صفحه 1:
مرحله اول: فعالیت هاي مقدملتي قبل از بیان مطالب
مرحله دوم: ارائه درس جدید, اجرای تدریس, جربان اد
دهي و يادگيري
مرحله سوم: نتیجه گيري و فعالیت هاي تكميلي
صفحه 2:
مرحله اول: فعالیت هاي مقدماتي قبل از بیان
مطالب
صفحه 3:
فعاليتهاي مقدماتي 1(1 -1): ورود به كلاس -
ایجاد ار تباط با دانش آموزان
1- وارد شدن به کلاس با رويي باز و گشاده
2- سلام به دانش آموزان
3- احوال پرسي از آنها
4- رسيدگي به مشکل کسي که جلسه قبل مشكلي
داشته است.
5- همدردي با دانش آموزان
صفحه 4:
فعاليتهاي مقدماتي1-2(2):
حضور و غیاب
1- حضور و غیاب کل بچه ها از روي دفتر كلاسي
2 پي گيري غیبت كساني که جلسه قبل غایب بوده
اند.
3- تأكيد بر موجه نمودن غیبت دانش آموزان
صفحه 5:
فعاليتهاي مقدماتي1-3(3): بررسي فعالیتها 9
1- رسیدگی به انجام فعالیت هاي درس جلسه گذشته
و بازدید از کل دانش آموزان
2 پرسش درس قبلي طبق هماهنگي به عمل آمده
قبلي که قرار بوده از آنها پرسش شود.
از صفحه اول تا صفحه 7 تا سر مبحث موضوع
روانشناسي علمي.
صفحه 6:
فعاليتهاي مقدماتي 1-4(4): ارزشيابي ورودي-
era
در لين جلسه از دانش آموزان سوالاتي مي شود از مباحث درس جدید (درس همین
جلسه) چون روش تدریس آموزش گروهي و مشارکت گروهي در تدریس است | ز
قبل دانش آموزان درس جدید را مطالعه نموده اند.
ر اینجا سوالاتي از درس جدید مي شود تاببینم چه میزان آگاهي کسب نموده اند
1- چه كسي مي داند رویکرد يعني چه؟
2- چه كسي مي داند موضوع روانشناسي چیست؟
3- فرق روانشناسي علمي را با روانشناسي غیر علمي بیان کنید؟
میزان پاسخگويي بچه ها به این سوالات نشان دهنده سطح درک آنها از مطلب
میباشد.
صفحه 7:
فعالیتهای مقدماتی 1-5(5): ابجاد انگیزه و
جلب توجه کلي دانش آموزان
جهت ایجاد انگیزه و جلب توجه بیشتر بچه ها به مبحث جدید با سوّالاتي و طرح
مباحثي و موضوعاتي سعي مي کنیم تا در متن موضوع قرار بگیرند و خود را با
موضوع دیگر بدانند
1- بچه ها آیا مي دائید يکي از عواقب زلزله افسردگی چیست؟
2 آیا مي دائید افسردگی چیست و چه حالتي مي باشد؟
3- علت افسردكي و چگونگي آن را در چه مي دانید؟
4- آي به اين مسئله فكر كرديد كه جرا بعضي از افراد دست به خودكشي مي زنن؟
وازاين قبيل.
صفحه 8:
مرحله دوم: ارائه درس جدید, اجراي تدریس,
جریان باد دهي و يادگيري
صفحه 9:
فعالیت (2-1): ارائه رئوس مطالب
رئوس مطالب مورد تدریس را روي تابلو مي نویسیم.
عبارتند از:
1- موضوع روانشناسي علمي
2- مراحل بررسي رفتار انسان توسط روانشناس
3- رویکرد در روانشناسي
4- تعریف رویکرد
1- رویکرد زیست شناختی
2- رویکرد رفتاري
5- انواع رویکردها 3- رویکرد شناختي
4- رویکرد روان كاري
5- رویکرد پدیدار شناختي
صفحه 10:
فعالیت (2-2): بیان هدف کلی
به بچه ها مي گوئيم که مهمترین موضوع ن كلي ترین موضوع
مورد بحث رسیدن به لین نکته است که ببینیم یک روانشناس
یک مسئله مثلا یادگیری را از چه دید گاههایی می تواند مورد
مطالعه و بررسی قرار دهد. که اشاره به رویکردهاست.
صفحه 11:
فعالبت (2-3):
در پایان درس از دانش آموز انتظار مي رود كه:
1- موضوع روانشناسي علمي را یداد
2- فرق روانشناسي علمي را با غیر علمي بداند
3- مراحل بررسي رفتار انسان توسط روانشناس را بداند.
4- تعريف رويكرد را بدائد.
5- انواع رویکرد را تشخیص دهد.
6- بتواند مشخصات رویکرد زیست شناختي را بیان کند و آنراتعریف کند.
7- رویکرد رفتاري را تعریف نماید.
8- بتواند رویکرد شناختی را تعریف کند.
9- بتواند رویکرد پدیدار شناختی را تعریف کند.
0- بتواند رویکرد روان کاوي را تعریف کند.
1- حوزه ها و تحقیق در رویکرد زیست شناختي و رفتاري را عنوان کند.
صفحه 12:
فعالبت (2-4): ایجاد موقعیت مناسب جهت تفکر
در لین زمینه با طرح یک موضوع یا مستله یا یک سوال آنها رابه تفکر
بیشتر وادار مي كنيم.
براي نمنه به آنها مي كوئيم شما فكر مي كنيد جرا افراد به روانشناس
رجوع مي كنند يا به آنها مي كوئيم:
أيا فكر مي كنيد جرا وقتي صحبت از مراجعه به روانشناس مي شود
عده اي طفره رفته و نمي خواهند اين كار را بكنند.
aga ه بچه ها به تنکرفرو زفتتد ما يعنت رأأدامة دأدة و أنها را بيشتر
درگیر مي کنیم.
صفحه 13:
فعالیت (2-5): استفاده از وسایل کمک آموزشی
1- تهیه 5 پاکت که روي هر پاکت نام یک رویکرد نوشته شده.
2- تهیه یک پاکت تحت عنوان ثبت اطلاعات و ورود داده ها که حاويی
دو دسته کارت به رنگهاي سبز و زرد و نارنجي است که روي کارتها هیچ
مطلبی نوشته نشده.
3- تهیه یک پاکت که عنوان آن است استخراج و بازیلبی اطلاعات که
حاوي یک دسته کارت به رنگ بنفش است که روي کارتها مشخصات و
ويژگي هاي رویکردها نوشته شده البته لازم به ذکر است که روي هر
کارت فقط یک ویژگی ثبت شده است.
صفحه 14:
فعالبت )2-6( ارزشيابي مستمر و تكويني
چون روش تدریس عبارت است از روش آموزشي گروهي و مشارکت
گروهي بچه ها در امر تدریس و معلم سخنران و متکلم وحده نیست در
تدریس ارزشيلبي نیز از بچه ها صورت مي گیرد. بطوریکه در
ریس از بچه ها مي خواهیم در مورد مباحث مختلف درس
اطلاعات خود را بیان کنند. چون از قبل آنها روي درس جدید مطالعه
داشته اند و با ناآكاهى به كلاس نيامده اند. 7
صفحه 15:
فعالبت (2-7): انجام فعالیت گروهي جهت تمرین و
تفهیم بیشتر مطالب جد ید توسط دانش آموزان
دانش آموزان همانطور که به شکل گروهي نشسته لند از آنها مي خواهیم پاكتهاي که
به آنها می دهیم از هم تفکیک نمایند به این شکل که: آنها بایستی:
للف) از پاکت سفید که پشت آن نوشته شده(استخراج و بازيابي اطلاعات) کارت
هاي بنفش را بیرون آورده و در 5 پاکت رویکرد بگذارند پس از تفکیک آنها,
شده ثبت اطلاعات و ورود داده ها
ب) آنها بايستي از ياكت سفيد كه يشت آن نوش
در مرحله اول كارتهاي سبز بيرون آورده و سؤالات مربوط به هر رويكرد را روي آن
نوشته و در ياكتهاي مورد نظر قرار مي دهند.
در مرحله دوم كارتهاي زرد و نارنجي را بيرون آورده و روي آنها مشخصات و
ويزكيهاي هر رويكرد را مي نويسند و وارد ياكتهاي مورد نظر مي كنند.
صفحه 16:
طرح درس روانشناسی
(رو بکردها در روانشناسی)
صفحه 17:
فعالیت (3-1): جمع بندي مطالب
درس ارلئه شده را یکبار از ابتدا تا انتها مرور مي کنیم و
بطور خلاصه تمام ورودي مطللب را بررسي کرده و براي
دانش آموزان مرور مي کنیم.
صفحه 18:
فعالیت (3-2): ارزشيابي پاياني
این نوع ارزشيابي چون روش تدریس آموزشي گروهي و
مشارکت بچه ها در کل جربان تدریس است در تمام مراحل
دانش آموزان در معرض ارزشيلبي قرار مي گيرند. و نیز فعاليتي
را که در مرحله قبل روي پاکتها انجام دادند در مورد هر كروهي
بطور جداگلنه بررسی می شود و نتیجه در جلسه بعد به اطلاع
آنها مي رسد و قرار شده که گروهي بیشتر کارت صحیح را وارد
پاکتها کرده به دفتر مدرسه معرفي شود تا از بانک جایزه شان
به آن کرده برتر جوایزی داده شود.
صفحه 19:
فعالیت (3-3): ارائه تکالیف جهت جلسه آینده
1- از دانش آموزان مي خواهیم که فعالیت هاي صفحه 7 تا 17
را انجام دهند و با خود به کلاس بیاورند.
2- مشخص شد که جهت جلسه آینده درس جدید را مطالعه
کرده و ارزشيلبي مي شوند که ارزشيلبي به دو شکل صورت
مي گیرد:
الف)هم پرسش به صورت we است.
ب) امتحان كتبي که 5 سوال تستي به آنها مي دهیم که جواب
دهند.