صفحه 1:
" مديريت مشاركتى
PauiGiauVve Imanageniemt =
صفحه 2:
دا راید
ب eee Sree Mere Sete BS ree ۳
که راهکار هایی را برای حل برخی مسائل سازمانی و مدیریتی ارائه میدهد,با توجه به
پذیرش فزاینده آن در کشورهای مختلف دیگر مشارکت یک انتخاب نیست بلکه یک
en Sree hy eee MOE ERD NC eS ee aD) ner DE)
محسوب می شود.
0 DO kee te bw kor Lene Seis Sees TCE eee)
ده
می سازد.
صفحه 3:
* موضوع مشارکت و مطالعات اولیه آن به نظریات داگلاس مک گریگور فردریک
Tee Sere elas oe)
Ean OM OSS Seem lc eye I a SES gps)
ا eee Boas ل
در مقابل منتقدين مشاركت آن را شكل جديدى از تلاشهاى مديران براى استثمار و
بهره كشى از كاركنان ميدانند.تلاشهايى كه با مديريت علمى تيلور شروع شد و در
شکل انسانی تر آن یعنی مدیریت مشارکتی تداوم پیدا کرد.
صفحه 4:
را اه
1
فرانسوی با همکاری و سرپرستی فرنج استاد جامعه شناسی فرانسه بیان کرده اند:
eee oe ae ee Tele Aer ee Bio a Sere
اون مکی از ریت ابر مک مد کب دای کر اک کار رو
را در مسئولیت آن گروه نیز سهیم بداند و برای به انجام رساندن مقصود گروه تفکر و
تلا کند*
صفحه 5:
فان وا کات رز
۳
BE tan te eee een Eee Boo erento sc Te TS:
بها دادن به ارزشهای انسانی و استفاده از هوش و استعداد و قوه ابتکار و خلاقیت کلیه
86 2129
صفحه 6:
Ug Se Ss Bah
اعتماد به زیر دستان 8
آزادى بيان
8 _ رهیری مشارکتی
## حل مساله بطور گروهی
## جریان واضح اطلاعات
eid كروهى
صفحه 7:
دژایا ر منانم دغارکت:
افزایش انگیزش کارکنان.
احترام به خود»خشنودی شغلی و همکاری با مدیریت در بین کارکنان.
ت۱۱ ۱ 00
تغييرات.
افزايش كميت و كيفيت توليد.
aor eee eer
|
شکستن فرهنگ سکوت و ایجاد جرات در کارکنان.
کاهش ترک خدمت و غیبت در بین کارکنان.
۱0 Pe GB PE Os VER OME Pe BYTE Se eter Te ل 2
Pe ا ا
صفحه 8:
محدردیتها ز سزانم مشارکت:
* الف:محدودیتهای مشارکت:
عليرغم مزاياى مشاركت محدوديتهاى متعددى در جهت اجراى مديريت مشاركتى مى تواند
رمك ل 7
كت
0-عدم توانایی سازگاری و علاقه کارکتان به مشارکت
رح ۱۳۰۱۳
صفحه 9:
صفحه 10:
ب :موانع مشارکت:
موانع مشارکت از دو بعد قابل بررسی است:
مت سرت
aye)
اد 27
-): نظام استبدادی و اداری و مدیریت دستوری و آمرانه حاکم بر سازمانها
0-0: ساختار سلسله مراتبی
6-0: شیوه مدیریت و فرایندهای آن
۳-0: برقرار نبودن نظام انتخاب و انتصاب مذیران و کارگزاران
0-0: آشنا نبودن مسئولان و مدیران ارشد از اهداف نظام مشارکتی
0-0: نداشتن انگیزه بیبود سیستم در مدیران
صفحه 11:
J صبوانم ثررهنگیز
۴ 6:مساعد نبودن زمینه های فرهنگی انتقاد پذیری در کارکنان و مدیریت
-ح:یکسان نبودن ارزشهای مورد قبول کارکنان در رابطه با نظام مشارکت
2.-29:عدم باور کافی نسبت به نظام مشاركت
-4:عدم تفاهم و روحیه همکاری مناسب میان مدیران و کارکنان
©-5:انتظارات و توقعات زياد از اجراى نظام مديريت مشاركتى
صفحه 12:
ee ey ee
بايد در نظر داشت افرادی که در یک ساختا سلسله مراتبی سنتی کار کرده-
اند به وضع موجود عادت مسر و در مقایل تغییرات مقاومت خواهند
كرد. حتى ممكن است بعضى از كاركنان_نخواهند_مسئوليت_بيشترى را
۳ ترجیح میدهند از مدیر دستور بگيرند.
تایب ele try x) ا رم کارکتان در تصمیم
كيرى ادارى شركت كنند .ضمنا براى تامين مشاركت أن دسته از كاركنان
كه مشتاق مشاركت هستند بايد زمينه و بستر مشاركت را فراهم ساخت.
ic) نشان ميدهد كه فقدان ييش نيازهاى مشاركت عمدتا به عنوان
وى بازدارنده عمل نموده و عملا سيستم مديريت مشاركتى كارايى و اثر
بخشی خود را از دست ميدهد.
صفحه 13:
ee ee
1)-مسئولیتها»محدودیتها و انتظارات
©-اهداف ارزشها و اولويتها
©-روش موثر انتقال اطلاعات
*تعریف فرایند تصمیم گیری
هسازگاری مدیریت
0آموزش مشارکت
00
000006
© اجتناب از مبالغه كويى و مد كرايى
1D, مشخص) ساختل ساختار متلاركت
۱
صفحه 14:
ابعاد مشار كته
ل كت
©-قلمرو مشاركت
كت
#-مبنای مشارکت
سطوح مشارکت
Sure ee ee)
صفحه 15:
ساختار و دشار کت
ساختار سازمانى بسترى براى مشاركت كاركنان محسوب ميشود.برخى از اين ساختارها
TO er ا ا ۱
ا ل 02007 3005
تنزل می رسد و بر عکس در ساختار های ادهوکراتیک مشارکت به حد 0
در این بخش یکی از ساختارهای سازمانی را مورد بحث قرار می دهیم.
صفحه 16:
ساختار سینتز بر
* این الگوی مطرح ساختاری توسط هنر ی مینتزبرگ ارائه شده است.در این
طراحى :سازمان به ينج جزء عمده تقسيم ميشود كه عبارتند از:
هراس راهبری
كت
— ال
oo LP
جستاد پشتیبانی
صفحه 17:
هر يك از اين ينج بخش ممكن است در سازمان نقش غالب را ايفا كنند كه با توجه به
اا ا ل ات ا كت
ا اا ل شرك
مر ل م
اگر بدخه عملیتی بر سازمان (عمال نفوذ کند 2۳ 20
ee pe Pe )20 الل
و اكز ستاد پشتیبانی نقثر| غالب را پید کند ساختارا ادهوکر اسی| حاصبل می شود.
صفحه 18:
صفحه 19:
* در هر یک از ساختارهای پنج گانه فوق سیستم مشارکت متفاوت است. برخی مناسب
براى مشاركت بوده و برخى مانع مشاركت ميباشند.در ذيل هر كدام از اين ساختارها
مورد بررسى قرار ميكيرند:
bee واه
- ویژگی برجسته اين ساختار تکامل یافته نبودن آن می باشد.
- از داشتن ستاد تخصصى بى بهره بوده و شمار كاركنان ستاد يشتيبانى آن اندك است.
۱
1 ere Deer bess Te Ce EE TE Tene eres
-قدرت تصميمات برجسته نزد رييس كل متمركز ميباشد بدين سان راس هرم سازمانى بنام
0
۰ب
DeLee Se ELS Soe EE eS SSeS BRD ee
صفحه 20:
بسيارى از سازمانها در مراحل اوليه توليد خود كه هنوز قوانين و مقررات مدون وجود
ندارد و اهداف مبهم بوده و سازماندهی مشخص نیست نوعی ساختار ساده را پشت سر
مى كذارند. همجنين زمانى كه سازمان در وضع بحرانى است و رقابت بيش از اندازه
سازمان را وادار به تمرکز می کند از ساختار ساده استفاده میشود. عامل دیگر بکارگیری
ساختار ساذه اداره امورابه دست مالك سازهان املت.
EE Oe OTe سب errs ET Tey
مشاركت كاركنان به تعويق افتد.
صفحه 21:
2 ساشتار ساشینی:
-كردش كار در اين ساختار عقلايى و وظيفه هاى آن ساده و تكرارى است.
بیشتر در سازمانهای گسترده که حجم کار عملیاتی آن نیازمند تکرار و استاندارد باشد یافت
می شود.
بپ«۰پ۰بسببپبب ل ا ال اك
هرم سازمانى مى انجامد.
با توجه به استاندارد سازی بیشتر عملیات جهت هماهنگیءستاد فنی که جایگاه تحلیلگران
COUN BE x oe CEI RORY KI ۱
-به علت تخصصى بودن وظايف .مشاركت جاى خود را به قوانين» مقررات و استانداردها
7
ا ل ا ال ل كت ee RE IS My Tent CTO ee
0
-به دليل تسلط وکنترل ستاد فنی بر سازمان مشارکت به مفهوم حقيقى درا اين بخش رواج
دارد.
صفحه 22:
صفحه 23:
۵ ار حرقد ایء
- ابن ساختار يكوه إى بنيادين ۱
SC CE a I A eR CLO كم سدع كضرم سركت و
rtn RCI KT kOe eTOCs CNH AIP We AU 0
میگیرد.(از طریق انجمنها و کانونهای مستقل که حرفه ایهای سازمانها در آن عضوهستند).
Ree as eter Cre Cs ee eee rep erie Ses eee eas eee ge
- در اين ساختار مشاركت عمدتا بين ارباب رجوع و هسته عملياتى سازمان وجود دارد.
-حرفه أيها كه كنترل/ سازمان را بر عهده داراند از اختيارات و استقلال كافى ١ برخور دار
ل ا ا ل ل ا را
کنندگان خود می کنند.
صفحه 24:
صفحه 25:
Lp بنشىر
SEES ele PEN APOE w rae ree TO eS eee Iss
که مدیران میانی از اختیار کافی برخوردار می شوند.
-اين نوع ساختار بيشتر براى. سازمانهايى كه از يراكندكى جغرافيايى يا از تنوع. توليدات
برخوردارند مناسب است.
- این سازمان از واحدهایی تشکیل شده که عموما بخش و سازمان مرگزی آن اداره مرکزی
نامیده میشود.
DIO See ا ا اال is ie enh B seers oo
-نقسیم کار بین اداره مرکزی و بخشها بسیار دقیق است.
21000 ال ۱ ۱ ال eile ee lane
ا ۱
-دانش گسترده اداره مرکزی می تواند در تصمیمهای بخشها دخالت کند و در نتیجه به
ا ل ا
-مشاركت با اداره مركزى در سطح محدودى است و
صورت می پذیرد.که این امر به تشکیل چندین سیستم
در درون واحدهاى بخش
ا ا
صفحه 26:
صفحه 27:
((Adnocratic stracture al Aa etc
نو آوری و خلاقیت در سازمان نیازمند ساختاری متفاوت است که کارشناسان رشته های
را پیرامون پروژه های موقتی مبتنی بر وظیفه گرد آورد.للوین تافلردر کتاب موج
bys Ens ars etry tere) 9۳
-اين ساختار برای اصول کلاسیک مدیریت ارزش کمتری قانل است.
pas ere scirre aa
Soles ett eee sae eel ees Sees ela en
Pee م ل ل lores
كرفتن سلسله مراتب اختيار در صورت لزوم.
0 ل ا ا pe Ono
ازير بناى آن نوآورى و خلاقيت است.
در مقابل تغییرات محیطی تغییر می یابد و بنا به موقعیت و وضعیت افراد ؛ نقش تصمیم-
گیری را ایقا میکنند.
-اين ساختار حالت تخت داشته و قدرت در سراسر سازمان توزیع شده است.
eee Thee 9
RSET SEO See Io SED eye
ene SOC pote Tee aren Sete en oe hS ood
صفحه 28: