صفحه 1:

صفحه 2:
تجمه ایا ناسون مربوط 20000 ات به يكنواخت كردن برخ 0ك مواد ۱۱۱ تا ۱۲۲ ای ریت فصل هشتم قاثون دريايى اببران ا ۹ قواعد مربوط به حمل مسافر مواد ‎1١‏ نا 18 در خصوص حمل مسافر حقوق مسافرین مواد ۱۳۳تا ترجمه ای از برخی مواد قانون | ۳۵ | پلژیک

صفحه 3:
@) * مبحث نخست: احكام قرارداد حمل و نقل دريايى مسافر * گفتار نخست: مفهوم كشتى و قرارداد حمل مسافر ** بند نخست: کشتی به موجب بند د ماده ۱۱۱ قانون دربایی «منظور از کشتی فقط کشتی های دریا پیماست.» در رویه قضایی خارجی در سال ۱۸۴۳ دیوان کشور فرانسه چنین اظهار کرد: «کشتی به واحدی اطلاق می شود که با تجهيزات و اكيب خاص خود سرویس معینی را انجام بدهد که جهت تحقق یک صنعت مشخص کافی باشد صرف نظر از اندازه و ظرفيت و آسمی که برای آن انتخاب شده است». ‎asi gina‏ نظر می توان از کشتی ارائه داد اين است: «کشتی به واحدی اطلاق می شود که از قابلیت انى لازم در سفر های دریایی برخوردار بوده و همچنین آمادگی فنی لازم جهت حمل مسافر و ثبت در دفتر مخصوص واحدی که دارای اين ویژگی ‏باشد را دارانت ‎٩‏ ‎ ‎ ‎fppt.com

صفحه 4:
: 9 ** بند دوم: قرارداد حمل مسافر قانون دريايى ايران تعريفى از «حمل مسافر» ارائه نداده است اما در بند ب ماده ۰۱۱۱ «قرارداد حمل» را چنین تعریف نموده است: «به استثنا قرارداد اجاره کشتی. قرارداد حمل, قراردادی است که از طرف متصدی حمل و به حساب او برای حمل مسافر منعقد گردد». قرارداد حمل, فقط ناظر به قراردادی است که فی مابین مالک و مستاجر کشتی از یک طرف و مسافر از طرف دیگر منعقد می گردد . مسافر فقط به کسی گفته می شود که بر طبق قرارداد حمل با کشتی سفر نماید لذا مالک و کارکنان کشتی و افرادی که مجاناً از طرف متصدی حمل سوار کشتی شده و یا به طور پنهانی وارد کشتی می شوند و با آن سفر می نمایند به عنوان مسافر تلقی نشده و مشمول احکام فوق نخواهند بود. fppt.com

صفحه 5:
با توجه به اینکه در خصوص شرایط صحت قرارداد حمل و همچنین شکل تنظیم این گونه قراردادها در فصل هشتم قانون دریایی ایران حکمی وجود ندارد» بايد كفت كه شرایط عام مندرج در قانون مدنی نسبت به قراردادهای مذکور حاکم است. نظور از «مدت حمل» مدت زمانی است که مسافر در حال سوار شدن و يا پیاده شدن از کشتی است ولی مذت زمانی که مسافر در ایستگاههای دریایی و يا روی اسکله و یا تاسیسات دیگر بندر توقف نماید جز مدت حمل محسوب نشده و متصدی حمل از بابت ‎1١‏ تاسله ‎le‏ وی نخواهد داشت. همچنین اكر اين رابطه بين ‏متصدی حمل عملی و مالک کشتی ایی که دولت باشد نیز باقی (مسئولیت تضامنی) ماند. ‏كي ‎fppt.com ‎

صفحه 6:
* گفتار سوم: شکل و مندرجات قرارداد حمل یی ۳ ۱۱ ۲ ۰ ‎Ge‏ که به شکل بلیط از طرف مونسسه کشتیرانی صادر می گردد. به موجب عرف بازرگانی نکات ذیل در بلیط درج می شود : از ای را دور تس و نام موسسه کشتیرانی اننت که تمهد حمل مسافر را می نمایده ۳ ام كشت ۳-_تاریخ و نام بندر مبدا و در صورت ضرورت نام بنادری که ممکن است کشتی در آنجا توقف نماید؛ ener cnet fppt.com

صفحه 7:
۵- قیمت بلیط. شماره کابین و درجه مسافرت( درجه لوکس درجه یک. درجه دو). قانون دریابی ایران اشاره ای به شکل تنظیم قرارداد حمل مسافر ننموده است. ب می رسد شرکت های کشتیرانی که به امر حمل و نقل مسافر مشغول هستند می توانند به هر نحو ی که مقتضی بدانند مندرجات بلیط مسافرت با کشتی را تهیه و تنظیم نمایند. fppt.com

صفحه 8:
@) ۳ ۳۹ ‏و‎ + ۳ ives 57 ** كفتار جهارم: ضمانت اجراهاى نقض قرارداد حمل مسافر قانون دریایی ایران موارد فسخ قرارداد حمل را در مواد ‎۱۲٩‏ و ۱۳۰ و موارد انفساخ آن را در ماده ۱۳۱ پیش بینی کرده است. مطابق ماده ۱۲۹ قانون دریایی ایران هفرمانده موظف است مستقیماً مسیر خود را تعقیب و به سوی مقصد مسافرت حرکت کند مگر آنکه قرارداد خاصی موجود و یا انحراف مسیر برای نجات و حفظ اموال و جان اشخاص باشد. در صورت تخلف. مسافر حق دارد قرارداد را فسخ و خسارت خود را مطالبه نماید». دومین ماده ای که در قانون دریایی ایران به فسخ قرارداد حمل اشاره نموده است ماده ۰ (,می ,باشد:,به موجب این ماده «مرگاه کشتی در روز معین به علت مسامحه يا تقصیر فرمانده کشتی حرکت افر حق مطالبه خسارت وارده و فسخ قرارداد را دارد». مسئولیت پرداخت خسارت وارده به مسافر بر عهده متصدی حمل و نقل می باشد نه فرمانده کشتی. fppt.com

صفحه 9:
قانون دریایی ایران در ماده ۱۳۱ مقرر می دارد: «هرگاه کشتی نتواند به علت ممنوع بودن تجارت با بندر مقصد و یا محاصره اقتصادی بندر مقصد و یا به علت قوه قهریه حرکت کند قرارداد مسافرت کان لم یکن تلقی می گردد و هیچ یک از طرفین حق مطالبه خسارات از طرف دیگر را نخواهد داشت». با توجه به نحوه تنظیم ماده مزبور به نظر می رسد منظور از «کان لم یکن» همان انفساخ قرارداد حمل از تاریخ ممنوع شدن تجارت با بندر مقصد و یا محاصره اقتصادی بندر مقصد یا حدوث فورس ماژور یا حوادث غیر مترقبه باشد. fppt.com

صفحه 10:
@) * مبحث دوم: مسئولیت متصدی حمل مسافر و نمایندگان او و حدود 8 * کفتار نخست: وظایف و مسئولیت های متصدی حمل مسافر 15 ]1 0 ۰ ۱۱۱ ب+ طاف متصدی اشلره نموده است بر اساس ماده مزبور: و 05 در الك کشت باشد موطف است سعی و افتمام کافی ‎ess‏ ۱ ون وتو رامین آنجام وظیفه از ادا سفر و در تمام مدت حمل در مورد آماده کردن کشتی برای دربانوردی «تهیه کارکنان و تدارک خواربار و تجهیز کشتی و تامین جلنی مسافرین را از هر حیث به عهده بگیرد. اقول سل فى کشتی با تجهیز کننده و ماموران مجاز آنها حین انجام وظیفه خواهد بود تا نامبردگان در انجام وظائف محوله مذکور در بند ۱ این ماده سعی و اهتمام کافی معمول دارند.» fppt.com

صفحه 11:
@) 1 NOY ‎aster‏ وم توا ون الطللی یکنواخت کردن برحی از عقررات حمل مسافر از طریق دریا مصوب آوریل ۱۹۶۱ می باشد. ‏پر اساس ماده ۳ کنوانسیون مزبور وظایف متصدی حمل و نقل به شرح ذیل است: الف) در عورت که متصدی حمل مسافر, خود مالک کشتی باشد موظف است که : ‎pS cls caste pee Eats ۱‏ را سمل آورد نا کشتی قابلیث دربانوردی داشته باشد. ‏۳- در ابتدای سفر کارکنان و تجهیزات و تدارکات کشتی را به نحو شایسته فراهم کند. ۲ در نمام مدت حمل در ن مسافران و مراقبت های لازم را بعمل آورد. ‏۴- متصدی حمل مسافر نه تنها مکلف است که خود به وظايف فوق عمل كند بلكه با توجه به اینکه امروزه متصدی حمل موسسات بزرگ کافی کند که کارکنان آنها نیز وظایف فوق را به خوبی انجام دهند. ‎ ‎ ‏تیرانی هستند باید سعی و دقت ‎fppt.com ‎

صفحه 12:
oi 1 ب) در صورتی که متصدی حمل مسافر خود مالک کشتی نباشد باید تدابیر لازم را اتخاذ کند که مالک و يا اداره کننده کشتی نیز مراقبت های مذکور در بند الف را انجام دهد. فی الواقع به شخصی که مالک کشتی نیست اما متصدی حمل باشد را متصدی حمل عملی گویند این شخص نیز همانند متصدی حمل واقعی در قبال مسافر مستول جبران خسارت است. أكر متصدى حمل خود مالك کشنی باشد -* متصدی حمل واقعی اگر متصدی حمل خود مالک کشتی نباشد -* متصدی حمل عملی را تا مسر توسط مصدی سمل عسلی» جنره قراردادی نداشته و از موارد ضمان قهری یا مسئولیت مدنی غیر قراردادی می باشد و اين دو (متصدى حمل و نقل اصلی و عملی) در قبال مسافر مسئولیت تضامنی داشته و فی مابین خود مسئولیت مشترک دارند. fppt.com

صفحه 13:
5 1 ماده ‎١١8‏ قانون دريايى ايران در قسمت دوم فضل هشتم تحت عنوان « خقوق مسافرين » چنین مقرر می دارد: «مسافر نسبت به توشه ای که همراه خود در کشتی دارد فرستنده بار تلثی می شود چنانچه به توشه ای که مسافر نزد خود نگاهداری می کند اراتی وارد شود مسئولیت متوجه فرمانده نخواهد بود مگر اینکه خسارت در نت عمل فرمانده یا کارکنان کشتی باشد». بنابراین در مورد اثاثی که با مسافر در کشتی حمل می شود و معمولا متصدی در موقع تحویل رسیدی برای آن صادر می کند مسئولیت متصدی حمل برای نگهداری و حمل آن همان مسئولیت های متصدی حمل کر دا تاد انا در حتوس نات و نوارم شعسی که مسافر در کابین خود حمل می کند و معمولا برای آن رسیدی صادر نمی شود. متصدی حمل مسئولیتی نخواهد داشت مگر آنکه مسافر بتواند ثابت کند که از بین رفتن لوازم شخصی و یا ختارت وارده باس ارس وبا کارکنان وی نود ات fppt.com

صفحه 14:
@) ی صو ۲ *** گفتار دوم: حدود مسئولیت متصدی حمل مسافر ‎o> ghee cle aS ye el oll ou gee‏ در ‎Sige‏ ‏فوت يا صدمات بدنی وارد به مسافر در هیچ مورد از دو هزار پهلوی طلا و یا معادل آن با کار تجار را ,40 بنابراین حداکثر خسارت قابل نظالبه از متضدی حمل معادل مبلغ فوق خواهد بود به عبارت دیگر این مبلغ حداکثر خسارتی است که ‎Eb‏ قانون می توان از متصدی حمل وصول نمود. از این رو دادگاه. مجوزی برای ور حکم به پرداخت خسارات بیش از آن نخواهد داشت. چنانچه جبران خسارت به رت مستمری و یا به اقساط صورت گیرد. کل مبلغ مستمری یا جمع اقساط برای هر مسافر نیز نباید از این مبلغ تجاوز کند.(بند ۲ ماده ۱۱۵ قانون دریایی ایران). با ‎es‏ ۲ ۰۰ ۱۱۵ قاین دربایی ابوان متصدی حمل و مسافر مین توانند بر طبق قرارداد خصوصی مسئولیت های بیشتری را تعیین نماید. نکته قابل در این خصوص آن اسث که بر اساس بند ۴ ماده ۲۹ فانون در نان خبسا راک ناشی از ضبسات بدنی واره شده جه سافرین از جسله حفوق متا سم ۱۰ fppt.com

صفحه 15:
۳ ۰ ۰ ۳ 5 *** كفتار سوم: مسئوليت خدمه يا نمايندكان متصدى حمل مسافر و حدود آن * گفتارنخست: اثبات مسئولبت مواد ۱۱۳ و ۱۱۴ قائون دریایی به این موضوع پرداخته است. به موجب ماده ۱۱۳: «۱- متصدی حمل مسوول خسارات ناشی از فوت یا صدمات بدنی مسافر است مشروط بر آنکه حادثه‌ای که منجر به ایجاد خسارت گردیده در جریان مسافرت و بر اثر غغلت و تقصير متصدى حمل يا ماموران مجاز وی حین انجام وظیفه پیش آمده باشد. ۳- در صورتی که فوت یا صدمات بدنی ناشی از تصادم یا به گل نشستن يا انفجار يا حريق وی غرق شدن کشتی باشد فرض این است که حادثه بر اثرتقصیر و یا غفلت متصدی حمل و یا مامورین مجاز او اتفاق افتاده است مگر آنکه خلاف آن اثبات گردد. ۳- به استثنا بند ۲ این ماده اثبات تقصیر و یا غفلت متصدی حمل یا ماموران مجاز او به عهده مدعی است». fppt.com

صفحه 16:
@ ey همچنین ماده ۱۱۴ مقرر می دارد: «در صورتی که متصدی حمل ابت نماید فوت یا صدمات بدنی بر اثر تقصیر و یا غفلت خود مسافر بوده و يا عمل مسافر در وقوع آن تاثیر داشته دادگاه بر حسب مورد متصدی حمل را کلا و یا جزئا از مسئولیت بری خواهد کرد». مطابق بند ۱ ماده ۱۱۳ قانون فوق البیان اثبات تقصير به عهده مدعی است. به زبان ساده تر قانونگذار متصدی حمل و نقل را امین دانسته است و امین هم در صورتی مسئول است که تعدی يا تفریط او ثابت شود. برخلاف متصدی حمل کالاه متصدی حمل مسافر مکلذ دریانوردی کشتی را اثبات کند و با این ترتیب دیده می شود که ا متصدی حمل در وضع بهتری قرار گرفته است . ت که در بادی امر قابلي ابت اثبات دعوی fppt.com

صفحه 17:
استثنایی که بر اصل فوق وارد می باشد مواردی است که فوت یا صدمات بدنی وارد به مسافر بر اثر تصادم يا به گل نشستن یا انفجار و يا حریق و يا غرق کشتی وقوع می يابد. در این موارد فرض قانونی بر این است که حادثه بر اثر تقصیر و يا غفلت متصدی حمل و یا ماموران مجاز او اتفاق افتاده مگر آنکه متصدی حمل بتواند خلاف آن را اثبات کند. fppt.com

صفحه 18:
5 لض Imo ule; 5 ‏وي‎ * گفتار دوم: مرور زمان طرح دعوى در صورت ورود صدمات بدنی به مسافر. او باید ظرف بانزده روز از تاریخ پماده شدن از کشتی وقوع صدمات بدنی را کت به متصدی حمل اعلام نماید در غیر این صورت فرض قائونی بر این است که مسافر سالم شده است مگر آنکه بعداً بتواند خلاف آنرا اثبات نماید(بند۱ ماده ۱۲۰ قانون دریایی ایران). مدت مرور زمان دعاوی مربوط به خسارت بدنی دو سال, و مبدا مرور زمان مذکور از روز پیاده شدن مسافر از کشتی الاو در وود كه قوت مدن سر بيسن ايد شری مرور زمان, از زمانی است که Stel jis GBS ou Cla uci pans oly eee tte و رم بدا فوت او گرده شروع مرور زمان از تاريخ فوت او وا ‎٩‏ مقروط بر انکه از تار.خ بیاده شدن تا فوت مسافر بیش از سه سال ‎alates‏ fppt.com

صفحه 19:
با توجه به میاح مطروحه در مسئولیت متصدی حمل دریایی در قبال مسافر در حقوق ايران مى توان كفت كه مقررات قانونگذار جه در حقوق ایران و چه در کنوانسیون هی ال ار ای ۰ فقط در مبحث حمل مسافر وضعیت اینگونه است و در سایر مباحث حقوق دریایی علی الاصول قوانین مخیره هستند) بوده و از اين رو طبق اصول کلی راجع به قوانین آمرانه باید گفت توافق بر خلاف این قوانین ‎en 197277‏ و :در توس متصدی حمل و نقل و ورود زیان به او متصدی حمل و نقل مسافر را باید امین دانست امری که با طبیعت معاملات تجاری که هدف از آنها انتفاع است سازگاری ندارد و از این لحاظ پیشنهاد ی شود فرض مسئولیت متصدی حمل و نقل مسأفر همچون متصدی حمل و نقل کالا پذیرفته شود. fppt.com

صفحه 20:
* منابع و مآخذ * الف : منابع فارسی ۴ حقوق تجارت (کلیات. معاملات تجاری, تجار و سازماندهى فعاليت تجاری) » ۱- اسکیتیء تهران, انتشارات سمت. چاپ هفتم. ۲ امید. هوشنگ ۰۱۳۵۲ حقوق دریایی. تهران. جلد دوم. مدرسه عالی بیمه تهران. نشریه شماره سوم. ۳ - ایوامی, هاردی ۰۱۳۷۵ ترجمه حقوق دریایی: مترجم پور نوری» منصور. انتشارات جهاد دانشگاهی» جاب اول. ۴- تقی زلده.ابراهیم» ۱۳۸۹. حقوق حمل و نقل دریایی. انتشارات مجد. تهران؛ جاب اول. ۵<ضمدی اهری. محمدهاشم ۱۳۷۳ ۰ مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل دریایی» تهران» چاپ لول انتشارات روزنامه رسمی کشور: تابستان. fppt.com

صفحه 21:
* ب: منابع لاتين 6- Simon Baughen, Shipping Law, Fourth Edition, Bristol, 2009 . 7- Internation! Convention for the Unification of Certain Rules Relating to the Carriage of Passengers by Sea , April 1961. 8- The Athens Convention Relating to the Carriage of Passengers and their Luggage by Sea (PAL 1974). fppt.com

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان