صفحه 1:
۱
گروه پژوهشی مدیریت دانش موسسه مطالعات بین المللی ار
صفحه 2:
۹ ATT
ر توانم, by ار
wy بيذ شجاعتي که آنجه
2-4
at el ۵ Los كنم هر کا
ids th
A wi کافی برای فیم 3
صفحه 3:
مدیریت حانشین پروری کلید
موفقیت سازمان
صفحه 4:
دلائل نیاز به مدیریت حانشین
پروری
فقدان دانش در اثر بازنشستگی ارتقا و سایش
کمبود مهارت ها و استعدادها
حفظ استعدادها
تداوم بقای سازمان به داشتن بهترین افراد, در جای مناسب و در زمان
مناسب بستگی دارد.
با تداوم کوچک سازی سازمان ها و
حذف مدیران میانی تعداد افراد در
دسترس سازمان برای پیشرفت به
شغل های بالاتر کاهش یافته است.
صفحه 5:
Questions To Consider...
What % of your managers
will retire in the next 5
years?
صفحه 6:
Questions To Consider...
What % of your employees
are looking for other
employment?
صفحه 7:
So...what are you planning
to do about it?
@
SL
صفحه 8:
صفحه 9:
تلاشی سیستماتیک و آگاهانه که به منظور نیل به انعکاس
نیازمندی های رهبری, تعیین منبعی از کاندیداهایی با استعداد
لاه توسعه مهارت های رهبری در آن کاندیداها از طریق
تجارب یادگیری هدفمند و سپس انتخاب رهبران از میان
مخزن رهبران بالقوه صورت می 45 2. ):2004 Tropiano,
50(
صفحه 10:
۴ فراهم کردن فرصت های شغلی برای کارکنان با استعداد در رده های
مديريتى ۱
*" شناسائى نيازهاى جايكزينى بعنوان ابزارى براى توسعه و آموزش افراد
*" آمادكى براى از دست دادن ناكهانى افراد در سطوح كليدى به هر
دليل
"" افزايش دادن خزانه استعدادها از كاركنان قابل ارتقا
صفحه 11:
برنامه ریزی جانشین پروری نبایستی با برنامه ساده برنامه جایگزینی که در آن
هدف شناسایی مدیری است که بتواند پا جای مدیر قبلی با وضعیت ثابت بگذارد.
اشتباه شود )115 :2006 «Barner,
برنامه ریزی جایگزینی شکلی از مدیریت ریسک است که بر فعالیت هایی تمرکز
دارد که اگر یکی از مدیران اصلی سازمان را ترک کرد. بايد به طور ايده آل اتفاق
برنامه ریزی جانشین پروری بیش فعال است و تلاش می کند که تداوم رهبری را
ازطریق پرورش استعدادها در سازمان و یا از طریق فعالیت های برنامه ریزی شده
حفظ نمايد 19-21 :2006 «Kim,
صفحه 12:
برنامه ریزی جانشین پرودی
با ثبات
سجیده
ابت
انفرادی
فردى
نوع موقعيت
مدير
بادقت
کل سازمان
داخلی
تجربه و مهارت
مدیریت جانشین پروری
تغيير سريع
فرصت طلبانه
پویا/ ستمر
گروه اتیم
تیم
الگوهای رهبری
بازخور ۳۲۰
باز و آزاد
درون واحد ها
داخلی| خارجی
شایستگی و شبکه کاری
on
محیط کسب و کار
همکاری
جهت گیری
پیامد
استراتزی های جا به جایی
تم رکز سازمانی
معیار ارزیایی
ارزیاب
ار تباطات
کانون مسئولیت
معیار انتخاب| ابزار انتخاب
صفحه 13:
0 tl ep pe merle
wll glo Sj) toby
برنامه ریزی منابع انسانی به برنامه ریزی
جامع برای کل نیروی کار سازمان اشاره می
کند
برنامه ریزی و مدیریت جانشین پروری به طور
وسیع a برنامه ریزی افراد درست اشاره می
کند که نیازهای سازمان را برآورده می سارند
.((Rothwell, 2005: 16
صفحه 14:
(Barner, 2006: 1) Caw
صفحه 15:
* شناسانی پست های کلیدی
* تعریف شایستگی های رهبری
* شناسائی افراد با پتانسیل بالا برای پر کردن پست های
کلیدی(خزانه استعدادها)
صفحه 16:
شناساتی پست های کلیدی
برای شناسائی پست های کلیدی در سازمان رزول و همکاران
توچه به سه حوزه را مورد تاکید قرار داده اند.جانشینان sly
پست های مدیریتی ارشد, جانشینان برای پست های
سرپرستی خط اول و جانشینان براى يست های حرفه ای و
فنی منحصر به فرد که پر کردن آنها مشکل است
.(Rothwell,2005,P.138)
ولف پيشنهاد داد که پست های کلیدی پستهائی در سازمان
هستند که نقش مهمی در تصمیم گیری های عملیاتی و
استراتژیک سازمان ایفا کرده و بر موفقیت سازمان تاثیر
بسزائی دارند(۷۷۵۱۲6,1996,۴.55).
وی بیان کرد که هر سازمان باید معیارهای خود را برای
شناسائی پست های کلیدی ارزیابی کرده و توسعه دهد.
صفحه 17:
Nore. The data in this table are from Systematic Succession Planning: Butlding
Leadership from Within (p. 56), by R. L. Wolfe, 1996, Menlo Park: Crisp Publications.
Copyright 1996 by Crisp Publications. Inc.
توضیحات
هر پستی که در صورت نداشتن متصدی در زمان کوتاهی سیب توقف فعالیت های
سازمان شود.و گر این پست در سازمان نباشد سازمان آسیب می بیند.
هر پستی که به تخصص و مهارت خاصی نیاز دارد
تاریخچه و ساختار شرکت می تواند تعدادی از پست های کلیدی را تعریف کند.یه
طور مثال اگر هميشه شرکت پست نائب رئیس داشته و مسئولیت های این پست
برای ماموریت سازمان ضروری است.اين پست مهم تعریف شده است.
در شرکت های با رقابت بالا قبل از توجه به مسئولیت های فعلی؛ اعلب آفراد را
برای نیازهای آینده استخدام می کنند.شرکت های موفق پست های آینده را
شناسائی کرده و وطائفی که باید در آنها انجام دهند را مورد توجه قرار می دهند
نه وظاف پست های فعلی سازمان Wy
شرايط جغرافيائى سازمان را به شتاسائى بست هاى كليدى هدايت مى كندربايد
مشخص شود که چه شغلی در محيط هاى مختلف مورد نياز است و يا يا بسث
ديكرى بايد جايكزين شود
آبا بستى كليدى است جون تصميمات با ارزشى مى كيرد يا بستى در راستای
فرایندی است که تصمیمات گرفته می شود؟اگر پست تنها برجسته است شاید قبل
از شناسائی پست کلیدی دیگر فعالیت ها باید مورد توجه فرار بگیرند.
ساختار سازمانی
پروژه های آینده
جفرافیانی
ظرفیت کار
صفحه 18:
"" یکی از عوامل کلیدی در برنامه های مدیریت جانشین پروری
شناسائی توانائی ها و خصوصیات يا شایستگی هائی است که
افراد برای موفق بودن در شغلشان به آنها نیاز دارند.با استفاده
از شایستگی ها ما می توانیم تعیین کنیم که آیا افراد برای
انتقال به سطوح بعدی آماده هستند و اگر آماده نباشن
شایستگی ها می تواند به شناسائی فعالیت های آموزشی و
توسعه مورد نیاز برای آماده ساختن آنها کمک کند
The New York State Department of Civil Service(2002)
صفحه 19:
برای داشتن سیستم مدیریت جانشین پروری موثر برای سطوح متنوع رهبری,
تعيين اينكه يك مدير موثر باید چه ویژگی هائی را دارا باشد ضروری است.
Rothwell(2001) معتقد لسمدلهایش ایستگی_ولیساختری کب رنامه مدیریت
جانشینی روریضروریلست
شایستگی ها شامل رفتار, مهارت های فنی, و انگیزش می باشد که به موفقیت
شغل مربوط است(2002,۴.177,اه «Byham et
مدل های شایستگی. به عنوان پایه برنامه های مدیریت جانشین پروری بوده و بدون
آن سیستم مدیریت جانشین پروری تفاوتی با رویکره جایگز
Rothwell, 2001)
On bls The New York State Department of Civil Service(2002)
شایستگی های رهبری, مدیریت جانشین پروری را تصدیق کرده است.
نخواهد داشت
صفحه 20:
00000 & 31,91 illus
زمانی که پست های کلیدی در سازمان
شناسائی شدند, فرایند شناسائی کاندیداهائی
sly ير كردن اين بست ها اغاز خواهد
شد.المن,كنجى و هد(2006) جندين شاخص
براى اندازه كيرى عملكرد فعلى كانديداها,
برطبق يتانسيل هاى ضرورى مورد نياز براى
فرايند شناسائى استعدادهاى موثر براى ان
يستهاى كليدى شناسائى شده ارائه كرده
اند(2.ظ).
صفحه 21:
* واژه استعداد در سازمان ها با جنبه های متفاوتی توسط نظریه پردازان و
کارشناسان تعریف شده است
* در حقیقت هر سازمان متناسب با فرهنگ و ساختار خود ویژگی های افراد
با استعداد را تعیین می کند.
وه
yey | Society for Human
Resource
Management
۲۰۱ | Michaels et al |
vast | Amit and
Shoemaker
صفحه 22:
Potential
Performance/ High
Professioal
© و
Competent/ Hi
Needs
2.
Perfo®man
Polo Du
New in PositionfHigh High Performance
Potgntial
Improvement
Outplacem
ent
oO
صفحه 23:
Our leadership
“Talent Pool
The “bar” isa
rating
of 3.6 or above
on
potential
Must be at least
competent in
each
of the
Standards of
Leadership
9
190
High
99
Performance
Potential
صفحه 24:
‘Sartor Hak are Fee
سوه سا هنت fing ore
ام هه یی امه دادم
موه مهو
ل sled sition eee
nara meet
+ Fase apes inuere teyont caren le
Required: متام
(ret crarzatona sea ane stun aseaameis
سا pera
Medien ا
Poerta)
Gets a ingoran eas ore +
Mey ct: aleve capa of hereto! +
سوه ام
۱
Exits any canpetendes micbvins +
رت
Required ممق
Loo repens aso esceshe corer
re.
‘Sold Chive Prcrmer (an eerorrance/Lon
Por
‘Get ois inpotan rg one
ic areal whe soon
Ic seer a aleaoer hse aes olemerice
ay hve reaches alee may ete
امه موه
Required وضع
PEFORMANCE POTENTIAL MATRIX
Enerana Sr uesun Penance Heh Poa
(Geiss, etal he rear fege
dhe.
4 Actreuotes a aeaer aero nae!
+ Eenales cece tenance ant
congsoesesoyoed saan.
© Otenacr ataleve of capapeyetne nat
love ntteoarzaon
Acton Rea:
Foes atarcegsefortance ine herttem ad
‘Seeopmentoppruntasin he bag rs
0 Petoraree/
sun Feta)
(esos, tet alt ne near rae
shoe
+ Shooting lente sd eos
+ azinesembtsconestercesteyocuren
3
امن مارا و
همم
|
three eles emetic:
ناما Feormance الا مایق
Poems)
Getcnos frat he erat ha
sone
Seinees openness poten. +
Mayrethecenzca ead nhehor wes of #
uence,
مامد ردك ,ااام تعقوت ها ay +
|
ation Requied:
Wer on devebarg okie cate, maybe
اه مات
0
08-333
PERFORMANCE.
Test Gate Lo eae Hana
‘snigeing ost be mtr hinge dre
= Hanboon acrewotgd 22 atom payer,
+ ماصع بو desredtenaers ne
ی
۱
سوه تسه
۳
tes root cae of oetornane se oun
pefarrenceingioeres ploy ory of ecnertin
سم
0
nea
وزیا motte igor hes done
+ Peeaby connie ofatig sgh
ی
۰ یمرو ه ل eed
ت
Acton Reine:
‘lat paeanceinerotenerlanb bus on
ا
703
Hh
صفحه 25:
). ارزیابی شایستگی های کارکنان
CO ایجاد برنامه های توسعه فردی
(؟. توسعه, انتخاب و برنامه ریزی
كردن برنامه های توسعه و
آموزشی
). شناسائی مسیر شغلی برای رشد
شغلی در آینده
شناسائی شایستگی ها و ارزیابی
نقاط قوت و نواحی توسعه
iii
صفحه 26:
صفحه 27:
٩ آموزش رسمی
© طی کردن مدارج پیشرفته تخصصی
Elearning ®
۴ آموزش های حین شغل
" تجربیات شغلی
* توسعه تیم
Temporary ©
Assignments
& je 2tul)Coaching ®
صفحه 28:
52500 2
eee dd ا
حمایت مدیران ارشد در پیاده سازی سیستم
ارتباط برنامه 51 با اهداف استراتژیک سازمان
کاهش بروکراسی و کاغذ بازی
ایجاد یک برنامه مداومی از توسعه رهبری و جانشین
پروری در سازمان ِ
شناسائی استعدادهای با پتانسیل بالا برای حفظ آنها
رسيدن به اين نکته که پیاده سازی مدیریت جانشین
برورى موثر به سرعت امكان يذير نيست
زمان كذاشتن براى ارزيابى نتيجه و كرفتن بازخورد
صفحه 29:
نقش مدیران در مدیریت حانشین
شناسائی نیازهای جایگزین کلیدی و افراد با پتانسیل بالا و پست های
کلیدی
واضح ساختن فعالیت های شغلی آینده و حال
مقايسه عملكرد افراد فعلى و يتانسيل مورد نياز افراد در آينده
ایجاد برنامه های توسعه فردی برای آماده سازی
جایگزینان و توسعه کارمندان با پتانسیل بالا
صفحه 30:
ایجاد فرهنگ عملکرد بالا که در آن افراد مناسب جذب شده و حفظ می شوند.
بوجود آمدن مدیریت قوی که می تواند باعث توسعه کل مجموعه شود.
انتخاب ها بر مبنای شایستگی که باعث تقویت انگیزش و روحیه افراد با استعداد می
شود
مطالعات (1999) ۳۱6۱۱۴56۷ ۵00 (1988) ۲۱۵۷ وجود رابطه بین
مدیریت جانشین پروری وافزایش بازدهی سرمایه را مورد تاکید قرار داد
یک برنامه توسعه برای پست های کلیدی فراهم می کند
سبب افزايش رضایت شغلی کارکنان و مدیران می شود
یک خزانه ای از رهبران واجد شرایط برای پر کردن پست های کلیدی ایجاد می کند
تسهیل انتقال دانش
حفظ بالاترین استعدادها
جلوگیری از ارتقا های نابهنگام
صفحه 31:
صفحه 32:
۳ ۷07
peline
صفحه 33:
» Growing your company:how grat
organizations use sm to sustain
competitive advantage,fulmer &
Conger(2004)
» Systematic succession
planning, Wolfe(1996)