مدیریت و رهبری

مدیریت بهره‌وری منابع انسانی

صفحه 1:
‎ae‏ راون عان و و

صفحه 2:
مدیریت بهره وری منابع انسانی

صفحه 3:
تاریخچه - مناهیم و سیر تحول ييا ۱-۱ تاریخچه ييدايش وازه بهره ورى به زمانهای بسیاردور برميكردد. اين واه نخستین بار توسط فیزیوکراتها که گروهی از نویسندگان و متفکران فرانسوی که اولین مدرسه علمی اقتصاد را بنا نهاده اند بکار گرفته شده است. در ایران با توجه به کاوشهای باستان شناسی انراتی از ارقام و دست نوشته هایی نظیر میزان برداشت محصول شیوه آبیاری و سایر مسائلی که به بهره وری برمیگردد مشاهده گردیده است.

صفحه 4:
صفت بهره ور — سال 2 : اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. ‎٠‏ سال 1766 : در مقاله کوئیزنی مورد استفاده قرار گرفته است. سال 1776 : آدام اسمیت بیان داشته است نوعی نیروی کار وجود دارد که بر ارزش چیزی که به ‎vl‏ اهمیت داده مى شود ‎wo‏ افزاید. 5 سال 1878 : ‎ge:‏ بیان داشته است بهره ور كردن نيروى كار تا حد امكان.

صفحه 5:
۲-۱ تعاریف بهره وری از لحاظ لغوی کلیس ) ‎"ODDS alg: sLae a. :( PRODUCTIVE‏ فارسی : از لغاتی نظیر بهره وری و توانایی تولید استفاده می‌شود. ‎Sly‏ بهره وری تعریف پذیرفته شده ای که مورد توافق همگان باشد وجود ندارد ولی تعدادی از این تعاریف به شرح ذیل می باشد: بهره وری دولتی : سنجش کارایی منابعی است که جهت ارائه موثر خدمات دولتی مورد استفاده قرار میگیرد. بهره وری : یعنی اینکه سازمان در قبال مقدار معینی از محصول به چه نسبت از منابع تولیدی نیاز دارد.

صفحه 6:
برخی از تعاریف ارائه شده توسط چند سازمان بین المللی : — = ‎٠‏ سازمان بهره وری آسیایی: یک سازمان منطقه ای در آسیا است متشکل از 20 کشورآسیایی که ایران جزو یکی از این کشورها می باشد و اهداف آن : 1.تقویت جنبش بهره وری آسیا 2.انتشار اطلاعات مربوط به بهره وری و مفاهیم مربوط به آنها 3.کمک به مراکز بهره وری ملی در آسیا ‘ili ii ۳1 7 ‏ات‎ i 1 1 at 4

صفحه 7:
* مرکز بهره وری ژاپن: تسهیلات و غیره به طریق علمی , کاهش هزینه های تولید , گسترش بازارها» افزایش اشتغال و کوشسش برای دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی آنگونه که به سود کارگرء‌مدیریت و عموم مصرف کنندگان باشد. ۰ سازمان بین المللی کار: ستاده ها = بهره وری نسبت ستادها عوامل تولید

صفحه 8:
۰ آژانس بهره وری اروپا: 1.بهره وری درجه استفاده موثر از هر یک از عوامل تولید است. 2.نوعی طرز تفکر مبتنی بر رشد مداوم است. ( هر روز بهتر از دیروز ) ۰ سازمان توسعه همکاری اقتصادی : ستاده ها - بهره وری داده ها

صفحه 9:
نتیجه گیری کلی: نیروی انسانی » تسهیلات و غیره به طریق علمی , کاهش هزینه ها , گسترش بازارها , افزایش اشتغال و کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیاهای زندگی آنگونه که به سود کارگر ,مدیریت و عموم مصرف کنندگان باشد. بهره ور : کسی است که بهتر کار می کند, درست ترين راه را انتخاب وا حداقل امکانات حداکثراستفاده را مى نماید و از نظم دو امور و وجدان کاری برخوردار است.

صفحه 10:
۳-۱ - سیر تحول بهره وری == مدیریت علمی تیلور( ۱۸۵۶) : پيشنهاد وی نوعی علم مبتنی بر تقسیم کار بوده است که در آن کارها به اجزاء کوچکترتقسیم شده و بهره‌وری هر کدام اجزاء در نظر گرفته می شود. برای درک بهتر چگونگی اجرا اصول علمی تیلور لازم است ابتدا مطالبی در خصوص مطالعه زمان و بازخورد ارائه شود. الف ) مطالعه زمان : نیازمند تقسیم شغل به اجزاء کوچکتر و اندازه گیری زمان دقیق اجراء هر کدام است. ب ) نتیجه عملکرد مدیران و کارگران مورد بررسی قرار می

صفحه 11:
يي ا دکتر رمینگ که یک كارشناس كيفيت آمريكايى بود پس از جنگ جهانی دوم برای بهبود اوضاع به زاین رفت و اطلاعات خود را درجهت خدمت افزایش بهره وری در صنایع ژاپن قرارداد . و: از 14 اصل استفاده نمود که مهمترین و اصلی ترین آن اصل 14 می باشد که عبارت است از ایجاد ساختاری مناسب : طیق این ال سدیویت: ازشند:زا توظف: سین کند که مثولیت بهبود مداوم کیفیت و بهره وری را

صفحه 12:
: ‏مدیریت کیفیت‎ ٠ لاا كك نكرشى است جامع به دست يابى و نكهدارى كيفيت ستاده (محصول) با تمرکز به نگهداری و بهبود مداوم فرایندها و جلوگیری از عیوب و خطاها در کلیه سطوح سازمانی به منظور براورده کردن نیازهای مشتریان.

صفحه 13:
* مدیریت ناب: يا آخرين حرف در جرخه توليد است و از نظام توليد تويوتا نشات میگیرد. عناصر کلیدی کیفیت ناب - تمرکز مشتری - تمرکز بر فرایند - مدیریت بر مبنای واقعیت - همکاری - آموزش - الگو برداری

صفحه 14:
* پنج اس (اجزای اصلی مدیریت ناب) : (sort) yous - (set in order ) ‏منظم كردن‎ - - درخشيدن ( ©5112 ) - استاندارد كردن ( 5]212021023126 ) - نگهداری ( طنهاعده )

صفحه 15:
۰ ابعاد پنجگانه پنج اس : 1.تفکیک و تعمیر( 561۲1 ): تفکیک و جداسازی اقلام » اوراق و اساسا کاربردی از غیر کاربردی و حذف غير كاربردى ها از 5 ار و تعمیر يا تعویض یب و نوافص. 2.ترتیب و تنظیم ( 561000 ): مرتب نمودن اقلام » اوراق و اطلاعات در جای مناسب به نحوی که به سهولت قابل دسترسی باشد. 3.تمیزی ( 56150 ): جلوگیری از کثیفی , پاکیزه نگه داشتن محیط « اموال و افراد و حذف يا کنترل آلاینده ها . 4.تداوم و ایمنی ) ‎seiketsu‏ (: استاندارد سازی و حفظ وضع مطلوب ناشی از اجرای تفکیک » تمیزی 9 ‎cule,‏ ایمنی در کار. 5.تعلیم و انضباط: ( 515۷1۵ ): آموزش مفاهیم پنج اس ‎as‏ کلیه کارکنان,جلب مشارکت عمومی

صفحه 16:
۰ شش سیگما ( رئیس شرکت موتورولا) : با استفاده از ابزارهای آماری و ریاضی نرخ خطا ‎J‏ شن. داد و به بهبود خیقیت رسید. ‏سه حوزه مهم شش سیگما : ‏1.فلسفه : جهت حرکت سازمان را مشخص می کند. ‏2.مقیاس : محاسبه نحوه عملکرد فرایندها. 3.روش شناسی : تجزیه و تحلیل فرایندها. هرچه تعداد شش سیگماها بیشتر باشد میزان خطا ‏کمتر می شود و هرجه تغییرات کوچکتر باشد هزینه کمتر است.

صفحه 17:
: ‏مدیریت کیفیت جامع‎ ٠ سبکی جهت حیات شرکتهایی که بر رضایت مشتری ؛ خدمات عالی و براورده یارهای ‎Gob‏ در تعییر مشتریان (تاکید اصلی ‎Yl‏ بر مشتری مداری است ). فرضیات مدیریت کیفیت جامع : 1.تمرکز بر مشتری : رضایت مشتریان داخلی ( کارکنان ) و خارجی (شهروندان ) 2 بهبود مستمر : از طریق بازخورد مشتریان ( داخلی و خارجی ) امکان پذیر می باشد. 3. تعهد مدیریت ارشد و رهبری : وجود رهبران قوی در سازمانها. 4 توانمند سازی و کار گروهی : تلاش تک تک کارکنان در انجام کار گروهی.

صفحه 18:
* ایزو : مدرکی است که با اجماع تهیه می شود و توسط مقامات معینی به تصویب می رسد. عي كعات ‎ee eee‏ تدوین ایزو در شش مرحله می باشد : پیشنهاد » تدوین , کمیته , بررسی , پذیرش , انتشار. انواع ایزو : - ایزو 9000 : جامع ترین و کاملترین مدل ایزو می باشد. - ایزو 9001 - ایزو 9002 - ایزو 9003 - ایزو 9004

صفحه 19:
: ‏موسسه اروپایی مدیریت کیفیت‎ ٠ ‏سازمانی است غیر انتفاعی که هدف آن نیروی محرکه ای برای برتری‎ روپا و چشم انداز به دنیایی که در ان ساز ای اروپایی جزء برتری باشند ( ۴۴0۵۳۱ ) مدل ۲۵34 (فعالیتن برجسته به منظور مديريته سازمانها)يراساس هشت مفهوم بنیادی به شرح ذیل می باشد: 1 تمرکز بر مشتری 5 بهبود , نوآوری و یادگیری مستمر 2 رهبری و ثبات در هدف 6 . ارتقاء مشارکت 3 مدیریت به وسیله فرآیندها بر مبنای حقایق 7 . همکاری و مسئولیت اجتماعی 4 مشارکت و ارتقاء مردم 8 . نتیجه مداری

صفحه 20:
۰ عوامل حیاتی موفقیت دراجرای مدیریت کیفیت : يي أ = عواملى كه اجرلى موفقيت آميز مديريته كيفيت را 1. مديريت كاركنان و مشتريان 6 . ساختار كروهى 2 مشارکت عرضه کنندگان 7 برنامه ریزی عملیات کیفیت 3 اعلام اطلاعاتی در زمینه بهبود کیفیت 8 . اندازه گیری بهبود و کیفیت 4 رضایت مداری مشتری 9 . ساختار گروهی کیفیت 5 مدیریت کیفیت راهبردی 0 . توانمند سازی کارکنان.

صفحه 21:
۰ نقش فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت کیفیت : محا ست زب ت ار راه دور و رايانه هايى كه به اشكال مختلف در مكانهاى مورد استفاده وجود دارد. ‎٠‏ تاثير اجراى مديريت كيفيت بر عملكرد سازمانى : تمامى سازمانهايى كه از يكى از روشهاى ‎TQM‏ « ناب , شش سيكما و ايزو استفاده نموده اند نسبت به سازمانهای مشابه که از روش سنتی استفاده نموده اند بهره وری و منافع بیشتری حاصل نموده

صفحه 22:
پرسش های فصل اول: 1.بهره‌وری را تعریف نمایید؟ عبارت است از استفاده بهینه از منابع مادی , نیروی انسانی , تسهیلات و غیره به طریق علمی , کاهش هزینه ها , گسترش بازارها , افزایش اشتغال و کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی آنگونه که به سود کارگر ,مدیریت و عموم مصرف کنندگان باشد.

صفحه 23:
2.تعریف بهره‌وری توسط سازمان بین‌المللی کار و سازمان توسعه همکاری اقتصادی را بیان سازمان بین المللی کار: ستاده ها = بهره وری نسبت ستادها عوامل تولید عوامل تولید شامل : زمین , سرمایه ,نیروی کار و مدیریت می باشد. که این سازمان مدیریت را به عنوان یکی از عوامل تولید در نظر میگیرد. سازمان توسعه همکاری اقتصادی: ستاده ها = بهره وری

صفحه 24:
9 با سل از لوح سا 9 ۰

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان