صفحه 1:
0 ac ROS Rn a)
۱ eee ee
ارائه دهندگان:
پری تسا سالاری لک
er re) رت
صفحه 2:
0
۱ ال
INS
\ 5
پچ
تجربه ها
صفحه 3:
aN
معرفی اجمالی مدیریت دانش #
صفحه 4:
(0
۳ |
ا دود RRA
ie SoM
| نوناکا
| ویگ
صفحه 5:
لكك “السام
دانش به معنی"اظلاعات
تا
اماا..:!
تعریف دانش:
> هركونه,اظلاعات"يَرّدازش_شده:اق'كه در جهت,تحقق
اهذاف:يتك سازمان"مفيد باشدءوبه(نؤاعى دانش است.
Bere 2225-2
ا ا 0 2 020 5
صفحه 6:
تقلنيم بندلى دانقل:
wel) os 5p A sls + را
ل 0001
(Soa Re te
(aan Ree دانش چه **
صفحه 7:
مئ تورانا دانشارا بؤازؤواى يىك“ظطيف ترسيد(كرد:
* یک شر,این طبف»:دانشی که در قالب توشته هاء فیلم»
عکسن و ... منثقل می,ننود. که"ذآنش کد«شلاه یا آشکار
ور 412 ۳
Reng PORNO كت ل ل CCR ae aL
بصیرات. تجزّبه و ....را"دازیم که به,رراحتق قال کد كردن
4 Pee Ooo war eestor)
مى نامند.
صفحه 8:
7 در بنازیمان دانش محوز» دانشن مهمترین دارایی سازمان
انشت» یادگیری مهمترین مهاررت آنسانهاست,وببنالاخریه
Rene Rah rr eS Ce pepe rer Uae
صفحه 9:
پاسخ به سوالات زیر می تواند میزان مدبریت و تسلط بو
سرمایه های,دانشی را مشنخص نماید:
ney ل DET SES NU DIE TERE
۱ ORS -e ES
9 ا ا Pet yee ig
eee keene Woo Brees لت
از.دشت ماامی.رنود؟
< آیا تاکنون ببعی در استخزاج دانش مهارتی"برَسنلمان که در اذهان
yeeros rie إن
POG Ee Eee PS Baca cap CO ea Rs POSE
ادائش قدرت است“؟
صفحه 10:
5 TOE Perce Te NErD STEED g
خداحافظیمی کنیم؟
a ایا میتوانیم بدته دانشنی خود را بفزوشیم؟ بسق دانشی شورکث
رقیب را چقدر حاضریم بخریم؟
kate eco pee] RIE Car CCW Ng Wt] Ep RESCUE” RPK HE
آیا برای دستیابی,بة داتش"های ررقابتت پذیر و برنده»هف گذازی
۱ ۱ eer er)
صفحه 11:
SN UNCER SDL Ey
0 IS SET Senco wea) Tony hea
ree Te TR SRS Ne SRS yt
ا
| مدیریت,دانش کوشتشی برای تبدیل"ذانش ا 100
اننتثاتى)«تة"دارايى..مشتتزرك سازمانيج((تتتانايه فكرى ساختارى)
2
صفحه 12:
مدیریت دانر,(مدیریت,شرمایه هاط پنهان شما
OT LOLS TS Sante SEs Senne Rane
IGE TS ا كا ل ا ا SR ۱9
BOP Wee NCD phe 5 Sewers eB)
0۳
تک ۱۳
Syd
صفحه 13:
ا
لخ ا ا ١د ا نك
1
68 مدیریت pe areca 0
Rn JN 38
pees ap ee on ire erica La (
مدیریت کرد
صفحه 14:
Takeuchi.» Nonaka Js»
Tacit knowledg: غ10
knowledge
5 Explicit
knowledg
Knowledg ۹
e
Tacit Explicit
knowledge
5 2 ند
سس Explicit Explicit
knowledge knowledge
صفحه 15:
فررایند هیاین مدیرریت دانثل:
صفحه 16:
سنازمانئ كه بدا خوبى "اين فرايندهنا را مديريت كند» سازمنائى
دافشی SB or
پرسنل چنین سازمانی داتش ور-یا دانش,کاز نامیده,م شود.
4 "۷
شناسايئ منابغ دانثنى,دريؤن و بيرون"شازمان در اين,حوزاة
بسیار مهم است.
4 د
فرایندی که طی آن دانش مورد نیاز در داخل سازمان خلق می
my
صفحه 17:
9 2
كت ISS ESS ye hie Nee See:
0 ل
اين.كه جه دانشتى در كا ورتاكى باقئجتمائد و اين نكهدالاق جكونة
ا SED ES cate Ae eS
را شامل می شود.
2
م
دانش,باید به راحتی در سازمان تبادل شود.
صفحه 18:
42
MDS epee eS SO ae ل ا
ل ۱
۷
در پایان هر سیکل دانشی»,بایشتی دانش به,دشت آمده به لحاظ میزیان
رشدی که در سازمان ایجاد,نموّده» اززیابی شود
صفحه 19:
نكاتا مهم:
© ,خداكثر سازئ سرعت
8 حداقل سازی هزینه
ا ك2
0 6
صفحه 20:
مديزيْت دانش_از" نكاه
6060
(بسنياد (Crp
صفحه 21:
ذو ,عامل مذيريث' دانش:
8 تمرکزبر کارکنان
SSS eee Soils
صفحه 22:
تعریف؛ مدیریت دانش
Waly ا SNR ۱
او op rer ا ا pe ل Cesar ents
{ESRC eio TCC Sem Cy Meee ancy RUC CCB Ue)
Wee Se CE De MER ECE) OL ewe ec Re
صفحه 23:
برخئى از جالشهاي مديريت دانش
#* اشتباهات!برهززينهإبه دليل عدم نبت ثبت يا,تخليل اشتباهات قبلي تكرارا
من
FOES IP Pe renee Ceres يروذههاي
eK ا ا ل UPR
ES SSE eee oe Ree Bg اقم
2 :
ا ۱ ۱9۳ گذاشته نميشود و
ب ۳
** فقط يكينا دو.تن"از كاركنان.ان"“دائش مهم و حساسن بز اخوردارند؛
ل ا ا ا ا ا
محصول,یاازآدست رفتن فرصتها ميشود؛
* کارکنان به دلیل عدم دسترسي به منابع دانش» دلسرد.,و,نار,اضي.
ميشوند.
صفحه 24:
3 ۹
مراحل عملیاتی کردن مدیریت
صفحه 25:
a RN eh ROL Ne
صورت,كيردءجزا!كه تغيين ناكهانى باعث'از دست رفتن سرمايه
هاى موجود ميشود.
انتخاب یک رویه ی پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی
باید با در نظر گرفتن :
| رفتار کنونی سازمانها
| منعطف بودن محتوای برنامه در سازمانهای متفاوت
بهره گیزی ۱
ار را
باشد
صفحه 26:
مراحل پیاده(سازای طدیریت:3آنش در«فتازمان
ات
رت
11
ess 700000
لجرلءوطرح پایلوت
ادلمه مستفلمدیریتدانش
صفحه 27:
را رت
lod. | ا (ace)
مفاهیم مدیریت دانش در سازمان(پیشرفته)
ree | ريه
8 فرهنگ سازمانی تسهیم دانش
8 جكونه سطحاذانش سانان را أفزايش.دهيم؟
OSE SD COTE |
8 راه حل های پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانهای مشابه
صفحه 28:
ارزیابی سظح,دانشیی سازمان
et at See eI را
ضغف:و قدرت.شازمان دن ابعاد مختلف ساختار و تكنولوزى و
SRP IY
صفحه 29:
uy تشتکیلآتیم دائش
8 تشكيل:تيم هاى. منذيزيت دانش در سطوؤّح مختلف:شازمان از ميان
eer) 0
صفحه 30:
تذوین چشم,انداز(دانثل
۱ re Pea |
00 KP ACN Is rep rere ل npep pny)
BB (ORG een Fe ers tree) |
طرح پایلوت.
صفحه 31:
Sl Gb Gl yal
بررسئ مجذد طرح يايلوت از نظز هزينهءتامان لازم,برزاى 1
Perera cree ا
۱۰۵5 ۳۱ ۱۱ ۱ Ve LIS D5 yeep |
Fyre رت ی Re S/S We" FOSS EL |
اززیابی عملکرد مدیریت دانش.
صفحه 32:
ادامه مستفل(مدیریت دانش
| اجرای مدیریت دانش در بخش های دیگز سازمان دز صورت
رضايت بخش بودن نتيجه ى بيادة سازى,در بخش بايلوت.
ee | ل ا 0 002
چارت ا های دیگر
سازمان:
صفحه 33:
ا ۶۱
شرکت"کالیبر و" يك كمپاني بزرگ ازوپايي دازويي با آزمايشگاههاي
So ewe Tees TESS" 1
mB Re ce)
صفحه 34:
پررورژ م(سنیستمغذی ریت دانش کالیبز و
| ا ا ا ا ا ا
تحقيقاتي برباي توسعه داروهاي جدیدبود.
و
کنفر انسی(19912)) با گفتگوی «پاسکال دلاکارت» و
bss Tener Varo CURES EYE At 10
۳ ee Sen ere at
داخلي اينتزانت به عنوان بخشي از سيستممَديريت دانش در
يك شركت بود:
زک دلاكارت مدير يكي از آزمايشگاههاي بزرگ
تحقيقاتي بود.
صفحه 35:
2
شوارتز وا بل؛نورث .
8 آغاز فعالیت تیم با مطالعات روي 60,,و همچنین شرکت.
Re See BES)
ye | ا BAN rie peer ere
كاركنان كمباني در مكانهاي مختلف. براي شرركت در طرح
«فريوشكاه دانش».و+«اتاقهاي الكترونيك».
صفحه 36:
نیم زمان خاصني را جهت تحقق پروژه مشخص نکزّد.
۳ CME ECPI. |
RXPON RV os Ce nceten in re eorviptper ee
8 به علت محدوديتهاي بودجه و" هزینههاء آنها فقط قادر به ملاقاتهاي
Ee Ses reer
8 کارکنان به دلایل نداشتنوقت كافي. فشار: ناشتي از اولويتهاي
or eB سل ۱3
نمي كزدند.
e Shed | الا ا ات ا ل ave
ل ل ۹۱ ۶۱
صفحه 37:
۱ Pee Se SED |
| ass Sh were
RYTS ا Top ern B ESTES |
۱ Ten hm PSC |
RU SIREN ا Bray
ROSE Sasser es ed |
"بدین صورت پزوژه مدیریت انش شرکت کالیبرو با
شكست مواجه شد.
صفحه 38:
۳ ۰ ار VOL
Se SA
o)
۵
ODD OO
Bes ل oe on ES eerste)
۱ Tee ote es)
ree een Se eee ee ST Te ES Ee knee ay
رزهبري تيم
000 [eepcie ec)
SIO ee eee Te eee TTS Shoe)
عدم تخصیص بودجه جداگانه جهت پروژه مدیریت دانش
عدم نهادینه شدن فرهنگ سازماني جهت پذیرش سیستم مدیریت دانش
121111010111 a nT
مقازمت سازماني در برابر تغيين
عدم آشنايي و ناتواني تيم مديريت دانش در شناخت درست سازمان و ارتباطات سازماني.
ال ا ا اا ا ا ا ED Te
صفحه 39:
ل ۰۵( 0۳1
در ابعاد گوناگون پیاده سازي مدیزیت دانش بطورخلاصنه در سه
بخش
Oba Sle
بفناوري
-انسان
Yr Sb Teer rer ۳۳
صفحه 40:
مذیریتدانشی ۵( سازهفال
سازمان مبتني بر دانش» تفاوتهايي با سازمان هاي نسل هاي پیش
از خود.دارد: این نوع شازمان به لخاظ نوع ساختار به گونه اي
perro Beco vWo-* hehe Clan Pee By ۱
OY Ore woes men ae nen ere we ea
شکل گيري « فرهنگ دانشي »۰ واحدهااو فرآیند هاي دانش:پزور»
تسشهيل كنندة روابط دانش" و افزايش دهنده دانش«شكل مي كيرد.
Te eee ra ا ا ا 0
he] ا Berge ca ree
سرمایه ها را بخصوص در مراحل ابتدايي به سرعت افزایش,مي
ذهد.
ادر ادامه به صور.ت خلاصه برخي از راه كارها و روش هاي
پیاده سازي مدیریت دانش در سازمان ذکر مي گردد: و پس از آن
Sete See Te ner eRe EE Peer ees!
ry به:اختصاركفته خواهد شد.
صفحه 41:
مد برریت,دانش درشازمان
eos era | ۱
6 شکل دهي گروه هاي دانشي
ل
را
صفحه 42:
ا eS) Rm رز ۱5
Pee nero e SIRE EB CSO OMB eh Md dae Bg
ار ار
مديريت,ذانش كرفت:
بزاين اساس:0© بروده به صرت همزمان در شركت,آغازاشد.
اؤلين يرؤزه» برنامه ريز استراتؤيك بر اسامن:دانش. بودو
ne ل ا Fey (ee
اين صوزت مطررخ كرد :
«اكر تنها41,03آنجه را كه.مى"ذانست (آنجه در ذهن خَبَركان <0راا/
cers 00
Oe ee pyar hrs re ee EE Te"
سر
صفحه 43:
شرکت 6006 از بزرگترین شرکت های مشاور:"مهندسی
۳
tenant we Nee psn ۱
واقعلى«جامعه و“ديدكاه هائ آنان»..تغزيف نمود: اولين قدم اين
p ا ا ا ل ل 0
io ree irra cern) 5
صفحه 44:
با را
به صورت:
(ACen Og عو 8) 91)»» عملكنند.
اين سازمان ها بيشرفته ترااز ساختازهاى هررمتى و شبكه اى عمل
Qala 5 048 اك ل 00
مى كننذاو به اين ترتيث تنها,كارتوليد دانش:رزااكه ارزّش افزوده ى
۳
ی
صفحه 45:
۱۳ ۱ Te OSs Peery eee eek)
جهان» پروژه شکل دهی تیم های دانقنی مجازی (0:»3
teeth ار ۳
RENTS ae) RISE rN oO NS eR Ese er]
صفحه 46:
PUB OCD SIC. reer ein or]
: قسمت تقسيم نمود
18 ترازنافه مالى
0 ترازنامه دانشی
۱ ا ا ey
0 0 ا
حرفه اى"اندازه كيرئ و سنجش شد:
صفحه 47:
مدیرییث دانش دز آیینه فناوزای
سس ار
8 سنبستم هاي ذخیره سازي دانش.هاي تولیدشده در گذشته
200
8 سیستم هاي نقشه دانش
صفحه 48:
۳3۳۱ Reel RNS Meee NPP VEN
GIS CA Sy? (KT il pls CS 98) OT & T GS yh
۱ cart)
۱ ا 0 ال
أطلاعاث أين بايكاه دائش توسظاكسانى كه بابمثنتزيان مواجه بودند.
CSS ا ل
گوناگون تشویق می شدند: سپس مدیران.این"اظلاعات را مطالعه و.
ویرایش نموده و برای استفاده دیگر اعضا و گروه هاق سازمان منتشر
می کردند.
صفحه 49:
بسیاری از شرکت ها .در مواجه با انبوه اطلاعات و دانش,هاق
Ye ee Cee OOD ee ee) ۱3
به عنوان دام های دانش معرفی شدهو نقشه های دانش شبکه ای با
هدف دستیابی به دانش های تضفیه شده » شکل گرفته اند,
0
صفحه 50:
ل 00 نام مرس مورك
مبتنی بر اینترانت طراحی نمود.اين سیستم بای تشویق آزشیو
SEE EY Soe eB و
cern ارتباط بین مراکز نخبگان سازمان را نیز برای حل متنائل
همچنین دسترسی امکان دسترسی به خبرهای جدید در مورد
orate eRe Rl BITC COCR Dee ep ore oe)
تمام منابع و موتور جستجو برای تمام کارمندان,(کامپیوترهای
شخصتی خود) را ممکن ساخت:
صفحه 51:
ی ۱7
تكنولؤزيكى؛ راه حلئ براى تباذل اطلاعات بين كارشناسان خود در
اقصی نقاط جهان؛ به وجود آورد.
صفحه 52:
مذيرايت دانش دروقتابعانطاني
30 OS eee Ree |
ERC rr we See |
صفحه 53:
۱۳ ار Poe NPP VEN
OSTEO B Fer Ee eh Cr Wel wes)
آمریکایی است. نمودار اول نشان دهنده ی میزان دانش های
۱ ye ry
Biv s Ll SES Sie Sve Cis Wes rit) wen
نشان گر میزان نقشخامل های.مختلف دانش در فرآیندهای کاری
است. بر اسائل این نمودار» اکثر فرآیندهای سازمانی نیز بر اساس
ا ا 0 ل
استخراج ا ها وجود نداشته باشد» بخش عمده ای
۱ neers)
صفحه 54:
نه لت رفكي on nds
2“ ۲
oh ۳
7 2
در شم
esi mm an
We wih * Bean
howe 00
صفحه 55:
شركت (180ابه تمنامىاكارشناشان خودء سه.شوال را ابلاغ نمود.
rp ees 30 ey tern i We Vea ATL AC)
۳ ۳ Ss, ۷۵ eV acct ce)
eyes peor ap res WA een od sr ko)
نیاز داریم.
و در نتیجه؛ در.اثر این برنامه» که برای هر روش جدید پاذاشی بر
Eve er) ا RYE OS EB) (OO Oe eee rence
در يك بايكاه جمع آورى شد.
صفحه 56:
یط بياده«تازلاى مديري ت,(ذانش در شرركتة هاى
lus!
ت له
۳
شرکت. لاستیک بارز
5
انستیتو پاستوز ایران
صفحه 57:
ا 9
(Oe RO cD) 5-0000
مدیریت محتوا (Or kOe crac)
پشتيباني گروه (Grow Capper)
پشتيباني انجمنها و جواقع Oe ea)
پشتيباني تصميمگيري سس سل
۱) eas ec) 9
صفحه 58:
مدیریت پروژه (eee oOo)
ل د و (CN
500 ا هس
مدیریت دادههاي محصول ا لاسما
صفحه 59:
با تشک از توجه شما