معماری و عمرانعلوم مهندسی

مسجد و مدرسه آقابزرگ

صفحه 1:

صفحه 2:
نام پروژه: مسجد و مدرسه آقابزرگ هواداران معماری :.پروزترین سایت تخصصی معماری.: ‎www.architectfans.com‏

صفحه 3:
مسجد مد ر سه آقابزرگ

صفحه 4:
تاریخچه مسجد - مدرسه ی آقا بزرگ کاشان توسط حاج محمد تقی مشهور به خانیان برای امام دامادش ملا مهدی نراقی ملقب به آقا بزرگ احداث لاله ای حاج محمد تقی, آقا بزرگی و نراقی مشهور است.

صفحه 5:
سردر پنای سردر که به صورت بنایی ۳۲ ۲ رای شده للك اطلرة شد رابا هاى سنتی ایران را به ذهن می ذا ‎Uae‏ تشرد داژن علمیه حتی با توجه به ارتفاع بيشتر كاملا در دل بناى حوزه جاى كرفته و به صورت بناى مجزا طراحى نمى شود.

صفحه 6:
بادگیرها دو بادكير در دوطرف و كمى ‏ , جلوتر از بناى سردر با ارتفاع و ابعادى متناسب بر جلوه و زیبایی بنا افزوده اند. از بادگیرها توسط کانالهایی هوای خنک به مدرسه تابستانی رسانده می شود

صفحه 7:

صفحه 8:
۱ پنا بر سنت معمول مساجد در ایزان. شبستان اصلی دنه شعشولا دز جهاز جبهه یا حداقل سه جبهه تست اه خصوص جهت محراب حتما بسته و ديل ذلاو جره لساخته مى شده است اما در اين بنا بر خلاف مساجد موجود.

صفحه 9:
سمت غرب آن شبستان وسیعی پنا شد که به وسیله سه درگاه بزرگ با پنجره چوبی سیک به كل عانة زاك داريا و از اين شبستان به عنوان فضاى اصلى مسجد استفاده مى شد.

صفحه 10:
گنبد خانه مسجد شامل گنبدخانه ای است با مقصود مریع وسیع که روی هشت ‎aro al,‏ و جرزهای قطور قرار دارد. گنبد دو پوسته آجری به صورت گسسته میان تهی است و در اطراف آن روی گوشواره های ایوان مرتفع جلو گنبد. دو گلدسته با پوششی از کاشی معرق ساخته شده است.

صفحه 11:
‎aan‏ ا اا الل ‏محراب مسجد در زاويه جنوبى كنبد با تزیینات مقرنس و گچ کاری و کتیبه ای که ‎al‏ احداث به سال 1264 درآن آمده ‏است, ‎

صفحه 12:
مدرسه علمیه لك ف علي د طبعاط تحتأنی اطراف صحن که به صورت گودال باغچه است قرار دارد و دارای دوازده حجره در سه طرف است. دو راهروی جنبی هم راه ورود به حجره ها را نیز ممکن مى سازد

صفحه 13:
تلفیق عملکرد مسجد و مدرسه ‎ae plas‏ مامه وا مدارش معمولا اين دو عملكرد به صورت جدا وجود داشته اند و در صورت تداخل یکی از ‎coy aah pbs geen Gy uke am‏ است به شکل بسیار فرعی مطرح می شده است مانند مسجد-مدرسه رحیم خان در اصفهان؛ بنای اصلی مسجد است که در اطراف صحن حجره هایی هم برای طلاب داشته شک اما در این تموته دوا عملکرد مسجد و مدرسه با آهمیتی نسبتا مساوی خودنمایی کرده اند هیچ یک یگری را ت 3 ای 5 ‎ ‏کیب جدید به خصوص حجمی و لکردی ربا را به دست آورده ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
نظام هندسى بنا ‎LLL Ryan eee‏ هندسئ بای مت در مواردی از سنت لاف تال استفادهشتهااست. مدرسه تقریبا هماهنگ با الگوی سنتی ‎oe sao aye ea Le‏ اینکه کارا دراطر ای بارس و مشنجد قدیمی و به خصوص سرداب طبقه زیرین که به عنوان مدرس نیز ای یز وخیه اتفابا با بنای مسجد تفاوتهایی با مساجد سنتی تا تون زرا انشا باز بودن مسجد از چهار طرف بارزترین آن است. ‎ ‎

صفحه 15:
انطباق با اقلیم یکی از بارزترین خصوصیات معمایی ايران: هماهنكي با اقليم و ‎en‏ 1 زر اد اين بعد دریبای حاضر علاوه بر اینکه ازجهات کلی فضایی. اين انطباق وجود دارد. با استفاده از گودال باغچه قدمی دیگر در اين راه برداشته شده است. استفاده از این عنصر در بنا علاوه بر ایجاد فضایی مناسیب از نظر اقلیمي برای بنا فوايد بسیار دیگری را هم دارد که ازچمله تأمین مصالح ساخت و تترسی به آب قنات است

صفحه 16:
یکی از مهمترین نکاتی که در اين بنا جلب توجه می کند, تزئینا تقریبا انواع هنرهای تزئیتی معماری ایران در اين بنا یه کمال مورد استفاده بوده است. انواع کاشیکاری, کاربندی, رسمی بندی و یزدی بندی, مقرنس کاری, گچبری, نقاشی, کارهای چوبی لال نا ُيده امي آشود. الما استفاده محدود و ساده از اين تزئينات كه به صورت استفاده غالب از نماى آجرى بارنگ مطبوع آن است. آرامشی عارفانه در نما و سایر بخشها بوجود آورده

صفحه 17:
www.architectfans .com aL,

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
رایگان