صفحه 1:
Pe
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
مدیریت ریسک در خدمات الکترونیکی بانک
استاد : دکتر هم درودی
دانشجو: سمیه جاوید
صفحه 2:
اما بقدر نیاز تو فرود میا
بقدر آرزوی تو گسترده
میشود
و بقدر ايمان تو كار
cy Lat
صفحه 3:
ام
راابراى كاربران داخلى eer رطس a ضرورى است.
حركت از يردازش دستى به يردازش كامبيوترى به همراه آن افزايش حجم يردازش جه
تعداد چه در:مبلغ مهمترین مسئله نگران کننده فعالان بانکی در عصر حاضر است لل
احتمال ريسك زا افزايش داده و از طرفى كنترلهاى سنتى كه قبل. از اين بزروى معادلا
Fen! Agee ey
در اينجا به تحليل انواع ريسكهاى موجود دربانكدارى الكترونيك يرداخته و اصول
مديريت ريسك در بانكدارى الكترونيك را ارائه نموده و در نهايت راهكارهايى براى
مشكلا ۳
uls Gus
بانکداری الکترونیکی؛ ریسک» مدیریت ریسک
صفحه 4:
ی IG > di co i ل ف 72
حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست و مشتریان در هر ساعت از شبانه روز 66۴
ساعتة:ميتوانند از طريق كانالهاى ارتباطى ايمن عمليات بانكى دلخواه خود را انجام دهند.
بانكدارى الكترونيكى عبارتند از:فراهم آوردن امكاناتى براى كاركنان در-ججهت افزا
Cer cron ا اي
ل ل
صفحه 5:
صفحه 6:
ار
مب
fen ee ال ا ل Eee OES ete ED
بانکداری خانگی و...
۱ ال ل ا ل ل Le
مختلف به شيوه هاى كوناكون انجام مى شود.يك شيوه جهانق انتقال الكترونيكى وجوه
استفاده از شیکه سوئیفتاسگ/بانکهای عضیوج| 50 بانکی به راحتی میتوانند یه انق
الكترونيكى وجوه بين خود بدون محدوديت مرز و در سطح بين المللى اقدام نمايند.در اير
در سطح .بين المللى از طريق سوئيفت استفاده ميشود امادر داخل كشور تبادل اطلاعات از
طريق شبكه تبادل اطلاعات بانكى(شتاب) و مركز هماهنكى تبادل اطلاعات بين بانكى
۱۳ Brea (errs)
صفحه 7:
رطس 2
ا cry. 2
ضمن ارائه خدمات بانكى به دنبال توسعه و تحول با هدف جلب رضايت مشترى بوده و
is eM Ne bbe ل 0 000
سياستكذارى مينمايد.در بانكدارى الكترونيكى هرجند كه كاهش هزينه هاى:بانكى نيز
توجه قرار ميكيرد اما اصلى ترين هدف رشد درامد بانى ان طرق ارائه خدمات متنوع
است.
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
عدم سرمايه كذارى صحيح در زمينه بانكدارى الكترونيكى و استفاده از سخت افزار
ونرم:افزار فرسوده واز رده خارج ارويايى آمريكايى كه خرابى هاى يى دريى موجب
دلزدكى مردم ميشود.
هنوز اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی ب
teat eee ۱
تحریم های پی در پی و خصمانه نظام بانکی ایران توسط قدرتهای استکباری یکی دی
eS Cb Teen) ۳
صفحه 11:
rs pre 3 كندى روند توسعه وعم ارائه خد خدمات eae بانکی
ا Oe were nne Te COE Beem See
يديشُ باتكدارى الكترونيكى و كرايش مشتريان به oe SEN TEDL SST Te
Tete CP IEC E Cn Cy” Pesto fer in
ADVERT efor een Re Pe cl Tepe يذيرفته
مزشود.
یکی دیگر از عوامل پیش "خدمات بانکداریالکتََیکی میزان نفوذ اینترنت و رایانه
rch Per Care ieee ees ۱[
CPOE SRE ee Te RAR cl eee
میتوان به تمایل برخی جوامع»ترجیح ایفای نقش انسان به جای ماشین در بانکداری +حما
111110 ays cae nicely Pere The
صفحه 12:
آمریکا به بادك © ۳ با
4 6 وسهولت استفاده ومشهود بودن تكنولوزى در انظار
سرت "۳ oo
مثل وجود دشتگاههای خودپرداز»امنیت قابل قبول»برنامه های آموزشی و
Pere io re 8 595
صفحه 13:
Mashreghnews.ir
صفحه 14:
كه إن
ae
۱ ae”
1 ۱ ۱
صفحه 15:
0 rea ain Ie sarees
در سال ©6)000 افزايش يافت.
0 مال CT EN
فيزيكىء تدوين مقررات شفاف . مديريت امنيت اطلاعاتء.ستهولت استفاده و تشويق مرا
خريد اینترنتی از طریق معافیتهای مالیاتی بوده است
ایران:
بانک جهانی اعلام کردکه ایران از لحاظ تفوذ جغرافیایی دستگاههای خودپرداز از بین
Sete ee ERE eS o) ا ۷
ا Bye eer eee pier trek eee
قياس بانكدارى مدرن جهانى در سيستم بانكى كشور بدست آورند.
صفحه 16:
آمار ابزارها و تجهیرات پرداخت الگترونيك گلیه بانگها تا OLY تیرماه 1390
ebb pl
اقتصاد توین
ایارسیات
ایاسارگاد
یستباتكایران
5
تچ foals <1 Seas
رقاه کارگرات
اسامات
اسیه
أصادرات ايرات
صنعت و معدن
اکارآفرین
اكشاورزي
امسکن
ملت.
ملي ایرات
اکارت بدهي
5,060,194
9,296,427]
3,892,182)
292,075)
10,103,644
977,913)
13682764
22,750,098)
62,872!
108,658)
13,822,564
655825910)
25,021,424)
24,770,486)
go>
139,874,334
/خودیرداز
577
30
6
285}
1971
34
951
541
1877|
3453
55
5
1956|
1143
2911
4402
21245
ایایاته فروش
59,480)
232,387
89,009)
55329
140,380
12
95839
73784
12,463}
367,114
4,651)
0
143,325
27,407)
240,011
272,924
1,678,115)
اجدول 2 آقاد انؤادها ه تجهيوات برداخت الكتدوتيك كلنه بانكها تا بانان تبرماه 1390
مأخد : بانك مركزى جمهورى اسلامى Gig!
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
ریسکهای | aie aa! تخدایی الكترونيكى:
ی ا
صفحه 20:
Bie tee Be eee) ار رم
Se ee ل Ete Sis ee aes)
Om re cw err rn rin cy Avra
EOE COME OMe Ce ALIN S
۷09۳ Oe ۱ 2th
مخابرات كشور ناشى ميشود.براى رفع مشكل ضرورت دارد زير ساختهاى ارتبا
0 ا ا ا ere)
7 ل ا ل ا ا ات ا ل
۳ ذا م
Pe Cet eer ee ery COR RECIPE ccm cern ie cei
۳0 EE SPD S|
۹ ۹ ee Se Mer ee ا
0 OE eer ere RT Ieee ne ne
See ee ee nt oS TOES Se ES Tee LESSEN)
صفحه 21:
بسى استراتزي: اين ريسك مربوط به توليد وخدمات جديد در
ل ا ا ا ا ا ا ل ل RID ree
ees) 010-00-0
ere roe eg ا ا ل ۱۳
اقتصاد که گتواند ا neh
CARA کر ee ان
ee sep a een eS yee ei ST TES)
بین باتکی شعب و بانکهای بین المللی وجود داردو: یشک نرخ ارز ازعوامل اثر گذار ب
ا ا ا ا ال ا ل ا ا ۱
تحمیل میشود.
RW RO eter tye Org RIED hr neers Ven he CaN OME KS ENE Ferry ss
Pees ee eres The ete tee Tr een cece)
0 که برتوانایی بانک در نقد نمودن سریع دارایی هایش با حداقل ضرر در ارزش ت
يكذارد.
صفحه 22:
صفحه 23:
سرت دس مرک - رشن
errand ee Heer Our ries pipet Prac get 07 0 on SPSS)
درصدد کمی نمودن آن هستند.تبدیل داده های ریسک به اطلاعات تصمیم گیری
از
نامطلوب آنها )روش وجود دارد که عبارتند از:انتقال ریسک. اجتناب از ریسک ءتخفیة
۳ ل
Se re reels Te Se SBS renee theese ieee
EARPE Pernt ONS Cercle erent arpa e ine PPP aen
صفحه 24:
اند کییگفول زمان وگن لاست اهمیت با ارجعبت تغبیر کند اما اي
باقی خواهد ماند.
ا ال مل
کنترل های ایمنی
مديريت ريسك ناشى از شهرات و قانون
و
0
صفحه 25:
۱۳ Tek ey Lees Tie Tess ees eee eran)
Bry Weenie ene ween ere Op Ce ce ens Tabs]
ee Tees Eee ieee
برخوزداری از نظارت مدیریت دقیق و جامع:هیئت مدیره و مدیز ارشد:باید یک
را(
وابستكى ها به اشخاص ثالث كه بانكدارى الكتزونيكرا يشتيبانى ميكند را داشته
باشد.
صفحه 26:
2) پذیرش مسئولیث حببابرسی برای انواع معاملات بانکداری الکترونیک: بانکها باید
روشهاى را براى احراز هويت معاملات مورد استفاده قرار دهند كه باعث ارثقاء
م م 0
مياورد.
3 ا aa)
OTS Aes eter tee Seen Tes ا Ec
پایگاههای داه ها و کاربزی وجود دارد
ال ل ا ل ل
111111111111110
SSS) ا ا ل له
ل 0
صفحه 27:
()) یکپارچگی داده ها در معاملات سوابق و اطلاعات بانکداری الکترونیک: بانکها با
Por ۹
ei] ل
(1)) محزمانه بودن اطلاعات كليدى بانكى : بانكها بايد تدابير مناسبى را به منظوز
Auer «cae 7
صفحه 28:
آگاهانه تربار گید شناسایی و مقررات بانک قیل از آنکه وارد مراحل بانکذاری.
الکتژونیک شوند بدست آورند.
۱
اطمینان از تبعیت یا نیازهای خصوصی مشتری مرتبط با مراجع قضایی که در آن
تولیدات وخدمات بانکداری الکترونیک را ارئه میدهد اتخاذ کنند. حفظ اطلاعات مربوط ب
حریم مشتری یک مسئولیت کلیدی برای بانک به شمار می آید.
(1)) ظرفيت سازى تداوم كسب وكار و نيز برنامه ريزى اضطرارى براى اطمينان ١
ا ا ا ال ل ا ل ا ا م
ستد و برنامه ریزی وضعیت اضطراری داشته باشند تا بدین وسیله از عملکرد مناسب
TCI, اا 195
ا ا ۱
Cee mele ا ا ا ل
صفحه 29:
م اللو ا
Bap aga cs Site gal cal 5) Dist Ry fe Sad ofl 00
جايكاهئ,هست كه ميتؤاند به طور موثر نيازهاى خود را برآورده كند جرا كه بانى
ار م اال ۳
ora TS اا ا بانک انتقال دهنده که در نزد خود نگهداری
ceeg ON DEI ی كم
"tL, SS OMe 52S iste al Ri Sy (Mata gad
صفحه 30:
eTOE eee ا ا D EE ED SED pene ل
RoW EN Se eT erry ee EOS iat eNO eONT eer er eg 1
در حال خاضر به نطر ميرسد كه خريد يك سيستم جامع بانكدارى در دستور كار.اغلب
ee CE SED Os wre eee ا Bone ee
صورت هنگامی که بانکی بر اساس خط مشی سازمانی خود تصمیم به خرید یک سیستم
بانكدارى الكتروونيك دارد ضرورى است كه در فرايند انتخاب اين سيستم بر معيارها
و
Ce Tse er Tee ee tt ke en Ee Sac
Se neh SiS ete See crt ل ا ا
فناورى ملى اعم از سخت افزار واساير تسهيلات ملى مورد نياز بااستفاده از نيروهاى
0 اا ل ا ل ل SS Bee veer)
۱
صفحه 31:
ال ل اف را Se eee Te eee
تمی توانیم بگوییم که می خواهیم بانکداری الکترونیکی داشته باشیم ولی برای خودمان ی
قوانين خاص داريم جون بانكدارى الكترونيكى وقتى به آن طرف مرز برود مقررات
استاندارد بین المللی بر آن حاکم است وبرای ارتباط با بانکهای خارجی لاجرم باید زبان
Rocce ce arr weee ere Rts Ie tm pre eaen Pape Cece Kn gen
ميباشد.
صفحه 32:
درخصوص ریسک قانونی استفاده از قوانین کشورهای پیشرو در زمینه بانکداری
ee Sele eee SEE Sb tet ae SSC oiee ere Te
در زمینه ریسک اعتباری ابداع روشهای اعتبار سنجی مراجعین میتواند سودمند باشد.
به نظر مى رسد ريسك عملياتى بايد بيش از ساير ريسكها Ter 3
ere) ا اا ا ل ا ل ا FD ie
باتوجه به وارداتى بودن اكثر روشها و سيستمهاى بانكدارى وبحث بومى سازى اهميت ١
ا 111101111111
ا ا 500001
Sis) ا ال ل ا ل ا ا eS
eens باشيم.
صفحه 33:
افتتارمحمدیان a وئیی با ناگید بز رب
با
رمضانى فرد »محبوبه .“سير تحول بانكدارى الكترونيك در ايران“
شرافت نزادء حسن.(©036) “اصول مديريت ريسك در بانكدارى الكترونيىك”
بانک و iS OO
9 3 Fey Vet > CURVCOTMOMN TD OC)
بانکداری الکترونیک
طاهری» ماندانا(سال نهم)"ریسکهای بانکداری الکترونیک »مجله تازه های اقتصاد.شما
9
دوستی» شینم ن »علیرضاء عامری»علی»(سال هفتم/بررسی ریسک های موجود د
۱
00 2
صفحه 34:
۱9۳۳۳ ew eB ree SiS ge ern Re ee
oreo see Tere] ل ا ا ا ل ل تا
پیک زاد».جعفر نادمی؛ فریور»(9606))»*مدیریت ریسک در بانکداری
fee Ce We ete eS ۱۹6۱
Lee ب CACC Ba AT