علوم انسانی و علوم اجتماعی

مدیریت نحوه تامين ارزاق عمومی و هدایت شیوه مصرف كالاهای استراتژیک

صفحه 1:

صفحه 2:
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ‎Lee‏ ‏مدیریت نحوه تامین ارزاق عمومي و هدایت شیوه مصرف کالاهاي ...استراتژيك مثل نان و سوخت و :استاد دکتر زهرا برومند :دانشجو عصطفي علي محمدي پاییز 89

صفحه 3:
تعریف کالاء‌و مصرف کننده در فرهنگ معین» کالا به اسباب خانه»مال التجاره و متاع اطلاق شده است. در فرهنگ علوم اقتصادی» کالا (روسسسسس)» متاعی است که دارای مطلوبیت باشد و بتواند قسمتی از خواسته های بشری را برآورد و از نظر مقدار و عرضه محدود باشد. در تعریف دیگر کالا» هرشیئی است که به منظور مصرف یا مبادله در بازار تولید می شود. مصرف کننده هر شخص حقیقی یا حقوقی است که کالایی را برای رفع نیاز خود شنت تک نویه می کند با مورد استفاده فر زر ۱۱۱۵۵ خدمتی را به این منظور درخواست می نماید و عرضه کننده به کلیه تولید کنندگان» وارد کنندگان» توزيع کننندگان» واسطه ها و فروشندگان کالاها و کات اطلای من شود

صفحه 4:
کالاهای اساسی و استراتژيك ).ارزاق عمومی که الگوی مصرف بیشتر افراد جامعه مبتنی :)| مياق و به نوعی قوت غلب آنها است. شامل igs Se ‏حامل‌هایانرژ مانند ببنزین‌گاز»گازوئیلن فت()‎ OG ‏کا-لاایاساسی‌خاص‌مانند لبو‎

صفحه 5:
ضرورت توجه دولت ها به تامين كالاهاي اساسي همواره در طول تاریخ دولت ها براي روي کار آمدن و یا حفظ بقاي بو ‎ala ak‏ كالهاي اسلس با ‎Gh fel‏ مبنوال داشتند.انواع شعار هاي انتخاباتي وانواع شعار هاي تبليغاتي که به نوعي بر روي رفاه زندگي متمرکز شده است و توسط دولت ها داده مي شود بیانگر همین موضوع مي باشد. رییس جمهوری ایران در انتخابات سال 0009 با وعده بهبود اوضاع اقتصادی بر سر کار آمد اما عدم تحقق این وعده انتقادات گسترده ای را در پی داشته است. کوچکترین مسامحه در اين زمینه اعتراض عموم را در پي خواهد داشت و به دنبال آن ادامه بقاي آنها با چالش رویرو مي گردد

صفحه 6:
سیر تکاملی تولید و توزیع تولید و توزیع کالاها به صورت انبوه ایجاد و توسعه فروشگاههای بزرگ. فراهم آمدن امکانات تحصیل اعتبار و استفاده از سلاح های پیچیده روانی برای مصرف بیش تر» زمینه ساز تحولات عمیق اقتصادی و اجتماعی قرن 0 و 9 بوده است. تا اوایل قرن بیستم اصل حاکمیت اراده» حاکم بر روابط طرفین قرارداد است و تنها از ابتدای قرین بیستم این اصل مورد تردید قربار می گیرد و نقش هدایت کنندگی و در پاره ای موارد دخالت کنندگی دولت محدود می شود.

صفحه 7:
دولت - تولید و توزیع در سال 19720 دولت قانون تعزیرات حكومتي را مجدداً فعال کرد و نهاد دولتي جديدي را که ستاد پشتيباني تنظیم بازارکالا نامیده شد» ایجاد نمود. اين ستاد به امر سياست كذارم ي هاي مربوط به شمول کالاها. جهت قیمت گذاري و ن قيمت كالاهام مي ساخت داخل و ‎Jy GNIS‏ داتي و همچنین تقسیم و میب داخت. در واقع» يس از شوراي اقتصادء اين ستاد زماني ‎Byki cad saa)‏ فلسفه وجودي اين قیمت گذاري ها از ساختار اقتصادي دولتي و متمرکز ايران سرجشمه مي كيرد که بین فعالان اقتصادي هیچگونه رقابت معني داري وجود ندارد. ضمن این که وجود درآمد نفت و تعداد نرخ گذاري ها برروي ارز. بسياري از صنایع و نهادهاي توليدي و بازرگاني دولتي را از گرفتن ارز به قیمت هاي رسمي که هميشه زیر قیمت واقعي ( بازار آزاد ) بوده است» برخوردار مي سازد. بنابراین دولت نیز مایل بوده که خود نیز از طریق دریافت مابه التفاوت ها از واگذاري ارزهاي رسمي و همچنین تورم فزاینده» منتفع شود.

صفحه 8:
دولت - تولید و توزیع دولت همواره يك نقش خاص را در زمینه تهبه و توزیع كالاهاي اساسي بازي کرده و تلاش مي کند به طور مستقیم يا غير مستقيم به نوعي حساسیت در مورد مصرف چنین كالاهايي را کنترل کند و با روش ها و یا ابزارهاي مختلف ثبات مستمري را در زمینه قیمت و موجودي و .... اين کالاها را در جامعه به وجود آورد. يكي ازبازو هاي اصلي دولت در اجراي این هدف شرکت ‎yale‏ تخصصي بازرگاني دولتي ایران است که زیر نظر وزارت بازرگاني نقش ایفا مي کند.

صفحه 9:
شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ایران براساس مصوبه شوراي عالي اداري مبتني بر رویکرد اصلاح ساختار نظام اداري در ابعاد تشکیلات و پیش از اين به استناد قانون برنامه هاي توسعه کشور. از 6۶ ادغام در مقاطع مختلف زماني و از سال ۵ به مرحله اجرا در آمده و خلاصه آن به شرح زیر است:

صفحه 10:
34 4 ۰ ۰ 03 شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولني ایران ادغام اول ( انتزاع معاونت خدمات بازرگاني از تشکیلات وزارت بازرگاني و الحاق آن به شرکت سهامي گسترش خدمات بازرگاني و اصلاح نام آن به سازمان گسترش خدمات بازرگاني از خرداد ماه 0972*2 ). ادغام دوم ( انحلال شرکت سهامي قند و شکر کشور و انتقال و واگذاري وظایف و ماموريتهاي آن به سازمان گسترش خدمات بازرگاني از خرداد ماه م9 ). ادغام سوم ( ادغام شرکت سهامي بازرگاني دولتي ایران در سازمان گسترش خدمات بازرگاني و تغییر نام آن به شرکت بازرگاني دولتي از خرداد ماه 0 ). ادغام چهارم ( انحلال سازمان غله و انتقال و واگذاري وظایف و ماموريتهاي آن به شرکت بازرگاني دولتي ایران از اسفند ماه 4968 ).

صفحه 11:
شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ایران با اذعان بر اينکه تحولات ناشي از ادغام هاي صورت گرفته» التزام شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ایران را به فراهم آوردن موجبات برنامه ريزي» هدایت و نظارت به منظور جلوگيري از هر گونه كاستي در امر خرید و نگهداري کالا (ذخیره سازي) و توزیع کالاهاي اساسي؛ حساس و ضروري مورد نیاز با هدف جلب رضايتمندي در سطح جامعه و مصرف کننده نهايي (مردم) در برنامه ها و اقدام هاي اجرايي مزبور تأثیر در کشور به همراه داشته و همواره بر انجام کامل و درست آن تاکید شده است.

صفحه 12:
شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ایران عمده فعاليتهاي اصلي شرکت بازرگاني دولتي ایران حول محور برنامه هاي اجرايي مصوب وفق هدف كيفي مشارکت در اجراي سياستهاي تنظیم بازار به شرح زیر قرار داشته است: خرید كالاهاي اساسي» حساس و ضروري وارداتي از جمله گندم» برنج» روغن خام شکرخام و .. خرید كالاهاي داخلي از جمله گندم» برنج» قند و شکر سفید توزیع كالاهاي اساسي از جمله برنج» روغن نباتي و قند و شکر به تفكيك كالا برگ یارانه اي» تعادلي و تركيبي و آرد بر حسب نوع مصرف آرد امکانات و تاسیسات نگهداري و ذخیره سازي کالاها از جمله تعداد و ظرفیت ا 0 كالاهاي حمل شده توسط شركتهاي تابعه از جمله كالاهاي وارداتي مورد عمل شركت و حمل شهريء حمل بين شهري و حمل خارجي كالاها

صفحه 13:
شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ایران به طور كلي هدف شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولني ایران ساماندهي فعاليتهاي تصدي گري دولت در زمینه تنظیم بازان تهیه. تدارك و نگهداري» خرید و فروش و توزیع كالاهاي اساسي» حساس و ضروري و همچنین مدیریت سهام در شركتهاي زیر مجموعه مي باشد. شایان به ذکر. است شرکت بازرگاني دولتي ایران مهمترین دستگاه اجربايي در امر خدمات بازرگاني در کشور و مرتبط با یارانه مي باشد.

صفحه 14:
مجلس - تولید و توزیع مجلس نیز بهاي انواع فرآورده هاي نفتي و بهاي آب. برق» گاز» تلفن شهري و عوارض بسياري از کالاها و خدمات را که سالانه توسط مصرف کنندگان نهايي پرداخت مي شود» به تصویب مي رساند. اما این قیمت گذاري مجلس اثرات مخربي براي اقتصاد کشور در پي داشته است.

صفحه 15:
۳ = در همین حال ,وزیر بازرگاني نیز پیش از اين با اشاره به اجرای برنامه ذخیره سازی کالاهای استراتژیک توسط بخش خصوصي و با تسهیلات دولتی در راستای اجرای هدفمند کردن یارانه ها در کشور به مهر گفته است: اگر قیمتها در زمان اجرای این برنامه از حد معقول و متعارف خود بالاتر روده ‎cf‏ ‏ذخایر در بازار آزاد می شود. ‎ee‏ خ به این سنوال که اگر بخش خصوصي به دلایلی اقدام به عرضه کال به قیمتهأی بالاتر از حد انتظار اين كالاها کرد» چه سیاستی انديشيده می شود؟ اظهارداشته است: وزارت بازرگاني به بخش خصوصي اعتماد دارد(بخش خصوصي تخصص و تبحر کارا در حلقه تامین و توزیم کالاها دارد)؛ ضمن اینکه براساس تقاهه نامه و که با آنها به امضا می رسانيم اگر هم به ای » اعمال قیمت خاصی دیکته شود و آنها مجبور به عرضه کالا با قیمت پایین تری در بازار باشند. خسارت ار راد ها جر میس ‎Rg oes baal relay‏ و تاکید کرده است: اين تدابیر برای مراحل خاص گذر از شرایط بعد از اجرای ا طى مى كند و ديكر نياز به انجام اين ذخيره سازى ها نيست.

صفحه 16:
اصناف اصناف(به عنوان حس گر هاي بازار با نوعي سامانه خودكنترلي) نیز باید با برنامه ریزی خودوافزایش بازرسی های هدفمند» فرصت را به کسانی که می خواهند از این فضا سوء استفاده کرده و کالاهای مورد نیاز مردم را با قیمت های بسیار بالا عرضه کنند» اجازه مانور ندهند. اصناف را موثرترین گروهی دانست که می تواند التهاب را از فضای بازار گرفته و نگرانی را از بدنه جامعه خارج کند. البته سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز تمهیداتی را برای کنترل بازار و حمایت از تولید و مصرف. اندیشیده است.

صفحه 17:
اصلاح اين نظام قیمت گذاري که شدیداً با پرداخت یارانه هاي پنهان همراه استء كارآساني نخواهد بود.(آنچه که ما امروزه از اجراي ساده آن در کشور خودمان با عنوان هدفمندي یارانه ها سخن مي 2( در اين راستا بايد به عوارض منفي اين نظام قيمت كذاري توجه شود. در كشورهاي مبتني بر بازار و ر ابت كه با بخش خصوصي ترده همرآه.ا ستء موضوع قيمت كذاري براي دوره هاي طولاني» اصلاً مطرح نیست چرا كه نوع قیمت گذاري ها از بنیان نظري قوي در علم اقتصاد برخوردار نیستند. در این کشورها معمولاً فشاررهاي دوجانبه عرضه و تفاضا در شرایط رقابت بر روي کالاها و خدمات به طور خودکار قیمت گذاري مي کنند و بازارهاً را به تعادل مي رسانند.

صفحه 18:
در مقابل در كشور‌هاي مبتني بر مالکیت و تصدي گسترده بخش دولتي و نهادهاي عمومي که بخش خصوصي کوچك بدون آزادي و قدرت تصمیم گيري و برنامه ريزي دارند» تولید کالا و خدمات اکثراً انحصاري هستند. در این جوامع از رقابت معني دار که به نفع مصرف کنندگان تمام شود» بين فعالان اقتصادي خبري نیست.

صفحه 19:
مشکل عمده قیمت گذاري دولتي از آنجا ناشي مي شود که اولاٌ بدون هزینه نیستند. ثانیاه هر قدر هم با دقت و به دفعات زماني نزديك تر به یکدیگر تهیه و تعیین شوندء باز هم با يك مشکل اساسي عمده مواجه هستند. این مشکل از يك طرف از ناحیه عدم هماهنگي و انطباق قیمت تعیین شده و از طرف دیگر به خاطر قیمت تعادلي و قیمت رقابتي کالا در بازار سرچشمه مي گیرد. در واقع با دخالت نهادهاي دولتي» قیمت تعادلي به تصویب مي رسد و این قیمت گذاري موجب انحراف عملکرد بازار و تخصیص نابهینه منابع ملي مي گردد. هنگامي که قیمت تعیین شده بر روي كالايي در سطحي پایین تر از حیث تعادل در شرایط رقابتي قرار مي گیرد» به طور ساختگي و غيرطبيعي؛ تقاضا براي آن کالا بر عرضه آن فزوني یافته و کمبودها ظاهر مي شود. از طرف دیگر چون قیمت گذاري دولتي قادر به ایجاد تعادل حین عرضه و تقاضا نیست. جهت ‎slay!‏ تعادل از روش هاي کمكي ديگري استفاده مي کند.

صفحه 20:
بعنوان مثال از طریق توزیع کالابرگ بین مصرف کنندگان و یا صف بندي و رعایت نوبت توسط آنها و یا هر دو استفاده مي شود. بکاربردن اين روش ها نیز بدون ایجاد هزینه هاي جدید و افزایش بهاي کالا براي مصرف کنندگان امکان پذیر نیست ولي هنگامي که قیمت تعیین شده بالاتر از قیمت تعادل در بازار قرار مي گیرد؛ عرضه محصول توسط تولید کنندگان بر تقا ضاي مصرف کنندگان فزوني مي یابد» در اين حالت گرايش طبيعي قیمت به سمت کاهش و قيمت تعادلي است. در غير اين صورت باز دولت بايد خود رأساً اقدام به خريد مقدار مازاد كالا نمايد كه البته اين مورد هم خالي از هزينه هاي بودجه اي براي دولت نيست.

صفحه 21:
در بازار‌هاي آزاد و رقابتي به طور خودکار منابع کمیاب به بهترین وجهي بین مردم توزیع مي شود و راهکارهایی برای تصحیح بلندمدت نظام قيمت ها و رفع موازي کاری در ایران موارد زیر لازم به نظر مي رسد ازجمله: اجرای خصوصي سازي به مفهوم واقعي در کشور» زدودن مقررات دست و پاگین حذف انحصارات» استحکاء بنیان رقابت ها در بخش هاي اقتصادي کشور و کاهش حجم دولت.

صفحه 22:

صفحه 23:
تعریف یارانه واژه ارانه (ری‌صان9)) ۰ در لغتنامه به طور كلي كمك رایگان و اعانه (مالي) دولت به مردم در زمان هاي ‎Care‏ ‏معنا شده است و عبارت است از نوعي حمایت دولت از قشري خاص و در برخي موارد» کل جامعه در دوره هاي زماني خاص با اضطراربي» به منظور تامین رفاه اجتماعي از طریق کاهش هزینه ها مي باشد.

صفحه 24:
امنیت غذايي با هدفمندي يارانه ها (ضرورت) امنیت غذايي» نخستین اصل براي حفظ سلامت افراد جامعه است تا بتواند نقش كليدي خود را به عنوان عنصر اصلي توسعه اقتصادي» اجتماعي و فرهنگي ایفا کند. اکثر كشورهاي جهان؛ بویژه دولت هاي مردم سالار اهمیت ویژه اي براي ایجاد» حفظ و پايداري امنیت غذايي قائل هستند و نبود آن را تهديدي جدي عليه توسعه سياسيء اقتصادي و اجتماعي تلقي مي کنند. بنابراین اگر سیاست هاي حمايتي مناسب صورت نگیرد. آمنیت غذايي این گروه تهدید مي شود. اما هدفمند کردن یارانه هاء منابعي را براي دولت فراهم مي کند كه امكان تامین مایحتاج گروه هاي کم درآمد و بهبود الگوي مصرف این خانوارها بیشتر فراهم شود.

صفحه 25:
سازو کار پرداخت ‎AG‏ آیا پارانه به صورت وجه نقد پرداخت مي شود أب براي دريافت شرا إخلسي تعين مي شود ...یله ‎pow‏ بل ارانه جهت سهولت براي دستيابي به كالا هات ‎ ‎ ‎abs ‏كندم شير خَائوار دارو شير خشك‎ ‎ ‎pate clay ——> aly‏ گروه هاي بیده 4ه .خير ‏إيارانه كالابي إيارانه كالا بركي ‎Ay Sta ee‏

صفحه 26:
پارانه نقدي مستقیم در کشور هاي در حال توسعه و یا در حال گذر وجود دارد. دولت از طریق كمك هاي اجتماعي و بیمه هاي اجتماعي وبخش خصوصي از طریق خانوار ها و شرکتها به صورت تركيبي با هم نقش ایفا مي کنند. در مقايسه با ساير نظام ها كمترين اثر را بر سازو کار هاي قيمتي داريد دامنه انتخاب افراد را گسترش مي دهد.

صفحه 27:
یارانه نقدي مشروط اين نوع يارانه ها را خانوار بايد صرف اموري خاص مثل مور آموزشي و بهداشتي فرزندان و مواردي مشابه به آن کند مزایا: این نوع یارانه مستقیما خانوار هاي هدف را مدنظر قرار مي د هد والگوي رفتاري خانوار به نوعي در جهت توسعه جامعه پیش عي رود

صفحه 28:
پارانه نقدي مشروط معایب: مشکل اساسي یارانه همگاني حل نمي شود توقع افراد جامعه را در درباز مدت بالا برده و سبب مشكلاتي در آینده مي شود باعث افزايش نقدينگي و افزایش قیمت کالاهاي یارانه اي مي شود به اطلاعات وسیع و جامع احتیاج دارد

صفحه 29:
هدف از این نظام اطمینان از دسترسي خانوار‌ها به حداقل نيازمصرفي مي باشد. طرفداران این شیوه معتقدند از آنجاييكه ميل نهايي به مصرف اين نوع يارانه بيش از يارانه هاي نقدي استء داراي اثررات مثبت بيشترري بوده واحتمال اصابت آن به هدف خاص (رفع کمبود يك ماده غذايي خاص) بیشتر است.

صفحه 30:
هزینه اجرايي اين نوع یارانه بیش از یارانه نقدي است .مثل هزینه حمل و نقل مواد غذايي. ©.تاخير و اتلاف مواد غذايي به هنكام تحول غذا. مشكلات فوق به ويزه در مناطق توسعه نيافته و نواحي كه دسترسي مناسب به راههاي زميني وجود ندارد»تشديد ميشود. منتقدين بر اين عقيدهاند كه در صورتي كه اثر مثبت یارانه هاي كالايي بر مصرف زیاد باشد» اين روش مقرون به صرفه خواهد بود . چنانچه توزیع كالاهاي یارانه اي بر سطح مصرف و بهبود تغذیه خانوارها فقیر اثر چنداني نداشته باشدء به دلیل عرضه زیاد و کاهش قیمتتولیدکنندگان محلي این کالاها متضرر خواهند شد.

صفحه 31:
بر پایه نظریه هاي کلان اقتصادي, اثر توزیع كالاي یارانه اي بر سطح مصرف خانوارها» رابطه مستقيمي با میزان یارانه اعطايي دارد . چنانچه مقادیر یارانه اي بیش از ‎“init‏ صرف شده بر كالاي يارانهاي ذخیره شده و از اين منظر همانند نظام نقدي عمل مینماید.

صفحه 32:
نظریه هاي نوین بر اين اعتقادند که جنسیت فرد دریافت دارنده كالاهاي یارانه اي عامل مهمي در اثرگذاري یارانه هاي كالايي بر سطح مصرف مي باشد. به عنوان مثال» اگر ‎GIS‏ یارانه اي به وسیله زنان خانوار دریافت شود نسبت به یارانه نقدي که توسط اعضاي مرد خانوار دریافت مي شود ‎٩‏ بر بر کلانی بر مصرق خانوار بیش از یارانه نقدي خواهد بود . از جمله شیوه هاي معمول یارانه كالايي یارانه مدارس است که به نوعي پرداخت انتقالي غیرمستقیم محسوب مي شود و از قابلیت کنترل و مدیریت افراد واجد شرایط برخورداراست.

صفحه 33:
نظام یارانه عمومي قيمتي اين نظام از طريق كاهش قیمت مواد غذايي در بیشتر كشورهاي در حال توسعه به ویژه آمريكاي لاتین در دهه ‎(QOD‏ مورد استفاه قرار گرفته است . در این روش بخش عمده یارانه به كالاهايي که سهم بيشتري در سبد مصرفي خانوارهاي نیازمند دارند» تخصيص مي يابد.

صفحه 34:
معایب و محاسن دو دیدگاه مختلف پیرامون معایب و محاسن یارانه ها وجود دارد: نخست گرو هي که با استناد به مشکلات ساختار اقتصادي» خواستار شفافیت و واقعي شدن قیمت ها هستند و دوم گروهي که تحقق عدالت اجتماعي و رسيدگي به اقشار محروم را در گرو توزیع کالا از طریق یارانه ها مي دانند. همچنین زاویه اي دیگر گوياي محرومیت جمعیت روستايي و عشايري کشور از یارانه هاي سوختي و انرژي است؛ محروميتي که با یارانه هاي نقدي تعدیل و شاید خنثي ‎ne‏ ‏اما در سمت و سوي دولت نسبت به چنین طرحي جاي این سئوال خالي ست که دولت نقدينگي این بخش را چگونه مي خواهد تامین کند؛ چنانچه از صندوق ذخیره ارزي برداشت شود. تبعات کاهش ارزش پول و چاپ اسکناس و دیگر معضلات سریعا پیش خواهد آمد.

صفحه 35:
معایب و محاسن بنابراین به نظر مي رسد نخستین چالش پیش روي نقدي ساختن يارانه هاء افزايش تورم است» اما بايستي این نکته را نیز مدنظر قرار داد كه كنترل تورم تنها از طريق همين حساب ذخيره ارزي تامين مي شودء بنابراين استقبال از برنامه هاي توزيع نقدي پارانه ها تبعات خاص خود را دارد. قیمت واقعی در يك اقتصاد توسط عرضه و تقاضا تعپین مي شود بنابراین اگر پارانه ها به صورت نقدي در اختيار افراد قرار كير بلغ نقدي يارانه را تبديل به تقاضا مي شود و اقتصاد كشور با افزايش مضاعف تورم روبه رو مي شود. دولتمردان همجنين بايستي اين نكته را درنظر كيرند كه اين طرح انتظارات تازه اي را بين مردم ايجاد مي كند و فرهنك مزد بدون كار همجون ويروسي همه كير مي شود.

صفحه 36:
مشکلات نظام فعلي پرداخت یارانه‌ها برخي از مشکلات نظام فعلي پرداخت یارانه‌ها را مي‌توان به شرح زیر خلاصه کرد: بالا بودن میزان یارانه. بهرهمندي ناعادلانه گروه‌هاي درآمدي از یارانه‌ها و پرداخت عام و غیر هدفمند آن» تشدید مصرف بي‌رویه» افزايش واردات كالاهاي يارانه‌اي» قاچاق كالاهاي يارانه‌اي مخصوصاً در مورد فرآورده‌هاي سوختي مثل بنزین و گازوئیل ‎Va‏ وه و و

صفحه 37:

صفحه 38:
در ميان كشور‌هاي در حال توسعه واقع در آمريكاي لاتين « مكزيك »ور هندوراس » ۰« ونزونلا » ۰« جاماییکا » و از میان كشور‌هاي در حال توسعه آسيايي كشورهاي نظیر « هند » و « مصر » ۰« ایران » از اين شیوه بهره مي گیرند

صفحه 39:
براي اجراي اين شیوه وجود سه شرط ضروري مي باشد | نحوه انتخاب افراد واجد شرایط ©. نحوه توزیع کالابرگ 9.نحوه استرداد آنها

صفحه 40:
انتخاب افراد ممکن است از طریق بررسي دارايي هاي خانوار صورت گرفته و یا به شکل ساده تر کالابرگ به تمامي افرادي که كالاي خاصي را مورد استفاده قرار. مي دهند» تعلق كيرد دستگاه هاي دریافت دارنده کالابرگ بايد قادر به تبديل آنها به يول نقد باشند.

صفحه 41:
کالابرگ با کین قطعه كاغذي کوچک و غیر, قابل ‎reer Tes Sole rer eee OnE Perr TS‏ مجوزي برأي دريافت كالا توسط ارائهدهنده آن نزد دستگاه ‎wih Gr Con‏ 007 ميشود. ا ‎oT ee a Sa DE ee Reece‏ بار از سوي شوروي سابق در دوران حكومت كمونيستي مورد استفاده قرار كرفت» ال ا ا ‎ee‏ ‏تحميلي در ايران مرسوم شد.

صفحه 42:
دوّلت.كة درَإنَ زمان به شدت كرفتار منتكلات تامين ل ۱ ‎Ste tee‏ ۳ جَزَ سهميهبندي مواد غذايي و برخي مايحتاج اصلي مردم نداشت. ‎Mle Bye" IS)‏ ل ار ا ی ‎Cras Uy) Sh elie Gat hs}, 51 clea iS ‏پار انه‌اي, در میان تمامي افشار -جامعه توزیع مي‌کرد‎

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:
این رویه اگرچه ثر ظاهر کاملا عادلانه است و دسترسی امه ‎een‏ ار ۱ ی ‎er‏ ا ا لك العو كه رادار حجرو د تز ريق اثآراته هانق مسكتق را ايفآمي كند كه باامذاواآي بدنه اقتصاد“هيج نسبتي"نداود:و زد ان فروش نفت خام را كه دولت تصميم دارد به صورت ‎Serb) Se re hyo eee reer ees‏ 00 بيهدف دراختيار تمامي اقشار جامعه اعم از فقير و غني قرار ‎err tint wipe‏ ا ا ۱ ‎e perenne aio)‏ ا ۱۳ ميد هد

صفحه 46:
معايب نظام كالابركي ‎en‏ ا ل ل کول کر شلهاي ار نمی م22 وري ۳۵ ( شکل. کون فرزتی(و دلالی) را در جامعه باب کرد که ‎BE‏ ‏في. اجتماعي و اقتصادي ان بركسي بوشيده نيست. به اين ار ا ‎PRS‏ ‏بيش زمینه اصلي گسترش اقتصاد زیرزميني و شبکه هاي ‎ye ee ere pe carr‏ ۳ صنعت ابر ان را زمینکتر کرده ات ‏را یج ارام فا ۳ ‎۳

صفحه 47:
+

صفحه 48:
‎ne) x 00-3 ۳‏ 5 كع املع سنمفرم م ميا ‎ ‏ی مارد > دای ‎ ‎

صفحه 49:
نتب ‎eS‏ "ح" " اتوزيم کالاهاي ‎eS 0 2 ty oc Ure el einen‏ ‎ISOC PS TD oe ee eco‏ ايران به تعادل اقتصادي مي داند.ببيزاساس كزارش بانك ‎ees‏ ۱ الك ا 0 كندء نيازمند (0) درصد توليد ناخالض داخلي است. اين )ار صدء دقيقا معادك همان:يارانةءاي است كه به شكل كالابرك به مردم اختصاص يافته آست. در شرايطي كه ‎ces)‏ ل ا ا لل ال ‎ETD‏ ‏كمتري برزاي رشد کشور و رفاه اجقاف لفل ميا كارد, بدنظر مي سد برارسي زواياي كوتاكؤن» علل تخصيكن کالابرگ و كالاهاي یارانه اي ضروري است.

صفحه 50:
‎Smee a‏ | و و پیات قاط ‎TW‏ چا اكريجة ‎Steet oes‏ 00 لا نوزم #اودربي داريك» ‎ne PR Dea‏ و و ا ا ا ‎gs Ge gall‏ ی موق قت "بر اي معضتلات افتضادي باشتا: ‎SNS‏ كك از اقتصاد | ‏در تمامي دنیا نیز اختصاص بارانه به عموم» بیانگر مديريتي غير هوشمند وغير هدفمند است. در این راستا انتقال وظیفه حمایت از اقشار آسيب يدير از ورارتإبازركاني به وزوارلت رفاه وتامين اجتماعي» راهكاري تاق مديريت هؤشمند ‏اه

صفحه 51:

صفحه 52:
حك اله كاف ند عد داكن ۸13۸۹ ۴۳7 ier oats کوپن سیگار ۵ wn fia “pe yer wordpress.com

صفحه 53:

صفحه 54:
سام والتون خالق فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي مي‌گویند اگر سام والتون اکنون زنده بود» ثروتي دو برابر بیل گینس داشت. پسر تيزهوشي كه در حين تحصیل در ازاي غذا در رستوران‌ها پپشخدمتي مي‌کرد و از کار کردن ابايي نداشت. او سال 900 در میان فهرست (000 فرد تاثیرگذار قرن‌بیستم مجله تایم قرار گرفت. مردي که در خانواده‌اي کشاورز متولد شده بود» بزرگ‌ترین فروشگاه زنجيره‌اي را در سرتاسر دنیا راه‌اندازي کرد. 0 مارس 906 در نزديكي منطقه کینگز فیشر در ایالت اوکلاهاما» توماس گییبسون والتون و نانسي لي واتسون صاحب فرزند پسري شدند که نام او را سام والتون نهادند. آنها تا سال 96 در مرزعه خود زندگي کردند. (SARS ١ ‏كافي نمي‌دید به حرفه پیشین خود رهن و اجاره املاك بازگشت.‎

صفحه 55:
سام والتون خالق فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بنابراين سام به همراه خانواده خود به ایالت ميسوري نقل مکان کرد زماني که سام در سال‌هشتم مشغول به تحصیل بود به عنوان جوان‌ترین پیشاهنگ تاریخ امریکا به شمار مي‌آمد. او به قدري هوشمند و موفق بود که در زمان فارغ‌التحصيلي خود به عنوان تیزهوش‌ترین پسر شناخته شد. سام براي امرار معاش از هیچ كاري دریغ نمي‌ورزید» كارهاي زيادي انجام مي‌داد تا به خانواده خود كمك كند. كاوها را ميدوشيد و شیر آنها را مي‌فروخت» حتي زماني به فروش روزنامه و بردن آن به در منازل مشغول شد. از كنار كار به تحصیلش هم توجه داشت» از این‌رو وارد دانشگاه ميسوري شد و در رشته اقتصاد تحصیل کرد هرچند كه هنكام تحصيل كار نیز مي‌کرد» زماني حتي در ازاي غذا در رستوران‌ها پيشخدمتي مي‌کرد. در خلال سربازي نیز در کارخانه تولساي اوکلاهاما مشغول به كار شد و در آنجا همسر خود را انتخاب کرد. همسر او دختر يك بانکدار و مزرعه‌دار معروف بود.

صفحه 56:
ايده راهاندازي فروشگاه سال ©0©042 يس از ترك ارتشء والتون تصميم كرفت تا فروشكاه بزركي افتتاح كند كه مغازه‌هاي عي در آن وجود داشته باشند. او با كمك يدرزن خود (0© هزار دلار وآم كرفت و به همراه هزار دلاري که اندوخته بود. فروشگاه بن فرانکلین در آرکانزاس را خريداري کرد. اين فروشكاه نمايندكي زنجير برادران باتلر را در اختيار داشت. در این فروشگاه بود که سام راز موفقيت را كسب كرد. او ابتداربه اين ايده رسيد كه قفسههاي فروشكاه بايد مملو از اجناس ارزانقيمت باشد. در ضمن فروشكاه او در ايام کریسمس بیش آز سایر فروشگاه‌ها بازمي‌ماند؛ همجنين با خريد از عمدمفروشان ارزانقيمت در زمينه تخفيف دادن نيز بيشتاز و ميداندار شدء در نتيجه فروش او بالا رفت. فروش بيشتر نيز به او اين امكان را ميداد تا قيمت كمتري از عمدهفروشان درخواست كند. ی دیگر 1010-0 زيادي را مي‌داد. براي پيروزي در رقابت با فروشگاه ‎ee‏ ان فروشگاه مجاور خود را اجاره کرد؛ اما اين موفقیت چندان ادامه چون مالك فروشگاه حاضر به ادامه تمدید اجاره نشد و ادعا مي‌کرد که آن را براي پسر خود مي‌خواهد» لذا سام مجبور شد تمام اجناس فروشگاه را به مبلغ 6260 هزار دلار به مالك بفروشد» هرچند از نظر والتون قیمت منصفانه‌اي بود.

صفحه 57:
ايده راهاندازي فروشگاه سرانجام والتون مجبور شد قروشگاه ديكري را اختيار كنده فروشكاهي را باز كرد و نام آن را ارزانفروشي والتون كذاشت. ار 0 بود ودر شوراي شهر نيز انتخاب شد. در هيات برستاران فعاليت ميكرد وليف كرجك بيسبال را در شهر خود راهادازي کرد سال 66 تصمیم گرفت تا فروشگاه ديگري در (200 مايلي جنوب بنتونویل راه‌ندازي کند؛ این فروشگاه هم همان نام را داشت و این بار هم به دلیل ارزان‌فروشي به موفقیت رسید. ی مورد این دوران مي‌گفت: ۳ هر کار ديگري در .مينه تجاره انجام مي‌دادم و خواهم داد. من در فروشگاه‌هاي دیگران سر مي‌کشيدم و به دنبال استعدادها و قابليتها ميكشتم. والتون در جستجوهاي خود به ويلارد واكر مدير فروشكاهي در اوكلاهاما برخورد كرد. او تصميم كرفت ‎ee‏ از سود فروشكاه خود را به واكر بيشنهاد كند. خود والتون نيز ماهي يكبار براي سركشي و رسيدگي به امور فروشكاه به آنجا سر مي‌زد. در همین دوران بود که والتون براي اولین‌بار پدیده صندوق را به وجود أورد تأ مشتريان بتوانند بس از انتخاب اجناس خوده پول آنها را یکجا و در نزديكي در خروجي بپردازند. وي هيجنين اصرار داشت فروشكاههاي او تميز و برنور باشد و براي افزايش وفاداري كارمندان خود أنها را در سود فروشگاه سهیم می‌کرد.

صفحه 58:
تشکیل فروشگاه زنجيره‌اي سرانجام والتون به كمك پدرزن و برادرزن خود فروشگاه‌هاي بيشتري را تاسیس کرد؛ همچنین فروشگاه‌هاي بزرگتري که نام آنها را مرکز فروش خانواده والتون گذاشت. والتون به مدیران خود پیشنهاد کرد تا در فروشگاه‌هاي تحت مدیریت خود شريك شوند و در صورت تمایل تا سقف 100 دلار در فروشگاه‌هاي جدید سرمایه‌گذاري کنند. این کار باعث مي‌شد تا مدیران تمام سعي خود را بکنند تا سود آنها بیشتر شود و مهارت‌هاي مديريتي خود را افزايش دهند تا سال 19 والتون و برادرش ‎d9‏ فروشگاه رادر آرکانز اس ميسوري و کانزاس در اختیار داشتند

صفحه 59:
جهاني ساختن يك ايده تجربه سم واون در مدیریت و تنمس فرو كاد متعند به همراه ای ‌های ار باعث شد كا يس از داشتن 5 رون که ده خود زا هار ‎Mest‏ ‏و ‎ba‏ پرورش آن بپردازد. در حال حاضر والمارت به بزرگترین خرده‌فروشي دنیا تبدیل شده است. سال 0006 بیش از 0/0 میلیون نفر در استخدام شرکت والمارت بوده‌اند. ‎Sal gS fee oe‏ باید منعکس‌کننده ارزش‌هاي مشتریان خود بوده و از دیدگاه آنها نسبت به جامعه خود حمایت کند. او سال 900 به خاطر تلاش‌هاي منحصر بفرد خود در صنعت خرده‌فروشي به دریافت مدال آزادي نائل آمد. آوریل همان سال بود که سام والتون در 26۴ سالگي از دنیا رفت. مجله فوریس او را در طول سال‌هاي 6969 تا 900 به عنوان ثروتمندترین مرد امریکا و دنیا معرفي کرد.

صفحه 60:
نظام فروشگاههاي زنجیره اي مدیران فروشگاههاي زنجیره براي پيشي گرفتن از رقباي خود به کاهش هزینه ها از راههاي مختلف مبادرت مینمودند(هدف اصلي رقابت و ارائه محصولات با کمترین قیمت است) و در اين میدان آنهاني که موفق به استفاده از فناوريهاي روز و افزایش بهره وري به مدد بهره گيري از تحقیق و مطالعه و بكارگيري روشهاي نوین توزیع شده بودند توانستند در کنار ایجاد ارزش افزوده بیشتر | ود با توسعه روز افزون فروشگاههاي خد ‎ee‏ ‏گيري و توفیق فروشگاههاي زنجیره اي به شكلي که در كشورهاي پیشرفته دنیا اد ند نناز مند شرائط و لوارميست: يکي از نل اقتصاد آزاد و مبتني بر بازار است, تاریخچه فروشگا ههاي زنجیره اي نشان میدهد که فروشگاههاني که مشابه فروشگاههاي زنجیره اي در كشورهاي بلوك شرق سابق و يا كشورهائي با اقتصاد کنترل شده بوجود آمدند هیچگاه نتوانستند به موفقيتهاي هماوردان غربي خود دست يابند.

صفحه 61:
نظام فروشگاههاي زنجیره اي بسياري از این فروشگاهها که عموما شکل تعاوني : ریانده پوت سل فا با حمايتهاي دولت سرپا نگه داشته شده بودند. این نکته بسیار حائز اهمیت است. چراکه با توجه به هزینه بسیار بالاي ایجاد و اداره فروشگاههاي زنجیره اي در صورتیکه امکان و انگیزه رقابت وجود نداشته باشد عوارض ناگارمدي 3 زياندهي در اين مجموعه ها به سرعت بروز میابند و منجر به ورشکست ات تانر ان تباید انتظار داشت که در شرانط موجه اقتن دک[ فروشگاههاي زنجیره اي کارامد و ارزان قیمت امکان موفقیت داشته باشند, (نمونه هايي مثل شهر و روستا و قدس) از دیگر مستلزمات ایجاد و شکل گيري ‎Goss‏ زنجیره اي سرمایه گذاري کلان است. سرمایه گذاري لازم براي و اههای ‎ads a‏ امروزي ان بسار بش از سر ۰ ۳ هاي متعارف و معمول در کشور ما در حال حاضر میباشد و در صورتیکه سرمایه گذار نتواند از تسهيلات کلان بانكي بهره بگیرد اصلا سرمایه گذار: در اين بخش براي وي مقرون به صرفه نخواهد بود. لذا در شرائطي که نظ بانكي ما توان پاسخگوني به نيازهاي خرد اقتصاد کشور رآ نیز ندارد كمك به ایجاد فروشگاههاي زنجیره اي توسط نظام بانكي دور از ذهن مینماید. آنها

صفحه 62:
نظام فروشگاههاي زنجیره اي همانطور که در بالا اشاره شد مهمترین مزیت فروشگاههاي زنجیره اي قیمت ارزان است. لذا با توجه به گستردگي اين فروشگاهها کنترل هزینه حرف اول رادر ‎aoa‏ استراتژي هزینه پانین (س) رسسرا) استر اتژي عموم فروشگاههاي زن در اجراي اين استراتزي نیازمند بهره ‎pe‏ از مدیریت روز دنیا در اين زمینه است. کشور ما از علم روز مدیریت. بسيار فاصله است و اين خطر وجود دارد كه در صورت ايجاد فروشكاههاي زنجيره اي و اداره آنها به شيوه سنتي نه تنها مزيتي براي, اس ‎pe‏ ايجاد تكردد بلكه با افزايش غير كابل كنترل هر یه | .2لا كلش ده اي تاكارامدي آنها بسرعت بروذ تمايد و ان شر 02 7[ آننتانه ورشكستگي برسان إجاد فروشكاههاي ‎Cee‏ ‏روز دنیا در کشور میتواند چابك سازي نظام توزیع و بهره 11 ان به مر امد اشخه لد اما اين 5 ۱ به استانداردها و الزامات اين كار موجب شكل كيري مدلهاي ناموفق اين فروشگاهها در کشور گردد.

صفحه 63:
فروشگاه هاي زنجیره اي در ایران جام جم آنلاین: نام فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شهروند و رفاه براي همه آشناست و به همین دلیل مي‌توان گفت. ایجاد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي پدیده جديدي در ایران نیست اما تاسیس فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي به صورت يك شبکه در يك استان و سراسر کشور. که در طرح اصلاح نظام توزیع پيش‌بيني شده حركتي نو حداقل در ایران است که آیین‌نامه آن تصویب و از سوي وزارت بازرگاني ابلاغ شده است.

صفحه 64:
فروشگاه هاي زنجیره اي در ایران هدف از ایجاد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي خرده‌فروشي شاید از يك جهت براي پوشاندن عيب 1 كارهاي رتجير ما شهر وند د فد بش که به ‎sich re hoe ake‏ انها لد را لك كه كالا كرانتر به دست مصرفكننده ميرسد. مسوولان دولتي پيش‌بيني مي‌کنند ليجاد جنين شبكهاي باعث خواهد شد كالا با قيمت مناسب و ‎ee‏ سا" از حلقه‌هاي واسط بتواند قیمت نهايي را براي مصرف‌کننده ارزان‌تر تمام هر چند براساس لین آین‌نامهابتدا واحدهاي صنفي مثل سوپرمارکت‌ها که در توزیع ارزاق نقش دارند تحت پوشش يك شرکت قرار مي‌گیرند اما بناست به مرور باقي مایحتاج مردم نیز در قالب اين شبكه توزيع شود. با وجودي که مسوولان بازرگاني و روساي صنوف به چنین حركتي خوشبین هستند اما برخي ‎2S‏ اشناسان 1 حلقهها: كمشده نظام

صفحه 65:
فروشگاه هاي زنجیره اي در ایران از این پس واحدهاي صنفي مي‌توانند با يك نام (برند) اقدام به تشکیل فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي خرده‌فروشي کنند. ت‌هاي پخش سراسري که الان فعال هستند نیمه‌دولتی‌لند كه براي آغاز کار مث فقط باید عاملان توزیع و برند خود را مشخص کنند آما اگر شرکت‌هايي بخواهند تازه تاسیس شوند باید اقداماتي از قبیل ثبت شرکت و تعیین محل شرکت رد انجام دهند که زمانبر لست. اگر تعداد: از واحدهاي صلفي د ال ل ا 3 و از اين طريقء کالاهایشان را تامین و تحت يك برند یکسان توزیع كنند. سوپرمارکت‌ها مي‌توانند تحت پوشش يك شرکت پخش قرار گیرند و با نصب يك تابلو با يك برند مشخص, کالاهاي مورد کرده كالاهاي خود رآ بفروشند. واحدهاي صنفي تحت پوشش اتحاديه‌هاي صنفي خود باقي خواهند ماند و فقط از نظر تامین کالا تحت پوشش این شرکت‌ها قرار مي‌گیرند. | فروشگاه‌هاي زنجیره‌اي خرد‌فروشي در سطح دنیا وچود دارد که در کشورهاي آسيايي تحت عنوان سون الون (06۳) فعالیت مي‌کنند و قیمت کالاها در آين فروشگاه‌ها همه یکسان است و پا در کشور آلمان این فروشگاه‌ها با نام آل دي فعال هستند و مي‌توان گفت این پدیده امتحان شده است. (شرکت فروشگاه زنجيره‌اي ایرانیان )

صفحه 66:

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:
مدیریت مصرف ۰ تعریف مدیریت مصرف * مدیریت مصرف شامل مجموعه‌ای از فعالیتهای به هم پیوسته به منظور تعدیل بار مصرفی است تا بتوان با کارآیی و هزینه کمتر به مطلوبیت یکسانی در زمینه مصرف دست یافت. ‎٠‏ در این صورت عرضه‌کننده و مصرف کننده به سود بیشتری دست خواهند یافت. مقوله‌هایی مانند افزايش بازده نیروگاهها؛ تکنولوژی‌های جدید و خدمات مشاوره‌ای در کنار کنترل بار؛ نرخهای چندتعرفه ای و ذخیره انرژی در حیطه مدیریت مصرف قرار می‌گیرند. ‎

صفحه 70:
هدف مدیریت مصرف منافع حاصل از مدیریت مصرف در در موارد زیر خلاصه نمود: كاهش هزينه توليد» تخصيص بهينه منابع در بلندمدت با ايجاد توازن بين عرضه و تقاضاء اتخاذ سياستهاى مناسب در جهت حفظ محيط زيست و كاهش آلودكى» اتخاذ سياستهاى مناسب در صنايع و کمک به صنایع در جهت کاهش هزینه تولید» . آزادسازی سرمایه‌ها به منظور افزایش کارآیی جهت رفاه مصرف کننده. در این راستاء با اتخاذ سیاستهای مناسب نه تنها سطح زندگی و مطلوبیت مصرف کاهش نمی‌یاید, بلکه هدف حفظ سطح زندگی و سطح رفاه با مصرف کمتر انرژی است. 0

صفحه 71:
راهكارهاي مدیریت مصرف از آنجا که اقتصاد ماء يك اقتصاد دولتي مي‌باشد» هزينه‌هاي يارانه‌اي دولت براي كالاهاي مصرفي و انرژي» بسیار بالاست و این امر لطمات شديدي را به اقتصاد ما وارد مي‌سازد زیرا درآمدهاي نفتي و صادراتي را كه بايد صرف امور زيربنايي و عمراني گردد» به خود اختصاص مي‌دهد و حذف آن نیز ای را + اش ‎iil gal‏ فشار شديدي را بر در ۱ ۰ ۱ ا ل ا كدر ردكا متكت ددر ا سس ۳ سازماني و ملي از هزينههاي مازاد و بيرويه كاست و آنها را صرف امور توليد و بستر سازي براي توسعه كشور در زمينههاي مختلف نمود تا بتدريج فاصله ميان توليد و مصرف (صادرات و واردات) به ميزان معقولي برمد. ۱ سازي مصرف به كار كرفته ميشود. اين روشها معمولاً به سه كروه تقسيم

صفحه 72:
راهكارهاي مدیریت مصرف گروه اول: روشهايي هستند که هزينه‌اي نداشته باشند. مثلا استفاده درست از وسایل و دستگاهها و مراقبت و نگهداري از آنها. گروه دوم: روشهاي کم هزینه هستند مانند تعمیر و نگهداري وسایل اندازه‌گيري میزان مصرف انرژي در دستگاه‌هاي مختلف يك کارخانه و نظارت بر تغییر مصرف هر دستگاه» عایق كاري لوله‌ها و کانالها؛ اجراي برنامه‌هاي آموزشي در خصوص روشهاي کاهش انرژي. گروه سوم: روشهاي پرهزینه هستند. در این روشها باید تغییرات اساسي جهت بهبود مصرف انرژي در دستگاه‌ها؛ تاسیسات و ساختمانها بوجود آورد. براي آنکه بتوانیم مدیریت مصرف انرژي را بهتر انجام دهیم لازم است بين اين مصرف‌کننده‌هاي گوناگون تقسیم بندي بوجود آوریم و آنان را به چند بخش از جمله بخشهای خانگی» تجاری» صنعتی و ... تقسیم کنیم.

صفحه 73:
حمایت از حقوق مصرف کننده و زیان دیده» امروزه یکی از وظایف دشوار دولت ها شده است. کشورهای پیشرفته صنعتی از جمله آمریکای شمالی » انگلیس» سوئد و فرانسه سال های قبل دست به تدوین قوانین و مقررات حمایت از حقوق مصرف کنندگان زده اند و با ایجاد تشکل های مصرف کنندگان و حمایت های مالی دولت از مصرف کنندگان حمایت می کنند. پس می توان از تجربه های آنان استفاده کرد. اخیراً در کشور ما نیز احتیاج و ضرورت این موارد به خوبی درک شده است و این امر منبعث از تصمیم حرکت دادن کشور به سوی توسعه است. در این راستا نظام حقوقى باید موثرترین سلاح برای موفقیت برنامه ریزی دولت باشد. دولت مکلف است کلیه کالاهای غیراستاندارد را جمع آوری نماید. تسهیلات و تشکیلات مصرف کنندگان را تقویت نماید. وزارت ۳ نیز بایستی طبق قانون » یک یا چند شعبه دادگاههای کیفری را به رسیدگی جرایم حمایت از حقوق مصرف کننده اختصاص دهد. وزارت بهداشت» وزارت بازرگانی و موسسه استاندارد نیز در ایفای تعهد عرضه کنندگان کالا و خدمت مبنی بر ارائه کالا و خدمت ایمن و بی عيب مسئول هستند.

صفحه 74:
استانداردسازی یکی از مساتلی که در زمینه ارائه کالا و خدمت مخصوصاً در بعد تجارت بین المللی مطرح می شود. استاندارد بودن کالا یا خدمت می باشد» به طور کلی استفاده از استاندارد ها و ایزوها دارای قواد زیر است : ایمنی مصرف کننده نسبت به مخاطرات کاربرد وسایل و کاربرد آن صرفه جویی و تقلیل ضایعات با مکان یابی» طراحی و سازماندهی خطوط تولید و مسیرهای توزیع بهبود کیفیت و افزايش کارایی دسترسی به بازارهای دیگر و گسترش صادرات حمایت از مصرف کنندگان نسبت به تولیدات یا خدمات داخلی, a oso ©

صفحه 75:
‎Seale ATS A a‏ ۰ کنترل همه جانبه اي را مي طلبد تا 0 ايمني مصرف کننده را در برابر خطرات ناشي از مصرف کالاها تضمین ‏نمود. برا سالم ساز: روابط تولید كتتدكان و در نهايت حفط مصرف كتندكان وابا عذایت ‏به عدم کفایت و پرا قوانین موضوعه موجود» اهمیت حمایت آز حقوق مصرف ‏کنندگان روشن مي شود نظار ت و کنترل برلي حمایت از حقوق مصرف کننده باید به گونه ‎Seal igre ee ‏با استفاده از سازوكارهاي قانوني به حما: از مصرف کنندگان بپرداز ‏با اتخاذ تدابیر لازم» توليدكننده را وادار كند تا در توليد محصولات خود دقت ‏كالاي توليدي خود را با كيفيت بالا ارايه دهد ‏2 روشيرا ‎eo Se al‏ از كيفيتي برخوردار شود كه بتوان ‏اميد داشت جايي را بر بازارهاي مسرت جيني ييز وجود تشکیلات حمایت از حقوق ‏ف كنندكار ‎aes‏ هم سو با سیاست های اقتصادی دولت است و با ‏ا را بار دولت مى كاهد. نکته دیگری که بر ضرورت اين تشکیلات ات تأکید می کند» آشفتكى و بى سامانى است كه بر نظام توليد» توزیع و مصرف کشور حاکم است. ‎ ‎ ‏ي کند و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 76:
تس ت مصرف کنندگان از اتلاف ‎alin‏ کشور جلوگیری نموده و کاهش طرح دعاوی بی مورد در داد تری نیز بوده است؛ برای نمونه می توان از وضعیت طبخ نان و یر ید کرد هب روزه شاهد اسف نان با حل سم صحیح و اصولی هستیم. می توان انتظار داشت ت که تشکیلات حمایت از حقوق مصرف کنندگان به خوبی از نظارت بر امر طبخ نان برآید و با استفاده از نیروهای مردمی قدم های موثر در راه بهبود وضعیت نان بردارد. از دیگر نکات مثبت تشکیلات مصرف کنندگان» دادن اختیار اقامه دعوی به نمایندگی از مصرف کنندگان علیه عرضه کنندگان کالاها و خدمات است زیرا وقت و حوصله پیگیری مصرف کننده کم بوده و هم چنین ناامیدی او از دستیابی به حو حون بذاک

صفحه 77:
آموزش و آگاه سازي تجربه كشورهاي مختلف نشان داده است که برنامه‌هاي آموزش و آگامسازي مي‌توانند نقش موثري در کاهش مصرف انرژي و بهینه سازي آن داشته باشند.

صفحه 78:

صفحه 79:

صفحه 80:
aoe eas ‏به اندازة نان و افزايش‎ sla Sal)

صفحه 81:
Foorghoon.com شاطر نان دارد بابا نان نداردا ت تان دارد >

صفحه 82:

صفحه 83:
Whwi¥.KoOcHeGaRd.BlOgFa.CoM

صفحه 84:

صفحه 85:
5 كم مصرفترين خوا

صفحه 86:

صفحه 87:

صفحه 88:

صفحه 89:

صفحه 90:

صفحه 91:

صفحه 92:

صفحه 93:

صفحه 94:

صفحه 95:

صفحه 96:

صفحه 97:

صفحه 98:
ز طریق دریافت مالیات

صفحه 99:

صفحه 100:
ی نفتی به «پرداخت یارانه‌ها»

صفحه 101:
یر ی ی یت قرار می‌گیرد و بدین

صفحه 102:
2 5 3 راهكارهاي اصلاح الكوي مصرف در بخش انرزي كشور بهطور كليء اتخاذ سياست ها و راهكارهاي اصلاح الكوي مصرف در حوزه انرزي در © بخش عرضه انرزي و تقاضاي انرزي قابل بررسي و اجرا مي باشد. يافته هاي اخير نشان مي دهد در كشور ايران به دليل اينكه تقريباً تمام يره تامين و عرضه انرزي در اختيار دولت مي باشدء دولت مي تواند با انجام تحقيقات علمي و هدفمند كردن سرمايه كذاري ها در بخش انرذي و به كاركيري فناوري هاي نوين در مدت ده قابل توجهي در کاهش مصرف انرژي موفق عمل نماید. بخش تاثیرگذار 0 مصرف انرژي» مدیریت تقاضاي انرژي مي باشد که در این بخش نیز راهبردهاي متعددي از جمله قيمت‌گذاري آموزش, فرهنگ. پاداش» هنجار» سبک زندگي» استفاده از انرژي هاي نو و تجدیدپذیر» استفاده از تکنولوژي هاي جدید استفاده بهینه از مواد و بازيابي آن ها و... وجود دارد.

صفحه 103:
2 3 = راهکارهاي اصلاح الگوي مصرف در بخش انرژي کشور کشور ایران داراي منابع و ذخایر بزرگ انرژی است. منابع دیگر انرژي مانند ذغال سنگ و در کشور به میزان قابل توجهي وجود دارد. روند موجود رشد بي رویه مصرف انرژي در کشور ایران را از یک کشور صادر کننده انرژي به یک کشور وارد کننده تا قبل از افقّ ‎Ags ald dos (FOO‏ براي مقابله با این تهدید» اجراي راهكارهاي بهینه سازي انرژی و اصلاح ‎esi‏ مصرف انرژي ضروري است. بدین حضور ایرآن در ‎[Be‏ ‏بين المللي انرژي نیز براي بلند مدت تضمین خواهد شد. بهینه سازي انرژي ی صنعت پر سود و کم هزینه براي اقتصاد ملي است و ترویج آن اشتغال زايي گسترده اي را به دنبال دارد. ایجاد امنیت انرژي و کاهش آلودگي محیط زیست از دیگر مزاياي اجراي راهكارهاي بهینه سازي مصرف انرژي است. با توجه به افزایش مصرف انرژي در ایران» محدود بودن منابع طبيعي» حرکت در راستاي طرح توسعه پایدار و حفظ محیط زیست باید تا حد آمکان از هدر رفتن و تلف شدن انرژي جلوگيري شود.

صفحه 104:
‎be 3 2 5‏ راهكارهاي اصلاح الكوي مصرف در بخش ‏انرزي كشور ‏براي اين منظور بايد در زمينه استفاده بهينه از منابع انرزي در كشور ‏ضمن شناخت راهكارهاي مناسب براي كاهش مصرف انرزي قدم هب زرداست نود .با توحه نه تفش بای درزي رای رل بشري و نقش بسیار تاثیرگذار الرزی در سره دس تا ‎clay gS‏ امروزه استفاده بهینه از منابع انرژي جهت رفع نيازهاي جامعه انساني نیازمند روي آوري به مدیریت انرژي و بهینه سازي مصرف آن است. مدیریت انرژي عامل تأمین» مصرف بهینه و حفظ انرژي بوده و عبارت است از مجموعه اقداماتي که در جهت کاربرد موثر از منابع انرژي موجود صورت مي گیرد که اين اقدامات شامل: صرفه جويي انرژي» مصرف انرژي و جايگزيني منابع انرژي مي گردد

صفحه 105:
در ياسخ به اين مهم ضرورت تشکیل وزراتخانه ای منسجم تحت عنوان وزارت انرژی و منابع را در کشور بیان می نماید بطور مثال در حوزه نفت کشور؛ فعاليتهاى وزارت نفت كشور عملاً در فعالیتهای شرکت ملی نفت ایران خلاصه می شود. شرکت ملی گاز ایران؛ شرکت مستقلی از شرکت ملی نقت ابران با مکانیزم سیاست گذاری متفاوت به توسعه بخش های پایین دستی مشغول می باشد و شرکت ملی نفت ايران عملاً نظارتی بر فعالیتهای بخش گاز و یا برنامه ریزی در آن را ندارد. وزارت نفت به دليل دارا نبودن ساختار منسجم و مشخص عملا از حوزه سیاست گذاری جدا شده و نظارت چندانی بر روابط شرکتهای مختلف صنعت نفت و یا اجرایی تمودن سیاستهای بلند مدت نرژی ندارد. در جنين شرايطى سیاستگذاري و با اجرایالگرهای ارقءکارلنی نرژی و یا آوری در جهت بهینه سازی مصرف انرژی با مو ۱ امی که یکی از بزرگترین و مهمترین صنایع انرژی (بخش برق) بطور کامل صنعت نفت عمل می‌نماید. این در حالی است که در ا کشورهی دا سل شرکتهای فعال صنایع انرژی به صورت یکپارچه در هر سه بخش نفت» گاز و برق به فعالیت می پردازند و یا وزارتخانه های انرژی کشورها در هر تمامی بخشهای انرژی به سیاستگذاری و

صفحه 106:
۷ بانک ها نیز به عنوان مهعتربن مراکز مالی کشور تحت تاثیر واقعی شدن حامل های انرزی فرار خواهند گرفت ۶

صفحه 107:

صفحه 108:

صفحه 109:

صفحه 110:
شیر و محصولات لبني شیر شاید استراتژیک ترین کالا در میان كالاهاي اساسي Wits ta Loe ‏سلامت جامعه در ارتباط است. در حال حاضر سرانه‎ ‏مصرف شیر براي هر فرد در اروپا حدود 0660 لیتر در‎ ‏سرانه مصرف شیر در‎ AS ‏سال است و این در حالي است‎ ‏ایران حدود 100 لیتر برآورد مي شود. کارشناسان معتقد‎ ‏که هرچه از میزان یارانه شیر کاسته شود باید هزینه درمان‎ ‏در جامعه شود. هشدارهاي جدي کارشناسان در اين حوزه‎ ‏نشان مي دهد که افزايش قیمت شیر موجب کاهش مصرف‎ ‏آن در کشور شود و این موضوع سلامت جامعه را به خطر‎ ‏خواهد انداخت.‎

صفحه 111:

صفحه 112:

صفحه 113:

صفحه 114:
كه ‎eee eves‏ ا ا م از الكوي جهاني ‎Rae‏ ‏سرانه مصرف أب ايراني ها © برابر سرانه مصرف جهاني است. طبق اعلآن بانك جهانى به ازاى هرٍ نفر ا ا ل ا و ازاى هر نفر صد متر مكعب أب مصرف ميشود. کارشناسان بر این عقی‌اند که؛ به طور میانگین ‎٩۲‏ ‏درکند.آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی به دلیل استفاده از روش منسوخ-غرق أآبى به جاى سيستم هاى كا رامد ابيارى تحت فشار:يا قطره اى هدر مىرود.

صفحه 115:
مديريت مصرف اتج 0 ‏ا 6 ا ا‎ 3 eee ere a pos) ‏آب. میتواند تا حدی جایگزین توسعه منابع تأمین آب باشد. با توجه به‎ ‏محدودیت منابع تأمین آب. کاهش نزولات جویی بالارفتن سرانه مصرف»‎ ‏هزینه گزاف بازیافت پساب فاضلاب های خانگی, رشد روزافزون جمعیت‎ ‏رم مديريت و عقلائى نمودن مصرف آب در هر يك از بخش‎ ‏های تأمین» توزیع و مصرف با اعمال مدیریت در طول دوره ينج ساله‎ ‏سوم در محورهاى زير اقدامات كسترده اى انجام شده است:‎ peau 0 RUTTER ‏مديريت بهره بردارى از تأسيسات آبرسانى و توزيع آب شهرها در حد‎ ٠ ٩ creer Ee ee Or got Peer ‏ا‎ apoE ‏ا‎ or befer prev acrTg rr Re sneer eS eee oo)

صفحه 116:
لذلا زنك أمععدك

صفحه 117:
۱۵۵5۱۵۵۵۱۱۵۵۸۱ ۵۵3

صفحه 118:

صفحه 119:
۲ meNtie.

صفحه 120:

صفحه 121:
شا ,به این نکته 'تخصيص ياررانه ژ ۵ میلیو ‎aS qu ity‏

صفحه 122:

صفحه 123:

صفحه 124:

صفحه 125:
تصوير اسراف و تبذير در قرآن ء و مسرفان را هلاك نمودیم.(سوره 20 آيه ©( » همانا خداوند کسی را که اسرافکار و بسیار دروغگوست هدایت نمی کند. .(سوره 6۳00 آیه ©© ( ( ©© ‏وهركز اسراف و تبذير مكن.(سوره 06 آيه‎ ٠ » همانا تبذیرکنندگان» برادران شیاطینند .(سوره 7۵ آیه 970 ( و اسراف نکنید» که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد.(سوره 0 آیه 16*0 ( »* زیرا فرعون. الگوي اسرافکاران درزمین بود.(سوره 40 آیه 05 ( » بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد.(سوره > آیه 90 ( © و فرمان مسرفان را اطاعت نکنید.(سوره 00 آیه 490 ( ۰ وهمانا مسرفان اهل آتشند.(سوره ۳00 آیه 5 (

صفحه 126:
اسراف و اتلاف در روایات * على (ع) مى فرمايند: ‎٠‏ خرج كردن مال در غير جائيكه بايد خرج شود تبذير و اسراف است. ‏» آنچه بیش از حد کفاف باشد اسراف است. ‏* نوك قلم هايتان را ریز کنید. سطور را به هم نزدیک کنید» كلمات زياد ي را نسبت به من (در نوشتن گزارش ) حدذف کنید محتوي و مفهوم اصلی را بیان کنید . از زیاد نوشتن بپرهیزید» به درستی که اموال مسلمین قبول ضرر نمی کند. ‏+ امام صادق (ع) می فرماید: ‏» اسراف علت فقر و ميانه روي سبب غنی و آباد شدن کشور است. ‎٠‏ اسراف بركت را از بين مى برد. ‎٠‏ دعاي اسراف كننده مستجاب نمى شود.

صفحه 127:
آمار مصرف گرايي در ايران همانطور که مشاهده نمودیم مقایسه میزان مصرف در بخش های مختلف با سایر کشورها » نشان‌دهنده وضعیت بسیار نامطلوب مصرف در همه زمینه ها است, و جالبتر اینجاست که سالیانه نزدیک به 0/616 هزار میلیارد تومان یارانه واقعی و 9" هزار ‎lke‏ تومان یارانه پنهان پرداخت می کنیم. که در مجموع مبلغ کل یارانه آشکار و پنهان دولت چیزی در حدود (00 هزار میلیارد تومان است. ملاحظه میشود که همه اين کالاهایی را که ما از لحاظ مصرف آن در دنیا حرف اول را می زنیم کالاهای یارانه ای میباشد پس به طور حتم مشخص است که سیستم پرداخت یارانه ای ما مشکلات فراوآنی دارد وباید اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد و همچنین الگوهای مصرف مردم هم باید به شيوه اى تغيير یابد تااز این حالت غیر عادی خارج شود.

صفحه 128:
آمار مصرف گرايي در ایران با نگاهي گذرا به آمار میزان مصرف بنزین» گاز طبيعي» نان» آب آشاميدني» شکر. و غیره که از كالاهاي اساسي و مهم محسوب مي شوند و همچنین یارانه هايي که براي اين گونه کالاها پرداخت مي شود مي توان دریافت که ایران يكي از شاخص ترین کشورها در زمینه مصرف گرايي قرار گرفته و با ادامه چنین روندي در آینده چه خواهد کرد؟

صفحه 129:
آمار مصرف گرايي در ایران » اگر بخواهیم فقط کمي واقع بینانه هم در نظر بگیریم گذشته از تمام كاستي هايي که ما در امر- تهیه و توزیع كالاهاي اساسي در کشور خود با آن مواجه هستیم نمي توانیم از الگوي نامناسب مصرف سخني به میان نیاوریم.الگو هايي سنتي که از گذشته تا به حال بدون تغییر باقي مانده و در حالي كه همه جيز تغيير کرده است. كالاهايي كه ما آنها را اساسي مي ناميم يس بايد واقعا در مصرف آنها نیز نهایت دقت را به خرج دهیم تا از هدر رفتن ذره اي هم جلوگيري کنیم.

صفحه 130:
ae 6 مه ‎eq‏ ‎ee‏ منابع نشریات معونتبرنمهريزي و امور اقتصادي وزارت بازرگاتي دولتي ابران ‎fromm =‏ iene ‏سب‎ 000 عدج مح تسسلئيها الجا جو ساي ل ايا هله سساح عست انها ع ‎tip Thus‏ برگرقته از سایت هشیری آن این اميدى؛ مهرانكيز - سعائتمتدىء عليرضاء نكاهى به حقوق مصرف کننده چاپ أولء سازمان مديريت و بنامهریزی: تهران 620 عليرضا رازي؛ مكانيزم حفاظت از حقوق مصرف كنده؛ ماهنامه كارآفرين: شمارء 0© تبر 05669- اعبدالحميد؛ ابولمحمد؛ حقوق ادارى ايران: جاب جهارم؛ نشر توس؛ ‎HOO Ji‏ سماواتى» حشمت اله » خسارات ناشى از عدم انجام تعهد در حقوق ايرآن و نظام هاى حقوقى ديكر ‎٠‏ جاب اول نشر مولوى » تهران 06669- كاتوزيان, ناصر + مسنوليث مدنىء نشر دانشكاء تهرانء ©0656 كاتوزيان» ناصره عقوق معين ‎٠‏ جلد اولء جاب سوم »نشر بهشر:تهران 60 كاتوزيان ناصرء فلسقه حقوقء جاب ول نشر بیشر: 060 فرهنگ 0 جلدی معن, جد سوم و دوم ص 00:00 ر 0/06 اسازمان بازرسى كل كشور » مجموعه مقالاتدومین هبش نظارت و بازرسي, چپ ال دنشگاء ترا :49610 شقيملاريبهروز. (1616), "مجموعه مقالت تومین كنفرانس روش هاي بيشكيري از اتلاف منبعملي* + تهران: فرهنگسنان علم جمید عق مرب دی( ادومين کنر پيشگيري از اتلاف منابع ملي" + تهران: فرهنكستان علوم جمهوري. سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور. (056069). "اطلاعات انرزي کشور ‎OOD‏ ابران؛ تهران: واحد توليد نشر ذرء. .مصدي اردهالي؛ مرتضي. (0©6063). "مفاهيم بهيناسازي مصرف انرزي”؛ مجله اققصاد انرزيء شماره أبان 096 دران. مقدم. محمدرضا. (006©9). "#صلاح سبد انرزي ابران تا سال 040000 ‎٠‏ ايران» تهران: انتشارات نكاه شرقي سيز.

صفحه 131:
(3,) 5

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان