modiriyate_fannavari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت فناوری”

مدیریت فناوری

اسلاید 1: مديريت فناوريخليل، طارق، مديريت تکنولوژي رمز موفقيت در رقابت و خلق ثروت، ترجمه اعرابي، و داود ايزدي،، انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگي، استاد : دکتر علوی متین

اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 3: فهرست مقدمه فصل اول- تعاريف و مفاهيم فصل دوم- نقش فناوري در خلق ثروت فصل سوم- عوامل حياتي در مديريت فناوري فصل چهارم- الگوهاي جديد مديريت فناوري فصل پنجم- چرخه هاي حيات فناوري فصل ششم- فرآيند نوآوري فناوري

اسلاید 4: فهرست فصل هفتم- رقابتي بودن فصل هشتم- استراتژي تجاري و استراتژي فناوري فصل نهم- برنامه ريزي فناوري فصل دهم- دستيابي و بکارگيري فناوري فصل يازدهم- انتقال فناوري فصل دوازدهم- صنايع توليدي و خدماتي

اسلاید 5: مقدمهاهدافآشنايي با: تعريف فناوري و رابطه آن با علم و نوآوري تاثيرات فناوري بر اقتصاد، اجتماع و فرهنگ ابزار برنامه ريزي و روشهاي پيش بيني فناوري شيوه هاي ارزيابي و انتقال فناوري حقوق مالکيت معنوي کارآفريني و مديريت نوآوري

اسلاید 6: مقدمهجايگاه درس در رشته مهندسي صنايع امروزه رونق اقتصادي کشورها، صنايع و شرکتها به مديريت موثر فناوري وابسته است. بهره برداري موثر از فناوري بر قدرت رقابتي شرکتها تاثيرگذار بوده و به عنوان عامل بقاي شرکت در بازار مطرح است. مهندسين صنايع در حوزه فعاليت خود در صنايع با عواملي که به نوعي موجب قدرت رقابتي تکنولوژيک مي شوند شامل افقهاي برنامه ريزي بلند مدت، تحقيقات، خلاقيت، کيفيت محصولات، بهره وري و ... در ارتباط هستند. مديريت فناوري به عنوان يکي از افقهاي نوين در حوزه فعاليت مهندسين صنايع در سطح ملي و بنگاه مطرح است.

اسلاید 7: فصل اولتعاريف و مفاهيم

اسلاید 8: تعريف فناوريTechnology = Techne + Logie/Logiaعامل تبديل ورودي‌ها به خروجي‌ها كه ايجاد مزيت رقابتي مي‌كند.M. Porterتعاريف و مفاهيم

اسلاید 9: تعريف فناوريكاربرد عملي دستاوردهاي علمي و تجربي به منظور پاسخ به يك يا (چند) نيازA. D. Littleدر يك محصول ABS در اتومبيل، DVD در ويدئو يا كامپيوتر، LCD در تلويزيون يا در صفحه نمايش كامپيوتر و ... در يك فرآيند توليدي Robot در خط توليد يا مونتاژ ، AGV در حمل ونقل كارگاهي، AS/RS در انبار و ... در يك فعاليت پشتيباني CAD/CAM در طراحي و ساخت نمونه، CAPP در طراحي فرآيند، MRP در برنامه‌ريزي توليد و ...تعاريف و مفاهيم

اسلاید 10: تعريف فناوريTechnology = Artefact + Skill + Knowledge تركيب سيستميك از ابزار، دانش (فني) و اطلاعات لازم براي بكارگيري ابزار و نيز مهارت‌هاي انساني مورد نياز براي استفاده (بهره‌برداري) از دانش و ابزارtT. Khalilتعاريف و مفاهيم

اسلاید 11: تعاريف و مفاهيمتعريف فناوري كاربرد عملي دانش و تجربه در پاسخ به نيازهاي اجتماعيدر يك محصولدر يك فرآيند توليديدر يك فعاليت پشتيبانيA. D. Littlet

اسلاید 12: دسته بندي تعاريف فناوريكلي - اثر اقتصادي فناوريعام - فناوري صرف نظر از حوزه كاربردخاص - فناوري در يك حوزه خاص (Discipline - Application)تعاريف و مفاهيم

اسلاید 13: اجزاي فناوريفناوري : تركيب سيستميك از سخت افزار، دانش فني و اطلاعات، مهارتهاي انساني و سازماندهيAPCTT 1988Technology = Artifact + Skill + KnowledgeKhalil 2000تعاريف و مفاهيم

اسلاید 14: دانش و فناوريفناوري هر طور که استفاده شود نتيجه و پيامد توسعه دانش است.دانش اطلاعات نيست اما بر پايه ميزان اطلاعات موجود بنا مي شود.تنها وقتي که براي خلق چيزهاي جديد، به راه انداختن يک سيستم يا ارائه يک خدمت، دانش به اجرا گذاشته مي شود که وارد قلمروي فناوري مي شويد.تعاريف و مفاهيم

اسلاید 15: فناوري و کسب و کارنقش فناوري در ايجاد مزيت رقابتي از طريق : تحقق استراتژيهاي كلان تغيير در استراتژيها يا در فاكتورهاي كليدي موفقيت (KFS) نقش فناوري در ايجاد تغيير در ساختار بازار از طريق : تغيير در پنج عامل اصلي بازار رقابتي تغيير كلي در ساختار بازارتعاريف و مفاهيم

اسلاید 16: طبقه بندي فناوريبر اساس پيچيدگي و سرعت تغيير Low TechMedium TechHigh Techبر اساس اهميت استراتژيك Distinctive/Critical TechBasic TechExternal Techبر اساس حوزه كاربرد Product TechProcess Techتعاريف و مفاهيم

اسلاید 17: طبقه بندي فناوريبر اساس تناسب با شرايط بنگاهAppropriate TechInappropriate Techبر اساس سن (عمر) Emergent/Emerging TechCurrent Techبر اساس سابقه در بنگاه New TechOld/Current Techتعاريف و مفاهيم

اسلاید 18: طبقه بندي فناوري (يک دسته بندي ديگر)فناوري جديد (New Technology)فناوري نوظهور (Emerging Technology) فناوري پيشرفته (High Technology)فناوري بسيطفناوري متوسط (Medium Technology)فناوري مناسب (Appropriate)فناوري کد گذاري شده (Codified Technology)فناوري خاموش (Tacit Technology)تعاريف و مفاهيم

اسلاید 19: تعريف مديريت فناوريMOT : Management of Technology t مديريت فناوري مديريت انتخاب، اكتساب، بكارگيري (بهره‌برداري)، توسعه (بهبود) و اشاعه فناوري‌ها است.تعاريف و مفاهيم

اسلاید 20: مديريت فناوري=مديريت مهندسي مهندسيعلوممديريتMOTتعاريف و مفاهيم

اسلاید 21: ماهيت ميان رشته اي مديريت فناوريمهندسيتئوري تجارتفعاليت صنعتيعلوم اجتماعيعلوم طبيعيمديريت فناوريتعاريف و مفاهيم

اسلاید 22: کاربرد فناوريخلق يا خريداري فناورياستاندارد زندگي، مسائل اجتماعي و زيست محيطيمحصولمشترينيازهاي بازارتبديل فناورينيازهاي اجتماعي تعاريف و مفاهيم

اسلاید 23: عوامل موثر بر خلق ثروتتعاريف و مفاهيم

اسلاید 24: مديريت فناوري: مجموعه اي از فرآيندهاشناسائيارزيابياستفادهبهينهبهبود(توسعه)حفظ موقعيت مراقبتتعاريف و مفاهيم

اسلاید 25: تحولات مديريت فناوري (Drejer 1996)مديريت استراتژيك تكنولوژيمديريت استراتژيك فناوري (Process-based Approches)برنامه ريزي تكنولوژيمديريت نوآوريمديريت R&D19601970198019902000تعاريف و مفاهيم

اسلاید 26: سطوح مختلف مديريت فناوريملي بخش بنگاهتاكتيكي استراتژيك عملياتي تعاريف و مفاهيم

اسلاید 27: فرآيند توسعه علم و فناوري و نقش عوامل بيرونيقوانين و مقرراتسياست‌ها و برنامه‌هاي كلان اقتصاديسياست‌هاي مالي و پولياستراتژي‌هاي توسعه علم و فناوري در سطح مليتأمين نيروي انسانيتامين منابع اطلاعاتيتأمين و تخصيص منابع مالي فرآيند توسعه علم و فناوري انباشت دانش / پاسخگوئي به نيازهاي جامعهتعاريف و مفاهيم

اسلاید 28: فناوري و رشد پايدارشرکتهاي رقابتيرشد اقتصادي پايدارسيستم اقتصاديقابليتهاي تکنولوژيکتجارتتعاريف و مفاهيم

اسلاید 29: فصل دومنقش فناوری در خلق ثروت

اسلاید 30: نقش فناوری در خلق ثروت فناوري همواره نقش مهمي در خلق ثروت براي کشورها و تاثيرگذاري بر روي استانداردها و کيفيت زندگي داشته است.

اسلاید 31: نقش فناوری در خلق ثروتتکامل انسان بر اساس عصر فناوري عصر سنگ عصر برنز عصر آهن عصر بخار عصر الکتريسيته عصر انرژي هسته اي عصر الکترونيک عصر فضا عصر اطلاعات عصر بيوفناوري

اسلاید 32: نقش فناوری در خلق ثروتچرخه موج بلند بهبود در بهره وري براي يک سيستم اقتصادي بسيار حياتي و مهم است. افزايش بهره وري امکان بهبود واقعي در استاندارد زندگي را ميسر مي سازد.از طريق چرخه اقتصادي بلند مدت،فناوري جديد و نوظهور موجب رشد و توسعه اقتصادي مي شود.فناوري عامل چنين بهبودي است.

اسلاید 33: نقش فناوری در خلق ثروت فرآيند پشت يک موج بلند، تعاملي است بين فناوري جديد، فرصتهاي تجاريي که فناوريهاي جديد خلق مي کنند و افزايش مازاد بر نياز سرمايه پس از عصرهاي فناوريBetz, 1987

اسلاید 34: نقش فناوری در خلق ثروتتکامل فناوري توليد. 1920کنترل توليدخط انتظارپرداختهاي انگيزشيمدلهاي موجود برنامه ريزي مديريتيکنترل کيفيت آماري. 1900مفاهيم سازمانيمطالعات حرکتقطعه کاري. 1880مديريت علميمطالعات زمان سنجيتقسيم کاراستانداردسازيتوليد انبوهاتحاديه هاي کارگري. 1880پيشرفت کند در علم و فناوريجامعه کشاورزيانقلاب صنعتي

اسلاید 35: نقش فناوری در خلق ثروتتکامل فناوري توليد. 1970تئوري کنترلسيستم مقياص بزرگطراحي جامع سيستمسيستمهاي اجتماعيسايبرنتيککامپيوترهاي شخصي. 1960اتوماسيونطراحي سيستمپردازش از راه دورسيستمهاي اطلاعاتيتئوري طراحيشبيه سازي. 1950کامپيوتري کردنقابليت اعتمادتحقيق در عملياتتجزيه و تحليل آماريفنون شبکه ارتباطي. 1940طراحي ابزاربهره ورياقتصاد مهندسيتئوري موجوديعوامل انسانيکنترل مواد و استقرار ماشين آلات. 1980تئوري کنترلسيستم مقياص بزرگطراحي جامع سيستمسيستمهاي اجتماعيسايبرنتيککامپيوترهاي شخصي

اسلاید 36: نقش فناوری در خلق ثروت فناوري و اقتصاد ملي اقتصادهاي توسعه يافته را با کشورهايي مي شناسند که به نحوي مناسب از فناوري براي لق ثروت بهره مي گيرند. اقتصادهاي کمتر توسعه يافته را با کشورهايي مي شناسند که دانش فني تکنولوژيک لازم براي خلق ثروت را در اختيار ندارند.شيوه موثر و مناسب بهره گيري از فناوري است که خلق ثروت مي کند.

اسلاید 37: فصل سومعوامل حياتی در مديريت فناوری

اسلاید 38: عوامل حياتی در مديريت فناوری خلاقيتفناوري عبارتست از بيان و ابزار خلاقيت انسان

اسلاید 39: عوامل حياتی در مديريت فناوری اختراعخلق و بهره برداري از فناوري مستلزم زنجيره اي است از رويدادها که با اختراعات شروع مي شود و با بهزار ختم مي شود.اختراع عبارتست از يک مفهوم يا خلق يک تکنولوژي نوين

اسلاید 40: عوامل حياتی در مديريت فناوری نوآورينوآوري شامل خلق کالا، خدمت يا فرآيندي مي باشد که براي يک سازمان جديد است. نوآوري به اولين بار استفاده کردن از يک ايده توسط يک سازمان اطلاق مي شود.Aiken & Hage, 1979

اسلاید 41: عوامل حياتی در مديريت فناوری نوآوريشومپر(1928) نوآوري موفق را انجام يک وظيفه به شيوه اي منحصر به فرد مي داند. فرآيند نوآوري شامل يکپارچه کردن فناوريها و اختراعات موجود براي خلق سيستم، فرآيند يا محصولي جديد يا بهبود يافته مي باشد.Jain & Triandis, 1990

اسلاید 42: چرخه توسعه فناوريسطح انباشت دانش و تجربه ايده ( اختراع ) جديدنوآوري تكنولوژيكي جايگزيني و انتشار فناوري جديدطرح نيازهاي جديد از جانب بازارعوامل حياتی در مديريت فناوری

اسلاید 43: فرآيند توسعه علم و فناوريتحقيقات پايهتحقيقات كاربرديتحقيقات توسعه‌ايدانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتيمراكز تحقيقاتي وابسته به صنعتتوسعه تكنولوژيتجاري كردن و اشاعه تكنولوژي انتقال تكنولوژيبنگاه‌هاي اقتصاديعوامل حياتی در مديريت فناوری

اسلاید 44: فرآيند توسعه علم و فناوريپاسخگوئي به نيازهاي جامعهفرآيند توليد دانش (Knowledge) از طريق تحقيقات پايه، كاربردي و توسعه‌ايانباشت دانشفرآيند توسعه تكنولوژي از طريق توسعه داخلي يا انتقال تكنولوژي صورت مسئلهدستاوردهاي پژوهشيعوامل حياتی در مديريت فناوری

اسلاید 45: عوامل حياتی در مديريت فناوریانواع نوآوري نوآوري بنيادي (انقلابي):معمولا بر پايه يک اختراع استوار مي باشد. نوآوري تدريجي (تکاملي): در درون شرکتها يا يک صنعت خلق مي شوند و به شرکتها کمک مي کنند تا جايگاه رقابتي خود را در بازار حفظ کنند. نوآوري روتين (عادي): براي اطلاق به معرفي چيزي که براي يک سازمان جديد اما بسيار مشابه آنچه که در گذشته بوده است، استفاده مي شود.

اسلاید 46: عوامل حياتی در مديريت فناوریخلاقيت و نوآورييک محيط خلاق داراي ويژگيهاي ذيل است: افراد در حوزه هاي مورد علاقه کار مي کنند؛ بين کارکنان با همکاران خلاق ارتباط گسترده اي برقرار است؛ به کارکنان اجزه ريسکها ملايم داده مي شود؛ ناکامي ها و ناهماهنگيها در سيستم تحمل مي شود؛ پاداش و تقدير مناسب از کارکنان به عمل مي آيد.Jain & Triandis, 1990

اسلاید 47: عوامل حياتی در مديريت فناوریعرضه نوآوري به بازار فاصله هاي زماني زيادي بين مراحل مختلف توالي رويدادهاي چرخه نوآوري (علم، اختراع، نوآوري و بازار) وجود دارد. دستکاري و تغيير اين حيطه هاي زماني، سلاح رقابتي موثر و مهمي است.

اسلاید 48: عوامل حياتی در مديريت فناوریعرضه نوآوري به بازار مايکروسافت سيستم عامل خود را در اختيار شرکتهاي کامپيوتري قرار داد تا مشتريان را به سيستم عامل خود وابسته کند. اپل امتياز استفاده از سيستم عامل user friendly را سالها نزد خود نگه داشت.استراتژي مايکروسافت يک اثر حاکميت فناوري بلند مدت داشت، در حالي که استراتژي اپل اثر سودآوري فراوان اما کوتاه مدت داشت.

اسلاید 49: عوامل حياتی در مديريت فناوریرابطه فناوري و قيمتقيمتشکاف فناوريدانش تکنولوژيکزمان نشر فناوريدانش شرکتدانش مشتريشکاف

اسلاید 50: عوامل حياتی در مديريت فناوریزمان يکي از عوامل اصلي در مديريت فناوري، خلق و معرفي به موقع به بازار است. زمان بندي معرفي و عرضه فناوري بعدي که عملکرد فناوري موجود را بهبود مي بخشد بسيار حائز اهميت است.

اسلاید 51: عوامل حياتی در مديريت فناوریرقابت بر اساس زمان (Time Based Competition) براي سازمانهاي توليدي و خدماتي، رقابت بر اساس زمان (TBC) يک سلاح رقابتي مهم در دستيابي به وضعيت ممتاز و جهاني است.Blackburn, 1991

اسلاید 52: عوامل حياتی در مديريت فناوریچشم انداز استراتژي تغيير زماني که يک شرکت بازار قوي دارد و درآمدهايش خوب است، مديريت آن شرکت از تغييرات د رمحيط شرکت غافل مي شود و موقعيت رقابتي و يا حتي بقاي شرکت به خطر مي افتد

اسلاید 53: عوامل حياتی در مديريت فناوریمديريت تغييرمديران امروز با چالشهاي ذيل مواجه هستند: محصولات جديد کنترل توليد نسل جديد رقبا مشتريان پرتوقع و وسواسي

اسلاید 54: عوامل حياتی در مديريت فناوریبهره وري، اثربخشي و رقابتي شدن بهره وري: نسبت بازده به داده (سرمايه، مواد، نيروي کار و انرژي) اثر بخشي: توانايي تحصيل و کسب اهداف مطلوب نظير افزايش سهم بازار شرکت، رسيدن به سهم قابل قبولي از سود و ... رقابتي بودن: قابل مقايسه بودن محصولات يک شرکت با محصولات رقبا است و جايگاه شرکت در بازار را نشان مي دهد.

اسلاید 55: عوامل حياتی در مديريت فناوریبهره وري، اثربخشي و رقابتي شدن مديريت فناوري، مديران را ترغيب مي کند تا ضمن توجه به ضرورت استمرار فرآيند بهينه سازيعمليات جاري و کنوني، دائما مراقب و متوجه آينده نيز باشند.

اسلاید 56: عوامل حياتی در مديريت فناوریرهبران در مقابل پيروان برندگان آنهايي هستند که فناوري را به بازار معرفي مي کنند. يک شرکت از حيث نوآوري تکنولوژيک مي تواند به شکل يکي از انواع ذيل باشد: رهبر پيرو عقب مانده

اسلاید 57: عوامل حياتی در مديريت فناوریمزاياي رهبر بودن در نوآوري مشهور شدن نام جايگاه بازار بهتر شانسي براي تعريف استاندارد صنعت زودتر آغاز نمودن منحني فراگيري موانع حمايتگر سود زياد وفاداري مشتريان پلسخ مناسب از طرف ديگران

اسلاید 58: عوامل حياتی در مديريت فناوریمعايب رهبر بودن در نوآوري هزينه سنگين تحقيقات هزينه هاي به روز آوري فناوري سرمايه گذاري اوليه در طراحي، تهيه ابزار و توليد نامشخص بودن وضعيت بازار فناوري جديد هدف رقابت بودن شرکت رهبر

اسلاید 59: عوامل حياتی در مديريت فناوریدستاوردهاي فرآيند نوآوريشکستنوآورپيروزيتقليدگر-پيرو- دوپونت (تفلون)- کامپيوتر آي بي ام- کداک(عکس فوري)- اي ام آي(اسکنر)

اسلاید 60: فصل چهارمالگوهای جديد مديريت فناوری

اسلاید 61: الگوهای جديد مديريت فناورینياز صنعت به مديريت فناوري چگونه فناوري را در اهداف استراتژيک شرکت لحاظ کنيم؟ چگونه فناوري را ارزشيابي يا ارزيابي کنيم؟ چگونه فرآيند انتقال فناوري را به بهترين شکل انجام دهيم؟ چگونه مدت زمان طراحي و توليد محصول جديد را کاهش دهيم؟ ...

اسلاید 62: الگوهای جديد مديريت فناوریمسائلي که در حيطه مديريت فناوري قرار مي گيرند را ميتوان از طريق ارتباط آنها با يکي از 5 دسته زير کشف و شناسايي نمود: روشها و ابزار مديريت موثر منابع محيط تجاري و توانايي مديريت ارتباط بين سازمان و محيط بيروني ساختار و مديريت سازمانها مديريت پروژه هاي تحقيق و توسعه و مهندسي مديريت منابع انساني تحت شرايط تغيير اجتماعي و تکنولوژيک سريع

اسلاید 63: الگوهای جديد مديريت فناوریمسائل اساسي در مديريت فناوريفناوري و عوامل قدرت زا: منابع فني و مالي محيط تجاري ساختار و مديريت سازمان برنامه ريزي و مديريت پروژه منابع انساني

اسلاید 64: الگوهای جديد مديريت فناوریمراحل چرخه حيات فناوري/محصول نوخلق ايده و تعريف مفهومتجزيه و تحليل بازاردفع يا بازيافتتجزيه و تحليل فنيطرح تجاري و تائيد آنبهره برداري و آزمايشتوليدتجاري کردن

اسلاید 65: الگوهای جديد مديريت فناوریپارادايم يک پارادايم چارچوبي است از ايده ها و افکار که بافت کلي و اساس تجزيه و تحليل را ايجاد مي کند.

اسلاید 66: الگوهای جديد مديريت فناوریروندهاي درحال تغيير در صنعتعاملtttسنتيtt جديد .چرخه حياتtt چرخه هاي حيات طولانيtt چرخه هاي حيات کوتاهنوآوريtt نوآوري به تعداد محدودttنوآوري پيوسته و مستمررقابتtt رقابت مورد انتظارttرقايت شديدتر استtt رقبا دشمن هستندttهمکاري با رقباtt همکاري با رقبا مجاز نيستبازارtt بازار مورد انتظارttبازار نامعلومtt بازار محليttبازار جهانيکيفيتtt مطلوب استttاجباري و ضروري استتوليدtt انبوهtttطبق سفارشسازمانtt بزرگ و بوروکراتيکttکوچک و پويا

اسلاید 67: الگوهای جديد مديريت فناوریروشهاي ارزيابي عملکرد روشهاي سنتي حسابداري و ارزيابي مالي در برابر نوآوري تکنولوژيک مقاومت مي کنند. مقصود از ارزيابي عملکرد، ارزيابي ريسکها، کيفيت فرآيند توليد،و محصولات، شرايط ورود به بازار، جايگاه رقابتي، سود آوري در بلند مدت و کوتاه مدت است.

اسلاید 68: الگوهای جديد مديريت فناوریمعيار عملکرد يک فناوريابزارهاي جديد براي بهينه سازي تصميمات: بهبود روشهاي پيش بيني فناوري و يکپارچه و هماهنگ کردن امر پيش بيني فناوري با فرآيندهاي برنامه ريزي و تصميم گيري تهيه مجموعه معيارهاي نمايانگر براي بهينه کردن عملکرد شرکتهاي داراي فناوري پيشرفتهتعيين ترکيبي بهينه از محصولات داراي فناوري پيشرفته در مقابل محصولات سنتي و متعارف در کسب و کارهاي بزرگ

اسلاید 69: الگوهای جديد مديريت فناوریائتلاف به جاي رقابت در مواردي رقابت شديد موجب بروز عدم اطمينانهاي گسترده شده و تيمهاي صنعتي را به هم مي ريزد.

اسلاید 70: الگوهای جديد مديريت فناوریمحيط تجاري معرفي يک نوآوري تکنولوژيک در بازار، به ويژه زماني که ٱن نوآوري از طريق فرآيندهاي نشر يا انتقال، به شکلي گسترده پذيرفته شده است، بر يک جامعه، اقتصاد آن و محيط زيست جامعه به درجات مختلف تاثير مي گذارد.

اسلاید 71: الگوهای جديد مديريت فناوریمحيط تجاري يکپارچگي و انسجام طرحهاي استراتژيک و تکنولوژيکفرآيند انتخاب، توليد و ارزيابي فناوري با توجه به طرح استراتژيک انجام مي شود.

اسلاید 72: الگوهای جديد مديريت فناوریمحيط تجاري افزايش نقش کاربر در انتخاب و کاربرد فناوريهاشيوه واکنش و بازخورد کاربران ه توليدکنندگان يک فناوري و راه هاي افزايش مشارکت آنان در بکارگيري فناوري بايد به خوبي شناسايي شود.

اسلاید 73: الگوهای جديد مديريت فناوریمحيط تجاريکاهش مقاومت در برابر معرفي و پذيرش فناوري در محل کار توزيع منافع حاصل از فناوريهاي جديد براي جلب موافقت توجه به موانع بالقوه در برابر همکاري ميان شرکتها استراتژيهاي مناسب براي تغيير از حالت همکااري به رقابت توجه به اثر فناوري بر کيفيت زندگي، سلامت، ايمني مردم و کارکنان شرکت

اسلاید 74: الگوهای جديد مديريت فناوریساختار و مديريت سازمان تغيير سريع فناوري به همراه رقابت شديد جهاني، مشکلات بزرگي را در طراحي ساختار و مديريت سازمانها در هر بخش از اقتصاد ايجاد مي کند.

اسلاید 75: الگوهای جديد مديريت فناوریساختار و مديريت سازمان عوامل منجر به سازماندهي مجدد فعاليتهاي تکنولوژيک در شرکتهاعوامل تکنولوژيک پويا، بررسي مسائل و شکلهاي سازماندهي مجدد را ضروري مي سازند.

اسلاید 76: الگوهای جديد مديريت فناوریساختار و مديريت سازمان ارزيابي آثار سازماندهي مجدد بر فعاليتهاي فني آثار ساختارهاي سازماني متفاوت بر کارايي چرخه توسعه محصول تسهيل گران و موانع نواوريهاي تکنولوژيک و انتقال فناوري داخل سازمان مستندسازي فرآيندهاي تصميم گيري منجر به تغييرات سازماني

اسلاید 77: الگوهای جديد مديريت فناوریبرنامه ريزي و مديريت پروژه پروژه هاي پيچيده تحقيق و توسعه مستلزم بسيج منابع بسيار و هماهنگي فعاليتها در آزمايشگاه هاي مختلف و گاهي در کشورهاي مختلف است.

اسلاید 78: الگوهای جديد مديريت فناوریبرنامه ريزي و مديريت پروژه انتخاب پورتفوي پروژهسازمانها معمولا چند پروژه در حال اجرا دارند.

اسلاید 79: الگوهای جديد مديريت فناوریبرنامه ريزي و مديريت پروژه آغاز ايده هاي نوين در سازمانها: از بالا به پايين يا از پايين به بالا ايجاد توازن بين ايده هاي ناهمگون درک پويايي ها و ويژگيهاي اين توازن پيداکردن و ارزيابي الگوهاي موجود و شناسايي اثر آنها بر عملکرد سازمان

اسلاید 80: الگوهای جديد مديريت فناوریبرنامه ريزي و مديريت پروژه مشکلات انساني در مديريت پروژه تجزيه و تحليل پروژه هاي انجام شده

اسلاید 81: الگوهای جديد مديريت فناوریمديريت منابع انساني بزرگترين چالش فراروي سازمانها، کنترل و استفاده کامل از قابليت کارکنان است، لذا کارمنديابي، انتخاب، آموزش، جايگزيني مناسب، تشکيل تيمها و انگيزش کارکنان از جمله مسائل مهم براي سازمانها مي باشد.

اسلاید 82: الگوهای جديد مديريت فناوریمديريت منابع انساني آثار تغيير تکنولوژيک بر مهارتهاي مورد نياز کارکنان هماهنگ کردن و آموزش نيروي کار ماهر به منظور برآورده ساختن الزامات مربوط به فناوريهاي جديد کهنگي دانش کارکنان متخصص و نياز هميشگي به اجراي فعاليتهاي پرورش کارکنان متخصص و حرفه اي نقش مراقبان تکنولوژيک و کارآفرينان داخلي عواقب اجتماعي تغيير تکنولوژيک

اسلاید 83: الگوهای جديد مديريت فناوریاصول هدايتگر مديريت فناوري براي اداره شرکتها خلق ارزش کيفيت پاسخگو بودن سرعت عمل و چابکي نوآوري يکپارچگي تيم سازي انصاف

اسلاید 84: الگوهای جديد مديريت فناوریجهت گيري استراتژيک صنعت شرکتها به تفکر استراتژيک خردمندانه تري نياز دارند؛ برقراري پيوند ميان استراتژي فناوري و استراتژي تجاري؛ روشهاي قديمي مديريت در حال اضمحلال هستند؛ صنعت تلاش خود را معطوف فعاليتها و شرکتهاي کارآفرين کوچک تر خواهد کرد.

اسلاید 85: الگوهای جديد مديريت فناوریتغييرات در ساختار سازماني انتظار مي رود تعداد سازمانهاي موقتي افزايش يابد؛ تعداد شرکتهاي مجازي افزايش خواهد يافت؛ ساختار سازماني عمودي، سلسله مراتبي به ساختارهاي افقي و ماتريسي تبديل خواهد شد؛ انسجام و يکپارچگي بيشتري درون سازمانها ايجاد خواهد شد؛ دانش و آگاهي منجر به بروز نوآوري خواهد شد؛ سازمانهاي صرفا مبتني بر خلق و توزيع دانش ايجاد خواهد شد؛ فرهنگهاي ملي، حضور سازمانهاي فرهنگي خاص براي تامين نيازهاي فرهنگي خاص را تحميل واهد نمود

اسلاید 86: الگوهای جديد مديريت فناوریساختار بخش مالي فناوريهاي جديد به منابع مالي نياز دارند؛ سرمايه داران به روشهاي بهتري براي ارزيابي پروژه هاي فناوري نياز دارند؛ گروه هاي بسياري در پروژه هاي نوآوري مشارکت خواهند کرد؛ روشهاي جديد پيش بيني و ارزشگذاري اقتصادي مورد نياز خواهد بود.

اسلاید 87: الگوهای جديد مديريت فناوریآموزش نظري و عملي تغيير در مدل آموزشي ضروري است؛تغيير در سبک آموزش رسني ضروري است؛ تغيي در نحوه ارائه خدمات آموزشي؛ رشته هاي علمي جديد همچون مهندسي بنيان دانش شکل خواهد گرفت؛ مديران به آموزشهاي مديريتي و تکنولوژيکي بيشتري نياز خواهند داشت؛ آموزش عالي از صنعت عقب خواهد افتاد.

اسلاید 88: فصل پنجمچرخه های حيات فناوری

اسلاید 89: چرخه های حيات فناوریمنحني S پيشرفت فناوريپارامتر عملکرد فناوريزماندوره اختراع جديدجنينيدوره بهبود فناوريرشددوره بلوغ فناوريبلوغپير شدن

اسلاید 90: چرخه های حيات فناوریتغييرات در حدود طبيعي فناوريپارامتر عملکردزمانحد Aحد BBAA/ مسير رشد فناوري A سرعت کندتر پيشرفت فناوري A/ فناوري B با سرعت بيشتري پيشرفت مي کند.

اسلاید 91: چرخه های حيات فناوریچرخه حيات فناوري و رشد بازارشکل گيري و پيدايش فناوريآغاز به استفاده از فناوريگسترش ميزان استفاده از فناوريبلوغ فناوريجايگزيني فناوريکهنه شدن فناوري

اسلاید 92: چرخه های حيات فناوریرشد بازار در مراحل مختلف چرخه حيات فناوريزمانارزش بازار132456

اسلاید 93: چرخه های حيات فناوریفناوريهاي چند نسليزمانپارامتر عملکردچرخه حيات زيرفناوري 1چرخه حيات زيرفناوري 2چرخه حيات زيرفناوري 3چرخه حيات فناوريچرخه هاي حيات زيرفناوي در نسلهاي مختلف نوآوري، چرخه حيات کل فناوري را تشکليک مي دهند.

اسلاید 94: چرخه های حيات فناوریتعامل فناوري و بازار حضور در يک بازار يا خلق يک بازار جديد، پاداش نوآوري است.

اسلاید 95: چرخه های حيات فناوریفشار علم/فناوريتوسعه تکنولوژيکيفشار علمي

اسلاید 96: چرخه های حيات فناوریکشش بازار کشش بازار موجب بهبود تدريجي فناوري مي شودبهبود تدريجي فناوريکشش بازار

اسلاید 97: چرخه های حيات فناوریاثر تلفيقي فشار فناوري و کشش بازارفشار علميتوسعهفناوريکشش بازار

اسلاید 98: چرخه های حيات فناوریيکپارچه کردن فشار فناوري و کشش بازار براي تحريک نوآوريفرصتهايي براي فشار فناورينوآوريفرصتهايي براي کشش بازار اکتشافات علمي دانش کاربردي نيازهاي شناسايي شده سرمايه معنوي (دانشمندان و مهندسان) تقاضاي بازار گسترش دامنه کاربرد نيازهاي شناسايي شده فرصتهاي افزايش سودآوري، کيفيت و بهره وري

اسلاید 99: چرخه های حيات فناوریپيشرفت تکنولوژيکي (در رابطه با نوآوري در محصول و فرآيند)چرخه حيات فناوريپير و کهنه شدن تکنولوژيکي (جايگزيني و عدم استقرار)زماننرخ نوآوريناپيوستگي تکنولوژيکي (تکان و آسيب)طرح غالبنوآوري در فرآيندنوآوري در محصول

اسلاید 100: چرخه های حيات فناوریرقابت در مراحل مختلف چرخه حيات فناوري رقابت از طريق نوآوري در فرآيند و محصول در مراحل اوليه توسعه محصول، رقابت در نوآوري و بهبود موجب تاخير در توافق بر سر يک طرح به عنوان طرح استاندارد مي گردد.

اسلاید 101: چرخه های حيات فناوریرقابت در مراحل مختلف چرخه حيات فناوري رقابت در فناوري بالغ موفقيت يک شرکت در معرفي يک نوآوري در محصول موجب برتري رقابتي آن مي شود، اما مزيت رقابتي پايدار را براي آن تضمين نمي کند.

اسلاید 102: چرخه های حيات فناورینشر و شيوع فناوري يک نوآوري تکنولوژيک، يک ايده يا يک سيستم جديد زماني موفق قلمدادمي شود که از سوي کاربران و مصرف کنندگان پذيرفته و از طريق جامعه کاربران منتشر و پخش شود. نشر فرآيندي است که توسط آن يک نوآوري در طول زمان و از طريق کانالهاي مشخصي به اعضاي يک سيستم اجتماعي منتقل مي شود.Rogers, 1995

اسلاید 103: چرخه های حيات فناوریکانالهاي ارتباطي نشر فناوري پذيرندگان يک نوآوري، تحت تاثير دو نوع کانال ارتباطي هستند: رسانه هاي جمعي نقل و انتقال اخبار و اطلاعات ميان افراد

اسلاید 104: چرخه های حيات فناوریمنحني هاي نشر و شيوع فناوريزماندرصد پذيرشفناوري B: پذيرش سريعفناوري A: پذيرش کندپذيرندگان اوليهپذيرندگان بعدي100٪

اسلاید 105: چرخه های حيات فناوریمنحني هاي نشر و شيوع فناوريزمانتعداد پذيرندگان، متاثر از رسانه هاي جمعيتعداد پذيرندگان، ارتباطات ميان فردي

اسلاید 106: چرخه های حيات فناوریمدت زمان تصميم گيري درباره يک نوآوريزمانپيشگامانپيروانعقب ماندگان

اسلاید 107: چرخه های حيات فناوریتصميم گيري درباره پذيرش يک نوآوري کسب دانش درباره نوآوري شکل گيري ديدگاهي مطلوب درباره نواوري تصميم مبني بر پذيرش نوآوري اجراي نوآوري پيگيري و ارزيابي عملکرد نوآوري

اسلاید 108: فصل ششمفرآيند نوآوری فناوری

اسلاید 109: فرآيند نوآوری فناوری فرآيند نوآوري فناوري، فرآيندي است که دانش را به کالاها و خدمات مفيدي که اثر اجتماعي اقتصادي دارند تبديل مي کند فرآيندي است که به يکپارچگي و انسجام اختراعات و فناوريهاي موجود نياز دارد تا نوآوريها را به بازار عرضه کند.

اسلاید 110: فرآيند نوآوری فناوری نوآوري يک فعاليت تعاملي، همزمان و غير خطي است. نوآوري نه تنها علم، مهندسي و فناوري را دربر مي گيرد؛ بلکه تعاملات اجتماعي، سياسي و اقتصادي را نيز شامل مي شود. همچنين سياست دولتي را نيز دربر مي گيرد.Bordogna, 1997

اسلاید 111: فرآيند نوآوری فناوریمراحل فرآيند نوآوري فناوري تحقيقات پايه تحقيقات کاربردي توسعه فناوري اجراي فناوري توليد بازاريابي گسترش تقويت فناوري

اسلاید 112: فرآيند نوآوری فناوری تحقيقات پايه فرآيند خلق دانش در طول زمان است. اين نوع تحقيقات ممکن است منجر به کاربردي خاص بشود يا نشود.تحقيقات پايه

اسلاید 113: فرآيند نوآوری فناوری تحقيقاتي که با هدف حل يک يا چند مشکل اجتماعي انجام مي شود.تحقيقات کاربردي

اسلاید 114: فرآيند نوآوری فناوری فرآيندي است که طي آن، دانش و ايده ها به سخت افزار فيزيکي، نرم افزار يا خدمات تبديل مي شود.توسعه فناوري

اسلاید 115: فرآيند نوآوری فناوری مجموعه اي از فعاليتها است که با معرفي يک محصول به بازار همراه است.اجراي فناوري

اسلاید 116: فرآيند نوآوری فناوری مجموعه اي از فعاليتها است که همراه تبديل گسترده مفاهيم طراحي يا ياده ها و افکار به کالاها و خدمات، انجام مي شوند. مرحله توليد شامل ساخت، کنترل توليد، اجستيک و توزيع است.توليد

اسلاید 117: فرآيند نوآوری فناوری مجموعه اي است از فعاليتها که تضمين کننده استفاده و استقبال مصرف کنندگان از يک نوع فناوري هستند. مرحله بازاريابي شامل ارزيابي بازار، استراتژي توزيع، پيشبرد و تبليغ و ارزيابي رفتار مصرف کنندگان است.بازاريابي

اسلاید 118: فرآيند نوآوری فناوری انتشار، استراتژي و فعاليتهاي همراه آن است که استفاده گسترده از يک فناوري و حاکميت آن در بازار را تضمين مي کند.گسترش

اسلاید 119: فرآيند نوآوری فناوری مجموعه اي از فعاليتها که به منظور حفظ مزيت رقابتي يک فناوري صورت مي گيرند. تقويت فناوري، چرخه حيات آن فناوري را تقويت مي کند.تقويت فناوري

اسلاید 120: فرآيند نوآوری فناوری نوآوري مي تواند محصولي جديد در يک سازمان توليدي يا خدمتي جديد در يک سازمان خدماتي باشد. نوآوري مستلزم ترکيب دانش و تخصص، روحيه کارآفريني، مهارتهاي مديريتي، شناسايي نياز جامعه و محيطي حمايتگر است.

اسلاید 121: فرآيند نوآوری فناوریفرآيند نوآوري فناوريخلق ايدهتعريف مفهومتجزيه و تحليل بازاربررسي و تجزيه و تحليل فنيطرحتجاريتاييد مديريتدفع ضايعاتتوليد کامل و تجاري کردنسنجش بازارطراحي

اسلاید 122: فرآيند نوآوری فناوریمعادله زنجيره نوآوريانتخاب ونوآوريتوسعهمهندسيکارآفرينيمديريتجامعه شناسيمحيط حمايتگر=معرفي موفق نوآوري به بازار

اسلاید 123: فرآيند نوآوری فناوریيکپارچه سازي همزمان- نوآورينوآوريخلق ثروتتوسعه پايدارعلومبافت سياسيمهندسيبافت اقتصاديايده هااطلاعات

اسلاید 124: فرآيند نوآوری فناوری عبور از مرزها (ملي و بخشي) ظهور فناوريهاي پيچيده دانش و آگاهي گستردهروندهاي اساسي موثر بر فرآيند نوآوري

اسلاید 125: فرآيند نوآوری فناوری نوآوري و خلق فناوريهاي پيچيده، معمولا با خلق يا دسترسي به دانش جديد، دل کندن از دانش موجود و يا پيکره بندي مجدد دانش همراه است.روندهاي اساسي موثر بر فرآيند نوآوري

اسلاید 126: فرآيند نوآوری فناوریشبکه هاي دانش محيطهاي چند رسانه اي فناوريهاي تسهيم منابع کتابخانه هاي ديجيتالي همکاريهاروندهاي اساسي موثر بر فرآيند نوآوريدانش و آگاهي گستردهچالشهاي جديد در شيوه محاسبه استخراج داده ها پيش بيني شناسايي الگو مشارکت در ايجاد زيرساختار پيشرفته محاسباتي

اسلاید 127: فرآيند نوآوری فناوریتغييرات خلاق پيشگامان تجاري معمولا اقتصاد و وضعيت بازار را بر اساس نحوه اداره ساختارهاي موجود توسط سرمايه و سرمايه داران پيش بيني مي کنند؛ درحالي که روش عاقلانه تر درک نحوه خلق و اضمحلال سرمايه ها و سرمايه داريها است.Bordogna, 1997

اسلاید 128: فرآيند نوآوری فناوریامکان سنجي ايده ها (Zaki & Khalil, 1992)امکان سنجي ايده هاپتانسيل بازارالزامات توليدمشاور حرفه ايسرمايهسرمايه گذاري مشترکموسسات ماليائتلافهاي صنعتيطرحهاي دولتيدانشگاه ها و آزمايشگاه هاي تحقيقاتي

اسلاید 129: فرآيند نوآوری فناوریطرح محصول، طراحي نمونه اوليه و آزمايش (Zaki & Khalil, 1992)امکان سنجي ايده هاهزينهکيفيتقابل توسعه بودنهزينه/نحوه کارکردفناوريساده بودن و راحتي استفاده

اسلاید 130: فرآيند نوآوری فناوری تجزيه و تحليل بازار (فرصتها، تهديدها و رقابت) بخش بندي بازار قيمت گذاري توزيع ترويجبازاريابي نوآوري

اسلاید 131: فرآيند نوآوری فناوریکارآفريني کارآفرينان، نقشي کليدي در خلق و توسعه فناوري و زدن جرقه رشد اقتصادي و خلق شغل ايفا مي کنند.

اسلاید 132: فرآيند نوآوری فناوریمديريت کارآفرين در مقابل مديريت حرفه اي در مديريت فناوري، سبک مديريتي پذيرفته شده توسط سازمان مستلزم تعديلاتي طبق مراحل مختلف چرخه حيات تکنولوژيک است.

اسلاید 133: فرآيند نوآوری فناوریچرخه احياي مديريتسبک کارآفرينسبک حرفه ايدوره رشددوره رکود

اسلاید 134: فرآيند نوآوری فناوریعوامل موثر بر نوآوري فناوري محيط در حال تغيير دنيا بهبود در ارتباطات تحقيق و توسعه مداوم د رمکانهاي چندگانه زمان عرضه به بازار توجه به آموزش تغييرات در تعاملات درون و ميان سازمانها تغييرات در ساختارهاي سازماني بهره گيري از منابع موجود براي طراحي و توسعه فناوري و عرضه آن به بازار

اسلاید 135: فصل هفتمرقابتی بودن

اسلاید 136: رقابتی بودنتعريف رقابتي بودن ميزان توان يک کشور در توليد کالاها و خدمات، در شرايط بازار منصفانه و رقابتي، به گونه اي که مورد استقبال بازارهاي بين المللي قرار بگيرد و در همان حال درآمدهاي واقعي شهروندانش ثابت بماند يا افزايش يابد.National competitiveness, 1994

اسلاید 137: هرم رقابتي بودنرقابتی بودن

اسلاید 138: رقابتی بودنسرمايه گذاري خلق ثروت مستلزم پايه اي است کارآ براي بنيان رشد اقتصادي.

اسلاید 139: رقابتی بودنبهره وري بهره وري نشان دهنده کارايي توليد کالاها و ارائه خدمات است. بهره وري موجب کاهش هزينه ها و افزايش سودآوري مي شود.

اسلاید 140: رقابتی بودنتجارت تجارت يا داد و ستد، توليد را به بازار عرضه مي کند.

اسلاید 141: رقابتی بودناستاندارد زندگي توليد ناخالص داخلي و توليد ناخالص ملي، شاخصهاي اقتصادي هستند که ميزان ثروت خلق شده در اقتصاد را نشان مي دهند.

اسلاید 142: مديريت فناوري و رقابت جهانيتوان يک اقدام فني در يک کشور به عوامل زير وابسته مي باشد: کيفيت آموزشهاي فني حضور و وجود مجموعه اي عظيم از استعدادهاي فني توان بهره برداري از خلاقيتهاي فردي هم افزايي ميان فعاليتهاي فني و تحقيقاتي همکاري ميان صنعت، دانشگاه و دولت پس اندازهاي ملي و سطح سرمايه گذاري در مدرن سازي صنعتي ...رقابتی بودن

اسلاید 143: مقايسه رقابتي بودن بين المللي شاخصهاي اقتصادي (GDP و ...) شاخصهاي استاندارد زندگي شاخصهاي تجاري شاخصهاي بهره وري شاخصهاي سرمايه گذاري شاخص حقوق ثبت اختراعرقابتی بودن

اسلاید 144: رقابتي بودن شرکتها: سطح خردشرکتها بايد: فرهنگي را ايجاد کنند که در آن ارزش فناوري به عنوان يک سلاح رقابتي استراتژيک کاملا درک شود. پويايي فرآيندنوآوري تکنولوژيک را درک کنند. تغييرات تکنولوژيکي را پيگيري، نظارت و پيش بيني کنند. روشهاي ارزيابي موثر فناوريها را طراحي يا انتخاب کنند. اجراي فناوريهاي جديد در عمليات خود را تسهيل کنند. نيروي کار مناسب را آماده کنند، آموزش دهند و جذب کنند. يک ساختار سازماني براي اجراي موثر تغييرات تکنولوژيکي طراحي کنند. يک سيستم پاداش مناسب طراحي کنند.رقابتی بودن

اسلاید 145: نقش موثر شرکتهاي چند مليتيرقابتی بودن

اسلاید 146: فصل هشتماستراتژی تجاری و استراتژی فناوری

اسلاید 147: تعريف استراتژياستراتژی تجاری و استراتژی فناوری استراتژي عبارتست از برنامه ريزي و آماده شدن براي آينده، و ابزاري است که بوسيله آن اهداف بلند مدت محقق مي گردد.

اسلاید 148: تعريف مديريت استراتژيکاستراتژی تجاری و استراتژی فناوریمديريت استراتژيک فرآيندي است که از سه جزء به هم وابسته تشکيل مي شود: برنامه ريزي استراتژيک اجراي استراتژيک ارزيابي استراتژيک

اسلاید 149: واحدهاي محوري و عملياتي براي اجراي استراتژياستراتژی تجاری و استراتژی فناوریAFEDCBواحدهاي عملياتيماموريت، بينش، هدف کلي يا آرماني، هدف عيني يا عملياتي

اسلاید 150: بينشهاي کوتاه مدت شرکتهاي پيشگاماستراتژی تجاری و استراتژی فناوری مايکرو سافت: «اطلاعات در زير انگشتان شما است» جنرال الکتريک: «نفر اول يا دوم بودن در هر زمينه اي» اراکل: «تحقق عصر اطلاعات»

اسلاید 151: چرخ استراتژي رقابتياستراتژی تجاری و استراتژی فناوریاستراتژيهاي رقابتي و اهداف (سود، سهم بازار، خدمات اجتماعي و ...)خريد و واگذاري برخي وظايف به پيمانکارطراحي و توليدمنابع انسانيتوزيعفروشبازاريابيپشتيباني ماليتحقيق و توسعه

اسلاید 152: استراتژی تجاری و استراتژی فناوریبستر طراحي استراتژي رقابتي شرکتانتظارات اجتماعيtttttفرصتها و تهديدها مقررات دولتيttttt- فناوري نوظهورگ تاثير طرف ثالثttttt- نيازهاي مشتري انتظارات عموميttttt- توسعه بازار آگاهي و احساس ttttt- استراتژيهاي رقيبمسئوليت نسبت به محيط زيستارزشهاي فردي کارکنان کليديانگيزشمحرکاخلاقياتاهداف فردي...عوامل داخلينقاط قوت و ضعفشايستگي اصليدانش فنيمنابعکارکنانسيستمها و ...

اسلاید 153: روشهاي مورد استفاده در تصميم گيري و تجزيه و تحليل استراتژيک ماتريس ارزيابي محصول ماتريس تجزيه و تحليل رشد بازار- سهم بازار روش تعيين موقعيت زوج مرتب X و Y ماتريس M در N ماتريس SWOTاستراتژی تجاری و استراتژی فناوری

اسلاید 154: ماتريس تصميم گيري خريد محصولاستراتژی تجاری و استراتژی فناوریخريداري شودttشايدشايدtttخريداري نشودبالاپايينبالاپايينقيمتکيفيت

اسلاید 155: ماتريس ارزيابي محصولاستراتژی تجاری و استراتژی فناوریبسيار نويد بخشttکسب تخصص بازاريابيبا يکي از بخشهاي موجود ttچندان نويد بخش نيست:مطابقت داده مي شودttبليخيرشناخته شدهجديدمحصول جديد براي دنياموقعيت رقابتي کسب و کار

اسلاید 156: ماتريس پورتفوي شرکتاستراتژی تجاری و استراتژی فناوریستاره درخشانttبچه شيطانگاو شيردهtttسگ هارزيادکمکمزيادرشد بازارحاکميت بر بازار

اسلاید 157: نمونه اي ازنمايش بر روي محور X و Yاستراتژی تجاری و استراتژی فناوریقيمت پايينقيمت بالاکيفيت پايينکيفيت بالاپينتوهوندالکسوسمرسدس بنز

اسلاید 158: يک ماتريس فناوري-بازار براي تجزيه و تحليل شايستگي فني و شايستگي بازاراستراتژی تجاری و استراتژی فناوری

اسلاید 159: ارزيابي فناوري براي تصميم گيري درباره پذيرش يا عدم پذيرش آن شناسايي فناوريها و ويژگيهاي آن رتبه بندي فناوري بر اساس ويژگي خاص رتبه بندي اهميت هر ويژگي طراحي ماتريس تصميم گيررياستراتژی تجاری و استراتژی فناوری

اسلاید 160: ماتريس SWOTاستراتژی تجاری و استراتژی فناوریداخليمنفيخارجيمثبتSWOTحداقل کردنتهديدهاکشففرصتهاغلبه برضعفهاايجادقوت

اسلاید 161: استراتژيهاي SWOT استراتژيهاي نقاط قوت-فرصتها استراتژيهاي نقاط ضعف-فرصتها استراتژيهاي نقاط قوت-تهديدها استراتژيهاي نقاط ضعف-تهديدهااستراتژی تجاری و استراتژی فناوری

اسلاید 162: طراحي استراتژي فناوريشرکتهايي که از فناوري به عنوان سلاح رقابتي استفاده مي کنند: فناوري سلاح رقابتي است اما به هزينه فدا شدن حوزه هاي ديگر بر روي آن تاکيد نمي کند. معيارهاي پشتيباني از پروژه ها: آيا آن پروژه از اهداف تجاري شرکت حمايت مي کند؟ آيا آن پروژه از پيشگامي تکنولوژيک حمايت مي کند؟ آيا آن پروژه مشکلات مشتريان را حل مي کند؟استراتژی تجاری و استراتژی فناوری

اسلاید 163: ماشين نقليه خلق ثروتاستراتژی تجاری و استراتژی فناوریخلق ثروتبازاريابيبهره وريفناورياستراتژي

اسلاید 164: رقابتي بودن و کسب ثروتاستراتژی تجاری و استراتژی فناوری طراحي يک استراتژي که جهت گيري آن کاملا مشخص باشد. بهره برداري از شايستگي فني دستيابي به سطح بالايي از بهره وري توسعه يک فعاليت بازاريابي پايدار و تهاجمي

اسلاید 165: استراتژي در حال تغيير نورثت وست تغيير استراتژي نتايج استراتژي جديداستراتژی تجاری و استراتژی فناوری

اسلاید 166: شايستگيهاي اصلياستراتژی تجاری و استراتژی فناوری رقبا به آساني نمي توانند آنها را کپي و تقليد کنند کالاها و خدمات جديد براي مشتريانش خلق مي کند ائتلافها، پيوندها و روابطي با عرضه کنندگان براي ارائه مزايايي، از حيث ارزش و هزينه ها، به مشتريان شرکت برقرار مي کند.

اسلاید 167: ريشه هاي قدرت رقابتي بودناستراتژی تجاری و استراتژی فناوریمحصولات نهاييمحصولات اصليواحد فعاليتشايستگي واحدهاي فعاليت

اسلاید 168: اقدامات مديريتياستراتژی تجاری و استراتژی فناوری پرورش، تقويت و بهره برداري از شايستگيهاي اصلي. استفاده از شايستگيهاي اصلي در سراسر کالاها و خدمات شرکت طراحي طرح بهينه براي يکپارچه کردن فناوري و تامين خارجي آن ...

اسلاید 169: طبقه بندي فناوري طبق اهميت نسبي آن در يک محصولاستراتژی تجاری و استراتژی فناوریفناوريهاي بيرونيفناوريهاي پايهفناوريهاي بارز

اسلاید 170: ادغاماستراتژی تجاری و استراتژی فناوریفناوري محصولفناوري محصولفناوري بازاريابيدفع ضايعاتادغام عمودي فناوريادغام عموديتوليد موادعرضه کنندهتوليد کالاتوزيعادغام عمودي زنجيره عرضه توليدي

اسلاید 171: محدوده هاي تصميم گيري درباره ادغاماستراتژی تجاری و استراتژی فناوریخريدساختعدم مالکيتمالکيت کاملتصميم به تامين از خارجتصميم به ادغام

اسلاید 172: ماتريس ارزيابي ادغاماستراتژی تجاری و استراتژی فناوریحرکت به سمت ادغامttادغامادغام نکنtttاحتياط کنزيادکمغير حياتيحياتيميزان اهميت فرآيند ادغامسطح دشواري

اسلاید 173: ماتريس ارزيابي ادغاماستراتژی تجاری و استراتژی فناوریاگر زمان حياتي نيستttبا تمام قدرت ايرادي ندارد.tttرو به جلوفراموشش نکن!ttاگر هزينه ها قابلtttتحمل است ايرادي نداردکمزيادزيادکمسرمايه گذاري لازمزمان لازم براي رسيدن به موفقيت رقابتي مطلوب

اسلاید 174: هماهنگي ميان استراتژي فناوري و استراتژي تجارياستراتژی تجاری و استراتژی فناوریچارچوبي براي طراحي استراتژيهاي فناوري و تجاريتجارتفناوري«مايه پيشرفت آدمي»فناوريتجارتعوامل جمعيت شناختيبازارديدگاه تجارت به فناوريفناوري اصليديدگاه فناوري به تجارتفرصت

اسلاید 175: ايجاد پيوند محصول-فناوري-تجارتاستراتژی تجاری و استراتژی فناوری اين ماتريس قدرت نسبي شرکت در هر فناوري را نشان مي دهد.

اسلاید 176: طرح اجراي استراتژي تجارياستراتژی تجاری و استراتژی فناوریشرکتآرمانهااهدافقابليتهافناوري...رقبابازارهااستراتژيهاقابليتهافناوري...محيطمشتريانبازارهااجتماععوامل جمعيت شناختيفناوري ...فرصتها و تهديدهانقاط قوت و نقاط ضعفطرح اجراي استراتژي تجاري

اسلاید 177: شناسايي شايستگيهاي اصلي استراتژيکبرنامه ريزی فناوری شناسايي مجموعه اي از تمام قابليتهاي تکنولوژيک شرکت ارزيابي تمام نقاط قوت و ضعف تکنولوژيک شرکت تهيه فهرستي از قابليتهاي تکنولوژيکي اصلي شرکت شناسايي و درک شايستگيهاي اصلي بالقوه و موجود شناسايي معيارهاي خارجي برتري

اسلاید 178: شايستگي اصلي: مجموعه اي از قابليتهااستراتژی تجاری و استراتژی فناوری

اسلاید 179: فصل نهمبرنامه ريزی فناوری

اسلاید 180: برنامه ريزی فناوری برنامه ريزي فناوري جزئي اساسي است از برنامه ريزي تجاري کلان شرکت برنامه ريزي فناوري هم در سطح کلان شرکت و هم در سطح واحد فعاليت استراتژيک شرکت ضروري است.Steele, 1989

اسلاید 181: فرآيند برنامه ريزي فناوري بررسي تمام ديدگاه هاي موجود در سازمان تعيين اهدافي مشخص و واقع بينانه ترسيم مسير يا مسيرهايي به سمت دستيابي به آن اهداف جلب تعهد اعضاي سازمان به اجراي طرح اجراي پيگيري طرحبرنامه ريزی فناوری

اسلاید 182: اجزاي برنامه ريزي فناوري وضعيت کنوني انتظارات آتي استراتژي فناوري اساسي منابع بلندمدت مورد نياز معيارهاي موفقيتبرنامه ريزی فناوری

اسلاید 183: فرآيند برنامه ريزي فناوري برنامه ريزي از بالا به پايين برنامه ريزي از پايين به بالابرنامه ريزی فناوری

اسلاید 184: پيش بيني فناوري اولين اقدام در برنامه ريزي فناوري، پيش بيني است. برنامه ريزی فناوری پيش بيني، سناريوهايي از آينده ارائه مي دهد که ميتوان از آنها براي هدايت اقدامات در زمان حاضر و در پاسخ به رويدادهاي آتي استفاده کرد.

اسلاید 185: الگوي رشد و وضعيت احتمالي آينده يک فناوريبرنامه ريزی فناوریآيندهاندازه رشدزمانحال

اسلاید 186: وقفه فناوريبرنامه ريزی فناوریفناوري 2عملکردزمانسقف عملکرد S1فناوري 1S2S1منطقه اوليه پيشرفت کند در S2S1>S2t1t2

اسلاید 187: ويژگيهاي يک پيش بيني خوب قابليت اعتماد و قابليت استفاده يک پايه اطلاعات دقيق روشها و مدلهاي به خوبي تعريف شده فرضيات به خوبي تعريف و پشتيباني شده بيان کمي هر جا که امکان پذير باشد سطح مشخصي از اطمينان به اطلاعات مورد استفاده در فرآيند پيش بينيبرنامه ريزی فناوری

اسلاید 188: جنبه هاي پيش بيني فناوري رشد در قابليت عملياتي نرخ جايگزيني يک فناوري قديمي به جاي يک فناوري جديدتر نفوذ در بازار سرعت انتشار فناوري احتمال و زمان بندي پيشرفتهاي تکنولوژيکيبرنامه ريزی فناوری

اسلاید 189: روشهاي پيش بيني فناوري مراقبت نظر کارشناسي تجزيه و تحليل روند مدل سازي سناريوهابرنامه ريزی فناوری

اسلاید 190: فناوريهاي حياتي و نقشه هاي فناوري فناوريهاي حياتي در سطح ملي فناوريهاي حياتي در سطح شرکتهابرنامه ريزی فناوری

اسلاید 191: مميزي فناوريبرنامه ريزی فناوری مميزي ابزاري است که براي ارزيابي شرايط يا وضعيت فعلي يک بخش خاص در يک سازمان استفاده مي شود.

اسلاید 192: مدل مميزي فناوري (Technology Audit Model)اهداف مدل: تعيين وضعيت تکنولوژيکي فعلي تاکيد بر حوزه هاي فرصت بهره برداري از قابليتهاي خوب شرکت برنامه ريزی فناوری

اسلاید 193: شش گروه مدل مميزي محيط تکنولوژيکي دسته بندي تکنولوژيکي بازارها و رقبا فرآيند خلاقيت وظايف ارزش افزوده خريداري و بهره برداري از فناوريبرنامه ريزی فناوری

اسلاید 194: حوزه هاي ارزيابي مدل مميزيبرنامه ريزی فناوری جهت گيري و رهبري ارشد اجرايي استراتژي فناوري ساختار سازماني پيشرفت فرهنگ فناوري کارکنان

اسلاید 195: حوزه هاي ارزيابي مدل مميزيبرنامه ريزی فناوری فناوريهاي خدمت/کالا فناوريهاي فرآيند/ فعاليتهاي پشت صحنه فناوري در بازاريابي نيازهاي بازار ضعف رقبا

اسلاید 196: حوزه هاي ارزيابي مدل مميزيبرنامه ريزی فناوری خلق ايده خالقان فناوري از خلق مفهوم تا عرضه به بازار تحقيق و توسعه عمليات فناوري حساس به محيط زيست

اسلاید 197: حوزه هاي ارزيابي مدل مميزيبرنامه ريزی فناوری خريداري فناوريها انتقال فناوري بهره برداري به منظور کسب سود حمايت

اسلاید 198: يک نقشه راه فناوري نوظهور موارد زير را ارائه مي کند:برنامه ريزی فناوری يک ارزيابي هدفمند از توانايي و قابليت شرکت در آن فناوري مقايسه قابليتهاي شرکت و قابليتهاي رقبا، در حال حاضر و در آينده پيش بيني پيشرفت آن فناوري

اسلاید 199: فصل دهمدستيابی و بکارگيری فناوری

اسلاید 200: دستيابی و بکارگيری فناوری آيا شرکت در يک فناوري خاص بايد پيشرو باشد يا پيرو؟ اين مساله چگونه بر قدرت رقابتي شرکت تاثير مي گذارد؟

اسلاید 201: روشهاي دستيابي به فناوري تحقيق و توسعه داخلي مشارکت در يک فعاليت مشترک واگذاري کار تحقيق و توسعه به پيمانکار خارج شرکت کسب مجوز بهره برداري از يک فناوري خريداري فناوري از ديگراندستيابی و بکارگيری فناوری

اسلاید 202: عوامل موثر بر تصميمات مربوط به روش دستيابي به فناوري وضعيت نسبي شرکت در رابطه با فناوري فوريت دستيابي به فناوري وابستگي به فناوري/سرمايه لازم وضعيت چرخه حيات فناوري دسته بندي و انواع فناوري (بارز، پايه يا بيروني)دستيابی و بکارگيری فناوری

اسلاید 203: عوامل موثر بر تصميمات مربوط به بهره برداري از فناوري استفاده از فناوري در محصولات واگذاري امر توليد يا بازاريابي به پيمانکار خارجي شرکت فعاليت مشتري اعطاي مجوز استفاده از فناوري به ديگراندستيابی و بکارگيری فناوری

اسلاید 204: مراحل طراحي و توسعه فناوري تحقيقات پايه تحقيقات کاربردي طراحي و توليد تقويت فناوريدستيابی و بکارگيری فناوری

اسلاید 205: پورتفوي فناوري و تحقيق و توسعه صنعتيدستيابی و بکارگيری فناوریتحقيقاتفناوري نوزاد يا نوظهورنسل جديد فناوريکاربردهاي جديد فناوريبهبود فرآيند و محصولانتتقال فناوريحفظ (محصول، فرآيند، روشها)رشدنوزاديبلوغ

اسلاید 206: نيازهاي تحقيق و توسعه نيازهاي هنجاري نيازهاي تطبيقي نيازهاي پيش بينيدستيابی و بکارگيری فناوری

اسلاید 207: فرآيند نوآوري نوآوريهاي محصول نوآوريهاي مواد نوآوريهاي فرآيند نوآوريهاي بازار براي ايجاد و توسعه فعاليتهاي جديد نوآوريهاي خدماتدستيابی و بکارگيری فناوری

اسلاید 208: تامين هزينه هاي مالي پروژه هاي تحقيق و توسعه تحقيق و توسعه به عنوان يک هزينه سربار تلقي و حمايت مي شود تحقيق و توسعه به عنوان يک سرمايه گذاري تلقي و حمايت مي شود.دستيابی و بکارگيری فناوری

اسلاید 209: اهداف استراتژيک تحقيق و توسعه و تامين منابع مالي آندستيابی و بکارگيری فناوریتوجه به نرخ بازده سرمايه R&D به عنوان يک الزامموقعيت يابي استراتژيک R&D به عنوان يک انتخابتوليد و ايجاد دانش R&D به عنوان يک هزينهتعهدات ماليعدم اطمينان

اسلاید 210: استراتژيهاي قابل قبول کردن پروژه هاي تحقيق و توسعهدستيابی و بکارگيری فناوریهردوتسهيم هزينهکاهش ريسکفرصتهاي بالقوهتجاري سازيتعهدات ماليعدم اطمينانپروژه هاي تحقيق و توسعه قابل قبولتحقيقات اکتشافي

اسلاید 211: مديريت بر مبناي حوزه هاي فني استراتژيکدستيابی و بکارگيری فناوری چشم انداز سازماني ارزيابي نقطه قوت رقابتي تعيين و توسعه اهداف موقعيت يابي استراتژيک

اسلاید 212: اهميت استراتژيک فناوري در صنعتدستيابی و بکارگيری فناوری اهميت استراتژيکي نوآوري تکنولوژيکي در ايجاد مزيت رقابتي پايدار براي شرکت است.

اسلاید 213: اهميت استراتژيک فناوري در صنعتدستيابی و بکارگيری فناوری توليد و ايجاد دانش- موقعيت يابي استراتژيک-سرمايه گذاري تجاري

اسلاید 214: دولت و نقش ارتش در تحقيق و توسعهدستيابی و بکارگيری فناوری بيشتر کشورهاي صنعتي بر اهميت تحقيق و توسعه و نقش آن در طراحي و توسعه فناوريها به منظور ايجاد رشد اقتصادي و حفظ امنيت ملي واقف هستند.

اسلاید 215: فشارهاي استراتژي بر روي منابع فنيدستيابی و بکارگيری فناوریتوليد دانشموقعيت يابي استراتژيکتامين مالي هر حوزهتعداد حوزه ها

اسلاید 216: فصل يازدهمانتقال فناوری

اسلاید 217: انتقال فناوری انتقال فناوري فرآيندي است که جريان فناوري از يک منبع به يک گيرنده را ميسر مي سازد.

اسلاید 218: انواع فرآيند انتقال فناوري انتقال بين المللي انتقال منطقه اي انتقال بين شرکتي انتقال درون شرکتيانتقال فناوری

اسلاید 219: انتقال فناوري بين الملليانتقال فناوری در اين فرآيند، انتقال فراتر از مرزهاي ملي صورت مي گيرد. مثال: انتقال فناوري از کشورهاي صنعتي شده به کشورهاي درحال توسعه

اسلاید 220: انتقال منطقه اي فناوريانتقال فناوری طي اين فرآيند، فناوري از يک منطقه از کشور به منطقه ديگري از کشور منتقل مي شود. مثال: انتقال فناوري از فلوريدا به آلاسکا

اسلاید 221: انتقال بين شرکتي فناوريانتقال فناوری طي اين فرآيند، فناوري از يک شرکت به شرکت ديگر منتقل مي شود. مثال: انتقال دانش فني CAD از شرکت سازنده ماشين ابزار به يک شرکت توليد کننده مبلمان

اسلاید 222: انتقال درون شرکتي فناوريانتقال فناوری طي اين فرآيند، فناوري در درون يک شرکت و از يک محل به محل ديگر منتقل مي شود. مثال: انتقال فناوري از يک بخش شرکت واقع در فلوريدا به بخش ديگري از آن واقع در ميامي

اسلاید 223: کانالهاي جريان فناوري کانالهاي عمومي کانالهاي مهندسي معکوس کانالهاي برنامه ريزي شدهانتقال فناوری

اسلاید 224: کانالهاي عموميانتقال فناوری فرآيند انتقال فناوري، ناخواسته انجام مي شود و ممکن است بدون مشارکت و درگيري در کار مستمر منبع آغاز شود.

اسلاید 225: کانالهاي مهندسي معکوسانتقال فناوری انتقال فناوري بدون مشارکت فعال منبع انجام مي شود.

اسلاید 226: کانالهاي برنامه ريزي شدهانتقال فناوری در اين روش، انتقال فناوري خواسته و عمدي و بر طبق يک فرآيند برنامه ريزي شده و با جلب رضايت صاحب فناوري انجام مي شود.

اسلاید 227: کانالهاي برنامه ريزي شده اعطاي مجوز اعطاي فرانشيز شرکت مشترک پروژه کليد در دست سرمايه گذاري مستقيم خارجي پروژه مشترک تحقيق و توسعه و کنسريوم فني انتقال فناوری

اسلاید 228: اعطاي مجوزانتقال فناوری دريافت کننده حق استفاده از فناوري فرد ديگر را خريداري مي کند.

اسلاید 229: اعطاي فرانشيزانتقال فناوری مشابه اعطاي مجوز است و منبع معمولا نوعي پشتيباني مستمر را از دريافت کننده فناوري فراهم مي آورد.

اسلاید 230: شرکت مشترکانتقال فناوری دو يا چند شرکت يا بنگاه، منافع خود را در يک فعاليت کنار يکديگر مي گذارند و دانش و منابع خود را براي طراحي يک فناوري، توليد يک محصول يا استفاده از دانش فني مربوط به ود و با هدف تکميل يکديگر تسهيم مي کنند.

اسلاید 231: پروژه کليد در دستانتقال فناوری يک کشور يک پروژه کامل را از يک منبع بيروني خريداري مي کند و پروژه طراحي، اجرا و آماده تحويل براي شروع به کار مي شود.

اسلاید 232: سرمايه گذاري مستقيم خارجيانتقال فناوری معمولا يک شرکت چند مليتي تصميم مي گيرد تا محصولات خود را در خارج از کشور توليد کند يا برخي از منابع خود را در خارج از کشور سرمايه گذاري کند. اما فناوري در مرزها و محدوده هاي شرکت باقي مي ماند.

اسلاید 233: پروژه مشترک تحقيق و توسعه و کنسرسيوم فنيانتقال فناوری دو يا چند شرکت در قالب يک شرکت يا يک مجموعه بزرگ با يکديگر همکاري مي کنند، زيرا منابع هر يک از آنها براي موثر کردن جهت تغييرات تکنولوژيکي محدود مي باشد.

اسلاید 234: فصل دوازدهمصنايع توليدي و خدماتي

اسلاید 235: صنايع توليدي و خدماتي سازمانهاي توليدي وسيله اي هستند براي خلق کالاها يک شرکت توليدي براي آنکه بتواند در سطح جهاني رقابت کند بايد در کلاس جهاني باشد. ضروري است که شرکت يک استراتژي توليد کارآ طراحي کند.

اسلاید 236: توليد يکپارچهصنايع توليدي و خدماتيبازاريابيفروشخدماتعلوم کاربرديمديريت منابع انسانيماليه، حسابداريمحصولو فرآيندمهندسيعملياتجامعهفروشندگان و تامين کنندگانمشترياندولت

اسلاید 237: مباني توليدصنايع توليدي و خدماتي فلسفه مديريتي، روش مديران و روابط سازمان شرح دقيق سيستمها و پيش بيني عملکرد آنها توسعه قابليتهاي يادگيري سازماني و پذيرش فناوريهاي مناسب براي بهبود عملکرد سيستم توليدي

اسلاید 238: روش و فلسفه مديريتي آرمانها و اهداف مشتري سازمان کارکنان تامين کننده يا فروشنده وظيفه مديريتصنايع توليدي و خدماتي

اسلاید 239: ارزيابي، توصيف و پيش بيني عملکردصنايع توليدي و خدماتي ارزيابي عملکرد فرآيندي است که براي ارزيابي کارايي سازمان در دستيابي به اهدافش در سراسر سازمان اجرا مي شود.

اسلاید 240: ارزيابي، توصيف و پيش بيني عملکرد روشهاي کمي مدلها بهبود عملکرد آزمايشصنايع توليدي و خدماتي

اسلاید 241: منافع شناسايي و پذيرش اصول بنيادي يک مبناي توليد (مجموعه اي از دانش) ايجاد مي کند. هرگونه درکي از عناصر يک مبناي توليد بايد بتواند برخي از فرصتهاي انجام تعاملات ميان رشته اي کاراتر را آشکار سازد. يک مبناي توليد مي تواند به هدايت فرآيند تجربه و يادگيري کمک کند.صنايع توليدي و خدماتي

اسلاید 242: والسلام

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید