سایر

مدیریت سیستم های حمل و نقل و مهندسی ترافیک شهری

صفحه 1:
1 لرجمالرحن لدب سمینار سر بح 9 رن ‎Ia)‏ رن عنوان : تحلیل هزینه - فایده اجتماعی گسترش خطوط مترو

صفحه 2:
1 روش کار و نتایچ * نتیجه گیری پيشنهادها

صفحه 3:
‎oa‏ استفاده از منابع سوخت فسیلی در حمل ونقل برای جوامع دارای هزینه های اجتماعی و زیست محیطی می باشد. كه اين عامل جوامع را به سوى مدیریت درست آنرژی راهنمایی می نماید. از طرفی با افزایش جمعیت و نیاز مردم برای استفاده از وسایل حمل ولقل, وجود یک سيستم حمل ونقل عمومى مطمثن. ثاراء تميزا از نظر سوخت مصرفى). سريع. اقتصادی و با کمترین آثر مخرب زیست محیطی ضروری به نظر می رسد. ‎ ‎ ‎ ‎Soo‏ هدف از پژوهش حاضر ارایه کاربردهای فرایند تحليل هزينه - فايده' در مورد انتخاب سيستم هاى حمل ونقل عمومی درون شهری است. شناخت منافع اجتماعی و اقتصادی مترو كه بر سلامت و محيط زيست انسانى تاثير مى كذارد و مقايسه منافع ناشى ازاجراى اين سيستم با هزينه اين انتخاب. محور اصلی این پژوهش می باشد. أشعيت بحث : ارزش و اهمیت این پژوهش زمانی روشن تر می شود كه به هزينه هاى اجتماعى حمل ونقل و كميابى انرژی در سطح جهان و ایان نگاه معنی داری اندخته شود. ‎ ‏فرضیه های اصلی پژوهش ‏خطوط مترو در حال حاضر مقدار قابل توجهی صرفه جوئی در مصرف سوخت فسیلی ایجاد می کند. ‏با گسترش خطوط مترو پتانسیل قابل توجهی در صرفه جوئی سوخت ایجاد می شود. ‎seat‏ به طرجهای در دست بررسی حمل وتقل ریلی(منرو) در تهران از نظر نسبت فایده به هزینه قابلیت گسنرش را دآرا می باشد. ‏گسترش مترو توانائی کاهش هزینه های اجتماعی ناشی از حمل وثقل را دارد

صفحه 4:
هزينه هاى ناشى از مصرف سوخت در حمل ونقل درون شهرى (مستقيم و اجتماعى) جه جيز مقدار صرفه جوئی حمل ونقل ریلی(مت سوخت نسبت به دیگر وسایل حمل و استفاده از مترو توسط هر فرد به چه میزان در کاهش مصرف سوخت موّثر است؟ آثار اقتصادی دیگر مترو چیست؟ سیستم حمل ونقل ریلی(مترو) در مقایسه با سیستم های حمل ونقل عمومی دیگر چگونه است؟ استفاده و گسترش خطوط مترو در بلند مدت در راستای استراتژی توسعه پایدار توجیه پذیر است؟ و در کاهش مصرف چقدر است؟

صفحه 5:
هزينه هاى ناشى از قيمت مصرف سوخت بر جامعه يمت بنزين درايران در مقايسه با ديكر كشورها بسيار بابين است. براى مثال بهاى بنزين در كشور همسايه ما تركيه حدود یک دلار برای هر لیتر است. بهای بنزین حتی در بسیاری از ا ا ا | * در سال ۸۲ روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین در شهر تهران مصرف ‎Pee A ne ieee Ie Ne conrad occ)‏ سوبسید ) در حدود ۲۰۰۰ (مبلیارد ربال در سال هزینه این مقدار ۱ شود. كه با توجه با افزايش روبه رشد تعداد وسايل نقليه در سال ‎ne beer‏ ا ا 0

صفحه 6:
هزینه های دولت * 7۵ میلیارد ربال بارانه برای مصرف روزانه بنزین در کشور ازإنتتوى,دولت يرداخت مى شود كه سالانه بالغ بر 8 ميليارد دلاريارانه بنزين مى باشد. اين رقم حدود ‎١١‏ برابر کل بودجه حمل ونتل ریلی کشور می باشد. ‎ree] ie‏ ا ل ا ا ۱ ۲۳ به بک مبلبارد و سبصد مبلیون دلار معادل ۱۱هزار و ۰ ميليارد ريال در سال برای کشور که در حدود ۲۳۳۰ ٩ ۱۳/۸۱۴, ‏سازی مصرف سوکت‎

صفحه 7:
هزینه های ناشی از اتلاف بنزین در ترافیک ۲ شر رح لس اد سس دصر De eNO oe OD eee CMe eee) ‏درصد از بنزين مصرفى خودرو هاى‎ 4١ ‏مى رود. حدود‎ ‏نهران در ترافیک سنکین معابر عمومی هدر می رود.‎ ‏ا ا ید‎ S by ‏علت نداشتن ترافیک روان در شهر تبهران مصرف می‎ ) ‏شود. با احتساب قيمت هر ليتر بنزين (بدن سوبسيد‎ 3 ‏ل‎ ‏در سال به علت اتلاف بنزین در ترافیک از منابع ملی و‎ ‏شهروندان در شهر تهران هزبنه می شود.‎

صفحه 8:
3 ‎Sei‏ فيارقاق وارد بر ‎ee‏ شهروندان تهرانى ناشى از آلودگی هوای آن در سه بخش علائم وشکابات(سمیتومها) ‎Pee Doe SC Deer a eee poe Beet Reed‏ آلودکی هوای تهران بزرک به ازای افزابش هرواحد آلابنده بصورت روزانه برآورد شده است.کل خسارتهای سالانه باتوجه به ها ار ۱ سال سطح الابنده از حد مجاز بالاتر رود برابن اساس معادل ‏۵ ربال در در حدود ۵۲۱۰مبلبارد ربال در سال 0 ‏بديهى است ابن رقم حد يابين با حداقلى است كه براى اثرات وارد بر سلامتی آلودکی هأی تهران بزرگ در این تحقیق آورده شده است. جنانجه اثرات غير مستقيم واثرات مزمن وطولانی مدت را نيز بتوان به اين رقم افزود .كل خسار تهاى وارده به مراتب ۳ ‏رز 00

صفحه 9:
تحلیل هزینه - فایده ‎aro es‏ ا ل ا يك متروى تهران يزداخته خواهد شد تا بررسى كردد ادامه كار و كسترش خطوط مترو از نظر اقتصادى قابل توجيه مى باشد يا :فرايند انجام يى تحليل هزينه - فايده شامل مراحل زكِّراست مرحله اول: تعريف اهداف. حوزه يروزه و طول عمر مرحله دوم: تعيين منافع و هزينه هاى يروزه مرحله سوم: ارزشكذارى منافع و هزينه هاى بروزه مرحله چببارم: محاسبه جربانهای نقدی تنزیل شده مرحله ينجم: اظهار نظر نهايى

صفحه 10:
مرحله اول: تعریف اهداف. حوزه پروژه و طول عمر پروژه ۲ هر پروژه ای بابد تک هدف (با اهداف) داشته که واضح و بدون ابهام باشد. اا ها تهران. اهداف پروژه بهبود ترافیک شهر تهران» کاهش آلودكى هواء كاهش مصرف سوخت,. كاهش زمان سفر و افزايش مطلوبيت سفر از طريق بهبود شاخص هاى كيفى براى شهروندان تهرانى مى باشد.

صفحه 11:
مرحله دوم :نشخيص هزينه ها و منافع يروزه احداث يى خط مترو 520 ا 5 هزینه های سرمایه گذاری و هزینه های اجرا و نگهداری است. ‎e 7‏ و سرت يستكاههاء تونل. پست ‎TL Ne or es‏ ‎neice‏ 709 ‏اسك ‎eee‏ ا لت ‏دستمزدها و حقوقء تعمير و 0000 ‎ ‎ ‎ ‏آن ‏۱ ‏رت ‏منافع ‎oe‏ 0 0 هواى شيرء مصرق سوخة؛ ترافيى ‎ee‏ ا ا ‎ah‏ ‎ners er)‏ ۱ ی ‎es‏ ‏خواهد كرد. بنابراين مناقع اقتصادى حاصل از اين يروره را مى توان به ‎oe pyran ceo‏ 000 ی اقتصادى اوليه عبار تند از : ۶ صرفه جوئی در مصرف سوخت صرفه جوثى در زمان سفر صرفه جوئی در هزینه های خسارت ناشی از آلودگی هو صرفه جوتی هزینه های ناشی از ‎onl‏ ل ‎ede La Ne Te‏ شخصى ‎ ‎

صفحه 12:
مرحله سوم: ارزشكذارى هزينه ها و منافع ۴ پس از مشخص شدن هزینه ها و منافعء باید به منظور امکان مقایسه بایکدیکر ارزشگذاری شوند. 1 ‎LC)‏ ۱ ارزشكذارى ابن قيمتها را تعديل كرد.

صفحه 13:
5 55001168 ۳ aS ‏روش مقايسه مترو با ديكر وسايل حمل ونقل از نظر كاهش‎ ‏ف سوخت‎ ۱ ‏ل‎ Oe eS ne SL ra 2000000 reece ern) ‏ا ا الا ل‎ ‏تقلیه در جابجایی مسافران مترو بدست می آمد.‎ DO Pee ee ee ete Fee Overy Fl Or pe RO SOIT [pe yorecon] SCOT) Sel ee ‏رو‎ a ae ae ‏ب‎ ‎pore ‎| ‏ا‎ NYSE S Som ae Eee NTP ‏سس رت رل سر ی ی‎ : ‏به چند دلیل خط یک متروی تهران جهت این بررسی آماری انتخاب گردید‎ | eer li)“ oore] Ra Sesto tal Peper Case Sen yen ECan) ‏از نظر مكلتى شامل. نقاط بالاى شهر. نقاط مركز شهرء نقاط جنوب شهر را كه از نظر‎ ۱9 ‏ل‎ Peery 0 ‏ل ا ل ل ل‎ ange) ۱ ‏أبن يستكاهها غبار تند از مير ذاماد مصلى:هفت تير‎ 5200 te eee CE red

صفحه 14:
محاسبه مد هشن عد سوخت بر اساس جامعه 2526

صفحه 15:
از مجموع ‎٠.‏ ‏فرمعادل 18. : بيا

صفحه 16:
محاسبه کاهش مصرف سوخت در سال ۱۳۸۳ مجموع کل صرفه جویی صرفه جویی صرفه جوبی مسافر جابجا به ازاء جابجایی به ازاء جابجایی کل در مصرف اشده در شال هر مسافر در هر مسافر در ‎Gyan (| 3‏ | مصرف كازونيل التو اليتر 20 خط یک ./309 ./0206 951/685/3 517/488/1 5 15 ‎re ‏کل متروی ./309 ./0206 ‎915/404/ 731/073/6 ‏تهران ۰ ‎846/830/2 ‎13 ‎

صفحه 17:
محاسبه ارزش سوخت صرفه جویی شده در سفر با خط یک ارزش ریالی صرفه سوخت ۱ سال ۱۳۸۲(لیتر) | لیتر (ریال) جوین. | | بنزین وو/وووهو9و 2700 /700/067/352 ا 96 گازوئیل 0055/66/2 2700 /100/470/423 6

صفحه 18:
2 خسارت(هزار ریال بر تن) ۱ 1 1500 | ‎so‏ 14600 | ‎x‏ 4 | ‎Nox |‏ 4800 § ۴ P |

صفحه 19:
ااه صرفه جوبی 4 و لوازم ‎at‏ تعداد قيمت مصرف استهلاک ‏ صرفه جويى در )| خودرو متوسط هر لوازم یدکی خودرودر مصرف‌لوازم استهلاک | شخ خودرو درسال هر سال یدکی (بیلق | (ربال) ٩ 00026

صفحه 20:
9 سفر بهينه در يك مسير با زمان سفر واقعى در همان با وقت تلف شده افراد است. افراد مایلند از تعداد سفرهایشان بکاهند و با زمان آنها را به حداقل ‎ey‏ كاهش دهند. ‎core ar) iar‏ ا ا ل ل ا اي لك به هر نحوى با كاهش زمان سفر خود قابليت توليد بيشترى بيدا مى م0 ار ‎ee‏ ور از رز وش تولید - مجور که یک مقدار واحد برای همه گروهها در نظر می کیرد استفاده کر دید به طور کل ‎canes Po wool‏ او وان ‎ure ee Ppl re nr ee Se eden ce‏ ا 50 مطلوب ارائه می دهد. روش تولید- محور بر این فرض اساسی قرار دارد که انسان مهمترین ‎RL RL EE ie le‏ ۱ اه اش دس و رتاو در ول کال و هه 5" در يك كشور مى شود.

صفحه 21:
DAE SSN AS GIA DEM pie) IS)! Sy) ‏شهرى تهران‎ ا ‎BS) ee eS OS Ts ene Se‏ هران با درامدشان مبناى محاسبه قرار كرفت. با استفاده از اطلاعات | ‎man) el‏ ل ل لان را کم ‎ae‏ 0 هاى غير خوراكى 56,815,855 ريال و هزينه هاى خوراكى و دخانى 2 ۰ بربال بوده است. با فرض مساوی بودن درامد و هزینه های ‎euros my Ye‏ اا ل رن ‎ep eat)‏ ا ‎Beep pege‏ ۴ لذا ارزش زمان سفر بر اساس سناریوی چهارم ۸۳۸۱ ریال در هر ساعت محاسبه گردبد. - در آمد سالیانه سرانه ‎re eM pee een ener) eng Cay ee Fe‏ رم

صفحه 22:
محاسبه زارت وقت صرفه جوئی شده برای مسافران مترو 1 7 [1 ۲ I ۲ | تعداد مسافر جابجا صرفه جویی در ارزش هر ارزش کل زمان صرفه ‏ | | شده در سال زمان سفر برای دقیقه صرفه جویی شده ۱ ‎war |‏ هر مسافر جویی )42 (دقیقه) (ییدق 517/488/11 40 140 200/695/735/64 5/ 5

صفحه 23:
۱ ee ed eee) ارزش (ریال) ابنیه و مسیر 1 ( 2/1 ساخت و نصب تجهیزات 000/000/129/14 2 ۳ رولینگ استاک(قطار) 6/95 ‎eee‏ کل هزینه های احداث خط یک 000/000/825/21 1/2 ‎Be PPR U NY ER 11231121771707‏

صفحه 24:
هزینه های جاری خط یک متروی تهران در سال ۱۳۸۳ هزینه ها 101 (ریال) | | هزینه های حقوق و دستمزد بهره برداری ‏ رز( رز 2 ا هزینه های عملیاتی ‎AL)‏ 5/5 387/52 ا 1 2 کل هزینه های جاری خط یک ‎Z00/505/598))‏ ‏22

صفحه 25:
تشم مس ی نقدى ترس شلد ایس 1۵ 20/30/2017 10/1/0113 ب‌ ديصد 15 2/۸ 20 ‎7١‏ 7 289 مراد

صفحه 26:
1 bere ‏و ا ل ل ل‎ ‏و مقايسه با هزينه هاى‎ 1١87 ‏وجود خط يك متروى تهران در سال‎ ساليانه شده اين خط در سال 15487 بر اساس سه نرخ بهره مطرح گردیده مشخص گردید که منافع سالیانه حاصل از خط ,یک متروی ۱ سال 17/81 بوده است. لازم به ذكر است با در نظر كرفتن كمترين نرخ ‎Venema) CON Se‏ ل ل ا 0 ‎igre ia‏ ل ا ا ل ا 7 ۱ ‎ene re een Lee Tr ree‏ م كرديد كه در تمام مفروضات كرفته شده نسبت فايده به هزينه بيش از يك مى باشد و اين توجيه يذير بودن اقتصادى كسترش ابن سيستم را نشان مى دهد.

صفحه 27:
‎en ۳ 4‏ ی تا کران است. بکی از کرانترین سبستم ها شهرى در دنيا ‏؟ لل ا ا ار ل ا ا ا ل ل ‎Og‏ ‎ES pe sea ee Oe ES CL SD ere ar eter i . ‏هميليارد ريال در سال‎ 1٠١ ‏هوا‎ ‏۳( آلودكى محيط زيست را سبب شده. تهران يكى از آلوده ‎ee‏ ‏شهرهای بزرگ جهان است.

صفحه 28:
5 ete Os pepe iy Jar oF us 59 NEES ed Cr OS OD aD به عنوان بخش اساسی و مهم-توسعه پابدار مورد ناگی گرفته است به لین مفهوم که حمل ونقل همکانی لاو ۶7 ۲ سازگاری بر محیط زیست دارای توجیه قوی اجتماعی و ‎a ee)‏ ۱۳

صفحه 29:
: rs 7 ‏بر‎ MGS ‏ور ار‎ ‏بر رس درس‎ در مصرف کازوئیل ‎ees‏ بود. = (6 556 clog! are ‏علاوه بر آن بر اساس محاسبه‎ Ls ‏انتشار ابن سوخت صرفه جوتى شده در سال ل‎ ‏ا ا ا ل ا زا‎ ‏گردبد.‎

صفحه 30:
۳۳ وي 2 ‎IC‏ ‏سفر می باشد. با توجه به تحلیل هزینه _ فایده انجام شده خط یک در سال ۸۳ بدست آمدن نسبت فایده به هزینه بزرگتر از یک .استفاده و گستر خطوط مترو در بلند مدت در راستای استراتژی توسعه پابدار توجبه ‎ec en)‏ ا ‎eo‏ و ‎Co ee a eres Ree Nd Ra cere Deed Nae)‏ های نظافت ناشی از آلودگی هوا در این تحلیل در نظر گرفته نشده که در صورت در نظر كرفتن ابن اثرات .نسبت فايده به هزينه بدست امده

صفحه 31:
وقت .كاهش حوادث رانندكى و كاهش در 516 ركام ‎loess)‏ ا ا ا ل ل د توسط دانشكاه شريف براى شهر مشهد ايجان و كسترس خطوط مترو سالیانه ۲۵ میلیون لبتر در مصرف بترو 207 گازوئیل صرفه جوئی خواهد داشت.همچنین در مطالعه ‎ony em eer] c2)|‏ ا ‎EC err‏ جوئی در سوخت برای هر مسافر کیلومتر نسبت به آتوبوس ‎peau aia)‏ |

صفحه 32:
تس و ‎eae PLD)‏ سرت را ‎Ep‏ ‏دست أورد.

صفحه 33:
يبمشنهاد ها ا ا رت ‎ee cee korg)‏ ا ا ل هوا در مورد افراد عادى به سرعت بروز بيدا نكرده و در دراز مدت آشکار می شود و به همین دلیل حساسیت چندانی را ‎eer RU Ie en Kp pote tne‏ 0 انجام بكيرد تا حساسيت ها نسبت به معضل آلودكى هوا بالا برود. ۳- با توجه به اینکه درصد کاهش مصرف سوخت فسیلی متروی نهران بر اساس سناربو های مطرح شده در این پژوهش در حال حاضر کم می باشد لذا:

صفحه 34:
2 ‏ا ا‎ ee ie ‏و كسترش خطوط متروى تهران علاوه بر خطوط 597 از اولويت‎ و سابر طرف های بالقوه دی نفع(کارفرمابان. صاحبان اراضی..) در نظر گرفت‌به نحوی امکان و انگیزه هلیی برای مشارکت لین افراد در تأمین بخشی از اعتبارات مورد نباز فعالیت ها فراهم گردد.

صفحه 35:
تس از توجه شما )© 2 روح اله کاظمی

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان