صفحه 1:
چالوس > كاه آزاذ اسلامي وا دانشكاه 1 ركه ‎pol‏ ‏يريت خلاق مدب 3 : مدرس 3 اهاني كتر سهيلا بورقاني فر 4 3 7 9

صفحه 2:

صفحه 3:
مقدمه مى كويد ر مورد همه نوآوريها و خلاقيتها يك حقيقت ابتدائى وجود دارد رز لحظه ای که شخص به طور قطع مصمم به كارى مى شود 9 ‎Gaol‏ غیبی به کمک او می آید

صفحه 4:
\ خلاقیت ‎ch LT‏ ويژگي ذاتي و ارني ست؟! یا تنها برخي افراد خوشبخت با آن ‏متولد می شوند!؟ ‎ISIS UT

صفحه 5:
4 جيه جيه خالاقیت چیست؟ * خلاقیت - توانليي تفکر + کشتن ویروس هاي ذهني. * خلاقیت يعني دیدن به نوعي دیگر . * خلاقیت بعني رهايي از عادت هاي ذهني. * خلاقيت يعني فرآیند تغیبر» توسعه و تکامل در سازمان بندي حیات ذهني. * خلاقیت بعني دیدن جيزي که وجود ندارد. 9

صفحه 6:
bad ۰ ‏خلاقيت‎ ° خلاقیت بعني دور شدن از چيزهاي واضح و معميلي با قطع رابطه با تفکر مبتني بر عادت. ° خلاقیت بعني نگلهي متفاوبه پدیده هليي که سایر مردم نيز به آنها مي نگرند. خلاقیت يعني آواز خواندن با نت هاي خویش. خلاقیت بعني توانليي صحبت کردن و گوش دادنبه يك گربه. 1 1 خلاقیت يعني وصل کردن دوشاخه به پریز خورشید. 9

صفحه 7:
۰ 5-8 خلاقیت مه خلاقیت بعني خارج شدن از پشت درهاي بسته. خلاقیت يعني استعداد و میل دسته بندي و جدا کردن اشیاء مفاهیم و تصورات. خلاقیت يعني استعداد ابتکار و خلق کردن کهبه صورت بالقوه در هر فردي و در هر سنی وجود دارد وبا محیط اجتماعي - فرهنگي در رابطه تنگاتنگي مي باشد. خلاقیت يعني نگامبه چيزهاي معميلي و پیش پا افتاده و دیدن چيزهاي فوق العاده و غیر عادي در آنهاء

صفحه 8:
4 SW ‏گر و طرح توبن برای یبود و اقا کمیت با کیفبت‎ Dol gn BIC لا افزایش بهره وری » افزایش قولیدات با خدمات » گاهش هزینه هاء تولیدات با ۰ «م. خیرات از روش بهتر» تولبداات با خیمات چدید و خلاقیت ‏ همانند به وجودآوردن یکت محصول جدید است اما نوآوری به چگونگی 3 21 آوردن این ایده جدید گفته می شود

صفحه 9:
* % ۹0 خلافيت چیست؟ توانليي حل مسايلي که فرد قبلا حل آنها را ‎(Weisberg cw! a5 gobs‏ * فرآيندي كه نتبجه كن كار تازه اي باشد كه توسط گروهي دریک زمان مفید و ارزشمند تلقي شود. ‎(Stein)‏ توانابسي ايجاد ايده هاي جدبيد داراي ارزش براي a 5

صفحه 10:
\ دو ويزگي مشتر ك در تعار یف "تا زگي ونو بودن "ارزشمندي و مناسب بودن 9

صفحه 11:
بزركترين حور که جلوي تفکر مي كيرد فكر مي کنيم خلاق نستیم 9

صفحه 12:
: فاحوه تشكبل انديشه حاى جديد اس .. كه به مفز كنترل کننده مشهور است ؛ تجزیه و 2 .نیم کره راست پا مفز خلاق ؛ مطظالب را قجسم ‎٠‏ این وصف ؛ منظور ان نپست که نیعکره راست و چپ مفز در تضاد وا .یکدیگر و «تعارضند + بلکه این دو تیعکره کل و یکت کل تجزیه ناپذپرند ‎Soe‏ برقراری ارتباط بین این دو پخش ودرنتیچه ایچاد زمینه لازم برای همستگی سودند و همکاری بهتر آنهاست 5اهردو بتوانند قابیتها وتوانانیهای . خویش را درهم آمیزند لازم به ذكر الست كه صاحبان افكار و اندرشه های بزرگت از هر دو سوی مفزشان بهره گرفته اند و اگر مثناهده می شود ‎AIF HBB My TH Zhen‏ رمفز خود استفاده مى کنند به دلیل نارسایی و ناتوانی عضوی که ب ‎ole gal‏ ايمت که طرف دیگر مفزبدون ‎APS‏

صفحه 13:
جگونه ذهنتان را برای داشتن فک خلاق آماده کنید. هميشه جوياي علم باشید. زياد بخوانيد» همه جيز بخوانيد. مطالبي را كه مي خوانيد دسته بندي كنيد. * زماني را هم براي تبادل نظر با ديكران بكذاريد. مجامع و جلساتي بروید که به رشته ي كاري شما مربوطاند. * به كشورهاي ديكر سفر كنيد. مهارت هاي شنيداري خود رابالا ببريد.

صفحه 14:
۳ 4 نه ضرورت خلاقیت دنياى ‎١‏ رود يا و امطش اط ی رشد » پیشرخت و حتی بقا هر لحظه مشکل احل كنيم. ' جديدي و 3 ضرورت خلاقیت از دو بعد : بعد مادي بعد معنوي 9

صفحه 15:
gol vay ‏با مرى يا خلاقيت‎ ‏وازه هاي جديدي مبتني بر تصور وايده:‎ Engineering Imagineering Technology Organization Innovation Manager Imager ee

صفحه 16:
فرمول جدید موفقیت چارلز هندي فر مول‌جدیدموفقی/1-2 ارزش افزوده < ایده * هوش * اطلاعات I=Information T=IntelCigence I=Idea .V=AddValue ‏.بعد معنوي: خلاقیت به معنوبت مي انجامد و معنویت به خلاقیت‎ "

صفحه 17:
فر آیند خلاقیت (مدل گراهام والاس ۹۶۲ ننه انوت رز دوره آمادگی + دوره خواب (يرورش) . 105186 دوره بصيرت (روشنى) . 760450 دوره آزمايش و ارزش كذارى .

صفحه 18:
دوره آمادکی جستجوی اطلاعات در خصوص موضوع. مساله با مشکل شکافتن موضوع و ریشه یابی شناسایی پیش فرض های ذهنی درست. غلط با پنهان درباره مشکل

صفحه 19:
دوره خواب (پرورش) توقف عمدی کار در صورت به نتیجه نرسیدن بعد از مدتىء بعد از دوره اول سيردن موضوع از ضمير خودا كاه به ضمير ناخود آ گاه 9

صفحه 20:
دوره بصیرت (روشنی) تنظیم حواس با آنتن های خود با امواچ و ‎oer‏ ‏ى ارسالى از ضمير ناخودآ كاه و جشم به راه و كوش به زنک ماندن در این مرحله در یکت لحظه و بطور ناگهانی شخص «متوجه راه حل مساله مى شود 9

صفحه 21:
دوره آزمایش و ارزش گذاری راه حل کلی به ذهن رسیده در مرحله بصیرت ابتدا آزمایش و سپس مطابق وضعیت و شرایط مورد نیاز غرم ‎oof,‏ می شود و کاربردهای مختلف آن شناسایی میگرده خلاقیت : خلاقیت را می توان روشی برای حل مسایل ۰دانست

صفحه 22:
شناسایی مشکل 1 افرضيه سازى 1 شقوق مختلف 7 + ارزبایی و نتخاب فرآ يند حل خلاق مساله تجريه و تعليل مین ‎Jar‏ لا ‎9 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
تحلیل محيط اگر پیوسته در جست و جوي مسائل نباشید پس چگونه خواهید دانست که آیا این مسائل وجود دارد یا نه؟ میلیون ها دلار )00/56 )عیحم شرکت نفت سالانه صرف پيگيري مسائل مربوط به رقابت و اقتصاد و کسب اطلاعات درباره مشتریان خود مي کند و اين هزینه صرفاً برباي يك نوع سیستم اطلاعاتي» ,يعني سیستم اطلاعات راهبردي صورت مي كيرد 9

صفحه 24:
۱ ‏خب‎ he بيش از آنكه بتوانيد مسئله اي را حل كنيد يا از فرصتي استفاده .كنيد بايد از وجود آن مسئله يا فرصت با خبر شويد براي مثال هنگامي که میکیرکیتا نو در اوایل دهه 06260 اقدام به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربرط به هزینه تولید در شرکت نمود در نهایت» احساس کرد يك جاي کار خراب است. مشکل اين بود كه يس انداز لازمي را كه مي بايست از بابت اتوماسيون و روباتي كردن كارخانه كه به تازكي آن را تكميل ,کرده است به دست. آوردء به دست نمي آورد

صفحه 25:
تفکر. استدلالي و شهودي هر دو در اين مرحله صورت مي گیرد.اما شناسايي يك فرآیند عقلايي و استدلالي ءاست

صفحه 26:
سئوالات اصلي مطرح شده در شناخت مسئله جه لتفاقيلفتاد» يا خولهد لفتاد؟ -7 رویچه کسیتثیر گذاشتیا خولهد گذاشت. 2 جه زمانيلتفاق‌افتاد با خولهد لفتل؟ -2 چگونه لتفاق‌لفتاد با خولهد لفتلا؟ - 4 چرا لتفاقلفتاد يا خولهد لفتاد؟ 5 جه بايد بكنيم تا موفقياشيم؟ - > 9

صفحه 27:
فرضیه سازي فرضیه سازيي درباره وضعیت عوامل آینده در, شرایط حل ,مسئله» امريي ضروري است براي مثال: وضعیت اقتصاد به هنگامي که محصولات جدید راه اندازي شود چگونه خواهد بود؟ یا واکنش مدیرتان نسبت به پیشنهادتان چه خواهد بود؟

صفحه 28:
در شرکت 7۳98710-2201 حل خلاق مسئلهءرمز موفقیت است. ‎ah gd PRIYO-LAY CS ph‏ کننده مواد غذايي سبك مستقر در دالاس که سالیانه 0/0 میلیارد دلار فروش دارد نخستین بار برنامه حل خلاق مسئله (5) ) را در سال 4902 آغاز کرد. برنامه ۳5 در ‎Caw 9p PRITO-LAY‏ مرحله انجام مي شود: - یافتن مسئله 2- جمع آوري اطلاعات 2 تعریف مسئله ۳ نظریه پردازي براي یافتن راه حل ©- ارزيابي و انتخاب بهترین نظریه ها 0- تدوین يك برنامه عملي - قبولاندن نظریه به مدیریت ارشد و 0.- عملي كردن راه حل ‎9

صفحه 29:
خلق راه كارهاي گوناگون خلق راه كارهاي مختلف مستلزم فهرست بندي راه كارهاي شناخته شده و ایجاد راه ‎(gla NS‏ اضافي مي باشد.خلق راه كارهاي مختلف تا حدودي يك امر عقلايي و استدلالي و تا حدودي شهودي و غیر استدلالي است. هنگامي که مهندسان شرکت اپل کامپیوتر«نیوتن» را که يك کامپیوتر دستیار ديجيتالي شخصي بود طراحي کردند صدها قابلیت جایگزین را براي اين ماشین ایجاد کردند. در پايانة چندین قابلیت اصلي .از بين بقيه انتخاب شد

صفحه 30:
انتخاب از بين راه كارهاي مختلف هنگامي که مهندسان هوندا براي اولین بار موتوري را طراحي کردند که 06 مایل در هر گالن مصرف داشت. راه كارهاي مختلفي براي انتخاب در اختیار داشتند. تأثیر فن آوري جدید بر هزینه تولیده سازگاري با سیستم هاي انتقال نیرو و غیره براي تصمیم گيري آنان در انتخاب فن آوري» اهمیت پسياري داشت.هر يك از فن آوري هاي ممکن مي بایست به لحاظ تأثیر آنها بر این عوامل» مورد ارزيابي قرار .مي كرفت

صفحه 31:
اجرا پس از آنکه دیدگاه روشني نسبت به كاري كه مي خواهيد انجام بدهيد بيدا كرده و برنامه اي براي انجام آن داشتيد آنگاه مي توانید عملاً دست به کار شوید. اجرا مستلزم توچه دایم است. اين امر يعني دقیق شدن در جزئیات و . بيش بيني موانع و غلبه بر آنها

صفحه 32:
کنترل ارزيابي نتايج آخرين مرحله فرآیند حل خلاق مسئله است که اغلب نادیده گرفته مي شود. اين مرحله مستقیماً به مرحله تجزیه و تحلیل محیط راه پیدا مي کند و چرخه جديدي از حل خلاق مسئله آغاز مي شود.تشخیص ,نقایص در اين مرحله حایز اهمیت است

صفحه 33:
شرکت 2207026 از نوآوري براي رقابت استفاده مي کند. شرکت سهامي ایتون» سازنده دنده و سوپاپ موتورء» اکسل کامیون» مدار شکن و دیگر قطعات متداول» عمدتاً براي خودروسازیهاء داراي 6000000 نفر کارگر در 000 کارخانه در سراسر چهان است.کاهش چشمگیر هزینه ها چهت افزایش بهره وري از عوامل موفقیت این شرکت است. ایتون دفاتر حساب هاي خود را باز گذاشت تا در تصمیم گيري آگاهانه به آنها کمك کنند از طربق برنامه هاي تسهیم سود یادداشت ها تقديري کارکنان خود را به ,تلاش جدي در امر نوآوري فرآیند» ترغیب نموده است

صفحه 34:
ایجاد خلاقیت در فرآیند حل مسئله ,تجزیه حل مسئله نتایج مأيوس كننده به بار آورد برلوييشتر سازمانهايا لفراد» خلاقیتب خش‌عمده لیاز فرآیند -7 .حلمستله را تشكيلنميدهد لفراد چه به عنوان‌فرد و یا عضویاز سازمان‌معمولا به خلاق.2 .بسودن‌تر غیبفمي‌شوند تعداد لندکي‌از لفراد با تکنيك هاي‌خاقي‌که مي‌توان‌در فرآیند حل.2 .خلاقمسئله به كار بستآشناييدارند تعداد ز لفراد مهارت‌هاي‌حلخ را در خود توسعه مي. 7 ار ,دهند لما لین‌وضعیتبه تدریج تغییر مي‌کند

صفحه 35:
اطلاعات و خلاقبت اطلاعات .اطلاعات بیش از حد مانع خلاقیت مي شود ‎er‏

صفحه 36:
ويزكى هاي افراد خلاق * خود نظمي زياد ° پشتکر موجه با مشعلات و شکست * استقلال * تمایل بهپذیرفتن خطر ؟ اعتماد به نفس " توجه دقیق به محیط پیرامون * انعطاف پذيري * استقلال طلبي

صفحه 37:
محیط خلاق * فضاي محر ك» مستعد و به طور كلي خلاق * انعطاف پذيري بالاي محيطي * اعتماد و اطمینان افراد نسبت به یکدیگر * نداشتن فشارهاي روحي» رواني اجتماعي» مالي 9 كاري براي افراد

صفحه 38:
.از این مفاهیم دوري كنيد * اينها تثوري استء اهل عمل باش. * اشتباه جيز بدي است( نبايد اشتباه كرد). * بازي يك عمل لغو و بيهوده است. * اين به من مربوط نيست. * ابله( احمق) نشو! * شوخي موقوف! * من خلاق نيستم. 9

صفحه 39:
متداول ترین جملات بازدارنده ‎e‏ نه * شدفي فیست (ه بانکن دادن سرو حال و هواي قاطعنه فتهمي‌شود) * آرهء ولي اگر این کار را بگفي ...۰ ‎Sa)‏ بيني يك وضعيت مصيت وار) * ما سال ها قبل اين ايده را امتحان كرده ايم * نا حالاكه كارها خوب بيش رفته؟ جه نبازي به ابن كار 9 * من اشكالي در روند كنوني کارها نمي بينيم * زياد عملي به نظر نمي رسد

صفحه 40:
متداول ترین جملات بازدارنده خلاقبت * تابه حال هركز جنين كاري نكرده ايم * بهتر است واقع بین باشیم 5 براي اين كار درمهلت تعيين شده وقت برداخت به ايده تو در در بودجه پیش بيني نشده است شوخي مي كني 5 بهتر است آز موضوع پرت نیفتیم این ایده هاي عجیب را از کجا آورده اي 9

صفحه 41:
موانع خلاقیت * آموزش نلهمسو با خلاقیت * استفاده از الگوهاي قالبي * شتابز‌گي در ارزيابي * تاکید بر مفروضات قبلي * فشارهاي اجتماعي * جاره جوبي هاي كوتاه مدت

صفحه 42:
موانع فردي 5 قر ‎wo‏ از شکست * رويكرداني از ابهامات "عادت 2 * عدم اعتماد به نفس * عدم انعطاف پذيري

صفحه 43:
عوامل درون فردي و میان فردي * محیط مناسب * والدین آگاه * مربیان شایسته * برنامه هاي آموزشي ° تفاوت هاي فردي * سخت کوشي 9

صفحه 44:
,درباره ي کارهاي که انجام مي دهید چرا من بايد اين کار را انجام دهم؟ ۱ اگر انجام ندهم چه مي شود؟ جرا من بايد هميشه ابن كار را به اين شكل انجام دهم؟ جه كزينه با انتخاب هاي ديكري را مي توان در اين مورد قصور كرد. جرا من فكر مي كنم جوابش اين است؟ جه كسي مي تواند ايده خوبي در اين مورد داشته باشد؟ 9

صفحه 45:
Alp rie ‏بج‎ 3 | در چه مکان و زمانهایی بیشتر خلاق هستید 9

صفحه 46:
موانع بيروني * قوانین ۰ شغل * آداب و رسوم * ترس از عدم استقبال عمومي * مطابقت

صفحه 47:
راه هاي غلبه بر موانع خلاقیت بايد كه خلاق باشيد. خوش بين باشيد و مثبت فكر كنيد. اطلاعات لازم را بيدا كنيد. برداشتتان را تغيير دهيد» جور ديكري فكر كنيد. قدم به قدم فكر كنيد. ‎ple‏ سر در كمي ها و شرايط نامشخص را تحمل كنيد. ‏پشت کار به خرج دهید. و 1

صفحه 48:
راه هاي غلبه بر موانع خلاقیت * نگذارید حواستان پرت شود. * فقط دنبال يك جواب نباشید. * فکرتان را در قالب کلمات بیان کنید. * بادداشت بردارید. به خو دتان استراحت بدهید. 9

صفحه 49:
راهبرد هاي موثر براي شکستن قالب هاي ذهني در استفاده از روش ها 9 تكنيك هاي خلاقيت * جلوگيري از قضاوت فوري * درك اصل مطلب * شك و تردید * تجسم قوي ۰ تخیل * نگرش جدید 9

صفحه 50:
مهم ترین عادت های ذهنی مانع * اشتباه کردن ممنوع * دلیل آوردن براي هر چیز * آن موقع چه گفتم؟ همان درست است! * توليد كن! * کنترل بیش از حد! ° ارزشش را ندارد! eo“

صفحه 51:
مهم ترین عادت هاي ذهني مانع * كليشه ساختن * تكيه بر احتمالات * تنها يك باسخ صحيح * تلاش براي منطقي بودن * پي روي کور کورانه از قوانین * قواعد سخت و موانصی که جلوي جمع آوري اطلاعات یا تماس با دیگرآن را مي گيرند.

صفحه 52:
\ تنيت كاي

صفحه 53:
تکنيك هاي خلاقیت ° تکنيك هاي خلاقيتبيه ' عنوان ابزاري براي رشد شابلني جه توان فرد در تمام مراحل خلاقيت و فرايند خل خلاق مسئله مي نمايد. 9

صفحه 54:
: تکنیک های تجزیه و تحلیل محیط تکنیک چرا : در دوران کودکی: کود کان برای کسترش فهم خود از دنیای اطراف شان بطور مکرر از 0 والدین و اطرافیان می پرسند ,در بز رگسالی باید یاد گرفته هایمان را زیر سوال ببریم سوالات تا جایی ادامه پیدا می کند که به یک بصیرت +برسیم یا در یک باتلاق فرو رویم

صفحه 55:
تکنيك بورش فكري 11118 ری ۱ دكترالكسء اس اسبورن درسال 938آلین تكنيك را به کار برد و در سال 953 لبه صورت مشخص توسط وي تعریف شد. تعریف در واژه نامه وبستر: اجراي‌يك تکنيك گردهم آيي که از طییق ّن؛ گروهي مي کوشندبا انباشتن تمام ایده هليي که همزمان در جلسهء بوسیله اعضاء ارئنه حي کردد راه حلي براي يك مساله بخصوص بیابند. ‎i‏

صفحه 56:
جهار ركن اصلي ابن تكنيك * در ايده جوبي» كميت به ايجاد كيفيت منجر مي شود. * قضاوت دیگران مانع جولان» تراوش و سرعت تصور و خبال افراد مي شود * ايده هاي جديد, تداعي كننده ي ايده هاي تازه ي ديگري است. * ایجاد هم افزايي مي شود.

صفحه 57:
ع رئيس جلسه * هیچ کس حق قضاوت» ارزيلبي يا انتقاد از ايده هاي پيشنهادي دیگران را ندارد. * هرچه ایده ها دویتر از نهن» جسورانتر» غير منتظره و عجیب‌تر باشد بهتر است.به تعبیر دیگر هر چه ایده ها بیشتر باشد بهتر است. ° هر چه تعداد ایده ها بیشتر باشد بهتر است. * هر چه ترکیب ابده حابه منظور ایجاد ایده هاي جدید بیشتر صورت بگیرد بهتر است

صفحه 58:
نکات مهم در استفاده از این تکنيك * ارزيابي» تجزیه وتحلیل و ترکیب ایده ها * از نظر مقام و موقعیت * عدم تشکیل گروه هاي کوچك در گروه * رسمی نشدن جلسه * ارائه ایده های ناقص * جلوگيري از کند شدن بحث‌ها 9

صفحه 59:
نکات مهم در استفاده از این تکنيك ايده ‎ot‏ نه قضاوت و داوري باز كردن موضوع تخصص و اطلاعات لازم در مورد موضوع جلسه * ایجاد جوي مناسب براي فکر کردن عدم تاثير بذيري ايده هاي اوليه در ايده هاي ثانويه عدم شناسايي يك ايده به نام شخصي * یاد آوري چهار اصل تکنيك

صفحه 60:
- pd Cl EUS (Role Playing) - . ‏خلاق‎ S59 ERS (Creative Pause) - GT pl gg EAS (Plus, Minus Interesting) لفزودننکانمثببکد 2۲۲6 کاستولنکانمنفیل - 2۵ نکاتجاله )که 11/۵۲ 9

صفحه 61:
۰ قکنیک توهم خلاق ‎I(Cusion)‏ ‏اکثر مواقع خلاقیت نتیجه تشخیص خطاها از واقعیت هاست. خیلی اوقات آنچه را که ما فکر می کنیم واقعیت است واقعیت نیست. مغز انسان باید .خود آ گاه یا ناخود آگاه واقعیت را در ک و نسبت به آن بصيرت بيدا کند برای چند لحظه به تصویر قوق خیره شوید. دایره درون مکعب در چه موقعیتی قرار دارد؟

صفحه 62:
7 گر صم ع ِ که م = وجرا 3 bg

صفحه 63:
PLEAS PL beers) * با معکوس سازي عي توان قللب ذهني مربوط به موضوع را شکست با موضوع را در قالب ديگري به جریان انداخت. ° چون اطلاعت‌به طور معکوس یا متفاوتبا گذشته) وارد ذهن حي شود» احتمال اینکه وارد قللب جديدي گردد افزلیش مي یلید و در نتيجه خروجي قللب» که همان در ك‌عا از موضوع يا مشکل است با گذشته تفاوت خواهد داشت.

صفحه 64:
عمل بطریق معکوس حتي به صورت كاملا تصنعي کمك شاياني به شناسايي قالب هاي ذهني پنمان خود و دیگران مي کند. روش براي معکوس سازي دکتر چارلز تامپسون: مشکل خود را به صورت بر عکس بنویسید. سعي کنید چيزهاي را که وجود ندارد کشف و تعریف کنید. سعي کنید كارهايي را که دیگران انجام نمي دهند کشف کنید. جهت دید با محل دید خود را نسبت به موضوع تغبير دهید. نتایج مورد انتظار را معکوس کنید. موفقیت ها را به شکست و شکست ها را به پيروزي تبدیل کنید.

صفحه 65:
8 تكنيك شش كلاه فكرى ‎Hats)‏ ‏یکی از ‎ES‏ های مفید. معروف و معتبری است که توسط دکتر اوارد دوبونو ابداع شده و کاربرد و آثار «بسیار متنوعی در اجتماع» سازمان» خانواده و فرد دار این تکنیک برای هر کدام از شش سبك فكرى يك كلاه .رتكى خاص به عنوان سمبل استفاده مى كند 9

صفحه 66:
يد : سفيد رك خنثی و منفعلی» بدون هیچگونه قضاوت, فقط واقعیتها ۰ مورد جستجو قرار می گیرد کلاه سرخ : رنگ سرخ نشانه خشم. شور و هیجان. کلاه سرخ بیانگر بینشی هیجانی است و فقط به جنبه های احساسی و غیراستدلالی توجه می شود کلاه سیاه : رنک سیاه نشا افسر کی و منفی است. کلاه سیاه بیانگرجنبه های 5 منفی و بدیینانه است كلاه زرك : رتكك زرد آفتابى و مثبت است. كلاه زرد بيانكر جنبه هاى مثبت ‎٠‏ وخوش بينانه است كلاه سبز: رتك سبز نشانه گیاهان, رويش درختان بارور» طراوت ‎٠‏ وتازىاست. كلاه سبز بياتكر خلاقيت و فكرهاى تازه است کلاه آبی : رنگ ‎OT‏ نشانه سردى و رتك آسمان بالاى سرماست. كلاه آبى بیانگر تنظیم و ساماندهی فرآیند برنامه ریزی برای تفکر و ارتفاده ‎٠.‏ از كلاه هاى ديكر استء كلاه آبى كلاه ذ

صفحه 67:
تکنیک های فرضیه سازی (۶ ...]6-4 تکنیک چه می شود اگر ..؟ 7 تکنیک در هم شکستن مفروضات ‎(Assumption Smashing Technique)‏ تکنیک ار تباط اجباری ‎Association)‏ ‎GH y TK KES (Put to other uses)‏ 329 9

صفحه 68:
توصیه هاي براي رشد خلاقیت * شناسابي مكان ها و زمان هاي كه معمولا ايده هاي جديدي تآن مي رسد 1 يك ‎Tose‏ درصورت نرسيدن به نتيجه در مورد يك مسئله فکر کردن در مورد اين كه اكر مشكل و مسئله ام حل شود خواهد شد. * به آهنى هاي الهام بخش كوش كنيد. * از مکان هاي روبايي مثل موزه ها و آثار باستاني و ... بيستر دیدن کنید. 9

صفحه 69:
توصیه هاي براي رشد خلاقیت * با افراد خلاق بیشتر معاشرت کنید. * به جاهايي که تا بحال نرفته ايد بیشتر مسافرت کنید. * خلاقیت تحت شرایط فشار ایجاد نمي شود. * چیدن اشياي متنوع روي میز یا جلوي چشمتان 5 گاهي مخالف عادت هاي خود رفتار کنید. * دكوراسيون منزل و محل كار خود را مرتب تغيبر x 2

صفحه 70:
توصیه هاي براي رشد خلاقیت ۰ دیدن از نمایشگاه اختراعات و اکتشافات ‎٠‏ كمك از افراد فریبه با بي خبر از موضوع» حتي بچه ها در حل مسئله * زمان ضرب العجل براي حل مشکل ‎٠‏ تعيين حداقل براي خلق ايده 5 شعر كفتن و جملات بدون ربط با نزديكان در اوقات oie ‏فراغت‎

صفحه 71:
توصيه هاي براي رشد خلاقيت * خود را جاي مشكل و مسئله قرا ردادن ‎٠‏ حلمعما 2" ۶ محل و زمان مشخصي را براي كارهاي خلاق خود انتخاب ° به مشکلات به صورت فرصت نگاه کنید. * همیشه پاسخ هاي زيادي وجود دارد. * همیشه از طریق منطقي نمي توان به جواب رسید. قواعد را کنار بگذارید.

صفحه 72:
توصیه هاي براي رشد خلاقیت * مطاله سرگذشت مخترعین و مکتشفین بزرگ جهان ° باور اينكه خلاقيت رمز و كليد موفقيت» a ‏نه مخل هابى برويف كه قبلا رقته أبن بروية و‎ * ‏چيزهاي ببینید که قبلا به آنها توجه نکرده اید.‎ 9

صفحه 73:
ارزش هاي فكري كه مهارت هاي .خلاقيت و تقويت مي كند * شکستن عادت» کنار گذاستن شیوه هاي فكري و عملي بيشين و استفاده از روش هاي جدید ‎Gs‏ ‏به تعویق انداختن قضاوت و ارزيابي ايده ها براي جلوكيري از ضايع شدن ایده اي که در ابتدا ممکن است جالب و مفید به نظر بیاید. : درك مسائل بيجيده به هنكام مواجه شدن با آنها و تلاش در حل اين مسائل. متفاوت دیدن مسائل و مشاهده امور به شیوه تازه اي که قبلا به آن به توجه نشده است. * وسعت فکر و برقراري ارتباط میان ایده هاي متفاوت.

صفحه 74:
فرایند اندیشه خلاق ‎er‏

صفحه 75:
.6.66 وه و ۰ خواندن زمینه هاي گوناگون" ملحق شدن به کروه ها و اتحادیه هاي حرفه اي حضور در همایش ها و سمينارهاي حرفه اي سفر به اماکن جدید صحبت با هر کس درباره ي موضوع مورد نظر از نظر كذراندن مجلات» روزنامه ها و زورنال ها براي مقالاتي مرتبط موصوع پي ريزي يك کتابخانه ي براي رجوع در آینده حمل ت دفترچه کوجك و ثبت اطلاعات مفید صرف وقت براي اقناع كنجكاوي هاي طبيعي

صفحه 76:
۰ a ‏فرایند پرورش‎ ‏اشتغالبه كاري روقین وبي نیاز از فعالیت ذهني(مثل چمن زدن یا‎ 1 1 - ‏نقاشي منزل)‎ ‏تمرین منظم‎ ‏بازي(ورزشي؛ فكري» معما)‎ ‏اندیشیدن به پروژه یا مساله پیش از خواب‎ ‏تمرکز اعصاب و خود هیپنوتیزم‎ ‏لمیدن و آسودن در فواصل منظم‎ ‏افزایش سطح انرژي با ورزش,» رژیم غذايي و استراحت مناسب‎

صفحه 77:
ارزيابي و پیاده سازي * آموختن مباحث مربوط بهٌ فرایند طرح ريزي تجاري 7 آزمودن ایده ها با افراد مطلع * توجه به ابده ها احساسات هوشمندانه 9 آموختن مباحث مربوط به فروش محصولات * فراگيري مطالبي در خصوص سیاست گزاري هاي سازماني * اندرز گرفتن از دیگران * نگاه کردنبه مشکلات‌به مثلبه نيعي مبارزه به هنگام پیاده سازي بده ها

صفحه 78:
\ :ابتکار و نوآوري “ابتكا ر: ايده نو و قازه اي كه قبلاً وجود نداشته است. " نوآوری: به مرحله عمل رساندن ایده خلاقانه و تولید انبوه آن. 9

صفحه 79:
اصول نوآوري * عمل كرا باشید. * محصولء سرويس يا فرايند را ساده و قابل درك كنيد. * به محصولء با فرايند» جهت كيري مشتري پسند 9 © با کم شروع کنید. * اهداف عالي داشته باشید.

صفحه 80:
اصول نو آوري * امتحان كنيد / آزمايش كنيد / بازييني كنيد. * از شكست ها درس بكيريد. * يك زمان بندي معین را دنبال كنيد. * به فالیت هاي قهرمانانه باداش بدهید. ۵ کار کنید» کار کنید» کار کنید.

صفحه 81:
ویزگی های سارهان خلای وقلينك مل ضترهه .د مت ضرهكده 0 sp ‏کسریجی7‎

صفحه 82:

صفحه 83:
موافع خالافیت و فوآوری در ساز میانع خلاقیت که سازمان عامل آن است عبارتند از: ‎tat —‏ نبت يد همة ايلك هاى جذیدی که از این سان ‎oo‏ ‏فته شود. بافشارى بر اينكه براى تصويب بايد از ساير ع و خواستن از قسمتهای مختلف برای رقابت و انتقاد از یشنهادهای همدیگر .تا شما را ازتصمیم گیری نجات داده و فقط يش نكردن افراد. - تشويى ذكردن اد که کات از ارشان را بازكو مى كنند. ‎iG‏ یری میاه نست به تفر سازمان دهی "ساختار"» سیاستها و اعلام ناگهانی آن به افراد "به منظور اطاعت تر افراد از دستورها" داده ها و اطلاعات برای حفظ قدرت و برتری جمع آوری و توزیع می گردد نه پایین آوردن اشتباهات - اعتماد بیش ازحد به |بنكه مقامات ارشد قبلا آز همه امور مهم شركت و كسب و کاراطلاع دارند aay”

صفحه 84:
‎alee ten gs ty jet‏ الحضرالم» تشویق و حصایت. ‎dey ed‏ آزالدی دراتتضاب نقش خود در سازصسان. لزید آزادی درانتضاب همگاران و پرسنل خود. ‎ ‎

صفحه 85:
فرآیده نو سازی درسازهان ۴ يذييفتن ‎(oF‏ یه

صفحه 86:
\ سازمان های یادگیرنده

صفحه 87:
تعریف سازمان یادگیرنده سنچه(1990) بر آن است که سازمان هاي فراگیر, سازمان هايي هستند که در آن ها افراد به طور مداوم قابلیت خود را به منظور خلق نتايجي که دلخواه آنان است گسترش مي دهند. جايي که الگو هاي مبسوط و نوين تفکر پرورش میاید, جايي که روحیه چر جمعي آزادانه شکل مي گیرد و جايي که افراد بطور مستمر یاد مي گیرند که چگونه با هم یاد بگيرند. مارسيك و واتکینز(1999) سازمان یادگیرنده را سازماني که بطور مي آموزد و خود را متحول مي سازد[مي دانند]... سازماني که يادگيري را فرايندي مداوم و به شكلي استراتژيك, كاربردي مي سازد. فرايندي که با كار تلفیق شده و به موازات آن در تکاپوست( یانگ, واتکینز, مارسيك, 4 33).

صفحه 88:
ابعاد سازمان یادگیرنده : بيانكر تلاش سازمان جهت خلق و ايجاد فرصت هاي برا همدي اعضاء مي باش رشن وگ ‎orl‏ بعدريه تلاش سازمان براي ايجاد فرهنك برسش, باز خوره " و آزمایش باز مي يادگيري تیمي : به روج همكان و مهارت هاي همكاري باز مي كرد توانتد سارک ‎Lal ola la JL nea‏ اشتراك انمند فزازندی و ۳ یجاد و به اشترا نهادن يك آرمار ن مشترك و بازخورد گر گرکتن از اعضاء در:مورد شکاف بين وضعیت موجود و آر جايگيري: نشان دهنده ي تلاش ها سیستم ‎v‏ ي تلاش هايي | استقرار سیستمي جهت تجسم بخشیدن و به آشتراكل اک ار ‎et‏ صورت مي ارتیاط و اتصال سیستم ه ي تفکر جهاني و امالس که جهت اتصال و ار ايب بعد ساز مان ل كيد محیط داخلن و حارج اش انجام مي ‎ae‏ ‏رهبري استراتژ, يتدودي است که مدیران بصورتي استراتزيك آندیشند که ‎‘sf‏ اي ایجا شش کج سا سس برای ایجاد تخیر و حر

صفحه 89:
مدل تحليلي ابعاد سازمان یادگیرنده

صفحه 90:
سطوح مختلف يادگيري سازمان و ابعاد مرتبط با هر ‎Is‏ ‏ام

صفحه 91:
a آقابى تسيمور »خاای ی ن وآورعدر سازمان‌ها و ‎ADL‏ لنتشارلنتسرمه-1 الولنی سیدمهدی مدیریتعومی چابپسنجم؛ نشر نی تهرلن ۰۱۳۷۱ ۳-تسایسند جانو فسیویر کتک لیدهایای‌مدیر ‎eal‏ سیفیلحد "نگاهیبه تحقیوو تسوسعه در ژلپرث ‎aod ppt‏ 4-۷۶ گساانلج.بسی تسصمی مگیریخاق تسرجمه علیرضا آهاری چا لول لنتشارلس صیر تسهرلن ۱۳۷۶ - و لسبوين الكسربس بسرورش إستعدادهاىهمكانىخ ااي تلنتشارلءتسيلوفر - 6 پسو رآقاسی حسین کلیدطالیموفقیت چامهشتم. لنتشارلدلمید فرزلنگان تسهرلن خرداد ۱۳۷۶ - 7 صسدآقایی جلیل سازمانهایکارآفرین لنتثارلاتمرکز آموزش‌مدیریدولتی چاپلول تسهرلن ۱۳۷۸ -9 دغتوبچارد ال تستوریسازما زوطرلحی‌سا ختار جلد دوم: سرجمه علیسارسایبازوسید محدلعرلبی‌چاپلول و ساطانیتسیرلنی فساورا؛ ن هادی‌کردنن و آورعدر سازمان لنتلاراتموسه فرهنگویسا چاپلیل-70 تیوجیمز لم: کار آفرینی۱۰۱ تسکنیکحل خاقسئله لتشارلدلمیر کسیر -1

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان