marakeze-elmi-dar-tamadon-eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
با این پاورپوینت ارائه‌ی جذاب‌تری داشته باشید پاورپوینت دانشجویی بوده و دارای مطالب کاملی می باشد . - دارای لیست منابع - دارای قالب پاورپوینت جذاب و مرتبط با موضوع - دارای طرح بسم الله اختصاصی - قالب خریداری شده
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
592 بازدید, 3 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مراکز علمی در تمدن اسلامی”

مراکز علمی در تمدن اسلامی

اسلاید 1: مراکز علمی در تمدن اسلامینام دانشجومراکز علمی در تمدن اسلامینام درسنام استاد سال تحصیلی

اسلاید 2: مقدمههنگامي كه اعراب شروع به فتوحات تاريخي خود كردند تمدن ايران و روم در جهان پرتو افشاني مي‌نمود و تمدن در قسمت‌هايي كه اعراب آنرا فتح كردند نظرشان را به خود جلب كرد و آنها با همان اشتياقي كه كشورها را فتح كردند شروع به فرا گرفتن علوم و آداب و فنون مختلف كردند و طولي نكشيد كه در تمام شهر‌هاي بزرگ دانشگاه‌ها و مراكز علمي مهمي تأسيس نمودند و به هر دانشمندي كه قادر به ترجمه كتاب‌‌هاي مختلف به خصوص يوناني بود دست يافتند و آنرا نزد خود گرد آوردند.

اسلاید 3: همت و كوششي كه اعراب در بحث و تحقيق به كار بردند جاي شگفت و حيرت است و اگر ملت‌هايي يافت شوند كه در اين جهت با اعراب برابري كرده باشند ولي نمي‌توان ملتي را يافت كه برآنها پيشي گرفته باشد، آنان در هر شهري كه قدم مي‌گذارند همت خود را در آنجا صرف ساختن مسجد و مدرسه مي‌نمود و اگر شهر بزرگ بود به جاي يك مدرسه چند مدرسه بنا مي‌كردند و از آن جمله در اسكندريه 20مدرسه وجود داشته است و اين به غير از دانشگاه‌هاي مهم بغداد و طليطله و قرطبه و ساير شهرها بوده كه هر كدام داراي كتابخانه و رصدخانه‌هاي بسيار بزرگ و ساير آلات و وسايل تحقيقات علمي بوده است و تنها در كشور اسپانيا اعراب داراي هفتاد كتابخانة عمومي بوده‌اند و در كتابخانه شخصي خليفه دوم ششصد هزار جلد كتاب موجود بوده است. به طور كلي مهم‌ترين مراكز علمي در تمدن اسلامي شامل: مساجد، مدارس، كتابخانه‌ها، بيمارستان‌ها، رصدخانه‌ها، و خانقاه مي‌باشد:

اسلاید 4: 1- مساجدقرآن اساس علوم اسلامي بود و تعليم قرآن اساس تعليمات اسلامي به شمار مي‌آمد و نخستين درس قرآن قرائت صحيح آن بود در نتيجه پيغمبر اكرم اولين معلم عالم اسلام است. چه آن بزرگوار قرآن را به صحابه مي‌آموخت و آنان قرآن و علوم تابعة آن را به ديگران آموختند و از آن رو همانطور كه مدارس مسيحيان كليسا و دير بود مدارس مسلمانان هم مسجد آنان شد و شاگرداني كه در مسجد دور استاد جمع مي‌شدند به حلقه موسوم گشتند.

اسلاید 5: مسلمین با حرص و ولع فراوانی آیات قرآن را که تدریجا نازل می گشت فرا می گرفتند و به حافظه می سپردند و آنچه را که نمی دانستند از افرادی که رسول خدا آنها را مامور کتابت آیات قرآن کرده بود و به کتّاب وحی معروف بودند می پرسیدند. بعلاوه بنا به توصیه های مکرر رسول خدا سخنان آن حضرت را که به سنت رسول معروف بود از یکدیگر فرا می گرفتند، در مسجد پیغمبر رسما حلقه های درس تشکیل می شد و در آن حلقه به بحث و گفتگو درباره مسائل اسلامی و تعلیم و تعلم پرداخته می شد. بدین ترتیب مسجد النبی نخستین مرکز علمی برای مسلمانان به ‌شمار می‌آید.به طور مطلق مشهورترين مسجدها جامع از هر قاهره بود. اين جامع در اواسط قرن چهارم هجري با شهر قاهره نباشد و از همان موقع قرآن و فقه در آنجا تدريس مي‌شد. عده‌اي از طلاب به نام مجاور در ازهر مي‌ماندند و از دورترين نقاط ممالك اسلامي به ازهر رو مي‌آوردند و هر دسته‌اي رواق مخصوص داشتند مثل رواق شاميان، ايرانيان، مغربيان و... در اوايل قرن 9هـ شمارة شاگردان ازهر به 750 نفر رسيد كه از ممالك مختلف اسلام بودند كه بيشتر فقه و حديث و تفسير و نحو و منطق را مي‌آموختند.

اسلاید 6: خدمتي كه اعراب به ترقي علوم كردند تنها به همان اكتشافات علمي ايشان نبوده بلكه اعراب با تاسيس مدارس و تأليف كتب علمي سبب انتشار علم شدند. عنوان مدرسه در خلافت عمر آغاز شد كه خطيباني براي مساجد شهرهايي چون كوفه و بصره و دمشق تعيين كرد تا قرآن و احاديث نبوي را براي مردم فرو بخوانند. رفته رفته تعلم صرف و نحو و ادبيات عربي نيز وارد اين شكل ابتدايي تعليم و تربيت شد و از همين مركز قديمي، مدرسه عمومي ابتدايي (مكتب) تولد يافت و هم مراكز پيشرفته كه بعدها به صورت نخستين دانشگاه‌هاي اسلامي درآمد. هدف مكتب (مدرسه) آشنا كردن كودكان با خواندن و نوشتن و مخصوصاً تعليم اصول دين بوده است و نخستين مردمي كه در اسلام مدارس تأسيس كردند بزرگان (اُمراء) ايران بودند.2- مدارس

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید