صفحه 1:
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشکده مهندسی منایع
مدیریت دانش
Knowledge Management
آشنایی با مفاهیم
دکتر عباس افرازه
نیمسال اول ۱۳۸۹-۹۰
صفحه 2:
کلیات
* رشد دانش در زمانهای اخیر بسیار سریع بوده. به گونهای که در
قرن بیستم. ۸۰ درصد یافتههای فناوری و دانش و نیز ٩۰
درصد تمام دانشها و اطلاعات فنی. در جهان تولید شده است
(۰۵۵۵» و هر پنج سال و نیم. حجم دانش دو برابر میشود
(عصر انفجار دانش) «رهه» یب این در حالی است که عمر
متوسط آن. کمتر از چهار سال است. این تحول, باعث ایجاد
نگرش جدیدی در مديريت كسب و كار با نام «مدیریت
دانش»/1/ شده است.
(0) یمه( ملاس ٩
صفحه 3:
میزان عمر کاربردی انواع دانش کسبشده
صفحه 4:
: تمودار رشد انفجار گونة اطلاعات در طرل زمان
8
3
1
5
صفحه 5:
2a
Bh cn ف
۵0 مجه 1820, ۵ 1860 vee
| سيت فرصد اشتفال ملى هر اهالات متحنه در حوزههای مختلف بر حسب زمان
صفحه 6:
كليات
حرکت به سوی جامعه های مبتنی بر دانش
واژه مدیریت دانش در دنیای مدیریت موضوعات
مختلفى را در بر مى كيرد . علت ايجاد اين نكرش به
دليل انتقال و حركت سيستم هاى اقتصادى مبتنى بر
صنعت به سوى جامعه هاى مبتنى بر دانش است .
دانش به عنوان یک منبع ارزشمند
در این نگرش دانش به عنوان یک منبع ارزشمند در
كنار منابعى که قبلا" در اقتصاد مورد توجه قرار داشت
(کار- زمین - سرمایه) به عنوان یک دارایی پر مایه
مطرح می گردد.
در چنین ساختارهایی دیگر صنعت محور نیست بلکه
محور دانش است و در أن دانشكار ان دده مصك»)
به کار مشغول هستند .
صفحه 7:
صفحه 8:
چرا مدیریت دانش حائز اهمیت است؟
برخورد هوشمندانه با منبع دانش یک عامل موثر و مهم برای موفقیت
* دانش موتور تولید کنندة درآمد
* دانش یک دارایی مهم و استراتژیکی سازمانی
* رشد روز افزون مشاغلی که بر پایخ ایجاد و استفاده از دانش قرار دارند
* همگرایی تکنولوژیهای اطلاعات و مخابرات و آمدن ابزارهای جدید در اين ارتباط
اگر کشورهای در حال توسعه به دانش همچون کشورهای توسعه یافته توجه
نکند فاصله علمی-اقتصادی و.. بین کشورهای ثروتمند و فقیر افزایش مییابد.
اشتغالزایی: در سال ۲۰۰۲ در کارهای خدماتی در سازمان های پیشرفته 96۸۵
از - 9۰۸۰ شاغلین در پستهای مرتبط با دانش مشغول به کار بودهاند.
*_ اقتصادی: دانش قریب به ۰ 90۶ ارزش افزوده ایجاد شده در سازمانها را به
خود اختصاص داده است.
اجتماعی: در هر پنج سال دانش دو برابر میشود و اين در حالی است که تقریباً
نیمی از آن در هر سه سال کهنه میشوند.
* تحقیقات: هریک دقیقه یک فرمول شیمی, در هر سه دقیقه کشف یک رابطه
فیزیکی و در هر پنج دقیقه یک موضوع جدید در علم پزشکی کشف. ایجاد و
ابداع میشود.
صفحه 9:
ویژگیهای سازمانهای (جامعه) مبتنی بردانش
مهم تره
o
عوامل
خانها
نظامیان
bal jis
2
برس
تأمین
اجتماعي
متونتهاً
تحققاز
زیرساخ
بر پایه
قدرت
بر پایه
سرمایه
پیامدها/
مهمترین
مشکلات
زور
مهم تره
uo
عامل
تولید
زمین |
کار
بنترزهایه
/ کار
مهم ترين
محصولات
محصولات
كشاورزي
محصولات
صفحه 10:
دیدگاه
موضوع
قدرت مدیریت
چالش قدرت
نقش مدير
اطلاعات
تولید
جریان دانش
عايدي اصلي
خمیرمایه تولید
محصول
جریان تولید
تأئیز اندلزه:
رابطه با
دیدگاه صنعتي
مولد هزینه - منبع
وابسته به سطح سلسله
ضراعت
کارگران در مقابل
سرمایهداران
ریاست بر زیردستان
ابزار کنترل
فرايندهاي کارهاي فيزيکي
منابع فيزيكي براي ایجاد
محصول مادي
از طريق هرم سازماني
مادي و ملموس
سرمايه بولي و توانايي
انساني
ملموس و مادي (سخت
افزاري)
متوالي" (محرك ماشین)
سهم اقتصادي در فرایند
تولید |
از طر یه ماز ار
دیدگاه دانش
مولد nals و سود
وابسته به سطح دانش
دانشکاران در مقابل مدیران
حمایت از همکاران
ابزاري براي ارتباطات , منبع
تبدیل دانش توسط دانشکاران در ساختارهاي
مادي / غيرمادي
از طریق شبکههايي از مجموعههاي دانشي
غيرمادي / مادي, ايدههاي جدید تحقیق و
توسعهء مشتریان جدید
زمان و دانش
ساختارهاي ناملموس - فکر - نرمافزار -
مفهوم آفريني
محرك ايدهاي» متنوع
هدف در شبکه اقتصادي
تعاملی از طربة شبکهها
صفحه 11:
ات نبود مدیریت دانش
© عدم نشاندهاى ابداع و ابتكار,
© عدم اولويتبندى و استفاده از انواع دانش,
٩ دانش خارجی دیده نمیشود.
٩ دانشگرهای جدید را نمیتوان جذب کرد.
مدیریت سیستم اطلاعاتی, استفاده یا پذیرش نمیشود.
مخفی و سیاسی کردن اطلاعات,
isp © شدن کارشناسان از سازمان باعث 1
٩ احتکار دانش به جای ازدیاد آن.
٩ دانشکارهای داخلی را نمیتوان پیدا نمود.
٩ چیزهای مهم و اساسی فراموش میشوند.
6 استفاده محدود از دانشهای موجود.
٩ نبود مستندات در خصوص تجربیات به دست آمده از پروژهها و کارهاء
8 تولید خودکار دانشهای بیاهمیت و بیربط
٩ فرایندهای فرعی پیدایش دانش,
* دانشهای بیرونی, نهادینه (درونی) نمیشود.
* دانش ارتباطات اجتماعی مورد توجه قرار نمیگیرد.
© هزینه ایجاد دانش بالاست,
٩ کمتوجهی به مستند نمودن و ضیط دانش بر محور استفادهکننده آن,
نبود ساختار مناسب برای تسهیم سریع دانش.
٩ ترس از تسهیم دانش و ناتوانی در تسهیم آن.
٩ سیستم انگیزشی نامناسب برای تسهیم دانش و توسعه آن.
٩ دانشهای حساس و منتقدانه برای تصمیمات در اختیار نیست,
٩ ضعف در ترجمه هدفهای سازمان به هدفهای دانشی,
© خبرهها و کارشناسان, خود را بازنشسته یا سازمان را ترک میکنند و..
اد شکاف در سازمان میشود.
صفحه 12:
ها هت ه ه ه ه ه ه ه هه ه ۵ 2
5-2-5
مشکلات نبود مدیریت دانش
@ ما همکاران خود را به حد کافی آموزش میدهیم
8 اما به آنها اجازه نمیدهیم که دانش خود را به کار گیرند؛
٩ ما چیزهای زیادی را در پروژهها فرا میگیریم.
به دست آمده را منتقل نمی
© ما برای هر پرسشی یک خبره داریم.
8 اما کمتر کسی میداند که چگونه میتوان او را پیدا کرد؛
@ ما همه چیز را به صور اي مستتذسازى مىكتيم»
6 ما افراد با موش را استخدام میکنيم.
# اما يس از چند سال. او را به نفع رقبا از دست میدهیم؛
٩ ما همه چیز را در مورد رقبا و همستخهای کاریمان میدانیم.
8 اما کمتر در رابطه با خودمان میدانیم؛
ما همه را در تسهیم دانش تشویق میکنیم.
8 اما دانشهای حساس را برای خودمان نگاه میداریم؛
٩ ما هماهنگیهای لازم را برای یادگیری دیگران فراهم میکنیم؛
اما هدفهای آموزشی خود را نمیشناسیم و ..
صفحه 13:
دستهیندی انواع دانش
دانش بر مینای شناخت و تخصصهای رشتهای
دانش روشها: از طریق آن. مهارت تشخیص پایهای
روشهای گوناگون و شبکههای آنها به دست میآید.
دانش تجربی و آموزشی: این دانش بین دیدگاههاء
تجربیات و آموختههایی که در طول زندگی به دست
آمده است. پیوند برقرار میکند.
* دانش سازمانی رسمی: شامل نحوه و ترتیب
موضوعاتی نظیر نرمهاء هنجارها. برداشتهای کیفی و
اصولی که رفتار انسان بر آن بنا شده است. میشود
صفحه 14:
دانش بر مبنای آشکاری - ضمنی (ناآاشکار) بودن
دانش آشکار[ ۱ [owes این نوع دانش را میتوان مستند و در
بانکهای اطلاعاتی ذخیره کرد مانند: قواعد فرایندها و
دانش ضمنی (ناآشکار):[ ۲ Poca ساون ] گنجینهای ناملموس در
مغز افراد اس که قابل ذخیرهسازی در بانک اطلاعاتی نیست؛
مانند حضور ذهن. واکنشهای مناسب. شم و شهود و...
دانش ناآشکار دارای دو بعد است:
نخست؛ بعد تکنیکی که دربرگیرنده مهارتهای شخصی است و
از آن به دانش فنی 9 (er how /تعبیر میشود.
دوم؛ بعد وابسته به آگاهی که شامل اعتقادات. ارزشها و
الگوهای روحی و شخصیتی افراد است.
اين دو نوع از دانش مجموعا کل دانش موجود را تشکیل
SIDS, 0
صفحه 15:
تشبیه دانش به كوه يخ شناور
<
اجزاء و عناصر 2 55
قابل مشاهده قابل ضبطرذخیره
دانش آشکار بازیابی
اجزاء و عناصر —
نا مرئی دانش عمیقی که به
دائش غير آسانی در قالب کلمات &
Saas
بح مف ةة__ ١
oo SESS كثد تايا الستقادة از ابزار گوناگون .
.كوه.دانشن .را توسعه و يه با لا هدايت نمابيد
صفحه 16:
۰ 5
دانش مثمر. كز 5 دانش موا لد
دانش متمرکز آممسسس»۱)_رسسا: شرکتهای دانشی متمرکز اطلاعات
خامی تولید میکنند؛ مثل شركتهايي که تنها تهیه اطلاعات مالی را بر عهده
دارند. رقابت اصلى آنها تهيه. ۰ جمع آوری و انتقال اطلاعات مالی است و
هيج تلاشى براى تحليل يا توليد اطلاعات جدید انجام نمیدهند. شرکتهای
نرمافزار کامپیوتری. مثال دیگری از شرکتهای دانشی متمرکزاند.
دانش مولد[۲ محسص» سدد]: سازمانهاى خلق كننده دانش در سر ديكر
محور اطلاعات هستند. شرکتهایی که به تولید این نوع دانش مشغولاند.
وقت خود را به نوآوری. خلاقیت و فرستادن تولیدات برای مشتریانشان
اختصاص میدهند و معمولاً | شرکتهای کوچک و انعطافپذیری هستند که
برای بالا بردن دانش هرفهای کار میکنند؛ دفاتر مشاوره و شرکتهای
تحقیقاتی و طراهی. بهترین مثال از شرکتهای خلق دانش میباشند.
صفحه 17:
دانش مولد
با توجه به اینکه نیاز دنیای کنونی» فهمیدن ظرفیت
حل مسائل و توجه به تغییرات محیط است. از این رو
تمرکز و توجه نباید تنها معطوف به پیدا کردن
پاسخهای درست باشد.
OSL یافتن پرسشهای درست نیز مهم است؛
به دیگر سخن آنکه نخست. یافتن كارهاى درست
بعد انجام درست انهاست 99 مسهم) ).
29 جام در نها
صفحه 18:
انواع دانش مورد نیاز سازمان
* معمولا مدیران. سعی و تمرکز بر بهینهسازی
فرایندها دارند و تلاش میکنند. با بازسازی
ساختار. مدیریت منابع انسانی و مدیریت پروژه
آنها را سروسامان داده مدیریت کنند. بتابراین.
میتوان «دانش» در سازمان را برای اصلاح يا
حل مشکل افراد. فرایندهاء پروژهها یا نحوه
هدایت آنهاء مورد استفاده قرار داد ( ,0
909
صفحه 19:
انواع مختلف دانشهای مورد نیاز در سازمان
دانش مورد نیاز:
دانش bel
دانش ضرايفد
دانش gu انسانى
دانش پروژهای
دانش هدایت» کنترل
به منظور؛
تغییس در ساختار
بهيندسازى فرايند
مدیرریت منابع انسانی
یکپارچه سازی تخصصی
شناسایی مفید بودن طمرحها
صفحه 20:
:دانش ساختاری
* دربردارنده قواعد ساختارهای مناسب سازمانی و
نحوه تغيير آن استت و مواردی همچون ساختار
تخت. گروههای خودگردان کاری و شبکههای
کار مجازی را به عنوان اصول در دستور کار خود
دارد.
صفحه 21:
:دانش فرايئد
به وسيله اين نوع از دانشء تجزيه و تحليل
فرايندهاى كارى و به دنبال آن بهينهسازى
آنها ميسر مىشود. در اين زمينه. معمولاً
تغيير جريانهاى كارى و ايجاد شكلهاى
جدید ارتباطی و فرایندی انجام میشود
صفحه 22:
دانش منابع انسانی:
* این دانش, شایستگیها و قابلیتهای
همکاران داخلی را در نظر دارد و در
رابطه با حوزه کاری سازمان. شامل
رقباء مشتریان» مشتریان بالقوه و
متخصصان بیرونی میشود
صفحه 23:
:دانش پروژه
* مهارتها. گزارشها؛ تخصصهای[ | ««سم/ ذخیره یا کسب
شده در رابطه با نحوه انجام كار را مورد توجه و مطالعه
قرار میدهد. همچنین مدلهای حل مسئله 9 ابزار مربوطه
که در پروژههای دیگر مورد استفاده موفقیت آمیز یا
غیرموفقیت آمیز قرار گرفته و مستند شده به این حوزه
مرتبط است. در پروژهها. معمولاً دانش و تجربه زیادی به
دست میآید که باید آن را ذخیره کرد و بهترین آنها را
به کار برد ۲ نس [est
صفحه 24:
:دانش هدایت.
*دانش واکنش سازمان در مورد
شناسایی و نحوه دستیابی به هدفهایی
است که به قوه درک جمعی. وایسته
است و در حوزه دانش تأاشکار قرار
مى كيرد
صفحه 25:
انواع دانش با توجه به سطوح (دارند گان) حاملان آن
* دانش فردی[! اك مظ-د!ا]: مهمترین منبع دانش در سازمان که به مدارک و
تحصیلات رسمی و تجربیات و ویژگیها و تواناییهای فردی وابسته است.
* دانش جمعی[۲ 07()]: اين دانش در گروه ظهور مییابد و زمانی مطرح يا
ایجاد میشود که مجموعه دانش افراد در گروه از دانش فرد فرد آنان بیشتر
باشد (شرایط کار گروهی و ایجاد همافزایی نیرو [9 ۲۷۲) و چنانچه
شرایط مناسب باشد. دانش گروهی, بیش از جمع دانش تک تک افراد خواهد
بود. در این حالت دانش به صورت شبکهای پویا عمل میکند.
* دانش سازمانی[۴ #سحس]: به صورت خاص و به فردی خاص وابسته
نیست, بلکه یک شکل عملیاتی از دانش موجود در سازمان است. مانند اصول
استاندارد شده عملیاتی, کد گذاری. روشهای فرایند کاری مستند شده عادات
نهادینهشده در فرهنگ سازمانی و ....
صفحه 26:
انواع دانش از منظر کامل نبودن
دانش ناکامل: بخشی از یک محدوده را نشان میدهد.
8 دانش نامطمتن: نداشتن اطمینان از آنکه آیا کارشناسی انجامشده در
یک موضوع خاص. درست است يا خير؟
© دانش ناكافى: فرد. بخشى از دانش را درخصوص موضوع. مورد نظر
دارد. ولی به همه مشخصات آن احاطه ندارد.
6 دانش نمونهای[/۳۳۳۳۷/۳۳]]: فرد. دانش اولیه را در ارتباط با موضوع
ایجاد میکند. ولیکن ممکن است. این دانش در رابطه با نمونههای دیگر
صادق نباشد.
e دانش متناقض: در اصل, این نوع دانش ادعایی را نمیتوان دانش
دانست. چراکه باید توجه کرد. گاهی علت ایجاد اين امر. تغییر شرایط
است؛ یعنی اینکه دانش پیشین در شرایط جدید پاسخگو نباشد. پس دیگر
نمیتوان آن را دانش دانست و به آن اتکا کرد.
صفحه 27:
توع دانش
Noles
ناآشکار
دروني
Pleas
کد شده
رمز
شدها3/
5
ادراكي1
3
محاط
شده در
گروهلق؟
جامعه
پذيري
رخداد 18
توضیح
دانش مخفي: فرد نميتواند همه آنچه که ميداند.
توضیح دهد, لذا ميتوان بخشي از آن را به صورت
رودررو تمایش داد (وابسته به فرد)
با درگیر شدن به کار به دست ميآید (کارپروژهاي),
(وابسته به فرد).
دانش مستند و مکتوب شدهاي است که به صورت
کتاب, بانك اطلاعات در رابطه با کارکتان, مشتریان,
نحوه انجام کار و تولید گزارشها و ... ارایه ميشود.
يك نوع توانايي و قابلیت است که فرد به کمك آن
ميتواند با موضوعات جدید و نامشخص, برخورد
مناسب داشته باشد؛ (مثلا يك صنعت نو
ساختاري اجتماعي دارد که از طییق گروهها, زبانها و
فرهنگهاي مختلف ایجاد شده است.
با توجه به رخدادهاي دروني و بيروني به دست
نویسندگان / سال
Polany 1967 /
Nonata 1991/1994
Nonaka / Takachi.
1995 Itedlund
1994
Zuboff / 1988 /
Blackler 1995
Nonaka / Takeuchi
1995
Zuboff 1988
Backler (1995 ).
Collins ( 1993 )
Blackler (1995 )
Praha lad / Bettis
(1988 )
Argyris/Schoen
(1978 )
Berger / Luckam
1994 Astlegl
Zawafo 1992 -
Collins 1993
Krogh / Roos 1996
suse
ی
صفحه 28:
نمی +13 - ) -
* علائم با استفاده از قوائد ساختن عبارت تبدیل به "داده"
می شوند .
* داده ها با تغییر مفهومی تبدیل به " اطلاعات" می شوند .
* اطلاعات از ترتیب . ترکیب و شبکه شدن "دانش" را ایجاد
می نماید .
* درک تفاوت بین داده . اطلاعات و دانش و یکپارچه سازی
آنها از ملزومات رهبری و مدیریت دانش در سازمان است
* به جای جدا دیدن این عوامل آنها را به صورت پیوسته دید
صفحه 29:
پلههای دانش
* داتش :اطلاعات. تجربه.
کارایی و آمادگیی است که
فرد درز مان مناسب در
اختیار قرار میده اطلاعات
؟ اطلاعات: اطلاعات زمانی ایجاد
میشوند که انسان به دادهها
معنی میبخشد د.
۴ دادهها: سمیلهایی داده
(نشانههای) از چگونگی و
کمیت واقعیت هستند
دانش
صفحه 30:
روند تاریخی مدیریت داده تا مدیریت دانش سداس
که تال ۱9۱۰
سر الا تا
kk Je
eo
صفحه 31:
زنجیره مدیریت: داده. اطلاعات و دانش و ملزومات آن (افرازه, (IMAP
طرامیرآماده سازی
/انتقال/نمايش
صفحه 32:
داده ها- |
داده هاء رشته واقعیت هایی عینی و مجرد در مورد رویدادها
و
از دیدگاه سازمانی دادهها به درستی یک سلسله معاملات
ثبت شده منظم تلقی شده اند.
مثال: وقتی یک مشتری وارد جایگاه بنزین شده و باک
خودروی خود را پر می کند. در واقع معامله ای اتفاق افتاده
که به نوعی می تواند به عنوان « دآده » توصیف شود. زمان
انجام معامله؛ حجم کالای خریداری شده و مقدار پولی که بابت
آن پرداخته می شود. هر یکه داده ای خاص به شمار می آید.
این داده هاء فاقد هر گونه اطلاعاتی درباره علت انتخاب این
جایگاه بنزین توسط مشتری و مراجعه بعدی او هستند.
صفحه 33:
داده ها-۲
سازمانهای نوينء معمولا دلده ها را در یک سامانه فناوری
ذخیره می کنند.
شرکتهاء مدیریت دلده ها را از نظر کمی بر حسب ظرفیت.
سرعت و هزینه ارزشیابی می کنند
وقتی به داده ها نیاز داریسم آیا در اختیارمان قرار
میگیرند ؟
آیا نیازهای ما را تامین می کنند ؟
آیا می توان از آنها سردرآورد؟
* داده ها مواد خام عناصر مورد نیاز برای تصمیم
گیری به شمار آورد
صفحه 34:
اطلاعات
اطلاعات يعنيٍ « داده هاي مربوط و هدفدار » به
بياني ديكّر داده ها به تنهايي « مربوط » و «
هدفدآر » نیستند. 1
نوعي «ييام» به شما مي آید. پیام مورد نظر ما
معمولا به شكل مدر ب يابه صورت
ی اه
el ویب « فرستنده » ارسال شده و به
a سیله « گیرنده » در فت مي شود.
« تنا كبر نده مي نوات مشخص كتد گنه eee
هاي SP افیا اطلاعات بوده و او را تحت تاثیر
قراردا]
٠ داشتن ارتباط و هدف, ويژگي اطلاعات
2 است.
صفحه 35:
اطلا عات / ابزار-معیار :
* در سازمانها؛ اطلاعات از طریق شبکه های نرم افزاری و سخت
جابه جا و توزیع می شوند
۰ ارتباطی سخت. قسمتهای مشخص و قابل دیدن دارد :
ول ۳ نتن هاى ارسال» و های ماهوارهای. پست خانه هاء
ی منازل و جعبه پست های الکترونیکی,نماذهای ارتباط سخت
افزاری هستند. شبکه ارتباطی نرم.گمتر قابل رویت است.
* معیارهای سنجش کمی مدیریت اطلاعات. شامل مبادلات و ارتباط
میشود . مثلا پست الکترونیک چند مشترک دارد؟ و کاربران
«لوتوس بوتز» چند نفر هستند؟ چه تعداد پیغام در مدت زمانی
مشخص مبادله میشود؟
9 معبارهاى سنجش كيفي, میزان اطلا ar رسانی و قابل استفاده بودن
اطلاعات را نشان مى دهند : مثلا 1, يا بيغام دريافتى»ديد جديد به
من می دهد ؟ يا اين پیغام به من کمک می کند که شرايطى خاص
را درک کنم,تصمیمی مناسب بگیرم و يا مشکلی را حل گنم ؟
صفحه 36:
چند معیار مهم برای تبدیل داده ها به اطلاعات
مربوط به متنی مشخص : هدف از گردآوری داده ها را می
دانیم.
- تقسیم بندی شده : بخشهای کلیدی و تعیین کننده داده
هارا مى شناسیم.
-_محاسبه شذه : داده ها ممكن استته با محاسبات رياضى و
آمارى تجزيه و تحليل شوند.
- اصلاح شده : داده ها غلط گیری می شوند.
- خلاصه شده : داده ها ممکن است در حجم کمتری خلاصه
شوند.
* معمولا محاسبات. خلاسه سازی و طبقه بندی توسط *
انسان" صورت میگیرد.
° مشکل. اشتباه گرفتن اطلاعات یا دانش»
٠ با فناوری انتقال آنهاست.!
صفحه 37:
دانش
دانشء مخلوط سیالی از تجربیات. ارزشها.ء اطلاعات جدید به دست
می دهد.
دانش, در ذهن دانشور (عبس جلسسست) به وجود آمده و به کار
می رود.
دانش در ساز مانها نه تنها در مدارک و ذخایر دانش, بلکه در رویه
های کاری. فر آیندهایی سازمانی» اعمال و ee مچسم میشود.
مدارک و ذخایر دانش, بلکه در رويه هاى كارىء فرآیندهایی
سازمانىء: اعمال و هنجارها ' مچسم میشود.
دانش, به شکلهای پویا و نیز انباشته و ایستا قابل تصور است.
دانش از اطلاعات و اطلاعات آز دادهها ريشه میگیرند.
تبدیل اطلاعات به دانش در عمل بر عهده خود بشر است
دانش, ساده د و روشن نیست. مخلوطی از چند عامل متفاوت است.
سيالى است در عين حال ساختهای مشخصی دارد و نهایت
اینکه مجازی( ۲۰ ,سس و شهودی(سمه) است.
صفحه 38:
صفحه 39:
دو وظیفه و بعد در مدیریت دانش
مدیریت بر دانش/۱ مس ۳ 0)/: آمادة
سازی و تبادل دانشی که در سازمان موجود
است. منتها به صورت اثربخش و کارا.
مدیریت برای دانش/۲ دعس :[Derrergay Por
گسترش دانشهای جدید و یادگیری تجربیات
دیگران. منتها به صورت سریع و هدفمند (ایجاد
شبکه کاری دانش).
صفحه 40:
سطوح مدیریت دانش
باید به مدیریت دانش به عنوان یک طرح مدیریتی یکپارچه نگریسته شود
که؛ بر هدفهای استراتژی تمرکز دارد (بنا شده)» بر محور فرایندهای
کسب و کار حرکت میکند و از فناوری اطلاعات کمک میگیرد (2000 dy,
@ مدیریت استراتژیک دانش: قابلیتهای اساسی و فرایندهای مرکزی یک
سازمان را شناسایی و از طریق آنهاء هدفهای دانش مورد نياز را تعيين
یا هدایت میکند.
© مدیریت دانش بر مبنای فرایندهای کسب و کار و دانشهای مورد نیاز,
فرایندهای کاری را شناسایی کرده و برای آنها ساختارهای مناسب دانش
را پایهگذاری میکند و همچنین فصول مشترک مابین فرایندهای کسب و
کار و فرایندهای دانش را مشخص مینماید.
۵ فرایندهای دانش از طریق ساختارهای دانش و ایجاد وظایف مناسب
انسانی در سازمان نهادینه میشوند.
صفحه 41:
* مدیریت دانش؛
کسب دانش
درست. برای
افراد مناسب. در
ژمان صحیح و
مکان مناسب
است ( پت رش)؛
به گونهای که
آنان بتوانند برای
دستیابی به
هدفهای
سازمان. بهترین
استفاده را از
دانش ببرند
تعریف مدیریت دانش
صفحه 42:
تعریف مدیریت دانش
جمع بندی
* مدیریت دانش» فرایتد کشف. کسب. توسعه
و ایجاد. تسهیم» نگهداریء ارزیابی و بکارگیری
دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد
مناسب در سازمان است که از طریق ایجاد
پیوند مناسب بین منایع اتسانی فناوری
اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاری مناسب
برای دستیابی به اهداف سازماتی صورت
میپذیرد.
صفحه 43:
ارکان مدیریت دانش
انسان - ساختار - تکنولوژی
* انسان, سازمان و فنآوری ابعاد اصلی مدیریت دانش را
تشکیل میدهند OS به صورت یکپارچه و توامان
میبایست مورد توجه قرار گیرند.