صفحه 1:
نام جروت ره و مان
صفحه 2:
فصل. هفت. دخاشق. حیفد
ol
صفحه 3:
حقشعه
* اخلاقیات به عنوان مجموعه اي از اصول, اغلب به عنوان منشوري که براي
راهنمايي و هدایت استفاده مي شود. تعریف شده است. این مجموعه
اصول . چهارچوبي براي اقدام ارائه مي کند.
* اخلاق هرفه اي . مانند شمشیر دولبه اي است که يك لبه آن تهدید است.
لبه ديكر اين شمشیر فرصت است.
صفحه 4:
* ضعف در سیستم اخلاقیات. منجر به کاهش ارتباطات و افزایش خسارات در
سازمان مي گردد و مدیریت. بیشتر بر روي کنترل گذشته نگر تکیه خواهد
کرد؛ زیرا افراد به مديريت . اطلاعات را نمي رسانند و در این صورت. انرژي
سازمان به منفي تبدیل مي شود و به عبارت دیگر. توان سازمان به جاي OV
که صرف هدف شود . صرف شایعه . غیبت. کم كاري و ... خواهد شد.
* افلاق حرفه اي . تاثیر چشم گيري بر روي فعالیت ها و نتایج سازمان دارد .
اخلاق حرفه اي . بهره وري را افزایش مي دهد . ارتباطات را بهبود مي بفشد
ودرجه ريسك را کاهش مي دهد؛ زیرا هنگامي که اخلاق مرفه اي در سازمان
حاکم است . جریان اطلاعات به راحتي تسهیل مي گردد و مدیر قبل از ایجاد
, هادثه . از آن مطلع مي گردد
صفحه 5:
تولیت ملع لخلاة لجتما
* بخشی از مسئولیت هاي اخلاقی در سازمان مربوط به ايفاي مسئولیت
اجتماعی است. از مسئولیت اجتماعی به عنوان اغلاقیات فرا سازمانی یاد
می شود.
* به این مفهوم که سازمان در قبال جامعه از لماظ اخلاقی مسئول است و
باید از امکانات و منابع در اختیار مانند منابع مالی و قدرت و نفوذ اجتماعی
خود براي رفع مشکلات اجتماعی(قیمت محصول, تورم حقوق زنان. کودکان.
استفدام معلولان. فقر. حفاظت از محیط زیست. بهداشت عمومی ...) و
بهیود و پیشرفت جامعه. استفاده کنند و انتظارات اجتماعی از سازمانها ر
5 برآ وره سازند
صفحه 6:
* مسئولیت اجتماعی به مجموعه فعالیتهایی گفته می شود که سازمان به
صورت داوطلبانه. در طرح هاي اجتماعی به منظور رفاه و بهبود زندگی
اجتماعی افراد جامعه مشارکت می کند.
صفحه 7:
توجه به اخلاق و رعایت مسئولیت اجتماعی در سازمان مزاياي متعددي براي
سازمان در پی خواهد داشت که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت:
”حاكميت اخلاق در سازماکا بهیود شهرت و اعتبار سازمان
۷افزایش اعتماد مردم ۷ مزيتهاي استراتژیک ِ
vy ن نیت امتماعن افزایش مشروعیت سازمان و عملکرد آن
Vv 02 موفقیت سازمان
بهبود مزیت رقابتی
"افزایش سود
7
صفحه 8:
* تصمیم گيري اخلاقی به تصمیماتی گفته می شود که تمت تأثیر ارزش هاي
اخلاقی اتخاذ شود.
اگر در سازمانها تصميمات. تحت تأثير ارزش هاي اخلاقی اتخاذ شود از اجراي
موثرتري برخوردار خواهد شد زیرا که کارکنان با انگیزه بيشتري تمایل به تلاش
بیشتر و همكاري در اجراي تصمیمات مبتنی بر اخلاق دارند.
blo) کردن ارزشهاي اخلاقی. از پيامدهاي منفی تصمیم گيري می کاهد.
صفحه 9:
** تسهیل مشارکت (تشکیل اتاق فکر)
مدیر باید بستر مشارکت صامب نظران و متخصصین را در فرایند تصمیم گيري
فراهم کند و جو گروهی تصمیم را تقویت کند به طوري که مشارکت فعال
شایسته ترین و داناترین و با تجربه ترین نیروها در تصمیم گيري اتفاق افتد. از
فواید مشارکت علاوه بر بهره گرفتن از دانایی دیگران و اتضاذ تصمیم بهینه و
کاهش خطا و اشتباه می توان به افزایش صمیمیت. همكاري و تقویت.
انگیزش و روهیه اعتماد به نفس زیر دستان اشاره کرد.
صفحه 10:
*#*پیشنهادات همگانی
از نظرات و پیشنهادات همه کارکنان باید استقبال شود. استفاده از تملیل و
نقطه نظرات تخصصی دیگران سیب تقویت اطلاعات مورد نیاز براي تصمیم
گيري می شود.
-
* تممیم گيري مبتنی بر تخصص
در تصميم كيري بايد تخصص را لحاظ كرد به اين معنى كه تصميمات
تخصصى شوند و تصمیم گیرندگان باید از تخصص و اطلاعات و دانش مرتبط با
حوزه تصمیم برخوردار باشند
صفحه 11:
رخدادها و اتفاقات گذشته را باید تملیل کرد و از نقاط قوت و ضعف آنها و
شرایط آنها در تصمیمات استفاده کرد
۹
Ps
%
مشورت
در بعضى حوزه هاي تصمیم گيري اطلاعات مبهم و ناکافی است در این
مواقع نیاز است که از افراد خبره و دلسوز مشاوره و مشورت گرفته شود. براي
اتفاذ تصمیم بهینه و افزایش منافع و کاهش تبعات منفی نیاز است از
sal) مشورت استفاده شود
صفحه 12:
*** عاقبت اندیشی
مدیران براي اتخاذ تصمیم بهینه و مطلوب باید نتایج آتی تمصمیم و
پيامدهاي آن را توجه به مناخع مادي و معنوي توجه به رضایت و خشنودي
خداوند بررسی کنند .
صفحه 13:
1) فرهنگ سازمانی ضعیف
2 الگوي مدیریت غیر مشارکتی
3) اکتفا به اطلاعات مبهم و ضعیف در تصمیم
4 خودکامگی و خودخواهی مدیریت
5) عدم تسلط تصمیم گیران به حوزه تصمیم
صفحه 14:
م ماجرلی سیستمنظلوت و
eae 2 1 5502 ج51
”تدوين خط مشى نظارت و كنترل
” تبيين 9 تدوين شاخص ها و معيارهاي نظارت و كنترل:
شاخص ها و معيارهاي نظارتی باید شفاف. ارزشی. معقول و منطقی, مرتبط
کار و مقبولیت داشته باشد.
v استفاده از بازرسین توانمند
مسئولین نظارتی باید داراي خصوصیات فردي و سازمانی خاصی مانند امانت
صداقت. مهارت و تجربه. دانش و اطلاعات كاري بالا باشند. در این صورت
است که نظارت به طور صهیح انجام می شود.
14
صفحه 15:
7استفاده از بهترین روش هاي نظارت و کنترل
”دقت در نظارت و کنترل
۲ نظارت دقیق و کامل
”ترويج و تقویت سیستم خودکنترلی
"تاکید و توجه خاص به سیستم کنترل پیشگیرانه
”ارزيابى منظم نتايج و عملکرد
صفحه 16:
1. شناسایی نقاط ضعف و قوت
2 اطمینان از سلامت نظام اداري
3 اشراف اطلاعاتی کامل بر تمام امور
صفحه 17:
براي اجراي عملیات نظارت و کنترل در سیستم ها روش ها و تکنیک هاي
متعددي وجود دارد که در زیر مهم ترین آنها اشاره می شود.
* نظارت. شخصی مدیریت
در این روش مدیر شخصا بر امور جاري عملیات سازمانی نظارت حضوري و
مستقیم دارد. در این روش اطلاعات به دست آمده کاملا دقیق و قابل
استناد است.
صفحه 18:
* نظارت از طریق بازرسان و انتصاب باززرس
در این روش مدیر اجراي نظارت و کنترل بر امور را که از وظایف اصلیش
می باشد را به واهد بازرسی و بازرسان محول می کند. میزان تفویض اختیار
بستگی به اندازه و حجم عملیاتی سازمان دارد. البته نظارت شخصی مدیر
ضروري است و به منظور تکامل فرایند نظارت از افراد حفاظتی و بازرسان
استفاده می شود. در این روش بازرس به عنوان نماینده مدیر اقدام به
انجام وظیفه در راستاي نظارت بر امور و رفتارهاي فردي و سازمانی افراد
می کند
صفحه 19:
* نظارت از طریق بازرسان و انتصاب باززرس
در این روش مدیر اجراي نظارت و کنترل بر امور را که از وظایف اصلیش
می باشد را به واهد بازرسی و بازرسان محول می کند. میزان تفویض اختیار
بستگی به اندازه و حجم عملیاتی سازمان دارد. البته نظارت شخصی مدیر
ضروري است و به منظور تکامل فرایند نظارت از افراد حفاظتی و بازرسان
استفاده می شود. در این روش بازرس به عنوان نماینده مدیر اقدام به
انجام وظیفه در راستاي نظارت بر امور و رفتارهاي فردي و سازمانی افراد
می کند
19
صفحه 20:
* نظارت غیر مستقیم و مخفى
در این روش با به كارگيري نيروهاي اطلاعاتی و بازرسانی ناآشنا به طور
مخفی عملیات نظارت و کنترل بر امورات سازمانی انجام می شود. از
بازرسان مخفی تحت عنوان چشم هاي مخفی تعبیر می شود.
#نظارت و کنترل عمجمی
از نظارت و کنترل عمومی در آموزه هاي اسلامی به امر به معروف و نهی
از منکر ياد مع شود. توجه به گزارش هاي کارکنان و بررسی دقیق آن لازم
است و سبب تداوم همكاري آنها در این زمینه می شجد.
20
صفحه 21:
**نظارت و کنترل درونی(خود کنترلی)
تعهد و وجدان كاري و مسئوليت يذيري نتيجه ايمان به خداوند و
معنويات و ارزشهاي اخلاقى است و از عناصر مهم تشكيل دهنده
خودکنترلی افراد درسازمان است. خودکنترلی ريشه در فرهنگ, نظام ارزشی
و مبانی فكري و اعتقادي افراد دارد. خودکنترلی یعنی نظارت بر عملکرد
افراد را خود افراد انجام دهند. در خودکنترلی عامل کنترل کننده و مرکز
کنترل خود کارمند است
صفحه 22:
نلصي خودكنتيلي هر عنلبع اسلا
1. اعتقاد به عالم غیب. (نظارت کامل و جامع خداوند. پیامبر(ص) و
امامان معصوم( ع). خرشتگان. جهان آخرت و روز قیامت)
2 ارزش هاي اخلاقی
3 عاقبت اندیشی
4 وجدان كاري
صفحه 23:
6 لمعل اخلاة Sinai ان دید کل 1 ل
مهم ترین عوامل و یا متغيرهاي اخلاقی در اسلام كه باعث ايجاد انكيزه در
کارکنان می شوند عبارتند از :
[-توجه به اصول اعتقادي و دینی (رضایت و خشنودي خداوند. کمک و
امداد الهی)
2توجه به اصول ارزشی و اخلاقی
3-طراهی سیستم ارزیابی عملکرد عادلانه و منطقی
4-طراهی سیستم ارتباطات سالم و موثر
صفحه 24:
5-اعتماد سازي و ایجاد فضاي اعتماد آمیز
6-توجه به نيازهاي مادي
7-طراهی مناسب شغل : شغل بايد طوري طراحی شود که از عهده شاغل
براید یا به تعبيري تناسب شغل با توانایی شاغل برقرار شود.
8- طرامی سیستم پیشرفت و ارتقاي منطقی
9-هدایت و مشاوره دلسوزانه مدیریتی
0-طراهی سیستم تشویق و پاداش عادلانه و منطقی
صفحه 25:
يستمتشويق وبلدلئى علدلانه و عنطة
تشويق كسانى كه عملكرد مطلوب و تلاش موثر دارند باعث مى شود
انكيزه دراين افراد براي ادامه روند و در ديكران براي تلاش بيشتر و عملكرد
خوب افزايش دهد. تشويق به شكل هاي مختلف صورت مى كيرد از جمله
قدردانى كلامى و دعاي خير و طلب رضايت و خشنودي خداوند. ياداش مادي
wa Q
صفحه 26:
نكا تاخلاة_ حبتث is
بايد در تشويق كاركنان از مشوق هايى مناسب استفاده كرد. مشوق هايى
مناسب داراي خصوصیات زیر است:
1- متناسب با نوع عمل
2-اجراي به هنكام
3-قابليت اجرايى
4-متناسب با روحيه شخص
5-برانگیزاننده باشند.
صفحه 27:
پاره ایی از اصول و معيارهاي اخلاقی در فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان از نظر اسلام عبارتند از
1- تدوین خط مشی ارزیابی
2-تبیین و تدوین شاخص ها و معيارهاي معقول, افلاقی و شفاف ارزیابی عملکرد
3- دوري از تبعیض
۲-4ستفاده از ارزیابان و مسئولین ارزیابی توانمند و صادق (داراي مهارت و تجربه. دانش و
اطلاعات كاري بالا باشد)
5- استفاده از بهترین روش هاي ارزیابی علمی و منطقی
6-دقت در فرایند ارزیابی
صفحه 28:
معيارهاى اخلاقی در تقسیم کل هر سلزعان از نظر اسلام
پاره اي از اصول اخلاقی در تقسیم کار در سازمان از نظر اسلام عبارتند از:
1-رعایت عدالت در تقسیم کار:
تقسیم کار عادلانه باعث می شود که همه هماهنگ و متناسب به کار
مشغول شوند و دیگر تراخیک كاري و حجم کار در یک نقطه زیاد و در نقطه
دیگر کم باشد و یا عده اي زیاد کار کنند و عده اي کم کار کنند نیست.
صفحه 29:
2-تبیین معيارهاي تقسیم کار در سازمان:
تقسیم کار براساس شاخص ها و معیارهای منطقی و شفاف
3-توجه به ويژگيهاي سازمانی و ويژگيهاي شخصیتی در تقسیم کار :
طراحی واهدي و گروه بندي افراد در تقسیم کار با توجه به ويژگيهاي
سازمانی (فرهنگ. میزان ارتباطات و... 9 ويژگيهاي شخصیتی (توجه به
ويژگيهاي شخصیتی. علایق. باورها و روهیه کارکنان)
صفحه 30:
4- توجه به وجود علایق مشترك و تشابه شخصیتی میان افرادي که با
یکدیگر در ارتباط مستقيم كاري هستند
5-تناسب شغل(مسئولیت و وظایف) با شاغل )روم و روانی. شخصیت.
تجربه و تخصص
صفحه 31:
پاره ایی از ارزشهاي اخلاقی در سیستم استخدامی و جذب از نظر اسلام عبارتند از:
1-دقت در فرایند شناسایی و استفدام
2-تبیین و تدوین شاخص ها و معيارهاي شفاف براي استفدام و اتتصاب
3-رعایت عدالت در استخدام
4- به كار کماردن براساس آزمایش و امتمان
5-مشورت در به كارگماري و اتتصاب
6-شایسته سالاري:
استفدام و جذب شایسته ترین نیروها مخصوصا در سطوح عالی
31
صفحه 32:
برهای اخلاقی خر انتغاپ. اس تخد ام و انتصاب
1- صداقت و راستگویی:
یکی از ويژگيهاي شخصیتی افراد که باید دراستفدام بررسی شود صداقت
است. صداقت از طریق پيشته فرد قابل بررسی است.
2-چابکی عملکرد:
میزان دقت و سرعت عملکرد افراد در کار و عملیات نیز از عوامل قابل
بررسی در استخدام است.
صفحه 33:
33
3-مسئولیت پذيري
4تقوي و پرهيزگاري
5-در نظر گرفتن علاقَهٌ و روهیات شخصی افراد
6- امانت داري و رازداري
7اصالت خانوادگی
8-علم و توانایی
9-اخلاق و رفتار
0-عدالت كرا و داد كر
1-مسن شهرت و سابقه پیشین
2- سعه صدر(صبر در برابر ناملایمات و تممل انتقادات)
صفحه 34:
پاره ایی از اصول و معيارهاي اخلاقی در پرداخت حقوق و دستمزد از نظر اسلام
عبارتند از:
[-توجه به تورم و قدرت خرید کارکنان جهت تامین نيازهاي زندگی آبرومندانه
2-تناسب عملکرد با حقوق و دستمزد
3-پرداخت حقوق و مزایا براساس قرارداد فیمابین
4-پرداخت به هنگام و به موقع حقوق و مزايا
5- شاخص هاي پرداخت روشن و دقیق تعیین شود
صفحه 35:
6-درپرداخت به شرایط كاري توجه شود( زمان کار مدت زمان كارء سختی
كارء محیط و فضاي کاري)
7-يرداخت انگیزاننده باشد و بتواند کارکنان را در تلاش بیشتر سوق دهد
صفحه 36:
1 - مربوطه om
0
صفحه 37:
37