صفحه 1:
AG ‏اه‎ ور هروا 37 2 کی

صفحه 2:
Gla | ١ ۶ 44 6 ee 1226.07 شرح درس فرهنگ: تعریف, قلمرو نظریه های آن

صفحه 3:
معرفی استاد * مرتضی طلائی در اولین روز فروردین ۱۳۳۷ در یک خانواده پر جمعیت ۱۰ نفره در شهر اصفهان‌به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مديريت برنامه ریزی فرهنگی است.در سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد و از این ازدواج صاحب سه فرزند شد. براى كسب اطلاعات بيشتر به آدرس زیر مراجعه نمائيد: ittp://morteza-talaei.com

صفحه 4:
معرفی دانشجویان

صفحه 5:
0 ۱ و ۱ 0ه a me, Spa Vb

صفحه 6:
جلسه اول و دوم جلسه سوم و چهارم سرمایهاجتماعی»تعالی فرهنگی» فرهنک سازمانی؛تهدید فرهنکی؛ وهمچنی نظریه های فرهنکی ) ارایه سمینارهای دانشجویی (هر سمینار 10 دقیقه و هر جلسه یک تا دوگروه) تنظیم موضوع :بر اساس مسایل آموخته شده در کلاس و ایجاد شبهات و هدایت دانشجو به سمت پاسخ یابی ‎ae‏ ‏نحوه ارایه : به صورت شفاهی و با ارایه متن مکتوب گزارش با قابلیت مستند سازی (عکس » فیلم » پاورپوینت و ضرورت : می بایست استاد در بایان هر ارایهدقایقی به تبین مسئله به صورت اکادمیک و عینی سازی بپردازد. ادامه ارابه سمينارهاى دانشجوبى (هر سعينار 10 دقيقه و هر جلسه يك قا دوكروة) تنظیم موضوع : بر اسانن شناخت حداقلی از مسایل جامعه شناسی با هدف ترسیم مدل های عفهومی حل مساله

صفحه 7:
منابع جهت مطالعه بیشتر ۱۳۹۲ ‏محمد على لواسانی محسن » مدیریت مراکز فرهنگی اجتماعی - انتشارات مطالعات خانواده / سال‎ -١ ‏رضائیان علی / پور عزت علی اصغر مبانی سازمان مدیریت - انتشارات سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم‎ -۲ اسانی ۳- لئوناردو کازمای / زمردیان اصغر / مهرورزان آرش ‏ اصول مدیریت - انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ۱۳۵۰ ع - زم » محمدعلى (۰)۱۳۸۲ مدیریت فرهنگی شهر » تهران : موسسه نشر شهر ؛ زعيم. 0 ۵ - صادقیان» نادر (۱۳۸۸) ۰ نظام نامه مبانی و منابع مدیر فرهنكى : با تاكيد بر جايكاه برنامه ريزى فرهنكى در مدیریت شهری ؛ تهران : موسسه نشر شهر 7 - حاجیانی؛ابراهیم (۱۳۹۱) برنمه ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران ۷- ایازی » سید محمد ] و دیگران[ (۰)۱۳۹۱ چکیده مدیریت استرا ‎(Siecle ys mans‏ تهران : تیساء ۸- یاسین » حسین (۰)۱۳۸۳ نقش مدیریت بر پدیده های فرهنگی در گسترش مشارکت اجتماعی و سیاسی در جامعه ایران پس از انقلاب » تهران : سازمان تبلیغات اسلامی . ۹-هاگورت. گیپ ؛ مترجم : سهیل رستمی و زهره حیدر زاد گان (۱۳۹۰) ؛ مدیریت فرهنگی هنری با رویکرد کار آفرینی ‏ تهران : ققنوس. ن» اکبر (۰)۱۳۹۰ نظریه های سازمان و مدیریت در عمل : با رویکرد سازمان ها و نهادهاى فرهنكى » اصفهان : دانشگاه آزاد

صفحه 8:
۰ نقاشی ذهن خود را بگوئید

صفحه 9:
مدمه ارزش ها و شرایط فرهنگی سالار و ارتقاء هدایت اجتماعی دارد. ارزشهایی همچون تا کید بر ۲ آموزش کارآ و اثر بخش منابع انسانی» اهمیت به پیشرفت شایسته سالاری و صرفه جویی در منابع مالی نقش مهمی در توسعه کشور ایجاد می کنند. و نیز دانش» تجربه, اشراف واقع بنانه از جهان هستی و اصلاح عقاید. عادات و سنن خرافی در پیشرفت و موفقیت کشور ها در بازارهای جهانی ملموس است. د رحالی که علل واقعی عقب ماندگی در کشورها وسازمان های ضعیف؛ ذهنیت پایدار ضد پیشرفت آنان است که منتج ازفرهنگی پریشان, رها شده از خالق هستی و بی. يابدار مى باشد. آنجه كه بيان كرديد اشاره اى اندكك به اهميت مفهوم فرهنكك بود. امروزه ما در ارتباط فرهنكك با جامعه آن را با كليد وازه ها و دسته بندى هاى موثرى مى شناسيم. كه با توجه به اهميتى كه اين مفهوم در جامعه ايفا مى كند به بيان آن مى يردازيم.

صفحه 10:
: ‌

صفحه 11:
در زبان و ادب پارسی واه فرهنگ در متون بازمانده از اوستا و نوشته‌های فارسی باستان پلفت شده است ولی صورت پهلوی آّن «فرهنگ» است. گمان می‌رود پیشوند «فرس» به معناى بيش و ريشة تنگ به معنای گشیدن باشد. از همین ریشه با افزودن هر «فرهيختن» را داريم (به معناى تربيت كردنء ادب آمو- ل 0 «فرهیخته و فرهنجیده» را لبه معنای ادب آموخته) و «فرهنگ» و «فرهنج» نيز در واژه‌نامه‌ها «فراهختن» و «فراهیختن» و نیز به معنای ‎Gal‏ كردن آمده است. معادل واه فرهنگ در زبان انگلیسی وائّه کالچر بکار برده می‌شود. اساس لین واژه لاتینی است و معنلیی که برای ‎OT‏ 52 نظر گرفته شده. معنای کشت و کار و پرورش است. این واژه در ابتدا و در زبان آلمانی کاربردهلیی داشته است. آغاز رشد لین واژه در غرب همراه بودبا رشد ‎Sly‏ دیگری جه معنای شهر آیین یا تمدن» هر چند که لین واژه در کشورهلیی همچون پر تقاله اسانیه فرانسه ابتالیاه رومائیا ثیزبه کار برده می‌شده است و مرادشان از آن پرورش. بهسازی, بهبودبخشی يا پیشرفت اجتماعی بوده است

صفحه 12:
فرهنگه واي اى است درياره شيوه زندكى مردم؛.به معنى روشى كه مردمء کارها را نجام‌می دهند.فرهنگ کلیت تامی از ویژگی‌های معنوی: هادی؛ فکری و احساسی است که یک گروه اجتماعی را مشخص می‌کند. گروههای متفاوت مردم. که مدکن است فرهنگ های متفاوتی را درا باشند. گ» بوسيله آموزش» .به نسل بعدى منتقل می شود؛ در حللی که ژنتیک بوسیله ورائت منتقل می شود. هواس ‎nga‏ تولند که فرهنگی متفاوت با دیگر مناطق کشور داشته باشد. ادوارد تایلور (۱۸۳۲-۱۹۱۷ فرهنگ را مجموعه پیچیده ای از دانشها؛ باورهاء هنرها؛ قوانین؛ اخلاقیات؛ عادات و هرچه که فرد بعنوان عضوی از جامعه؛ از جامعه خويش ‎Seo‏ تعریف می کند. تعریف برخی بزر گان: ۱ 1 حضرن امام (ره) در خصوص تعویف فرهنگ.می فرمایند: بالاتیین عنصری که در که در موجودیت هر جامعه انسانی دخالت اساسی دارد و هویت جامعه را تشکیل می دهد. مک دیور نیز معتقد است: فرهنگ بیان حالا ندكىء ایدئولوژی» دينء ادبیات و ... است پرفوسور آشوری معتقد است: فرهنگ بیشتر جنبه های معنوی زندگی جسمی انسانها هملنند دین» را اجه ese ۱۳۳ ‏ل‎ ee eer Fo eth SN CST ee) ROR eee eee rr LE Set oe ery

صفحه 13:
ا 0 1 ‎a‏ شهری)؛ مدنیت. رفتار و تعاملات جامعه. محیط زیست. اقتصاد. 3 99۳۳ ‏ات‎ a

صفحه 14:
شاخ و سگ‌ها - جلهه«های پیرونیی فرهنک ساقه‌ها - ساشتار فرهنگ یا اشتار اجتماعی ریشه‌ها ‎an Be Sad te‏ با ‎lat‏ می‌تنتد و وشد می‌کند.

صفحه 15:
5 5 ‎eas’ 2‏ هنجارهای فرهنگی: اصول و قواعد معینی هستند که از مردم انتظار می رود آنها را رعایت کنند. هنجارها نشان دهنده بایدها و نبایدها در زندگی اجتماعی هستند. ارزش ها ‎netic‏ ‏۲- اداب و رسوم ۳ عرف مثل: تک همسری و وفادار بودن به یک شریک زندگی

صفحه 16:
متفیرهای تفییر ناپذیر(بخش های از مفهوم فرهنگ که حتی گذر زمان نیز به آسانی نمیتواند آنها را تفیر دهد) الفس مطلوبها و ارزشهاء باورهاء ارزيابى هاء ان ب شيوههاى زندكى؛ طرز تفكر و توليد, اقدامات؛ آداب و رسوم؛ توزيع و كاركردها و وظايف و عادتهاى خوراكى ع وقايعى كه در جای خود فرهنگی تلقی مىشوند مثل: جشنوارههاء مراسم مذهبى و تاريخى ه زبانها و ساير شكلهاى ميراث فرهنكى. ارات هنجارهاء نقشهاء قوانين: خودشناسىها متغيرهاى تغييربذير( بخش هابى از مفهوم شكل دهنده فرهنك است كه با توجه به مقتضيات روز تغيير مى كند) الف نيازها و اميدهاى مردم؛ راهبردهاى حياتى براى بقا بدانش و فوت و فنها ‎we‏ خلاقيت و قابليت ابداع ‎ ‎ ‏ات بين فرهنكى: تبادلات اقتصادى و تجارت ‎ ‏وسمهاجرت ‎5550020 ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
فرهنگ در ب رگیرنده مجموع کامل مشخصه‌های ممیزه روحی: مادی» فکری و عاطفی که یک جامعه پا گروه اجتماعی را از هم باز می‌شناسد, می باشد و نه تنها شامل هنرها و نوشته‌ها بلکه شامل اشکال زند گی» حقوق اساسی انسانیء نظامهای ارزشی» سنت‌ها و اعتقادات نیز می‌شود. بر این اساس فرهنگ کلیت تامی از ویژ گی‌های معنوی» مادی» فکری و احساسی است که یک کرو احماعی را مشحص می ند که بصورت محتصر * برخی از آنها اشاره می کنیم ۳۹۹9

صفحه 18:
مولفه های سازمان فرهنگ (کتاب) : ۱- عنصر فرهنگی- کوچک ترین واحد فرهنگ . ‎-Y‏ - مجموعه فرهنگی - ‎eae‏ دمر

صفحه 19:
۳- نهاد- نظام روابط اجتماعی الگودار و سازمان یافته که مجموعه های فرهنگی خاص را دربر می گب د. ‎-f‏ خرده فرهنگ < فرهنگ گروهی کوچک تر در داخل یک جامعه بزرگ تر. فرهنگ هر جا در عین اينکه زمینه های مشترک با فرهنگ ‎aly‏ یج دارد را ‎P15, aS pin Sahin‏ توا فلا گروه های مختلف اجتماعی و ...)

صفحه 20:

صفحه 21:
- یکپارچگی فرهنگی - وجود هماهنگی کار کردی میان عناصر و مجموعه های فرهنگی در یک جامعه. مثل : وحدت رویه در برخورد با مظاهر فساد در یک جامعه قوم مداری - گرایش افراد یک جامعه در جهت برتر «پنداشتن فرهنگ ه یژه شان شتن مثل : رفتار برترى جويانه قومی ( حرکت های پأنی در کشور) بان عربيسم ‎٠‏ بان ابرانيسم . بان ثركيسم و ... ‎Aeas‏

صفحه 22:
ae ۱- نوآوری فرهنگی (راهبردهای پیشگیری و برخورد با رفارهای غلط اجتماع ما ایرانی ها مثل: دروغ گوبی ۰ بزرگ نمابی + زیر آب زنی و ..) ۲- ضربه (با شوک) رهگ (سفره هفت سین توروز را نمی چینیم ولی جشن کریسمس برگزار می کنیم و با اصلا نام جشن سبندار مذكان نشنيده ابم ولى روز عشق ورزی غربی را دنبال می کنیم ۰ ۳-دگر گونی فرهنگی نقلاب مشروطه بر رفتار فرهنگی و سیاسی ایرانیان ) ۴- تا خرف رهنگی دش مای مدی ‎be Gal ps Ean‏ سوی یرب ند ۵- فرهنگ پذیری: تطابق یا همنوایی عمیق فرد با هنجار ها و موازین فرهتگی جامعه دیگر یا فرهنگ کل جاعاء (آشتابی کودک با هنجارها و رفتارهاى اجتماعى ی که شهروندان از فرهنگ های دیگر می گیرند ) ۶ اشاعه فرهنگی: سوله نار فرهنگ هیر بگدیگر ‏ گر دز زمان های ‎aun sl‏ اده راد فرهنگ ها هراهب یکدیگر در ارتباط هستند بنابر ان اشاعه فرهنگی در طول تاریخ بصورت مداوم رخ داده است. اشاعه فرهنگی مستقیم : زمانی که فرهنگ ها در مجاورت مستقیم یکدیگر قرار می گيرند روی می دهد

صفحه 23:
۱- نوآوری کی عموما از طریق کشف واختراع صورت مى كيرد : gh OS fy B wd ae (SE Sah ‏دانست.‎ 7 اختراع ترکیب دو یا چند عنصر مادی ودر نتیجه ساختن عناصر مادی تازه است.

صفحه 24:
۲- ضربه فرهنگی - عبارت از حالت فردی است که در یک محیط فرهنگی بیگانه و متفاوت قرار می گیرد. ‎Sind SS -#‏ - به معى ديدا رداق عناضر ومجموعه های فرهنگی نو در یک فرهنگ است. ‎be

صفحه 25:
منبع و سرچشمه های دگرگونی فرهنگی عبارتند از: ۱- تکنولوژی ۲- دگر گونی در محیط طبیعی: مثل حوادث طبیعی ۳- دگرگونی های جمعیتی : مثل : مهاجرت ؟- دك ركونى های اجتماعی : مثل : انقلابات ه- دك ركونى در نيازها: مثل : ارتباطات بيشتر 41484

صفحه 26:
۲- ضربه فرهنگی - عبارت از حالت فردی است که در یک محیط فرهنگی بیگانه و متفاوت قرار می گیرد. ‎Sind SS -#‏ - به معى ديدا رداق عناضر ومجموعه های فرهنگی نو در یک فرهنگ است. ‎be

صفحه 27:
۴- تاخر فرهنگی- به اختلاف فاز میان فرهنگ های مادی و معنوی در شرایط پذیرش عناصر یک فرهنگ دیگر و یا در دگرگونی های فرهنگی اطلاق می شود. ۵- باز تولید فرهنگی: انتقال هنجارها و ارزش های فرهنگی از نسلی به نسل دیگر را باز تولید فرهنگی می نامند. بازتولید فرهنگی به مکانیسم هایی اطلاق می شود که به وسیله آنها تجربه فرهنگی در طول زمان استمرار می یابد. فرایند های تعلیم و تربیت از مکانیسم های اصلی باز تولید فرهنگ است. ۶- فرهنگ پذیری - عبارت است از پذیرش عناصر فرهنگ های دیگر(هم در سطح افراد وهم در سطح جامعه ). ۷- تبادل فرهنگی: بر اثر همجواری کشورها با یکدیگر ؛ رفت و آمد ملت هابه کشور های دیگر مطالعه آداب و رسوم و سنن و فرهنگ های دیگر بوجود می آید که از مجرای آن هر ملتی به نقاط ضعف و قوت فرهنگ خود آشنا می گردد.

صفحه 28:
Zu: : ‏مشکل فرهنگی‎ ‏وضعی ناشی از رولبط انسانی است که‎ ‏جامعه را به طور جدی تهدید می‎ ‏کند یا مانع تحقق خواسته های‎ ‏کثیری از مردم صی شود . مشکل‎ ‏فرهنگی یک اختلال است که جنبه‎ ‏جمعی یا عمومی پیدا می کند و به‎ ‏وسیله آن شرایط اجتماعی حاصل‎ ‏می شود که نتیجه لن نارضایتی‎ عمومی است .

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان