علوم پایه محیط زیست و زیست‌شناسی

مراحل تصفیه وگند زدایی آب

tasfih1

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مراحل تصفیه وگند زدایی آب”

مراحل تصفیه وگند زدایی آب

اسلاید 1: مراحل تصفیه وگند زدایی آبارائه:

اسلاید 2: مقدمهگندزدایی آبها برای از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا انجام می گیرد. ( گند زدایی، نابودی میکروارگانیسم های بیماری زا، نباید با سترون کردن که نابودی تمام میکروارگانیسم های زنده است اشتباه شود.) اکثر عوامل بیماری زا به زندگی در درجه حرارت و شرایطی که در بدن انسان و حیوانات یافت می شود عادت کرده اند و خارج از بدن خوب زنده نمی مانند. با این وجود، تعداد قابل توجهی از آنها در آبهای قابل شرب زنده می مانند. برخی عوامل بیماری زا، مخصوصا بعضی ویروس ها و ارگانیسم هایی که تشکیل کیست می دهند، حتی تحت شرایط نامطلوب برای مدت طولانی زنده می مانند. چون این موجودات به مقدار کلری که معمولا برای ضدعفونی آب مصرف می شود مقاوم هستند، بنابراین کلرزنی همیشه به تنهایی آب آشامیدنی سالم بوجود نمی آورد. ذخیره سازی آب در تانک ها یا مخازن قبل از تصفیه از طریق ته نشینی و مرگ طبیعی ارگانیسم ها منجر به نابودی بعضی بیماری زا ها می شود. ضمنا، تعداد قابل توجهی از بیماری زاها در فرایندهای انعقاد، تجمع ذرات، ته نشینی و صاف کردن تصفیه آب از بین می روند. تمام آبهای آشامیدنی باید گندزدایی شوند و چون آبهای سطحی بیشتر از آبهای زیرزمینی در معرض آلودگی با عوامل بیماری زا می باشند بنابراین همیشه باید قبل از گندزدایی و مصرف، تصفیه، مانند انعقاد، تجمع ذرات، ته نشینی و صاف کردن شوند.

اسلاید 3:

اسلاید 4: اگرچه کلر زنی متداول ترین روش گندزدایی آب است ولی روش های گندزدایی دیگری نیز وجود دارند که ممکن است در بعضی شرایط مفید واقع شوند. سه دسته عمومی گندزدایی عبارتند از: تصفیه حرارتی تصفیه پرتوافکنی تصفیه شیمیایی

اسلاید 5:  تصفیه حرارتی احتمالا حرارت اولین روش گندزدایی آبهای قابل شرب بوده است و هنوز هم در مواقع فوری روش مناسبی برای گندزدایی مقادیر کم آب است که آب را به مدت 5 تا 20 دقیقه می جوشانند. مدت جوشانیدن آب به ارتفاع بستگی دارد و در ارتفاعات بالاتر مدت زمان بیشتری برای جوشانیدن لازم است زیرا که درجه حرارت جوش پایین تر می باشد. از این روش در اردوگاه ها، یا مواقعی که اشکالی در سیستم توزیع آب شهر پیش می آید در منازل استفاده می شود.

اسلاید 6: تصفیه پرتوافکنی نور خورشید یک وسیله طبیعی گندزدایی است که طول موج های بنفش آن میکروارگانیسم ها را از بین می برد. اشعه ماورابنفش از لامپ های مخصوص نیز تولید می شود که به علت گرانی مصرف کمی در گندزدایی آب دارد. چون اشعه ماورابنفش به آسانی به وسیله ناخالصی هایی که باعث کدورت آب می گردند جذب یا پراکنده می شود، بنابراین قدرت کشندگی بیماری زاهای آب که از نزدیک لامپ تولید کننده اشعه ماورابنفش عبور نکنند بسیار کاهش می یابد. این معایب و عدم وجود اشعه باقیمانده قابل اندازه گیری مانع مصرف وسیع اشعه ماورابنفش شده است.

اسلاید 7: تصفیه شیمیایی برم، ید، ازن و کلر و ترکیبات آن از مواد شیمیایی هستند که برای گندزدایی آبها مصرف می شوند. برم:برم یک مایع قهوه ای تیره است که در حرارت اتاق بخار شده و بوی نافذ و خفه کننده دارد. بخار برم بینهایت محرک چشم، بینی و گلو است و خورنده بسیاری از فلزات نیز می باشد. تماس پوست با مایع یا قطرات برم باعث سوختگی دردناکی که به آهستگی التیام می یابد، می شود.قدرت گندزدایی برم باقیمانده در آب معادل قدرت گندزدایی کلر است ولی ثبات کلر باقیمانده را ندارد. در نتیجه بر حسب ترکیبات آبی که باید تصفیه شود، ممکن است لازم شود که مقدار برم 2 تا 3 برابر مقدار کلر به کار رود. بنابراین به علت گرانی قیمت و اشکالات حمل و نقل برای گندزدایی منابع آب شهری به کار نمی رود ولی نوع جامدات برم و ترکیبات آلی برم که خیلی گران تر از مایع آن است برای گندزدایی استخرهای شنا مصرف می شود.

5,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید