کسب و کارمدیریت و رهبری

مدیریت اطلاعات و دانش

صفحه 1:
مدیریت اطلاعات و دانش 2 ‏ره‎ * 5 e ‏این طرح شامل سه بخش می باشد‎ ‏بخش اول تشریح مفاهیم و مبانی اطلاعات و دانش‎ 7 ‏بخش دوم راهکارها و ابزارهای مدیریت اطلاعات و دانش‎ - " بخش سوم ارائه طرح اجرایی برای صنعت مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 2:

صفحه 3:
مدیریت دانش در سازمان * _ دردسته بندی ای که از سوی صاحب نظران کسب و کار ارایه گردیده: - ۰ ۲۱۹۸۱ ۱۹۹۰رادهه جنيش كيفيت (تاكيد بر اينكه برلى دستيابى به كيفيت بهتر. همه كاركتان بايد از قدرت فكرى خود يهتر استفاده كنند) > ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ را دهه مهندسى مجدد (استفاده از فناورى براى بهبود فرايندهاى كسب و كار و کاهش هزیته ها ۲۰ نا ۲۰۱۰ را دهه مدیریت افش لقب داده اند * .لش همان صورت ذهتی|یده‌ه واقميتها. مفاهيم. داددها و تكنيك هاى ثبت شده در حافظه انسان ست كه از مغز انسان سرجششمه مىكيرد و مبتنى بر أطلاعاتى آنست كه با تجربه باورها وارزشهاى شخصىء همراه با تصميم و عملوى. دكركون و بارور مى شود دانش هر شخص بادانش فرد ديكرى كه همان اطلاعات را ‎Sth‏ كنديكسان نيست. ‎Le yo pity gles yb. pap GD oad eal‏ تا تسبت به ماتی ای چون خلاقیت تکتیک »خلاقیت در محصول ی فايند و خلاقيت سازمانى يا استراتزيكه با تعمقى بيشتر بينديشند. اين موضوع سازمانها را با جالشهابى در زميته چگونگي ‎Sy sl hoy oe othe a‏ ‎ ‏دیریت اطلاعات و دنش - مرداد 010 مجتبي صابري ‎

صفحه 4:
در رده های عملياتى موفق در شركتهاى منبع گرا ناشناخته MIS ERP KMS مدیریت اطلاعا داده» اطلاع» دانش و معرفت داده: خام و بدون هدف است مانند ۲ درجه, ۲۰ متر اطلاع: همان با معنا است مانند دمای اتاق ۲۰ درچه سانتیگراد است. دانش: از ترکیب» تعدیل‌انسجام و پردازش اطلاعات انبوه حاصل میگردد مانند دانستن روش انجام یک کار و رويه انجام امور ادارى معرفت( خرد/: فرایندی ست فرا تر از دانش که قابل اندازو حدس نمی باشد. به نوعی می توان گفت بینشی است رخ نداده و بصورت درست اتخاذ گردد. یا & تعبیری به کار بستن اقا درد هر تا حصول نتيجه را معرفت مى كويند. ار

صفحه 5:
حساب حسابداری

صفحه 6:
داده, اطلاع و دانش قابل استفاده مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 7:
نوناکا در مدل یکپارچه خود برای ایجاد دانش پویاء از دانش به عنوان عامل محرک درونی یاد می کند. دانشی که مفهومی در بر نداشته باشد در واقع اطلاعات خواهد بود و اطلاعات زمانی به دانش تبدیل می گردد که توسط اشخاص تفسیر گردیده با عقاید و تعهدات آنها آمیخته شده و به آن مفهوم داده شود . به تبع تبدیل دانش به منبع استراتژیک برای رقابت و بقای سازمانها و جوامع» نیاز به توسعه و آشراف بر روشهای خلقء اشتراك و به-كاركيرى أن .حياتى مى شود تقاضا برای دانشن به نوبه خود به تقاضا براى افزايش ذخيره دانش و توزيع أن منجر مى كردد. مديريت دانشء مجموعه ای از فرایندها برای فهم و به کارگیری منبع استراتژیک دانش در سازمان است. مدیریت دانش, رویکردی ساخت یافته است که رویه هایی را برای شناسايي» ارزیایی و سازماندهی, ذخيره و به كاركيرى دانش به منظور تامين نيازها و اهداف سازمان برقرار مى سازد. مديريت دانش» علاوه بر مديريت اطلاعات »تسهيل در ایجاد دانش جدید و مدیریت روشهای تسهیم و کاربری دانش را نیز بر عهده دارد . بسته به اینکه دانش از لحاظ فیزیکی در کجا قرارمی كيرد مى توان أن رأ به دو نوع دانش تصریحی و ضمنی تقسیم‌بندی کرد. ت و دانش - مرداد ‎O@‏ ‎a‏

صفحه 8:
دانش تصريحى و ضمنى * . «نوناکا» و نویسندگانی دیگر از جمله «هال» و «آندریانی» دانش تصریحی را دانشی می دانند که قابل رمزگذاری و کدگذاری بوده و در نتیجه می توان آن را به سادگی مخابره ۰ پردازش و منتقل و درپایگاه داادها ذخيره كرد. آين نوع از دائش را مى توآن فرم داد و یک خرمول علمی و با کبچه راهم ین اراد سازمان منتشر كرد . دستورالعملهاء مقررات. قوانین» رویه‌های انجام كار أثيننامههاء شرح جزئيات و.. که به صورت رسمی در بین افراد سازمان به آسانی قابل انتقال هستند همه دانش تصریحی به حساب می آیند. در مقابل: داتش ضمتی شخضی بوده و فرموله کردن آن بسیار مشکل است. آين نوع از داتش که از طریق تسهیم تجربیات با مشاهده و تقلید اکتساب می شود. ريشه در اعمال برويه ها :تعهدات » ارزشها و احساسات افراد داشته؛قابل کد گذاری نبوده؛ از طریق یک زبان مخابره نمی شود . دانش ضمنی و تصریحی مکمل یکدیگرند و این بدین معناست که برای ایجاد دانش هر دوی آنها ضروری هستئد أز اين رو أنجه ما دانش مى خوانيم از طريق تعامل بين دانش ضمنى و تصريحى و نه هر کدام به تنهابى ايجاد مى شود. ۰ مديريت اطلاعات و دائش - مرداد ‎OM‏ ‏مجتبي صابري

صفحه 9:
چهار راهبرد اساسی به عقیده «نوناکا» دانش سازمانی از طریق تعامل اجتماعی میان دانش ضمنی و تصریحی» توسعه می‌یابد. وی با توجه به این فرض اساسی که دانش به عنوان سرمایه اصلی سازمان مستلزم هماهنگی و یکپارچه سازی است و با ایجاد تعاملی پویا بين این دو نوع از دانش به چهار راهبرد اساسی در فرایند تبدیل دانش اش‌اره می کند : اجتماعى كردن ( از دانش ضمنى به دانش ضمنى ) بیرونی‌سازی ( از دانش ضمنی به دانش تصریحی) ترکیب [ از دانش تصریحی به دانش تصریحی ) درونی سازی (از دانش تصریحی به دانش ضمنی) از اين طریق سازمان قادر خواهد بود به خلق و توسعه دانش جدید اقدام کند مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 10:
10 چهار راهبرد اساسی a

صفحه 11:
درباره دانش و مدیریت دانش © استنفورد رومر دانش را تنها منبع بی‌پایانی نامید که با استفاده بیشتره حجم آن بیشتر می‌شود. یکی از مدیران ارشد شرکت "هیولت پاکارد" می‌گوید: "اگر هیولت پاکارد می‌دانست کهچهبچیزهایی را تیدانده نود دهی‌ائن سنه ‎sd gaily‏ شرکتها بطور روزافزون برپایه دانسته های خود از یکدیگر فاصله می گیرند جستجوی دانش بخش مهم فعالیت مدیران را تشکیل میدهد و حدود ۲۰ درصد کار مدیران صرف جستجو برای کسب دانش و پاسخ به درخواست آن می شود . مدیران ۳/۲ دانش خود را از طریق تلفن و گفتگوی رودررو بدست آورده و تنها ۱ را با مراجعه به استاد و مدارک بدست می آورند . مدیران به بصیرت بیش از اطلاعات نیاز دارند ت و دانش - مرداد ‎O@‏ ‎a‏

صفحه 12:
ارزش اطلاعات و دانش در سازمان * با توجه به توسعه روز افزون سازمانها و فن آوری نیزمندیهای جدید به اطلاعات و فهم دانش سازمانى نيز كسترش مى یاب معماری اطلاعات و سیستم مدیریت دانش می تواند در جكوذكى ارائه و نشر اطلاعات و دانش بر کارائی (خوب کار کردن) و اثر بخثعی (کار خوب) سازمان بيافزايد. طبق نظر محققین دوره سازمانهای وظیفه كرا به پایان رسیده و لازم است که سازمان به همان شکلی در تولید دانش کاربردی خود حرکت می کنند در اشتراک گذاشتن اطلاعات و دانش نیز بین کارمندان خود موثر باشند. تا کارمندان توانایی انجام وظايف متعدد محوله بصورت فرايند كرا رآ کسب کنند. با توجه به این که اطلاعات و دانش در سازمانها هدفمند و فرایند گرا می باشد لذا در سازمانهای امروزی دانش و سرمایه گذاریهای دانش-پایه از مهمترین معیار های سنجش رشد سازمان میباشند. بنا به همین دلیل معماری اطلاعات و سیستم مدیریت دانش که با اطلاعات و محتوی دانش در سازمان عجين می باشد می تواند آن را در رسیدن به اهدافش (اثر بخشی) توامند سازد. 2 مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 13:
منبع گرایی و دانش محوری * از رویکرد دانش شرکتها و سازمانها و حتی کشورها به دو طبقه تقسیم میشوند : منیع كرا - دانه * سازمانهای منبع گرا به عصر صنعتى و سازمانهاى دانش كرا به عصر اطلاعات تعلق دارند. * كشورهاى دانش محور در حال انتقال فرايندهاى منبع كرا به كشورهاى در حال توسعه هستند. - تحدید: فاصله دیجیتالی و دانشی (منبع گرا ماندن) - فرصت: تلاش براى ورود مقتضی به عصر اطلاعات و دانش ( دانش محور شدن 2 مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 14:
2 نمونه هايى از اطلاعات امور ادارى مورد نياز كارمندان اطلاعات مربوط به انواع دفترجه هاى خدمات درمانى نحوه درخواست تغيير نوع دفترجه نحوه مراجعه براى كرفتن فرانشيز عينك و وركش دندان خدمات بزشكى كه توسط سازمان بهداشت نفت ارائه نمى شود و به آن فرانشيز تعلق مى كيرد شکی بیمارستان و نحوه استفاده از آن وشماره تماس برای اخذ اطلاعات يا تعيين وقت یافتن نشانی از صندوقهای قرض الحسنه, مسئولین صندوق ها و نحوه اخصاص وام به افراد چگونگی مراحل جهت اخذ وام مسكن و ساير وامها (امور وام) جكونكى بهره مندى از استراحتكاه ها و باشكاه ها (خدمات رفاهى) كلاسهاى ورزشى دایر و ممکن برای استفاده پرسنل و خانوده(مور ورزش) بخشنامه های اداری شرکتها (امور اداری) افتن فردی که مسئول انجام یک کار داری است و یافتن محل یک اذاره مسئول شماره تماس برنامه ای که مانده مرخصى را اعلام مى كند يا قبل از اين اطلاع از اين كه آيا جنين برنامه هایی وجود يا اينكه نسخه كا رى اين برنامه كه هر كارمندى بتواند از طريق مرور گر وب روی دستگاه خود بتواند به مانده مرخصی خود دسترسی پیدا کند وجود دارد. خدمات مدبریت اطلاعات دائش - مرداد ‎OM‏ ‏مجتبي صابري

صفحه 15:
sul * صفحه < واحد اداری اطلاعات # صفحه روز < تعداد صفحات اطلاعات تولید یا اخذ شده در واحد زمانی روز ؟ تعداد صفحه اروز در صعنت ۰ ؟ ۱۵۰,۰۰۰؟ * تعداد صفحه /روز اطلاعاتی ارزش اداری جهت بایگانی دارند؟ ۴۰.۰۰۰؟ * تعداد صفحه/روزاطلاعات که به آنها مراجعه می گرددک( بازیابی و دسترسی) ‎٩۳۰۰۰۰۰‏ تعداد صفحه اروز که عطف می گردند؟ ۱۰,۰۰۰ * تعداد صفحه اروز که مفقود می گردند؟ ۱۰۰۰؟ 2 مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 16:
سه عنصر اساسی در معماری اطلاعات و مدیریت دانش فن آوری: - امكان انطباق با بيشرفت هلى أتى را داشته باشد. امكان تقبير جز به جز را بدون تأثير بر ساير اجزا داشته باشد .028 5 > تغييرات از منظر كاربران نهابى شفاف و بدون تاثير ا پرسنل: > پرسل از مهمترین ارکان سیستم اطلاعات و مدیریت دانش هستند و جهت امتخراج دانش ضمنی و تبدیل آن بهدنش صریح ویر عکسس آموزش پرستل و فرهنگ مازی از مهمترین عومل حصول تتچه سیستم است. وان کار از طریق أموزش مدبران على» میرن پرسل متخصص.پرسل تولیدملعات و کررآ ناس هر کته تب ری نود مت اس آید *_ساختر و روابط سازمانی: - شنامییفریندهای توید. بزنگری, تیه ید تغيير, ذخيره ارائه و نشمر اطلاعات كه منجر به توليد و تتقال داتشش در سازمان مى شود تعديل و يهينه سازى فرآيندهاى فوق الذكر به مدد فن أورى ‎SHEN‏ اصول معمارى اطلاعاتء ميهندسى دانش 6 بدیریت اطلاعات و. دانش - مرداد ‎OP‏ مقي سايري:

صفحه 17:
7 ماهیت برخی از اطلاعات و دانش سازمانی اطلاعات و دا © اطلاعات و دانشى مربوط به امور محوله به واحد هاء شرج خدمات و غملكرد واحدها أطلاعات و دانش فنى و عملماتر ‎dy CHEM!‏ مربوط به امور فنى و عملياتى ‎ALES‏ حفارىء استخراج و فن أورى اطلاعات اطلاعات و دانش اداری ‏* اطلاعات برسئلى: اطلاعات بخشنامه ها اطلاعات مربط بهاحکام پرسنلی و داتش امور دار ‏اطلاعات و دانش ما © قرارداد ها و بروزه هاء اطلاعات حقوق و دستمزد, املاعات مربوط به خريد كالا. و اطلاعات مالى مربوط به فروش نقت و كاز ‏أطلاعات و دانش حقوق ؟ اطلاعات حقوقى قرارداد ‎ ‎Be yl ‏نش‎ ‏مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 18:
تولید اطلاعات و هدف با توجه به اینکه کلیه بخشهای سازمان از نلیه. بهداری. امور ورزش: معاونتها و دفاتر مدیران عامل در حال تولید اطلاعات می باشند. هدف ایجاد یک سامانه مناسب جهت ایجاد بازنگری» تغييرات» نگهداری» دسترسی و آنتشار اطلاعات و دانش که در کل صنعت نفت بصورت فراگیر قابل حصول باشد. در اين پروژه ادا می توان اطلاعات و دانش عمومی و فنی را تحت پوشش قرار داد و در ادامه اطلاعات و دانش اداری» حقوقی و مالی را نیز به تدریج وارد این سامانه نمود. به طور کلی در رابطه با مدیریت دانش وخلاقیت منابع انسانی در سازمان دو راهبرد اساسی زیر مطرح است. نخست. استفادهبهینه از فنوریهای موجود در سازمان جهت به کارگیری وکاربرد هتر انایی در داخل شرکت است. به عنوان مثال, ايجاد يايكاه داده ای از فهرست افرد با تجربه در فعالیتی خاص می تواند در صورت لزوم برای پردازش اطلاعات مورداستفادهقرار گیرد. این عمل باعث می گرد تا شرکتها دانسته های موجود در سازمان ره همراهدنايي تک تک کارکنان برحسب مورده شناسایی کنند.راهبرد دوم که گاهی نوآوری ‎adel ALT‏ می شود.زمائی است که کارکنان. از آرزشها و معیارهای سازمان شناخت کافی داشته و قادرند ايده هاى خلاقانه خود را در جهت تولید محصول و خدماتی نو و ارزشمند به کار بگیرند 18 مديريت اطلاعات و دانش - مرداد 008 مجتبي صابري

صفحه 19:
سوالات در مورد انجام کار متولى كيست و جه لفرادى در امور اجرا نقش دارند؟ راه حلى كه توسط مديريت عالى سازمان مورد شناخت واقع شود و همجنين مورد قبول واقع كردد و نتايج قابل توجيه باشد؟ همجنين إز بابت بخشهاى متعدد يك سازمان قابل إنجام و بعنوان يك رويه مادام العمر مورد بيهره مندى قرار بكيرد جيست؟ جه مكانيزمهايى استفاده شود كه بتواند خود را با محيط ادارى و عمليلتى منطبق سازد و فن آوری رشد کند و در کل سازمانی به گستردگی صنعت نفت بياده سازى و اجرا شود مديريث اطلاعات نب دانش - مرداد 966 ‎pees‏

صفحه 20:
متولی و نقش سایر افراد؟ * متولی شناسایی موضوع کل سازمان | - نقش سایر افراد شامل کلیه د عالی سازمان, مدیران میانی و کارشناسان تا تایپیستها را شامل می شود. که جهت مدیریت ارشد و مدیران میانی تعهد به اجرا و حمایت سماد و جهت کارشناسان و کاربران عادی بیشتر نقشی در حد آموزش برای ارتقاء سطح فرهنگ سازمان در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. * و متولی پیاده سازی سیستم مدیریت اطلاعات و دانش" واحد فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان خواهد بود. " دوبحث درباره پیاده سازی مد نظر است: ؟ بخشهای داخلی واحد فن آوری اطلاعات و ارتباطات * واحد های همطراز و بالا تر فن آوری اطلاعات و ارتباطات 20 مديريت اطلاعات و دنش - مرداد 018 مجتبي صابري

صفحه 21:
مبحث داخلى واحد أى تى واحد أى تى شامل بخشهاى كوجكترى از قبيل: واحد برنامه نويسىء واحد سخت افزارء واحد طراحى» واحد شبكه؛ آموزش و ... مى باشد كه در حال حاضر هر کدام جداگانه در حال فعالیت و ارائه خدمات میباشند. که این خدمات بصورت مجزا در حال ارائه می باشد ولی بعنوان یک کار تیمی» کار تيميى صورت نمى كيرد مانند يك كروه برنامه نويس كه هر ‎ae aS‏ تنهايى در حال كار بروى يك قسمت از يروره باشند و از مزايا و امكانات كار تيمى بى بهره باشند. دقيقا إين مثال تيم فوتبالى أست كه هر كس به تنهایی کار خود را به خوبی انجام می دهد ولى كارى در قالب تيم فوتبال دنبال نميشود. ‎(ibe,‏ اين تيم نتيجه مناسبى بدست نمی آورد. این موضوع بسیار ظریف و حساسی است بطوری که در اموری که نیاز به همکاری بین واحدها می باشد خلاء وجود داشته باشد نیاز به شناسایی و ایجاد هماهنگی می باشد, مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 22:
مبحث داخلی واحد آی تی ن مثال واحد شبکه وب سرور شبکه را نصب می کند و واحد برنامه نو وب از آن استفاده می کند در حالی که همکاری مشترکی روی سرویسهای ارزش افزوده آن انجام نمی گیرد مانند پورتالها یا بطور مثال در مورد نرم افزار های چرخه کاری می توان از توسعه سرور پست الکترونیک شرکت مایکروسافت با هزینه اي کم و قابل انطباق با فن آوری روز بهره ‎Workflow Designer sls >.‏ در خصوص برنامه سازی امور اداری می توان از امکاناتابزارهای جدید برنامه سازی را در این باره استفاده کرد. مانند 56۵۵۳0 56۳۷۲6۵۶و 10۳06 درباره توسعه و يكيارجكى سايتهاى اطلاعاتى مى توان از ابزارهاى مديريت محتوا بهره مند شد. ‎content management sls‏ مشروح اين مطالب بحث اصلى مديريت اطلاعات و دانش مى باشد كه در بخش دوم ‎Ob‏ به آنها پرداخته می شود. 22 ت و دانش - مرداد ‎O@‏ ‎a‏

صفحه 23:
23 مبحث خارجی واحد آی تی مهمترین رکن در حصول سیستم مدیریت اطلاعات و دانش سازمان درک مدیریت ارشد سازمان از نقش تولیده بازنگری:تایید. تغییر,نگهداری و گردش روان و کم هزینه اطلاعات و دانش با شرط تعیین سطح دسترسی برای افراد می باشد. رکن بعدی آماده سازی از بعد فرهنگ سازمانی جهت تولید اطلاعات و ارائه إطااعات بصورتهای نوین می باشد. که این توانایی از طریق آموزش پرسنل امکان پذیر می شود. به عبارتی کلیه بخشهای صنعت از نقلیه تا دفاتر مدیران عامل مجهز به ریانه و پرسنل فن آوری اطلاعات می باشند که می توان با هزینه مناسب (آموزش و راه اندازی فن آوری روز) از اين امکانات برای گردش ساده و کا ‎sh‏ اطلاعات در کل سازمان استفاده نمود. مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 24:
2 ‎Fs 5 a ۰‏ او آ ۳ ۴ 7 با توجه به گستردگی» تنوع و تغیبرات آنی اطلاعات در سازمان تصور ‏ایجاد تنها یک سایت مرکزی برای مدیریت و نگهداری اين اطلاعات عاملی جهت عملیاتی نشدن طرح خواهد بود زیرا امکان بروز رسانی اطلاعاتی که هر آن احتمال تغییر دارد در یک سایت مرکزی با تعداد محدودی از پرسنل کاری نا ممکن می باشد و همچنین این کار دوامی نخواهد داشت. بنابراین باید کلیه بخشهای سازمان تحت نظر متولی این کار در امور آموزشی و بهره مندی این پروژه نقش داشته باشند. در ادامه سعی بر این است که طرحی ارائه شود که جوابگوی بروز رسانی اطلاعات و ورود دانش در سامانه مدیریت دانش باشد. ‏مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 25:
مقدمه چینی برای مدیریت اطلاعات برای اولین قدم تنهانیاز به آموزش (ارتقامفرهنگ سازمانی 11) وراه اندازی فن آوری روز (فن آوری 7 دارد. برای اين کار اطلاعات ایجاد شده (وارد شده) توسط تایپستها روی مخازن قابل دسترس برای دیگران البته با شرط تعیین حق دسترسی قرار میگیرد. 7 ایجاد بزنی. جاب و ذخيره اطلاعات هم اکنون انجام می شود تنها مساله اقی مانده سازمان دهی تائید و نشر الکترونیک اطلاعات بمنوان قدم اول مدیریت اطلاعات_و دانش خواهد بود که با آموزش پرسنل (ارتقاء فرهنگ سازمانی 71) و راه اندازی سرویسهای مرتبط (فن آوری 7۳ حاصل می شود. ‎١‏ همانطور كه قبلاً عنوان شد با توجه به اینکه کلیه بخشهای صنعت نفت در حال حاضر اطلاعات عمومی خود را دورن رایانه های شخصی نگهداری می کنند و همچنین دارای پرسنل فن آوری اطلاعات نیز می باشند به سادگی هرچه تمام تر می توان این اطلاعات را بر روی پورتال جامع صنعت نفت با هزینه ای مناسب در دسترس کلیه پرسئل با مد نظر قرار دادن تعیین سطح دسترسی رساند. ‏2 در مرحله دوم از طریق ایجاد فرمهای الکترونیک به سادگی کار تایب می توان از طریق فرم الکترونیک ایجاد شده توسط تایپیست ها در کنار پورتال وارد چرخه خودکار آمور تولید اطلاعات و اداری گردید. ‎ ‏وه مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري: ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
26 علل عدم موفقیت سیستم مدیریت دانش در سازمانها مدیران از دوبارهکاریها و گرفتاربهای استفاده از راهههای تکراری برای مشکلات تکراری که نیاز به راه حلى جديد دارند به دليل عدم وجود سيستم مديريت يكبارجه دانش در شركت بروز مى كنند أكاهند و به همين علت به دنبال ايجاد سيستم براى مديريت دانش هستند. شركتهاى در اين مسير موفق شدهاند و متازى خود ادامه مىدهند ولى سازمانهايى نيز عليرغم صرف وقت و هزينه ناكام ماندهاند. عوامل عمده شکست پروژه مدیریت دانش به‌طور خلاصه عبارتند ازة ۱- آشنا نبودن مدیریت ارشد با ابعاد مدیریت دانش و الزامات پیاده سازی آن در سازمان؛ ۲- انتصاب افراد تازه کار. کم تجربه و فاقد تخصص در زمینه مدیریت دانش جهت رهبری تیم؛ ۳- انتخاب نادرست افراد تیم مذیریت دانش؛ ۴- برنامه ریزی نادرست و پیش بینی نامناسب. جهت اجرای پروژه؛ ۵- عدم تخصیص بودچه جداگانه جهت پروژه مدیریت دانش؛ ۶- عدم نهادینه شدن فرهنگ سازمانی جهت پذیرش سیستم مدیریت دانش؛ ۷- عدم تعهد و حمایت مدیریت ارشد از پروژه؛ ۸- مقاومت سازمانی در برابر ت ‎-٩‏ عدم آشنایی و ناتوانی تیم مدیریت دانش در شناخت درست سازمان و ارتباطات سازمانی؛ ۰- بررسی ناقص سیستم های موجود وعدم تطایق سیستم های جدید با سیستم‌های جاری. ‏مدبریت اطلاعات دائش - مرداد ‎OM‏ ‏مجتبي صابري ‎

صفحه 27:
a7 پیرو و پیشرو اصولا وجه غالب نگرش به تکتولوژی و ماع انسائی در گذشته. نگرش پشتیبانبوده است, یمنی مدیران, تکنولوژی و تیروی اتسانى را به عنوان يشتيبان سياستها و استراتزى هاى خودشان تلقى مى كردند. لا این مقولات در ساختار سازمانى مرتبه بايينى داشتند و بعداز اينكه استراتزى ها طرحريزى مى شد مديران موظف بودند نيروى انسانى و تكنولوزى را در يشتيباتى أنها كنند بتابراين نه تنها درباره تكنولوزى أطلاعات بلكه كلا نكرش به تكتولوزى, تكرش يشتيبانى بود. اين درحالى است كه اين نگرش در سازمانهایپیشره روز به روز جای خود راب نگرش مترقی تر مى دهد كه جايكاه بالاترى براى تکنولوژی و تیروی اتسانى قائل است. براین اساس آمروزه هم نیروی انسانی و هم تکنولوژی پخصوص تکنولوژی اطلاعات یکی از ملقه های اساسی پیکربندی سازمانهای نوین محسوب می شوند و این دو مزلقهنه نهآ همیت بالابى برخوردارند, بلكه در رابطه با بقيه عناصر تفر مسلط ی کت رد وه تحت ‎vin a AB ot‏ آمروه در سازمابهای یشوه تنولرژی اطلاعات به نان یک عنصر وناز تاه ی کند که میت ‎ts Vy cll‏ حول ند که قدر مد لت های شفرفی رز یداه هر ری و رای ره دهد اب تکرش مس هم مان دبای ‎emote cs Actitud ig‏ کر ر عبت عردشان ره هد و شنت در سل بای از ارزش افزوده و به صورت دنله رو حرکت می کنند. همين مسآله درمورد دولتها هم ديده مى شود. يعنى دولتهايى که درصدد برأمدند كه نظام اداريشان را بهره ور كنند و به تكنولوزى بويزه تكنولوزى اطلاعات, نگرش پشتیبان دشتند در آین را موفق تبوده ‎Sal SiS‏ چام ما همه سالة. همايش على بهره ورى با صدور قطعنام هاى مفصل هم بركزار مى شود ول ادرعملكرد تظام التصادى وأذارى تاثير جتدائى ‎ts‏ حتى تحولات نظام ادارى هم عمدتا در سطح يهبود رويه و روالها متوقف مانده و در تنوع و ارتقاى خدمات. سطح عمليات و ‎Gates ges,‏ ا سر ای رت ا ‎gay 8h‏ 12 سا مرن ند مرو وش سح لش و ری یلاعت تراد هزم تون اد نس داريا + لها عم مان نس برمافس بوسوصي زرح سجازه لد فلت غس وتمهور دوچین ‎Vella‏ ‏پکشی نیمه شین ترجه اتطیل ‎al py GHA CES tepid‏ مره اس مسولیت تاره هل اک بسیاری زاين تحرکات منوط به زیرساخت های حقوقی و فنی و ملی آست. اگرچنانچه دولت در اين مورد جدى نباشد. بخش خصوصی هم توفیق چندنی به دست نخواهدآورد مكرابنكه به فعاليتهاى برون مرزى خودش توسعه دهد. سیریت اطلاعات و. دانش - مرداد 06 ماين صايري:

صفحه 28:
28 مهندسی مجدد مهندسی مجد یا مپنسی مجد فریدا (370-3۳50 1255673022717 ۳3102255 30255 53اه محمعه هایگ ی‌شود که یک زان ری یر رده و کتلهایدرویخود اجاممی‌دهد تا از ساختر ی و سلمه رای به اخریاق: میتی بر گره و مسج دیل شود ک در أن همه فادها بای مشتريان ‎pe‏ كيرد ممناسى مد سازماها | موتوان از جهات مختلف محصول تكامل طيعى و عملى استراتزىهلى کدی بری از ‎gee dn Sey‏ لخ ‎apache ope gle ar a‏ و تجديد سلف حر جيت دف وى ملؤم عد اسح تامس مجدد ب وفع اليش بعادين وطراحى نوو رشعاى فرايتدها راى دسياى به يبود و بيشرفتى شتفتانكيز ذر محيط متلاطم الست ‏ليام شمر د سال ‎das lg EL 155١‏ را حذف كيذه در مله ‎tee Sg‏ ربوب نظريه مهتدسي مجدد را به جهان مديريت. ‎eh le a as ERalpha ge As ORO ie‏ گنک مهنمی مجد ب شرت مان طرحن دور رای اعد سرت در ریا میهد ‎ae‏ راد بط ‎ISS EG‏ سکن است لا شبن ره راز رل سکن لت کم ده با حذف کدن. دوع مهنسی مجد نه تا ادها کار رب سورت ی که به صورثتمودی نی فشرده مى كلد ‏مهد مجدد مزا اي مان ای‌دهد ‎ee J Sibel oe le pea at J‏ بیش مه جرا استیها ود نظر زان ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏رتور شود نی دراه یک روکد کل نراست که ی ری مخ ای ری سازان یرای درو و اکن آنمرط یکناب اط فز أرق بل كرى ‎a ae‏ تین کوری امات و بشت يولول ميخيد حنج مسي مجددير ری ده رای یجید همیب هه ‎ ‎ ‏وری و مزیت رقابتى تمركز مي ‎ae ope ge‏ ايراس مجموعه ينه ها از قبل تين شددومدون ای شده فد نكا ب مت هریخذ کدی اد بل سر ‏که سلؤمان ركد م كد رد پششی ب مجمونه سل ند رک که ادن هنز ای رهق ‎ahs Soda‏ ای نود رب وه ها وش + وج یه هی ليل شر هد لماك لسر فر جه قد فى حياس ركد ل ‎erent Tihs ty abate cap al‏ ‏ات ودک ‎Mpa ae PEON SG Weel wipes hed‏ اش کرت مرن در رقبت مرن رب ول هگ ‏تلا و خمات کش س ات بط مروت اج شرت نمی در مان ید2 ‏دی مدب فيد ده )لسرت لس لد درس اسان به وي مي أذ ا لد حر سلزمان روش الود يجا من ابا دای ‎eh ie‏ ‏ع كد ثر أن صورنه ی سامان ‎Sy‏ هی وا و رز ی ترگز ی شود رای ‎ease ISU Spent‏ ود مات و که ‏یت تام شهب بل ول و ‏مهشسی مجد ‎sh $item gE fa lp pl‏ متوعی در انم شود وت درو در یک امن تحت ‏نی مد ارات وهای شلی رای نمی و مزشی سای رای شقلی و ای درز سم ها رین هل ‎te nlp ek) ase‏ مورذ ديد تل و معتدسى مجدد ار يرد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏دیریت اطلاعات و دنش - مرداد 010 مجتبي صابري ‎

صفحه 29:
مهندسی مجدد يا مدیریت دانش؟ مدیریت دانش به دنبال ذخیره و اشتراک دانش در سازمان بوده و مهندسی مجدد به دنبال ایجاد رات اساسی در سازمان است. مهندسی مجدد توسط عواملی چون بازنگری و به دور ریختن روشهای بیمی و منسوخ, استفاده از فناوری اطلاعات. کوچک‌سازی سازمان» بازخرید يا اخراج پرهای از کارکنان و تفییر ساختارهای سازمانی صورت می‌پذیرد. در حالی که مدیریت دانش به دنبال حفظ و ثبت و ضبط دانش موجود در سازمان و سرمایه‌های دانشی سازمان است. حال سوال اینجا است که یک سازمان برای رقابتی شدن و باقی ماندن در فضای پرالتهاب رقابت کدام یک را می‌بایست در ابتدا برگزیند. أيا می‌بایست در ابتدا مهندسی مجدد را در سازمان اجرا کرده و پس از تغییر و اصلاح فرایندها سیستم مدیریت دانش را مستقر کرد؟ یا برعکس - سناریوی اول: چنانجه اين سازمان اد مهندسی مجدد و پس از آن مدیریت دانش ر در دستور کار قرار دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ * سازمانمذکور واه مهندسی مجند روشهایقدیمی وکهنه خود اه دور ريخته وب فرایندهایجدید وبا اتوان مضاعف به حيات خود ادامه مى دهد. در عين حال توجه داريد كه با مهندسی مجددبسیاری از روشهای فیس انيز به دور ريخته م شوند. اكر جه أبن روشها و فرايندها أز كارآبى كافى برخوردار نبودهاند ولى أيا ضبط و ثبت مزاب و معايب أنها مانع از بسيارى از دوبارهكاريها در سازمان تخواهد شد؟ همجتين يكي از اهداف مهندسى مجدد كوجكسازى سازمان جهت انعطاف و جابكي بيشتر است, کوچک‌سازی .سازمان معمولا بازخريدء بأزنشستكى اجبارى و اخراج بارداى أز به كاركتان را دنبال خواهد داشت. كاركناتى كه از آنها به عنوان ب أرزشترين دارابى سازمان باد مى شود با ميعندسى مجدد. خبل عظيمى از كاركنان مجبور به ترك سازمان خود مى شوند. كاركتائى كه كوله بارى لز تجربيات كسب شده از سازمان رأ هم به همراه خود مىبرند. بدون ‎a8‏ اطلاعات, دانستدهاء تجرب‌ها و در یک کلام داش کسب شده طی سالیان خدمت خود را در محلی آز سازمان به امانت سيرده يا تحويل داده باشتد 29 مديريت اطلاعات و دانش - مرداد 008 مجتبي صابري

صفحه 30:
20 مهندسی مجدد يا مدیریبت دانش؟ سناريوى دوم: فرض کنید سازمان مذکور که سازمانی با فرایندهای ناركاراً و در عین حال فاقد تسلط کافی جهت هدایت و مدیریت سرمایه‌های دانشی خود است دو گزینه مدیریت دانش و مهندسی مجدد ابتدا مدیریت دانش را انتخاب کند. * چنین سازمانی قطعً از مزایای حفظ و ثبت اطلاعات و تجربه‌های موجود خود استفاده خواهد برد ولی با توجه به اینکه استقرار سیستم مدیریت دانش به سرعت عملی نیست و زمان بر است. فاصله سازمان به واسطه فرایندهای ناکار از رقبا بیشتر شده و توان رقابت‌پذیری سازمان کم و کمتر می‌شود که ممکن است سازمان حتى با خطر نابودى نيز مواجه شود این آمر به خصوص به واسطه وجود روشهای قدیمی و فرایندهای ناکاراً و ساختارهای پیچیده اجتئابنايذير مىنمايد زيرا اگر چه سازمان به دنبال استقرار سیستم مدیریت دانش است ولی با توجه به وضع موجود سازمان» شکست در فضای رقابتی محتمل خواهد بود. مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 31:
” مهندسی مجدد با مدیریت دانش؟ ره ود یی تن لاي ‎ESAS eS Soe eee ean‏ ا ل ‎Bee IE a SI Sa‏ هه ات ری پیت لش ره بر سمل ‎CS ase Asa ty oa‏ ‎Jouko aia aa ee‏ مر اه بل رهش رل مت شاوی تن رنه دی لد هرت نز ترش حجر زيني دلخ سرمي انفده شيا بكرب ‎SHOES EE SUS‏ ‎od‏ قصد تخير أي رف تست رف هقی مدب اه مس مه کی مه مت وی ات 3 ول للد روز به روز لد سب بت و کار مین قرید راديد رد ‎“Sis Bale aia‏ ل مكارت ‎cr te eps Seton‏ بش دوم چهارچرب پشنهدی کب طورت هزما ب ات مقا دس وساي ‎403e Stake wie‏ 4 بوع ‎Sa SR‏ تحليل فرايندها سهم يسزابي لها ني خواهد داشت بس آز تجزيه و تحلبل فرايندهاو اشتاخت نقاط قوت و ضعف أنه ابن موارد نز ميثوائن اله عنوان اللاعاتي ارزشمند در يايكاهدائش سازمان دخيرء قرد. يس از أن روشهاي مهود فرايد در دستور کار سازمل فرار کرت و فادها مود صلاح و بازني واقع ميشوتد. لوي أنه شده موكوات تواقص موجود در ستاريو اراب خوبي برشش دادم و يرطرف سازد. همانكونه که نکر آمورد نظر در عين عدم تسلط بر مديريث سرمايههاي دشي خود. دجار ‎IE‏ فرايندهاي داخل سازمان نبز بوده است. نقص عمده ستاريوي لول كد در الا مهندسي مجدد و يس أل أن مديريت ثانش رأ بيشنهد كردء بوده ال دست رقن سرمايدهاي عليسي از داتش سازمان به ول تغييرات نادي از مهندسي مجدد أسثه زيرا ترات مذكور بأعث ترك خدمت بسياري ان كاركنان و مديران ,ربا تقال أنها به يغشهاي ديكرو همچنن به دور ربخن روشهاو فرايندهاي قيس مرشود 5ه ضارائي أز فيل از بن رقن تجريات و أطلاعات ان افراءو همجنين داش روشها و فرايندهاي كاشته سازمان را در برخواهد تأشت. سناريوي دوم كه در بي استفرار سيستم مديريت دائش و يس أز أنه مهندسي مجدد است. كرجه تواقص ستاريوي اول درباره از دست رفقن دانش سازمائي را برطرف مسازد ولي با جالش عمده ديكري مواجه است. با توجه به عدم كاري فرايدها و روشهاى قديمي به كار كرفته شده در سازمان» فلصله رقب ا سلزمان رول به روز بيشتر شد وايه واسطه يهركيري شركتهاي ارقيب أز روشهاي جديد و فرايند هاي كاراء رقبا از سازمان كوي سيقت را ربوده و بيشي ميكبرند. ابن امر ادامه حيات سازمان را با خطر جدي رو و ده و ماما ‎Sage da gah grag‏ جرب ارانه شده در شكل شماره يك بوني مويوائد نواقص فوق را در هر دو سناريو برطرف سازد اي دافش سازمان بود و از طرف ديثر اصلاح فرابندهاي سازمان را هر دسكور كر قرار میهد فرايندهاي سازمان به هم ‎eee EE Se‏ الك از طرفي به دنال حفظوالبتاو دلمشغولي منيرآن ارشد سازمقها در فضا برجالش رقاتي دیریت اطلاعات و دنش - مرداد 010 مجتبي صابري

صفحه 32:
BL ‏املع‎ wy Ee hot tli ee ler NSS ‏رن دجم‎ 32

صفحه 33:
مدیریت دانش در بخش دولتی بخش خصوصی برای بقا و رقابت به سراغ مدیریت دانش می رود تئوریهای جدید مدیریتی ابتدا در بخش خصوصی شکل می گیرد و بكار بسته مى شود در بخش دولتى بازنشستكى يكى از عوامل تهديد كننده منابع انسانى و دانش سازمانى محسوب مى شود. مديريت دانش در بخش دولتى براى خدمت رسانى بهتر و تسهيل در سياستكذارى جهت نيل به كارائى و اثربخشى بكار كرفتة مى شود 33 مديريت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 34:
مدیریت دانش در بخش دولتی تفاوت دیگاه خصوصی و دولتی * دولتی ‎«aa ye: (stakeholders)claiis -‏ استانهاء شرکتهاء کاربران و .. * گستره خدمات * کیفیت خدمات © خصوصى - سهام ‎wee 9 Oy Jie colS Seyi luke (shareholders)ulsle‏ * رقابت ۴ محصول جدید با کیفیت 4

صفحه 35:
مدیریت دانش در بخش دولتی ساختاز گردش دانش در بخش دولتی به صورت جزیره ای است و در آن انتقال دانش از یک بخش به بخش دیگر ممکن نیست. همچنین دانش و اطلاعات جهت قدرت و انحصار به کار می رود در حالی که در رویکرد مدیریت دانش برعکس می باشد 7 رویکرد فعلی اتحصار در دانش و اطلاعات ---< قدرت 7 رویکرد مبتنی بر مدیریت دانش: تسهیم و اشتراک دانش --ح قدرت 26 قدرت 00 ‏مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد‎ a5 ‏مقي سايري:‎

صفحه 36:
رویکرد مدیریت دانش در قبال متدها وپارادیم ها كستره مديريت دانش متدها و بارادايمهايى از قبيل كستره ERP. BPR. TOM. Jud ‏دانش پارادایمهایی از‎ cu pte 0 :2 مدیریت نوآوری مدیرت تکنولوژی» مدیریت پروژه و ... را در بر می گیرد " هریک از این متدها برای اجرا درون سازمان بر اساس مدل دانش خود ایجاد می گردند بنابراین خودشان هم در سیطره مدیریت دانش قرار می گیرند ۳ مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 37:
رویکرد مدیریت دانش در قبال متدها وپارادیم ها با توجه به ظهور روز افزون اين متدهاء مدیریت دانش نگرشی جامع در این خصوص ارائه می کند که به نتایج ذیل منتج می شود: - جلو گیری از دوباره کاریها - جلوگیری از تضادها 7 کاهش هزینه های اجرایی 7 تجمیع رویکردها و پارادیمها 7 تعیین ترتیب و اولویتها * اين روشها غالبا در خصوص شناسایی. چهار چوب. پیاده سازی. نگهداری و توسعه در برخی از امور فصل مشترک دارند که مدیریت خود آنها در رویکرد مدیریت دانش رقم می خورد. 06 ‏مدیریت اطلاعات و. دانش - مرداد‎ a7 ‏ماين صايري:‎

صفحه 38:
38 * مدیریت تکنولوژی در سطح خرد(شركتها): كلا يك نمونه از مباحثى كه تحت مديريت دانش قرار مى كيرد حوزه ای بین رشته ایست که با طرحریزی» توسعه» وپیاده سازی توانمندیهای تکنولوژی برای شکل دادن و تحقق اهداف استراتژیک و عملیاتی یک سازمان مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري: * مدیریت تکنولوژی در سطح ن ( ملی و دولتی): حوزه ای از دانش است که با تعبین و اجرای سیاستهای لازم برای توسعه و بکارگیری تکنولوژی و طبیعت سرو کار داردو هدف آن ترغیب نوآوری, ایجاد رشد اقتصادی و رواج کاربرد مسئولانه تکنولوژی برای رفاه بشر است.

صفحه 39:
مدیریت تکنولوژی در سطح خرد(شرکتها) ‎cy pte‏ تکنولوژی دانش حاصل آزرشته های علوم. مهندسی و مدیریت اجرایی را ترکیب می کند. در واحد های عملیاتی رویکرد استراتژیک وجود ندار تاثیر عملکرد خود را درراستای استراتژی سازمان نمی بینند مدیریت تکنولوژی برای رفع اين نقیصه در بنگاهها به کار گرفته می شود. در ده ۷۰ و ۸۰ میلادی که شرکتهای ژاپنی و آسیایی جای شرکتهای امریکایی را میگرفتند امریکاییها را برآن داشت که تحفیفات گسترده ای به انجام رسانند که ما حصل آن وجود شکاف دانش و عملکرد بین مهندسی و علوم از یک طرف و کسب وکار و ورود تکنولوژی در قالب محصول و ‏خدمات به صحنه بازار بود. ‎ ‎ ‎ ‏39 مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 40:
ترکیب مدیریت دانش و نوآوری * افزايش قلبت بين بتكاقها فر مقیاس جهانیباعث شده است که تفکیک با عدم تفکیک حوزه ها مدیریت دانش یا مدیریت نوآوری موضوع چندان استراتژیک و مهمی به شمار نياید. در عوض, موضوع استراتژیک و مهم کاربرد مدیریت داتش در فرایندهای مدیریت نوآوری است که موجب می شود سازمانها عملکرد خود را ارتقا ببخشند. در گذشته سازمانها با تكيه بر نوآوری جدید برای ارتقای عملکرد سازمان از خود می پرسیدند: نوآوری چگونه می‌تواند عملکرد سازمانی را ارتقا ببخشد. در حلی که امروزه با تکیه بر نوآوری دانش به عنوان منبع بالقوه مزیت رقابتی از خود می پرسند: جكونه توسل به نوأورى دانش» ما را قادر مى سازد كه در دنياى پر تلاعلم کسب و كار به مزيت رقابتى بلندمدت نائل شويم؟ 3 تو دانش - مرداد 08 يري

صفحه 41:
رویکرد استرا رویکرد استراتژیک مدیر یک به مدیریت دانش و ت نوآوری شکل ۱-نوآوری‌دانش به‌عنوان‌منیع مزیت رقابتی پایدار مديريت اطلاعات و دائش - مرداد ‎OP‏ ‏مجتبي صابري

صفحه 42:
42 الگوی مدیریت استراتژیک ی از نویسندگان موضوعهای مدیریت دانش بر خلاف نظریه پردا نیستند اهمیت اقتصادی نوآوری را درک کنند. از طرف دیگر نویسندگان قادر نیستند از مهارتهای مدیریت دانش به عنوان یک ابزار مدیریت ا ‎Laat ol og baad‏ هر سازمانی تلاش مى كند از فرصتهاى ارائه شده توسط مديريت دانش نظير روشهاى كسبه همانند سازى و تسهيم اطلاعات استفاده در نوآورى استفاده كند. روشن است كه ظهور نوآورى دانش نه تنها سازمانها را قادر مى سازد نسبت به رقبا مزيت رقابتى به دست آورند بلکه ابزار سودمندى را براى ارتقاى عملكرد سازمانى ارائه مى به جلى بررسى نقاط قوت و ضعف نوقورى دانش بتر ست كه بر مد نوآوری دانش تمرکز شود. در واقع جریان فکری موجود این است که نوآوری دانش بايد براروئ كدام يك از ابعاد استراتزيك مديرهت تمرکر کید وزگ اين موضوع ,ممكن است افق جديدى در استقرار و تحكيم نوآورى دانش در سازمانها بكشايد. عدم وجود يك نكرش جامع به مديريت نوآورى موجب بروز ابهاماتى شده است. ت و دانش - مرداد ‎O@‏ ‎a‏

صفحه 43:
43 دستاوردهای مدیریت دلنش در حيطه كسب و كار * محصول مانند حق اختراع يااعطاى امتياز فناورى (سرمايه فكرى ) * فرآیند مانند رویه های مالی یا روشهای تولید(سرمایه ساختاری) ؟ افراد مانند نیروی متخصص (سرمایه انسانی) مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 44:
اصول دانش مدار اكر قرار ست كه ممهارتهاى مديريت دانش با مهارتهاى مديريت نوآورى تركيب شده و به عنوان يك ابزار رقايتى رای پشتیانی از نوأورى دانش تبديل كرددء سازمانها بايد وظايف خود را بر ساس مجموعه أى از اصول دانش مدار أيفا كنند اصول ششكانه مديريت نوأورى دانش عبارتند از مه درك سيستم ارزش توآورى: اين سيستم با زنجیره رزش متفاوت است. بر خلاف زنجیره ارزش که خطی و ایستا است این میستم غیرخطی و بويا بوده و يياذكر ووابط متقابل ‎atl‏ صورتبندى يا تنظيم استراتزى دانش كروهى: اين استراتزى بر خلاف استراتزى اطالاعات رقابتى كه به رابطه برداباخت قائل است رابطه برد / برد | تشويق مي كتف توسعه شبکه داش استراتزیک: بر خلاف واحدهای تجاری استراتزیک كه داراييهاى اطلاعات مجزا را مورد تاكيد قرار مى دهد. اين شبكه جريان داراييهاى نانش بين شركاء مشتريان:تامين كنندكان و غيره را مورد تاكيد قرار مى دهد. ايجاد راهكارهاى مديريت دانش مبتنى بر انسان/ فناورى نه راهكارهاى مديريت دانش مبتنی بر ماشين: برلى ايتكه دائش در خدمت توأورى باشد بايد انسان و مأشين مكمل يكديكر بأشتد. استقرار فرآيند داش يايين به بالا: كارهاى دانش سودمند و خلاقاته كه توسط كاركران دانش انجام مى كيرد نيازمند دخالت اندک مقامات رده بالاست اکد بر موقیت مشتری به جای رضایتمندی مشتری: رشایمندی مشتری تنها بر نیازهایامروزی مشتری تاکد در در حالی که موفقیت مشتری نیزهای آتی مشتران را یز در نظر اد موفقیت مشترى نيروى رقابتى براى رشد شركت و توسه کسب و كار وا ياد من كلد مديريت اطلاعات و دانش - مرداد 06 مجتبي صابري

صفحه 45:
وه ساختارهاى 'تسهيم .ذانئئن فناوریهای اطلاعات و ارتباطات موتور محركه و عامل موثر در سرعت بالاى انتقال اطلاعات و كاهش هزينه هاى ارتباطات است. اينترنت يكى از فناوريهاى اطلاعات و ارتباطات است كه تاثير جشمكيرى بر مديريت دانش كذاشته است. امروزهء اينترنت مسير استفاده كروهى از داراييهاى دانش را هموار ساخته است. سازمانها براى استقرار ساختارهاى تسهيم دانش براى نوآورى دانش بايد از فعاليتهاى كدكذارى؛ ذخيره دانش و توسعه شبكه دانش جانبدارى كنند مديريت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 46:
اقدامات دانش مدار هدف اقدامات دانش مدار شناسایی گوهر دانش از بین دریای پهناور اطلاعات است. اینترنت به خاطر کاربرد آسانء دسترسی سریع و کم هزینه اي که درد أبزار سودمندى برای اقدامات دانش مدار به شمار مى رود. تاثير امات دانش مدار بر نوآوری تا حدود زیادی به خلاقیت و تخیل انسانی و دارایبهای دانش موجود بستگی ‎ab‏ ‏محصولات: ‏* تعيين نوع و گنه دنش ایجاد پیگاههایدانش تبدیل داتش به محصولات و خدمات جدید مجدد اطلاعات به عنوان دائش هاى دانش از طريق توزيعء اتتشار يا برقرارى ارتباطات شخصى 46 مديريت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 47:
چالشهای آینده نوآوری دانش برای پرخورداری هر چه بیشتر از مزایای نوآوری دانش باید به استقبال ش اقدامات دانش مدار در لایه های مختلف جامعه یعنی لایه های صنعتی» ‎je‏ و انسانى است. اين اقدام افراد را قادر خواهد ساخت از سرمايه دانش براى ‏مشاركت در فعاليتهاى اساسى نوأورى دانش استفاده كنند. ‏ايجاد داراييهاى دانش جديدء دسترسى آسان و جابه جايى و تحرک آزاد آن برای ‏افراد درگیر در فعالیتهای نوآوری دانش است. ‎Jolie gh ay SS SI el hal ean RAN flys pct ag! *‏ ایجاد یک فرهنگ دانش مدار و شکوفاسازی یک اکوسیستم مبتنی بر تسهیم دانش است. گذشته از آن» موفقیت نوآوری دانش به میزان همکاری و تعاون افرادى بستكى دارد كه در ايجاد دانش سهيمند. عاملى كه موجب مى شود دانش براق جامعة سودمئد و ارزمتمتد شوة ‎ ‎ ‏3 تو دانش - مرداد 08 ‏يري

صفحه 48:
48 دیریت اطلاعات و دائش - مرداد :4 مجتبي صابري

صفحه 49:
49 یخچه مدیریت دانایی زنمای تاریخی از مدیریت دانایی امروزی؛ به این مطلب اشاره دارد که مدیریت دانایی یک خواسته قدیمی بوده ‎LoL‏ شامل دانستن و دلایل دانستن به وسیله فلاسفه غربی به صورت مدون شاید هزار سال قبل ایجاد شده باشد. همچنین فلاسفه شرقی یک مشارکت هم آندازه در تدوین دآنایی داشتند اگرچه بیشتر تاکید آنها بر دریافت هدايتهاى روحانى و زندكى مذهبى بود و بسيارى از اين تلاشها به سمت به دست أوردن دريافتهاى مجرد و فرضی از آنچه که دانایی مورد بحث قرار می دهد مربوط مى كشت (ويك. 1994 ‏حتی برخی ديكر از اين هم فرائر رفته اند و معتقدند كه تلاشيها و نيروهاى انسانهاى اوليه در محیط ناشنای زندگی خود براى فهم روابط و بقاء نمونه هاى عملى از جستجوى دانابى و هدايت أن دانايى به سود خود ا ‎ ‏اما تمركز حاضر بر دانابى به طور عمده اغلب بر اثربخشى هاى اقتصادى تاكيد دارد. و اينجاست كه نقش اصلى انسان در سطح مدیریت دانیی مطرح می كردد جرا كه این واقعیت آشکار شده است که دستیبی به سطحی از رفتار اثربخش برای رابت عالی و سطح بالا ضروری است و این مستلزم این است که همه افراد سازمان در نظر گرفته شون. و ما براى اين كار بايد بين شناخته انگیزش, رضایت فردی» احساس امنیت و خیلی از عوامل دیگر یکیارچگی و هماهنگی ایجاد کنیم. (دراکر 1۹5۸ ‎AFF Sill‏ کلیولند ۱۹۸۰ استوارت ۱۹۹۱) آمروزه مدیریت دانایی فقط با فشاراقتصادی ایجاد نمی شود بلکه جنبه مهم مدیریت دأنایی رفتار اثربخش افراد است. ‏مدبریت اطلاعات دائش - مرداد ‎OM‏ ‏مجتبي صابري

صفحه 50:
* از مدیریت دانایی تعاریف مختلفی شده است اما به طور کلی می توان كفت مدیریت دانایی عبارنست: از تلاش برای کشف دارایی نهفته در ذهن افراد و تبديل اين كنج بنهان به دارایی سازمانی به طوری که مجموعه وسیعی از افرادی که در تصمیم گیربهای شرکت دخیل هستند بتوانند از آن استفاده کنند. (داونپورت و پروساک ۱۹۸۸ پس مدیریت دانایی فرایندی است که به سازمانها یاری می کند اطلاعات مهم را پيابنده گزینش و سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که چون درک مشکلات آموختن پویا و تصمیم گیری 50 مدیریت اطلاعات و دانش - مرداد 00 مقي سايري:

صفحه 51:
رویکردهای متفاوت به مدیریت دانایی (دانش) * در محیطهای پرهرج و مرج و بی نظم سازمانی, چگونگی توجه به مديريت دانایی توسط سازمانها خالی از لطف نیست. در اغلب سازمانها و بنگاهها چهار نوع استراتژی مدیریت دانايى وجود دارد (شكل ‎)١‏ برخى از سازمانها رويكردى انسان مدار (فردمدار) را در سازمان اتخاذ مى كنند كه طى آن دانا بين بين أقراد تقسیم می شود تا در جهت همکاری و یگانگی آموزشی و تخصیص تواناییهای دانش مدارنه به کار رود" برخی از سازمانهای دیگر رویکرد مدیریت فناوری اطلاعات را جهت کسب فناوری اطلاعات در كنترل و تخصيص دانابى و يا تنها در جهت اطلاعات به كار مى كيرند. - ديكر سازمانها نيز يك رويكرد اتربخشى تجارى را در نظر دارند كه به واسطه أنء از هر طريق ممكن جهت بهبود عمليات تجارى و اتربخشى كلى در نظر مى كيرند در نهايت هنوز هم برخى از سازمانها وجود دارند كه بر سرمايه كذارى عقلانى متمركزند تا يه واسطه آن به ایجاد و ساخث داناى كلى جهث ارتقاى عملكرد تجارى و ارزشهاى اقتصادى ‎BU‏ شوندلویگ 00535 00 ‏مديريت اطلاعات و دانش - مرداد‎ a ‏مقي سايري:‎

صفحه 52:
اصول مدیریت دانایی بسیاری از شرکتهاء دنایی کارکنان خود را منبع و سرمایه بسیار ارزشمندی در نظر می گيرند. اگرچه صحت این امر محرز است اما چارچوبهای سازمانی اندکی وجود دارد که فعالیت مدیریت دانایی را به طور عملیاتی برروی طیف وسیعی از فعالیتها مدنظر قسرار می دهند. بنابراين» مديريت ذانابى به ندرت در سطح فلسفی و فنی (به دلیل گستردگی طیف این مقولات)مورد توجه قرار می گيرند. با اندکی بحث عملی در مورد ماهیت دانایسی می توان آن را دره کرد و اجرای آن را در سازمان به صورت اثربخش تر انجام داد. مدیریت دانایی در تجارت. شکل مقتضی تری از گفتگوست که ارتباط کمتری با فنون دارد و به جای آن سطوح بالای اصول مدیریت دانایی را به خود اختصاص می دهد. وقتی یک سازمان در مورد اصول هماهنگ با مدیریت دانایی تصمیم گیری می کند. اصول مرتبط و به هم پیوسته | ایجاد می کند که طرحهای سازمانی خود رأ راساس این اصول اجرا می کند (داونبورت» ۱۹۹۸). باید خاطرنشان کرد که هریک از اصول مدیریت دانایی, برخى از زمينه هاى اين مقوله را مورد بمحث قرار می دهد که آين اصول عبارتند از 55 مدیریت اطلاعات و. دانش - مرداد 06 مقي سايري:

صفحه 53:
وو مديريت دانابى امرى كران و يرهزينه: دانابى يك دارايى استه اما مديريت اثريخش نيازمند سرمايه كذارى در ديكر درائيها هم هسته بسیری از فعتهای تتصمی مدیریت دای وجود درد که ليزمتد سرعاية ‎lal egy ple ab‏ لمث مه كلمل مود زب است: - کسب دانش داتش.متل بهوجود آردن اساد و اتقل آن اناد به رای ارزش اضافى دانابى از طريق وبرابشكرى» طبقه بندى و كناركذاردن اطلاعات زائد و اضافی (هرس کردن اطلاعات) aba wpa ga aie leony ‏توسه کابده و زبرساختهای فنوری طلاعاتبرای تخصیص دلایی و اطلاعات؛‎ ‏آموزش کارکنن جهت ارتقای خلاقیت. هماهنگی و استفاده از دائش”‎ ~ وكشي ‎pol ad ne cls Wy AS Gs yale‏ پرسلی کر رانا پر پهزین هم زو انس وود جنين هزينه أى به انجام وظيفه در سازمان مى بردازد. هذكامى كه مهم یی را در سازمان جستجومی کنیم.آن را در یک ‎tanh ee gies Poca awd ALE eS pote Sa FS yng a‏ ممكن لست باشكال مشف يدون ‎eh‏ ‏در تایی مخوری ترکیب شده اشد. یی و اعلاعاتاتوعی داد که ما بای بهبودعملکرد سازمانی اد از ها تاه کنیم ديرفت طابى ‎late as‏ الا ‎lp‏ خالا 4 صور تلوب تني ‎i‏ انها ره ند یدج ینک کز وهای ‎cage‏ برای انجام وخایق خود وتارف شنلی متتخصی دشته بشند در مان وطایف کروهها سکن است جمع أورق و طبنه نی ‎cal yn) ib‏ بشد و با زیرساختهایقلوری دانش مدا و نز تطارت همه باستناده از یی مورد تفه کار گیرد نارای تمامی کارکرها و قشهای مدییتی بر محوریت دییقرار می گبرد که هماره در جستجو و كتئرل ثانابى خواهد بود. در إين ميان ‎rt ay‏ ته آیجاد تسهیلات و شميمآها دربين بيررى السات سلزمان بد منظور استقاده از دتلی اس ‎cai‏ ان ‎dap ld‏ از ساتله مراب سامنن اد مدیریت ای نتی رن ناد کب خلق الکوهاف سل مراتبی برای دتابی آقدام کند.مثل دایرهالمعرف دانیی انگلیسی که به جمع آوری» طبقه بندی دانایی پرداخته است. اما اغلب سازمانها تجح سس دهند ‎Ju‏ قا و اطلاعات ‎ss‏ وب آساتی الااتی در ورد مصرف کندکن کب کنند این بواكندكي دای اطلاعات و توضيح و تشريح أن در يك جارجوب» غيرمنطقى به نظر مى رسد أما در مقايسه با الكوهاى فرضى دانابى محور بيشترين کمک و ساعدت ( بهمصرف کننه میک تال طریق آن در منیریت ‎SPIES Saw aged pd caret ore cals‏ ده که تنها از اين طريق ما می ونم مدیریت یی بدوننقصی ر اج مديران دانابى محور مى تواند از تجربه مديران ‎cis ad jo el‏ كه مدلها و الكوهاى بيجيده اطالاعاتى كه إيجاذكنتده ساغتار أيننه أست رأ به خوبى تشخيص ده" ‎nly hop eal ae ame eb eae‏ ويزى بانوجه د يزمنيهى بار حورت دهن تابه موقيت دنست سیریت اطلاعات و. دانش - مرداد 06 ماين صايري:

صفحه 54:
مدیریت دانایی یک ابزار استراتژیک هدف اولیه هر برنامه مدیریت دانایی در سازمانها حمایت از كسب اهداف راهبردهای تجاری است. به عبارت دیگر, نقطه شروع برای مدیریت دانایی» فهم اهداف موجود سازمانهاست. اخیراً مک کنسی تحقیقی را پیرامون ۴۰ شرکت در امریکء اروپا و ژاپن انجام داده است که نتایج آن حاكى از اين است که آغلب تفکر اجرای مدیریت دانایی و پروژه های فناوری اطلاعات اموری هستند که سازمانهای آمروزی دست به گریبان آن هستند. (هوسپین و همکاران ۲۰۰۱ به منظور مو بر مدیریت دائایی نباید مدیریت دانایی محور را به عنوان فرایند پایان پذیر در نظر كرفت بلكه بايد أن را به عنوان نيروى كسب اهداف واقعى تجارى در نظر راهبردهای دانایی و نوآوريهاى مديريت دانابي امور مستقلى هستند و به استراتى هاى تجارى ارتباطى ندارند. اين امور به نتايجى منجر خواهند شد كه به صورت مرحله ای در نظر گرفته می شوند و مراحل آن عبارتند از: ‎ab ess okey tly‏ در جهت موفقیت تجاری رهبری دانایی محور ‏برنامه ریزی دانایی محور ‏شناخت شکافهای ‎ath‏ و دانش ‏تعريف و به كاربردن نوأوريها در برطرف ساختن اين شكافها ‎ ‏5 مديريت اطلاعات و دائش - مرداد ‎OM‏ ‏مجتبي صابري ‎

صفحه 55:
مراحل کلیدی مدیریت دانایی اولین مرحله مدیریت دانایی. کسب اهداف استراتژیک تجاری است. مرحله بعد از آن. شناخت توانائیهای دأنایی و اطلاعات در کسب اهداف تجاری است که اين امر به وسیله دانایی ابتکاری اراته می گردد مانند شناخت توانئیهای موجود دانش, اطلاعات و اينکه کجا این تونائیها کسب خواهند شد. دنایی ابتکاری و طرح و برنامه قادر به شناخت سرمایه دانشی سازمان هستند و اینکه کجا و از چه طریقی این دانايي کسب خواهد شد. شکافهای دانایی و شناخت راهبردها و ابداعات در برطرف ساختن اين شکاف می تواند شامل مراحل زیر باشد: ۱ - اجرای مناسب ابزارهای اطلاعاتی که از دانایی هم‌اهنگ و منسجم حمایت و به جمع آوری آن اقسدام می کند که شامل مصرف کنندگان و مشارکت کنندگان می شود. ۲ - تشکیل شرح وظایف کلی که به وسیله هر متخصص در هریک از توانائیهای حرفه ای مدیریت دانایی انجام می گیرد؛ ۳ - شناسایی بهترین اقدامات, مطالعات موردی و مانند آن از منابع داخلی و خارجی؛ ۴ - تقسیم فرایندهای تعریف شده مطلوب مدیریت دانایی و اجرای این فرایندها؛ ۵ - برنامه های یادگیری منسجم و مداوم جهت نیروی انسانی (هاری هارن, ۲۰۰۲). 55 مدیریت اطلاعات و. دانش - مرداد 06 مقي سايري:

صفحه 56:
56 مراحل کلیدی مدیریت دانایی آنچه که موجب چالش در مدیریت دانایی می شود این حقیقت است که در اغلب سازمانهای امروزی» همان طور که مراحل آن دربالا ذكر شدء زمان فعالیت مشخص نیست و نیازمند به طراحی مجدد پایه های دانایی دارد. بعضی سازمانها نیازمند پرکاری بیشتر در مشارکت مصرف کنندگان یا نیازهای بازار هستند تا همواره در مقابل رقبای خود در بازار تجاری قرار گیرند. مدیریت دانایی اثربخش قادر خواهد بود به سازمانها چابکی و تصمیمات غیررسمی تجاری خوبی ارئه کند. هدف کلیدی و حیاتی مدیریت دانیی این است که به واسطه آن سازمان قادر خواهد بود باافراد کارآمد در یک زمان مناسب یک رویه پویا و تیمی را برای تصمیم گیری به موقع در سازمان اتخاذ کند. یک برنامه سازمان ۰ محور باید همانند ارگانیسم موجود زنده باشد که همواره به صورت روزآمد سعی دارد مشکلات موجود در مدیریت دانایی را مرتفع سازد. مدیریت دانایی ت و دانش - مرداد ‎O@‏ ‎a‏

صفحه 57:
57 عوامل بنیادی موفقیت در مدیریت دانایی عوامل بنيادى در مديريت دانایی حیطه ای وسيع را در بر مى كيرد كه در جهار طبقه قرار مى كيرند يعنى مردمء فرايندهاء فناورى و تعهدات استراتزيك. تمامى جهار عامل» عواملى هستند كه سازمانهاى يادكيرنده را ايجاد مى كنند و نتايج تجارى أن مديريت دانايى را به همراه خواهد داشت. سازمانهایی که به طور متداول مديريت دانايي را درنظر دارندء به اين نتيجه رسيده اند كه به كار كرفتن فرايندها و فناوری اطلاعات در سازمان آسان تر از حفظ تعهد استراتزيك و اجزاى آن اسث كه اين امر مى تواند چالشهای بزرگتری را شکل دهد. فناوری اطلاعات : فناوری مدیریت دان‌ایی» راه حلهایی را به صورت عملیاتی فسراهم می سازد تا مشارکت و همکاری اجزای سازمان را در مدیریت دانایی ایجاد کند.ابزارهای مدیریت دانایی می توانند منابع قدرتمندی را فراهم کنند که کارکنان و مصرف کنندگان و مشارکت کنندگان بتوانند بهتبادل اطلاعات بپردازند و دنایی تقسیم شده افراد سازمان را هدایت کند تا سازمان بتواند از این راه بهتر تضمیم بگیرد. - فرایندها: شامل فرایندهای استاندارد شده ای برای تقسیم دانش, مدیریت محتوا و افراد در اقدامات ارتباطی» اجرای پروژه ها براساس دانایی و دنایی محوری, روش شناسی و استانداردها جهت جمع آوری اطلاعات در مطالعات موردی و غیره می شود. این امر بسیار اساسی است که فرایندها به سادگی و روشنی ممکن است به وسیله کارکنان در سازمان جریان یابد. مدبریت اطلاعات دائش - مرداد ‎OM‏ ‏مجتبي صابري

صفحه 58:
8 عوامل بنیادی موفقیت در مدیریت دانایی مردم : بزرگترین چالش در مدیریت دانایی اطمینان از مشارکت کارکنان استفاده از دانایی در کسب نتایج تجاری است. در بسیاری از سازمانهاء تفییر در روشهای سنتی, فرهنگ سازمانی از رویکرد ذخیره و اندوختن دانایی به رویکرد مشارکت دانایی محور وایجاد جو اعتماد در سازمان از مهمترین فعلیتهای مديريت دانايى است. عنصر كليدى موققيت در مديريت دانايى فراهم ساختن قابليت تشخيص اعتبار ای نيروى أنسانى در حوزه های مورد نظر تخصصى شان است كه مديران دانابى محور نبايد أن را از ظر دور دارند - تعيهد استراتؤيك : مديريت استراتزيك نقش كليدى در ارتقاى رفتارهاى مطلوب از طريق ثبات و بايدارى ارتباط در سازمان صورت مى دهد. اهميت استراتزيك براى كسب دانايى امرى بدیهی است. موفقيت اساسى در مديريت دانايى براى مديران سطوح بالاى سازمان؛ بهبود حفظ تعهد استراتزيك در مدیریت دانایی است. نوآوریهای مدیریت دانایی در چندین سازمان با شکست روبرو شده است زیرا در این سازمانها مدیریت دانایی امری زودگذر و در یک مدت زمان کوتاه مورد تسوجه قرار می گیرد. هدف از مدیریت دانایی» حمايت از كسب اهداف تجاری است و تخصیص دانایی و مشارکت در آن به خوبی نياز به تشویق و تشخیص در سطح کارکنان و یازسنجی اطلاعات در سطح افراد سازمانی و سطح کلان سازمان دارد و مهمترین اقدام برای آگاهی از کارکردهای دانایی محور در سازمان به حساب می آید. حفظ تعهد استراتژیک و انسجام فرهنگی» موجب استنتاج عملکردهای داث‌آیی مداری که امری حیاتی برای موفقیت مدیران سازمان است. در نظر گرفته می شود مدبریت اطلاعات دائش - مرداد ‎OM‏ ‏مجتبي صابري

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان