علوم مهندسی مکانیک، هوافضا و مهندسی پزشکی

مروری بر تخمین نیروی عضلات در هنگام حرکت بر پایه مدل

takhmine_niroye_azolat_dar_hengame_harekat_bar_paye_model

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مروری بر تخمین نیروی عضلات در هنگام حرکت بر پایه مدل”

مروری بر تخمین نیروی عضلات در هنگام حرکت بر پایه مدل

اسلاید 1: به نام خدامروری بر تخمین نیروی عضلات در هنگام حرکت بر پایه مدلسمینار درس مدلسازینام استاد : آقای دکتر توحید خواهنام ارائه کننده : شعیب شیرین پور85133009

اسلاید 2: عناوینچکیده1- مقدمه2- دینامیک های اسکلتی – عضلانی 2-1- معادلات حرکت 2-2- کوپلینگ عضله – اسکلت 2-3- مدلسازی عضله 2-4- حل مستقیم 2-5- حل معکوس3- تخمین نیروی عضله 3-1- بهینه سازی استاتیک بر پایه دینامیک معکوس 3-2- data tracking با کمک دینامیک مستقیم

اسلاید 3: چکیدهتخمین نیروهای عضلات در هنگام حرکت انسان دیدی را در مورد نحوه کنترل عصبی ارائه کرده تشخیص و درمان بیماری های عصبی و ارتوپدی اندازه گیری مستقیم نیروهای عضلات با استفاده از امکانات کلینیکی راحت نبوده و بنابر این روشهای غیرتهاجمی بر پایه مدلسازی اسکلتی عضلانی باید به کارگرفته شود

اسلاید 4: 1- مقدمه نیروی خروجی عضله قلبی می تواند به سادگی توسط ثبت فشار سرخرگی اندازه گیری شود .در مورد به دست آوردن اطلاعات در مورد عملکرد عضلات اسکلتی کار بسیار پیچیده تر است . اندازه گیری مستقیم نیروهای عضلات در بدن معمولا به طور تهاجمی در تاندونهای سطحی است . با توجه به اینکه چنین روشهایی با استفاده از امکانات کلینیکی ساده نیست اندازه گیری نیروی تاندون به طور گسترده درتحقیقات آزمایشگاهی مورد استفاده واقع می شوند

اسلاید 5: 2- دینامیک های اسکلتی – عضلانی حرکت دینامیک انسان توسط فعالسازی عضلات پدید می آیدکه باعث تولید نیرو شده و مفاصل را به طور کنترل شده به حرکت در می آورد ودر نتیجه اعمال خواسته شده صورت می پذیرد . اغلب این اعمال در برابر نیروهای خارجی نیز صورت می پذیرد . حاصل تمام این پروسه به خواص تولید نیروی عضلات، خواص آناتومیکی سیستم اسکلتی و سیستم کنترلی عصبی بستگی دارد

اسلاید 6: بنابراین اگر بخواهیم که تکنیک های تخمین نیروی عضلات را بررسی نمائیم باید با روابط بین این مکانیسم ها آشنا شویم . توضیح خلاصه ایی از مدلسازی این عناصر در ادامه بررسی می شود .

اسلاید 7: 2-1- معادلات حرکت یک سیستم اسکلتی – عضلانی را که درجه آزادی آن یک مجموعه n تایی از زوایای مفصل q است رادر نظر می گیریم . ارتباط بین حرکت و نیروی عضله در یک مدل اسکلتی-عضلانی (شکل 1-a) به صورت ماتریسی طبق معادله (1) بیان می شود (Pandy, 2001).

اسلاید 8: معمولا تعداد نیروهای عضلات مجهول بیشتر از تعداد معادلات است بنابراین یاباید m را توسط ترکیب عضلات کاهش داد و یا اینکه باید از یک متودولوژی بر پایه اصول بهینه سازی استفاده کرد . در نمونه شکل (1-b) معادلات سیستم کاهش یافته و درجه آزادی سیستم و نیروهای عضلات با هم برابرمی شوند .

اسلاید 9: 2-2- کوپلینگ عضله-اسکلت مبدا و مکان قرارگیری عضلات مورد مطالعه بازوهای جنبشی را در مفاصلی که در آن امتداد دارند تعریف می کند . این بازوی جنبشی ضرب در نیروی تولید شده توسط عضله، دامنه نیروی عضله است که منجر به گشتاور مفصل و چرخش آن می شود ، بازوهای جنبشی به طور کلاسیک به فاصله بین محور فعالیت یک عضله و محور چرخش مفصل گفته می شود . همانطور که در معادله (1) نیز آمده است این فاصله می تواند به زاویه مفصل بستگی داشته باشد .

اسلاید 10: 2-3- مدلسازی عضله دامنه نیروی عضله به سطح فعالیت (از دینامیک فعالیت ، معادله 4-a ) و خواص تولید نیرو که توسط روابط نیرو-طول فیبر و نیرو-سرعت فیبر تعریف می شود بستگی دارد ( معادله 4-b و شکل 2) . همچنین خواص تاندون که به صورت سریال به عضله متصل اند نیز مهم است (Zajac, 1989) Zajac (1989) مدل مشهور Hill برای عضله را مطرح نمود که به طور کلی به دوشکل بیان می شود :

اسلاید 11: 2-4- حل مستقیم معادلات سیستم (معادله 1یا2) ارتباط بین حرکت اسکلت و نیروهای عضله یا گشتاور مفاصل را بیان می کنند . چگونگی استفاده از این معادله به مسئله کلینیکی یا تحقیقی مطرح شده و در دسترس بودن اطلاعات تجربی یا اطلاعات اولیه ایی در مورد حرکت بسنگی دارد . وقتی که تحریکات عضله یا گشتاورهای مفصل در دسترس بوده یا فرض شده اند می توان از روش دینامیک مستقیم استفاده کرد که از معادلات سیستم برای محاسبه الگو های حرکت استفاده می کند .(شکل 3-a) :

اسلاید 12: این دیدگاه از این جهت که حرکت را پیش بینی می کند مفید است . اما هنوز اطلاعات اولیه صحیح در مورد نیروهای عضلات یا گشتاورهای مفصل کم است که استفاده از این تکنیک به تنهایی را مشکل می کند . ولی می توان از این زوش همراه با بهینه سازی ، برای تخمین نیرو های عضلات استفاده نمود .

اسلاید 13: 2-5- حل معکوس روش دینامیک معکوس به دلیل موجود بودن اطلاعات کینماتیکی مفاصل و نیروهای عکس العمل زمین یک روش روتین در تخمین نیروی عضلات به شمار میرود . می توان گشتاور مفاصل را با استفاده از باز نویسی معادله (2) به دست آورد (شکل 3-b) :

اسلاید 14: علیرغم آنکه معادله (6) دینامیک سیستم برای حل گشتاور مفاصل را نشان می دهد اما در عمل به ندرت از آن استفاده می شود . در عوض گشتاور مفاصل معمولا از معادلات حرکت یک سگمنت منفرد حاصل می شود 2005) (Winter, . یک استثنا کار انجام شده توسط Kuo (1998) است که معادله (6) را برای مدل یک بدن کامل به کار گرفت .

اسلاید 15: 3- تخمین نیروی عضله تخمین نیروهای عضلات برپایه مدل معمولا بدون توجه به استراتژی (دینامیک معکوس یا مستقیم ) نیاز به بهینه سازی دارد . به کارگیری هریک از دوروش دینامیکی معکوس یا مستقیم معمولا به دردسترس بودن اطلاعات تجربی وابسته است .

اسلاید 16: 3-1- بهینه سازی استاتیک بر پایه دینامیک معکوس3-2- data tracking با کمک دینامیک مستقیم3-3- استراتژی های کنترل بهینه

اسلاید 17: منبعReviewModel-based estimation of muscle forces exerted during movementsAhmet Erdemir a, Scott McLean a, Walter Herzog b, Antonie J. van den Bogert a,*a Department of Biomedical Engineering (ND-20), The Cleveland Clinic Foundation, 9500 Euclid Avenue, Cleveland, OH 44195, USAb Human Performance Laboratory, The University of Calgary, Calgary, AL T2N 1N4, Canada

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید