صفحه 1:
* نظریه های سازمان و مدیریت در جهان امروز
0
FS Tee nes OIE ke cen ee
* يزوهشكر : آنيتا مظفرى
Sree ieee
)©© © دانشكاه آزاد اسلامى واحد رودهن *»
صفحه 2:
eae يك
© وازه كارآفرينى از وازه فرانسوى و ره ۶ 2
معناى متعهد شدن نشأت كرفته است و بنا بر تعاريف وآ
Beer ee \cere] ION Ky
© كارآفرين كسى است كه متعهد مى شود مخاطره هائى يَك
فعالیت اقتصادی را سازماندهی » اداره و تقبل کند .
صفحه 3:
اهمیت کا رآفرینی :
اقتصادى » صنعتى و فرهنكّى در جند دهه
oe) ل ل ا اال لت له
توليد ثروت از دانش ٠» احتياج به يكسرى بستر سازى
مناسب جهت تولید علم و فن به شدت احساس می شود . به
همین دلیل دولت ها به اين نتیجه رسیده اند که بررای کسب
فقيت اقتصادى در عرريصه ملى و بين المللى » در عرضه
خدمات و توليد محصولات در سازمان ها و شركت ها نياز
as ا تي ننه عو سيت
صفحه 4:
رَورَف شومييتر ( يدر كارافرينى ) : كارافرين را
نيروى محركه اصلى در توسعه اقتصادى مى داند
وا CUD ere new epee ses yee
گالایی جدید » آرانه روش جدید در فرایند تولید » کشایش
بازارى تازه » يافتن منابع جديد و ايجاد هركونه تشكيلات
جديد در صنعت و نظاير آن در فعاليت هاى كار آفرينان
ات
کور اتکو (0(0(6) در مقاله ای تحت عنوان ظهور آموزش
کار آفربینی بیان کرده است که انقلاب کار آفریتی سرتاسر کره
زمین را در بر گرفته است و به طور غير قابل انكارى دنياى
کسب و کار را تحت تأثیر قرار داده است .
صفحه 5:
دراكر معتقد است: مهمترين عامل مؤثر در حركت
كارآفرينى از قوه به فعل » بروز روحيه از طريق
آموزش است .
WO0KE Cis را
ای رت ie Les) ار ار کر ات
را SSN SS ee OS oy
امكانات » سل سر 2 از رك
ويزكى هاى كارافرينى هستند را به امونش در جهت
كارآفرينى و فعاليت هاى كارآفرينانه تشويق و هدايت
صفحه 6:
انواع کارافرینی :
دسته بندی های مختلفی راجع به کارآفرینی در حوزه
مدیریت انجام شده که در نقسیم بندی کورنوال » پرلمن
کارآفرینی به سه شکل عمده :
* کارآفرین فردی
؟ کارآفرین درون سازمانی
* کاررآفرین سازیمانی يا سازمان کارآفریین
9
صفحه 7:
با ييشرفت فن آورى و كسترش ارتباطات ميان افراد
» انواع ديكرى از كارآفرينى مورد توجه محققان
قرار گرفته است که به اختصار شامل :
#كارآفرينى مستقل ) entreprenurship ( :54,8 كه
مسؤليت اوليه جمع آورى منابع لازم براى شروع كسب و
کار را به عهده گرفته و مشخصه اصلی آن نوآوری است .
#كارآفرينى سازمانى(15111لا 1111301616 ) : مجموعه
فعاليت هايى است كه از منابع و حمايت سازمانى به منظور
ل ا ا er
صفحه 8:
كن الاربتى شرركتى. corporate
entreprenurship
#به معنى تعهد شركت به ايجاد و معرفى محصولات جديد »
فرآيند هاى جديد و نظام هاى سازمانى نوين است . تفاوت
كارآفرينى سازمانى با شركتى در اين است كه در اولى يك
فرد سرمنشاً نوآوری و تحول و کارآفرینی در سازمان است
اما در دومی تمام اعضاء شرکت و سازمان دارای روحیه
كارآفرينى هستند و اين روحيه در جاى جاى سازمان وجود
دار
صفحه 9:
کار آفرینی دولتی 6۲60۲60۷۲50
fee eile
در بخش های مختلف از جمله قانونگذاری موج های جدیدی
ایجاد می کنند .
»كار آفرينى از راه دور عاع5 مأطك]نالاع1مع011ء فرد
كارآفرين بدون حضور فيزيكى خود در محل و صرفا از راه
دور به کارآفرینی مشغول مى شود .
کارآفرین ارزشی يا اجتماعی|50613 ۱۲۲6۵۲6۲۱۷۲6۵0
فرایندی است که طی آن فرد » یا افرادی با خلق و انجام یک
عمل نوآورانه عده زيادى را در جامعه از منافع آن عمل بهره
مند مى رساند . مانند برخى سازمان هاى دولتى.
صفحه 10:
Infopreneurship (je! كارآفرينى
#فرد كارآفرين در عرصه اطلاعات اقدام به نوآورى مى كند
. آنجه در سازمان هاى مجازى كشف و بهره بريدارى از
فرصت ها كفته مى شود توسط همين كارآفرينان اطلاعاتى
صورت مى كيرد .
با ا 0 0
ار ا ا
کار آفربنی می کند .
صفحه 11:
کر ی copreneurship
de Ser eS repo ee eee be
9 يكديكر و به واسطه با هم بودن اقدام به
مشترك مى نمايند . اين مقوله در استراليا از سال
ميلادى با رشدى معادل (0© درصد روبرو بوده 0260
۱ ا Be
. زنان مستقلا و به تنهايى اقدام به كارآفرينى كنند
صفحه 12:
شرت ۳
* کا رآفریین :
کارآفرین یک شغل ایجاد می کند .
۴ اشتغالزا :
براى شغل ايجاد شده جذب نيرو و تكميل ظرفيت مى كند .
ور
عرضه كالاا يا خدمتى نوين از لحاظ زمانى و مكانى است .
اشتغالزائى:
لزوما با نوآوری همراه نیست .
صفحه 13:
" كارآفرينى:
درک و بهره گیری از فرصت های حال و آینده باززار به نفع
خود و جامعه است .
8 اشتغالزانی:
۱ SECRETE)
اكارائرين:
يك منبع ثروت جديد خلق مى كند .
صفحه 14:
* اشتغالزائی :
. موجود كمك مى كند ce)
* کاررآفرین :
هنر کار آفرین گرد آوری و در کنار هم قرار دادن مجموعه
اى از منابع انسانى و فيزيكى است كه اريزش مجموعه
جديد نسبت به كذشته افزون شود .
اشتغالزائى :
هميشه با بهره ورى همراه نيست .
صفحه 15:
رويكرد هاى مختلف به كارآفرينى :
"ا به طور كلى جهارجنبه مختلف » متغييرهاى مربوط به
كارآفرين مورد مطالعه قرار كرفته است :
1 دسته اول : متغييرهايى كه مورد توجه روانشناسان قرار
ا ال
ا ا ا اا ی رد
به استقلال - تمايل به مخاطره يذيرى - خلاقيت - تحمل
Eee] ا ا ا ا ل 200
ا ا ل Fe
صفحه 16:
دسته دوم : متغییر هایی که مورد توجه جامعه
شناسان و روانشناسان مى باشد .
* تحت عنوان رویکرد رفتاری است ومربوط به ویژگی های
Wenn ل
0- تجربه كارى » ©- نارضايتى از شغل قبلى » ©- الكوى
aaet ا ore ies Were a)
2
Sen) ا ل ل
بعد شكل كرفت مربوط به رويكرد متغييرهاى سازمانى و
ال ا ا ا ۱
صفحه 17:
سه نوع مهارت كارآفرينى مورد نياز مديران :
" مهارت ادراكى :
" مشاركت و اقدام عملى در نوآورى
ا |
و ای ای بان رای ردیر رین رارقا
" دانش تجارى فنى مثل تجزيه و تحليل بازارء مالى و برنامه ريزى
* توانايى تجزيه و تحليل شكست ها
" توانايى منطقى عمل كردن و تفكر واكرا بودن
" آكاهى از مراحل روند كارآفرينى و مراحل ايجاد ايده
صفحه 18:
مهارت هاى انسانى:
ایفای نقش یک نمایشگرد خوب
" توجه به خود به عنوان عاملى براى اجراى عقايد جديد
ie Tenney <i 00
ایجاد فضای آزاد در سازمان
مدل سازى زمينه موقعيت هاى قبلى
صفحه 19:
مهارت های سازمانی:
اصل ایفای نقش » هماهنگی » غنی سازی و فراکنشی
اصل گوناگون کردن گزارش ها
اصل عدم ييشنهاد ورود به كسب و كار جديد توسط خود
اصل تعیین نوح و ماهیت جلسات
تركيبى از مهارت های ادراکی و انسانی که مدیران
کارآفرین می توانند داشته باشند عبارتند از :شبکه سازی-
هماهنكى افراد و اطلاعات و نقش مذاكره كننده و
(OS: (666 ل
صفحه 20:
جد سس سسسسسس —
مقایسه مدیران سنتی و کارآفری
مدیران کارآفرین
به مقررات صرفا به عنوان خطوط راهنما
می نگرند
مفهوم آینده مبتنی بر تصویر ذهنی شخصی
است و آستانه ناکامی در آن ها کم است
نگرش دوسویه به کنترل . موفقیت و
مسولیت پذیری داشته و می توانند دیگران
را به کار وادارند و از آنها بهره بردار
میانه خوبی با تثوری نداشته و مستعد اقدام
هستند و از انگیزه بالایی برخوردارند.
ان
آگاهی بسیار زیاد از مقررات و حریم ها
حساسیت به آینده و تمایل به تعو:
انداختن پاداش ها
نیاز به پذیرفته شدن در آنها بسیار بالاست
توانایی برای شناسایی مشکلات در هر
حوزه کاری و ترسیم برنامه های تفصیلی
صفحه 21:
: كارآفرين we)
مدیریت
کارآفرینی رهبری
صفحه 22:
نقش های مدیران کارآفرین:
* مدیران کارآفرین هميشه کارکنان را برای یافتن فرصت
ی بدیع و جدید تشویق و ترغیب می کنند .
* مدير كارآفرين همنوايى بين محيط » اريزش ها و منابع
را حفظ می کند . یعنی ریسک هایی را که سازمان با
آن مواجه می شود را مدیریت می کند .
1
کرده و در عین حال در پی گیری فرصت افراط و
تفریط نمی کند .
صفحه 23:
eS we Bre we. mee
eae Se Ee We. Se TES Swe iy
* رهبر کارآفرین اطمینان می دهد که سازمان دارای
چشم انداز و آینده روشن و قابل درک بوده و کارکنان
نیز توانمند و متعهد شده اند .
Cee eas ل sie Oi
. مناسب پشتیبانی های مناسب را انجام می دهد
۱39 one
صفحه 24:
Peers eine) Serio
آأموزش كارآفرينى بيان كرذه در کارا
ES كره زمين را دربر كرفته و به طور غير ابل
, ار ا ل است revere)
رم ee ee
در حركت كارآفرينى از قوه به فعل بروز روحيه ار طريق
. آموزش است
صفحه 25:
کارآفرینی آموزش پذیر » تقویت پذیر و پرورش
يذير است و اساسا اكتسابى است .
© آموزش كارآفرينى بينش افراد را بالا مى برد و كمك مى كند تا
ل Bee eC Sve
لل ا م
هم تركيب مى شوند و در واقع اموزش كارافرينى بر روى مهارت »
IS Ss) ا ل 0 0
نكرش و تغيير رفتار افراد مى شود .
© نظام آموزشى تنها در شرايطى قادر به آماده سازى نيروى كار براى
دنياى به شدت متغيير كار خواهد بود كه ابتدا در درون خود اقدام به
کارآفرینی کند به اين پدیده کارآفرینی آموزشی گویند .
صفحه 26:
سطح دبيرستان آغاز نمود و آموزش هتايى را آرائه كرا
ean by ا ا Fy ELS hy
wel) هر زگره GE
اكه توانست موقعيت زاين را در اقتصاد و صنعت جهانى به 3ك
FS ES re De ee ee eS Lees ter oe
We BE ا ل ee طور مستقیم در کمت عرصه
تا RD)
صفحه 27:
بسیاری از رن های در حال Aa از :+ (B00
موضوع را مورد توجه قرار داده اند در کشور ماش تر 4
برنامه سوم توسعه » توجه چندانی به کار آفرینی نشده بو د
محافل دانشگاهی و علمی نیز فعالیتی در این زمینه صورت
نگرفت. مشکل بیکاری و حادتر شدن آن در دهه 10000 موجب
تم
کارآفرینی مورد توجه قرار گيرد.
صفحه 28:
1 ا لل een Pe ero
اشتغال محور و كارآفرينى در ساختار نظام أموزشى كشور
جه در آموزش و يرورش و جه در آموزش عالى از جايكاه
JA Fs ثیست , دانش Bye yo etee يليان
كك ا Sei ye Eee EE
اطلاعات و مهارت هاى كافى در هاله اى از ابهام و
نااميدى قرار مى كيرند . بعضى صاحب نظران بر اين
0# ل ا
عمل مى كنند و آموزش در جهت أآشنايى جوانان نسبت به
a eS CEES تك
ep Oe pe IO) ا ا ا |
دبيرستان هاى نظرى مصداق دارد.
صفحه 29:
در هی
a ی
رل ها ار ار رت رد«
Ae eS SO re ie Bred
به عهده دارد ,
صفحه 30:
جالش هاى فرا روى نظام آموزش ويرورش
كشورجهت كارافرينى:
۱ Sea ep eer arene ee
با توجه به اينکه موضوع کار آفرینی یک بحث بسیار
تخصصی و میان رشته ای است طبیعتاً باید مدرسانی به
آموزش اين دريس بيردازند كه هم داراى دانش نظربى
تا شركت ها
و سازمان ها آشنا باشند . هم اكنون يكى از جالش هاى
ere nce en ل ل ا 0 ۱9
مدرسان خبره و ورزيده كارآفرينى است .
صفحه 31:
را رت 5 1
و
ل rarer کر
ee ارش يدر
در قالب چند کتاب و در طی جند سال اموزش داده شود کا 13۱۳۶۵
ري ا
كفك شور كت
res ل ل ل . هم اكنونٍ در سطح نيا ؟
برای آموزش کارآفرینی ل ا ا See ae
قالب و اك ی یرس fy عاو متف 3
EE ES eee Nees re Be) رس ر بدررس
Cie eles wr rel bre SD Se eee Teer
سخنراتى است
صفحه 32:
جالش در اثر بخشى روش هاى آموزش
* امروزه براى تعيين اثربخشى روش هاى آموزش كارآفرينى از
سعار را PGRN) gees ABs ONS
ساختار »و علم و هنر معلمی استفاده می شود . علی رغم
ena ew re ees) ل ك2
آموزش کار آفرینی » به طور کلی در کشور و به طور اخص
در نظام آموزش و پرورش خیلی به ای موضوع توجه نمی
شود ,
صفحه 33:
آموزشی مختلف و متنوع » از ابزارهای آموز:
teen ee سل شرفت
ل ل ا 01
ال
خاص و ویژه است
صفحه 34:
دانش آموزانی که دارای روحیه و توان کارا ۳۳
mete ا ل ل بر(
نتیجه پس از. فارخ التحصیلی » به جای جویندگان ۳ ۲
Treas رل
* چالش در نیاز های یادگیری دانش آموزان
صفحه 35:
a
سن شروع آموزش های کارآفرینانه در نظام آموزشی
محققین توافق دارند که ضعف ها در فعالیت های کارآفرینانه ناشی از فاصله زياد
آن با سیستم آموزشی است . سیستم آموزشی می تواند روحیه خلاق را
توسعه دهد . جوانانی که خلق و ایجاد کسب و کار را آموخته اند ؛ در
صورتی که بتوانند به کمک یک جامعه برسند . علاقه به پذیرش چالش ها
خواهند داشت . این جوامع جوامعی هستند که در فراز و نشیب ها از هوش
و ذکاوت کارآفرینان جوان امروزی بهره می گیرند » اين روحيه كارآفرينانه
بايد از سنین 9) سالگی و حتی کمتر تقویت گردد . چه بسا که متقاعد کردن
جوانانی که هنگام ورود به دانشگاه در مجموعه فعالیت های کار آفرینانه
قرار می گیرند بسیار تر است . برخی از محقفین اعتقاد دارند زمان
شروع آموزش ها ی کارآفرینی از دوران کودکی و حتی پیش دبستانی
است . ( صفانی قادیکلائی و همکاران ۰ BGO : 9)
صفحه 36:
es)
ye Te Ses bre ات w Cemsem re
ا بز به عنوان يك سازمان معارب ره
غير رسمى بودن
nD ROE re eee ae
در انحصار نبودن اطلاعات
گروهی بودن کارها
برخوردار بودن از ساختار سازمانی که مانع ایجاد ایده های نو نباشد
كنترل سهل كير و غير رسمى
داشتن کارکنان توا
صفحه 37:
* قدر دانی مدیریت از افراد ری
© قدر دانى مديريت از افراد صاحب ايده
© تحمل كردن انحراف از قواعد كاركنان
© حمايت مديريت از طرح هاى كوجك ازمايشى
Foren news p Cre 0
© تغذیه مالی برای شروع و حرکت طرح های نو
© قدرت تصميم كيرى مديريت
صفحه 38:
مدرسه کارآفرین :
ا ۹ است اينکه (مدرسد) تحت تأثير متغيير هايى
جون فناورىء فرهنك و محيط است كه در تركيب اهداف
ا ODE Ee
(مدرسه اى) كه متناسب با فن آفرينى باشد بايد به متغيير
هاى فرهنكى ؛ سياسى » اقتصادى ٠» اجتماعى و فن آورانه
توجه نمود.
صفحه 39:
زر
ss Ale eres) فا یندهای ace آموزشی .
2- معين نمودن هدف ها و برنامه ريزى و سياستكذارى شفاف در خصوطر
داري
6 تجزيه و تحليل نيازها
(- ایجاد برنامه های همگانی تربیت کار آفرین در سطح گسترده
© توجه به آموزش و توانمند سازى كاركنان » معلمان و مديران مدارس
eres CIC ees peas
سرت وا با دانش لازم برای انجام کارآفرینی
ta 0 يت استعداد ( 11/15 eee ed ۰
ری و ا ا لل
ry ۳ eae خلاق است با احساس توا 70
صفحه 40:
پیشنهادات اجرایی جهت ایجاد نظام آموزشی
كارافرين :
8 0 ایجاد رشته کارآفرینی به عنوان یکی از رشته های شاخه
9
(0
1 ©0- تأليف دروس مختلف كارآفرينى در مقاطع مختلف تحصيلى
اك ا ال ا ات ا Le
بازار کار
ل ال ا ال لات
©0- ايجاد ياركى هاى علمى و فن آورى و ارتباط آنها با مدارس
صفحه 41:
رن قتصاد » ۰ سن ی ره
ار
ae nes
Cae ae 3
تجارى سازى نة
2 0 دسم
سوى كاربردى داشته و تحقيقات بين رشته اى مورد توجه قزار كيرد . ريو
ENE epee yen ا 0
ا ل
20 استفاده از تجربيات كشور هايى جون هند » مالزى » ستكايور» 7
صفحه 42:
ا اه
۶ یکی از ویژگی ها و خصوصیات دین مبین اسلام که آن را از ادیان دیگر متمایز می نماید جامعیت
اين دين در عرصه هاى مختلف فردى ٠ اجتماعى »روحائى ؛ جسمانى ؛ دنيوى و اخروى مى باشد
و بر اين اساس كه دين اسلام به عنوان آخرين آيين و ناسخ جامع همه اديان الهى مطرح شده است .
۳ ار
eer |e Ee We cea وک POST
rer Peer presen EE ery 9 منابع انسانی و توجه به کار
و كارآفرينى همراه با توجه به مسائل انسانى ٠ اخلاقى و روحى و اخروى آست و بر اين مبنأ
SR ira sunny Brera ctge نیروی انسانی در جهت رشد و
تعالی دنیوی و رفاهی همرله با تقوی و حسن رفتار و توجه به عواطف انسانی نسبت به خلق خدا
Ey ل ا ا ES PPO
صفحه 43:
CSD Wee SS Et ات
يوم ۳ فى oS ere ee ۳ aul
(C9 شأنٍ»(رحمان»
#اين موضوع ابتدا از دیدگاه قرآن » سيس از نكاه ييامبر
اكرم (ص ) و در آخر با الهام از ديدكاه هاى امام على
(ع) و ساير ائمه اطهار (ع ) ارزيابى خواهد شد (ملكى
00
صفحه 44:
* در موضوع کار و کارآفرینی 06 مدخل در 00 منبع یافت شده
Lee coe) رز رح
at ee اب ۱ 7 از ۳
۱
* خنیفر (1966) عنوان نموده که در قرآن کسب و کار و
كارآفرينى با عناوين مختلفى در بيش از (0© سوره و حدود (0©
آيه توصيه شده است كه به برخى از اين آيه ها اشاره مى شود :
صفحه 45:
مد رین را زرح سبخت تا بد کار زر کلاش بپردا
aree ل 702
ول |S Oe Te we ie
orn (eS tae) ار
کارآفرینی در قرآن است (خنیفر ۰ © ©095: م0077 25 تقل |
ملكى و همكاران » م7 ©08 ) . =
0
أنان آنجه را كه در خودشان است تغيير دهند ...
صفحه 46:
0
باشند و امکانات خود را در این مسیر بسیج کنند » خداوند نیز
آن جامعه را به سوی تعالی رهنمون می کند . سعادت و شقاوت
eee) ا cen eS non
ناشایسته آن است .
ACES Te eee al ل
به زودى ديده مى شود و سيس به او جزاى كافى داده خواهد
ew) 00
CO ل ا ا ا ial
انسان نادیده گرفته نمی شود . اگر کارآفرین بر این باور باشد
» که هدف او برای خیر رسانی به خود » خانواده و جامعه است
حتماً براى رسيدن به آن هدف تلاش خواهد كرد جرا كه با
توجه به اين آيه » خداوند متعال به او اطمينان داده است كه
. تلاش هاى او بدون جزا نخواهد بود
صفحه 47:
ees ۰ شریفه لم نجعل الارض مهاد(مهد آسايش و فعالیت)
؛ وَ جَعَلنا اللَيل لباس(مايه آرامش)؛ و جَعَلنا النّمار
معا ش(براى كار و تحصيل معاش)( (نباء (200.©» 00)
نگاه ارزشی به کار است.
صفحه 48:
صفحه 49:
6 ) یکی از تاکیدهای حضرت محمد (ص
استفاده از در آمد حاصل از دسترنج است . اين
aie VOD ENE ren OES EG FG
ee Coren ts رد اسه
اسلامی را به کار و تلاش ترغیب کند و دیکز آن 25
افراد سعى كنند تا براى خود كار كنند . لازمة اين
امرء ايجاد کسب و کار و کارآفرینی است .
صفحه 50:
بررسى زندكانى حضرت على (ع) كواه اين مطلب است
ewes ل 0 0
0 تسب 9 کار es ee sha
602 ار ل رك Or
se ما ی ی
فرمايد : " با فضيلت ترين مردم مفيدترين انان براى مردم اند
» نقل از ملكى و همكاران (enone rae tee)
7
امي رالمؤمنين به صراحت در مورد اهميت كار و تلاش در اسلام »
روايتى از حضرت داوود (ع) نقل مى كند كه : " تو بهترين بنده
هستى 0
و فعاليتى را شروع مى كردى " ( خنيفر 6٠ ©0296 :0002 ) .
صفحه 51:
زر ره
۰ 65. شخصی که برای دیگری کار کند اجیر است یعنی تحت اخ
و تابع است.
chat Lee ل ١
ل
ا ا انه
در کنار دیگران هم نوآور باشد. یعنی آغازگر خلاق و ریگ ور ۳
peter Nene eevee Saw eSB) We) أ
صفحه 52:
es Oy Gea Rr و ار ر کر برد
برای خود اشاره می کند " بی نبازی را رد ور
از فقرى كه تو را به كناه وا دارد ay 9 :09( .4855
ل ی لتر زر ترات
ees 12 es es
۵