صفحه 1:
2
Lo *
صفحه 2:
مشروعیت يافتن و قانونی شدن خط مشی عمومی
عنوان:
مشروعيت يافتن و قانونى شدن خط مشى عمومى
استاد راهنماء
دکتر بوسف بیگ زاده
تدوین کنندگان: ۲
پروین خلیل پور» مریم روحی» رفعت ساعی؛ زهرا صمدی اقدم» معصومه محمدنژاد
صفحه 3:
مشروعیت یافتن و قانونی شدن خط مشی عمومی
فرآيند تهیه و تدیین خط مشی عمومی نوعاً در جهت مشروعیت بخشیدن
به آن تنظیم می شود اما آگاهی از فرآیند» شناسایی مسائل و مشکلات»
درک تعارض و مخالفت های طرف های ذینفع» در مرحله قانونی شدن
زمینه بروز يبدا می کند و حاصل می شود.
صفحه 4:
قانونى شدن خط مشی عمومی
در هر نظام حکومتی» حدلقل دو شكل از قانهنى شدن مورد بحث قرار
می گیرد:
در ابتدا موضوعی که مطرحسمی شود لین است که چه کسانی فر آیند های
اصلی سیاسی راکه شلمل پذیرش پیشنهادهای مشخصی برای حل مشکلات
عمومی است مورد تایید و تصویب قرار می دهند .
در مرحله دوم فر آیندها و مراحل مشخصیکه در تن برنلمه های سازمان
عمومی به تصویب می رسند موره نظراست.
برای روشنتر شدن بعث؛ مرحله اول را پذیرش و مرحله دوم را قانینی نمودن می
نامیم.
صفحه 5:
قانونى شدن خط مشی عمومی
pal پذیرش و لین که چه مراجعی بررسی خط مشى را انجاممی دهنده
مسأله محوری و اصلی علت وجودییک نهاد سیاسی است پذیرش به
شرایط زیادی بستگی دارد.
در عمل» تعهد و مسئولیت به صورت رابطه ای پوبا بینیک فرد و یک
مسئول سازمان عمومی ظاهر حی شود وبه واسطه درک و شناخت
ارزش ها و اطلاعات تحقق می یابد.
یکی دیگر از معیار های پذیرش» حملیت و پشتیبانی شهروندان از اقدامات
و فعالیت های سازمان های عمومی است.
صفحه 6:
قانونى شدن خط مشی عمومی
يذيرش براىيك نظام سياسى ضرورى و اساسى است. لمين لمر بليد قبل از اينكه
فر آیند های مشخص قانونی کردنبه مرحله عمل در كيد تحقق يافته باشد و
در هر نظامی ماهیت ویژه آن ممکن است بر آن فر آیندها اثر بگذارد.
پذیرش دارای نسبت و رابطه پوبلئیبا هر نظام حکومتی است و مراجع و
سازمان هلیی را مدنظر دارد,که کار قانونمند ساختن خط مشی ها را بر عهده
دارند.
صفحه 7:
فرآيند قانونى كردن
دوم قانونى ساختن و مشروعيت بخشيدن تاييد و تصويب بيشنهادهاى مشخص درباره خط
است مناسب ترين تعريفى كه در فرهنگ برای آن ذکر شده است
«سازكارى با اصول شناخته شده بر يايه ضوابط مورد قبول است...».
تعریف به وضوح رابطه ای رابین قانینی بودن و قانونی کردن»بین آنچه که عمومًپذیرفته
ه است و چگونگی اتخاذ تصمیمات فوری برقرار می سازد.
اطور خلاصه؛ فرآیند تصویب, تأییدییا فانینی کردنبا لین تعبیرسبه عوامل و متفیرهای
جتماعی بستگی دارد.
وه چون ّن هالبه سنن و ضولبط و توسعه فرهنگیمیک جامعه وابسته است ف رآیندهای
انونی کردن در میان نظام های حکومتی مختلف به طور قابل توجهی متفاوت است.
صفحه 8:
فرآيند قانونى كردن
در اكثر مولقع فرآيند اصلى قانهنى كردن» تحقق اثتلاف و همبستكى اكثريت اعضاى
تصميم كيرنده است. قانون اكثريت از هير زمان سنى بليه نظريات مردمى و
انتخابات بوده لست. اين اصلميك روش عملی جهت دستیابی به یک حکومت مورد
علاقه و برابری سياسى در يك نظام مؤثر و كاراست.
چه کسانی در فر آیند قانونی کردن خط مشی مشارکت دارند؟
یکی از فعالیت های مهم سازمان؛ قانینی کردن پیشنهادهای خط مشی است که در
ساختار کلان دولت به قوه مقننه مربوط می شود .
قوه مقننه به گونه ای طراحی می گردد که بیانگر منافع و مصالح عمومی باشد.
صفحه 9:
فرآيند قانونى كردن
بنابرلین منطقیبه نظرحی رسد کهبه کمک لین قوه تلاش هلیی در جهت تبلور پیشنهادهای
خط مشی که حاوی انتظارات مردم باشسبه عمل آیدسبه صورت عقالیی تصور حی شود که
تصمیمات اکثییت نمایندگان راجعبه مشکلات عمومی نشانگر نظر اکثریت آزاد و نظریات
مردم در همان موضوع می باشد.
مطمئناً در امر قانونی کردن» اعضای قوه مقننه نقش اصلی را ایفا می کنند» ولی برخورداری از
نظریات و آراء اکثییت ممکن است از طییق تلاش های بورو کرات ها و مدیران اداری» اعضای
گروههای وابستهبه قوه قانون گذاری در سازمان حسابرسی» دیوان محاسبات؛ گروه های ذی
نفوذ » مقامات و مسئولان سازمان های محلی و استانی و غیره تحقق یابد.
صفحه 10:
فرآيند قانونى كردن
طور كلى درهر موردى نبليد زمينه بحث و بزوهش خود را محدود نماييم وبه صرف اينكه
جون نمايندكان مستقيمطبه برنلمميا خط مشى ولى.مى دهند تصور كنيم.كه آنان به تنهايى
درلكين فرآيند مشاركت دايند در ايران بر اساس قانون اساسى جمهورى اسلامى و بخشى
از قوافين موضوعه؛ برنلمه ها و خط مشى هلبه صورت لوليح تنظيمى توسط هیأت دولت
تدوین و بوسیله رئیس جمهور برای بررسی و بحث به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود
و لين لمر دقیقاً بر فرآیند قانینی کردن و بحث و بررسی و ترکیب نیروها در طیف
خط مشی گذاری تأثیر مسنقیم خواهد گذاشت.
صفحه 11:
برخورداری از اکثربت آراء در قوه قانونگذاری
بهتر استکه قوه مقننهیا قانونکذاری را برای درک و شناخت بیشتر فر آیند قانونی کردن مورد بررسی قرار دهیم
در این خصوص باید بر دو سأله تاکید داشت.
یکی فر آبندتائونگذاری در مجلس که از مراحل پیچیده خط مشی گذاری عمومی است.
[دوم اینکه در تاکید بر لین مسأله بلیسبه خاطر داشته باشیمکه روش تجویه و تحلیل اصلیها الگوی نیادی نیست.
دیگر لین که قانونگذارانتنهلبه عنوان عاملان قانینی کردنبه فعالیت مشغول نیستند بلکه نقش های دیگر
خط مشی را نیز اجرا می کنند
و دوم اين كه طرف هاى ذى نفع خط مشى در سازمان های دیگر نیز در فر آیند قانونی کردن مشار کت دارند.
ادر قوه مقننه شبکه منظمی از فعالیت پیش بینی شده که نشانگر تلاش برای تحقق اکثریت آراعمی باشد لما سژال
ين است كه جرا اين امر رخ نمی دهد. به هر حال به علت محدودیت های اجرایی کنونی تحقق اکثریت آراء
در تملمى امور ميسر نيست لما در فرآیند قانونی کردن» بررسی و مطالعات مبنی بر اینکه کجا و چگونه یک
اکثریت آراء وجود داشته باشد به بیان مسأله و تدوین و تهیه پیشنهاد های آینده هم کمک می نماید.
صفحه 12:
تایید و تصویب یک برنامه و خط مشی در قوه مقننه
برای تایید و تصویب یک برنلمه و خط مشی در قوه مقننه» مراجع
مختلف اقدامات لازم را به عمل می آورند:
مجلس
- کمیته های فرعی (تحقیقاتی و...)
- کمیسیون مربوطه
- کمیته مربوط به آیین نامه ها و مقررات داخلی مجلس
- رأى كيرى در مورد مقررات
- رأى كيرى در كميسون مربوطه
- بحث و بررسی تمامی نمایندگان مجلس
- رأی گیری مجلس به صورت دسته جمعی
- یی گیری مجدد در صورت مخالفت با بندها و موادی از طرح يا قانون پیشنهادی
صفحه 13:
مراحل قانونی ساختن
در کشور ما برای قانونی ساختن طی مراحل زیر ضروری است:
- تأیید نهایی شورای نگهبان از لحاظ رعایت موازین اسلامی و قوانین
اساسی و موضوعه
-رأی و اظهار نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صورت عدم توافق
مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان
- ابلاغ مصوبات به دستگاه مربوطه جهت اجراء
صفحه 14:
قانونی ساختن
برای یلی گیری و تصویبیک برنلمیا خط مشی بنیادی و کلان در عمل امکان دارد
مراحل دیگری نیزسبه موارد فوق اضلفه شودبه عبارت دیگرسیک لابحه با طرح خاص در
فر آیند قانونی شدنسبه برخورداری از اکثیبت آراء از سوی کمیته ها و کمیسیون های
مختلف نیاز دارد البته ممکن است جامعه و افکار عمیمی نیزبه طور متفاوتبه این
اکثریت آراء توجه داشته باشند.
قانهنى كردن و مشروعيت خشیدنبه برنلعه ها و خط مشی مبنای قلبل قبولی را برای
جوابگهییبه نیازهای شهروندان فر آهمعی کند یلی تصویب قوانینیا ایجاد و تنظیم
ضولبط و استانداردهلبه خودی خود مشکلات را حل نمی کند. قبل از هر چیز» شکل
گیری اکثریت با راهنمائی صرف و ساده بعضی از مسئولان صورت نمی گیرد.
آنچه در دیلت و سازمان های وابستهحی گذرد معکن است در چکونگی» تعیین و زمان
شکل گیری اکثیبت نقشش حبلتی داشته باشد. مثلا موضوعات مهمی چون آموزش و
برورشء آلوهگی محیط زیست؛ برنلمه های بهداشتی؛ وبا کنترل افزلیشبی رویه
عقت بر افتار هعیمی و مکی کروههای خی شود و مان Hid Saal gid Jeb
در مجلس قانونگذار به صورت قابل توجهی تأثیر می گذارد.
صفحه 15:
قانونی کردن خط مشی
مسأله دیگر در فرآیند قانینی کردن خط مشی لین است که طرح پیشنهادی برای
دستیابی به راه حل و برطرف ساختن مشکلات عمومی قابل تغییر و اصلاح است به عبارت
دیگرسبه ندرت دیده شدهکه طرحها و لولیح پیشنهادی-به صورت ارلثه شده مورد تأیید
و تصویب قرار بگییند» بالاخره بلید اذعان داشت که آنچه مورد تأیید قرارحی گیرد باید
در قبال:
- مفهوم عواملی که تحت تأثیر قرار می گیرند.
۲ - حمایت ها و پشتیبانی های موجود
۳ -شرلیط تغییر پذیری که از زمینه و شرلیط موضوع تفکیک شدفی نیستند- تعبیر و
تفسير مى شون ۳ 5
در لين راستا اجرای طرح های پژوهشی, برنلمه ریزی» و بهره گیری از تج
راه حل های متفاوت پیشنهادی به وسیله گروهها و طرف های مختلف در ثرآیند
خط مشی گذاری و بالاخص مرحله قانینی کردن و مشروعیت بخشیدن به طرح های
پیشنهادی می تواند راهکشای مشکلات باشد.
صفحه 16: