سایر تحقیق و پژوهش

مراحل و روند تولید و انتشار خبر

tolid_va_enteshare_khabar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مراحل و روند تولید و انتشار خبر”

مراحل و روند تولید و انتشار خبر

اسلاید 1: مراحل و روند تولید وانتشار خبر دکتر نصراللهی

اسلاید 2: مراحل سه گانه تهیه و انتشارخبر: در تقسیم بندی کلی، مراحل کار خبر به سه دسته تقسیم میشود:1- شناخت خبر 2- جمع آوری اطلاعات 3- تنظیم و نگارش خبر

اسلاید 3: 1- شناخت خبر

اسلاید 4: اخبار چیست؟ اخبار مواد خام تحریریه های خبر رادیو، تلویزیون و مطبوعات را تشکیل میدهند و بدون این مواد، اطلاع رسانی میسر نخواهد شد. از خبر ،تعاریف متعددی اراده شده است. تعریف نهایی : خبر، گزارش برخی رویدادهای عینی است که دارای ارزشهای خبری باشد و در فرایند تبدیل رویداد به خبر ممکن است تحت تاثیر عوامل درون و برون رسانه ای قرار گیرد .

اسلاید 5: واژه های مهم تعریف:گزارش: زمانی که رویدادی اتفاق می افتد، تا زمانی که تحت عنوان خبر منتشر می شود، ممکن است عوامل مختلفی چون اعتقادات و افکار خبرنگار و دست اندرکاران خبر، میزان تحصیلات، محیط زندگی و میزان ارتباط آنها با دنیای اطرافشان، قوانین مختلف مثل قانون اساسی، قانون مطبوعات، آیین نامه های داخلی رسانه، متولیان رسانه، صاحبان آگهی ها، گروه های فشار و ... بر فرایند تبدیل رویداد به خبر تأثیر بگذارند. در نتیجه، خود آن رویداد، هیچ گاه همان گونه که روی داده است. منعکس نمی شود، بلکه گزارشی از رویداد ارائه و برداشت خبرنگار از آن بیان می شود.

اسلاید 6: برخی رویدادهای خبرهمه وقایع برای مخاطبان جالب نیستند. به عبارت دیگر، ارزش های خبری لازم را برای انتشار ندارند؛ لذا خبرنگاران، ناگزیر از میان وقایع بی شمار، دست به گزینش و انتخاب می زنند و از میان میلیاردها رویدادی که هر روز اتفاق می افتد، تنها برخی را انتخاب و برای مخابره به رسانه ارسال می کنند بنابراین، به دو علت عملی و منطفی امکان انتشار هر آنچه اتفاق می افتد، وجود ندارد و باید «برخی از رویدادهای خبری» چاپ یا پخش شوند.

اسلاید 7: بنابراین آنچه ما تحت عنوان خبر از مراکز خبری دریافت می کنیم حاصل انتخابها و تصمیم گیری افراد بی شماری است که بر واقعیتها اثر می گذارند. این افراد GATE KEEPER هستند

اسلاید 8: گزینش گریوی خاطرنشان ساخت که اطلاعات هم، مانند کالاها، همیشه در مجراهایی قرار می گیرند که حاوی «منطقه دروازه» است.اصطلاح گزینش گری را نخستین بار در سال 1974 یکی از کارشناسان علوم اجتماعی آمریکا به نام کورت لوین به کار برد.

اسلاید 9: نحوه انتخاب و گزینش خبر بر اساس نظریه وایتNمنطقهدروازه بانیMN31N21N1N2N3N4N1N4

اسلاید 10: فرایند انتخاب خبر (الگوی وستلی و مگ لین): X1 X2 X3 X4 C B X5 XnFbc

اسلاید 11: عوامل موثر در فرایند تبدیل رویداد به خبر الف) عوامل درون رسانه ای:1- اعمال نظرها و سلیقه های متولیان اصلی خبر و تمامی گزینش گران داخل رسانه.2- تأثیر پذیری خبرنگاران و دبیران خبر از اعتقادات، میزان تحصیلات، محل تولد، محیط زندگی، محیط کار و همکاران خود.3- میزان بهره گیریخبرنگاران و دبیران خبر از امکانات کمی و کیفی داخل رسانه.4- محدودیت مکان و زمان و میزان فضا در مطبوعات.

اسلاید 12: ب) عوامل برون رسانه ای:1- ممنوعیت قانونی: اسرار نظامی،سیاسی، استقلال، تمامیت ارضی، امنیت ملی کشور، نظم و آرامش اجتماعی، عفت عمومی، حیثیت افراد و آرامش زندگی خصوصی.2- مصالح عمومی3- فشارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حرفه ای.4- محدودیتهای جا و وقت.

اسلاید 13: ارزش های خبری1- در برگیری: الف - حالب- آیندهج- مستقیمد – غیرمستقیمهـ - مثبتد- منفی 2- شهرت: الف – شهرت حقیقی: افراد شخصی - مثبت- منفیب – شهرت حقوقی: سازمانی- مثبت- منفی

اسلاید 14: 3- مجاورتالف – جغرافیای: فاصله بین مکان وقوع رویداد و مکان استقرار مخاطبب – معنوی: ارتباط با اعتقادات، زبان، سیاست، وحدت ملی و منافع اقتصادی و ...4- بزرگی (فراوانی مقدار و تعداد): ارتباط با آمار و ارقام5- عجیب و استثنایی: ارتباط با موارد استثنایی، غیرعادی و عجیب

اسلاید 15: 6- برخورد (اختلاف، درگیری): - برخورد فیزیکی افراد، گروه ها، ملت ها و حیوانات با یکدیگر یا با طبیعت. - برخورد فکری یا ایدئولوژیکی7- زمان یا تازگی رویداد: فاصله بین زمان وقوع رویداد و زمان انتشار آن

اسلاید 16: 3-مرحله دوم : جمع آوري اطلاعات در اين مرحله دست اندركاران امور خبري بويژه خبرنگاران از طريق مصاحبه ، مشاهده ، تلفيقي از مصاحبه و مشاهده به جستجو ، مطالعه و جمع اوري اطلاعات مي پردازند . در اين مرحله اگر به شگردها و تكنيك هاي جمع اوري اطلاعات مسلط نباشيم و يا اينكه حوصله ، سماجت و ساير ويژگيهاي خبرنگار را نداشته باشيم يقينا سوژه مي سوزد و يا اينكه قدرت مانور ما در مرحله سوم كاهش مي يابد در اين مرحله همكاران بيشتر به دنبال برخي عناصر خبري هستند و از پيگيري چرايي و چگونگي غفلت مي كنند . بعد از شناخت سوژه در انتخاب و شناسايي منابع كسب اطلاعات ، گرفتن وقت ، طراحي سئوالات مشكل وجود دارد . سئوالات كلي، مركب ، غير موثر و بدون جهت گيري و هدف و شناخت است .

اسلاید 17: یکی از راههای مهم و معمول جمع آوری اطلاعات، پاسخ به عناصر شش گانه خبر (News Elements) است. عناصر خبری عبارتند از :

اسلاید 18: سه تا «که» و سه تا «چه» عناصر خبر را تشکیل می دهند.که؟ ................................................................ Whoکجا؟ ......................................................... Whereکی؟ ............................................................ Whenچه؟ ............................................................. Whatچرا؟ .............................................................. Whyچگونه؟ ......................................................... How

اسلاید 19: عنصر خبری «که» (چه کسی)این عنصر خبری به عوامل درگیر در خبر ربط دارد. این عوامل حقیقی یا حقوقی فقط به فاعل رویداد محدود نمی شود، بلکه در برخی مواقع مفعول را نیز شامل می شوند. عنصر خبری «کجا»محل وقوع رویداد را مشخص می کند.این عنصر خبری ضمن مستند کردن اطلاعات، چنانچه محل وقوع رویداد به محل زندگی مخاطب نزدیک باشد، به علت داشتن ارزش خبری مجاورت، برای مخاطب بسیار مهم خواهد بود. عنصر خبری «کی؟» (چه موقع)این عنصر به زمان رویداد مربوط می شود. هرقدر فاصله زمان وقوع یک رویداد با انتشار آن کمتر باشد، آن خبر تازگی و جذابیت بیشتری دارد.

اسلاید 20: عنصر خبری «چه؟»عنصر «چه؟» به ارزش های خبری دربرگیری، برخورد، فراوانی مقدار و تعداد و عجایب و استثناها مربوط می شود. این عنصر خبری ماهیت رویداد را بیان می کند.عنصر خبری «چرا؟»به علت وقوع رویداد مربوط می شود.این عنصر بیشتر در «تفسیر» کاربرد دارد، اما در خبر نیز مورد نیاز مخاطبان است.عنصر خبری «چگونه؟»جنبه های توصیفی رویداد را بیان و چگونگی بروز رویداد را مشخص می کند.

اسلاید 21: نگارش و تنظیم اطلاعات

اسلاید 22: نگارش اطلاعات سومین مرحله از مراحل سه گانه خبر است. در این مرحله پس از شناخت و جمع آوری خبر، باید مطالب گردآوری شده را در قالب بسته بندی های جذاب به مخاطبان ارائه دهد. همانطور که تولید و کسب خبر، کاری بسیار مشکل و شیوه و تخصص خاص خود را می طلبد، نگارش آن هم بسیار مهم و تخصصی است .

اسلاید 23: الف) سبک تاریخی (Chronological style)ب) سبک هرم وارونه (Inverted Pyramid Style)ج) سبک تاریخی همراه با لید (Combination Style)د) سبک بازگشت به عقبو) سبک تشریحیه) سبک پایان شگفت انگیز

اسلاید 24: (1)(4)(3)(5)(6)(2)سبک تاریخی

اسلاید 25: شیوه تاریخی تنظیم خبر، راحت ترین روش نگارش خبر، به ويژه برای خبرنگاران مبتدی است. در این سبک، قسمت های مختلف رویداد دقیقاً به ترتیب زمان وقوع، یعنی همان ترتیبی که اتفاق افتاده اند، پشت سر هم نوشته می شوند.این سبک در تنظیم خبرهای علمی، اخبار جلسات رسمی و همین طور خبرهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتر کاربرد دارد.

اسلاید 26: الف) شناسایی سبک تاریخییکی از راه های تشخیص این سبک، این است که در این سبک معمولاً از عباراتی که توالی مطالب را نشان می دهند، استفاده می شود. عباراتی مانند در آغاز، در ابتدا، آن گاه و ... ب) مزایای سبک تاریخیبیان کامل تر مطالب و رویدادهای خبری و همچنین اعمال نظر کمتر خبرنگاران در حذف، اضافه یا برجسته کردن مطالب، از مهم ترین مزایای سبک تاریخی است. پ) معایب سبک تاریخیبه علت این که در این سبک، خبرها به ترتیب زمان وقوع تنظیم می شوند، مخاطب برای دریافت مهم ترین قسمت خبر، زمان بیشتری صرف می کند. بنابراین ممکن است خسته و رغبتش به خواندن و پی گیری همه خبر کم شود. علت دیگر، مشکل در تیتر زدن و صفحه آرایی در روزنامه ها و مجلات و بستن خبرهای رادیو تلویزیونی است.

اسلاید 27: سبک هرم وارونه (Inverted Pyramid Style) (4)(5)(2)(3)(1)(6)قسمتهای مختلف خبر بر اساس اهمیت آنها

اسلاید 28: امتیازات:1- مخاطب برای دریافت مهمترین مطالاب خبری زمان کمتری صرف میکند.2- مخاطب کمتر خسته شده و حس کنجکاوی اوفوراً ارضا میشود.3- کار تیتر زدن برای خبرنگار آسان میشود.سبک هرم وارونه (Inverted Pyramid Style)

اسلاید 29: معایب:1- اعمال نظر خبرنگار، سردبیر و دست اندرکاران امور خبری در حذف یا برجسته کردن قسمتهایی از خبر، به مراتب بیش از سایر سبک هاست.2- ممکن است خبرها به شکل کامل و جامع بیان نشوند.3- چون خلاصه مهمترین قسمت خبر در ابتدای آن می آید احتمال تکرار همان مطلب بسیار زیاد است.4- ممکن است مخاطب از دنبال کردن خبرها منصرف شود.سبک هرم وارونه (Inverted Pyramid Style)

اسلاید 30: سبک تاریخی همراه با لیداین شیوه از دو جزء لید و سبک تاریخی تشکیل شده است. لید مهمترین یا خلاصه مهم ترین بخش خبر است که در قالب کلمات کوتاه، جذاب و در عین حال پرمعنا در ابتدای خبر می آید.

اسلاید 31: سبک بازگشت به عقب در خبرهای کوتاه کاربرد دارد. مطالب از آخرین قسمت شروع و سپس سابقه و پیشینه آن مفصل تر نوشته می شود.این سبک ممکن است لید هم داشته باشد.

اسلاید 32: سبک تشریحیاین شیوه کاربرد کمتری دارد. در خبرهای طولانی یا مورد اختلاف و بحث انگیز استفاده می شود.پس از ذکر هر قسمت از خبر، اطلاعات تکمیلی ارائه می شود.

اسلاید 33: سبک پایان شگفت انگیزدر این سبک نگارش خبر طوری تنظیم می شود که به قسمت جذاب، شگفت انگیز و شیرین خاتمه یابد. در واقع قفل خبر، در قسمت انتهای آن برای مخاطبان گشوده می شود.این شیوه برای خبرهای کوتاه مناسب تر است.

اسلاید 34: تعریف و اهمیت لید

اسلاید 35: تعریف لید:لید مهم ترین قسمت خبر یا خلاصه مهم ترین بخش خبر است.تفاوت لید با مقدمه- مقدمه شامل واژه هایی مبهم و کلی است- مقدمه معمولاً در ابتدای خبرهایی به شیوه تاریخی می آید.- واژه های مقدمه فاقد عناصر و ارزش های خبری هستند.- لید مهم ترین قسمت خبر است- لید دارای عناصر و ارزش های خبری لازم است

اسلاید 36: اندازه لیدلید نباید محدود به چند جمله و کلمه شود، بلکه باید به اهمیت و حجم خبر توجه شود. لید باید با شرح خبر متناسب باشد. حجم خبر، به ویژه اهمیت و بلندی یا کوتاهی آن، اندازه لید را تعیین می کند.

اسلاید 37: اصول نگارش لید1- انتقال پیام به مخاطب با کمترین کلمات2- نوشتن خبر با کلمات جذاب، بدیع، جان دار، قاطع و هیجان انگیز3- خودداری از نوشتن مطالب جزئی و کم اهمیت4- عدم بکارگیری مطالب مبهم و کلی5- دوری از درازنویسی و اطاله کلام6- برجسته نکردن زمان در لید جز در مواقع خاص

اسلاید 38: انواع لید

اسلاید 39: الف) انواع لید از نظر محتوا1- لید با محتوای زیاد: معمولاً خبرنگاران مبتدی می شود و تمام عناصر و ارزش های خبری در آن وجود دارد.2- لید بی محتوا: هیچ گونه اطلاعات اساسی و مهمی به مخاطب نمی دهد. اثری از عناصر و ارزش های خبری مهم در آن به چشم نمی خورد.3- لید مناسب: حاوی مهم ترین قسمت خبر یا خلاصه با اهمیت ترین بخش های خبر است. جملات آن نه کلی، مبهم و فاقد اطلاعات است و نه طولانی و دارای اطلاعات زیاد و جزئی.

اسلاید 40: ب) انواع لید از نظر عناصر1- لید «که»: لیدی است که با عنصر هبری «که» یا «چه کسی» شروع شوده باشد. «که» ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد.2- لید «کجا»: لید است که با عنصر «مکان« شروع شده باشد.3- لید «کی»: لیدی که با عنصر «زمان وقوع خبر» آغاز می شود.4- لید «چه»: در لید «چه» خبرها را با ماهیت رویداد با عنصر خبری «چه» آغاز می کنیم.5- لید «چرا»: لیدی است که با عنصر خبری «چرا» و با بیان علت وقوع حداثه شروع می شود.6- لید «چگونه»: لیدی است که در آن چگونگی وقوع یک حادثه برجسته می شود.

اسلاید 41: پ) انواع لید از نظر موضوع1- لید یک موضوعی: که در آن یک موضوع محور است.انواع لید یک موضوعی: لید مستقیم: ساده ترین نوع لید و موضوع آن خالی از پچیدگی است. لید عمقی: همانند لید مستقیم، ساده است، اما برای بیان مسائل پیچیده تر به کار می رود. از لید مستقیم طولانی تر و ممکن است دو یا چند جمله کوتاه را شامل شود. لید تشریحی: با استفاده از صفات و کلمات مناسب و توصیفی، بر جنبه های احساسی و عاطفی تأکید می کند. لید سؤالی: معمولاً برای تحریک حس کنجکاوی مخاطبان استفاده می شود. به ندرت استفاده می شود، اما اگر به درستی استفاده شود، مخاطب را جذب می کند. لید نقلی: در این لید قسمت مهم سخنان افراد، عیناً آورده می شود. لید تمثیلی و ادبی: از ضرب المثل و جمله ای ادبی که با خبر ارتباط مستقیم دارد، استفاده می شود.

اسلاید 42: 2- لید چند موضوعی: در خبرهایی استفاده می شود که حاوی چند موضوع مهم است. این موضوعات جداگانه به نوعی با یکدیگر ارتباط دارند.3- لید مقایسه ای: در مورد رویدادهایی که به نوعی دارای وجه مشترک و قابل مقایسه باشند استفاده می شود.

اسلاید 43: معرفی افراد در خبر

اسلاید 44: 1- در لید، فقط در صورتی نام فرد ذکر می شود که با خواندن یا شنیدن آن، چهره یا عملکردهایش در ذهن مخاطب تداعی شود. در غیر این صورت باید از سمت، سن، جنس، شغل، محل سکونت و سایر مشخصات استفاده کرد.2- در صورتی که فرد دارای چندین مقام و سمت باشد، ابتدا سمت معروف و مهم او آورده می شود. در بندهای مختلف خبر، با توجه به محتوای خبر، از سمت های دیگر او می توان استفاده کرد.3- در معرفی افراد در اشاره بعد از لید و مقدمه، بهتر است نام و نام خانوادی و سمت آنها به طور کامل بیان شود. در ادامه خبر می توان از سمت یا نام و نام خانوادگی، جداگانه استفاده کرد.4- بیان سمت های علمی افراد مثل دکتر، مهندس، آیت الله، حجت الاسلام و غیره، چنانچه با اظهارات و افعال مذکور در خبر ارتباط داشته باشند، ضروری است.5- چنانچه افراد، مقام و سمت رسمی نداشته باشند برای معرفی او، بعد از لید خبر می توان از واژه های دیگری استفاده کردک مثل: یکی از شاهدان حادثه، یکی از همسنگران شهید چمران، از بازماندگان حادثه انفجار مجلس و ...6- در معرفی سازمانها و افرارد باید اسامی کامل آنها نوشته یا گفته شود. مثل: سازمان ملل متحد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهدی محسنیان راد و ...

اسلاید 45: متن خبر

اسلاید 46: تعریف: آن قسمت از خبر که بعد از لید یا مقدمه می آید، متن خبر نامیده می شود که نگارش آن در سبک های خبر نویسی متفاوت است.- متن خبر، بنا به ضرورت ممکن است از یک یا دو جمله و بند تا بیش از ده جمله و بند طول داشته باشد.- آن چه متن خبر را جذاب و مخاطب را به خواندن یا دیدن و شنیدن آن ترغیب می کند، ارتباط و هماهنگی بین جملات و بندهای متن است.

اسلاید 47: هماهنگی بین جملات با موارد زیر فراهم می شود:- تکرار به موقع موضوع یا محور اصلی خبر- کلمات و عبارات ربط دهنده- استفاده به موضع از نام مکان های مختلفویژگیهای متن خبر- کوتاه و «ساندویچی» باشد.- وضوح و روشنی داشته باشد.- نگارش رسا و روان و پرمعنی- جامعیت داشته باشد.

اسلاید 48: سابقه خبر و ضرورت آن

اسلاید 49: تعریف: سابقه خبر یعنی توضیح دادن در خصوص گذشته و پیشینه خبر.سابقه خبر در کجا استفاده می شود؟1- معمولاً در آخر خبر و پس از ارائه مطالب جدید و با واژه های کلیشه ای در جمله یا بند مستقل می آید.2- می تواند به عنوان جمله مستقل در بعد از لید یا مقدمه یا در متن خبر بیاید.3- برخی مواقع نیز در مقدمه، لید و حتی تیتر خبر ذکر می شود.4- گاهی در همان ابتدای خبر آورده می شود.5- به صورت یک عبارت کوتاه در لید یا متن خشبر و با تفصیل بیشتر در ادامه خبر می آید.

اسلاید 50: منبع خبر

اسلاید 51: تعریف: منبع خبر را به مفهوم عام و ساده آن خاستگاه و ریشة خبر می گویند.منبع خبر می تواند افراد حقیقی یا حقوقی باشد.ضرورت استفاده از منبع خبر1- مستند کردن خبر2- اعتبار دادن3- سلب مسئولیت4- مانور حضور

اسلاید 52: نحوه استفاده از منبع خبر در رسانه های مختلفالف) مطبوعات: در مطبوعات، مکان وقوع رویداد و منبع خبر، در ابتدای خبر یعنی قبل از لید و مقدمه نوشته می شود.ب) رادیو و تلویزیون: منبع خبر قبل از لید و مقدمه ذکر نمی شود، بلکه بنا به ضرورت، ممکن است در ابتدای لید، مقدمه یا در متن خبر آورده شود.ج) خبرگزاریها: در تلکس های خبرگزاریها، علاوه بر نام مکان وقوع رویداد و منبع خبر، تاریخ ارسال خبر و برخی اطلاعات دیگر نیز ذکر می شود.

اسلاید 53: کاربرد صفت در خبر

اسلاید 54: افراد و گروهها با توجه به مشاغل و نقش های مختلفی که دارند، در قبال وقایع گوناگون، واکنش های احساسی متفاوتی بروز می دهند.

اسلاید 55: بایدها ،نبایدها و هرگزهای خبر

اسلاید 56: 56 باید ها و نباید های خبر تلويزيون خبرتلویزیونی با تصویرمعنا پیدا می کند.مبالغه آمیزنیست اگربگوییم خبرتلویزیونی بدون تصویربه گل بی رنگ وبوشبیه است.این یک اصل است که خبرتلویزیونی براساس تصویرنوشته می شود.خبرنگارپیش ازنوشتن خبربایستی تصویررویداد را مشاهده کند..1 موجز بودن: خبر تلويزيون چون مجموعه‌اى از صداها و تصاوير صحنهٔ رويداد را دارد که مخاطب آنها را ديده يا مى‌شنود، از اين‌رو کمتر نياز به بيان دارد و متن آن بايد کوتاه باشد. ۲. پرهيز از بيان مواردى که در تصوير گويا است، مگر آنکه قصد تأکيد بر آن وجود داشته باشد. ۳. تطابق متن و تصوير: بين مطالب متن خبر و تصاوير آن بايد تطابق وجود داشته باشد. ۴. مطالب که براى ديدن نوشته مى‌‌شوند، به دقت فراوان نياز دارند تا موجب دوگانگى در ادراک نزد مخاطب نشوند و بايد بين مطلب و تصوير هماهنگى کامل وجود داشته باشد.

اسلاید 57: به مخاطب دستور ندهید: (به مخاطب نگویید که گوش دهد - ببیند یا .... بلکه برای مخاطب فقط خبر بگویید.) گزارش خبری را با عبارت استمرار دارد شروع نکنید: (نگویید شمارش ارا انتخابات شورای شهر تهران ادامه دارد. بلکه با تازه ترین نتایج شروع کنید

اسلاید 58: جمله با یک فرد غیر مشهور شروع نشود:(نگویید فرهاد رضوی ) کارگر 23ساله گفت کلمات با تصاویر متضاد نباشد: (اگر گروهی 500 نفره در تصویر وجود دارد نگویید هزاران تن در اعتراض به .... و اگر در تصاویر یک حادثه سه جنازه دیده می شود نگویید در این رویداد دو نفر کشته شدند) گزارش خبری دچار انبوه اطلاعات نباشداسامی زیاد و امار فراوان یا .. در یک خبر یا گزارش خبری موجب سردرگمی مخاطب می شود. نگویید بودجه 10میلیارد و 125میلیون و ...

اسلاید 59: گزارش خبری نباید دچار فقر اطلاعات باشد:گزارش خبری نبایستی صرفا نوعی بازی با کلمات باشد.این موضوع ممکن است مخاطب را از دنبال کردن گزارش دلزده کندلید گزارش خبری با قید زمان دیروز - دیشب یا .. شروع نشود: (ویژگی خبر به تازگی ان است . کهنگی موجب دوری مخاطب از رسانه می شود. نگویید زد و خورد دیشب در سومالی سه کشته در بر داشت. با تازه ترین تحول در این زمینه شروع کنید مثلا تازه ترین خبر حاکی است که دوتن از مجروحان درگیری سومالی جان باختند . شمار تلفات هم اکنون به سه نفر رسیده است.)به ببننده نگویید چه مشاهده می کند :(اگر در تصویر فردی درون دریاچه شیرجه می زند. نگویید این یک مرد است . این دریاچه است . این مرد درون دریاچه پرید. مخاطب همه این اطلاعات را از روی تصویر دریافت می کند. بهتر است گفته شود یک مرد 45ساله سوئدی درون اب 25درجه زیر صفر می پرد . اطلاعات جدید که در تصویر قابل مشاهده نیست مانند سن - برودت اب و ملیت فرد را به مخاطب منتقل کنید. )

اسلاید 60: نوشته ها از تصاویر نبایستی طولانی تر باشد: نوشته اگر بیشتر از تصویر باشد موجب ناخرسندی ببینده می شود از واژه های نامانوس در نوشتن گزارش خبری استفاده نکنید: بکوشید از واژه هایی استفاده کنید که برای مخاطب قابل فهم باشد. برخی واژه ها به توضیح نیاز دارد

اسلاید 61: هرگزازکلمه ها وجمله های بلند استفاده نکنید زمانی که می توان آن را کوتاه ترنوشت.هرگز ازفعل مجهول استفاده نکنید زمانی که امکان استفاده ازفعل معلوم وجود دارد.هرگزازواژه های بیگانه استفاده نکنید زمانی که فکر می کنید معادل فارسی آن وجود دارد.هرگز درحذف یک کلمه تردید نکنید وقتی می بینید امکان آن وجود دارد.هرگزازفعل مرکب استفاده نکنید زمانی که جایگزینی فعل ساده میسراست .61هرگزهایی که بایستی رعایت شود

اسلاید 62: 62یادتان باشد:شروع قوی خبرنیمی ازکاراست خبررا با جمله بدیهی شروع نکنید.برای بیننده توضیح واضحات ندهید.اطلاعات قبل ازاثبات را به منبع آن نسبت دهید.اگراز صحت اطلاعات یقین دارید می توانید بدون ذکر منبع در خبر بگنجانید.واژه های غیرقابل پخش استفاده نکنید برخی واژه ها برای مخاطب نامفهوم است. واژه های نیز هست که ازنظر سیاسی یا اخلاقی قابل پخش نیست.واژه با تلفظ یا املای غلط استفاده نکنید.درصورت نیاز به فرهنگ لغت مراجه کنید.درهرجمله فقط یک موضوع را بیان کنید.عنصرزمان درخبر تلویزیونی اگر ضرورت دارد استفاده شود. تصاویرخبری یک منبع مورداعتماد است.مخاطب انتظاردارد همیشه خبرتازه همان روز را بشنود .

اسلاید 63: 63نگارش خبر راديو در نگارش خبر راديو بايد به نکات زير توجه شود: ۱. بيان توصيفى خبر: چون مخاطب صحنهٔ رويداد را مشاهده نمى‌کند (به مانند تصوير)، از اين‌رو گزارشگر بايد گزارش خود را نسبت به خبر تلويزيون مبسوط‌ تر تهيه کند تا مخاطب احساس حضور در صحنهٔ رويداد کند. ۲. بيان محاوره‌اى: مطالب خبر بايد به‌طور محاوره‌اى بيان شود، نه در قالب رسمي ۳. از کلماتى که تداعى‌کننده محيط رويداد باشد استفاده شود: مثلاً اگر از حضور جمعيت صحبت مى‌شود، سر و صداى جمعيت نيز در گزارش وجود داشته باشد. ۴. از کلمات و عباراتى استفاده شود که بتوان با جلوه‌هاى صوتى آنها را مستند کرد۵. در راديو کلمات و عبارات براى گوش نوشته مى‌شوند نه براى چشم و بايد به اين مهم دقت شود. ۶. بيان ساده: اغلب در نقاط روستائى کشور و در جاهائى که امکان دسترسى به برق نيز وجود ندارد، از راديو بهره گرفته مى‌شود؛ از اين‌رو بايد تلاش شود خبر راديو با عبارات ساده و قابل فهم نگارش شود.

اسلاید 64: 641 - به همان صورتی که حرف می زنید ، بنویسید . کوچه و بازاری و عامیانه مورد نظر نیست.2 - در رادیو و تلویزویون ، مخاطبان نمی توانند روند پخش خبر را متوقف کنند و مطالبی را که متوجه نشدند ، بار دیگر بشنوند . (در این دو رسانه برخلاف مطبوعات، خبر در کنترل ،مخاطب نیست .) بنابراین جملات کوتاه ، ساندویچی و همه فهم نوشته شود.3 - دقیقا با توجه اینکه خبر در رادیو و تلویزیون در کنترل ، مخاطب نیست و مخاطب نمی تواند در گوش دادن و شنیدن خبرهای مورد نیاز اولویت بندی کند، بنابراین در چینش اخبار به نیاز مخاطب توجه شود .4 - در بخش های خبری غیر تخصصی ، از واژه ها و عبارات تخصصی استفاده نفرمائید. این نوع واژه ها را به زبان مخاطبان بخش های خبری ترجمه کنید.چند نکته مهم در نگارش خبر رادیو و تلویزیونی

اسلاید 65: 655 - زیاد از اعداد استفاده نفرمائید . همچنین آنها را بصورت ریز در خبر نیاورید . حتی المکان در بیان اعداد در تلویزیون از نمودار و گرافیگ برای فهم بهتر ، راحتر مخاطبان و افزایش ماندگاری آن بهره گیرید.6 - مخاطبان در رادیو خبر شما را گوش می دهند بنابراین باید گوش نواز باشد . برای افزایش تاثیرگذاری و ماندگاری محتوی ، استفاده از افکت ضرورت دارد .7 – درخبر تلویزیونی بخشی از اطلاعات را می توان برای صرفه جویی در زمان خبر ، افزایش ماندگاری محتوی ، ملموس کردن محتوی ، جلوگیری از تکرار و ... به زیر نویس منتقل کرد8 - در جایی که تصویر ندارید ، یا تصویر ضعیف است ، با گرافیک و نگارش جذاب ، ضعف را جبران کنید اما موقعیکه تصویر قوی و جدید است ، کمتر حرف بزنید و صرفا چیزهای را که در تصویر نیست ، بگوئید .9 - در تلویزيون ، نخست تصویر را ببینید ، آنگا ه بنویسید.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید