کسب و کار مدیریت و رهبری

مروری بر برنامه ششم توسعه و احکام مورد نیاز آن در خصوص نظام اداری

barname_sheshome_tosee

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مروری بر برنامه ششم توسعه و احکام مورد نیاز آن در خصوص نظام اداری”

مروری بر برنامه ششم توسعه و احکام مورد نیاز آن در خصوص نظام اداری

اسلاید 1: فهرست مطالبهدف از تشکیل جلسهمروری بر برنامه ششم توسعه و احکام مورد نیاز آن در خصوص نظام ادارینظام اداری مدیریت سرمایه انسانی بخش عمومی بررسی عملکرد گذشته و تبیین وضع موجود شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت هامروری بر بخشنامه های اخیر در حوزه منابع انسانیموضوعات مرتبط با حوزه منابع انسانی در ضوابط اجرایی بودجه 96 دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی دستگاه‌های اجراییدستورالعمل جابه جایی اعتبار حقوق و مزایای کارکنان (رسمی، پیمانی و قراردادی) انتقالی در سالابطال 2 امتیاز برای کارمندان شاغل قراردادیبخشنامه ارتقاء طبقه مشاغل جدول شغل مشمولين قانون مديريت خدمات كشوري

اسلاید 2: هدف از تشکیل جلسه

اسلاید 3: جلسه حاضر به منظور تعامل بیشتر با کارکنان امور اداری و بودجه دستگاههای اجرایی و در جهت رفع ابهامات دو ساله اخیر در بهره برداری از سامانه فرم 6 کارمند ایران می باشد و همچنین آشنایی کارشناسان امور اداری با اصول موافقتنامه هزینه ای و دریافت پیشنهادات در جهت بهبود فرایند دریافت آمار و اطلاعات نیروی انسانی از سوی دستگاههای اجرایی و بررسی و تائید آمار توسط معاونت توسعه و سرمایه انسانی.

اسلاید 4: مروری بر برنامه ششم توسعه و احکام مورد نیاز آن در خصوص نظام اداری

اسلاید 5: نظام اداری به عنوان ابزاری برای تنظیم روابط بین دستگاه های اجرایی و نیل به اهداف تعیین شده در ساختار کلان هر کشور، نقش تعیین کننده ای در توسعه و پیشرفت و تعالی ایفا می کند. در صورتیکه این نظام از کارامدی لازم برخوردار باشد، می تواند زمینه مناسبی در تحولات اقتصادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد نماید.با عنایت به این نقش، جا دارد به نظام اداری به عنوان یکی از مهمترین اجزای برنامه توسعه ملی و استانی توجه شود تا جایی که در بندِ دهِ اصل سوم قانون اساسی، دولت موظف است براى ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضرور، همه امکانات خود را به کار برد. در طول برنامه های توسعه قبل نیز موضوع اصلاح نظام اداری دارای اهمیت بوده و با عناوین مختلف طرح شده است. با توجه به ارتباط میان زیربرنامه های اصلاح نظام اداری با یکدیگر، توجه همزمان به آنها می تواند باعث بهبود وضعیت فعلی گردد و به بیان دیگر، توجه صرف به یک یا دو برنامه به دلیل ارتباط معنادار آنها با یکدیگر و ایفای نقش مکملی برای هم، فاقد کارایی لازم می باشد. برای مثال توجه به ساماندهی نیروی انسانی بدون توجه به واگذاری خدمات و واحدهای عملیاتی به بخش غیر دولتی، نمی تواند هیچ یک از اهداف را در زمینه برنامه های نظام اداری محقق نماید. با توجه به اهمیت موضوع که مورد اشاره قرار گرفت، ماموریت اصلی بخش نظام اداری را می توان در قالب ذیل بیان نمود: "فراهم نمودن بستر و زمینه های لازم برای ارتقاء سلامت در نظام اداری و مدیریت به منظور ایجاد سیستمی پویا، توانمند، پیشرو در ارائه خدمات به مردم به وسیله بهره برداری اثربخش از منابع )نیروی انسانی و سرمایه( در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی"نظام اداری

اسلاید 6: مدیریت سرمایه انسانی بخش عمومیامروزه منابع انسانی با ارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه هر سازمان محسوب می شود و توسعه هر کشوری در راستای نیروی انسانی نمود می یابد. آنچنان که اتکا بر سهم برتر منابع انسانی در تولید ملی در چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 مورد تاکید قرار گرفته است.بنابراین ضرورت برنامه ریزی نیروی انسانی بصورت سازمان یافته و موثر در راستای افزایش بهره وری نیروی کار و نیازهای توسعه ای استان احساس می شود. استان تهران به دلیل مرکزیت کشور و استقرار تمامی سازمان های ستادی و وزارتخانه ها، دارای ترکیب خاص نیروی انسانی و تعداد متقاضی نسبتاً زیاد برای جذب می باشد. به گونه ای که در تمامی برنامه های توسعه استان و اصلاح نظام اداری، نقش نیروی انسانی در استان بسیار پررنگ لحاظ شده است.

اسلاید 7: بررسی عملکرد گذشته و تبیین وضع موجودتوصیف و تحلیل وضع موجودقدمت تأسیس و تجربه بالای نظام اداری و مدیریت، وجود مدیران خبره، استقرار مراکز حاکمیتی و مدیریتیکشور در استان تهران، فراهم بودن آموزش های عالی برای مدیران در استان تهران و برتری این مراکز و ...، باعثتمایز و برتری استان تهران نسبت به سایر استان ها در حوزه نظام اداری شده است که از یک سو انتظارات راافزایش می دهد و از سوی دیگر موجب ایجاد چالش هایی خاص همچون مهاجرت و علاقه مندی وافر افراد برایورود به استان و تنوع مسائل و مشکلات حاصل از آن شده است.

اسلاید 8: بررسی عملکرد گذشته و تبیین وضع موجودتوصیف و تحلیل وضع موجوددر تمامی برنامه های توسعه صرف نظر از چگونگی نگرش، رویکرد کاهش نیرو در راستای متناسب سازی اندازه دولت، در حوزه سرمایه انسانی حاکم بوده است. به گونه ای که در برنامه چهارم توسعه، کاهش 20درصدی نیروی انسانی در طول برنامه(به طور متوسط سالانه 4 درصد) و در برنامه پنجم، کاهش دو درصدی سالانه ی نیروی انسانی شاغل در تصدی های قابل واگذاری صرف نظر از نوع وضعیت استخدامی، هدفگذاری شده بود. در استان تهران متوسط رشد تعداد نیروی انسانی در برنامه چهارم توسعه ، 4.04- درصد بوده است.

اسلاید 9: بررسی عملکرد گذشته و تبیین وضع موجودتوصیف و تحلیل وضع موجودبرنامه پنجم توسعه (به جز سال 1394) بررسی ها حاکی از تحقق رشد 7.0 درصدی می باشد که با اهداف ملی تعیین شده بسیار فاصله دارد. اگرچه لازم به ذکر است که این رشد مربوط به 26 دستگاه اجرایی استان بوده که در برگیرنده حجم کمی از نیروی انسانی می باشند و دو دستگاه : آموزش و پرورش و دانشگاه های علوم پزشکی که حجم بالایی از نیروی انسانی استان را به خود تخصیص میدهند، در آمار ذکر نشده است.از آنجا که کاهش نیروی انسانی نتیجه ورود کارکنان به بدنه دولت و خروج آنها می باشد، بررسی این موضوع می تواند نمایانگر سیاست های دولت در جهت کاهش نیروی انسانی در عمل باشد. بررسی آمار نیروی انسانی 12 طی سال های برنامه پنجم توسعه (1394-1390) نشان می دهد که به طور متوسط سالانه، 380 نفر از کارکنان رسمی،75نفر از کارکنان پیمانی و 265 نفر از کارکنان قراردادی از دستگاه های اجرایی استان خارج شده اند. با توجه به اینکه مجوزهای صادره برای استخدام کارکنان براساس تعداد خروجی های دستگاه های اجرایی )به میزان یک سوم( محاسبه می گردد و 022 نفر رسمی و پیمانی به طور متوسط در هر سال از سیستم خارج شده اند، حداکثر قابلیت جذب براساس قوانین، 152نفر بوده است. این در حالی است که 1143 نفر در طی 5 سال و به عبارت دیگر به طور میانگین، سالانه 229 نفر جذب دستگاههای اجرایی استان شده اند. این موضوع نشان می دهد که میزان جذب برمبنای تعداد خروجی ها صورت نمی گیرد. بنابراین علی رغم رویکرد دولت مبنی بر کاهش، در عمل شاهد جذب بالاتر از سقف بوده ایم.

اسلاید 10: بررسی عملکرد گذشته و تبیین وضع موجودتوصیف و تحلیل وضع موجودنظر به اینکه یکی از سیاست های دولت، کاهش کارکنان رسمی )مادام العمر( است، آمار نیروی انسانی انتهای سال 1393 ، نشان می دهد که 51 درصد از کارکنان دارای وضعیت استخدامی رسمی و پیمانی و بقیه به صورت قراردادی یا سایر موارد در استان بوده اند و در طی سال های برنامه پنجم به طور متوسط 1.56 درصد در هر سال67.1 درصد کارکنان را مردان ، به کارکنان رسمی و پیمانی اضافه شده است.یکی دیگر از شاخص های کمی برنامه ششم توسعه، به بررسی سطح تحصیلات کارکنان )در فرایند جذب و نگهداشت( می پردازد. بررسی تحصیلات کارکنان رسمی و پیمانی در طی سال های برنامه پنجم، نشان از رشد 1.02 درصدی کارکنان دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر در استان دارد و در مقایسه با برنامه چهارم که این شاخص دارای رشد منفی بوده است، عملکرد بهتری رقم خورده است. به عبارت دیگر میتوان نتیجه گرفت که ارتقاء تحصیلات و توانمندسازی کارکنان رسمی و پیمانی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.با توجه به تاکید فراوان بر روی کاهش تعداد نیروهای قراردادی در دستگاه های اجرایی استان در الزامات قانونی بالادستی، در سال 1390 که اولین سال برنامه پنجم می باشد شاهد افزایش تقریباً صددرصدی نیروهای قراردادی در 26 دستگاه اجرایی استان هستیم که حاصل تبدیل وضع نیروهای شرکتی به قراردادی در آن سال میباشد ولیکن پس از آن، تعداد نیروهای قراردادی سیر نزولی داشته است. یکی از دلایل کاهش نیروهای قراردادی، ارائه تمهیدات و تسهیلات دولت جهت تبدیل وضع این افراد در صورت خروج از کلان شهرها بود که این امر موجب خروج برخی از نیروهای قراردادی از شهر تهران و تبدیل وضع ایشان به پیمانی گردید.

اسلاید 11: شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت هانقاط قوتنقاط ضعف

اسلاید 12: فرصت ها

اسلاید 13: مروری بر بخشنامه های اخیر در حوزه منابع انسانی

اسلاید 14: موضوعات مرتبط با حوزه منابع انسانی در ضوابط اجرایی بودجه 96 (تصویبنامه شماره 5713/ت54175هـ مورخ 26/1/1396 هیأت وزیران(

اسلاید 15: ماده 9- هر گونه بکارگیری نیروی انسانی جدید به هر شکل و عنوان در مشاغل و فعالیت‌های دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386- (از محل هر گونه اعتبار) صرفاً با مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور با اخذ تأییدیه سازمان مبنی بر پیش‌بینی بار مالی در قانون و با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری امکان‌پذیر است.ماده 15- دستگاه‌های اجرایی اعم از دستگاه‌های مشمول و غیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری موظف به ثبت اطلاعات کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین و مشخص و قرارداد کارگری در پایگاه اطلاعاتی نظام اداری و دریافت شماره مستخدم یا شماره شناسه و صدور احکام کارگزینی از طریق سامانه کارکنان نظام اداری و انجام امور مختلف اداری و مکاتبات موضوع این ماده از طریق این سامانه می‌باشند.

اسلاید 16: دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی (مصوبه شماره 172556/206 مورخ 26/12/1393 شورای عالی اداری)

اسلاید 17:

اسلاید 18:

اسلاید 19:

اسلاید 20:

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23: دستورالعمل جابه جایی اعتبار حقوق و مزایای کارکنان (رسمی، پیمانی و قراردادی) انتقالی در سال 1396 (بخشنامه شماره 1173415 مورخ 26/02/1396 سازمان برنامه و بودجه کشور)

اسلاید 24: در اجرای قانون بودجه سال 1396 و با استناد به توضیحات مندرج در ذیل جدول شماره (7) قانون مذکور، دستورالعمل جابه‌جایی اعتبار حقوق و مزایای کارکنان انتقال یافته از دستگاه اجرایی مبدا (ملی/ استانی) به دستگاه اجرایی مقصد (ملی/ استانی ) به شرح ذیل اعلام می گردد:1- سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است درصورت جابه جایی کارکنان (رسمی، پیمانی و قراردادی) در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، اعتبار حقوق و مزایای آنان را از دستگاه اجرایی مبدا کسر و به دستگاه اجرایی مقصد اضافه نماید.2- صدور مجوزهای جابه جایی کارکنان، مطابق با قوانین و مقررات مربوطه و با تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور انجام می گیرد و جابه جایی اعتبار حقوق و مزایای کارکنان انتقالی صرفاً برای موارد تأیید شده قابل اقدام می باشد. بدیهی است بررسی و تأیید این امر بر عهده دستگاه اجرایی مقصد خواهد بود.3- به منظور بررسی درخواست های ارسالی برای جابه جایی اعتبار حقوق و مزایای کارکنان انتقال یافته در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، مراحل زیر (طبق نمودار پیوست) مورد اقدام قرار گیرد:

اسلاید 25: الف- جابه جایی بین دستگاه های اجرایی استانی الف- 1) تکمیل و تأیید فرم شماره (1) و (2) توسط دستگاه اجرایی مبدأالف- 2) ارسال فرم های تکمیل شده به دستگاه اجرایی استانی مقصد برای تأییدالف- 3) ارسال فرم های تکمیل شده به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مبدأ و مقصد برای تأییدالف- 4) ارسال فرم ها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مقصد به امور برنامه ریزی، آمایش سرزمین و محیط زیست در سازمان برنامه و بودجه کشور

اسلاید 26: ب- جابه جایی از دستگاه اجرایی ملی به دستگاه اجرایی استانی الف- 1) تکمیل و تأیید فرم شماره (1) و (2) توسط دستگاه اجرایی ملی مبدأالف- 2) ارسال فرم های تکمیل شده به واحد استانی دستگاه اجرایی مقصد برای تأییدالف- 3) ارسال فرم های تکمیل شده به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مقصد برای تأییدالف- 4) ارسال فرم ها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مقصد به امور بخشی مربوطه در سازمان برنامه و بودجه کشور

اسلاید 27: ج- جابه جایی از دستگاه اجرایی استانی به دستگاه اجرایی ملی الف- 1) تکمیل و تأیید فرم شماره (1) و (2) توسط واحد استانی دستگاه اجرایی مبدأالف- 2) ارسال فرم های تکمیل شده به دستگاه اجرایی ملی مقصد برای تأییدالف- 3) ارسال فرم های تکمیل شده به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مبدأ برای تأییدالف- 4) ارسال فرم ها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مبدآ به امور برنامه ریزی، آمایش سرزمین و محیط زیست در سازمان برنامه و بودجه کشور

اسلاید 28: - ارسال آخرین حکم کارگزینی سال 1396 و آخرین فیش حقوق پرداخت شده از دستگاه اجرایی مبدأ به همراه فرم های تکمیل شده برای بررسی و اقدامات بعدی الزامی است.5- در خصوص دستگاه های اجرایی ملی که واحد استانی دارند، تأیید دستگاه اجرایی ملی اصلی الزامی است.6- اعتبار مندرج در هر یک از ستون های فرم شماره (2) به میزان حقوق و مزایای دریافتی ماهیانه کارکنان انتقالی در دستگاه مبدأ می باشد.7- مبلغ عیدی کارکنان در فرم شماره (2) به طور کامل و بر مبنای ضریب حقوق مندرج در مصوبه شماره 5700/ت54204هـ مورخ 26/1/1396 هیأت محترم وزیران منظور گردد.8- حقوق و مزایای کارکنان قراردادی صرفاً در ستون مربوطه (شامل مبلغ قرارداد، عیدی و سایر پرداختهای رفاهی) تکمیل گردد.9- در خصوص انتقال اعتبار حقوق و مزایای نیروهای قراردادی، به استناد بند (9) بخشنامه شماره 13598/92/200 مورخ 1/8/1392 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور (سابق) و نامه شماره 741071 مورخ 29/6/1395 سازمان اداری و استخدامی کشور، انتقال و جابه جایی اعتبار نیروهای قرارداد انجام کار معین (کار مشخص) و ساعتی در داخل یک دستگاه اجرایی و واحدهای استانی آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط بلامانع بوده و صرفاً جابه جایی و انتقال افراد مذکور در میان سایر دستگاه های اجرایی مجوزی ندارد. در ورت به کارگیری این گونه افراد، با رعایت ضوابط بخشنامه مذکور و سایر قوانین و مقررات مربوطه، توافق دستگاه های اجرایی مبدأ و مقصد و طی مراحل قانونی تعیین شده، جابه جایی حقوق و مزایای آنها قابل اقدام خواهد بود.

اسلاید 29: ابطال 2 امتیاز برای کارمندان شاغل قراردادی

اسلاید 30: ابطال بند ۷ تذکرات آگهی استخدام مصوب معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور مبنی بر اعطای امتیاز به کارکنان غیررسمی (قراردادی) مشاغل در دستگاه‌های ذیربط برای استخدام (رأی شماره ۳۶ مورخ ۱۳۹۶/۱/۱۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)مطابق ماده ۴۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مقرر شده است که ورود به خدمت و تعیین صلاحیت استخدامی افرادی که داوطلب استخدام در دستگاه‌های اجرایی می‌باشند، بر اساس مجوزهای صادره، تشکیلات مصوب و رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصـت‌ها انجام می‌شود. نظر به اینکه بند ۷ تذکرات آگهی استخدام مصوب معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهـور مبنی بـر اعطای امتیاز بـه کارکنان غیررسمی شاغل در دستگاههای ذیـربط، مغایر اصل برابری فرصتها مصرح در مـاده ۴۱ قانون مدیریت خدمات کشوری است، بنابراین به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

اسلاید 31: بخشنامه ارتقاء طبقه مشاغل جدول شغل مشمولين قانون مديريت خدمات كشوري (بخشنامه شماره 1113776 مورخ 22/1/1396 سازمان اداری و استخدامی کشور)

اسلاید 32: با عنایت به آرای وحدت رویه شماره 1927- 1926 مورخ 24/12/1393 و 1927- 1926 مورخ 26/8/1394 (اصلاحی) در خصوص لغو طبقه تشویقی (موضوع بخشنامه شماره 11942/200 مورخ 22/5/1390) و رأی شماره 872 مورخ 14/7/1394 در خصوص لغو تفاوت تطبیق (موضوع بخشنامه شماره 55919/200 مورخ 26/12/1391) صادره از هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ 24/12/1395 در اجرای جزء «5» بند «ب» ماده (116) قانون مدیریت خدمات کشوری بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، نحوه تطبیق کارمندان در طبقات ورودی مشاغل را جهت اجرا از تاریخ 1/1/1396 به شرح ذیل تصویب نمود:«طبقه ورودی کلیه مشاغل در جدول شماره (1) دستورالعمل اجرایی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع بخشنامه شماره 14593/200 مورخ 21/2/1388 یک طبقه افزایش می یابد و با این اصلاح، سقف طبقات استحقاقی موضوع بخشنامه شماره 55588 مورخ 27/10/1389 در کلیه سطوح شغلی با رعایت کلیه مقررات مربوط نیز یک طبقه افزایش می یابد.»بدیهی است اجرای این بخشنامه منوط به اعمال آراء یاد شده صادره از هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در احکام کارگزینی کارمندان می باشد.

اسلاید 33: دستورالعمل نحوه اجرای بخشنامه شماره 1113776 مورخ 1396/01/22 در خصوص افزایش یک طبقه شغلی برای کارمندان (بخشنامه شماره 1130740 مورخ 2/2/1396 سازمان اداری و استخدامی کشور)

اسلاید 34: پیرو بخشنامه شماره 1113776 مورخ 1396/01/22 این سازمان و براساس مصوبه مورخ 1395/12/24 شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی جدول شماره «5» بخشنامه شماره 14593/200 مورخ 02/1388/21 موضوع نحوه "تطبیق کارمندان در طبقات ورودی مشاغل" به شرح زیر اصلاح می گردد.طبقات جدول شغلتحصیلاتطبقه دودیپلم و پایین ترطبقه چهارکاردانی (فوق دیپلم)طبقه پنجکارشناسی (لیسانس)طبقه ششکارشناسی ارشد (فوق لیسانس)طبقه هفتدکتریتاکید می نماید با اصلاحات بوجود آمده جدول شماره «1» بخشنامه یاد شده کماکان طبقه «16» می باشد.

اسلاید 35: و من الله توفیق

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید