صفحه 1:
سلجا سمل
صفحه 2:
تعريف مدل
مدلها برداشتهائى انتزاعى از دنياى واقعيات هستند.
مدل يك جارجوب مفهومى ايستا يا يويا ميباشد كه مى تواند ما را در تشريح»
پیش بینی. تجویز و بازسازی واقعیت یاری دهد.
صفحه 3:
ويزكيهاى مدل
١-مدل بايد ساده و خلاصه بوده و قدرت نظم دهندكى داشته باشد؛
۲-مدل باید گویای جنبه های اصلی و مهم پدیده مورد نظر باشد؛
۲-مدل باید با واقعیتها هماهنگی و تطابق داشته باشد؛
۴-مدل باید اثربخش و مفید باشد و در کاربردهاء اهل حرفه را یاری دهد؛
۵-مدل باید به تسهیل امر تحقیقات و بررسیها کمک کند؛
#-مدل بايد در تبیین و تشریح پدیده ها کارساز و موثر باشد
گوس
صفحه 4:
خواید کاربرد مدلها
1-انديشه های ما را در مورد خط مشی و سایر مسائل
اجتماعی, به طور ساده و روشن بیان می کنند؛
9 ای وی «سکلات خط مشی را شتاسایی می کنند؛
eines tees وا اسلی مسائل و مشکلات, ما را قادر به
ایجاد ارتباط با یکدیگرمی سازند؛
4با تشخیص مسائل مهم از غیرمهم. ضمن ایجاد درک بهتر از
ae وب ماآاین توانایی را می دهند که
تلاشهای خود را در جهت روشن هدایت کنیم؛
5-شرایطی فراهم می کنند تا بتوانیم برای خط مشی عمومی
و پیش بینی پیامدهای آن پیشنهادهایی را ارائه دهیم
6٠ لاوس
صفحه 5:
مدل نهادى: خط مشی به مثابه یک بازده نهادی --
(Institutional Model)
رابطه خیلی نزدیکی بین خط مشی عمومی و نهادهای دولتی وجود دارد.
به یک خط مشی, زمانی عمومی گفته می شود که به وسیله چندین موسسه
دولتی پذیرفته شده. اجرا و اعمال شود
گوس
صفحه 6:
نقش نهادها در خط مشی گذاری
"قبل از هر جيز دولت به خط مشی ها مشروعیت می بخشد.
ae و کردد تا خط مشی ها ضمانت اجرا بيابند و
شهروندان به آنها گردن نهند.
(دولت با در دست داشتن قدرت اجرائی. خط مشی های متخذه را در سطح
جامعه در مورد همگان به اجرا در می آورد؛ در حالی که این توانایی در دیگر
موسسات جامعه وجود ندارد.
3 گوس
صفحه 7:
نقش نهادها در خط مشى گذاری
07 05 انان سارمان يافته باشند كه اجراى يك خط مشى را
tele el eee 0 حطظ مشی دیگر موانعی ایجاد نمایند.
"این نهادها ممکن است در پی برخی منافع مشخص در جامعه باشند در حالی
که دیگران را از آن منفعت محروم سازند.
ee leetem خاسی در اجتماع مزیتی بدهند و یا مزیتی را از دیگر
گروهها دریغ کنند.
7 گوس
صفحه 8:
کوتاه سخن اینکه»
ساختار نهادهای دولتی ممکن است هم در
وضع و هم در اجرای خط مشی نقش فعال و
تعیین کننده ای داشته باشد.
صفحه 9:
مدل ف رآیندی: خط مشی گذاری به مثابه فعالیتی سیاسی
(Process Model)
"بر اساس این مدل فرآیند خط مشی را میتوان به مثابه مجموعه
ای از فعالیتهای سیاسی در قالب مراحل شناسایی مشکل, تدوین
راه حلهاء قانونی کردن (جلب حمایت و تائید نهادهای قانونگذاری.
اجرایی, قضایی). اجرا و ارزیابی (تشخیص اینکه آیا راه حلهای
منتخب در چهارچوب خط مشی. مشکل را برطرف می کنند و
مورد قبول قرارمی گیرند). در نظر كرفت
صفحه 10:
ارزیابی خط مشیها
i 2
He! برنامهها بر گروههای مورد نظر در
جامعه و سایر گروهپا
پیشنهاد تغیرات و اصلاحات
قالب مراحل خطمشیگذاری
نگار؛ ۲-۱ ملاحظه برخی از فعالیتهای سیاسی د الب ما
ao
صفحه 11:
ths: 2
خط مشی به مثابه حاصل تعادل و تعامل بين كروهها
(Group Model)
"نظریه خط مشی گذاری گروهی بر این فرض
مبتنی است که :
Bo eet ele cle eek at
a سلجا سمل
صفحه 12:
نظر یه دیوید ترومن ۲۲۰۸۲۱5۵۲ David
هر گروه ذینفع ضمن بروز رفتار مشترکی با دیگر گروههای موجود در جامعه,
خواسته خود را مطرح می کند؛ زمانی که چنین گروهی از یک نهاد دولتی
0 کر تا تاری را انجام دهد با نبازی را برایش برآورده سازده به
یک گوروه سای تبدیل می شود.
صفحه 13:
نقش افراد در خط مشی گذاری .
نقش افراد زمانی موثر خواهد بود که فقط به منزله بخشی از یک گروه با
مثابه نماینده آن برای کسب منافع گروه مذکور اقدام کنند .
گروه به منزله يك حلقه ارتباطى بين افراد و دولت عمل میکند.
در واقع هدف كروهها از تلاش و کشمکش نفوذ در فرآیند خط مشی گذاری
عمومی است.
م گوس
صفحه 14:
نظام سياسى مى توائد اختلاف كروهى را به شيوه هاى ذبل
حل و فصل كند
١-ايجاد نظم و ضابطه در تعامل كروهى؛
؟-ايجاد مصالحه و موازنه ميان منافع كروهها؛
۳-تسری مصالحه و سازش گروهها به جریان شكل كيرى خط مشى هاى
عمومی؛
۲ ۱ وا رای توافق ها و مصالحه نامه ها
صفحه 15:
رابطه تعادل مبارزات گروهی و خط مشی گذاری
=A مشی عمومی هميشه حاصل تعادل و توازن مبارزات گروهی
tts
" نقطه تعادل مزبور از طریق تغیبر گرایش خط مشی به سوی
منافع برخی از گروههای ذینفع» تعیین می شود. اين انتظار
وجود دارد که تغیبر میزان نفوذ هر گروه ذینفع» تغیبراتی را
درخط مشی عمومی به وجود آورد.
" به این ترتیب معمولا خط مشیهاء همسو با مواضع گروههایی
هستند که از نفوذ بیشتری برخوردارند و از مواضع و دیدگاههای
گروههایی که موقعیت خوبی ندارند» دور می شوند.
م سلجا سمل
صفحه 16:
۶ / فرآیند خط مشیگذاری عمومی
©« نگاره ۲-۳ : مدل خط مشیگذاری گرود
صفحه 17:
LS (Earl Latham) pi¥ J5! مشی عمومی را از دید گاه خط
مشی گذاری گروهی به صورت ذیل تعریف می کند.
"در جریان مبارزه گروههاء هنگامی که بر سر جایگاه نقطه تعادل. توافق شود
اخط مشی براساس آن تنظیم خواهد شد.
" بنابراین خط مشی نشان دهنده تعادلی است که گروهای متخاصم داثماً برای
دستیابی به آن سعی دارند.
قانونگذار. داور این مبارزه گروهی است و با داوری خود. تلاشهای موفقیت آمیز
گروههای پیروز را تائید می کند و شرایط تسلیم شوندگان و مصلحت جویان را
ثبت می نماید و آن را از طربق قوانین موضوعه. اعلام می دارد.
a a
صفحه 18:
عوامل موثر بر میزان نفوذ گروهها -
للج
مراتب نفوذ كروههاء به تاثي
tle جون توانائيهاى اعضاء
ات مالىء eee شار ماندهى و
ر « ميزان دسترسى به تصميم
گیرندگان و هماهنگی قبلی با آنهاء
بستگی دارد.
صفحه 19:
مدل عقلایی
6 ار آنن مدل دولتها باید خط مشيهايي را انتخاب
کتند که نسبت منافع اجتماعي آن براي جامعه, در
8 اه ۵ های امراي آن به بالاترین حد برسد در
واقع مسئولان باید از پذیرش خط مشيهايي که هزینه
اجراي آنها از منافع آنها بیشتر است, خودداري کنند
« در تعریف فوق » دو نکته مهم ملاحظه مي شود. اول
اینکه هر خط مشي , فقط در صورتي پذیرفته مي شود
که هزینه اجراي آن از منافع حاصل از اجراي آن بیشتر
نباشد» دوم اینکه , تصمیم گیرندگان jl ub ميان خط
مشيهاي پيشنهادي» گزینه اي را انتخاب کنند که در
2.80 هاء بنشترین منافع را در برداشته
باشد.
م لاوس
صفحه 20:
صفحه 21:
عوامل مورد بررسی درخط مشی گذاری عقلایی
خردگراتی را نباید با نگرشی محدود به بازدهی مالی و واحد پولی. ارزیابی کرد.
زیرا در این صورت ارزشهای مهم اجتماعی . در مقایسه با کارایی مالی و منافع
اقتصادی . کم اهمیت تر ارزیابی خواهند شد.
در برخورد عقلایی » علاوه بر بررسی متغیر های قابل اندازه گیری با واحد
= ۱ 8 1
پولی. باید ارزشهای اجتماعی» سیاسی و GOLAN نیز در ارتباط با موضوع
خط مشی . مورد ملاحظه قرار گيرند.
صفحه 22:
برای انتخاب یک خط مشی عفلابی» خط مشی گذاران باید:
1- بر همه اولویتلاي ارزشي جامعه و اهمیت آنها واقف باشند. 0
([ 2- با همه گزینه هاي موجود خط مشي آشنآشند.
3- همه پيامدهاي ممکن را براي هر گزینه خط م) پیش بيني کنند
4- نسبت منفعت به هزینه را براي همه گزینعآمحاسبه کنند.
5- کاراترین گزینه را به عنوان خط مشي مطلر) انتخاب کنند.
ee گوس
صفحه 23:
ستادهها (نتایج)
صفحه 24:
1 نگارة ۵ - ۲ مدل عقلایی «حدا کثر دستاورد اجتماهی».خط مشی گذارء
وت
J. ۵ دحتا
مت ی
صفحه 25:
مدل احساس :ادراک درفرایند عقلائی
تعریف مساله شام دو مرحله متمایز از هم می باشد
lest) شكل
۲-ادراک مشکل
بر له احساس خط مشی گذاران عارضه ها ورویه های بیرونی مشکل
رادر می یابند ودرمرحله ادراک به ريشه یابی مشکل اقدام می کنند .
9 سای مشکل -ادراک مشکل "برای تحلیل خط مشی
گذاریها مفید بوده وخط مشی گذاران وتحلیلگران خط مشی را پاری می
دهد تابه نتایج موثرتری در تصمیم گیریها متحلیلهایشان دست بابند.
مه گوس
صفحه 26:
1- معمولاً هیچ منفعت اجتماعي وجود ندارد که
در مورد آن توافق كلي وجود داشته باشد بجز
منافع افراد و گروههاي معدود که بسياري از
آن منافع نیز با هم در تعارض هستند.
2- منافع و هزینه هاي بي شماري را که با هم
سازگار نیستند نمي توان مورد بررسي
قرارداده.
هه سلجا سمل
صفحه 27:
3- خط مشي گذاران براي اتخاذ تصمیمات بر مبناي اهداف
۲ ره اي ندارند در عوض آن ها سعي مي کنند که
پاداشهاي خود يعني قدرت. موقعیت., انتخاب(انتصاب) مجدد,
امکانات مالي و غیره را افزايش دهند و در نظر گيرند.
4- خط مشي كذاران جز اينكه به رفع نيازها براي بيشرفت
آمور بپردازند , انگیزه براي افزایش نفع خالص اجتماعي
17 1 تحقيق خود براي یافتن« بهترین راه ادامه نمي
دهند و زماني لل 100 « عملي باشد» جستجو
براي یافتن دیگر گزینه ها را متوقف مي کنند,
er لاوس
صفحه 28:
۵- سرمایه گذاری عظیم در مورد برنامه ها و خط مشیهایی کنونی. خط مشی
گذاران را بازبینی گزینه هایی که در جریان تصمیم گیریهایی قبلی . مورد
قبول واقع نشده اند. باز میدارد.
۶-در جریان خط مشی گذاری موانع بیشماری نظیر هزینه جمع آوری ۰
دسترسی به اطلاعات و زمان لازم برای جمع آوری اطلاعات وجود دارد
۷- توانایی پیش بینی در علوم رفتاری و اجتماعی و همچنین علوم زیستی و
فیزیکی به حدی نیست که خط مشی گذاران قادر باشند تا همه منافع و هزینه
های احتمالی حاصل از اجرای هر گزینه ( خط مشی) را کاملاً درک کنند.
صفحه 29:
۸- زمانی که ارزشهای مختلف سیاسی ادی و فرهنگی دخالت دارند . خط مشی
گذاران حتی به کمک پیشرفته ترین فنون تحلیلی و روشهای پردازش رایانه ای
قدرت کافی برای محاسبه دقیق هزینه ها ومنافع را نخواهند داشت.
-٩ برای کاهش احتمال پیامدهای ایذائی و غیر قابل پیش بینی . به دليل عدم قطعيت
در مورد نتایج گزینه های مختلف خط مشی, خط مشی گذاران مجبورند تا آنجا که
ممکن است به خط مشیهای قبلی متکی باشند.
۰- ماهیت تقسیم کار و تخصصی شدن خط مشی گذاری عمومی در دیوان سالاریهای
بزرگ. هماهنگی در فرایند تصمیم گیری را مشکل می نماید. زیرا در موقع تصمیم
گیری نمی توان نظر همه متخصصان را در زمینه های مختلف در اختیار داشت.
صفحه 30:
ری به عنوان انتخابی عقلا
شرايط رقابتى
"انظريه « بازى» به بررسى تصميمات عقلايى در محيطى رقابتى بين دو يا چند
نفر (گروه) می پردازند. شرایط رقابتی به گونه ای است که بازده هر گزینه برای
يك طرف . مرتبط به نتایج گزینه طرف دیگر است.
"در این نظریه از خط مشی گذاری . بهترین پیامد را به عملکرد تصمیم گیرنده
وه می ساود.
"در تثورى «بازى» نظر بر این است که تصمیم گیران در مورد گزینه هایی به
ا ۱ ارناط خیلی نزدیک دارند. خط مشی گذاران باید
به نحوی رفتار خود را تعدیل کنند که نه تنها بیانگر علایق و توانایی خودشان
200 ۱ ظارات , عملکرد اشخاص دیگر نیز با
گوس
صفحه 31:
ویزکیهای نظر یه بازی
آنظریه بازی یک الگوی ذهنی و استقراتی خط مشی گذاری است. این تلوری
توضیح نمی دهد که افراد و اقا چگونه تصمیم بگیرند. ولی نشان می دهد که اگر
آفراد کاملا عقلایی تصمیم بگیرند. در وضعیتهای رقابت آمیز به چه صورت
خواهند گرفت بدین ترتیب نظریه بازی شکلی از شیوه عقلایی است. اما در
وضعیتهای رقابتی به کار می رود. زمانی که پیامد تصمیم گیری به عملکردهای
دو شرکت کننده یا بیشتر بستگی پیدا می کند.
آنظریه «بازی» روش جالبی را از تفکر دقیق در مورد خط مشیهایی
ناسازگار و متعارض ارائه می دهد.
ad گوس
صفحه 32:
اصطلاح "كم - زياد“ در مدل نظريه بازى
”صرف نظر اينكه حريف جه كارى را انجام ميدهد خط
مشى كذار بايستى به دنبال بازده بهينه باشد.دستيابى به
اين هدف ميتواند از طریق کاهش حداکثر زیانیا افزایش
حداقل سود باشد. "کم- زیاد"
" اکثر نظربه پردازان «کم-زباد» را به عنوان بهترین
استراتژی عقلیی می شناسد .
9 گوس
صفحه 33:
صفحه 34:
۰ 0 باز ده
(system model)
"خط مشی عمومی می تواند به عنوان عکس العمل سیستم به نیروهایی دو نظر
گرفته شود که از محیط بیرون بر آن تاثیر می گذارند . نیروهایی که در محیط,
سازمان یافته و بر سیستم خط مشی گذاری اثر می گذارند به عنوان
دروندادهای سیستم در نظر گرفته می شوند.
محیط به شرایط یا وضعیتی اطلاق می شود که در داخل تشکیلات و محدوده
سیستم نباشد. ولی با آن مرتبط باشد. سیستم سیاسی مجموعه ای از ساختار
ها و فرایندهای مرتبط است که منابع جامعه را با اقتدار به بخشهای مختلف
اس می دمد.
بارداده سیستم, منابع تخصیص یافته و به صورت تصمیمات و اقداماتی است
که به صورت خط مشی پدیدار می شوند.
or گوس
صفحه 35:
زد بازدادهها
بازخور
نگارة ۲-۸: مدل سیستمی خط یی گذباری
صفحه 36:
آمبادرت به فعالیتهای ذیل»
كند:
"- ارائه بازداده هاى رضايتبخش و معقول»
7 اتكا به نيروهاى درونى خودء
۳- استفاده از قدرت و اقتدار
90 گوس
صفحه 37:
سوالهای مربوط به ارزش واعتبار سیستم
emcee eT رها را محسوس ساخته و در مقایل نظام سیاسی قرار
می دهند کدام اند؟
ب- خصوصیات مهم سیستم که آنرا قادر می سازد نیازها را به خط مشی عمومی
١ 0 للك بت خود را حفظ نمایده کدام است؟
ج- داده های محیطی چگونه بر خصوصیت سیستم اثر می گذارند؟
د- ویژگیهای سیستم چگونه بر محتوای خط مشی عمومی تاثیر می گذارند؟
ا شن 57( محتراى خط مشى عمومى تاثير دارند؟
[- تاثير خط مشى عمومى بر محيط و خصوصيت سيستم از طريق بازخورد.به چه
نحوی صورت می گیرد؟
oe گوس
صفحه 38:
بسنده گردن به حد بهینه به جای حداگثر و
(satisfying model) GL
درارائه ee ee تارمن ز جمیز مارج تصمیم گیری را از
جنبه رفتاری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند . آنها بر جنبه های روانی.
ea رت در تارمان ناکید ویزه ای داشته اند. براساس الگوی
سایمون, کیفیت رضایتبخش . مهمترین کیفیتی است که تصمیم گیرندگان به
طور واقعى به أن دست مى يابند.
"بر اساس این مدل تصمیم گیرندگان به جای جستجوی راه حلهای حداکثر و
حداقل بدیلهایی را انتخاب خواهند کرد که اهداف تصمیم گیرندگان را در
حد رضایت بخش محقق سازد.
980 گوس
صفحه 39:
فرضیه های اصلی مدل رضایت بخش جستجویی است برای
گزینه ها بر اساس
1°- - جستجوي بدیلها بر مبناي عملكردهاي گذشته
بوده و ارزيابي آنها بر مبناي درجه رضايتبخشي
خواسته ها صورت مي گیرد,
5 زماني که معلوم شد هیچ بديلي ارضاء کننده
نیست,» جستجوي مدیر ادامه پیدا کرده و بديلهاي
جدید مطابق سطوح مختلف رضايتبخشي و
خواسته هاي جدید ارزيابي مي شوند.
صفحه 40:
محاسن مدل تصمیم گیری رضایت بخش
"از محاسن این مدل تصمیم گیری این است که براساس نظر به
روانی- اجتماعی» سازمان نسبت به مسائل و مشکلات» واقع بینانه
برخورد می کند.
۰
eo گوس
صفحه 41:
aus امه
فرایند مدل تصمیم گیری رضایت بخش
"خط مشی گذاران» بدیلهای مشخص را براساس
تجارب اخير خط مشی گذاری تشخیص داده و نتایج
٩ ار زا ار الحاظ کیقیت ارضاء ارزیابی می
کنند. اگر آنها نتیجه مورد نظر را رضایت بخش _
پيابند انرا بدون در نظر گرفتن جایگزین های دیگر
که ممکن از بازپرداختهای بهتری را نیز نتیجه دهد
به اجرا می گذارند. جستجو برای یافتن جایگزین
های دیگر ادامه می یابد تا اینکه یک راه حل رضایت
بخش انتخاب شود یا خط مشی گذار از جستجوی
بیشتر مایوس شده و سطح توقعات را به آنچه که
culo, بخش باشد پایین آورد.
ea سلجا سمل
صفحه 42:
۳ 2 شا بره
نارسایی های مدل تصمیم گیری رضایت بخش
"در خط مشی گذاری روش رضایت بخش, تلاش نهایی,
دستیابی به کیفیت رضایت بخش است نه کیفیت بهینه
"نارسایی عمده این روش تصمیم گیری زمانی روشن
می شود که سئوال کنیم براساس چه ضوابطی سطح
رضایت بخش معین می شود و چه کسی آنرا مشخص
Cu.
wo
© شايد جنين تصور كنيم که سایمون و مارج از اين مسائل آگاه
8 ای oll نز این فرض مبتنی است که توانائیهای
عفلی انسان tases تحت تاثیر ارزشهای اجتماعی» اوضاع
و عملیات گذشته, دانش» تجربه, عادات و غیره است که به
تصمیم گیرنده مربوط می شود. رفتار انسان در جهت
8 لیا این عقلانبت و محدودیت خود را دارد
ee لاوس
صفحه 43:
:5 مره
فارسايى هاى مدل قصميم كيرى رضايت بخش
"با توجه به فرضیه های الگوی رضايت بخش مدير به جستجوى
یک گزینه با بدیل می پردازد به طوری که در وضعیت حاضر
رضايت او را حاصل كند. اما اكر بعد از مدتى معين, , جستجو
براى يافتن بديل موفقيت آميز نبود. مدير سطح انتظارات
nee 0 2 او ار شوى ديكر كهكاه مى توان يك بديل
ای رات اینکه مدیر ممکن است با جستجو برای
گزینه های دیگر سطح انتظارات خود را بالا ببرد.
۳ بنابراین یکی از نقاط ضعف جایگزین کردن شقوق رضایت بخش به جای
بدیلهای بهینه این است که مدیر در این روش برای جستجوی شقوق دیگر
و تلاش در ابداع» روی آوردن به نوآوری و خلاقیت نیاز شدیدی احساس
نمی کند.
9 گوس
صفحه 44:
ES. خط مشى به عنوان اعمال تغبيرات
در فعالیتهای گذشته
بر اساس مدل جزئی -تدریجی خط مشی عمومی به عنوان
تداوم فعالیتهای گذشته دولت با اعمال تغیبراتی جزئی میباشد.
صفحه 45:
علل ارثه مدل جزئی -تدریجی
"چارلز-لیندبلوم (مماط0ه1.ظ عملعهط)) اولین بار
این مدل را در ارتباط با نقد مدل عقلایی تصمیم
كيرى» معرفی کرد. براساس نظریات وی» مسئولان
تصمیم گیرنده هر ساله تمامی جزئیات خط مشی sly
موجود و پیشنهاد شده را بررسی نمی نمایند, اهداف
اجتماعی به وسیله آنها شناسایی نمی شود هزینه و
منافع خط مشی گزینه در رسیدن به این اهداف مورد
بررسی قرار نمی گیرد, اولویتها برای هر گزینه خط
IE Ieee کنر منفعت خالص آن به ترتیب
تنظیم ثمی شود و در نهایت انتخاب و تصمیم نهایی
Gis اقلاعات مرتبط انجام نمی گیرد.
9 سلجا سمل
صفحه 46:
علل ارثه مدل جزئى -تدريجى (ادامه)
"از سوی دیگرء محدودیتهای زمان» اطلاعات
مورد oglu و هزینه» خط مشی گذاران را از
شناسایی تمامی گزینه های خط مشی و
پیامدهای آن باز می دارد.
" محدودیت های سیاسی نیز مانع فراهم شدن
زمینه لازم sly هدف گذاری اجتماعی روشن
و محاسبات دقیق هزینه و منفعت است
9 لاوس
صفحه 47:
مزیت اصلی روش جزئی تدریجی
". مدل" جزئی-تدریجی" ماهیت غیرعملی و
اجرائی مدل جامع عقلایی خط مشی گذاری
را آشکار می کند و روش محافظه کارانه
تری از تصمیم گیری را ارائه می دهد.
er لاوس
صفحه 48:
اد ۲ ِ»
علل گرایش خط مشی گذاران به مدل جزئی
ندریجی
1-خط مشی گذاران به دلیل عدم قطعیت پیامد خط مشیهای
کاملاً جدید يا متفاوت» مشروعیت خط مشیهای قبلی را می
پذیرند. آنها ترجیج می دهند که با برنامه و خط مشیهای حاضر
همراه و همگام باشند تا اينکه به استقبال برنامه های جدید با
پیامدهای نامشخص و غیرقطعی بروند. تحت شرایط جدید و
غیرقطعی» خط مشی گذاران ترجیح مي دهند با وجود عدم
آاثربخشی برنامه های گذشته و موجود آنها را تدارم بخشند.
- ممکن است سرمایه گذاریهای کلانی در خصوص برنامه های
موجود به عمل آمده باشد که هرگونه تغییرات عمده و اساسی را
در مورد آنها غیرممکن نماید. این سرمایه گذاریها ممکن است در
خصوص مسائل مالی؛ تجهیزات و ساختمان» مسائل روحی و
انگیزه کارکنان» فعالیتهای اداری و یا ساختاری سازمانی باشد.
9 لاوس
صفحه 49:
علل گرایش خط مشی گذاران به مدل جزئی
ندریجی
aan eee ری از لتاظ سپاسی مناسب به نظر می
رسد. زمانی که مسائل مورد بحث تنها افزایش و کاهش در
بودجه يا تغییر در برنامه های موجود است رسیدن به توافق
در خط مشی گذاری به آسانی صورت می گیرد. در وضعیتی
07 ا ها و تضمیمات اختلاف و تعارض را
شدت می بخشد. مدل جزئی-تدریجی در کاهش تعارض,
برقراری ثبات و حفظ pina سیاسی نقش سازنده ای دارد
4-ویژگیهای شخصیتی خط مشی گذاران هم به مدل جزئی-
تدریجی گرایش دارد. انسان به ندرت در پی آنست که منافع
خود را به حداکتر برساند. زیرا عملاً اين حداکثر سازی میسر
9 لاوس
صفحه 50:
(Mixed Scanniiie Model)
مدل بررسی تلفیقی به عنوان شیوه ای
اقتضایی برای تصمیم گیری اولین بار در سال
7 معرفی شد. این شیوه در قبال نارسائیها
و محدودیتهای مدل عقلایی و جزنی-تدریجی درخط
مشی گذاری اتخاذ شد.
گوس
صفحه 51:
a eqs ِ
علل ارائه مدل بررسی تلفیقی
8 شاد بر این است که الگوی خط مشی گذاری
عقلایی به واسطه زمان بر بودن» عدم دسترسى به
۳ و تاتوانی پیش بینی شرایط احتمالی
5 ده ال به نظر می رسد تا یک
مدل واقع بینانه و قابل اجراء از سوی دیگر مدل
جزئی-تدریجی نیز امکانات و فرصتهای عالی را نادیده
می گرفت و حقایق تجربی را که تصمیمات جزئی-
تدریجی غالبا در مفهوم تصمیمات اساسی اتخاذ می
نمود کم اهمیت تلقی می کرد و صرفا برمبنای
فعالیتهای گذشته و بدون توجه به دنیای متحول و
پیچیده مدیریت سازمانها خط مشی گذاری می نمود.
ea لاوس
صفحه 52:
ویژگیهای مدل بررسی تلفیقی
""مدل تلفیقی شیوه ای ترکیبی است که پدیده و
مفاهیم را در تصمیمات عالی و استراتژیک با
مسائل سطوح پائین و تدریجی که برای سطوح
بالاتر تدارک دیده می شود تلفیق می نماید.
eee ات کمتر به دنبال تمامی راه حلها و
گزینه هایی است که مدل عقلایی در جستجوی
آن است؛ ولی در عین حال راهبرد بهتر و زمینه
خلاقیت مناسبتری را نسبت به شيوه جزئی-
تدریجی برای تصمیم گیرنده فراهم می کند.
لاوس
صفحه 53:
(Model
"یکی از رویکردهای عمده خط مشی گذاری از
نظریه های اقتصادی نشات گرفته است. در این
5 9 نت آترا مدل انتخاب عمومی نام
نهاده انده این هدف دنبال می شود که کالاها و
خدمات عمومی کمیاب را در جامعه چگونه می
توان تقسیم و توزیع نمود,
صفحه 54:
مبانی نظری مدل انتخاب عمومی
" براساس نظریات اقتصاددانان سیاسی J.Buchanan: y9>02
و ۷۷۰151811017 سه سئوال اساسی در این مدل
کال رح است.
*اول را جامعه leas و کالاهائی را از طریق دولت تولید و
ارائه می کند؟
دوم-چرا باید سازمانهای دولتی برای ارائه خدمات به کار
فته شوند؟
سوم-در این فرآیند. چگونگی نمایندگان می توانند کارگزاران
بوروکراسی را کنترل نمایند و از گرایش به منافع فردی
جلوگیری نمایند؟
صفحه 55:
"طراحان این الگو معتقدند که برآوردن نیازهای
شهروندان 3 ارائه خدمات عمومی و کالاها تنها
نباید توسط سازمانهای عمومی و کارکنان بخش
خدمات دولتی (Civil Service) 920 گیرد. به
نظر آنها ارائه خدمات و تولید کالاهای عمومی در
قالب دو تصميم جداگانه انجام پذیر خواهد بود:
17-اينكه آيا سازمانهاى عمومى بايد آن خدمات را
ارائه داده يا كالاها را توليد نمايند.
2-اينكه جكونه اين خدمات و كالاها بايد ارائه و
تامين شود.
99 سلجا سمل
صفحه 56:
ت مدل انتخاب عمومی
کم آهمیت تلقی کردن نقش كار كنان عمومی: تئوری انتخاب عمومی برای کارکنان
ار تماق عمومی نقش مثبتی را منظور نمی کند. به نظر آنها
خواسته کارکنان عمومی در جهت رشد دستگاههای اجرایی و افزایش
۱" و توروگرانها از تخصص خود برای افزایش هزینه, حقوق
ماهانه و تر خود استفاده می کنند. به زعم آنان کارکنان» ماهر
و برجسته از بخش عمومی باید به بخش خصوصی انتقال يابند.
" مشکل مساوات و برابری: فرض مدل انتخاب عمومی بر این است که سیستم
بازار برای ارائه خدمات و تولید کالا از سازمان های عمومی کارایی
بیشتری دارد و چنانچه شهروندان از نحوه ارائه خدمات یک منطقه
culo, نداشته باشند می توانند به مناطقی که توجه و رضایت آنان را
جلب می کند نقل مکان نمایند. اما در این صورت قشرهای آسیب
پذیر دیگر از حمایت و پشتیبانی سازمانهای عمومی بهره مند نخواهند
۵ لاوس
صفحه 57:
ne = a
مشکلات مدل انتخاب عمومی
مسئله تعبین بخش سوم وقرارداد خدمات یا تولید کالاها: در دهه 1980 پدیده ۲
مهم خصوصی سازی به عنوان مکانیزم خط مشی عمومی (مدل
انتخاب عمومی) به مسئولان سازمانهای دولتی عرضه شده
است. به عقیده نظریه پردازان مدل انتخاب عمومی
خصوصی سازی:
-بازده منفی دیوانسالاران (بوروکراتها) را که به نفع شخصی خود عمل *
می کنند کاهش
می دهد.
-فعالیتهای تجاری و گرایش به بازرگانی را در محدوده سازمانهای عمومی *
رونق می بخشد.
-رقابت را برای عقد قراردادها در میان طرفهای ارائه دهنده خدمات یا *
تولید کنندگان گسترده تر می سازد.
-بخش خصوصی را به عنوان مجری و عهده دار اجرای برنامه های عمومی *
به متظور اقزانش کارایی این سازمانها در فرآیند عملیات شرکت می دهد
صفحه 58:
تصمیم گیری در شرایط مبهم و بی نظم
(Garbage Can Model)
"اين (Cohen) ya9S alawy a Iaisl Jao « مارچ
(۷]276۳0) و اولسن (015607) طراحی كرديد. انان
با استفاده از این مدل می خواستند تصمیم
گیری در شرایط بسیار مبهم و بی نظم را
ات کنند. این مدل در واقع عکس العملی بود
در مقابل مدلهای عقلایی و سیاسی, که به
عقیده کوهن (00۳۵0) و پارانش فاقد قابلیت
کافی برای تصمیم گیری در دنیای پیچیده بی
ثبات و پر از ابهام امروز است.
مدل
9۵ لاوس
صفحه 59:
ابهامات ساز مانها در مدل آشفته
سازمانها در مدل ».06 بی نظمی های سازمان
no gure (Organized Unarchies) شوند که
فاقد وضوح و شفافیت هستند. این ابهام به aw
صورت جلوه می کند. ۱
۱- مشکل اولويتهاست. اولویت های تصمیم گیرندگان غالبا روشن و
مشخص نستند و در هاله ای از ابهام قرار دارند و حتی اولویتها کاهی
پس از اتخاز تصمیم مشخص می کردند.اولویتها در آغاز تصمیم گیری
نامشخص نامنسجم و متغیر است.
۲ ۲-ابهام در روابط علت و معلولی است. اعضاء سازمان و تصمیم
ندگان آگاهی و شناخت خود را در این زمینه به وسیله آزمون و خطا
دست می آورند و هیچگاه نمی توانند با اطمینان اظهار کنند که علت
اصلى كدام است. 55
صفحه 60:
ایهامات سازمانها در مدل آشفته
۳-ابهام ناشی از اعضاء دخیل در فر آیند تصمیم گیری است. آنان با
توجه به علائق» نيروهاء و زمانى كه در اختيار دار ند به جر كه تصميم
كيرى مى بيوندند يااز آن جدا مى شوند. بنابراين بيش بينى اين امر
كه جه كسانى واقعاً در تصميم كيرى مشاركت خواهند كرد بسيار
دشوار است.
صفحه 61:
مدل 2۰6 از تلاقی تصادفی و اتفاقی چهار جریان حاصل می شود.
1-فرصتهای انتخاب و موقعیت هایی که گرفتن تصمیمی را
ایجاب می کنند.
2-پاسخهائی که به حل مسائل و مشکلات می پردازد.
3-اعضاء و افراد تصمیم گیرنده که با برنامه های زمانی
متراکم توجه محدودی به مسئله داوند.
4-مسائل و مشکلات افراد درون و بیرون سازمان که به
نحوی با تصمیم مرتبط اند.
بنابراین تصمیم گیری در تلاقی اتفاقی و آشفته انتخابهائی که در
جستجوی مشکلات اند, مشکلاتی که در پي انتخابها هستند, راه
حلهائی که در جستجوی مسائل اند تا به آنها پاسخ دهند و
تصمیم گیرندگانی که به دنبال یافتن موردی برای تصمیم گیری
مى باشند» رخ می دهد.
oa لاوس
صفحه 62:
مقايسه مدل آشفته با مدل عقلایی وسیا ۱
سی
٩در مقام مقایسه با مدلهای عقلایی و سیاسی مدل 6.6
توجه خود را به شانس و تصادف معطوف می دارد. در
تصمیم گیری» زمان و بخت و اقبال شدیداً موثر بوده و به
کلاوه تصمیمات, خود نیز حالنی آشفته و بی نظم دارند.
آنها فاقد آغاز و انجام دقیق و مشخص تصمیمات a شیوه
عقلایی و سیاسی هستند. تصمیم گیرندگان در این مدل
حالتی گیج و حبران دارند. اولویتهایشان دستخوش تغییر و
دگرگونی است. اهداف تعریف شده ای وجود ندارند و
تصمیم گیرندگان به درستی نمی دانند به دنبال چه هستند و
Leelee ee تغیر می کند. تصمیمات» حاصل تجزیه و
تحلیل های عقلایی نبوده و نتیجه اتفاقات و حوادث پیش
نشده اند
ee لاوس
صفحه 63:
(Citiprocess & Proxiprocess)
"تعریف فرآیند تصمیم گیری اجتماعی به اجتماع دو نفر
یا بیشتر از شهروندان» جامعه گویند. به طور کلی
اک بد يك شورای کوچک, یک تیم . یک
سازمان تجاری؛ یک حوزه انتخاباتی» یک استان؛ یک
8 از وان همکاری بین المللی, یک بازار با
افرادی که در یک فعالیت مشترک یا رقابت آمیز شرکت
دارند اطلاق شود. فرآیند یک تصمیم گیری جمعی, یک
5 تست که براساس مجموعه
انتخابهای فردی شهروندان يا مجموعه ترتیب
اولویتهای فردی يا ترکیبی از هر دو تعیین می شود.
و اسلت برات یک فرایند تصمیم گیری اجتماعی,
007 1 و کلی (جمعی) افراد است.
سلجا سمل
صفحه 64:
طبقه بندی فر آیند تصمیم گیر یهای اجتماعی :
" فرآیند انتخاب مستقیم شهروندان ul 54> aS (citiprocesses)
شهروندان مستقیما انتخاب خود را به صورت
همگانی و جمعی حشحص می کنند.
"فر آيند تصميم كيرى غير مستقيم (proxiprocesses) pw : : در این
فرآيند یک نماینده یا گروهی از نمایندگان با در نظر
گرفتن اولویتها و عقاد مشخص شهروندان مجاز به
تصمیم گیری از طرف آنان هستند. در واقع اکثر
فرآیندهای تصمیم گیری اجتماعی ترکیبی از فرآیند
انتخاب مستقیم شهروندان و فرآیند تصمیم گیری
غیرمستقیم به وسیله نمایندگان است که به آن
655 11313101 مى كويند.
or سلجا سمل
صفحه 65:
نتخاب (مستقیم) شهروندان
:(citiprocesses)
"اين فرآيند شامل رای دادن است که در آن
شهروندان با علامت زدن اسم نامزدهای مورد
علاقه خودروی ورقه رای و انداختن انها به
صندوقهای رای گیری انتخابهای مهم خود را
صفحه 66:
= ae
۲-ف رآبند تصمیم گیری غیر مستقیم (توسط نمایندگان»
(proxiprocesses :
ee ساسی فرآیند تصمیم گیری
شهروندان به وسیله وکلای قوه مفننه اعمال
می شود. . طبق قانون اساسی؛ هر نماینده
منتخب قانوناً اختیار دارد که با مشخص کردن
اولویتهای عمومی در یک مجمع قانونگذاری
به انتخاب فردی بپردازد. او ممکن است تلاش
نماید که با به دست آوردن نمونه هایی از
ترتیب اولویت فردی, آنها را جمع بندی کرده
و براساس آن ترتیب اولویت جمعی را
صفحه 67:
۲ ام نمایندگی
"در خط مشی گذا ل ع م با تلام نماينوكع به
عنوان نوعى ازفرايند گیری عمومی خط مشی
گذار در ارتباط 100 هه اقدامانه زیر می پردازد:
كال انتخاب موضوعات مناسب برای نظرخواهی
ب-گزینش افرادی برای تشریح و تبیین سئوالات مطرح
شده
ا إلا دیکر دیباره باه حلهای موید نظر
براى حل مسائل و مشکلات.
د-تعیین ضوابط برای جمع بندی اولویتها
كم رن شوابط انتحاب, مشکلات و جمع آوری
اطلاعات لازم درباره آنها
or لاوس
صفحه 68:
۳-فرآیند انتخاب ترکیبی an کب از کاربرد هر دو روش
مستقیم و غير مستقيم):
"به طور كلى دولت براى تصميم كيرى
اجتماعى از يى فرايند مركب شامل انتخاب
مستقيم توسط شهروندان و انتخاب
غیرمستقیم به وسیله نمایندگان استفاده می
کند. این نوع انتخاب شامل فرآیند انتخابات
مستقیم نمایندگان مجلس» همه پرسی ها و
مراجعه به اراء عمومی و شرکت در برخی
6ه لاوس
صفحه 69:
مدلهای خط مشی گذاری عمومی از دیدگاهی دیگر
"در طبقه بندی دیگری که جونگ (0«0ز) انجام
داده, از چهار مدل تحت عناوین مدل عقلایی» مدل
بحران» مدل تدریجی-جزئی و مدل اجتماعی یاد شده
است. این مدلها در ارتباط با دو بعد اصلی
(1) ارزشهای افراد مرتبط به موضوع خط
مشی و (2) تمایل در جهت حل مسئله و
تغییرطبقه بندی شده اند.
صفحه 70:
مقايسم الكوهاي جهار كانه
ک وتوّجه به آرزشها
سر
دیگران
9
lar Jae ۳ مدل اجتماعی فعال
ایجاد
i مدل بحران مدل تدریجی- جزئی انفعالی
0
صفحه 71:
أبتاذ مقايسة الکوهای چهار گنه 7"
" "در بعد درک ارزشها» خط مشی گذار به افراد
دیگر و نحوه گنجانیدن ارزشهای آنها در
دهد. در بعد دوم», خط مشی گذار مجموعه ای
از عملیات فعال با انفعالی را در قبال حل
eee أنها دز نظر می گیرد. از چهار
شیوه مختلف خط مشی گذاری که در بالا به
آنها اشاره شد, دو مدل عقلایی و تدریجی-
جزئی به عنوان شاخصهای علم و هنر مورد
استفاده قرار می گیرند .
صفحه 72:
ا ةثة لتر
مدل بحران
"از اواسط دهه 1970: سازمانهاى دولتى و خصوصى
نسبت به راهبردهای حل مسائل و تغییر» موضعى
انفعالی داشته و در مقایسه با عاملهای دیگر نظرشان
کمتر به ارزشهای اتسانی معطوف بوده است. اکنون
بسپاری از سازمانهای دولتی به خاطرکمبود منابع و
افزايش فشارء در جهت ارائه خدمات با بحران روبه رو
" در دستگاههای دولتی, مشکلات بحران» بیشتر از رشد
نیازهای اجتماعی, کسر بودجه, فطع مالياتهاء جهت
گیری نادرست خط مشی, کاهش بهره وری» خشم
ارباب رجوع و اقتصاد در حال رکود ناشی می شود.
8 لاوس
صفحه 73:
وی گیهای خط مشی گذاری بر اساس مدل بحران
"در مدل خط مشی گذاری بحران؛ به
مشارکت کارمندان؛ ارباب رجوع و
آموزشهای سازمانی توجه زیادی معطوف
نمی شود. مدیران این ogu خط مشى
گذاری با اعمال قدرت و اختیارات رسمی و
سازمانی خود بر اهمیت ضوابط, تنظیمات و
رویه های جاری سازمان تاکید می کنند. به
دلیل عدم توجه به مشارکت طرفهای ذینفع,
افراد معدودی صلاحیت تصمیم گیری دارند.
و سلجا سمل
صفحه 74:
ویژگیهای خط مشی گذاری بر اساس مدل بحران
۰ چون موقعیت تصمیم گیری برای خط مشی
كذاران كاملاً شناخته نيست و از سوى ديكر
مشكلات به طور اساسی و در بلند مدت
مورد تجزیه و تحلیل قرار نمی گیرند» مدیران
شیوه بحران تلاش می کنند که فقط به
موقعیتهای بحرانی به صورتی عاجل و فوری
عکس العمل نشان دهند. کاربرد و ادامه خط
مشی گذاری بحران به زوال شدید کیفیت و
سطح فعالیتهای سازمان منجر می شود.
oe لاوس
صفحه 75:
وی گیهای خط مشی گذاری بر اساس مدل بحران
"ضمن رویارویی با کاهش: کارلئی» بهره وری
و همکاری در yu نیروی انسانی, افراد
سازمان ممکن است نارضایتی شغلی» _
تنیدگی و اضطراب را نیز تجربه کنند. از آنجا
كه خط مشى گذاران در موقعیتهای بحرانی
به صورتی مقطعی و کوتاه مدت عکس العمل
طور موقتی برطرف شده است در اینده
نزدیک به شکل دیگر و به صورت حادتری
ظاهر شود.
9 لاوس
صفحه 76:
مدل اجتماعی
"این الگوی خط مشی گذاری با تلفیق عقلایی و
جزئی-تدریجی» چارچوب کلی تصمیم گیری را با
توجه به جنبه های علم و هنر و متغیرهای
اجتماعی اراثئه می دهد.
۵ گوس
صفحه 77:
, مدل اجتماعى less
8 ار گرفتن مدیریت دولتی به عنوان یک
فرایند پویاء مدیران نیازمند شیوه خط مشی
گذاری اجتماعی هستند تا بتوانند برنامه ها و
طرحهای عمومی را پویا و کاملتر از الگوهای
عقلایی, جزئی-تدریجی و بحران (چه به صورت
منفرد یا ترکیبی) مورد بررسی قرار دهند. به
عبارت دیگر, الگوی اجتماعی خط مشی گذاری از
روشهای دیگر فراتر رفته و با شمول ملاحظات
0 2 انلف مدير را قادر مى سازد كه با
درك بهتر از واقعيات دنياى مديريت دولتى به حل
2 کات و مسائل عمومى بيردازد.
on سلجا عمل
صفحه 78:
ويزكيهاى مدل اجتما 2
عى
"با توجه خط مشى كذار مدل اجتماعى تا حد زيادى به حل
مسائل وتغيير اهميت ميدهد.ضمن بهره كيرى از اصول
ومفاهيم مدلهاى عقلايي وجزئى تدريجى به ارزشهاى
والاتر وجامعيدر تصميم كيرى نيز نظر داردبه اين ترتيب
تلاش یک خط مشی گذار شیوه اجتماعی بر این است که با
تلفیق فراینده هاءشاخصهاءاعتقادات ورفتارها به همراه
نظام ارزشی دیگر شیوه ها ,نظریه وعمل مدیریت را در
آ ار عشکلات کسترش داده وغنی سازد .مدلهای
عقلایی جزئی تدریجی به تنهایی قادر به ارائه راهحلهای
خلاق وگزینه های مناسب خط مشی نیستند .وهیج کدام از
22 ا :52ب مورد نياز از منابع
فردی »گروههی ,تخصصهای فنی وارزشهای دیگر را در
اختیار تصمیم گیرنده قرار نمیدهد.
8 لاوس
صفحه 79:
ويزكيهاى مدل اجتماعى ۳
ازانجائيكه شيوه هاى عقلايى .جزئى- تدريجى و بحران
براى درك ارزشها و تمايل به حل مسائل و تغيير اهميت
كلى قائلند .راهكارههايى هم كه اين روشها به خط مشى
گذار پیشنهاد میکنند ناتوان از ایجاد انگیزه برای عمل
مشترک و موثر کارمندان در قبال اجرای اهداف ومقاصد
از آنجائیکه ارزشهای اعضای سازمان و ارباب رجوع در
شیوه های خط مشی گذاری عقلایی و بحرانی
نمی شود و توجه به اینکه این روشها از تعامل و برقراری
ب لحاظ امکانات عقلی - فنی برای رفع
مشکلات آینده عاجزند فرایندهای این روشها برای درک
وجوابگویی به واقعیات پیچیده اجتماعی مناسب نیستند.
9 لاوس
صفحه 80:
ویژکیهای مدل اجتماعی
" بهسازی وتوسعه فرایند حل مسئله و تغییر ,اساس خط مشی
0 1 این امر از طریق فعلو انفعلات
اجتماعی ,ارتباط شبکه ای میان ودیران ,خبرگان ,گروهها ی
اجتماعی , ارباب رجوع وشهروندانی که دست به گریبان
" "در مدل اجتماعی موضوع اصلی رسیدن به مصالحه وتوافق
سیاسی نیست بلکه تاکید بر درک نظریات
مختلف,تجربیات,دانش اجتماعی و فنی,ایجاد وتقویت
مسئولیت مشترک است .در اين الگو همچنین به دانش
خبرگان ,علم تجربی ,احساسات و ارزشهای طرفهای ذینفع و
مشارکت شهروندان توجه خاصی مبذول میشود.
eo لاوس
صفحه 81:
ويزكيهاى مدل اجتما 2
عى
8 بط عشي كذارى اجتماعى مى توان در توسعه
فرآيندها و اهداف بلند مدت كه به طور مداوم و يويا در
حال تكوين مى باشند به بهترين نحو بهره كرفت.
pee 006 | آننکه فرایند شیوه خط مشی گذاری
اجتماعی به آگاهی, برنامه ریزی مشارکتی و هدفمند
جهت تدوین ساختارها, چارچوب نظریات» فرآیند خط
مشی های دیگر و اهداف بلند مدت ارتباط دارد. بدین
ترتیب این مدل خط مشی گذاری در فرآیندهای ابداع,
خلاقیت ونوآوری» تکامل و ارزیابی» مستقیماً در اختیار
2092 رار 2ت كيرد تا بتواند هر جه بهتر فعالیتهای
سازمان را در جهت كارائى و اثربخشى بيشتر تنظيم و
سازماندهی کند.
oa لاوس
صفحه 82:
مقایسه الگوهای خط مشی گذاری بر محورهای چهار گافه "
۲ و 0 ۱۱۱۵۵۵۵۲۱ فا
۲ ۱8۵۲۵۴۱ بن | ۱۲ | رذ
cl AME] #۶ ۱۱۳۲ 8 | ۷۱
نت | از وا تلا | ۱۵۵
| شنب | fi fg 1
صفحه 83:
نحوه ارزیابی مدلهای مورد استفاده در تجزیه و تحلیل خط مشی
های عمومی
1-کاربرد یک مدل مطمئناً به قدرت آن بستگی دارد که تا
جه اندازه ای می تواند زندگی واقعی اجتماعی aw ly
صورتی منظم و ساده در آورد تا ما قادر باشیم روشن
تر در مورد آن فکر کنیم.با وجود این ساده جویی بیش
از حد می تواند ما را به جهت گیری نادرست در مورد
دنیای واقعی بکشاند. اگر یکه اصل نامحدود باشد L
برعکس فقط پدیده های ظاهری را شناسایی کند ممکن
تیست ما را قادر سازد تا از آن برای توضیح خط مشی
تیاده سانيم. از سوی دیگر؛ اگر مغهوم
بسیار گسترده و مبسوط باشد و تنها ووابط خیلی
پیچیده را پیشنهاد نماید ممکن است آن قدر بغرنج شود
لوانت کی 2 درک ما از بیچیدگی مسئله نتماید.
سلجا سمل
صفحه 84:
نحوه ارزیابی مدلهای مورد استفاده در تجزیه و تحلیل خط مشی
های عمومی
2-یک مدل همچنین باید جنبه های واقعی و مهم
22002 را تتسناسد. این مدل باید نظر ما را
از شرایط نامناسب به دلایل واقعی و پیامدهای
ee معطوف كند. البته أنجه
كه واقعى, مربوط يا مهم است تا حدودى
بستگی به ارزشهای شخصی فرد داردء اما ما
اتفاق نظر داریم که کاربرد یک مدل به قدرت آن
در شناسایی اینکه واقعا چه چیزی درباره
مشکلات عمومی اهمیت دارد مربوط می شود.
or لاوس
صفحه 85:
نحوه ارزیابی مدلهای مورد استفاده در تجزیه و تحلیل خط مشی
های عمومی
3-به طور کلی یک مدل باید با واقعیت همساز بوده و
ثینه تجربیات واقعی باشد. فرض ما بر این است
که اگر مدل منعکس کننده دنیای واقعی نباشد
تحلیل ها را دچار مشک خواهد ساخت. مدل بايد
مشخص کننده مسائل غیرواقعی نیز باشد و به ما
قدرت تمیز واقعی از غیرواقعی را بدهد.
4-یک مدل باید همچنین در بردارنده مفاهیم روشن و
معینی باشد. اگر بين افراد اختلاف نظر فراوانی در
مورد یک مفهوم وحود داشته باشد ناگزیر از کاربرد
آن در ارتباطات کاسته
می شود.
69 لاوس
صفحه 86:
نحوه ارزیابی مدلهای مورد استفاده در تجزیه و تحلیل خط مشی
های عمومی
5-یک مدل باید همچنین راهنمای تحقیق و تفحص در
زمينه خط مشی عمومی باشد. قابل اجرا بودن یک
اصل, بدین معنی است که مستقیماً به پدیده هایی
اشاره کند که در دنیای واقعی مشاهده شده و قابل
اندازه گیری و رسیدگی باشند. یک اصل یا مجموعه
sl از مفاهیم مرتبط (که ما از آن به عنوان مدل
ياد مى كنيم) بايد در دنياى واقعى روابطى را
ييشنهاد نمايد كه قابل ازمايش و رسيدكى باشند.
جنانجه روشى براى ا عدم تائيد نظريات ارائه
شده مدل وجود نداشته باشدء ناكزيد مدل مذكور در
توسعه علم نقشى نخواهد داشت.
سلجا سمل
صفحه 87:
نحوه ارزیابی مدلهای مورد استفاده در تجزیه و تحلیل خط مشی
های عمومی
6-يى مدل بالاخره بايد حاوى فرضیه هایی را
درباره علل و ييامدهاى خط مشى عمومى باشد.
فرضيه هايى كه با رويدادهاى دنياى واقعى قابل
بررسى و امتحان باشند. مدلى كه تنهار
خط مشى عمومى توصيف كند يا صرفا به توضيح
بعضى احتمالات بيردازد فايده جندانى نخواهد
داشت.
صفحه 88: