کسب و کارمدیریت و رهبری

مدیریت تعارض 3

صفحه 1:

صفحه 2:
تعریف و مفهوم تعارض: تعارض در فرهنگ لغت فارسی به معنای رویارویی, معترض و مزاحم یکدیگر شدن و با هم اختلاف داشتن کوتاه ترین تعریف تعارض از رابینز: «وجود عدم توافق بين دو يا جند كروه» تعارض مي‌تواند بدون درگیری و نزاع یا جنگ وجود داشته باشد. نزاع تنها یکی از اشکال تعارض مي‌باشد. منبع اساسی نگهداری تعارض فکر و مغز افرادی است که ‎ol‏ را تجربه مي‌کنند. تعارض مستقل و خارج از وجود افراد به وجود نمی آید. تعریف به هر گونه باشد ناسا زگاری» تقابل» جبهه گیری, ناهماهنگی, مخالفت جز عوامل اساسی تعارض مي‌باشند.

صفحه 3:
اجزای تعارض: * 1 هویت گروهی: نخست کارکنان و اعضای كروه بايد خود را متعلق به ان بدانند یعنی گروه را معرف خود بدانند. 25 تفاوت‌قابل مشاهده دربین‌گروهها: ممکن است كروهها در يا افراد يا اعضاى كروهفارع التحصيلدبيرستانهاودانشكاههاى م ختلف با 3۰ ناکامی با یا استیصال: مقصود از ناکامی این است که اگر یک گروه به هدف خود برسد گروه دیگر نخواهد رسید و به بن بست مي رسد.

صفحه 4:
تفاوت تعارض و رقابت: * تعارض مشابه رقابت است ولی با شدت رقابت یعنی همچشمی دو گروه در دستیابی به یک چیز ارزشمند در حالی که در تعریف واژه تعارض چنین فرض مي‌شود که یک گروه مستقیماً مانع از اين مي‌شود که گروه دیگر به هدف خود برسد. " ساده ترین منال ورزش‌ها هستند.

صفحه 5:
نگرش قدیم و سنتی 1 تعارض هميشه بد و مذموم است و یک بیماری محسوب می‌نلنود. 2 وجود تعارض نشانه عملکرد نامناسب گروه یا طرحی ناصحیح سیستم مي‌باشد. 3 وظيفه مدير ان بين بردن |7 نكرشهاى سنتى و معاصر در خصوص تعارض 59 نكرش نوين (مثبت) 1 تعارض ميتواند سازنده و مفيد باشدء تعارض یک ناهنجارى سازمان نيست. 2- وجود تعارض تا سطح مشخص نشانه پویای» خلاقیت و اثربخشی بالای گروه در سازمان است. آن در جهت د بهینه سازی است. 4 سازمان موفق سازمانی

صفحه 6:
95 IS’, LIE oS coud ‏تعارضى‎ ‏إى اتجام‎ tte: 70 chil ise ‏آساسی بر سر اهداف‎ مي دهد. . معمولا د بر سر مسا: ود سازمانی و گروهی, تخ ب ۲ توزیع» پاداش, خط مشی‌ها و روش‌های کار و .تعیین وظایف با هم به توافق نمی رسند أ تعلوضعاطفي شكلات ميان اشخاص !۱ از = احساشاتی ماتند عطثا لت عدص اطمينان شرت بو نارضا چشمه عطق منت ‎Cait‏ از بين ‎aoe‏ 2 1 از ت‌های مهم ری منحرف مي‌سا ا

صفحه 7:
مراحل تضاد و تعارشس ۳ مخالفت شناخت 3 احساس بالقوه ادراك تعارض (تعارض پنهان) رفتار نتایج تعارض

صفحه 8:
-_ جنبه‌های تعا الف) تعارض سازنده ب) تعارض مخرب تعارض سازنده * تعارض سازنده نتایج مثبت برای گروه پا سازمان در بر دارد. این نوع تعارض به افراد درگیر فرصت مي‌دهد مسائل و فرصت‌هایی را بشناسند که به گونه ای به دست فراموشی سپرده شده اند و در نتیجه خلاقیت و عملکرد بهبود مي‌يابد. با تشویق تعارض سازنده ابداعات ‎Elyse‏ لازم بوجود ميآيد. تعارض مفرب تعارض مخرب به ضرر سازمان و یا گروه کار مي‌کند و در اين گونه تعارضات عدم توافقات بین اعضای گروه یا کارمندان سازمان و ختی تغازضاثت ‎Reus Ge‏ اعت مي‌شود گروه با سازمان عملکرد خوبی ارائه ندهند و باعث کاهش کارایی و زضایت فتعلی مي‌شوند و عتی مکن استبه رفتارهای انحرافی مثل غیبت و جایگزینی و تاخیر منجر شوند.

صفحه 9:
| ل كم زياد ميزان ‎Ab‏ ‏وضعیت ميزان | توع تعارض | ويژگي‌هاي درون نتیجه یا تعارض واحد عملکرد واحد © کم مخرب راكدء بي‌حال و کم بيتوجه به تغييرات فاقد هر كونه ايده‌هاي جدید 9 مطلوت سازنده | انتقاد پذیر» سازندهء زیاد خلاق زياد مخرب مغشوش ؛ پرآ:

صفحه 10:
عوامل تعارض آمیز لقف ‎ *‏ عوامل سازمانی: * ۲ عوامل فردی, ساختار سازماني 8 اطلا عات قد 8 فرهنگ سازماني ‏" ويژگيهاي شخصيتي * اندازه و بزرگي سازمان یا الا ی ‎wie‏ #بايراك * ضوابط و مقررات سازمان ‎

صفحه 11:
1- تعارض عمود بین رده‌های هد و معمولاً ‎oe ee ee‏ ماقوق - زیردست بر سر ‎aoe ees‏ مسماجسا نما ‎Vs‏ ۴ 2 ی اد ويك رخ دهد امکان دازد لین امش ‎wee Lop eb‏ کیان داب کنر کنترل گیفیت جر و مشاجره درگیر ره روشهای جدید کنترا موجب مي‌شود کارایی دایره تولید * 3 تعا مق و تحقیقات چندی نشان داده است که ی در جهت تحقق اهدف سا انی کارمندان واحدهای ستادی ‎Obl Gis‏ که به 2 وضعيتهاى تعر ضر امقر "۳۳ ‎es‏ با های تخصصی, مشورتی و واحدهای اجرایی, تحقق اهد ‎ela SS‏ ميسر مي 3 وجود دارد. ‏* عواملى كه اختلافات صف.و ستاد را دامن ميزتند: ‏1 مداخله افراد ستاد در کارهای صف ‏2 بعضی اوقات وظایف ستاد به افرادی واگذار مي‌شود که فاقد صلاحيت فنى و مهارت لازم براى انجام وظايف تخصصى مربوط هستند. © 3 بعضى اوقات كارشناسان ستاد خود را مغز متفكر سازمان ميبندارند و کارکنان صف را پانین مرتبه تر تلقی مي نند. ‎

صفحه 12:
تعارضات لا د سازما .9 دارند. اما << است اين تعار ‎Asbo,‏ براق مده سا ‎oe Sent ; ۳‏ 3 مانی يس انشا مر افتد ‎St ts Sofie ee ‏د‎ w 2. ‎Shes 7551 bee ar e ‏انواع دیگر تعارض در نقش شامل : ‎yt‏ - تعار میان دو یا چند نقش که مدیر باید در ‎ul‏ واحد انجام ی ‎ole Magli‏ انتظارات گوناگون افراد و گروههای مختلف از نقش ‎pede‏ ۳ ج - تعارض میان انتظارات مختلف افراد در یک گروه از نقش مدير د تعارض ميان علاقه و وظيفه: ‎

صفحه 13:
روشهای مهم در مدیریت تعار 1 شیوه اجتناب و عدم جبهه گیری 2 شیوه حل مساله از طریق مواجهه و مذاکره 3- استفاده از قدرت 4 - ایجاد دشمن مشترک 5 روش چانه زنی 6 نرمش و مدارا 7 روش گذشت 8 جابجایی طرفین تعارض 9 اعتماد و احترام متقابل 0-ارجاع سلسله مراتبی 1- استفاده از مقررات و دستورات 2- مشاوره شخصی ثالث 3- کاهش دادن میزان انتظارات 4- استفاده از روابط غیر رسمی 5- هوشیاری در برابر شایعه 6- ایجاد هماهنگی 7- آموزش بین گروهی

صفحه 14:
موش مدير در موقعيت تعارض نچه مدیر آغازگر تعارض باشد بهتر - از بتطح‌پاین آغا کید وتو جیوه آ ی ظریب و دقیی در هورد یگ با د ‎en‏ از کند و در جبهه ظری و دقیق در مور و موضوع هدز کفی مستد ‎Sat si‏ آمادگی لازم | ‎sail‏ ساختن مساله, چه در رده‌های بالای سازمان و چه در بین همتایان داشته 2 مدیر به عنوان مدافع چنانچه مدیر در موقعیت تعارضء نقش مدافع داشته باشد بهتر است: ‎‘i‏ ار هیجان نشود و خونسردی خود را حفظ کند. ف مقابل بخواهد تا به طور شن اتهام را مطرح کند و در صورت مكان مدارى و شواهد مورد لزوم رلا رآ جویا شود. 3 مدير به عنوان آشتى دهنده: ‎5s‏ در نظیر ۱ داشته باشد که مردم دوست ندارند, ديكران در امورشان با توجه به اين که هر یک از طرفين نسبت به يكديكر دا اى تكرش هاى منفی و تنافری شده اند, براى تغيير و بهبود اين نكرشها تلاش كند. ‎Ly sate plait‏ در طرفین تقویت نماید و آبروریزی آنها را به حدا

صفحه 15:
راهبردهای مدیریت تعارضص " 1 مدير نبايد عدم توافق را مخرب و به هم زننده ى نظم سازمان بداند. 2 مدير بايد پشتیبانی و اعتماد رهبران غیررسمی و مردم را جلب کند. 3 مدیر باید علاوه بر به کارگیری افراد ذی نفوذ در صورت امکان به تمام افراد ناراضی نیز مسئولیت دهد. 4 مدیر باید کوشش نماید تا وحدت گروهی را در سازمان تحکیم بخشد 5 هر قدر رفتار مدیر مناسب تر باشد به همان میزان تعارض کاهش مي يابد. 6 مدير بايد تلاش كند تا مَحيَظى امن و مناشب به وجود آورد. 7 امكانات را عادلانه توزيع كند. 8 مشتركات كاركنان را تقويت كند. 9 از استراتژی سازش در سازمان استفاده کند.

صفحه 16:
منابع © اس نگرشی نوین در جهان امروز . دکتر خدیوی ۳ ۲س مدیریت تعارض احمد ایزدی یزدان آبادی ۴ ۲-مدیریت آموزشی و آموزشگاهی دکتر بهرنکی © ۴- خدیوی »اسد الّه(۱۳۸۶)در آمدی بر رفتار سازمانی در هزاره ‎oe‏ » انتشارات شایسته ل )=

صفحه 17:
كسي انديشه نمي كرد. كساني که از تعارض در سازمان خوششان نمي ايد نبايد مديريت كنند. " چاراز بي هندي "

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان