معماری و عمرانعلوم مهندسیتکنولوژی

مراحل نصب تاورکرین

تاور کرین ها در حقیقت سازه ای فلزی است که به صورت دکل سر به آسمان کشیده و امکان جابجا نمودن مصالح و تجهیزات را در هنگام ساخت ساختمان برای ما فراهم می نماید. این ماشین عظیم الجثه با ایجاد تعادل وزنی بین بار بلند شده و وزنه های تعادل، با ظرفیت های متفاوت در حین ساخت در خدمت بشر قرار می گیرند. با توجه به نوع ساختار تاور کرین ها و سازه آنها، مسیر انتقال بار تاور کرین از قلاب به بوکسل ها و از آنجا به بوم دکل و از بوم دکل به سکشن ها و در نهایت به فونداسیون تاور کرین منتقل می گردد. لذا با این تفاسیر از پایین ترین نقطه تاور کرین که داخل فونداسیون می باشد، مراحل اجرایی جهت نصب تاور کرین ثابت را بیان می نماییم.

رضا

31 صفحه
650 بازدید
31 خرداد 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
مروری بر مراحل اجرایی نصب تاور کرین (ثابت) درس روش های اجرابی ساختمان رضا قاسمی دهچشمه

صفحه 2:
1 تاور كرين ها در حقيقت سازه ای فلزی است که به صورت دکل سر به آسمان کشیده و امکان جابجا نمودن مصالح و تجهیزات را در هنگام ساخت ساختمان برای ما فراهم می نماید. این ماشین عظیم الجثه با ایجاد تعادل وزنی بين بار بلند شده و وزنه های تعادل, با ظرفیت های متفاوت در حین ساخت در خدمت بشر قرار ‎ee‏ ]با توجه به نوع ساختار تاور کرین ها و سازهآنهاء مسير انتقال بار تاور کرین از قلاب به بوکسل ها و از آنجا به بوم دکل و از بوم دکل به سکشن ها و در نهلیت به فونداسیون تاور کرین منتقل می گردد. لذا با لين تفاسیر از ل ل تسبي و بردي عه دلاخل فوتداشيون مي باشذ مراحل اجرلبى جهت نصب تاور كرين ثابت را بيان مم

صفحه 3:

صفحه 4:
اجزای اصلی تشکیل دهنده ی تاور کرین كاج (قطعة اقزايش دهتده برتاع) 9/2

صفحه 5:
فونداسیون تاور کرین ۴ ادك وى تررك ها بانوجه به ابماد و اندازه سکشن های آن و ظرفیت تاور متفاوت است. محاسبات فونداسیون هریک از مدل های تاورکرین عموما توسط شرکت های سازنده آن صورت می گیرد. ولی درصورت عدم دسترسی به نقشه های آرماتوربندی فونداسیون مورد نیازه طراحی و محاسبات ‎ale Gl‏ توسط مهندسین محاسب صورت بذيرد. نكته يسيار مهمى که در هنگام طراحی فونداسیون تاورکرین ها باید به آن توجه وه ای نمود. یکی مقاومت خاک زیر فونداسیون جهت جلوگیری از نفست تاور در هنكام باربرى است. كه در صورت عدم تامین مقاومت خاک می توان از اجرای شمع های بتنی و یا شبکه آرماتوربندی مجزا در زیر فونداسیون ناور استفاده نمود و نکته دیگر کنترل ۱1۵11 یعنی بیرون کشیده شدن يليه ها از داخل فونداسیون و یا بلند شدن تور از روی زمین می باشد. در هر صورت پس از طراحی سازه و مشخص شدن چینش آرماتورها و همچنین مقاومت بتن مورد نیز فونداسیون, نقشه های آن در اختیارگروه اجرایی قرار می كيرد تا [ا در هتگام آرماتوربتدی فونداسیون؛ اولین قطعه از تاور کرین که به کالسکه معروف است. داخل چی قرار می گیرد.و با توجه به تناژ دستگاه و کاتالوگ فنی حدود ۱ تا ۲ متر درون بتن فونداسیون مدفون می شود. بعد از كيرش بتن. سایر قطعات و سکشن های بعدی را تا ارتفاع مورد نظر با استفاده از جرثقیل ماشینی بر روی هم سوار می کنند.

صفحه 6:
پس از بسته شدن شبکه نحتلنی آرماتور فونداسیون تاورکرین؛ اولین سکشن تاور که دارای بایه های مدفون در بتن می باشد. در محل مورد نظر قرار کاده می‌شید در لبن مرعله تراز و شاقول بودن پایه تلور از نکات بسیار مهمی است که بلید به آن توجه ویده نمود این قطعه معمولا دارای برچستگیهایی است که گیرداری مورد نیاز داخل بتن و نیز در میان شبکه های آرماتور را تامین نماید. با قرارگیری پایه در محل مورد نظر. آرماتوربندی ویژه تاور که معمولا بصورت کامل با پایه و برجستگی های آن درگیر است. انجام شده و آرماتورهای فوقانی نیز بسته می‌شود هد ار کنترل نمودن طبحت اجرای آرماتوربندی‌های صورت گرفته و تکمیل چک لیست های اجرایی. عملیات بتن ریزی فونداسیون تاور صورت می يذيرد.

صفحه 7:
1 ۱ ۱ قله الل که ور کرین رابه وسیله وزنه های بتنی در جای خود ثابت می کنند. در مدل های ریلی هم به این روش اجرا می شوند با اين تفاوت که وزنه ها فقط بر روی پایه تاور کرین قرار می گیرند و و هیچ گونه اتصالی با زمین ندارند و بدین صورت امکان جابجایی تاور را به وجود مى أورد. ا ۳ ۳

صفحه 8:
نصب سکشن های عمودی تاورکرین ل بله با دکل ناور کرین از قطعلتی با ارتفاع حدود ۲ ا ۳ متر از فولاد سخت 5152 ساخته شده و به صورت مدولار روی هم نصب و آنها را با پیج یا پین. در جای خودشان محکم می کنیم. ۲ با رسیدن مقاوست بتن فونداسیون به حد نهلیی. مى توان قطعات تاور را به ترتیب بر روی پلیه آن قراردد. این عملیات با مرحله نصب سکشن ها برروی پلیه آغاز می گردد. قطعات به ترتیب از پایین به بالا و با توجه به مقاوست هر سکشن. مطلیق با نقشه های اتصالات. بوسیله جرثقیل‌های متحرک. در جای خود قرار داده شده و اتصالات ن بوسیله پیج و مهره و یا پینهای وبیه به یکدیگر متصل میگردد. در ميان قطعات سکشن. قطعه ای بنام کاج (قطعه ارتفاع دهنده) وجود دارد که در حین نصب سکشن ها بلید در جای خود قرار گیرد. لین مقطع با مکانیزمی خاص می تولند عملیات افزایش ارتفاع تاور را در طول دوره کارکرد تاور. عملیلتی نماید که بطور معمول در زیر گردان و اتاق کنترل قرار می گیرد. انتخاب جرثقیل متحرک مناسب جهت اجرای مراحل نصب قطعات تاور کرین در ارتفاع. یکی از نکات حائز اهمیت است.

صفحه 9:
<a bMS) ~ ~TRTKY

صفحه 10:
ل بعد ار اینکه تعدادی ار قطعات را بر روی تاور با استفاده از جرثقیل ماشینی نصب کردند. در مرحله ی بعد وسیله ای به نام کاج دستگاه را روی قطعات نصب می کنند. قطعات تاور کرین تا ارتفاع موردنظر می باشد. کاج دستگاه بین ۲ قطعه (سکشن) قرار می گیرد. اج دستگاه وسیله ای برای سوار کردن سایر ممصمو 2

صفحه 11:
افزایش ارتفاع تاور کرین به این صورت می باشد که ابتدا پمپ هیدروا فشار جك هاء کل دستگاه به اندازه ی یک قطعه (سکشن) بلند شده و قطعه جدید در فضا ‎eee‏ ۱ 2 کر رم ما سایر سکشن ها هم به همین ترتیب نصب می کنند و این مراحل پا تا رسیدن به ارتفاع مورد نظر تکرار می ‎BES‏

صفحه 12:
عدم رعلیت تکات ایمنی در حین نصب. می تولند عوآقب جیران ناپذیری را درپی داشته باشد و کنترل نمودن میزان انحراف قطعات تاورکرین از خط عمود. در لین مرحله یکی دیگر از نکلتی است که بلید مورد توجه اکیپ و نآظرین نصب قرار گیرد. عملیات نصب سکشن ها تا رسیدن به ارتفاع مورد نیاز (و یا حداکثر ارتفاع خود ایستایی تاور کرین) انامه پیدا می کند.

صفحه 13:
نصب قطعات کله قندی و گردان 0 با رسيدن به ارتفاع مورد نياز قطعات سكشن. قطعه گردان که وظیفه دارد شرلیط گردش ۲۶۰ درجه تاور حول محور خود را ایجاد نملیده نصب می گردد. این بخش برروی قطعه ای که زیرگردان نام دارد نصب می شود. زیرگردان و گردان معمولا سنگین ترین قسمت تاور می باشد. وظیفه زیرگردان, ایجاد بستر مناسب به همراه شفت مرکزی و بلبرینگ های نشیمن برای گردان است. که موتورهای اصلی چرخاننده تاور نیز برروی آن قرار می گیرد. عملیات نصب قطعات گردان و زیرگردان بدلیل وزن بالاه عموما در دو مرحله انجام می شود تا فشار وارده به جرثقیل متحرک نصب کننده تاوره کاهش یابد

صفحه 14:
| با اتمام نصب گردان و زیرگردان در محل خود. قطعه کله قندی که فوقلنی ترین بخش تاورکرین است و نقطه مرکزی تعادل تاورکرین به حساب می آید. در محل خود قرار داده شده و بوسیله پین ویا پیج های ویژه. روی گردان بسته مى شود. این قطعه بدلیل متصل شدن قطعات کششی تاور به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا در صورت ضعیف بودن مقاطع ٌن. هنگامی که تاور کرین زیر بار قرار می گیرد. ازجای خود خارج ‎ec esse‏ ۶ ميان بار و وزنه شده و بلزگونی تاور کرین را دریی خواهد داشت. ‏۲ لازم به ذکر است. اتاق فرمان بعضی از تاورکرین ها در فاصله مابين كردان و كله قندى قرار مى كيرد. كه در اين صورت؛ در همين مرحله و بيش از نصب كله قندىء آن را در محل خود قرار مى دهند. در بيشتر تاوركرين های جدید. اتاق فرمان معمولا در کنار کله قندی و بوم اصلى تاور قرار مى كيرد. بهتر است در همين جا اين نكته را نيز بيان ‎aS pal‏ در برضی مدل های جدید تاورکرین, قطعه كله قندى به كلى حذف شده و تعادل ‏مایین فلش و کنفلش به کمک تعادل وزنی مابین وزنهها و فلش. تامین شده است. ‎

صفحه 15:

صفحه 16:
((Counter Jib & Working Jib ‏نصب کنفلش و فلش‎ [ بعد از بايان نصب كله قندى. در حقیقت مراحل نصب دکل اصلی سازه تاورکرین پایان یافته است و نوبت به نصب قطعات فلش و كنفلش مى باشد. قطعات فلش و كنفلش بدليل طول زيادء معمولا به ضورت تکه تکه و با طول ۶ تا ۱۲ متری بر روی تریلها بارگیری می شوند و برای متصل آنها به هم. در محلى مناسب و ترجیحا نزمیک به جرثقیل متحرک. قطعات فلش و کنفلش را در کنار هم قرار می دهند و بوسيله بين هاى وییه آنها رابه یکدیگر متصل می کنند. سپس بوسیله بکسل های با مقاومت مناسب به قلاب جرثقیل بسته شده و به انتهای کله قندی که قبلا نصب شده است منتقل می نمایند. پس از تنظيم شدن محل دقيق أن بين هاى اتصال كنفلش به كله قندى و يليه گردان بسته می شود و قطعات کششی مهاری انتهای کنفلش يا بازوی وزنه به بالای کله قندی بوسیله پین متصل می شود. ]با بسته شدن پین های کنفلش. اتصال اصلی آن به پایان رسیده است و می توان قلاب جرثقیل متحرک را از كن جدا نمود و با قراردادن تعدادی از وزنه های تعادل در انتهای کنفلش, مرحله نصب کنفلش نیز پایان یافته

صفحه 17:
® omranweb.com

صفحه 18:

صفحه 19:
تنها قطلعة اصلی باقیمانده جهت تکمیل نصب تاورکرین. ‎AB‏ یا بازوی کار می باشد. لین قطعه باتوجه به نوع تاو دارای طول , ابعاد متفاوت می باشد. ولی این مساله عموما درباره تمامی تاورها مشترک است که. بازوی متحرک بصورت ۲ و یا ۲ تكه بايد در امتداد يكديكر به برج مرکزی متصل شوند. روش اتصال لین قطعه نیز مغلیه کنفلش است. با لین تفاوت که ابتدا نزدیکترین قطعه به دکل رابه گردان وصل می‌کنند. سپس مقاطع. دیگر فلش به آن متصل می شود و پس از آنء بسته به نوع تاوركرين: قطعه کششی فلش را به بالای کله قندی متصل مبتمایند. اینک» من اطمینان از تثبیت قطعات و اتصالات؛ می توان قلاب جرثقیل متحرک نگهدارنده را باز نمود و مب ساره تاو کرین را ‎GUL‏ یافته دانست. البته ناگفته نماند تمامی لین مراحل تا ارتفاعی صورت می گیرد که تاور خود ایستایی داشته باشد و در صورت نیاز به ارتفاع پیشتر بلید از مهارهای جانبی که تاورکرین را به اسکلت ساختمان متصل می نماید استفاده نماییم.

صفحه 20:

صفحه 21:
نصب ارابه متحرک و قلاب؛ موتور؛ وینج و بکسل ها ‎O‏ زملنی که مراحل نصب سازه تاورکرین پاین یافت. نوبت به نصب قطعات الحاقی که بیشتر وظیفه مکانیکال را به عهده خواهند داشت می رسد. در لین مرحله قطعلتی همچون الکتروموتورهاء تابلوهای برق و قرقره بکسل ‏تاور در محل خود قرار داده خواهد شد. محل قرارگیری لین قطعات با توجه به نوع تاور متفاوت خواهد بود. در ‎ ‏ا يا ل و كنفلش و جلوى وزته ها ودر مدلهاى ديكر در يا سكشن قرار خواهد كرفت. ‏لآ ارلبه متحرک (شاربوت و قلاب) نیز که دارای چرخ و بلبرینگ است, در داخل ریل تعبیه شده در فلش تاوره نصب شده و بکسل های تاور از قرقره به سمت آن کشیده خواهد شد و با اتصال برق از تابلو برق به لن» می ‏توان تاورکرین را مورد استفاده قرارداد ‎

صفحه 22:

صفحه 23:
۰ نکته ی اجرایی مهم در مورد آنها

صفحه 24:
برای جلوگیری از خارج شدن بوکسل از درون قلاب؛ باید قلاب را به ضامن ایمنی (شیطونک) مجهز کنیم. D omranweb com

صفحه 25:
۲. خطرات و موانع احتمالی که ممکن است در هنگام کاره تلور به آنها برخورد کند را پررسی و تهمیدات لازم به کار بگیریم. ۳ تا حد امکان در شب. باری را جایجا نکنیم و در صورت لزوم از قبل به تعداد کافی پروژکتور روی فلش و پایه

صفحه 26:
۴ در هر مرحله که قطعات رابه تاور اضافه می کنیم و افزلیش ارتفاع پیدا می کند بلید شاقیلی کل پلیه با دوربین نقشه بردلری کنترل شود. اگر تاور کرین شاقول نباشد احتمال سقوط آن افزایش پیدا می کند. ۵ برای جابجلیی ستون ها و قطعات سنگین از سیستم دو قلاب (۴ بوکسل) لستفاده کنیم اما برای افزلیش سرعت کار در هنگام جایجایی بارهای سبک. بهتر است از سیستم تک قلاب (۲ بوکسل) استفاده کنیم. ۶ با توجه به هزینه های زیاد اجاره ی ماهیانه تاور کرین» باید مدت زمان اتمام پروفه با دقت تخمین زده شود تا به ‎eee‏ به يَرووْه جديد منتقل كنيم و جلوى هزينه هاى اضافى رأ بكيريم.

صفحه 27:
۲ در رای که آبراتور ناور دید کامل و واضجی نسبت به مسیر حرکت ندارد» مانند جابجایی باید در باختمان و .. بلید یک نفر به عنوان علامت دهنده با علامت های صحیح مسیر را به اپراتور نشان دهد و او را راهنمایی کند.

صفحه 28:
۷ در مواقعی که اپراتور تاور دید کامل و.واضعى نسبت به مسير خركت ندارفه مانند جابجايى بليد در بشت ساختمان و ... بايد يك نفر به عنوان علامت دهنده با علامت های صحیح مسیر را به اپراتور نشان دهد و او را راهنمایی ‎ae‏ Jat at a ad

صفحه 29:
۸ در تاورهای ریلی قبل از شروع به کار باید مسیر حرکت. وزنه های تعدل از نظر محكم بودن ريل هاء عدم اتحراف ‎ssl‏ ‏عدم وچود موانع در مسیر ريل و همچنین اتصال متاسب. بيج ها به تراورس زیرین. حتما مورد بررسی قرار ae ‎٩‏ با افزایش ارتفاع تاور کرین برای جلوگیری از وازكونى و همجنين كاهش لاقرى يليه هل بليد جا استفاده از يكسرى سابورت هاى اتصال (كمربند)» تاور كرين را به اسكلت سازه در ترازهاى مشخص كه در کاتالوگ قنی دستگاه آمده است. متصل کنیم. ‎

صفحه 30:
۰ در جانملیی تاوربید دفت بسیار زیادی داشته باشیم که شرکت هليى كه تاور كرين ها را اجاره می دهند اکترشان بهترین جانمیی را برای پروهانتخاب می کنند. لين جانمليى بليد به نحوی باشد که دسترسی به کامل به ‎٩ ۳‏ 3و شود و همجنین نصب در مکللی انجام شود که کمترین مزاحمت را در تکمیل پروژه دار

صفحه 31:
با تشکر از توجه شما

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان