صفحه 1:
مریریت راوطلبان ورزشی
وكتر رضا انرام
رانشيار رانشّلاه شاهرور
صفحه 2:
سرفصل کارگاه
داوطلب رویدادی 8
آموزش داوطلبان رویدادی
ارهاى اصلى داوطلب 8
مديريت داوطلبان رويدادهاى ورزشى
آداب ور
© 6 يقد بيو
9
برنامه ریزی
۰
۲ انتخاب و گزینش
آشنایی و آموزش
به رسمیت شناختن
۳ _ نگهداری
ارزیابی
صفحه 3:
راوطلب رویراری
Event volunteer
صفحه 4:
مروزه بگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی|۱] مورد توجه بسیاری از کشورها يوده است. اين رويدادها مى توانتد توسعه
اقتصادی, سیاسی, فرهنگی و اجتماعی رابه دنبال داشته باشد.برگزاری چنین رویدادهلیی منجر بهبازسازی اقتصادی(فیزیکی,
اشتفال). ایجاد منلبع و زیرساخت برای جامعه آینده. افزایش غرور ملی و موضوعات مهم دیگری می شود. اکثر مطالعات. به
نقش و تأثیر مثبت لین رویدادها بر شهرها و کشورهای میزبان |
دارند؛ لین در حالیست که تعداد اندکی از لین مقالات به
طور قطعی سیاستگذاران و سیاستمداران را برای گرفتن حق میزبانی چنین رویدادهایی تشویق می کنند.
روج(۲۰۰۰). رویدادهای بزرگ ورزشی را به عنوان "مسایقات کوتاه مدت با نتایج بلندمدت تعریف کرده
اين تعريف مسابقات كليدى موجود در تقويم ورزشى سازماتها و فدراسيونهاى بين المللى را در بر مى كير
بالطبع
Mega Sporting Events -1
صفحه 5:
یکی از شاخص های مهم برگزاری موفق یک رویداد بزرگ ورزشی کمک گرفتن از محیط(جامعه)
به شكل فعاليت هاى داوطلبانه مى باشد.
نيروهاى داوطلب يكى از اركان اصلى ارائه خدمات در سازمان هاى ورزشى به شمار مى آيند و
نقش عمده ای در مو بسیاری از مسابقات و رو- لاحم - نع اشفا كتير
صفحه 6:
| ابعاد تعريف داوطلب |
-١ تمايل آزاد
۲- نسبتاً اجیار
۳- الزام به داوطلب شدن
-١ به هيج وجه
۲- بدون انتظار
_ انتخاب آزاد
۲ حق الزحمه ۳- پرداخت هزینه ها
۴- دستمزد اندک
آ- وسمی
۲ غیر رسمی
۱- مفيد بودن برای دیگران
۲- مفید بودن برای دوستان و وابستگان
۳- مفید بودن برای خود
صفحه 7:
تعریف داوطلب رویدادی
داوطلب در اين رويداد .به افرادى اطلاق مى گردد که از اکنون تا پیان بازیهای کشورهای
اسلامى به جامعه: افراد شرکت کننده و مسئولین بازیها کمک خواهند کرد.
_ داوطلبان بازیهای کشورهای اسلامی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
۱- داوطلبان قبل از شروع بازیها
۲- داوطلبان زمان برگزاری بازیها
صفحه 8:
داوطلبان قبل از شروع بازیها
۲ _ این داوطلبان به افرادی اطلاق می شود که خواستار مشارکت گسترده شهروندان برای ایجاد یک پدیده
لجتماعی می باشند.
گروه های هدف:
عموم مردم. واحدهای تجاری و صنعتی, سازمان های دولتی و غیر دولتی(دانشجویان دانشگاه ها بخش
عمده ای از این افراد را در بر می گیرد).
وظایف:
معرفی بازیهای کشورهای اسلامی و مفهوم خدمات داوطلبانه. افزلیش آگاهی و مشارکت اجتماعی. افزایش
کیفیت خدمات داوطلبانه. توسعه راهکارهایی برای مشارکت گسترده افراد در فعالیت های داوطلبانه.
افزایش کیفیت خدمات شهری ارلئه تصویری جدید از شهر میزبان بازیه؛ پاسخگویی به تماس تلفنی
۴ ساعته, اجرای تبلیغات. جمع آوری اطلاعات: ترجمه مدارک. ارائه خدمات مشاروره ای و ....
صفحه 9:
داوطلبان زمان برگزاری بازیها
داوطلبان زمان برگزاری بازیها به افرادی اطلاق می گردد که مستقیماً توسط کمیته
سازماندهی بازیها جذب می شوند.
گروه های هدف:
مشخصه لین دسته از داوطلبان عبارت است اق برای کمک به رفاه عموی» تسلط
به زبانهای خارجه, برآورده ساختن نیازهای کمیته سازماندهی مسابقات. داشتن
مهارت ها تخصصی و حرفه ای در زمینه های مورد نیاز,
وظای
فراهم آوردن خدمت داوطلبانه با برای ورزشکاران, داوران. گردشگران و تمامی
دست اندركاران اين دوره از باز
صفحه 10:
عمده ترین مناصب داوطلب در بازهای کشورهای اسلامی
2 v
داوطلبان شهری
لین داوطلبان در زمان برگزاری مسابقات دارای مناصب ثلبت و مشخصی هستند. مأموریت لین افراد کمک
به کنترل ترافیک. حضور در مراکز تجاری, مکان های نمایشی و مراکز فرهنگی می باشد. همچنین
لین افرلد در تولید برنامه های تلویزیینی و رسانه ای و جمع آوری اخبار و برگزاری مسابقات هوای
آزاد از جمله دوی ماراتن کمک می کنند.
گروه های مترجمی
حضور در کنار مقامات و تیم های شرکت کننده و ترجمه مدارک و اسناد.
کمیته پذیرش 7
پذیرش مقامات. داوران. مربیان, ورزشکاران خبرنگاران و س
سازمان مسابقات
فراهم كردن تجهیزات لازم برای مسابقات. تدارکات. محاسبه زمان بازیها و امتیازات و
v
صفحه 11:
عمده ترین مناصب داوطلب در بازهای کشورهای اسلامی
۲ مدیریت تسهیلات
پاسخگویی و ضبط مکالمات تلفنی و آگاه سازی مدیران از مسائل و مشکلات احتمالی و -..
” حفاظت از محیط زیست
نظارت و کنترل مسئل بهداشتی در مراکز و مکان های عمومی
۲ توسعه بازاریابی
کمک به مدیریت بازاریابی برای جذب اسپانسر و مشارکت در تنظیم قراردادها.
7 تکنولوژی
کمک در راه اندازی شبکه های ارتباطی و اینترنت و سس
صفحه 12:
عمده ترین مناصب داوطلب در بازهای کشورهای اسلامی
۲ خدمت به تماشاچیان
کنترل بلیت و ایجاد نظم و ترتیب در تماشاچیان
7 خدمات پزشکی و اورژانس
کمک های اورژانسی به تماشاگران و ورزشکارلن و دیگر عوامل
حضور در آزمایشگاه های ضد دوپینگ
مدیریت منابع انسانی
حراست
کمک به رسانه ها
خدمات عکاسی
اداره تدارکات
فروش بلیت
RXR RA
صفحه 13:
شروط لازم برای داوطلبی
۲" درستکاری و ایثار
هر فرد داوطلب براساس میزان مساعدت و کمکی که به افراد و سازمانها انجام می دهد. سنجیده می شود.
خودوقفی, عدم توجه به پاداش و کمک به برگزاری بازیهای کشورهای اسلامی شرط اصلی برای
داوطلبی در این دوره از مسابقات مى باشد.
۲ قانونمندی
داوطلبان بلید در کار خود دقیق بوده و از قوانین تبعیت نمایند. دارا بودن مدارک معتبر در کارها و رعایت
قوانین امنیتی در کارها از جمله این مسائل است.
صفحه 14:
شروط لازم برای داوطلبی
¥ خ
خونگرم
من در سراسر جهان دوستانی دارم. اگرچه فاصله زیادی بین ما وجود دارد. ولی احساس می کنم که آنان
همسایه های من هستند. در اين رویداد افرادی از ملیت هاء نژادها؛ فرهنگ ها و آداب و رسوم
مختلف برای تبال فرهنگ و ارتباطات دور هم جمع مى شوند. داوطلبان به عنوان ييل هاى مرتباطى
منعکس کننده تصویری روشن از جامعه ايرانى هستند. كار مهم آنها تأثرات فراموش نشدنی بر
شرکت کنندگان در لین رویداد خواهد گذاشت.
۲ ایستادگی در کار
هیچ شغلی نسبت به دیگر مشاغل برتری ندارد. هر یک از مناصب در لین دوره از بازيها براى اجراى دقيق
آن الزامی است. بنابراین دارا بودن نگرش مثبت در کار به اندازه اجرای موفق تمامی مسئولیتها
ضروری است.
صفحه 15:
شروط لازم برای داوطلبی
۳ 5 v
متحد و مهربان
تأکید بر کار گروهی: داوطلبی یک فعالیت جمعی است. عملکرد موّثر افرد. بر صداقت و شناخت اعضالز
یکدیگر و احترام متقابل متکی است.
عدم توجه به نفع شخصى
داوطلبان بدون جشم داشت در فعاليت هاى داوطلبانه حضور مى يابند. براساس منشور مسابقات بين
المللى مانند المييك. كميته سازماندهى رويدلد فقط يونيفورم؛ غذا و هزينه اياب و ذهاب در اختيار
داوطلبان قرار مى دهد.
v
صفحه 16:
قوانین مربوط به داوطلبا
v
قوانین استفاده از مجوزها
برای ورود به مکان ها یا مناطق خاص, مجوزها بلید نشان داده شود. در اين مجوزها اطلاعاتی اساسی در
مورد فرد دارنده آن ثبت شده است. این اطلاعات شامل نام. سمت. بخش و نواحی مجازه می باشد.
تنها با داشتن چنین مجوزی داوطلب حق ورود به مکان مربوطه را درد. دادن مجوز یه دیگران
ممنوع می باشد.
۲ قوانین مربوط به وظايف داوطلبان
داوطلبان می بلید در ابتدا و انتها کار خود. ورود و خروج خود را ثبت نماینده قبل از شروع کار » وظایف
کاری خود را مشخص نمایند. بدون اجازه محل کار خود را ترک ننمایند. امنیت و پاکیزگی محیط
کاری را حفظ کرده و لباس های تمیز و مناسب بپوشند.
صفحه 17:
قوانین مربوط به داوطلبان
قوانین مربوط به ارائه خدمات
داوطلبان از فرصتهایی برای ارتباط با مردم کشورهای دیگر با فرهنگ, آداب و رسوم مختلف برخوردار
هستند. داوطلبان بلید به آنها احترام بگذارند و با آنها دوستانه و مودبلنه برخورد کنند. وظیفه اصلی
داوطلبان ایجاد احساس راحتی برای ورزشکاران می باشد.
۲ _قوانین مربوط به کار گروهی
موفقیت خدمت داوطلب در لین بازیها به عملکرد کل گروه بستگی دارد. وقتی کل تیم با هم کار می کنند
موفقیت بیشتری علید می شود. شناخت مأموریت ها و وظلیف تیم. آشنلیی با شبکه های ارتباطی و
ایجاد رابطه خوب با همکاران, تلاش گروهی و حفظ اتحاد برای رسیدن به هدف الزامی
صفحه 18:
فواید داوطلبی چیست ؟
داوطلبى يك فرآيند دو سويه ميان فرد و سازمان کمک گیرنده است كه در اين ميان هم
سازمان و هم فرد داوطلب از اين خدمت رسانى سود مى برئد.
صفحه 19:
به عنوان یک داوطلب :
پر کردن اوقات فراغت
مشارکت موثر در جامعه و ادای دين به آن
شرکت در یک کار گروهی
فرصت توسعه مهارتهای جدید
احساس غرور و موفقیت کردن
فرصت تصحیح مهارت های آموخته شده قبلی
کسب تجربه. سابقه ی کار. آشنایی با افراد با تخصص های مشابه
۹
5
a6 4246
بطور موثر خودتان را معرفی کرده و باعث شناخت بیشتر شما می شو
جستجوی فرصنهای شغلی
یافتن دوستان جدید
احساس مفید بودن و مورد نیاز بودن
مبارزه با خستگی
دستیابی به لعتماد به نفس
يه 4 بت 4
<
صفحه 20:
اس ند داوطلی بازیهای تسورهای امس
به عنوان یک باشگاه یا سازمان :
منابع حمایتی موثر و علاقه مند
تزریق ایده جدید و انرژی مضاعف به سازمان
صرفه جویی در هزینه های سازمان
صفحه 21:
بیشترین علاقه مندی داوطلبان در چه زمینه های نیع باشد:
براساس گزارشات ارائه شده اولویت شرکت نیروهای داوطلب عبارتند از :
دين و مذهب
۴- تندرستی و رفاه
۵- فعالیت های لذت بخش
۶- انجمن های محلی
۷- کار برای جوانان
۸- کار برای افراد مسن
صفحه 22:
داوطلبان در ورزش به چه نوع فعالیتهایی مشغول هستند؟
نقش هایی که داوطلبان در ورزش ایفاء می کنند را می توان به دو صورت طبقه بندی نمود :
۱- نقشهای تخصصی
که این گونه نقش ها نیاز به آموزش لازم و دانش ورزشی دارد.
۲- نقشهای غیر تخصصی
دانش خاص ندارد و داوطلب با كذ,
|
یک دوره فشرده آن را انجام می دهد.
صفحه 23:
داوطلبان در چه گروه سنی قرار دارند ؟
5 ۰
Dela که جمفجت . جهجی جعصق . موه
گرود های ستی
a
د
Source : BMRB national population survey , 2001
صفحه 24:
حضور داوطلبان در امور داوطلبی چقدر از وقتشان را اشغال می کند ؟
بطور کلی زمان مشارکت افراد به دو عامل زیر بستگی دارد:
۱- نقش يا وظیفه ای که افراد جهت خدمت می پذیرند.
۲- میزان تعهدی که افراد به آن سازمان یا گروه خاص می سپارند.
ree
صفحه 25:
کارگاه دا
ul تمام افراد جامعه می توانند داوطلب بشوند؟
همیشه جا برای داوطلبان و داوطلب شدن وجود دارد. کافی است شما در این زمینه فعال باشید
حتماً کر مناسب با زمان و وقت خود را پیدا خواهید کرد
wee De ee ee "تس
۳ که ae
ae
صفحه 26:
چه اتفاقی خواهد افتاد اگر داوطلب هیچ تخصصی در هیچ یک از ورزشها
نداشته باشد ؟
هرچند ورزش کردن و تجربیات ورزشی برای افراد اولین و بهترین راه برای داوطلب شدن در
ورزش است و این تجربیات قطعا باعث توسعه ورزش در هر کشور می شود . اما هميشه
تقاضاهای زیادی برای آن دسته از داوطلبانی که از اين مهارتها بی بهره اند وجود دارد.
صفحه 27:
داوطلب شدن چه شانسی برای پیدا کردن یک شغل بوجود می آورد؟
یکی از مراحل فرآیند انتخاب. بررسی سوابق و پیشینه افراد است. کسانی که به صورت داوطلبانه
به فعالیتی مشغول می شوند به نوعی آینده ی شغلی خود را از اين بابت تضمین خواهند کرد.
چرا که از اين افراد هميشه به نیکی و خوش نامی یاد می کنند.
صفحه 28:
YANK RK HY SRK ب
محدودیت های شخصی داوطلبان
محدودیتهای داوطلب شدن به علت عدم مهارت كافى؛ نداشتن تجارب زندگی و عدم بلوغ
عدم آگاهی کافی در مورد داوطلب شدن
میزان در آمد اند ک افراد
تجارب اند کک در دوران زندگی(از جمله عدم مشار کت خانواده در فعالیتهای داوطلبانه)
عدم پذیرش جوانان ناتوان از لحاظ جسمی
نداشتن وقت کافی
هزینه و مشکلات یاب و ذهاب
محدودیت های جغرافیایی( مسافت زیاد)
زبان و محدودیتهای فرهنگی
تأكيد بر نیاز داشتن به افراد برخوردار از مدارک تحصیلی بالاتر
صفحه 29:
موانع سازمانی کار با داوطلب
افرادی که تازه داوطلب می شوند , نمی دانند سازمان از آنها به عنوان داوطلب چه انتظاری
دارد.
* حفظ داوطلبین مشکل است بطوریکه از هر دو نفر داوطلب فعال یک نفر انصراف می دهد.
در مواردی که فشار کار بر روی داوطلبان زیاد شود . تأثیر سوء این فشار به سازمان منتقل
شده و باعث عدم کارآیی لازم می گردد.
قوانین و آئین نامه ها مشکلات جدیدی بوجود می آورند . مخصوصاً اگر این قوانین در مورد
مسائل سوبوط یه اپپشین و سلافق افزاد باشد:
با ورود داوطلبان به سازمان اين امکان وجود دارد که کارمندان رسمی در کار
مشکل شوند.
۲ داوطلبان مسن یا قدیمی تر اکثر اوقات بر نقشهای کلیدی تسلط دارند که این مسئله می
تواند باعث یکسری تهدیدات برای داوطلبین جوان گردد.
ان دچار
صفحه 30:
آموزش داوطلبان رویدادی
۲ هرا بودن یک تیم موفق داوطلبی. ضامن برگزاری
موفق یک رویداد است. برای اطمینان از سازگاری داوطلبان
با محیط کار و هم چنین ارائه راه حلهای مناسب در زمان
بروز مشکلات. داوطلبان می باید تحت آموزش قرار گیرند.
۱0
> بالابردن أكاهى و مهارت و تخويق داوطلبان به موفقيت
7 اتتخاب افراد مناسب ازهيان متقاضيان
صفحه 31:
اهداف آموزش
3# ند
آشنا شدن با محيط كار
قبل از شروع رسمی خدمات. داوطلیانرویدادی بلید با محیط کاری و شرلیط منصب مورد نظر خود آشنا
شوند. آموزش باید از موارد عمومی آغاز و به ویژگی های هر منصب خاتمه یابد.
۳ افزایش توانایی ها
رویدادهای ورزشی بزرگ نوعی رقابت ورزشی گسترده است که در آن به مشاغل زیادی نیاز است.
داوطلبان لین گونه رویدادها نه تنها بايد از استانداردهاى اخلاقی برخوردار باشند. بلکه بلید از آگاهی
قابل اطمینان برای حل مشکلات احتمالی نیز بهره مند گردند.
صفحه 32:
اهداف آموزش
8 تضمین کارآیی رویداد
داوطلبان بخش عمده اى از منلبع انسانى يك رويداد هستند كه بار مسئوليت زيادى بر
دوش آنها است. يس از کسب آموزش, داوطلبان به بخشهای مختلف فرستاده می
شوند تا با مهارت های حرفه ای خود. خدمات pe براى بالا بردن کارآیی بازیها
ارلته دهند. از اینرو هدف اصلی داوطلبان رویدادی ارلئه خدمات با بهترین
است.
صفحه 33:
اصول آموزش
۱- آموزش عمومی
۲- آموزش حرفه ای
۳- آموزش محل رویداد
۴- آموزش منصب مورد نظر سم
صفحه 34:
آاب و رفتارهای اصلی دارطلب
Basics of Decoru
صفحه 35:
آداب و معاشرت
رفتار خوب
داوطلبان. نمایندگان بازی های کشورهای
اسلامی هستت؛ بتابراین ذر برقزاری ازتباط" |
با افراده می بايد با ظاهرى خوبء آدابى
عالى و مؤدبانه صحبت نمايند.
صفحه 36:
آداب و معاشرت
۲ نگرش مثبت
داوظلبان مى بايد میگ روسبه ای قنال و نگرقلی مقبتبشد:
صفحه 37:
آداب و معاشرت
۳ احترام به دیگران
داوطلبان می بلید ملایم و موّدب باشند و محیطی آرام به وجود آورند که نه
به مقام-دیگران نقدشه وارد کننداو ته به آبها آمسیت ویبائید:
صفحه 38:
آداب و معاشرت
نوع پذیرش
جهان سرشار از تنوع نژادی و مذهبی است. داوطلبان مى بايد به تفاوتهاى
فرهنگی. نژادی و مذهبی احترام بگذارد.
صفحه 39:
آداب و معاشرت
احترام به حریم خصوصی
احترام به حریم خصوصی افراد هنگام ارتباط با دوستان بین المللی قانونی
طلایی است. داوطلبان باید از پرداختن به موضوعات خصوصی افراد
اجتناب نمایند.
صفحه 40:
آداب و معاشرت
۲ صادق بودن
داوطلبان بايد با خلوص نيت و صادقانه با افراد برخورد نمایند. این راه بیان
كامل و دقيق دوستى و مهمان نوازى است كه بهتر توسط افراد خارجى
شناخته و پذیرفته می شود. 1
صفحه 41:
آداب و معاشرت
” روابط مناسب
برای گفتار و کردار خود حدود مناسبی را رعایت کنیم. رعایت فاصله متاسب
و رعایت. حد مکالمات در گفتار را در ارتباطات داشته باشید.
صفحه 42:
آداب و معاشرت
۳ اول خانم ها
مزدان بلید در همه حال به زنان احتزام یگفازند. موافقت. شود را ابراز تمایید.
کمک کنند و در صورت نیاز مشکلات را برطرف نمایند.
صفحه 43:
آداب و معاشرت
داشتن وضع مطلوب
وضعیت های مطلوب. زیبا. جذاب و تأثیرگذار هستند و بیانگر آداب و
شخصیت افراد است. لین وضعیت ها عبارتند از نشستن» برخاستن و راه
oy
صفحه 44:
داشتن وضع مطلوب
وضعیت نشستن خوب نمایانگر آرامش. جدیت و وقار فرد داوطلب است.
از موارد ذیل خوداری کنید:
۲ پنهان کردن پا زیر صندلی
۲ جدا کردن دو پا و دراز کردن آنها
* متقاطع کردن پاها به شکل۴ به طوری که دو دست
به دور پای بالایی باشد.
صفحه 45:
داشتن وضع مطلوب
ایستادن
یک وضعیت ایستادن برازنده نشان دهنده آداب معاشرت خوب فرد و رفتار ملایم او
است. قواعد کلی عبارت است از ایستادن بدون حرکت. کشیده نگاهداشتن بدن؛
داشتن حالتی جذاب و نمایش روحیه مثبت.
از موارد ذیل خوداری کنید:
” تکان دادن هر یک از بخش های بدن
۲ قرار دادن دو دست در جیب
۲ دست به کمر ایستادن
7 ایستادن با دو پای متقاطع
صفحه 46:
داشتن وضع مطلوب
وضعیت راه رفتن
در مکان های عمومی. وضعیت راه رفتن» بهترین زبان بدن است. همچنین راه رفتن
مناسب نشان دهنده جذابیت و قدرت فرد می باشد.
مزا هی mas ale
۳ تکان دادن بدن
برداشتن قدم های بسیار بلند یا بسیار کوتاه
رافتن به كونه اى كه دو دست در يشت بدن باشد.
صفحه 47:
آداب برقراری ارتباط
* خدمت داوطلبانه نوعی رویکرد برقراری ارتباط است. در برخورد با افراد می باید
محتاط عمل کرد؛ چرا که کلید ارلئه خدمات موْثر و صمیمی در گرو این نوع ارتباط
است:
صفحه 48:
آداب برقراری ارتباط
دست دادن
دست راست رابه صورت طبیعی به جلو بکشید. به طوری که زاویه بین دست و بدن ۶۰
درجه باشد. دست فرد را به مدت ۲-۵ ثانیه نگاه دارید. با لبخندی خالصانه به چشم
فرد مقابل نگاه کنید.
AAMT GOSS gE UES ley
۲ از دست چپ استفاده نکنید.
۲ _ با دستکش دست ندهید.
دست را محکم یا بسیار آرام فشار ندهید.
۲ _ به مدت طولانی دست را نگاه ندارید.
صفحه 49:
دستورالعمل های دست داد
۳ اول بزرگترها
* اول خانم ها
اول فرد داراى مقام بالاتر
۲ _ در حالت ایستاده دست دهيد.
وقتی هیزی بین شماست دست ندهید.
اگر افراد زیادی در جمع هستند به صورت متقاطع دست ندهيد.
۲ _ در دست دادن به افرادی که برای اولین بار ملاقات می کنید. تعجیل نکنید.
صفحه 50:
مکالمات
تماس چشمی
به صورت خالصانه به چشم های طرف مقابل نگاه کنید. تماس چشمی دائمی برقرار کنید.
۲ فاصله مناسب
فاصله بدنی» زبان فضایی استفاده شده توسط افراد در حین صحبت است.
در شرایط عمومی, فاصله مناسب معمولاًبین ۲/۱ تا۶۱۳ است.
۲ -۲/۱ برای محیط GIS
۶۱۳-۲ برای افراد غریبه
از تماس با افراد غریبه برای نشان دادن دوستی اجتناب ورزید.
صفحه 51:
مکالمات
آداب تماس تلفنی
۳ وقتی تلفن زنگ می زند به موقع به آن جواب دهید. ابتدا احوالپرسی کرده. سپس واحد
کاری و نام خود را عنوان کنید.
قبل از شماره گیری. از شماره تلفن» نام و واحد کاری فردی که می خواهید با او تماس
بگیرید مطمثن شوید.
عبارات و موضوعات را به خوبی بررسی کنید.
۲ _ در وقت اداری تماس بگیرید. مگر اينکه حالت
اضطراری روی دهد.
۲ _ بعد از اتمام مکالمه اول فردی که تماس گرفته
است باید گوشی را بگذارد .
صفحه 52:
موارد ممنوعه
”ملل مختلف دارای آداب و رسوم و مسائل ممنوعه ای می باشند که ناشی از سنتها
فرهنگها و مذاهب مختلف آنها است. داوطلبان باید به طور کامل از آنها آگاهی یابند.
وقتی وارد کشور دیگری می شوید در مورد اصطلاحات ممنوعه بپرسید.
وقتی به ملاقات یک خانواده مى روید در مورد ناگفتنی ها بپرسید.
صفحه 53:
قوانین کلی در رابطه با موارد ممنوعه
۲ در بسیاری از کشورها مانند مالزی. اندونزی و کشورهای عربی مردم بر لین باورند
که دست چپ تمیز نمی باشد. بتابرلین استفاده از دست چپ برای نگهداشتن غذاة
تماس با دیگران و دادن اشیا نامناسب است.
۲ اشاره به دیگران با انگشت صحیح نمی باشد.
۳ صحبت کردن طولانی بدون اجازه صحبت به دیگری نادرست است.
۲ قطع سخن دیگری بی ادبی است.
_ در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین. مردم دارای جنسیت مشلبه نباید با یکدیگر
دست داده و یا همدیگر را در آخوش بگیرند.
۲ از دست زدن به اموال دیگران اجتناب نمایید. چون باعث رنجش آنها می شود.
v
از دست دادن به جنس مخالف پرهیز نمایید.
صفحه 54:
ممنوعیت رنگها
۲" _ سیاه: در بسیاری از کشورها اين رنگ برای عزاداری است و افراد در پوشیدن لباس هایی با رنگ
سیاه باید محتاط باشند.
سفید: مراکشی ها معمولاً سفید نمی پوشند. آنان معتقدند که رنگ سفید نمایانگر فقر است.
هندیها هم رنگ سفید را خوشایند نمی دلنند.
زرد: مردم اتیوپی برای سوگواری از این رنگ استفاده می کنند. ساکنان برزیل معتقدند که زرد به
معنای ناامیدی و بیچارگی است.
۲ _ آبی: ساکنان بلژیک از رنگ آبی اجتناب می کنند. عراقی ها از رنگ آبی متتفر هستند. زیرا تصور
آپی بیانگر شیطان است.
صفحه 55:
ممنوعیت اعداد
در چین و کره جنوبی عدد ۴ به معنی مرگ است. بنابرلین بسیاری معتقدند عدد ۴
بدشانسی می آورد.
در بسیاری از کشورها عدد ۱۳ نیز نشانه بدیمنی است.
صفحه 56:
ممنوعیت غذا
۳ معتقدان آیین هندو گوشت گاو و خوک نمی خورند.
صفحه 57:
موارد ممنوعه هنگام اهدای هدیه
۲ دستمال گردن: مردم برزيل: ایتالیا و پاکستان, دستمال گردن را هدیه نمی دهند. آنها اعتقاد دارند
که دستمال گردن ارتباط نزدیکی با اشک(جدایی) درد و باعث بروز درگیری مى شود. بنابراين
هدیه مدامتیی فیننتح:
چلقویا شمشیر: مردم کوباه ونزوئلا و شیلی چاقو و شمشیر را خوشایند نمی دانند. در فرهنگ این
کشورها لین نوع هدایا به معنای قطع رابطه است.
عطر: در فرانسه و آمریکا اهدای عطر از جانب مهمان مرد به میزبان زن امری نادرست است.
شلنه: شینی بسیار حساس در ژلپن است. ژاپتی ها شنه را هدیه نمی دهند.زیا بهمعنای مرگ
تلخ است. بنابراین اگر شانه را هدیه بدهید. شیئی تلخ و مرگبار را هدیه نموده لميد.
صفحه 58:
ب HIRE BE TRAY EK ؤم عورد وم
=
خرك وم سج يده عه مس عع
“Medal: "Every success is a result of our hard work
صفحه 59:
OR BS Seer asic
=
"Film Reel: "Every experience is a beautiful memory
صفحه 60:
"Dandelion: "Every smile is the seed for a loving heart
صفحه 61:
> و ٩ کب HH SB Use Se 1-1 عور جوم
=>
ره ریم جد ال بر موه وج و
"Honeycomb: "Every sacrifice gives you the pleasure of maturin
صفحه 62:
"Rubik’s Cube: "Every cooperation shows the spirit of teamwory
صفحه 63:
Volunteering is“
"good for the soul
صفحه 64:
صفحه 65:
مقدمه
پیدایش گروه های جدید تحت عنوان گروه های داوطلب
فعالیت عمده این گروه ها بیشتر برای رفاه و آسایش جامعه می باشد
_ اهمیت اقتصادی این بخش بسیار قابل ملاحظه است( در انگلستان ۴۰ بیلیون پوند در آمد و ۱۱
بیلیون پوند هزينه)
اگرچه میزان داوطلب شدن افراد افزايش داشته است اما علائمی وجود دارد که نشان می دهد
اين ميزان به اوج خود رسیده است
با شدید شدن رقابت برای جذب داوطلبان و افزایش توجه مدیران به جذب و نگهداری
داوطلبان نقش سیستم های مدیریتی بسیار مهم است.
صفحه 66:
چرا به داوطلبان نیاز دارید؟
مربیگیری تیم های ورزشی
سازماندهی مسابقات و رویدادهای ورزشی
مراقبت و نگهداری از تجهیزات و اماکن ورزشی
7 راهنمایی و یا آموزش فعالیت ها
قضاوت و داوری
فعالیت به عنوان متصدی صندوقدار: منشی و یا نگهبان باشگاه
اجرای یک رویداد
ساماندهی باشگاه های شبانه و روزانه
مدیریت یک سفر گروهی
%~ ويادلايل ديكر
صفحه 67:
چه مزایایی را به داوطلبان پيشنهاد می کنید؟
یافتن دوستان جدید
كسب مهارت هاى جديد
۳ پاداش مشارکت
۳ افزايش فرصتها
آموزش و پیشرفت فردی
* رقا
” سفرملاقات ها و موقعیتهای شغلی
سابقه خوب
ااا she: تحور مم وت
صفحه 68:
۳ مواردی که داوطلب از
کمک به دیگران ا
افزایش اشتیاق و انرژی پدان دست می
۲ _ مبارزه با خستگی یابد را افزایش
يافتن دوستان جديد دعبم
دستيابى به اعتماد به نفس
0 %
احساس مفید بودن و مورد نیاز بودن
برگرداندن چیزی نه جامعه
عضو تیم بودن ۳
7 نزدیک تر شدن به ورزش یا فعالیتی که سازمان شما انجام می *8]
7 . کمک به ورزش یا فعالیت باشگاه
سرگرم شدن و لذت بردن
صفحه 69:
تعریف مدیریت داوطلب
مدیریت داوطلب تنظیم کننده ی روابط, نقشها و مسئوليتها بین داوطلبان
سازمان, کارکنان حقوق بگیر و دریافت کنندگان خدمات(مصرف
کنند گان يا مشتریان) می باشد.
0م
Basics of Olympic |
Games
صفحه 70:
مسئولیتهای اصلی مدیریت داوطلب
۲ جلب حمایت از برنامه داوطلب و تداوم OF
ایجاد . تعیین و ارزیابی بودجه برنامه داوطلب
آگاه ساختن مقامات در مورد نوع خدمات ارائه شده توسط داوطلب
۲ گسترش و حفظ اهداف برنامه
۲ تخصیص مسئولیتهای داوطلب و کنترل نتایج
پيشنهاد جهت تغییر خط مشی يا مراحل عملکرد به مدیران ارشد جهت کنترل . بهبود و
يا توسعه تلاشهای داوطلب
صفحه 71:
وظایف مدیریت داوطلب
۲ وظایف مدیریتی : تعیین منابع انسانی ( داوطلبان )
57 پشتیبانی از منابع انسانی ( داوطلبان )
وظايف مديريتى- عملياتى :
tin ah درد بين ماع اناق شا
قدرشناسی و تصدیق جابگزنی eal نامه ریزی
حفظ وتتهدارى ve
1
آموزش و تكامل آشتایی وراهنمایی »= تخاب و گزیش
صفحه 72:
برنامه ریزی Planning
برنامه ریزی به داوطلبان کمک می کند تا بدانند چگونه می توانند مآموریت خود را
در سازمان مربوطه انجام دهند. همچنین این امر باعث می گردد آنها خود را در
ساختار سازمان هماهنگ تر ببینند.
7 تا تن و یی ازمان به نگرش و
صفحه 73:
Planning
مدیران داوطلب می بایست با دلایل کافی . لزوم استفاده از فعالیت های داوطلبانه را
ذو ساؤاماق: تأكيةتمايقة
۲ مشخص نماييد كه داوطلبان جه فعاليتهايى را در سازمان انجام خواهند داد.
” دلايل جذب داوطلبان را مشخص نماييد.
۲ گروه های کاری سالم را بين كارمندان حقوق ب
و داوطلمان ایجاد نمایید.
صفحه 74:
Planning
مرحله بعدی تعیین این مطلب است که سازمان ها چگونه باید برای استفاده از
داوطلبان برنامه ریزی کنند. به عبارت دیگر فعالیت هایی را که آنها می بایست
در سازمان انجام دهند . بايد مشخص شود. افراد داوطلب باید دارای نقشی
واحد در سازمان باشند و از واگذاری مسئولیت های چندگانه به آنها پرهیز
کنید.
صفحه 75:
Planning
قدم دیگر شناخت انواع داوطلبان بر حسب نیاز سازمان ها می باشد. برای این منظور
داوطلبان را می توان به سه گروه ذیل تقسیم کرد:
داوطلبان عمومی . که بدون تخصص و مهارت خاص می باشند. مانند راهنمایان استادیوم
های ورزشی
۲ داوطلبان دارای مهارت های ویژه مانند طراحان سایت های رایانه ای
داوطلبان حرفه ای مانند مربیان و داوران که بدون دریافت حق الزحمه خدمات ارائه می
دهند
صفحه 76:
Planning
۳ مرحله ی مهم دیگر شناخت منابع برای حمایت از برنامه داوطلب می باشد.
۲ اگر سازمان به طور گسترده از فعالیت های داوطلبانه استفاده می کند . نیاز است
نسبت به استخدام یک هماهنگ کننده داوطلب اقدام نماید . همچنین این دسته
از سازمان ها نیاز دارند طرحی را برای جذب افراد داوطلب تهیه کرده و فضای
مورد نیاز آنها را برای انجام فعالیت تعیین نمایند.
۳ پس از اینکه تصمیم گرفتید چگونه از داوطلبان در سازمانتان استفاده نمایید .
می بایست دستورالعمل هایی برای هر یک از موقعیت های شغلی آنان تدوین
کنید. دستورالعمل های کاری عنصری کلیدی برای موفقیت در برنامه داوطلب
8 به حساب می آیند.
صفحه 77:
Recruiting جذب
داوطلبان افرادی هستند که بدون دریافت حقوق و مزایا . وقت . تلاش و تجارب
خود را به یک سازمان اختصاص می دهند. در نتیجه جهت دستیابی به چنین
افرادی . رقابتی شدید بین سازمان های دولتی و غیر انتفاعی وجود دارد .
برخلاف کارمندان حقوق بگیر که خود روند جذب را آغاز می کنند » داوطلبان
باید از طریق دیگران جذب شوند.
صفحه 78:
للحم ee
استراتذی جذب Recruiting
هدف. بررسی و طراحی تمامی جنبه های استخدام داوطلب می باشد.
بررسی مجدد علت نیاز به داوطلب:
7
برای چه کاری؟
false
جتن
جه قاهابى اونا رظليان tapi
(gle توسط
داوطلب از جه اختياراتى برخخوردار خواهد بود
داوطلب به چه کسین پاسخحگز خرامد بود؟
چه حمایتی برای داوطلبان جدید وجود دارد؟
آیا زمان لازم برای داوطلبان آموزش
آیا داوطلبان قدیمی و دیگر پرسنل . داوطلبان جدید را مى پذیرند؟
به چه مهارتهایی نیاز خواهند داشت:
دیده جهت کار با داوطلبان جدید
كيه يه يا يا يعد 4 4 6 به اه
صفحه 79:
Recruiting
پرنامه های جذب خود را طراحی نموده و به کمیته باشگاه ارائه دهید و منتظر پيشنهادات دیگر از اعضا باشید. مسائل
ذيل را در نظر داشته باشيد:
لیست اعضای حال و گذشته سازمان را بررسی نمایید
سیستم جذب را براساس داوطلبان موجود و در جهت توسعه فعالیتهای باشگاه سازماندهی کنید
از روزنامه های محلی و اجتماعی استفاده نماييد
از رویداهای اجتماعی استفاده نمایید
از داوطلبان سازمان های دیگر به طور قرضی استفاده کنید
۲ یک برنامه ویدئویی ( کلیپ) در مورد سازمان و فعالیت های داوطلبی آماده کنید
نزدیک مکان های تجاری غرفه بزنید
برای صندوق های پستی افراد و پست الکترونیکی آنهاپيام بگذارید
برگزاری جلسات مختلف در مراکز آموزشی . مذهبی و فرهنگی
اطلاع رسانی از طریق رسانه های عمومی ( رادیو و تلویزیون )
پيشنهاد به دانشجویان رشته بدنی ( مخصوصاً دانشجویان سال آخر )
برگزاری گردهمایی های ویژه همزمان با شروع رویدادهای مهم ورزشی
صفحه 80:
ارائه پیام جذب افراد داوطلب Recruiting
بيام می بایست دعوت کننده باشد و افراد را به شرکت در سازمان شما تشویق نماید.
پیام ها می بایست متناسب با افراد( دانش آموز . دانشجو , افراد حرفه ای و غیره ) مورد
نیاز شما در سازمان یا باشگاه طراحی شود.
oly می بایست متناسب با نیاز ارباب رجوع و سازمان طراحی شود.
پیام می بایست بر اساس منافع داوطلب تنظیم گردد.
صفحه 81:
در ارزیابی پیام استخدامی سئوالات زیر را از خود پر 19
۳ _ آیا پیام با رعایت احترام به داوطلب تنظیم شده است؟
” آيا پیام متناسب مخاطب مورد نظر می باشد؟
آیا پیام نیازهای مشتری و سازمان را پوشش می دهد؟
۲ چه کسی در سازمان قادر است به بهترین نحو این پیام را ارائه دهد؟
صفحه 82:
Recruiting
از قبل می بایست تعاریفی از منصب مربوطه را آماده نموده برای هر یک شرح وظیفه نوشته شود.
نقش های اصلی که در یک باشگاه نیازمند تعریف و شرح وظیفه می باشند عبارتند از:
رئیس
خزانه دار
۲ مدیر داخلی باشگاه
۳ مدير داوطلب
مدير بازاريابى و تبليغات
صفحه 83:
منابع نیروی داوطلب Recruiting
اعضای شما بهترین منبع برای داوطلبی می باشند.سئوال کنید که آیا اعضای خانواده
علاقمند به مشارکت هستند.
اعضا و شرکای سابق که بازنشسته یا پاره وقت می باشند (منبع عالی و با تجربه )
حامیان و تماشاچیان
مدارس و دانشگاه ها ( غالبا به دنبال کسب تجربه هستند)
منابع دیگر ( افراد در حال بهبود . تگان » انجمن های اجتماعی : افراد ساکن در
مراکز بهزیستی . افراد متعهد به اجرای خدمات اجتماعی . مادران
انه دار )
صفحه 84:
نکات مورد توجه در جذب افراد: Recruiting
در برابر این وسوسه که هر فردی با شما تماس میگیرد را بپذیرید. پافشاری کنید.
استراتژی جذب را از قبل طراحی کرده و از تداوم آن اطمینان حاصل کنید,
در معرفی سازمان یا باشگاه خود صادق باشید.
پیام های جذب افراد باید واضح دقیق . صحیح و مژدبانه باشد.
صفحه 85:
ب HIRE BE TRAY EK ؤم عورد وم
=
خرك وم سج يده عه مس عع
“Medal: "Every success is a result of our hard work
صفحه 86:
OR BS Seer asic
=
"Film Reel: "Every experience is a beautiful memory
صفحه 87:
"Dandelion: "Every smile is the seed for a loving heart
صفحه 88:
> و ٩ کب HH SB Use Se 1-1 عور جوم
=>
ره ریم جد ال بر موه وج و
"Honeycomb: "Every sacrifice gives you the pleasure of maturin
صفحه 89:
"Rubik’s Cube: "Every cooperation shows the spirit of teamwory
صفحه 90:
انتخاب و گزینش Select and screen
فرآیند انتخاب و گزینش داوطلبان کاملاً با گزینش کارمندان حقوق بگیر فرق می کند.از آنجائیکه
هيج موقع آموزش خوب نمی تواند جایگزین گزینش خوب باشد . پس می بایست در
هنگام انتخاب و گزینش افراد داوطلب برای مشاغل مختلف دقت شود.
رسمی و مستلزم تعریف شغلی بیان وظایف. مصاحبه
سی نقاط قوت داوطلبان . دوره های آموزشی و
به کناره گیری داوطلب منجر می گردد.
انتخاب و گزینش داوطلب باید رویکر
انتخابی. بررسی سوابق فرد و معرفین؛
صفحه 91:
رفتارهای مطلوب یک داوطلب
خوش مشرب بودن
دارا بودن مهارتهای رهبری و سازمانی
علاقمند بودن به یادگیری برای نیل به اهداف ٩
داشتن دیدگاه مثبت
انعطاف پذیر بودن
تمایل قلبی به ارائه خدمات
صفحه 92:
Select and screen مصاحبه
ملاقات با داوطلبان قبل از وارد کردن آنها به فعالیت الزامی است ۰ ممکن است از
دو نوع مصاحبه با داوطلب استفاده نمائید:
.2 مصاحبه برای تعیین مهارت ها و علایق داوطلب جهت اخحتصاص دادن نقشی در باشگاه
یا سازمان
ot مصاحبه برای منصب و پستی خاص و تعیین اينکه آیا فرد می تواند نیاز سازمان را در
آن پست برآورده سازد
صفحه 93:
نمونه سئوالات برای مصاحبه Select and screen
چه چیزی را می خواهید در رابطه با سازمان بدانید؟
چه چیزی شما را به سازمان ما علاقمند کرده است؟
در گذشته چه کارهایی را انجام داده اید و در آن کار بیشتر به چه چیز علاقمند بودید؟
شغلتان چیست و چه آموزش هایی دیده اید؟
چگونه با شرایطی که روی برنامه پیش نمی رود . کنار می آیبد؟
بیشتر دوست دارید چگونه ( فردی . گروهی و یا با یک همکار ) کار کنید؟ چرا؟
صفحه 94:
Select and screen
از مراحل ذیل می توانید برای زمانی که به داوطلب کوتاه مدت و رویدادی نیاز دارید استفاده
نمایید. برای پروژه هایی که نیازمند گروهی از داوطلبان است .مصاحبه تنها با نماینده گروه
از شرکت کننده برای علاقه وی جهت شرکت در فعالیت سازمان تشکر نمایید
به شرکت کننده اجازه دهید تا از اهداف مصاحبه و موضوع آن آگاهی یابد
x6 +
به طور خلاصه سوابق سازمان خود را شرح دهید
اطلاعاتی راجع به شغل ارائه کرده و اجازه دهید تا متقاضی سوابق خود را شرح دهد
انتظارات سازمان را نسبت به داوطلب توضیح دهید
در مورد علایق و انتظارات متقاضی از داوطلب شدن بپرسید
در مورد مهارت های لازم و مورد نیاز برای منصب شغلی بپرسید
از متقاضی بپرسید که در چه فعالیتهایی علاقمند بهمشارکت نمی باشد
6 4 4 ب*
از متقاضی بپرسید آیا سئوالی ندارد
صفحه 95:
نکات مورد توجه در مصاحبه Select and screen
يوسقل بزشین سقزالات:در حین UE LBL oo, SG gb cell ate
سئوالاتی را مطرح نمایید که مستقیماً مرتبط با توانایی متقاضی جهت احراز
مناصب خاص داوطلب باشد. از پرسش سئوالاتی راجع به سن . محل تولد . قد
و وزن » وضعیت تأهلء نژاد , سوء بيشينه و مواردی که با آبروی فرد سر و کار
دارد بيرهيزيد.
صفحه 96:
Select and screen گزینش
۳ _ در طی روند جایگزینی داوطلب از تکنیکهای گزینش استفاده نمایید.اجرای مصاحبه های
موثر و کنترل سوابق جزء این ذمنته .از تکنیک ها می باشند.
فرآیند جایگزینی داوطلبان را آسان ساخته و کمک می کند تا مطمئن شوید که در هر
منصب . بهترین کاندیدای داوطلب را جایگزین ساخته اید.
خوب در کاهش شطر و حفاظت از شهرت سازمان » مشتریان و کارکنان به شما
gu Ba کند,
صفحه 97:
Select and screen
در مراحل گزینش داوطلبان احتمالی » از خود بپرسید که آیا سازمان :
7 به ارزیابی مناصب داوطلب از منظر خطرات و تعهدات پرداخته است؟
۲ تمامی متقاضیان را در معرض فرآیند گزینش, شامل:درخواست ها و توافقات : مصاحبه
رو در رو و کنترل سوابق قرار داده است؟
پیگیری در مورد معرف و مدارک را انجام داده است؟
۳ _ در صورت نیاز» درخواست گزارشات پلیس و کنترل جرایم را دارد؟
صفحه 98:
مدیریت خطر و کاهش تعهدات Select and screen
ام ایجاد برنامه مدیریت ریسک برای داوطلبان به موارد ذیل توجه نمایید:
پوشش بیمه ای سازمان خود را بررسی نمایید
محدودیت های قانونی را در زمان بکارگیری کودکان و نوجوانان بررسی نمایید
برای تمامی داوطلبان . مراحل بررسی یکسانی را ارائه و اجرا کنید
از اوطلبان بخواهید رضایت نامه های داوطلب ر لغو تعهد را مضا كنز
ای تمامی داوطلبان » مراحل نظارتی مثری را ایجاد نمایید
قبل از شروع کار . داوطلبان را آموزش دهید
صفحه 99:
Orientation and Training شزومآ آشنایی و
داوطلبان باید از اهداف تاریخچه اقدامات اهداف مالی و برنامه های استراتذیک
سازمان و هم چنین انتظارات سازمان از آنها آگاهی یابند. مرحله ی آشنایی . موارد
ذیل را در بر می گیرد :
7 ملاقات با داوطلبان جدید و داشتن یک رفتار مناسب به گونه ای که از ابتداء آنها احساس خوب و خوشایندی
از داوطلب شدن داشته باشند
احتصاص دادن زمانهایی برای بررسی علایق و خواسته های آنان . علل داوطلب شدن و انتظارات آنها
آشنا نمودن داوطلبین با امکانات » اعضاء و اهداف سازمان
ديه 4 5
ذکر مسئولیت های محول شده به آنها ( شرح وظایف )
پرسیدن سئوالات دلگرم کننده
تشخیص نبازهای آموزشی
ایجاد یک محیط دوستانه برای حمایت
<
<
صفحه 100:
هدف از مرحله آشنایی ۲۲۵۱۳1۲9 ۵۳0 0۲۱6۱۲۵۱۵۲
۲ _برنامه آشنایی به داوطلبان کمک خواهد کرد تا ببینند که آیا موقعیت آنها متناسب با
اهداف و مأموریت سازمان است.
برقراری ارتباط با داوطلبان به عنوان بخشی از منابع انسانی در سازمان به آنها کمک می
کند تا خود را به عنوان بخشی از گروه تلقی نمایند.
نگهداری و تعهد را افزایش داده و کیفیت کار و ارائه خدمات را توسعه می دهد.
۳ _داوطلبان نمایانگر سازمان شما در جامعه هستند. هرچه بیشتر از ماهیت فعالیت ها و
اهداف شما آگاهی داشته باشند. بهتر می توانند به روابط عمومی و بازاریابی کمک
نمایند.
صفحه 101:
موارد قابل تأمل Orientation and Training
آشنایی مزثر . نيازمند به تعيين اين نكته می باشد که چه کسی این برنامه را اجرا می کند . چه
زمانی می بایست انجام گیرد و به چه موضوعاتی باید پرداخته شود.
معمؤلاً يك مربى و يا سذیر داوطلب: این بزنامه را انجزاامى كنذء امامى توان از داوظلبان
مجرب و باسابقه و ب
يكى از اعضاى سازمان نيز استفاده كرد.
براى كاهش احتمال بروز هركونه مشكل . اين جلسه آشنايى قبل از شروع كار اتفاق مى
افتد.
برای اطمینان از درک و قبول خط مشی ها و مراحل برنامه استفاده از یک مأخذ نوشته
شده و مکتوب ضروری می باشد.
صفحه 102:
الگوی کتابچه راهنما برای Orientation and Training
۱-سابقه سازمان
3# نز
مانررب» شاف سزارسه وتا
۳ فرهنگ وزیان سازمان
برنامه و مشتریانی که به آنها حدمت ارانه می شود
۲- ساختار سازمانی
چارت سازمانی
هیأت مدیره
۲ _ کارکنان اصلی
شرح شغل ها
۳ انواع وظايف و ديكر روشهاى مشاركت داوطلب
تسهيلاات
* مکان استراحت تجهيزات و امكانات
* . مکان مربوط به متعلقات حصوصی افراد
۳ پارکینگ
۴- مراحل کار
شرایط خدمت
مراحل نام نویسی
توافق در مورد استراحت ؛ غذا و موارد دیگر
فرصنهای آموزش
خط مشی تداوم و خاتمه خدمت
مراحل ارزیابی
صفحه 103:
Orientation and ۱ آموزش داوطلبان
آموزش فاکتور اصلی در محیط های شغلی امروز بشمار می آید. از آنجائیکه آموزش با
رضایت شغلی در ارتباط است بر نگهداری داوطلب تأثیر گذار می باشد. به یاد داشته
باشید که یکی از دلایل داوطلب شدن افراد . کسب تجربه و یادگیری مهارت جدید می
ناشن
آموزش توسط کارکنان واحدی از سازمان که داوطلب در آنجا ارائه خدمت می کند . صورت می گیرد.
آموزش نوعی شناخت بوده و داوطلب را با انگیزه و متعهد نگه می دارد و امکان اجر ای خدمات. ERS UL
مطلوب را قراهم می آورد.
صفحه 104:
11:11 27 i ۳ ۳"
Orientation and Training روش های آموزش
baby cis رادیو و تلویزیون ) و آموزش مکاتبه ای
آموزش از واه دور :از
کارگاه های آموزشی براساس نیاز و با استفاده از متدهای دانشگاهی
۲ آموزش رو در رو :
شرکت در فعالیت های خیریه . مسابقات خاص و مسابقات آزمایشی
صفحه 105:
شرايط آموزش — Orientation and Training
آموزش بايد بر اساس شغل داوطلب و نوع خدمتی که ارائه می کند. باشد.
آموزش باید متناسب با سطح مهارت داوطلب باشد.
آموزش باید مداوم باشد.
آموزش می بایست بر اساس نیاز های شناخته شده توسط داوطلب و ناظر داوطلب باشد.
مرتباً ارزیابی بعمل آید تا میزان تأثیر پذیری آموزش تعیب.. گ دد.
صفحه 106:
به رسمیت شناختن Recognition
داوطلبان و کارکنانی که بر آنها نظارت دارند باید جهت فعالیت هایی که انجام می دهند مورد
تأیید و تصديق قرار كيرند. اين عمل اين احساس را در آنها ایجاد مى كند که
فعاليتهايشان مورد توجه سازمان قرار كرفته است.
بازشناسى( به رسميت شناختن ) عبارت است از «توجه مطلوب . رسمى يا غير رسمى نسبت به داوطلب »
برای ایججاد احساس قدردانی » امنیت و تعلق»
دادن پاداش به افراد داوطلب معمولاً بر اساس طول مدت ارائه خدمت آنان صورت می گیرد.
تعیین اینکه کدام یک از انواع بازشناسی . مهم تر می باشد . همیشه مورد بحث می باشد.
=a زر
صفحه 107:
شرایط بازشناسی Recognition
دادن باداش به افراد داوطلب معمولاً بر اساس طول مدت ارائه خدمت آنان صورت مى كيرد.
تعیین اينکه کدام یک از انواع بازشناسی مهم تر مى باشد . هميشه مورد بحث مى باشد.
برخى محققان به رسميت شناختن کلامی . غیر رسمی را مهمترين عامل در توسعه و اجراى
مؤثر فرد داوطلب دانسته اند.
بازشناسى ارتباط نزدیکی با انگیزه افراد دارد . اگر بر این اساس به داوطلبان پاداش داده شود.
می بایست برنامه بازشناسی را موفقیت آمیز دانست.
معمولاً مديران داوطلب فعالیت های بازشناسی را قبل از انجام رویداد یا فعالیت
پیش بینی کرده و هزینه های آن را محاسبه می کنند.
اوطلب
صفحه 108:
ol, های مختلف به رسمیت شناختن داوطلب
فرستادن کارت پستال به مناسبت های مختلف
فرستادن یک نامه تشکر آمیز از سوی سازمان
نوشتن یک مطلب خبری در روزنامه محلی یا خبرنامه سازمان
لبخند زدن
ت « متشکرم ۷ به صورت رسمی يا غیر رسمی
مشاوره گرفتن از داوطلب در برنامه های مختلف سازمان
درخواست از داوطلب برای پذیرفتن یک مسئولیت
یی مهمانی های مختلف به افتخار فرد داوطلب
دعوت از داوطلب برای هماهنگ کردن یک مسابقه پا رویداد خاص
دست دادن
دست زدن به پشت فرد داوطلب
Recognition
teen Carrots Jewelry
Git Certicate
صفحه 109:
تادن داوطلب به سمینارهای مختلف
درخواست از داوطلب برای ارائه گزارش از سمینار
انعطاف پذیر بودن
rom
از مهارت ها و استعدادهای خاص داوطلب
دادن پاداش های
رونی ( گواهی نامه و یادگاری)
دادن مجوزهای خاص ( اجازه ورود رایگان به مسابقات )
نامگذاری ایام خاص با عنوان روز . ماه و سال داوطلب و دادن پاداش
مهمانی ویژه
دعوت برای حضور در بٍ
پرداخت هزینه مسافرت
دادن لوح افتخار
فراهم کردن منابع آموزشی برای داوطلبان دانش آموز و دانشجو
Recognition
صفحه 110:
Recognition
درخواست از داوطلب کارآمد برای جذب داوطلب دیگر مثل خودش
خطاب كردن داوطلب به اسم که
حمايت و يشتيبانى از داوطلب
از داوطلبان بخواهید در جلسه مخصوص داوطلبان صحبت کند
پیشرفت فردی داوطلب را توسعه دهید
از داوطلب بخواهید در یک برنامه رادیویی یا تلوزیونی شرکت کند
کمک هزینه تحصیلی فرد داوطلب را برای حضور در سمینارها و کارگاه ها
با احترام با آنان برخورد AS
هزینه ایاب و ذهاب فرد را تقبل نمایید
با یک کیک تولد داوطلب را هیجان زده كنيد
كل بفرستید
صفحه 111:
به خانواده افراد داوطلب نیز توجه نمایید
تماس تلفنی با آنها برقرار نمایید
یک گردش بیرون شهر ترتیب دهید
در جمع ( خانواده و دوستان ) از آنها تقدیر کنید
ارتقاء داوطلب به عرصه های بالاتر
در جلسات داوطلبان حضور یابید
به نظریات آنها اهمیت دهید
از داوطلبان برای حل مشکل سازمان کمک بگیرید
یک درخت به نام داوطلب بکارید
به نام داوطلب در امور خیریه مشارکت نمایید
اتاق و محل خاصی را برای داوطلبان احتصاص دهید
Recognition
صفحه 112:
Recognition
انسجام در سازمان می شود
رسانه ها بخواهید که هنگام گزارش دادن به
اشاره کنند
کارت تخفیف رستوران ها و فروشگاه های ورزشی به آنها بدهید
صفحه 113:
Retention نگهداری
در محیط سازمانی تحت رقابت شدید با مسئولیت فراوان و فشار مضاعف بر افراد. نگهداری
نیروی کار داوطلب از اهمیت عمده ای برخوردار است. از نظر بسیاری سازمانهاه جذب
داوطلب امری دشوار است و کاهش نیروی کار: مسئله ای جدی به شمار می آید. کناره
گیری داوطلبان به علت از دست دادن نیروی کار و زمان اختصاص داده شده به داوطلب
در خصوص جذب و آموزش نیروهای جدید برای سازمان گران تمام می شود و بر
اطمینان کارکنان حقوق بگیر نسبت به داوطلبان تأثیر می گذارد .
صفحه 114:
استراتژی نگهداری Retention
شما با موفقیت افراد را به داوطلب شدن در سازمان تشویق کرده اید.این بخش آسان بود ؛ اما
مهمترین قسمت کار نگهداری آنان می باشد.مجدداً به این نکات توجه کنید:
* چرا افراد داوطلب می شوند؟
۲ به چه مزایایی دست می یابند؟
داوطلبان می خواهند احساس کنند که: استراتزی نگهداری شامل سه
1 له ان
۲ به آنها خوشامد می گویند ed
5 ۱ پذیرش ( ورود )
بخشی از گروه هستند ota
7 آنها نیاز دارند ده
به أنها نياز دار به رسميت شناختن
v
صفحه 115:
Retention پدیرش
مرحله ورود برای نگهداری داوطلب حائز اهمیت می باشد . این رویکرد شامل
مراحل ذیل می باشد:
ملاقات با داوطلبان جدید و ایجاد احساس خوشایند و قدردان بودن نسبت به آنها از همان ابتدا
Cobb al gly ۲ علایق علل داوطلب شدن و انتظارات افراد از سازمان اختصاص دهید
زمانی را به معرفی سازمان و افراد دركير در آن اختصاص دهید
وظایف و مسئولیت های خاص آنها را شرح دهید
سئوالات دلگرم کننده بپرسید
شناعت نیازهای آموزشی
۲ از سیستم تقویت روحیه با گماردن یک نفر در کنار آنها استفاده کنید( 5050و ۱-0057 )
صفحه 116:
حمایت Retention
حفظ تماس باقاعده و مداوم با داوطلبان جدید که به صورت ذیل تقویت می شود:
قدردانی از فعالیتی که به خوبی اجرا شده است
۲ پیشنهاد مداوم کمک و حمایت
ارائه آموزش مورد نیاز
گوش دادن مداوم
7 تقویت مداوم ارتباط میان اعضای گروه داوطلب
صفحه 117:
به رسمیت شناختن Retention
داوطلبان افراد خاصی هستند. با تمامی داوطلبان باید به گونه ای مشابه کارکنان حقوق بگیر
برخورد شود.تأیید مداوم مشارکت آنها با استفاده از برش
صفحه 118:
مهمترين علل كناره كيرى داوطلب لصم
ol. ا
۳
انتترس: —
واضح و مشخص نبودن وظایف
عدم بازشناسی ( به رسمیت شناختن )
خط مشی های ضعیف مدیریتی
صفحه 119:
Evaluation ارزیابی
مرحله پایانی در فرآیند مدیریت منابع انسانی در حوزه داوطلبی ارزیابی عملکرد داوطلبان به
منظور حفظ و یا جایگزینی آنان می باشد.ارزیابی عملکرد. به داوطلبان نشان می دهد که
آیا انتظارات سازمان و سرپرستان را برآورده ساخته اند یا خیر؟
۲ داوطلبان باید بر اساس کاری که انجام می دهند و تعهدات آنها به سازمان مورد ارزیابی قرار
گيرند.
7 اهداف اصلی ارزیابی, ایجاد بازخور و پیشرفت داوطلب است.
صفحه 120:
نتایج ارزیابی Evaluation
گاهی داوطلب نیازهای سازمان را
ورده نمی سازد. در این صورت اجرای مراحل زیر
توصیه می شود :
۱- نظارت مجدد
۲- جابجایی
۳- آموزش مجدد
۶- تجدید قوا
۵- ارجاع
1- بازنشسته كردن
صفحه 121:
Ves eb EE RRR
چک لیستی برای جذب و نگهداری داوطلب
بدانید چرا سازمان به داوطلب نیاز دارد و در قبال داوطلبی چه چیز به آنها پيشنهاد می کند.
یک مدیر داوطلب ا
وظایف خاصی
عنوان كنيد كه به جه نوع افرادى به جه تعداد و چه مدت برای داوطلب شدن نیاز دارید.
برای هر شغل تعریفی خاص اراثه دهید.
روند جذب داوطلب را طراحی کنید.
به طور شخصی با داوطلب مصاحبه نمایید و از میان آنها افرادی را برای کمک به کارمندان خود انتخاب کنید.
برای هر یک شغلی خاص را تعریف کنید.
آنان را وارد وظایف جدیدشان نموده و به طور مداوم از آنها حمایت کنید.
داوطلبان را در جلسات گروه و تمامی موضوعات موثر بر آنها مشارکت دهید.
فرصتهایی برای آموزش فراهم آورید.
فعالیت ها را مدیریت » حمایت و ا
داوطلبان را به طور صحیح شناسایی نموده و
در برنامه های داوطلبان و نقش آنها تغییرات لازم را ایجاد نمایید.
یابی کنید.
داش دهید.
این مراحل را به طور مداوم مرور کنید.
صفحه 122:
Volunteering is“
"good for the soul