صفحه 1:
مدیریت رفتار سازمانی
مجتبی امیری
صفحه 2:
گر به ظاهر آن پری پنهان بود
آدمی پنهان تر از پریان بود
نزد عاقل زآن پری که مضمر است
آدمی صد بار خود پنهان تر است
آدمی همچون عصای موسی است
آدمی همچون خسون عیسی است
تو مبین ز افسون عیسی حرف و صوت
آن ببين كز وى كريزان كشت موت
صفحه 3:
علوم رفتاری
* مانند علوم تجربی دقیق نیستند ؛
* نتیج آنهابه طور صد در صد قابل بيش بينى نيست ؛
* راه های افزایش اثرگذاری بر دیگران را نشان می دهند ؛
* علوم احتمالی هستند ؛
* موضوع آنها انسان و رفتارهای اوست ؛
. مبتنی بر مطالعه منظم و نظام مند رفتار هستند .
3
صفحه 4:
Systems Anchor of OB
صفحه 5:
An Open Systems View of
Organizations and OB
ENVIRONMENT
۱ یه مدسست oo
225 Organization ee
الب سس ند موی Organization
fom is environment pores = ae 5
| سرا its environment
Sales oFoutputs
allow organization
to obtain new
supplies of inputs
صفحه 6:
What is Organizational
Behavior?
Organizational behavior
Provides a set of tools
that allow:
سس
Managers to improve, enhance,
People to understand, or change work behaviors so
analyze, and describe that individuals, groups and
behavior in organizations the whole organization can
achieve their goals
صفحه 7:
Levels of Analysis
صفحه 8:
Components of Organizational
Behavior
صفحه 9:
Management Skills
Deckoird shits
The ability to apply specialized
knowledge or expertise.
اه ما
The ability to work with,
understand, and motivate other
people, both individually and i
groups.
Coaepid Chis
The mental ability to analyze an
diagnose complex situations.
© 2008 Prentice Hall
Inc. All rights reserved, ود
صفحه 10:
| Effective Versus
Successful Managerial
رس و مس 0
Se a
تس مت
|
cca مومت عم مورا ©
تسس مهم ۱9
.Detworkicy
واه De ae
© 2uU9 Prentice Hall
Inc. All rights reserved.
صفحه 11:
Toward an OB
Discipline
Study of جا
Group + organizational >
‘behavior >
جا
Organization
Individual
toe ١
سس
ia
ete
ae
م
5
مسق باتش
Paychology Job satisfaction
Iti on ang
نا
ons
ee
Ve
Group dynamics
‘Werk tocms
‘Communication
Power
Ceol hs
1 Iniergroup behavior
Sociology
Forel organization theory
‘Organizational technol
Dee
‘Orgenizational culture
Behavioral change
Attiude chonge
‘Communication
Group processes
Group decision making
Social psychology >
‘Comparative values
‘Comparative fides
Cross-cultural analysis
Anthropology
Orgonizational cullre
Orgenizational environment
Conflict
Intraocganizational politics
Power
Political science be
© 2008 Prentice Hall
Inc. All rights reserved,
صفحه 12:
| Contributing Disciplines
© to the OB
obec موه ای رصح وا تاو بط موه توا
موی و اوه و خن مر
Learning
‘Motivation
Personality
Emotions
Perception
Trainin
Psychol leadership effectiveness
Psychology FP” Job satisfaction
Individual decision making
Performance appraisal
Attitude measurement
Employee selection
Work design
Work stress
© 2008 Prentice Hall
Inc. All rights reserved, 142
صفحه 13:
| Contributing Disciplines to the
OB Field
رامق
Dke sid) oP people fa rekaion io their Pelow kucvae bei.
| Organization
system
Group
Group dynamics
Work teams
Communication
Power
Conflict
Intergroup behavior
Sociology
Formal organization theory
Organizational technology
Organization change
Organizational culture
0
© 2008 Prentice Hall
Inc. All rights reserved, 1-13
صفحه 14:
| Contributing Disciplines to the
OB Field
Good Psychol
An area within psychology that blends concepts from
psychology and sociology and that focuses on the
influence of people on one another.
Behavioral change
Attitude change
Social psychology me Communication
Group processes
Group decision making
Group
© 2008 Prentice Hall
Inc. All rights reserved, 144
صفحه 15:
| Contributing Disciplines to the
OB Field
تساه
The study of societies to learn about human beings
and their activities.
Comparative values
Comparative attitudes Group
Cross-cultural analysis
Organizational culture Organization
Organizational environment system
© 2005 Prentice Hall
Inc. All rights reserved, 15
Anthropology
صفحه 16:
| Contributing Disciplines to the
OB Field
Pottica سمش
The study of the behavior of individuals and
groups within a political environment.
Conflict Siena
Political science 3 Intraorganizational politics 1000
Power system
© 2008 Prentice Hall
Inc. All rights reserved, 1-16
صفحه 17:
0
==
‘on
=o
Seton
Basic OB
Model,
Stage II
ji Tea
دما =
© 20cs rem
Inc. All rights reserved. 147
صفحه 18:
رفتارچیست ؟
رفتار عبارتست از يكسري فعالیت
(® vertes vP @vtvites)
صفحه 19:
عوامل شکل دهنده رفتار
(Opives vr Deed) 545 & انگیزه ۰
(Gol or Iavective) هدف یا قصد ۰
32 ی
صفحه 20:
Penta se جح 4 مه
كيفيت شكل فيرى رفتار
رفتار انسان مبتنى بر دو عامل است :
" انكيزه ها و نيازها كه مبتنى بر انتظارات انسان است
" هدف و محرك خارجى كه برخاسته از قابليت
دسترسى آنهاست.
صفحه 21:
صفحه 22:
انگیزه ها و نیازها
* موجب آغاز و ادامه رفتار یا فعالیت هستند ؛
" جبت کلي رفتار هر فرد را تعیین مي کنند ؛
* می توانند گاهانه و ناآ گاهانه باشند ؛
* گاهي از آنیا به عنوان نیاز ( تمایلات یا
محر كهاي دروني ) نام برده مي شود .
صفحه 23:
انگیزه ها و نبازها
* هر انسانی صدها انگیزه و نیاز دارد ؛ ولی همواره
تحت تاثیر یک انگیزه با نباز که شدت بافته است
رفتار می کند.
* هیچ نیازی برای هميشه ارضاء نخواهد شد .
* فاصله اوج گیری و شدت یافتن هر نیاز به محیط
بستگی دارد .
صفحه 24:
فاصله او گرفتن و فروکش کردن نیازها
انگیزه ها و شدت یافتن یا کاهش آنها
صفحه 25:
انكيزه ها و نیاز ها
نيازها در دو حالت موجب رفتار نخواهند شد :
7 هنگامی که قدری ارضاء شده باشند ؛
وقتی از شدت نیاز کاسته شود. نیاز دیگری جانشین
آن می گردد.
a هنگامی که سرکوب شوند .
صفحه 26:
و سود
انکبزه ها و نیازها
هنگامی كه ارضای نیاز شدید با مانع روبرو
شود:
" گاهی ممکن است از شدت آن کاسته شود که در
این صورت محرک رفتار نخواهد بود و ازمودن
رفتارهای مختلف مورد دوج» فرار می کیرد نا
هدف مورد نظر تحقق یابد.
" اگر نیاز پیوسته سرکوب شود . دوباره شدت
يافتن آن تنش را به همراه خواهد داشت .
صفحه 27:
دف
نتايج مورد انتظار از يك رفتار را هدف مى
كويند؛ همه رفتارهاى انسان هدف دار است
روانشناسان هدف را محرک خارجى مى نامند
محرکها می توانند مادی و ملموس باشند
(افزایش دستمزد) و با غیرملموس (کسب
قدرت با قدردانی از زحمات)
هدفها با انگیزه ها تعامل داشته و بر روی هم
اثر متقابل دارند.
صفحه 28:
قاس اس
بسیاری از مردم از چیزهایی که می خواهند آگاه
نیستند و در نتیجه رفتارهای آنان نیز تحت تاثیر
ناخودآگاه است؛ این ناآگاهی به سیب تلاش نکردن
برای شناخت خود است.
در صورتی که هدف در خود آگاه باشد فرد می داند به
دنبال چیست ولی اگر هدف در ناخودآگاه باشد چرایی
رفتار برای فرد آشکار نیست.
صفحه 29:
(۳ calle
* نتایج مورد انتظار رفتار هستند. . " چرايي رفتار آدمي هستند.
* محرك خارجي فعالیت هستند. موجب آغازوادامه فعالیت
* بیرون از فرد قرار دارند. es
* اگر ارزش هدف بسیار بالا باشد. * در درون فرد قرار دارند.
انكيزه براي كسب أن تشديد اگر انگیزه بالا باشد» اهداف بلند
شید انتخاب ميشود.
aoe ۰ > انگیزه ها و هدف ها بر هم Hl
و مثقابل دارند.
صفحه 30:
وضعيت انكيز شى
انكيزه ها يا نياز ها |-- انتظارات
سس
يت دسترسى
صفحه 31:
تمايز مهم بين اين دو فعالیت در اثرگذاری بر شدت نیاز است .
صفحه 32:
سو ال
بهتر است در فعالست هدف در گیر شد با
در فعالبت در جهت هدف؟
پاسخ.
ادامه فعالیست در هر یک از لین دو سطح
مشکلاتی به همر اه دارد .
صفحه 33:
فعالیت های هدف با در جهت هدف ؟
نكته:
-پرداختن بیش از حد به فعالست هدف بی علاتگی و بی
تفاو تی به همر اه دارد.
- پرداختن بیش از حد به فعاليت در جهت هدف عجز و
ناکامی به همر اه دارد
اه حل:
برقراری کنش چرخشی مداوم میان این دو "at
وقتی کسی در هدنسی ورزیده شد بايد برايش
محیط با هدف دیگری فراهم آورد.
صفحه 34:
تعامل فعالیت ها
صفحه 35:
ممانعت از ارضای نیا ۱
(Blocking Need
5 مرج
0
صفحه 36:
موفقیتی در آن نیست ممکن است:
اگر آدمی در جهتی به تلاش خود ادامه دهد که
۱- به رفتارهای قابل قبول و معقول دست
بزند. برای متال:
هدفهای دیگری را جایگزین کند مانند؛
صفحه 37:
۷
رفتارها و عدم موفة
م موففيت
۳
Gd) a :
قبول سس Sa
به فترهای 1
امعقول و غیرقابل
محصول دو
صفحه 38:
عدم ار ضای نیاز ها
الف) عدم تجانس شناختی
اگر دو ادراک همدیگر را تایید کنند . رابطه هماهنگ
دارند و اگر در تعارض باشند عدم تجانس شناختی را
به همراه دارند که ly رهایی از این حللت یا کاهش
آن باید یکی از ادراکات را نفی یا تعدیل کنند. برای
مثال:
زياد سیگار کشیدن و طرم سرطان ریه برای سیگاری ها
صفحه 39:
عدم ار ضای نیازها
ب) عجز و ناکامی
ناكامى و عجزء محصول عدم ارضاى نياز شدید برای مدتی صولانی است.
برخى [١ رفتارهاى غير منطقى ناشى [١ عجز و ناكامى عبارتند ا( :
يرفاشكرى
دليل تراش
برگشت به دوران کودکی یا رفتارهای واپس گرایانه
خوگرفتگی
بی تفاوتی و پوچی
39
صفحه 40:
بيتفاوتي بدترين حالت ناكامي است
که همراه با بيعلاقگي به دنیا و مافیهاست .
صفحه 41:
41
" فرد مي داند رفتاري را كه در بيش كرفته نتيجهاي ندارد ولي در انجام
وادامة دادن آن آصراز ميورزد.
مثال:
مدیر براي حل مشکل بينظمي افراد را تنبیه ميکند. باوجود موفق
نبودن باز هم به اين شیوه ادامه ميدهد.
صفحه 42:
رفتارهاي غيرمنطقي
برگشت به رفتار واپسگرایانه
دراین حالت فرد رفتاري کودکانه از خود نشان ميدهد
:مثال
لكد زيدن به ماشين به علت ينجر شدن آن در بين راه
42
صفحه 43:
رفتارهاي غيرمنطقي
....كربه دستش به گوش نميرسيد
صفحه 44:
44
اولین نتیجه ناكامي» رفتار تهاجمي است که همراه با تنفر شديد عليه
|.عاملي که مانع رسیدن به هدف است بروز ميکند
:مثال
كاركر به رييسش حمله مي كندء اورا مضروب ميكند و از
.اعتبارش ميكاهد
صفحه 45:
تتوريهاي انگیزش
* تنوري انگیزش را به طور كلي مي توان به دو دسته
تقسیم کرد :
۴ تئوريهاي محتوايي ( عسسع۳ معهول ) ؛
اين تئوریها به دنبال تبیین عوامل انگیزش افراد یا چرايي رفتار
آنها هستند ,
Theories ) sul’ cles " وس( )؛
تئوريهاي فرايندي به جاي تبیین عوامل و محركهاي انگيزشي
به دنبال تبیین کیفیت ایجاد انگیزه و چگونگي شکل گيري رفتار
افراد هسند .
صفحه 46:
تئوريهاي محتوايي
* تتوري سلسله مراتب نیازها
)Oustow’ = Wierarcky oP Deeds )
* تتوري دو عاملي انگیزش
۱ )رو و حاورا" ( (
* تلوري سه عاملي انگیزش
OcCletacnd’s O-Derd theory ) (
* تنوري ( 0۲69) )انگیزش
OkterPer ‘s “BRO “ ( )
46
صفحه 47:
تئوري سلسله مراتب نیازها
)Maslow’ s Hierarchy of Needs )
همه انسانها دارای هفت دسته نیاز هستند که به ترتیب
عبارتند از :
1 - نیازهای زیستی ؛
2 - نیازهای ایمنی و تأمین ؛
3 - نیازهای اجتماعی ( تعلق و محبت )؛
4 - نياز به احترام ؛
5 - نیاز به خود شكوفايى ؛
6 - نياز به شناخت و کسب معرفت ؛
7 تیاز به زتباتی و زیبایی شتاسی -
صفحه 48:
تنوري سلسله مراتب نیازها
)Maslow’ s Hierarchy of Needs )
۶ با ارضاي هر يك از نیازها » نیاز سطح بالاتر ( نیاز دیگر )
اوج گرفته و شدت مي یابد ؛
* نیازهای سطوح پایین تر محسوس تر » ملموس تر و محدودتر
از نیازهای سطح بالاست ؛
* هر قدر نیازها عالی تر باشد دارنده اين نیازها نسبت به دیگران
از تکامل بیشتری برخوردار است ؛
* پیگیری و ارضای نیازهای عالی نشان دهنده سلامت شخصیت
افراد است ؛
* نیازهای متعالی از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است و دارای
پیش شرطهای بیشتری است .
48
صفحه 49:
سلسله مراتب نیازها و انگیزههای انسان |
صفحه 50:
سلسله مراتب نبازها و انگیزههای انسان ۱
صفحه 51:
سلسله مراتب نبازها و انگیزههای انسان
زياد
شدت انكيزه
صفحه 52:
سلسله مراتب نبازها و انگیزههای انسان
زياد
صفحه 53:
افراد و سطوح مختلف انگیز هها و نیازهای آنان
امترام و شخصیت
اجتماعی . تعلق و محبت
صفحه 54:
سطح بندی کارکنان بر اساس نیازهای آنان |
نیازهای قدر و منزلت
صفحه 55:
سطح بندی کارکنان بر اساس نیازهای آنان |
نیازهای قدر ومنزات
صفحه 56:
تنوري دو عاملي انگیزش
Herzberg ‘s Tow-Factors (
0
دو دسته از عوامل پدید آورنده نگرش شغلي هستند و رفتار
انسان را در سازمان شکل مي دهند :
0- عوامل انگيزشي :
اين دسته از عوامل افزايش دهنده رضایت شغلي و به وجود
آورنده نگرش مثبت به شمار مي آیند و عبارتند از :
شنامنايي » موفقیت ۰ ماهیت کار » مسئولیت و پیشرفت .
صفحه 57:
تئوري دو عاملي انگیزش
Herzberg ‘s Tow-Factors (
2 عوامل بهداشت روانی( Theory
این دسته از عوامل رضایت شغلي را به همراه ندارند و تنها از
بروزنگرش منفي و نارضايتي جلوگيري مي کند و عبارتند از :
حقوق و مزایا » روابط متقابل شخصي »وضعیت کار ۰ امنیت
شغلي ۰ سرپرستي » خط مشیها و مدیریت ؛ جایگاه ؛ عوامل
مربوط به زندگي شخصي .
صفحه 58:
تثورى سه عاملی انگیزش
(McClelland’s 3-Need
thediiyy Heat:
نياز به كسبموفقيت توفيقطلبىيا ميلبه لنجام چيزي-)
بهتر با كارايى بيشتر ؛
نياز به تعلقيا ميلبه برقرارعو حفظ روالبط دوستانه .©
وكرم با ديكران ؛
. نیاز به قدرسیا میلبه کنترلدیگرانو نفوذ در رفتار آنها .
58
صفحه 59:
تئوري سه عاملي انگیزش
McClelland’s 30 (
theory )
مفروضات اين تئوري :
* اين نيازها در طي زماني و در نتيجه تجربیات زندگي به دست
مي ایند ؛
* این نیازها در نیمه خود آگاه انسان قرار دارد ؛
. با وارد كردن اين نيازها درخودآگاه مي توانیم درخود
تغییرایجاد کرده و با انگیزه شویم .
صفحه 60:
x 4 ی
تنوریلنگیزش( CERG
Alderfer ‘s “ERG “ (
" اين تنورى همانند gs ري( .95037 كا نر هاى مازلو است با اين
تفاوت كه :
0 نیازها را در سه دسته طبقه بندی کرده است ؛ شامل :
- نیازهای زیستی که به رفاه مادی فرد منجر می شود ؛
- نیازهای تعلق که به ارضای میل به روابط فردی مربوط است ؛
- نیازهای رشد که در رابزه با میل به رشد و توسعه مستمر فردی است ۶
2 بر خلاف اصل " ارضاء - پیشرفت " مبتنی بر اصل *
ناکامی - با زگشت " است ؛
صفحه 61:
تنوریانگیزش( ۲6 )
شکل گیری رفتار در هر لحظه می تواند مبتنی بر بیش از
یک نیاز شدت يافته باشد ؛ ۱
صفحه 62:
00 را موی روو() 0
۱
62
صفحه 63:
تئوریهای( Process Theories ( |
فرلیندی
* تئوری انتظار( !۲ بصهسسو )
تئوری انتظار حاصل ضرب سه نوع باور است :
تلاش منجر به عملکرد مي شود .
عملکرد منجر به پاداش مي شود .
پاداشها بايستي مطلوبیت داشته باشد .
* تئوری انتظار بر روابط میان این عناصر که انتظارات و
جذابیتها نامیده می شود تأکید دارد ؛
صفحه 64:
تئوری برابری آدامز
" تئوری برابری مبتنی بر اين پیش فرض ساده است که انسانها
می خواهند با آنها منصفانه رفتار و برخورد شود ؛
* برابری باور به رفتار منصفانه در مقایسه با دیگران است ؛
* هنگامی که افراد احساس بی عدالتی و نابرابری کنند برای رفع
بی عدالتی و برقراری برابری و عدالت برانگیخته می شوند ؛
* مراحل چهارگانه احساس برابری یا نابرابری :
6- ارزیابی نحوه برخورد سازمان با خود ؛
0 ارزیابی نحوه برخورد سازمان با دیگران ؛
2 مقایسه وضعیت خود با دیگران ؛
- ادراک عدالت و برابری یا بی عدالتی و نابرابری ؛
صفحه 65:
Negative and Positive Inequity
A. An Equitable
Situation. Other
Tnpu
$2 = $2 per hour = $2 per hour
— 2
hour hours
65
صفحه 66:
Negative and Positive Inequity (cont)
B. Negative Inequity
Self
53 = $3 per hour
T hour
hour 66
$2_ = $2 per hour
1
صفحه 67:
Negative and Positive Inequity (cont)
C. Positive Inequity
Self
Other
$2
$3 - $3 per hour 52 = $1 per hour
1 1
hour hours 67
صفحه 68:
ضرورت و اهمیت انگیزش
" بیتفاوتی و از دست دادن انگیزه بارزترین مشخصه فرد .
گروه » سازمان, جامعه و تمدتی است که درسراشیبی زوال
قرارگرفته است.
. بیتفاوتی و فقدان انگیزه در هر کس به اندازة شعاع وجودی
که دارد خطرناک و مخرب است.
صفحه 69:
هر فرد» گروه» سازمان یا جامعه و تمدن در حال زوالي
ميتواند عناصر بسیار زنده و سازندهاي در خود داشته باشد
که آن را به تجدیدحیات و نوسازي دوباره بکشاند و در
عين حال هرفرد ۰ گروه »سازمان » جامعه یا تمدن
در حال رشد نیز ميتواند داراي عناصر مخربي باشد یا
در آن پدید بیاید که آن را در سراشيبي زوال و
سقوط قراردهد.
69
صفحه 70:
نشانههایی از باانگیزه بودن کارکنان
* بیشتر کارها . با پبرهوري مطلوب و در مدت زمان پیش بيني
شده انجام مي كيرد.
* افراد از کار خود لذت مي برند و از انجام آن به خود ميبالند.
* افراد با تلاش هرچه بیشتر مشغول کار مي شوند . چرا که
کارشان را دوست دارند.
" افراد بر کار خودشان نظارت مي کنند و نیاز به مراقبت فراوان
نخواهد بود.
* روحیه ها در سطح بالليي قرار خواهند داشت . چرا که فضايي
دلپذیر بر محیط کار حکمفرماست.
صفحه 71:
نشانههایی از بیانگیزگی کار کنان
عملکرد ضعیف کار کنان در امور محوله (کمي و كيفي) ؛
عدم مشار کت کلر کنان در تحقق اهداف سلزمان ؛
عدم قبول مسئولیت جدید ؛
عدم حضور به موقع , ترك محل کار . غیبت يا تآخیر ؛
ببردوري يايين ؛
شکلیات مداوم . منفي بافي . پچ پچ کردن ؛
انداختن گناهان به گردن دیگران وسیستم ؛
توجیه کارها و نه توجه به درست انجلم دادن کار ؛
مقلومت در مقابل تغییرات بصورت رسمي و غير رسمي ؛
صفحه 72:
یک پرسش اساسی
" آیا آدم با انگیزه ای هستید ؟ (حالتان خوب است؟)
*_ وقتی انگیزه ندارید یا حالتان خوب يست جه می کنید؟
۳ برای شاد زیستن و خوب زندگی کردن يا انگیزه داشتن در
زندگی چه کار کرده ايد ؟
صفحه 73:
پر سشهای اساسی
- چرا حالمان بد می شود و روحیه ما ضعیف و شکننده می گردد ؟
- آیا عواملی که روحیه مارا خراب کرده و انگیزه را در ما از بين می برد »
خارج از کنترل ماست ؟ يا تحت کنترل ما و مربوط به خودمان است؟
پاسخ این است :
هر چه برای ما رخ می دهد به خودمان باز می گردد و این عواعل نیز خارج از کنترل ما نیستند .
عوامل خارجى هر جه باشند از فبلترفكر و انديشه و احساسات ما می گذرند و بر رفتر ما اثر می گذارند.
یر طرز فكر ما احساسات ما را شكل داده است و روحيه ما را خوب يا بد مى سازد .
73
صفحه 74:
عادتها چگونه شکل مي گیرند ؟
عاداتبد به آسانی شکلحی گییند لما زندگیبا آنها
دشوار است . عادات خوبسبه سختی قثبیت هی شهند » اما
زندگیبا آنهاسهل و آسان است . دفع افسردگی و انتخاب
شادی در زندگییلبا انگیزه بودن میک عادت خوب و دست
یافتنی است.
صفحه 75:
با انگیزه بودن و شاد زیستن
هنری است اکتسابی
آنان که انگیزه ندارند و جهان را بی جاذبه »خسته کننده
و راکد می یابند افرادی هستند که برای ایجاد انگیزه
در خود و در نتیجه شادی و نشاط در زندگی سعی و
کوشش لازم را نکرده اند
صفحه 76:
: به سخن مولوی
طالب هر جيز اى يار رشيد
غير آنجيزى كه مى جويد نديد
: ويا به تعبير فردوسى
اكر تخم خار است خود كشته اى
و گر پرنیان است خود رشته ای
صفحه 77:
| Study Question 3: What are the
process theories of motivation?
* Process thevries oP wotvativa ...
9 Wow people woke choices to work hard or ont.
9 Okoives ure bused oa!
۳ هت
© Qvutable rewards.
©) Possible work outcowes.
+ Dupes oP provess thevries!
9 Equip theory.
۲ توق theory.
9 Cod-setiogy theory.
Management 8/e - Chapter 14 7