تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 28 اسلاید مدیریت تحول استراتژی ها کاربرد و الگوهای نوین بخش۲ سرشت پویایی محیط امروزی سازمان ها دکتر اصغر زمردیان

NRezapour

صفحه 1:

صفحه 2:
مدیریت تحول استراتژی ها کاربرد و الگوهای نوین بخش۲ سرشت پویایی محیط امروزی سازمان ها دکتر اصغر زمردیان نیمسال اول ‎۹٩‏ ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی

صفحه 3:
چشمگیر ترین تحولی که در زمینه مدیربت سازمانها پیش آمده است از بین رفتن ثبات و قابلیت پیش بینی محیط حاکم بر آنها در زمان حاضر است. محیط امروزی سازمانها داتماً درحال دگرگونی و تغییر است آنها بايد سرشت خود را چنان متحول سازندکه بتوانند توانائی لازم برای سازگاری با دگرگونی های دائمی را به دست آورند.

صفحه 4:
نمونه ای از تحول های محیط برون سازمانی موثر بر نظم و ترتیب درونی سازمان ها ‎)١‏ افزايش جهانى شدن گستره کسب و کار و لزوم ایجاد یکانگی میان دولت و بخش خصوصى در هماورد هاى بين المللی ۲ تحول های پابه ای در مهارت ها تركيب جمعيت و نيروى كار ۳ )پدیدار شدن ساختارهای نوبن برای پاسخگویی به آهنگ فزاینده نیازهای محیطی لالم هاینویولٍجتماعیلخاهیو حرفهلی‌که وجود بکنسوع یهبری‌پیشرو و (4 پویارا در سازمانهااچتنانشا پذیر میک ند ۵) تغییر اساسی در نیازها.انتظارها و اولویت‌های کارکنان در زمینه‌های گوناگون ‎QO)‏ ‏مانند تامین شغلی. مشارکت . سهیم شدن در مالکیت و رشد و تکامل فردی 42 توجه اساسى به محيط برون سازمانى و تاثير آن برمحيط درون سازمانى 5 2 ا

صفحه 5:
محیط درون سازمانی توجه محور اصلی نظربه سیستم ها همسازی دو محیط درون سازمانی و برون سازمانی با یکدیگر برای تداوم و رونق زندگی آن است محیط برون سازمان متغیرهای محیطی بسته به سرشت هر سازمان به چند دسته می شوند * نیروهای بازدارنده :پیش برنده #ترکیبی تاثیر این نیروها بر هر سازمان به عوامل ویژه آن سازمان بستگی پیدا می‌کند که این عوامل عبار تند از: ‎oh‏ ‏ا)نوع کار و وظیفه ۲)تکنولوژی ۲)نیروی انسانی ۴) بازار ‎ote HAD‏ ۶ فرهنگ سازمانی ۷)شیوه های رهبری ۸) تصمیم گیری ‎BIS‏

صفحه 6:
محيط دور: نيروهاى / > اقتصادی * اجتماعی | 4 © سیاسی 7 = * تکنولوژی ‎ae‏ * معیط زیست محيط صنت : تبروهاى > تازه واردين *** تأمين كنندكان مواد ** مشترى ها ** فرآورده هاى جايكزين رقابت نیروهای محیطی موثر بر فعایت سازمان در ۳ سطح نزدیک؛دور و دورتر 4

صفحه 7:
نیروهای محیط برون‌سازمانی معمولاً ناظر به تحول های منطقه ای . ملی و جهانی هستند عوامل محیطی که تاثیر مستقیم بر سازمان دارند عبارتند از: گروه های ذینفع - مذهب - فنون - دانش - زبان - تکنولوژیک - سیاسی فرهنگی - ارزش‌ها - کامپیوتر - دولت‌ها داخلی و خارجی و دیگران

صفحه 8:
عوامل محیطی که بر سازمان تأثیر مستقیم دارد 6 مج ا في

صفحه 9:
برجسته ترین تحول های محیط در سازمان عبارتند از: #تحول های تکنولوژی #تحول های سیاسی * تحول های فرهنگی اجتماعی * تحول هاى اقتصادى

صفحه 10:
ول های تکنولوژی از مهمترین تحول هائی است که بر نحوه کار سازمانها تأثیر فزاینده ای دارد. اين تأثير به نوع هدف وفعالیتهای سازمان بستگی دارد. تحول های تکنولوژی بیشترین تجلی خود را در زمینه های تکنولوژی اطلاعات . سیستم های تولیدی خودکار بهبود کیفیت و ایمنی 9 سیستم‌های ار تباطی نشان می دهند تحولهای تکنولوژی منشاً یک سلسله تحولهای بنیادی در ساختار و فرآیندهای عملیاتی سازمانها در آینده خواهند شد 8

صفحه 11:
تحول های سیاسی در دو مدل ملی و بين المللی هستند در بعد ملی سازمان به عنوان یک سیستم پیچیده با گروه ها نماد ها و سازمان ها و یکان های چپ پیشماری که هر کدام منافع ویژه‌ای دارند سر و کار دارد. استراتزی های روبارویی با تحول های سیاسی محیط ۱) اعمال نفوذ گروه‌های ذینفع ۲) ف رآینده جامعه‌پذبری ۳) مذاکره ۴ اثتلاف ۵) نمایندکی 2h 0 0

صفحه 12:
استراتژی های سیاسی ‎Political strategies‏ 5 ae oe. 3 ‏روههاى ذيتقع.‎ ‏ا‎ Lobby ing Negotiati Ona Sie مشتریهای عمده اتحادیه ها گروههای ذینفع دیگران Coalitio n ‏اثتلاف‎ Representat ion ‏نمایندگی‎ نیروهای سیاسی تسه استراتژی های رویارویی با تحول های سیاسی محیط 10

صفحه 13:
تحول فرهنگی اجتماعی زیربنای نیروهای تکنولوژبکی رقابتی و سیاسی در محیط برون سازمانی عامل های فرهنگی اجتماعی است . فرهنگ هر جامعه بستری برای تحول و تکوین نظامهای آن جامعه است. در محیط پوبای امروز بسیاری از طرح‌ها در نتیجه برخورد فرهنگ‌ها .مراوده ها و مبادله های اطلاعاتی . فنی . اقتصادی . کسب و کار میان قوم ها و جامعه های گوناگون ایجاد ‎eee‏ از دیدگاه مدیریت بعد فرهنگی محیط بر ویژگی ها و ارزش های مشترک افراد جامعه به شکلی که آنها را از دیگر جامعه آماده کند مربوط می‌شود. 11

صفحه 14:
"سیستم ارزش‌ها "به مجموعه ای از ارزشهای پایه ای هماهنگ گفته می شودکه هرییک دبگری را تقویت می کند. یک دسته ارزش‌های دیگری هستند که برای ساماندهی به امور هر جامعه و در رابطه با پیشرفت های انسانی در زمینه‌های علمی و تکنولوژی به کار گرفته می‌شوند و به ارزش های کارکردی آوازه دارند ارزش های بنیادی با پایدار تعیین کننده چارچوب‌های کلی و در نهایت الگوهای رفتاری مورد پذیرش هر جامعه را شکل می‌دهند 12

صفحه 15:
تحول های اقتصادی : از هدف های راستین مدیریت - دستیابی بر ارزش های اقتصادی مورد نظرسازمان ‎Agito‏ کارایی و کار آمدی (ثمربخشی) ارتباط نزدیک با هدف های ویژه اقتصادی سازمان ‏دنیای شدن اقتصاد و بازار مبادله های کسب و کار اهرم کنترل اقتصادی درون جامعه را به ‏شدت ضعیف کرده است . ‏در دنیای امروز دیگر این یک دولت نیست که بتواند کنترل لازم در روندهای تغییر اقتصادی را در دست بگیرد . ‏نکته مهم اینه که تغییر های محیطی در حالی که باشتاب زبادی روی می‌دهند اما شتاب آنها در زمینه‌های گوناگون یکسان نیست. ‎ ‎13

صفحه 16:
آهنگ تغیبر در ۱۰۰ سال گذشته foooes ‏میا‎ درجه شتاب تغيير سرعت مسافرت توانایی کنترل بیماری رشد وس استفاده از منابع انرژی سرعت داده پردازی سرعت ارتباطات

صفحه 17:
سازمان محیط درون سازمانی: استراتژی های درون سازمانی در حد نهایی در دو سطح فنی و عملیاتی شکل می‌گیرند و به مرحله اجرا درمی آیند. استراتژیهای سطح فنی با چگونگی بهره گیری از منابع و نوع فرآورده یا خدمتی که بايد ارائه شود سر و کار دارند. استراتژی های عملیاتی به شکل مشخص تری به نحوه کار و وظایف مدبربت عملیاتی ارباط بیدا می کنند . که از یک سو مستلزم شناخت ویژگی‌های سازمان مانند توانایی‌های مدبریت سطح آموزش کار کنان قابلیت‌های تکنولوژی ابزار و تجهیزات و همینطور فر آیندهای کار است و از سوی دیگر به تحلیل دقیق فرهنگ سازمانی و الگوهای رفتاری افراد و گروه‌های کار بستگی دارد. شکل زیر نمایشگر این سه سطح استراتژیک می باشد 15

صفحه 18:
سطح استراتژیک الزامات خط مشی ها و سياستها نوع تکنولوژی فرآورده خدمت طراحی | مهندسی سطح دانش و مهارت کارکنان سیستم های کنترل و اطلاعات سطح برجسته محيط درون سازمانی 16

صفحه 19:
سطح عملياتى: بر نحوه توليد فراورده يا خدمتى كه بايد ارائه شود تاكيد مىكند و در سازمان‌های تولیدی فعالیتهایی مانند جریان مواد و سرپرستی عملیات تولید را در بر می گیرد. ۳ سطح عملیاتی پایه های هر سازمان به حساب می‌آید و وظیفه مدیریت اختصاص دادن منابع به این فعالیت‌ها است سطح فنى: 7 + اين سطح به تصميم كيرى هاى برجسته ترى مانند اينكه اساسا جه نوع فراورده يا خدمتى بايد توليد و ارائه شود جكونه از امكان هاى موجود و قابل كسترش به نيكوترين شكل بهره كيرى شود و جكونه بايد هدف برجسته خوشنودى مشتريا ارباب رجوع و همينطور ديكر هدفهاى استراتزيك را تامين كرد مربوط مى شود سطح فنی + مشخصى به هماهنكى دو وظيفه مديريت عملياتى و بريايى ارتباط با (3 دریافت کنندگان فرآورده ها و خدمات سازمان یعنی مشتری ها سر و کار دارد or ww 17

صفحه 20:
سطح استراتژیک این سطح مربوط به محیط کل سازمان است و هدف آن اطمینان از اين است که سطح فنی در محدوده جامعه عمل می کند وظیفه این سطح بر پایی ار تباط مناسب ميان سازمان و محيط تعیین استراتژی های کلی در سطح سازمان . برنامه ریزی درازمدت و... نظر به اهمیت هماهنگ ساختن عامل های سازمانی با نیازهای محیطی الگوبی به نام الگوی همسازی با محیط وجود دارد الگوی همسازی با محیط سازمان ها برای دستیابی به نتیجه های خود با تغییرات محیط از خود واکنش نشان می دهند و در مواردی سازمانها خواسته یا ناخواسته در برابر این تغییرات به یک حالت ایستایی می رسند اگر محیط سازمان نسبتا با ثبات باشد تغییر های ناچیز را نشان می دهد چنانچه محیط سازمان پویا و متحول باشد شواهدی مانند تغییر های تند و پیاپی در نوع و کیفیت فرآورده ها . ترکیب رقابت بازار شده .شتاب فزاینده تغییر های تکنولوژی . رشدوبا ‎٩‏ کوچک شدن بازار در مقایسه گسترده را در بر خواهد داشت 18

صفحه 21:
سازمانهای امروزی برای آنکه به زندگی خود ادامه دهند تا بتوانند از رشد کافی برخوردار باشند باید توان همسازی با محیط و تغییر های آن را به دست آورند فر آیند همسازی فرآیندی دائمی و پوباست و در بیشتر موارد سازمانها را مجبور می کند تا گامی فراتر از واکنش نسبت به تغییر های محیطی بردارند بدین معنی که باید تغییر های بالقوه را پیش‌بینی کنند و از آنها به عنوان فرصت های کمیاب در سمت هدفهای استراتژیک خود بهره گیرند وقتی که سازمان در زمینه تحول سازمانی ایستادگی کند و یا آنها را نادیده بگیرد و در نهایت به نقطه‌ای میرسد که باید یک سلسله تغییرهای بنیادی در ساختار. فرآیند عملیات. فرهنگ سازمانی در یک زمان کوتاه و با شتابی تند را تجربه کند. این الگوی گرایش همسازی با محیط بر پایه یک سلسله پژوهش‌های که از سوی کالوین و کیل مان در ۳۰۰ موسسه بررسی کردند و همچنین از نتیجه پژوهش افرادی همچون آش و وست در سازمان غير انتفاعى بهره بردن از آنجا كرفته شده است و الكوى گرایش همسازی با محیط () آنکه الگوی کلی و ساده است اما یک چهارچوب مناسب برای شناخت موقعیت و روش مت هر سازمان در رابطه با استراتژی تحول سازمانی را نشان می دهد 19

صفحه 22:
گرایش واکنش گرا 2 گرایش ترموستات کند 4 گرایش سازگاری با محیط گرایش بازسازی (تحول گرا) 1 گرایش رضایت بخش (متوسط) 3 3: ۳ الگوی گرایش همسازی با محیط م5

صفحه 23:
از ديد اين الكو می‌توان سازمان‌ها را در یکی از چهار موقعیت که از برآیند دو محور سطح ثبات محیط و گرايش سازمان نسبت به تحول محیط به وجود می آید قرار داد این موقعیت ها به شرح زیر می باشد موقعیت ۱ گرایش بازسازی با تحول گرا سازمان هایی در این موقعیت قرار می‌گیرند که نه تنها با یک محیط متحول و پوبا سر و کار دارند و باید پاسخگوی این تحول ها باشند بلکه مدبریت فعال دارند که از فرصتهای تازه و نوآوری ها سود می برند بیشتر این سازمان‌ها شرکت‌های معتبر هستند که غالبا از پوبایی و درجه بالایی از ابتکار و خوردارند و اینها پاسخگویی به موقع و تغییرات بازار را در دستور کار خود دارند و همچنین شیوه مدیریت در این سازمان ها نوآوری هایی مانند مدیریت مشارکتی گروه های خودگردان مدیربت کیفیت جامعه و غیره می باشد 21

صفحه 24:
موقعیت ۲ گرایش واکنش گرا در این موقعیت محیط برون سازمانی متحول و پویا است اما گرایش سازمان نسبت به انطباق با محیط بسیار کم هست و ویژگی این نوع سازمان‌ها تاکید بر هدفهای کوتاه مدت برای روبارویی با بحران است بدین معنی که سازمان هیچ نوع ابتکار عمل و برنامه ریزی از پیش را در دستور کار خود ندارد و هر نوع اقدام را به بعد از اتفاق افتادن تغییر موکول می‌کند استراتژی این موسسه‌ها هم تغییر افراد کلیدی سازمان بازسازی شتابزده ساختار, کوچک کردن سازمان. حذف خط های تولید محدود کردن خدمات و ...است .جوهره اصلی این شیوه مدیربت در تأمل بیش ازحدواقدامهای حاد زمانی که دیگر نمی‌توان مشکلی را ندیده ‎ans‏

صفحه 25:
موقعیت ۳گرایش رضايت بخش اين موقعیت دنبال سطح کافی و رضایت بخش است به هیچ وجه فعال گراو پیشرو نیست اما در عین حال واپس گرا هم به حساب نمی آید محور این روش دستیابی به هدف و نتیجه در حد متوسط راتشکیل می دهد. در این گرایش مدیربت از شیوه هابی مانندتاکید بر ساختار و تصمیم گیری متمرکز و ارجاع تصمیم‌های سازمانی به رده‌های بالا بهره می گیرد و به واسطه این محیط ثابت . هم تعداد رده های سازمانی عموما زیاد است و فعالیت ها بیشتر از مجراهای رسمی صورت می كيرد 23

صفحه 26:
موقعیت ۴ گرایش ترموستات کند در این موقعیت محیط ابت وگرایش سازمان برای تحول در کمترین سطح است. در این شرابط هدفهای سازمان عموما ثابت است روش‌های مدیربت متمرکزء سنتی و بر پایه کنترل شدید و ایستادگی در برابر تغییر است. قیاس ترموستات کند به لین معنی است که این سازمان‌ها در بیشتر موارد درجه ترموستات خود را که نمایشگر حساسیت آنها در برابر تغییر و تحول محیطی است در چنان حد پابینی تنظیم می‌کنند که ندرتاً در این مورد از خود حرکت نشان می‌دهند. اين سازمان ها هدف هاى ثابتى دارند و به مديريت متمركز تمايل شديد نشان 0 ‎A‏ می دهند 24

صفحه 27:
خاجعه ‎Jk» sb‏ در هند در کارخانه بوپال تغییرهای در هر سه زمینه ساختار تکنولوژی و افراد تا حدی انجام گرفته بود اما این تغییرها با یکدیگر هماهنگ نشده بودند و به عبارت دیگر از دید سیستمی موضوع بکپارچه‌سازی سیستم و تغییر های آن کلا نادیده گرفته شده بود و اين بود كه نتيجه صحنه را برای یکی از ترسناک ترین فاجعه های صنعتی آماده کرد عواملی که در این فاجعه بی تاثیر ببودند مدیربت. تکنولوژی و ساختار است

صفحه 28:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان