صفحه 1:
ارائه : محمد علی سلیمانفام

صفحه 2:
ارتقاء دانش فراگیران در زمینه مدیریت اخلاقی و ارزشهای سازمانی

صفحه 3:
*از فراگیران انتظار. دارد در پایان دوره بتوانند *- ضمن بیان ویژگیهای اخلاقی کارگزاران در آموزه های دینی ؛ اصول اخلاق حرفه ای در خدمات عمومی را تشریح نماید. * ©- خصوصیات دولتها و سازمانهای شهروند مدار را تشریح نماید 7 ضمن برشماری سازو کارهای پیش بینی شده در طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع » چگونگی تهیه و تنظیم منشور اخلاقی سازمانها را توضیح دهد.

صفحه 4:
#مخاظبات دوره : ‎ofa 1S ©‏ ۳۹ ارکنان جدید الاستخدام (رسمی و پیمانی ) #مدت آموزش به ساعت : 6 ساعت #نوع آموزش : الزامی

صفحه 5:
9سرفصلهای آموزش : *- مدیریت اخلاقی در خدمات عمومی ۴ شهروند مداری و دولت شهروند مدار ۴5۴ ظرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع (مبانی نظری »دستاوردهاومنشور اخلاقی سازمانها)

صفحه 6:
امروزه متخصصان علم مدیریت به اثر مستقیم اخلاق در پیشبرد کارها و تسهیل امور پی برده اند اخلاق پایه و مایه خود را ازمکتب و ایدئولوژی مربوطه می گیرد و از مکاتبی که اخلاق را مهم ترقی کرده و اندوخته های گرانبهایی از آیات و روایات و نمونه های تاریخی فراوان از خود به یادگار گذاشته است دين مبین اسلام می باشد. @ تقدس و قداستی که اسلام به بعضی از صفات اخلاقی بخشیده آنچنان تعهد و الزامی در انسان ایجاد می کند که همین روح الزام و تقيد صفات نیک را در انسانها خصوصا" ‎GUS JS‏ نظام آداری تثبیت نموده و پشتوانه محکمی در دایره اجراء و میدان عمل برای آنان بوجود می آورد.

صفحه 7:
0 تقوی 9- تواضع 2- توكل 0 انتقاد يذيرى ©- جاذبه و دافعه

صفحه 8:
9 سعه صدر م ساده زیستن 0 قاطعیت 0- عنایت به زیر دستان 0 بینش و آگاهی

صفحه 9:
آفات و صفات ناپسند کارکنان و مدیران دولت

صفحه 10:

صفحه 11:
‎٩‏ تقوی از نظر لغوی به معنای صیانت و حفاظت ‏#تقوی یعنی حفاظت و نگهداری نفس از آنچه به آن ‏ضرر می رساند . ‏© انسان متقى هميشه مالك و حاكم نفس خويش است . #فردى كه تقوا ندارد هيج تضمينى براى او نيست كه گناه نکند. ‎

صفحه 12:
یک فرد اداری در محیط کار با مشکلات عدید ه ای مواجه بوده و زمینه گناه نیز بعضا" برای او فراهم است . یک فرد اداری با داشتن سير آهنين " تقوی می تواند خود را ‎“Head dasa‏ نموده و با صداقت و شجاعت بیشتری بر مشکلات فانق آید.

صفحه 13:
© یکی از آثار عملی تقوی در مقام مسئولیت این است که هرگاه فشارهااز هر طرف بر مسئول روی آورند دست و پایش را گم نمی کند بلکه با طمانینه و صبر با مشکلات روبرو می شود و تقوای باطن مانع از اضطراب و تزلزل روحی او می گردد ‎٩‏ تقوی آن نیست که انسان به گوشه ای بخزد و از همه فعالیت های اجتماعی دست بکشد » بلکه کاربرد آن در همه جهات مخصوصا* در محیط اجتماع است » جامعه ای که بر آن تقوی حاکم نباشد در بقاء و ثبات آن تردید وجود دارد. ‎٩‏ از نتایج تقری می توان به افزايش اعتماد به نفس و خویشتن داری - دلگرمی - اطمینان و امید اشاره کرد ‎

صفحه 14:

صفحه 15:
تواضع به معنی فروتنی است 6تواضع یک حالت درونی است که انسان به واسطه آن خود را غرق نیاز و بنده کوچک و ناچیز در مقابل خدا می بیند و هر اندازه خدا در قلبش بزیرگ جلوه کند به همان اندازه خود را کوچک می بیند. هر کسی چنین حالاتی را در خود احساس کند » آن نشان خضوع و خشوع اوست . ‎٩‏ انسان متواضع کسی است که حالت خضوع و خشوع در أو ملكه شود و د شرايط مختلف تخيير نكل ‎

صفحه 16:
© اكر كاركنان نظام اداری وافراد جامعه از نعمت تواضع بهره مند باشند بزرگی مقام و مسئولیت و مدح و ستايش مردم کوچکترین تغییری در حالات آنها ایجاد نمی کند ؛ اما کسانی که از برکت تواضع محرومند دست و پا می زنند تا به مقامی برسند و همینکه به آن رسیدند حس خود بینی آنان را وادار می کند که خود را از دیگران برتر بدانند و تواقع دارند همه آنها را احترام و تعظیم کرده و تسلیم بی چون چرا آنان باشند » با هر کسی نمی نشینند و با هرکسی غذا نمی خوزند. ‎٩‏ هر چه انسان متواضع تر باشد محبوب قلوب مردم واقع می شوند. و هر اندازه خود را در مقابل خدا ضعیف ببیند قوی گردد ‎

صفحه 17:

صفحه 18:
#توکل یعنی واگذاشتن کار به دیگری #و منظور از توکل در این بحث واگذارکردن کار به خداست . #یکی از شرایط تقوی توکل بر خداست .بدين معنا كه غير خدا را رهاکنیم و تنها به رشته اميد او جنك زنيم. گر انسان به مقام توکل برسد » انگاه خداوند در همه مشکلات و تنگناها به یاری او می شتابد.

صفحه 19:
#قرآن مى فرمايد: ومن يتوكل على الله فهو حسیه یخی * هرکین به خذاً توگل کند. , خدا بر او کافی است . * آیا توکل به معنی دست کشیدن از همه کار هاست و آنرا به خدا واگدار نمودن است . *اين نوع تفکر محکوم و نشان تنبلی است .

صفحه 20:
#مفهوم توکل آن است که انسان يقین یابد کارهایی که در عالم بر حسب اسباب و شروط واقع می گردد به او ارتباط داردووقتی اراده خداوند به چیزی تعلق گیرد علل و اسباب پیدایش آن نیز مورد اراده او واقع می گردد. #متوکل کسی است که اعتماد ش به خدا بیشتر. از اعتماد او نسبت به خودش باشد.

صفحه 21:
#وقتی فردی به مقام توکل می رسد فاعل امور را خدا می داند و احساس می کند که دیگر او نیست که حرف می زند و عمل می کند یا تصمیم می گیرد. بلکه خداست که به دست وی عزم امور می کند.و در همه حال خدا را می بیند و در واقع محو اوست . #یک فرد اداری در نظام اسلامی بیش از هرکسی به توکل نیازمند است زیرا مسئولیت نوعی امانت است . پس بهتر است که خود و مسئولیش را به خدا بسپارد تا از توفیق و رحمت بی پایانش در همه حال بهرمند گردد.

صفحه 22:

صفحه 23:
#یکی از برجسته ترین صفاتی که باید در نظام اداری اسلامی حاکم گردد روحیه انتقاد پذیری است . #داشتن روحیه انتقاد پذیری باعث رشد - سازندگی و توفیق روز افزون در کارها می شود . داشتن دوستان مذ منتقد ( انتقاد کننده ) موجب دلگرمی و اطمینان از اينکه در صورت خطا رفتن به او تذکر داده خواهدشد 9 هر اندازه بر تعداد انتقاد گران صادق و بی غرض افزوده شود موفقیت به مراتب بيشتر خواهد شد.

صفحه 24:
۵ اقداماتیکه یک مسئول و یک کارمند برای پیاده كردن روحیه انتقاد پذیری انجام باید بدهد: *)- تلاش کند که بر تعداد دوستان صادق بیافزاید * 2 با افراديكه صریحتر انتقاد می کند صمیمی تر و مهربانتر باشد. ۴ 9 زمینه انتقاد را برای کارکنان و دوستان منتقد فراهم نماید . © 42 از کسانی که دلسوزانه عیب کار او را می گویند قدردانی و تشکر نماید.

صفحه 25:
‎٩‏ ازنتایج مثبت داشتن روحیه انتقاد پذیری می توان به ازبین رفتن بسیاری از گناهان از جمله غیبت - تهمت و شایعه سازی در جامعه اشاره کرد. ‏#برای گناه زدائی از جامعه مخصوصا" رفع جو نفاق در محیط اداره افراد باید انتقاد پذیری را شعار خود قرار. دهندو دیگران را نیز به احیاء این اصل مهم تشویق و ترغیب نمایند. ‏#شرايط انتقاد كردن : ‎

صفحه 26:

صفحه 27:
هر فرد مسلمان باید از قوه جاذبه و دافعه لازم برخوردار باشد . © جذب بطور مطلق يا دفع مردم به طور مطلق از نظر اسلام محکومند. #میزان و ملاک جاذبه و دافعه را خود شخص يا سلیقه شخصی او تعیین نمی کند » بلکه اسلام به ما معیاری داده که طبق آن عمل کنیم و آن عبارت است از. " دوست داشتن برای خدا *

صفحه 28:
#ملاک و معیار در جاذیه و دافعه خدای متعال است » هر کسی در خط عدالت و یکتا پرستی است باید جذب شود و آنانی که دشمن حق و عدالت هستند باید دفع شوند. © هركس يروانه شمع دوست خويش است #منظور محببان خدا علاقمندان به خدا را همانند آهن ربا جذب مکنند و دشمنان دین ....

صفحه 29:

صفحه 30:
‎٩‏ سعه به معنای گشادگی و فراخی و صدر به معنای سینه است اما نه سینه ظاهری بلکه مقصود همان روح متعالی بشر است . ‎٩‏ کسی که دارای سعه صدر است که از گشادگی روح و همتی عالی و اندیشه ای بلند برخوردار باشد. ‎٩‏ سعه صدر موجب دور اندیشی و حزم و واقع نگری افراد می ‏شودو اگر دولتمردان فاقد این خصلت باشند از عهده بسیاری از لات و نارسائیها بر نخواهند آمد. ‏@ سعه صدر را گاها به معنی صبروبردباری نیز تفسیر کرده اند. ‎

صفحه 31:
©آنجه كه عامل شرح صدر می گردد اعتماد و اعنقاد قلبی انسان به خداست . اگر انسان به خدا تکیه کند از آنچنان قدرتی بهرمند می شود که کوه مشکلات در نظر او کاهی جلوه می کند . #سعه صدر مرهون اعتقاد و ایمان قلبی انسان به خداست .

صفحه 32:
#مزایای داشتن سعه صدر : * برخوردارى از روحی عظیم و طبعی بلند *داشتن صبر و حوصله زیاد *سریع قضاوت نمی کند ۴ فردی شاداب و خوش روی است * در مقابل مشکلات و سنگ اندازی ها تامید نمی شود بر قوه غضب و هواهای تفسانی خویش حاکم است * حفظ تعادل خود در تمامی شرایط و موقعیت ها

صفحه 33:
: ‏کسانی که سعه صدر ندارند‎ ٩ ‏؟*از خویشتن داری محروم هستند‎ ‏*تحمل جسارت دیگران را ندارند‎ *بی جهت به دیگران پرخاش می کنند *هميشه در مقابل رفتار های ناپسند خود بهانه تراشی می کنند *از جمله بهانه های افرادیکه سعه صدر ندارند می توان به داشتن ضعف اعصاب و مشکلات خانوادگی و اجتماعی اشاره کرد.

صفحه 34:

صفحه 35:
#یکی از شیوه های مهم مسوولان و دولتمردان به پیروی از پیشوایان دین و امامان (ع) باید ساده زیستن باشد. از جمله صفات مومنان زهد و بی اعتنایی به دنیاست. یعنی از دنیا همان مقداری که نیاز دارند طلب می کنند. یک فرد متقی باید منشی زاهدانه داشته و در خوراک و پوشاک خود از تشریفات کاذب و زیاده طلبی دوری جوید.

صفحه 36:
9اگر یک مدیر و کارمند به حداقل زندگی قانع نباشد و روح زهدانه خواهشهای نفسانی او را کنترل ننماید مسئولیت را وسیله ای برای کسب منافع دنیوی و مال اندوزی قرار می دهد و سرانجام به انواع ظلم و گناه خیانت آلوده می شود و ضررهای مادی و معنوی او به خود و جامعه غیر قابل جبران است .

صفحه 37:

صفحه 38:
قاطعیت ابزاری از ابزارهای مدیریت در انجام امور قاطعیت امری بین نرمی و درشتی یا سختی و مدارا است © عذم قاطعيت مدير عمدتا“ بیانگر بی اعتمادی او نسبت به عواقب كار يا نا آكاه بودن به مصالح امور و فعاليت ريوزمره كاركنان تحت امر » يا بى اطلاعى از کاربرد آن در امر. مدیریت می باشد.

صفحه 39:
© قاطعيت تيغى است كه همواره بايد در دست مدير باشد تا در مواقعى كه لازم است ار آن استفاده كند . © موقع شناسى از لوازم قاطعيت است جون قاطعيت مدير بدون آن كاربردى ندارد. © نبايد در استفاده از قاطعيت افراط و تفريط نمود (تنها نرمى ويا ها خشک و سخت كير بودن ) 8 داشتن وقار و هیبت باعث دور شدن از افراط و تفریط در استفاده از قاطعیت است . ‎٩‏ وقار و سنگینی به معنای فخر و تکبر نیست بلکه حالتی بین نرمی و درشتی و شیرینی و تلخی ‎

صفحه 40:
# وقار و سنگینی شئون مدیریت را حفظ می کند و مانع از آن می شود که موقعیت اداری و اجتماعی مدیر لطمه ای وارد شود. ‎٩‏ مدیر باید قدر و ارزش خود را بشناسد و از گفتن سخنان پوچ و بی محتوی و رفتارهای سبکسرانه خوداری کند زیر اين امر باعث می شود که قاطعیت مدیر از بین رفته و کارکنان زیر دست او به هنگام دستورات را اجرا ننمایند. و رفته رفته رشته امور از هم گیسته و بی انضباطی و هرج و مرج به اوج خود می رسد. ‎٩‏ مدیر نباید خیلی سختگیر و روی مسایل جزنی به مورد حساسیت نشان دهد. و از کلمات نامناسب نباید استفاده کند.

صفحه 41:

صفحه 42:
# از دیگر خوصیات مدیران و مسئولان نظام اداری اسلامی توجه به زیر دستان و مشکلات و معضلات شخص و روحی همکاران خود است . آگاهی از وضعیت روحی ورانی و اقتصادی و اجتماعی کارکنان باعث می شود که مدیران در برنامه هاو فعالیت های اداری عکس العمل های مناسبی از خود بروز دهد. # از فواید شناخت و همدردی نمودن با کارکنان می توان به یافتن راه حلی برای حل مشکلات - ایجاد روحیه امید و همچنین تقویت و ارتقای رضایت شغلی و نتیجتا" افزايش کارآیی و بهره وری سازمانی است .

صفحه 43:
ده © عذم توجه به مشكلات روحى و روانى و اجتماعى و اقتصادى كاركنان صدمات جبران ناييرى براى كاركنان وسازمان به همراه دارد از جمله به كاهش روحيه همكارى - از دست دادن اميد و علاقه به كار - كاهش رضايت شغلى - اختلاس و دستبردن در اموال سازمان و بيت المال - رشوه گیری و حتى قتل و خودكشى اشاره كرد. © به نطر مى رسد كه بايد حقوق كاركنان بايد بطور متعارف و در حدى كه بتوان از سطح زندكى متوسطى برخوردار باشد با تعبين و يرداخت شود. و سعى شود با ايجاد بيمه ها و كميته هاى براى يشيبانى مالى و روانى كاركنان اقدام نمود.

صفحه 44:

صفحه 45:
6 یکی از ویژگیهای دیگر کارکنان برخورداری از بینش و آگاهیهای لازم در زمینه احکام اسلام و مسئولیت محوله و نیز جریانات سیاسی حوزه مدیریت می باشد. # فرد برای آنکه در کار خود موفق باشد » لازم است در ردجه اول به امور تحت سرظرستی خود کاملا" مسلط بوده » از جوانب کار به وضوح آگاهی داشته باشد و علاوه بر تخصص لازم در رشته شغلی باید به احکام و قوانین اسلامی در حد کار خود آگاه باشد تا در اجرای طرحها و برنامه های خود از حدود و ثغور اسلام خارج نشود و یا دیگران بطور متناقض و پراکنده او را راهنمایی

صفحه 46:
#اصولا* علم و عمل رابطه مستقیم با یگدیگر دارند یعنی عمل به دنبال علم و متصل به آن است . #اول تحقیق سپس تصمیم . #در صورت کاربی بدون علم و تحقیق انجام شود نتایج زیان باری برای فرد و جامعه و سازمان خود به همراه خواهد داشت . © براى موضوع كيرى هاى سياسى آكاهى برمسائل سياسى جامعه و حوزه مسووليت براى افراد امرى ضروری

صفحه 47:
ee ‏آفات ۳ صفات منفى کارکنان در نظام‎ ‏اداری‎

صفحه 48:

صفحه 49:
‎٩‏ شخص ریاست طلب و مقام خواه به انواع گناه از قبیل دروغ و ریا و نفاق آلوده است و همواره در صدد است تمام امور را در خود منحصر سازد و مرکز همه قدرتها و فعالیتها قرار گیرد ‏© فرد رياست طلب جهت گسترش ریاست طلبی خود اقدامات زی را انجام می دهد : ‏استعداد ها و خلاقیت ها را از ‎On‏ می برد انتقاد پذیری نیست و تاب و تحمل اعتراض را ندارد ‏هر گونه اعتراض را رد و آن را نمی پذیرد ‎

صفحه 50:
۶ افراد دلسوز و صالح را از خود می راند ۶ . اگر کسی را مانع جاه طلبی خود ببیند به هر وسیله ای او را از پای در می آورد و حثی به نزدیکان خود رحم نمی کند ۴ _ افرادی را دور بر خود جمع می کند که ثنای گوی ایشان باشند * اقذام به انواع حیله ها و سوژه های تبلغاتی متوسل شده تا افکار عمومی را تحریف نمایند و اقدام به خرید رای می نمایند.

صفحه 51:
#فرد ریاست طلب انچنان به مقام خود حریص است که حتی در مقابل آن ‎lad‏ را فراموش می کند © بدترين نوع خود فراموشی تشنکی به مقام و ریاست است .( زیرا گویی خدایی جز مقام وجود ندارد)

صفحه 52:

صفحه 53:
# افرادی در جامعه پیدا می شوند که معاش خود را تنها از راه چابلوسی تامين می کنند. @ افراد چابلوس ویژگی های دارند : * دور کسانی جمع می شوند که عقده خود برتر بینی و جاه طلبی دارند © با تمجید و ستایش بی حد خود به افزاد جاه طلب نزیدیک:می شوند * دروخ پردازی و تعاریف کاذب را سر لوحه امور خود کرده تا بتواند در افراد ساده لوح و خوش باور نفوذ کرده و زیمنه را برای دستیابی خود پرستان و مقام و موقعیت بهتر و بالاتر آماده سازند. 7 افراد چابلوس چابلوسی را د رحق چابلوسان و خود خواهان به جایی می رسانند که نه تنها انتقاد و اعتراض علیه آنان را جایز نمی دانند بلکه سکوت را نیز در حق آنان خیانتی آشاکار تلفی می نمایند و فقط ستایش و نا گویی آنان را از همگان انتظار می کشند.

صفحه 54:
* یعنی هم ریاست طلبان چابلوسان را دوست دارند و هم اينکه چابلوسان ریاست طلبان و راهی از شر چابلوسان وجود ندارد. 9 اگر حب جاه و مقام در دلشان باشد نه تنها چابلوسان را به دور خود جمع می کنند بلکه دیگران را هم به این صفت زشت و ناپسند مبتلا می سازند . # برای راهی از چابلوسان * مسئولان حس جاه طلبى را در خود بايد بكشند و از بين ببرند. ۰

صفحه 55:
#دلایل و انگیزه های چابلوسی افراد # برخی برای رسیدن به نان و آب در مقابل پول داران و زور مندان به سجده می افتند بعضی برای در امان ماندن از شر در مقابل افراد شرور از خود خضوع نشان می دهند * عده ای هم در مقابل صاحبان مقام به خاک می افتند * عده ای هم برای رسیدن به اهداف سیاسی و برای از میدان بدر کردن حریف اصلی خود چابلوسی می کنند . ( چاق كردن افراد ى كه جهر ه مردمی دارند و سپس بعداز رسیدن به اهداف خود آنان را قربانی می نمایند )

صفحه 56:

صفحه 57:
عدالت اداری یعنی یکسان و برابر دیدن همه افراد در مقابل قانون ؛ و هر مدیری یا مسئولی تحت هر عنوانی اگر از اين حد عبور کند بی چون چرا تبعیض را روا داشته است . ‎٩‏ تبعیض اداری از نابرابری و تبعیضات اجتماعی نشات می كيرد. ‏*اگر در فرهنگ عامه بین فقیر و غنی و ارباب گدا و شخص با نفوذ و بی نفوذ فرق گذاشته شود و عملا" به مسائل طبقاتی دامن زدهمی شود تبعا" تبعیض در ادارات که جزئی از مجموعه اجتماع هستند با شدت بیشتری گسترش می بابد. ‎

صفحه 58:
© تبعيض علاوه بر ريشه اجتماعى علت روانی نیز دارد. * يعنى تا وقتى انسان در ذهن خود اقشار مردم را طبقه بندى نمايد در مقام عمل نيز جنين خواهد كرد. © براى كاهش و از بين بردن تبعيض در ادارات بايد : “ بايد روح تبعيض كرائى و تبعيض يسندى را از اذهان همه مردم زدود و يس از آن به اصلاح ادرات و سازمانها يرداخت *ريشه تبعیض و بی عدالتی را در فکر و فرهنگ خود بايد

صفحه 59:
بحث آخر : براى جلب سجاياى اخلاقى جه كنيم © مادر اين جايكاه شغلى كه قرار كرفته ايم به واقع بايستى تلاش كنيم كه علاوه بر كسب در أمد و معاش » بر كرامت و فضايل انسانى خود بيافزاييم و تنها راه آن » جهاد با نفس ( خود سازی) است. لذا اکتساب فضائل اجتناب از رذائل نوعی خود سازی ‎eid‏ ‎٩‏ مراحل خود سازی : * تفكر eee * مشارطه * مراقبه © محاسبه * تذكر

صفحه 60:
سح با تشکر از توجه تان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
30,000 تومان