران سازماني مدیریت بحران برنامه‌ريزي کاربرد بهینه از استفاده از تخصص‌هاي لازم آموزش

صفحه 22:
معونت سلامت سیستم مونه سازمانني و عملياتي مدیریت بجران در وزارتخانه اناق بحران مرکزی مستفر در وزار نخاته دييرخانه دالعى وزیر بهداست درمان و آموزس بزسکی معلونت: تارو نماشیه سازمان پسیچ ‎saul‏ معارنت 5 Sey eel هلال اخعر نماینده پپزستی

صفحه 23:
عملياتي مدیریت بحران 0 در دانشگاه‌ها اتاق بحران مرکزی مسفر در داشگاه آرداست دانشگاه علوم بزشکی پنمارستان

صفحه 24:
قبل از بحران ‏ قبل از شروع بحران, هشدار توسط ۶ دولت و موسسات وابسته ,به مردم داده مي‌شود. به طور منال هشدار در مورد وقوع سیل, زلزله» خشكسالي و مواردي از اين قبیل. يس از هشدار منطقههاي مسكوني تخليه شده» و افراد تغيير مكان مي دهند

صفحه 25:
فرمانده سامانه

صفحه 26:
حین بحران فرمانده سامانه 6 رهبري کلان مدیریت و صدور تأیید دستورهاي ‎٩‏ ‏.فعال‌سازي سه بخش ارزيابي شرایط بحران و صدور دستورات اولیه براي * اجراي سریع سیستم ‏ ۱۱ 108 صدور دستورات لازم به کارکنان ‎٩‏ ‏فرماندهي حوادث هماهنكي بين كليه واحدها * ارتباط و هماهنكي با ساير سازمانهاي دركير بحران © ۰ 11 - Incident command system

صفحه 27:
تأیید درخواست منابع و تجهیزات موردنیاز جهت * تأمین در اسرع وقت نظارت بر نحوة اطلاع رساني, از طریق رسانه‌ها * دریافت گزارشي مستمر از کلیه بخش‌ها * هماهنگي با ستاد مركزي مدیریت بحران استان * مربوطه ابلاغ دستور پایان عملیات به کلیه بخش‌ها با * هماهنگي ستاد مركزي مدیریت بحران استان مربوطه

صفحه 28:
استخراج اطلاعات مربوط به بحران و تأمین منابع © موردنیاز با هماهنگي بخش پشتيباني و اداري تعیین سازمان‌هاي موردنیاز براي مشارکت در ۶ کنترل بحران »و تهیه فهرست منابع موجود و بالقوه با همكاري بخش پشتيباني و اداري مشارکت با فرمانده سامانه در تصميم‌گيري‌ها * نظارت بر عملکرد بخش‌ها و ایجاد هماهنگي‌هاي * لازم میان بخش‌ها هدایت نیروها اعم از داخلي» داوطلب و غیره و ۶ وضعیت

صفحه 29:
گزارش لحظه به لحظه از بحران ‎٩‏ آگاه‌سازي پرسنل از تغییرات عمده در وضعیت # ‎a‏ ایجاد پل ارتباطي بین مراجعین و مسئولین ۶ اطلاع‌رساني به رسانه‌ها با هماهنگي < سامانه (اتاق خبرنگاران) پاسخگويي مناسب به داوطلبان جمت متارکت * در امداد و اعلام اقدام موردنیاز .اطلاع رساني متقابل به پرسنل و خانواده آنها »

صفحه 30:
بخش حرا ‎as‏ ایجاد امنیت براي پرسنل و * هماهنگي لازم با نيروهاي *

صفحه 31:
+ ت و برتامة ريزي (مدیرب رت , بر كار سويروايزر كشيك © ۲ I ‏ورژانس و سوپروایزر كشيك‎ زهاي بلندمدت تأمين © سازماندهي و ی ‎is‏ پرستاري ارائه ‎ie aie‏ به بیماران

صفحه 32:
بخش عملیات و برنامه‌ريزي (مدیریت مراقبت‌هاي پرستاري) نظارت و هماهنگي بر مرکز کنترل خدمات © پرستاري و ستاد مركزي پرسنل تعیین گروه‌ها و تقسیيم‌بندي پرسنل براي * بخش‌هاي مختلف درماني بررسي میزان سلامتي و نيازهاي پزشكي ۶ مصدومین هدایت نیروهاء کنترل وضعیت و ترخیص بیماران * الکتیو, و بازگشايي بخش‌هاي اضافي با هماهنگي مسئول مراقبت‌هاي پزشكکي

صفحه 33:
بخش عملیات و برنامه‌ريزي (مدیریت دریافت سفارشات از فرمانده سامانه * کسب اطلاعات از ستاد مركزي بحران, و اجراي ۰ خط مشي‌ها و قوانین مربوط به بحران نظارت و سرپرستي بر مرکز عملیات اورژانس, * كمك به حل بحران داخل بیمارستان و پاسخ سریع و گسترده به بحران يا موقعيت‌هاي .بحراني برنامه‌ريزي جهت استراحت و رفاه پرسنل در * هنگام بحران

صفحه 34:
بخش عملیات و برنامه‌ريزي (مدیریت مراقبت‌هاي پرستاري) هماهنگي بین قسمت پشتيباني و درمان © اورزانس جهت تأمین تجهیزات و لوازم ضروري و تهیه لیست تجهیزات همكاري در برقراري و راه‌اندازي سیستم © اطلاعات و پيگيري بیماران و نظارت و کنترل ‎tol‏ ‏.و به کار گرفتن ترخیص فوريتي, در صورت لزوم فراخواندن پرسنل در صورت نیاز * اطلاع از آمار بیماران و چگونگي وضعیت آنها ۰

صفحه 35:
بخش عملیات و برنامه‌ريزي (مدیریت در صورت نیازء ارسال كزارشات لازم به © مسئولین حراست, حمل و نقل و تجهیزات هماهنگي جهت اعزام بیماران خاص به سابر © مراکز درماني با هماهنگي مسئول مراقبت‌هاي نظارت بر نحوه عملکرد وظایف محوّله پرسنل 9 © .حسن اجراي آن

صفحه 36:
مدیریت ارتباطات پرستار ارتباطات» وظیفه گزارش به مدیر © پرستاري بیمارستان را دارد. وي با آگاهي از زمان و مکان و نوع حادثه, حجم بیماران» شرایط بیماران همراه با مدیر پرستاري به فعالیت مي‌پردازد. ‎alge so‏ به دریافت گزارش بحران؛ دریافت گزارش حادثه از صحنه» نوع بحران» نوع مراقبت‌هاي انجام شده, وضعیت انتقال, سطوح .فعالیت بیماران را دارد

صفحه 37:
مدیریت ارتباطات نبت وقايع بحران» استفاده از » اطلاعات در زمان حادتثه؛ ارائه گزارش و توصيه‌هاي لازم به فرمانده سامانه و پيش‌بيني روند احتمالي بحران و بروز بحران‌هاي نانویه ,بر عهدة مدیریت اطلاعات cull.

صفحه 38:
سوپروایزر كشيك ارتباط با واحد ستاد مركزي پرسنلي,در صورتي © که ستاد مركزي پرسنلي حضور نداشته باشد. تا زمان بركشت سويروايزر كشيك بايد در آنجا .بماند ارتباط با واحد مركز كنترل خدمات يرستاريء و © سريرستي مركز كنترل خدمات يرستاري ارتباط با مسئول شيفت اورزانس و واحد © يذيرش برقراري تماس اوليه با سريرستار © اورزانس «جهت تعيين وضعيت بيماران و يرسنل

صفحه 39:
s a i ‏كشيك‎ JJ ‏سویر وا‎ ‏هماهنگي با واحد پذیرش» جهت انتقال بیماران و‎ ‏تخلیه و آمار تخت‌ها در بخش‌هاي مختلف‎ * ‏انتقال منشي‌هاي اضافي به نواحي تریاژ و‎ ‏آورژانس‎ ‎* ‏تقسیم کار و توزیع نيروي انساني در واحدهاي‎ ‏ختاخ‎ ‎* ‏انجام عملیات توزیع تخت و ايفاي نقش بد منیجر‎ ty » ‏اعزام نیروها به بخش‌هاي مختلف در صورت نیاز‎ ۰ 11 1- Bed manager

صفحه 40:
سريرستار ب< بخش آماده نكّهداشتن بخش جهت يذيرش © ران انتقال يك يرستار كارشناس از هر بخش © به واحد درماني به دنبال ايجاد ل كزارش تعداد تختها به واحد يذيرش و© تماس با يرسنلي كه در مرخصي به سر برده و يا آف هستند جهت بركشت فوري به محيط كار

صفحه 41:
پر تار ۱ کچ در نظر داشتن پرسنل در حال کار * براي پوشش انساني» و محول کردن وظایف به پرسنل جهت مراقبت از بیماران بحراني پذیرش شده به واحد شناسايي بیماران و مصدوميني كه © احتمالاً ترخيص مي شوندءو كمك ‎as‏ ترخيص و انتقال آنها

صفحه 42:
نظارت بر تعیین وظایف محوله هر يك از اعضاء * گروه اس مدیریت خدمات جانبي (پاراكلينيکي) و نظارت بر » اعمال واحدهاي مربوطه و هماهنگي با مسئول هر واحد تهیه لیست اقلام دارويي و تجهیزات پزشكي ۶ موردنیاز و اعلام نيازهاي ضروري و پیش آمده با هماهنگي واحدهاي مربوطه

صفحه 43:
ارتباط" با مراکز پاراكلينيكي معین و مدیریت ‎٩‏ ‏تریاژ بررسي میزان سلامتي و نيازهاي پزشكکي ۶ مصدومین و پرسنل تشخیص بيماري‌ها از نظر اييدميولوژي و ارائه * گزارش به بخش پشتيباني و اداري ترخيص بیماران الکتیو و بازگشايي بخش‌هاي * اضافي با هماهنگي مسئول پرستاري

صفحه 44:
خدماتي برقراري کلیه تجهیزات اضطراري (آب, برق, * سوخت, کاز و ارتباطات) واحد خدمات , تأّمین نيروي انساني موردنیاز , » انتقال اجساد و متوفیان حادثه انتقال مواد زائد و آلوده به خارج از مرکز * درماني برپايي چادرهاي انفرادي و توالت‌هاي صحرايي ۶ انتقال مصدومین و تخلیه مرکز درماني در * صورت نیاز

صفحه 45:
واحد ‎whas‏ ‏تعيين نيازهاي خدماتي يشتيباني لازم © كنتول بيماريها از نظر اييدميولوزي © اطمينان سازي از ايمني يرسنل و© بيمار مستندسازي شرح وقايع و ميزان © استفاده از منايع طبقه‌بندي درخواست‌هاي خدماتي ©

صفحه 46:
واحد نقلیه» حمل و نقل اضطراري و بسیج کلیه * نات ترابري واحد تداركات, جمعآوري کمك‌هاي مردمي و ارسال آن © به واحدها با هماهنكي واحد انبار و تأمين سريع مايحتاج موردنیاز (غذا و آب و ...) اعلام شده و برنامهريزي شده واحد انبار» وظیفه بازگشايي انبار و در دسترس قرار 6 دادن مایحتاج موردنیاز, گزارش مداوم به مدیر سامانه از منابع موجود انبار و تهیه ليست‌هاي موردنیاز جهت جايگزيني منایع و همچنین استفاده از فضاهاي موجود جهت نگهداري کالاهاي ارسالي و اهذائي

صفحه 47:
واحد حضور و غیاب واحد حضور و غیاب» فزاخواني پرستل غبرکش ‎٩‏ ‏نيروهاي داوطلب طبق برنامه‌ريزي انجام شده, ثبت ساعتهاي كاري افراد حاضر در مرکز درماني و گزارش ترك يرسنل كشيك به مدير سامانه و كزارش اماري يرسنل به مدير سامانه بخش مالي» وظیفه ثبت و تكهداري فاكتورهاي كليه © اقلام خريداري شده, و تماس مستمر و مشورت با مدیر اه زارش به فرمانده سامانه و در نهایت طبقه‌بندي درخواست

صفحه 48:
بض هنگام یر خوود 1 متصبوم پرخاشگر. » :توصيه‌هایزیر را بكار بريد آرام باشید, و مطمئن شوید راهي براي خروع, با * .فرار از محیط را دارید حداقل دو متر فاصله با فرد پرخاشگر را حفظ * .کرده» و در کنار وي بایستید .تماس چشمي غيرتهدید آمیز رار حفظ كنيد © ,كمك خارجي را مدنظر داشته باشید 9

صفحه 49:

صفحه 50:
برخورد با مصدوم براي مذاکره با فرد آماده» و حداكثر تلاش خود را © به فرد دروغ نگوئید ,یا قولي که قادر به انجام * .أن نیستید, ندهید در صورت بدتر شدن اوضاع, نيازهاي مداخله ۶ .سریع را تشخیص دهید

صفحه 51:
در صورت بروز پرخاشگري

صفحه 52:
.فوراً نيروهاي انتظامي و امنيتي را در و حداقل محدودیت فيزيكي را براي کنترل اوضاع, * .در مورد فرد پرخاشگر به کار ببرید هرگز فرد مبتلا به اختلال ننفسي را نبنديد؛ يا © .محدود نسازید هرگز محدودیت فيزيكي را در اطراف كردن به © کار نبرید

صفحه 53:
در صورت بروز پرخاشگري براي دست‌ها و پاها ميتوانيد از © .محدوديت فيزيكي استفاده كنيد نبض زير محل بسته شده راجهت© اطمينان از ككردش خون مؤثرء بررسي در تمام مدت مراقب فرد پرخاشگر » آرام باشید و هرگز فرد را تهدید نکنید »

صفحه 54:
در صورت بروز پرخاشگري .كنيد زماني كه فرد آرام شدهء با احتياط © .بهبودي سريع اعتماد نكنيد هرگز مصدوم را تنها نگذارید ‎٩‏

صفحه 55:
سا وهای غذایی روا آسیب‌دیده در بحران

صفحه 56:
نيازهاي غذايي گروه‌هاي آسیب‌دیده در بحران

صفحه 57:
نیاز غذايي شیرخشك» بیسکویت» شیر استریل و پاستوریزه» پنیر» آب میوه» نان و مواد غذايي کنسرو شده لبنيات (شيرخشك» شير استریل و باستوريزه؛ بنير). بيسكويت» میوه» آب ميوه و مواد غذايي کنسرو شده» نان آمصرف کنندگان آسیب‌دیده (کودکان» نوجوانان» بزرگسالان و سالمندان) آسیب‌پذیر (کودکان» سالمندان و مادیان باریدار)

صفحه 58:
نیاز غذايي کلیه گروه‌هاي غذايي محلي موجود و ارسالي از مناطق اين كروه بايد مواد غذايي موردنياز خود را همراه داشته باشند و نياز آنها به مردم تحميل نشود غذاهاي زر ژيمي آماده و طبخ شده در حادثه مصرف کنندگان سالم و سالم فعال (نوجوانان» جوانان و بزرگسالان) نيروهاي امدادكر (ارتش» سپاه» بسيج» هلال احمر و غيره) بيماران

صفحه 59:
وظايف سار سان‌ها و تهادها در سازمان‌ها و نهادهاي مربوط به تهیه,تأمین, # نگهداري, توزیع مواد غذايي و مدیریت و نظارت بر تغذیه, در شرایط اضطراري و بحران که هر کدام به تناسب نوع وظايفي که در شرایط عادي دارند, و مي‌توانند در شرایط بحران وارد عمل شوند؛

صفحه 60:
پایان بحران

صفحه 61:
پایان بحران مبارزه با هرگونه شایعات * اعلام تشکر از دست‌اندرکاران * ارزيابي خود در مدیریت بحران * بررسي مسائل بحران با اعضاي تیم بحران * صدور بیانیه پایان بحران *

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان