صفحه 1:
ارائه : محمد علی سلیمانفام
صفحه 2:
ارتقاء دانش فراگیران در زمینه
مدیریت اخلاقی و ارزشهای
سازمانی
صفحه 3:
*از فراگیران انتظار. دارد در پایان دوره بتوانند
*- ضمن بیان ویژگیهای اخلاقی کارگزاران در آموزه های
دینی ؛ اصول اخلاق حرفه ای در خدمات عمومی را تشریح
نماید.
* ©- خصوصیات دولتها و سازمانهای شهروند مدار را تشریح
نماید
7 ضمن برشماری سازو کارهای پیش بینی شده در طرح
تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع » چگونگی تهیه و
تنظیم منشور اخلاقی سازمانها را توضیح دهد.
صفحه 4:
#مخاظبات دوره :
ofa 1S © ۳۹
ارکنان جدید الاستخدام (رسمی و
پیمانی )
#مدت آموزش به ساعت : 6 ساعت
#نوع آموزش : الزامی
صفحه 5:
9سرفصلهای آموزش :
*- مدیریت اخلاقی در خدمات عمومی
۴ شهروند مداری و دولت شهروند مدار
۴5۴ ظرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب
رجوع (مبانی نظری »دستاوردهاومنشور
اخلاقی سازمانها)
صفحه 6:
امروزه متخصصان علم مدیریت به اثر مستقیم اخلاق در پیشبرد
کارها و تسهیل امور پی برده اند اخلاق پایه و مایه خود را
ازمکتب و ایدئولوژی مربوطه می گیرد و از مکاتبی که اخلاق
را مهم ترقی کرده و اندوخته های گرانبهایی از آیات و روایات و
نمونه های تاریخی فراوان از خود به یادگار گذاشته است دين
مبین اسلام می باشد.
@ تقدس و قداستی که اسلام به بعضی از صفات اخلاقی بخشیده
آنچنان تعهد و الزامی در انسان ایجاد می کند که همین روح الزام
و تقيد صفات نیک را در انسانها خصوصا" GUS JS نظام آداری
تثبیت نموده و پشتوانه محکمی در دایره اجراء و میدان عمل
برای آنان بوجود می آورد.
صفحه 7:
0 تقوی
9- تواضع
2- توكل
0 انتقاد يذيرى
©- جاذبه و دافعه
صفحه 8:
9 سعه صدر
م ساده زیستن
0 قاطعیت
0- عنایت به زیر دستان
0 بینش و آگاهی
صفحه 9:
آفات و صفات ناپسند کارکنان و مدیران دولت
صفحه 10:
صفحه 11:
٩ تقوی از نظر لغوی به معنای صیانت و حفاظت
#تقوی یعنی حفاظت و نگهداری نفس از آنچه به آن
ضرر می رساند .
© انسان متقى هميشه مالك و حاكم نفس خويش است .
#فردى كه تقوا ندارد هيج تضمينى براى او نيست كه
گناه نکند.
صفحه 12:
یک فرد اداری در محیط کار با مشکلات عدید
ه ای مواجه بوده و زمینه گناه نیز بعضا" برای
او فراهم است .
یک فرد اداری با داشتن سير آهنين " تقوی
می تواند خود را “Head dasa
نموده و با صداقت و شجاعت بیشتری بر
مشکلات فانق آید.
صفحه 13:
© یکی از آثار عملی تقوی در مقام مسئولیت این است که هرگاه
فشارهااز هر طرف بر مسئول روی آورند دست و پایش را گم
نمی کند بلکه با طمانینه و صبر با مشکلات روبرو می شود و
تقوای باطن مانع از اضطراب و تزلزل روحی او می گردد
٩ تقوی آن نیست که انسان به گوشه ای بخزد و از همه فعالیت های
اجتماعی دست بکشد » بلکه کاربرد آن در همه جهات مخصوصا*
در محیط اجتماع است » جامعه ای که بر آن تقوی حاکم نباشد در
بقاء و ثبات آن تردید وجود دارد.
٩ از نتایج تقری می توان به افزايش اعتماد به نفس و خویشتن
داری - دلگرمی - اطمینان و امید اشاره کرد
صفحه 14:
صفحه 15:
تواضع به معنی فروتنی است
6تواضع یک حالت درونی است که انسان به واسطه آن
خود را غرق نیاز و بنده کوچک و ناچیز در مقابل خدا
می بیند و هر اندازه خدا در قلبش بزیرگ جلوه کند به
همان اندازه خود را کوچک می بیند. هر کسی چنین
حالاتی را در خود احساس کند » آن نشان خضوع و
خشوع اوست .
٩ انسان متواضع کسی است که حالت خضوع و خشوع در
أو ملكه شود و د شرايط مختلف تخيير نكل
صفحه 16:
© اكر كاركنان نظام اداری وافراد جامعه از نعمت تواضع بهره مند
باشند بزرگی مقام و مسئولیت و مدح و ستايش مردم کوچکترین
تغییری در حالات آنها ایجاد نمی کند ؛ اما کسانی که از برکت
تواضع محرومند دست و پا می زنند تا به مقامی برسند و همینکه
به آن رسیدند حس خود بینی آنان را وادار می کند که خود را از
دیگران برتر بدانند و تواقع دارند همه آنها را احترام و تعظیم
کرده و تسلیم بی چون چرا آنان باشند » با هر کسی نمی نشینند و
با هرکسی غذا نمی خوزند.
٩ هر چه انسان متواضع تر باشد محبوب قلوب مردم واقع می
شوند. و هر اندازه خود را در مقابل خدا ضعیف ببیند قوی گردد
صفحه 17:
صفحه 18:
#توکل یعنی واگذاشتن کار به دیگری
#و منظور از توکل در این بحث واگذارکردن کار به
خداست .
#یکی از شرایط تقوی توکل بر خداست .بدين معنا كه غير
خدا را رهاکنیم و تنها به رشته اميد او جنك زنيم.
گر انسان به مقام توکل برسد » انگاه خداوند در همه
مشکلات و تنگناها به یاری او می شتابد.
صفحه 19:
#قرآن مى فرمايد: ومن يتوكل على الله فهو
حسیه یخی * هرکین به خذاً توگل کند. , خدا
بر او کافی است . *
آیا توکل به معنی دست کشیدن از همه کار
هاست و آنرا به خدا واگدار نمودن است .
*اين نوع تفکر محکوم و نشان تنبلی است .
صفحه 20:
#مفهوم توکل آن است که انسان يقین یابد کارهایی که در
عالم بر حسب اسباب و شروط واقع می گردد به او
ارتباط داردووقتی اراده خداوند به چیزی تعلق گیرد علل
و اسباب پیدایش آن نیز مورد اراده او واقع می گردد.
#متوکل کسی است که اعتماد ش به خدا بیشتر. از اعتماد
او نسبت به خودش باشد.
صفحه 21:
#وقتی فردی به مقام توکل می رسد فاعل امور را خدا می
داند و احساس می کند که دیگر او نیست که حرف می
زند و عمل می کند یا تصمیم می گیرد. بلکه خداست که
به دست وی عزم امور می کند.و در همه حال خدا را می
بیند و در واقع محو اوست .
#یک فرد اداری در نظام اسلامی بیش از هرکسی به توکل
نیازمند است زیرا مسئولیت نوعی امانت است . پس بهتر
است که خود و مسئولیش را به خدا بسپارد تا از توفیق و
رحمت بی پایانش در همه حال بهرمند گردد.
صفحه 22:
صفحه 23:
#یکی از برجسته ترین صفاتی که باید در نظام اداری
اسلامی حاکم گردد روحیه انتقاد پذیری است .
#داشتن روحیه انتقاد پذیری باعث رشد - سازندگی و
توفیق روز افزون در کارها می شود .
داشتن دوستان مذ منتقد ( انتقاد کننده ) موجب دلگرمی و
اطمینان از اينکه در صورت خطا رفتن به او تذکر داده
خواهدشد
9 هر اندازه بر تعداد انتقاد گران صادق و بی غرض
افزوده شود موفقیت به مراتب بيشتر خواهد شد.
صفحه 24:
۵ اقداماتیکه یک مسئول و یک کارمند برای پیاده كردن
روحیه انتقاد پذیری انجام باید بدهد:
*)- تلاش کند که بر تعداد دوستان صادق بیافزاید
* 2 با افراديكه صریحتر انتقاد می کند صمیمی تر و
مهربانتر باشد.
۴ 9 زمینه انتقاد را برای کارکنان و دوستان منتقد فراهم
نماید .
© 42 از کسانی که دلسوزانه عیب کار او را می گویند قدردانی
و تشکر نماید.
صفحه 25:
٩ ازنتایج مثبت داشتن روحیه انتقاد پذیری می توان به
ازبین رفتن بسیاری از گناهان از جمله غیبت - تهمت و
شایعه سازی در جامعه اشاره کرد.
#برای گناه زدائی از جامعه مخصوصا" رفع جو نفاق در
محیط اداره افراد باید انتقاد پذیری را شعار خود قرار.
دهندو دیگران را نیز به احیاء این اصل مهم تشویق و
ترغیب نمایند.
#شرايط انتقاد كردن :
صفحه 26:
صفحه 27:
هر فرد مسلمان باید از قوه جاذبه و دافعه لازم برخوردار
باشد .
© جذب بطور مطلق يا دفع مردم به طور مطلق از نظر
اسلام محکومند.
#میزان و ملاک جاذبه و دافعه را خود شخص يا سلیقه
شخصی او تعیین نمی کند » بلکه اسلام به ما معیاری داده
که طبق آن عمل کنیم و آن عبارت است از. " دوست
داشتن برای خدا *
صفحه 28:
#ملاک و معیار در جاذیه و دافعه خدای متعال است » هر
کسی در خط عدالت و یکتا پرستی است باید جذب شود و
آنانی که دشمن حق و عدالت هستند باید دفع شوند.
© هركس يروانه شمع دوست خويش است
#منظور محببان خدا علاقمندان به خدا را همانند آهن ربا
جذب مکنند و دشمنان دین ....
صفحه 29:
صفحه 30:
٩ سعه به معنای گشادگی و فراخی و صدر به معنای سینه است اما
نه سینه ظاهری بلکه مقصود همان روح متعالی بشر است .
٩ کسی که دارای سعه صدر است که از گشادگی روح و همتی
عالی و اندیشه ای بلند برخوردار باشد.
٩ سعه صدر موجب دور اندیشی و حزم و واقع نگری افراد می
شودو اگر دولتمردان فاقد این خصلت باشند از عهده بسیاری از
لات و نارسائیها بر نخواهند آمد.
@ سعه صدر را گاها به معنی صبروبردباری نیز تفسیر کرده اند.
صفحه 31:
©آنجه كه عامل شرح صدر می گردد اعتماد و اعنقاد قلبی
انسان به خداست . اگر انسان به خدا تکیه کند از آنچنان
قدرتی بهرمند می شود که کوه مشکلات در نظر او کاهی
جلوه می کند .
#سعه صدر مرهون اعتقاد و ایمان قلبی انسان به خداست .
صفحه 32:
#مزایای داشتن سعه صدر :
* برخوردارى از روحی عظیم و طبعی بلند
*داشتن صبر و حوصله زیاد
*سریع قضاوت نمی کند
۴ فردی شاداب و خوش روی است
* در مقابل مشکلات و سنگ اندازی ها تامید نمی شود
بر قوه غضب و هواهای تفسانی خویش حاکم است
* حفظ تعادل خود در تمامی شرایط و موقعیت ها
صفحه 33:
: کسانی که سعه صدر ندارند ٩
؟*از خویشتن داری محروم هستند
*تحمل جسارت دیگران را ندارند
*بی جهت به دیگران پرخاش می کنند
*هميشه در مقابل رفتار های ناپسند خود بهانه تراشی
می کنند
*از جمله بهانه های افرادیکه سعه صدر ندارند می توان
به داشتن ضعف اعصاب و مشکلات خانوادگی و
اجتماعی اشاره کرد.
صفحه 34:
صفحه 35:
#یکی از شیوه های مهم مسوولان و دولتمردان به پیروی
از پیشوایان دین و امامان (ع) باید ساده زیستن باشد.
از جمله صفات مومنان زهد و بی اعتنایی به دنیاست.
یعنی از دنیا همان مقداری که نیاز دارند طلب می کنند.
یک فرد متقی باید منشی زاهدانه داشته و در خوراک و
پوشاک خود از تشریفات کاذب و زیاده طلبی دوری
جوید.
صفحه 36:
9اگر یک مدیر و کارمند به حداقل زندگی قانع
نباشد و روح زهدانه خواهشهای نفسانی او را
کنترل ننماید مسئولیت را وسیله ای برای
کسب منافع دنیوی و مال اندوزی قرار می
دهد و سرانجام به انواع ظلم و گناه خیانت
آلوده می شود و ضررهای مادی و معنوی او
به خود و جامعه غیر قابل جبران است .
صفحه 37:
صفحه 38:
قاطعیت ابزاری از ابزارهای مدیریت در انجام امور
قاطعیت امری بین نرمی و درشتی یا سختی و مدارا است
© عذم قاطعيت مدير عمدتا“ بیانگر بی اعتمادی او نسبت به
عواقب كار يا نا آكاه بودن به مصالح امور و فعاليت
ريوزمره كاركنان تحت امر » يا بى اطلاعى از کاربرد آن
در امر. مدیریت می باشد.
صفحه 39:
© قاطعيت تيغى است كه همواره بايد در دست مدير باشد تا در
مواقعى كه لازم است ار آن استفاده كند .
© موقع شناسى از لوازم قاطعيت است جون قاطعيت مدير بدون آن
كاربردى ندارد.
© نبايد در استفاده از قاطعيت افراط و تفريط نمود (تنها نرمى ويا
ها خشک و سخت كير بودن )
8 داشتن وقار و هیبت باعث دور شدن از افراط و تفریط در
استفاده از قاطعیت است .
٩ وقار و سنگینی به معنای فخر و تکبر نیست بلکه حالتی بین
نرمی و درشتی و شیرینی و تلخی
صفحه 40:
# وقار و سنگینی شئون مدیریت را حفظ می کند و مانع از آن می
شود که موقعیت اداری و اجتماعی مدیر لطمه ای وارد شود.
٩ مدیر باید قدر و ارزش خود را بشناسد و از گفتن سخنان پوچ و
بی محتوی و رفتارهای سبکسرانه خوداری کند زیر اين امر
باعث می شود که قاطعیت مدیر از بین رفته و کارکنان زیر دست
او به هنگام دستورات را اجرا ننمایند. و رفته رفته رشته امور از
هم گیسته و بی انضباطی و هرج و مرج به اوج خود می رسد.
٩ مدیر نباید خیلی سختگیر و روی مسایل جزنی به مورد حساسیت
نشان دهد. و از کلمات نامناسب نباید استفاده کند.
صفحه 41:
صفحه 42:
# از دیگر خوصیات مدیران و مسئولان نظام اداری اسلامی توجه
به زیر دستان و مشکلات و معضلات شخص و روحی همکاران
خود است .
آگاهی از وضعیت روحی ورانی و اقتصادی و اجتماعی کارکنان
باعث می شود که مدیران در برنامه هاو فعالیت های اداری
عکس العمل های مناسبی از خود بروز دهد.
# از فواید شناخت و همدردی نمودن با کارکنان می توان به یافتن
راه حلی برای حل مشکلات - ایجاد روحیه امید و همچنین تقویت
و ارتقای رضایت شغلی و نتیجتا" افزايش کارآیی و بهره وری
سازمانی است .
صفحه 43:
ده
© عذم توجه به مشكلات روحى و روانى و اجتماعى و اقتصادى
كاركنان صدمات جبران ناييرى براى كاركنان وسازمان به همراه
دارد از جمله به كاهش روحيه همكارى - از دست دادن اميد و
علاقه به كار - كاهش رضايت شغلى - اختلاس و دستبردن در
اموال سازمان و بيت المال - رشوه گیری و حتى قتل و خودكشى
اشاره كرد.
© به نطر مى رسد كه بايد حقوق كاركنان بايد بطور متعارف و در
حدى كه بتوان از سطح زندكى متوسطى برخوردار باشد با تعبين
و يرداخت شود. و سعى شود با ايجاد بيمه ها و كميته هاى براى
يشيبانى مالى و روانى كاركنان اقدام نمود.
صفحه 44:
صفحه 45:
6 یکی از ویژگیهای دیگر کارکنان برخورداری از بینش و
آگاهیهای لازم در زمینه احکام اسلام و مسئولیت محوله و نیز
جریانات سیاسی حوزه مدیریت می باشد.
# فرد برای آنکه در کار خود موفق باشد » لازم است در ردجه اول
به امور تحت سرظرستی خود کاملا" مسلط بوده » از جوانب کار
به وضوح آگاهی داشته باشد و علاوه بر تخصص لازم در رشته
شغلی باید به احکام و قوانین اسلامی در حد کار خود آگاه باشد تا
در اجرای طرحها و برنامه های خود از حدود و ثغور اسلام
خارج نشود و یا دیگران بطور متناقض و پراکنده او را راهنمایی
صفحه 46:
#اصولا* علم و عمل رابطه مستقیم با یگدیگر دارند یعنی
عمل به دنبال علم و متصل به آن است .
#اول تحقیق سپس تصمیم .
#در صورت کاربی بدون علم و تحقیق انجام شود نتایج
زیان باری برای فرد و جامعه و سازمان خود به همراه
خواهد داشت .
© براى موضوع كيرى هاى سياسى آكاهى برمسائل سياسى
جامعه و حوزه مسووليت براى افراد امرى ضروری
صفحه 47:
ee
آفات ۳ صفات منفى کارکنان در نظام
اداری
صفحه 48:
صفحه 49:
٩ شخص ریاست طلب و مقام خواه به انواع گناه از قبیل دروغ و
ریا و نفاق آلوده است و همواره در صدد است تمام امور را در
خود منحصر سازد و مرکز همه قدرتها و فعالیتها قرار گیرد
© فرد رياست طلب جهت گسترش ریاست طلبی خود اقدامات زی
را انجام می دهد :
استعداد ها و خلاقیت ها را از On می برد
انتقاد پذیری نیست و تاب و تحمل اعتراض را ندارد
هر گونه اعتراض را رد و آن را نمی پذیرد
صفحه 50:
۶ افراد دلسوز و صالح را از خود می راند
۶ . اگر کسی را مانع جاه طلبی خود ببیند به هر وسیله ای او
را از پای در می آورد و حثی به نزدیکان خود رحم نمی کند
۴ _ افرادی را دور بر خود جمع می کند که ثنای گوی ایشان
باشند
* اقذام به انواع حیله ها و سوژه های تبلغاتی متوسل شده تا
افکار عمومی را تحریف نمایند و اقدام به خرید رای می
نمایند.
صفحه 51:
#فرد ریاست طلب انچنان به مقام خود حریص است که
حتی در مقابل آن lad را فراموش می کند
© بدترين نوع خود فراموشی تشنکی به مقام و ریاست است
.( زیرا گویی خدایی جز مقام وجود ندارد)
صفحه 52:
صفحه 53:
# افرادی در جامعه پیدا می شوند که معاش خود را تنها از راه
چابلوسی تامين می کنند.
@ افراد چابلوس ویژگی های دارند :
* دور کسانی جمع می شوند که عقده خود برتر بینی و جاه طلبی دارند
© با تمجید و ستایش بی حد خود به افزاد جاه طلب نزیدیک:می شوند
* دروخ پردازی و تعاریف کاذب را سر لوحه امور خود کرده تا بتواند در
افراد ساده لوح و خوش باور نفوذ کرده و زیمنه را برای دستیابی خود
پرستان و مقام و موقعیت بهتر و بالاتر آماده سازند.
7 افراد چابلوس چابلوسی را د رحق چابلوسان و خود خواهان به جایی می
رسانند که نه تنها انتقاد و اعتراض علیه آنان را جایز نمی دانند بلکه
سکوت را نیز در حق آنان خیانتی آشاکار تلفی می نمایند و فقط ستایش
و نا گویی آنان را از همگان انتظار می کشند.
صفحه 54:
* یعنی هم ریاست طلبان چابلوسان را دوست دارند و هم اينکه چابلوسان
ریاست طلبان و راهی از شر چابلوسان وجود ندارد.
9 اگر حب جاه و مقام در دلشان باشد نه تنها چابلوسان را به دور
خود جمع می کنند بلکه دیگران را هم به این صفت زشت و
ناپسند مبتلا می سازند .
# برای راهی از چابلوسان
* مسئولان حس جاه طلبى را در خود بايد بكشند و از بين ببرند.
۰
صفحه 55:
#دلایل و انگیزه های چابلوسی افراد
# برخی برای رسیدن به نان و آب در مقابل پول داران و زور
مندان به سجده می افتند
بعضی برای در امان ماندن از شر در مقابل افراد شرور از
خود خضوع نشان می دهند
* عده ای هم در مقابل صاحبان مقام به خاک می افتند
* عده ای هم برای رسیدن به اهداف سیاسی و برای از میدان
بدر کردن حریف اصلی خود چابلوسی می کنند . ( چاق
كردن افراد ى كه جهر ه مردمی دارند و سپس بعداز رسیدن
به اهداف خود آنان را قربانی می نمایند )
صفحه 56:
صفحه 57:
عدالت اداری یعنی یکسان و برابر دیدن همه افراد در مقابل قانون
؛ و هر مدیری یا مسئولی تحت هر عنوانی اگر از اين حد عبور
کند بی چون چرا تبعیض را روا داشته است .
٩ تبعیض اداری از نابرابری و تبعیضات اجتماعی نشات می كيرد.
*اگر در فرهنگ عامه بین فقیر و غنی و ارباب گدا و
شخص با نفوذ و بی نفوذ فرق گذاشته شود و عملا" به
مسائل طبقاتی دامن زدهمی شود تبعا" تبعیض در
ادارات که جزئی از مجموعه اجتماع هستند با شدت
بیشتری گسترش می بابد.
صفحه 58:
© تبعيض علاوه بر ريشه اجتماعى علت روانی نیز دارد.
* يعنى تا وقتى انسان در ذهن خود اقشار مردم را طبقه بندى
نمايد در مقام عمل نيز جنين خواهد كرد.
© براى كاهش و از بين بردن تبعيض در ادارات بايد :
“ بايد روح تبعيض كرائى و تبعيض يسندى را از اذهان همه
مردم زدود و يس از آن به اصلاح ادرات و سازمانها يرداخت
*ريشه تبعیض و بی عدالتی را در فکر و فرهنگ خود بايد
صفحه 59:
بحث آخر : براى جلب سجاياى اخلاقى جه كنيم
© مادر اين جايكاه شغلى كه قرار كرفته ايم به واقع بايستى تلاش
كنيم كه علاوه بر كسب در أمد و معاش » بر كرامت و فضايل
انسانى خود بيافزاييم و تنها راه آن » جهاد با نفس ( خود سازی)
است. لذا اکتساب فضائل اجتناب از رذائل نوعی خود سازی
eid
٩ مراحل خود سازی :
* تفكر
eee
* مشارطه
* مراقبه
© محاسبه
* تذكر
صفحه 60:
سح
با تشکر از توجه تان