علوم انسانی و علوم اجتماعی اخلاق

مطالبی در مورد روش‌های تحقیق

Matalebi_dar_morede_ravesh_haye_tahghigh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

  1. منا رحمت‌آبادی

    
    من تا بوسیله اوضاع نبا به این تزیین در اینترنت نخوانده بودم بسیار جذاب و
    آزگار بود و مقاله جالب ایشان درخصوص جزیل از ملاقات کنندگان
    اینترنت کم قیمت است

نظر خود را بنویسید

مطالبی در مورد روش‌های تحقیق

اسلاید 1: مطالبي در مورد روشهاي تحقيق احمد شربت اوغليعضو هيئت علمي دانشكد ه مديريت و اقتصاددانشگاه صنعتي شريفبسم الله الرحمن الرحیم ای نام تو بهترین سرآغاز...

اسلاید 2: فهرست مطالبمقدمهنكاتي در مورد اخلاق پژوهشيفرآيند تحقيق در مديريتنكاتي پيرامون تدوين و انتشار مقاله هاي علمي

اسلاید 3: Research Ethicsاخلاق پژوهشيخشت اول چون نهد معماركج...بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 4: اصول اخلاقي در پژوهشEthics are norms or standards of behavior that guide moral choices about our behavior and our relationships with others.اصول اخلاقي، معيارها و هنجار هاي رفتاري هستند كه انتخاب هاي اخلاقي را در ارتباط با رفتار و روابط مان با ديگران هدايت مي كنند.

اسلاید 5: Can ethics be taught? Teddy Roosevelt said, “To educate a person in mind and not in morals is to educate a menace to society.” Source: Prepared by L. Murphy Smith Professor of Accounting Texas A&M University, Presentation on Ethics in Business and Society, accessed August 2009.آيا مي توان اخلاق را تعليم داد؟

اسلاید 6: Types of Ethical Violations انواع تخلفات اخلاقيViolatingDisclosureAgreementsپخش اطلاعات محرمانهBreakingConfidentialityآشکار کردن هويت MisrepresentingResultsتحريف نتايجDeceivingParticipantsفريب دادن شرکت کنندگانPaddedInvoicesقيمت هاي غير واقعيAvoidinglegal liabilityاجتناب از مسوليت هاي قانونيهدف از اخلاق در تحقيق اين است كه مطمئن شويم هيچ كس از فعاليت تحقيقي صدمه نمي بيند.

اسلاید 7: اخلاق كسب و كار يک مزيت رقابتي استرابطه مستقيمي بين اخلاق سازماني و موفقيت و بقاء يک سازمان وجود دارد.مشتريان و سهامداران بيشتر تمايل به خريد و سرمايه گذاري در شرکت هايي را دارند که صداقت، درستي، و اصول اخلاقي را رعايت مي کنند.شرکت هايي که بدرستي عمل مي کنند باعث رشد انگيزش کارکنان خود و بالارفتن بهره وري آنان مي شوند.

اسلاید 8: درصورت صدمه ديدن نام و شهرت يک سازمان بسيارمشکل است که آنراجبران نمود. رفتاراخلاقي شهرت و آبروي يک سازمان را تضمين مي نمايد.سازمانهاي بين المللي مشوق هاي فراواني براي شرکت هايي که ازاصول اخلاقي متابعت مي کنند فرآهم آورده است. و بالعکس شرکت هايي که ازاصول اخلاقي عدول مي کنند از تجارت جهاني طرد مي شوند.اخلاق تجاري يک مزيت رقابتي است Business Ethics: A Corporate Advantage

اسلاید 9: r = 0.874Source: Global Competitiveness Report 2006-2007, see http://www.weforum.org/en/initiatives/gcp/Global%20Competitiveness%20Report/index.htm, Accessed January 3, 2006. For data on Corruption Perception Index see http://www.transparency.org, accessed January 3, 2006.رابطه مستقیمی بين ادراک فساد در سازمانها و مزيت رقابتي در بازار وجود داردضريب همبستگي

اسلاید 10: A paragraph from a students paper:“The innovation process is divided into two broad modes of thinking: “Divergent” and “Convergent”. The “Divergent” mode lies at the heart of the Strategic Innovation approach. It is open-ended, exploratory, and inquisitive, deploying non-traditional, creative thinking and future visioning techniques. It includes “exploratory” consumer/customer insight research, qualitative exploration of industry/market trends, and speculates on possible industry discontinuities, etc.”

اسلاید 11: Comment: This section has been copied and pasted from the following document without providing the reference: Source: Innovation Briefing 07-07: The Innovation Audit - Understanding Your Innovation Performance, see www.intervista-institute.com/.../Diverging%20and%20Converging.pdf, accessed July 23, 2009.

اسلاید 12:

اسلاید 13:

اسلاید 14: فروش علني انواع پايان نامه و مقاله! 14Source: http://profs-against-plagiarism.blogspot.com/, accessed November 25, 2009.

اسلاید 15: Why do students plagiarize? They tell us….I didn’t know I was plagiarizingI don’t really understand the concepts of academic honesty and plagiarismI didn’t think I could do a good job on my ownI’m not confident that my research and writing skills are as developed as they should be Source: Owl Online Writing Lab. “Writing a Research Paper.” Purdue University. 2002

اسلاید 16: I didn’t have timeI have a heavy workload at school, a part-time job, responsibilities at homeI was under a lot of pressureSchool is very competitive and I need top marks to get into college or universityI thought I could get away with itLots of other students doWhy do students plagiarize? They tell us….Source: Owl Online Writing Lab. “Writing a Research Paper.” Purdue University. 2002

اسلاید 17: چگونه مي توانيم اخلاق پژوهشي را در ايران ارتقاء دهيم؟بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 18: 1. تدوين و اجراي منشور اخلاق پژوهشي

اسلاید 19: ايجاد منشوراخلاق پژوهشي در دانشگاهها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي University NameCode of Ethics LinkUniversity of Virginiahttp://www.virginia.edu/statementofpurpose/uethics.htmlHoward Universityhttp://www.howard.edu/policy/codeofethics.pdf University of Southern Californiahttp://policies.usc.edu/policies/USC_Code_of_Ethics_2004.pdf Harvard Universityhttp://vpf-web.harvard.edu/ofs/procurement/pro_con.shtml Cornell Universityhttp://ethics.iit.edu/codes/coe/cornell.univ.1.html Illinois Institute of Technology http://ethics.iit.edu/iitcode/code6.1.html Concordia Universityhttp://secretariat.concordia.ca/policies/bd/en/BD-4.pdf University of Illinoishttp://www.ethics.uillinois.edu/policies/code.cfm North Western Universityhttp://www.northwestern.edu/uacc/uniprin.html McGill Universityhttp://www.mcgill.ca/purchasing/about/staff/ethics/

اسلاید 20: برخي از نكات ذكر شده در پيش نويس منشور اخلاق پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف

اسلاید 21: نكاتي كه بايد مورد توجه پژوهشگران قرار گيردصداقت در پژوهش : پژوهشگر بايد در كليه مراحل تحقيق اعم از جمع آوري ، پرورش و ارائه نتايج از دروغگويي و فريبكاري پرهيز كند. منظور از صداقت فقط گفتن حقيقت نيست ، بلكه آن است كه همه داده ها و يافته هاي پژوهش را به طور كامل و شفاف بيان نمايد و اطلاعات مورد نياز را بدون پيشداوري ، براي تفكر و تصميم گيري افراد در اختيار آنان قرار دهد .

اسلاید 22: نكاتي كه بايد مورد توجه پژوهشگران قرار گيرد (ادامه)سرقت داده ها : انتحال يا سرقت ادبي زماني اتفاق مي افتد كه پژوهشگر از الفاظ، نظرات ، گفته ها، داده ها يا آمار ديگران استفاده نمايد، بدون آن كه به اين عمل اقرار و يا منبع و مأخذ مطالب را ذكر كند.

اسلاید 23: نكاتي كه بايد مورد توجه پژوهشگران قرار گيرد (ادامه)زينت داده ها: تحريف و دستكاري در داده ها به نحوي كه براي رسيدن به نتيجه مورد نظرمحقق مناسب تر باشد.جعل داده ها: جعل داده هاي خام پژوهشي ، استفاده از آمارها و ارقام ساختگي و آزمايش ها،گزارشها ومطالب غير واقعي.

اسلاید 24: نكاتي كه بايد مورد توجه پژوهشگران قرار گيرد (ادامه)عدم پيش داوري : پژوهشگر بايد در كليه مراحل تحقيق بي طرفانه به حل مسائل علمي بپردازد و از دخالت دادن پيش فرض ها و تمايلات خود و ديگران در هر شكلي پرهيز نمايد. همچنين شهامت كافي درطرح نتايج واقعي را داشته باشد و فشار ها و جهت گيري ها بر او تأثيري نگذارند.

اسلاید 25: نكاتي كه بايد مورد توجه پژوهشگران قرار گيرد (ادامه)رعايت حقوق ديگران در پژوهش گروهي: پژوهشگر بايد از ابتداي كار، كليه اهداف، منافع و خطرات احتمالي در تحقيق را بصورت شفاف به همكاران و مشاركت كنندگان در پژوهش تفهيم نمايد.همچنين بر اساس ميزان همكاري حقوق مادي و معنوي افراد را لحاظ نموده و طبق مقررات اسامي آنها را نيز در گزارش نهايي تحقيق ذكركند .

اسلاید 26: 2. ارائه دروس و منابع آموزشي در مورد اخلاق پژوهشي

اسلاید 27: University of Delaware Research Ethics Workshop“The students put their ethics to the test in small-group discussion sessions led by 24 graduate student facilitators. The facilitators presented their groups with a series of conundrums, including problems attributing authorship on research publications, plagiarism and handling research results that go against the interests of the research sponsor.” Source: see http://www.udel.edu/PR/UDaily/2007/jul/ethics072006.html, Accessed October 27, 2006.

اسلاید 28: Some universities such as M.I.T. offer free courses on research ethics. For example, Reasonable Conduct in Science OpenCourseWare: MITs Free Graduate Level Class on Scientific Research Ethics, http://educhoices.org/articles/Reasonable_Conduct_in_Science_OpenCourseWare_MITs_Free_Graduate_Level_Class_on_Scientific_Research_Ethics.html, accessed July 27, 2009.

اسلاید 29: OSRE Main Entry Page سمينار اخلاق پژوهشي (براي عموم آزاد است!)

اسلاید 30: چگونه از تقلب دوري كنيم Module 1.4 Avoid Plagiarism

اسلاید 31: e-Assignment: Question

اسلاید 32: e-Assignment: Answer response

اسلاید 33: منابع آموزشي دانشگاهها در مورد اخلاق پژوهشي Illinois Institute of Technology, Center for the Study of Ethics in the Professions at IIT: http://ethics.iit.edu/resources/researchethics.html, accessed July 27, 2009. McMaster University in Canada has Useful Research Ethics Links & Resources: http://www.mcmaster.ca/ors/ethics/info_links.htm, accessed July 27, 2009. Research Ethics Program at University of California at San Diego: http://ethics.ucsd.edu/resources/resources-misconduct.html, accessed July 27, 2009.Online Ethics Center at the National Academy of Engineering has links to various Engineering Codes of Ethics in English for review and adoption: http://www.onlineethics.org/CMS/profpractice/ethcodes/13411.aspx, Accessed July 27, 2009.

اسلاید 34:

اسلاید 35:

اسلاید 36: وبگاه اخلاق عملی و حرفه ایhttp://www.indiana.edu/~appe/

اسلاید 37: http://www.indiana.edu/~appe/ethicscenters.html#Institutionalسازمانها و دانشگاههای عضو وبگاه اخلاق عملی و حرفه ای

اسلاید 38: 3. ايجاد مراكز علمي – پژوهشي براي مطالعه اخلاق حرفه اي

اسلاید 39: مركز مطالعات اخلاق در دانشگاه بركلي

اسلاید 40: مركز مطالعات اخلاق حرفه اي در انيستيتو تكنولوژي ايلي نويز

اسلاید 41: مركز اخلاق دانشگاه ترونتو كانادا

اسلاید 42: مركز ارزش هاي انساني دانشگاه پرينستون

اسلاید 43: مركز مطالعات اخلاق در دانشگاه استانفورد

اسلاید 44: 4. اعمال سياستهاي مؤثر در سطح دانشگاه و يا مؤسسه آموزشي-پژوهشي براي اجراي اصول اخلاق پژوهشي

اسلاید 45: اعمال سياستهاي قاطع و مؤثر براي مقابله با عدول از اخلاق پژوهشيAdopt tougher measures to prevent plagiarism: Some schools expel students from university for committing proven plagiarism. For example, in Rutgers University’s Policies on Plagiarism we read: “Plagiarism is a serious academic offense and students are responsible for educating themselves about it.  Every year, students are expelled from Rutgers University for committing plagiarism,” (see http://sociology.camden.rutgers.edu/curriculum/plagiarism.htm, accessed July 28, 2009).

اسلاید 46: ابلاغ و ترويج سياستهاي مربوط به اخلاق پژوهشيCommunicate the university policies on plagiarism: The university policies regarding academic ethics will need to be clearly communicated to all students at their orientation meetings, department meetings, in classes, and more important of all, by dedicating a web-page to academic research ethics and plagiarism. Many universities have dedicated web-pages for academic ethics. The following is only a few examples:The University of Melbourne Policy and Procedures for Academic Misconduct: http://academichonesty.unimelb.edu.au/policy.html, accessed July 28, 2009. Oregon State University’s Student Conduct and Community Policy: http://oregonstate.edu/admin/stucon/plag.htm, accessed July 28, 2009.Brandies University Policy Regarding Academic Honesty and Plagiarism: http://people.brandeis.edu/~teuber/usemacadpol.html, accessed July 28, 2009.University of Northern Iowa’s Academic Ethics policies; see http://www.uni.edu/president/policies/301.shtml, Accessed July 28, 2009.

اسلاید 47: الزامي نمودن درس اصول نگارش براي كليه دانشجويانRequire a mandatory writing course for all students: Harvard University has a required expository writing course for every Harvard student since 1872! (see http://isites.harvard.edu/icb/icb.do?keyword=k24101, accessed July 28, 2009). The following is a description of this course which is referred to as “the most intensive classes you will take at Harvard:”

اسلاید 48: Harvard University expository writing course“Description The Harvard College Writing Program requires all entering freshmen to take at least one course (Expos 20) and occasionally an introductory course, (Expos 10). An Expos course is  ‘...one of the most intensive classes you will take at Harvard. In no other class will you get to concentrate directly on the craft of composing and revising ideas, and rarely will you receive as much personal attention from an instructor as you do in Expos.’” (see http://writing.fas.harvard.edu/icb/icb.do?keyword=k15024&pageid=icb.page93953, accessed July 28, 2009).

اسلاید 49: 5. اعمال سياستهاي مؤثر توسط اساتيد براي مقابله با تقلب و عدم رعايت اخلاق پژوهشي

اسلاید 50: Faculty-Level Initiatives to Prevent PlagiarismInclude a plagiarism statement in the course syllabuses: Including a clearly stated and enforceable “plagiarism statement,” has a powerful deterrent effect.Explain faculty policy on plagiarism: Clear communication of the faculty’s policy regarding plagiarism in the first session of the course, demonstrates the seriousness of the issue.Provide the students with educational resources: to increase students’ awareness about plagiarism there are many informative resources that can be included in the course syllabuses.

اسلاید 51: ادغام پاراگراف تقلب در طرح درس Plagiarism Paragraph The following sample Plagiarism Paragraph is posted by: Office of Academic Judiciary College of Arts & Sciences E3310 Melville Library SUNY at Stony Brook Stony Brook, NY 11794-3351Source: http://naples.cc.sunysb.edu/CAS/ajc.nsf/pages/syllabus, accessed July 27, 2009.

اسلاید 52: Plagiarism ParagraphPlagiarism is simply the use of others’ words and/or ideas without clearly acknowledging their source. As students, you are learning about other people’s ideas in your course texts, your instructors’ lectures, in-class discussions, and when doing your own research. When you incorporate those words and ideas into your own work, it is of the utmost importance that you give credit where it is due. Plagiarism, intentional or unintentional, is considered academic dishonesty and all instances will be reported to the Academic Judiciary. To avoid plagiarism, you must give the original author credit whenever you use another person’s ideas, opinions, drawings, or theories as well as any facts or any other pieces of information that are not common knowledge. Additionally quotations of another person’s actual spoken or written words; or a close paraphrasing of another person’s spoken or written words must also be referenced. Accurately citing all sources and putting direct quotations – of even a few key words – in quotation marks are required. For further information on plagiarism and the policies regarding academic dishonesty go to the Academic Judiciary website at http://naples.cc.sunysb.edu/CAS/ajc.nsf.

اسلاید 53: ارائه منابع آموزشي به دانشجويان درمورد اخلاق پژوهشي Report of Academic Dishonesty: Source: http://naples.cc.sunysb.edu/CAS/ajcforms.nsf/report, accessed July 27, 2009.Tips for Preventing Dishonesty:http://naples.cc.sunysb.edu/CAS/ajc.nsf/pages/tips, accessed July 27, 2009.Plagiarism Detection: http://naples.cc.sunysb.edu/CAS/ajc.nsf/pages/plagiarism, accessed July 27, 2009.Indiana University Writing Tutorial Services: http://www.indiana.edu/~wts/pamphlets.shtml, accessed July 27, 2009.

اسلاید 54: منابع آموزشي براي نحوه نگارش مقاله هاي پژوهشيUniversity of North Carolina’s Writing Center has extensive free resources on writing and deals with issues such as standards for citations, plagiarism, etc. (see, http://www.unc.edu/depts/wcweb/handouts/, accessed July 28, 2009).Purdue University Writing Center has dedicated material on Plagiarism: See http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/589/01/, Accessed July 28, 2009.Harvard University Writing Center has a section on Citations and Plagiarism; see http://isites.harvard.edu/icb/icb.do?keyword=k33202&tabgroupid=icb.tabgroup54084, Accessed July 28, 2009.I will be delighted to collaborate with you and other faculty members on these issues. Thanks again for your comments and kind attention.Best regards,Ahmad Sharbatoghlie

اسلاید 55: 1-55Research in Businessروش تحقيق در مديريت

اسلاید 56: 1-56Exhibit 1-8 Characteristics of Good Research ويژه گيهاي يک پژوهش خوب کدامند؟تعريف دقيق موضوع تحقيقشرح گام بگام فرآيند تحقيقبرنامه ريزي دقيق طرح تحقيقاستانداردهاي اخلاقي با لاشرح محدوديت هاي تحقيقتحليل صحيحارائه روشن يافته هاي پژوهشتو جيه نتايج تحقيقاعتبارنامه محقق

اسلاید 57: 57فرآيند تحقيق در مديريتThe Research Processبسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 58: The Business Research Processکشف مسئله مديریت تعریف سئوال مديریت تعریف سئوالات تحقيقتدقیق سئوالات تحقيقتدوین پیشنهادطرحتدوین طرح تحقیق جمع آوری داده هاتحلیل و تفسیر داده هاارائه گزارش تحقیق تصمیم گیری مدیریت

اسلاید 59: Stage 1:Clarifying the Research Questionروشن نمودن سوال تحقيق

اسلاید 60: Clarifying the Research Question روشن نمودن سوال تحقيقManagement-research question hierarchy begins with management dilemmaسلسه مراتب سوال تحقيق با مساله ی مديریت آغاز می شود.

اسلاید 61: Exhibit 3-2 Management-Research Question Hierarchy سلسه مراتب سوال تحقيق مديريت مسئله مديریت سوال مديریت سوال تحقيق سوال بررسیسوال سنجشتصميم مديریت چه عارضه هايي وجود دارند؟ چطور عارضه ها را ازبين ببريم؟چه راه حل هايي وجود دارد؟براي انتخاب بهترين راه حل به چه اطلاعاتي نياز داريم؟براي بدست آوردن اطلاعات چه بپرسيم يا مشاهده کنيم؟راه حل پيشنهادي مطابق يافته هاي تحقيق کدام است؟

اسلاید 62: Management Dilemma معضل مديريتمعضل مديريت معمولا اثرات يك مشكل واقعي است. براي مثال:افزايش خروج اجاره نشين ها از يك مجتمع آپارتماني كاهش فروشافزايش استعفای پرسنل يك رستورانافزايش تعداد شكايات در مورد خدمات بعد از فروش

اسلاید 63: The Management Question سوال مديريتبراي پيشبرد فرايند تحقيق، معضل مديريت مي بايستي به سوال مديريت تبديل شود.براي كاهش استعفاي كاركنان چه بايد كرد؟براي افزايش سكونت مستاجرين و كاهش خروج آنها چه بايد كرد؟ براي كاهش هزينه ها چه بايد كرد؟

اسلاید 64: The Nature of the Management Question طبيعت سوال مديريتاين سوال مديريتي را در نظر بگيريد: ”چگونه مي توانيم سود دهي شرکت را با لا ببريم؟“اين سوال مشخص نمي كند كه چه نوع تحقيقي بايست انجام شود.طبيعتي عمومي دارد.راه حل يا عمل خاصي را توصيه نمي كند.اين سوال را بايد با پرسيدن ”زير سوال“ هاي بيشتر از طريق جستجوي دلايل مشخص تر كرد:”چگونه مي توان حساب هاي بدهكاري را بهبود داد؟“”چگونه مي توان هزينه ها را كاهش داد؟“اين گونه كاوش هاي عميق را نمي توان بدون تعامل بين محقق و مدير انجام داد.

اسلاید 65: Management Question: Exploration سوال مديريت: مطالعه اكتشافيبراي تبيين سوال مديريت مي بايستي مطالعه اكتشافي نموديك گروه متمرکز (Focus Group) كوچك را در بين كاركنان مي توان تشكيل داد. مطالعه اكتشافي معمولا با جستجوي داده هاي منتشر شده (Secondary Data) آغاز مي شود.همچنين ممكن است از نظرات متخصصين نيز استفاده نمود.

اسلاید 66: The Research Question سوال تحقيقزماني كه محقق بتواند سوال مديريت را بصورت واضح بيان كند، اين سوال مي بايست به سوال تحقيق ترجمه شود.سوال تحقيق ممكن است بيش از يك سوال باشد.

اسلاید 67: The Research Question: An Example سوال تحقيق: يك نمونهمثال MindWriter:سوال مديريت:چگونه مي توانيم شكايات بعد از فروش را كاهش دهيم؟ سوالات تحقيق:آيا بايد تغييراتي در محصول خود ايجاد كنيم؟آيا بايد از سرويس حمل و نقل هوايي استفاده كنيم؟آيا بايد مراكز تعمير شهري جهت تكميل يا جايگزيني مراكز تعمير موجود تاسيس كنيم؟

اسلاید 68: Measurement Questions پرسش هاي اندازه گيريدر نظرخواهي ها، سوالات اندازه گيري سوال هايي هستند كه از پاسخ دهندگان پرسيده مي شود.دو نوع سوال اندازه گيري وجود دارد. از پيش طراحي شده: توسط محققين قبلي تدوين و آزمايش شده است.سوالات سفارشي: مخصوصا براي پروژه طراحي شده اند.

اسلاید 69: طرح پژوهشيStage 2 Proposing Research

اسلاید 70: Exhibit 4-7 CPM Schedule زمانبندي مسير بحراني

اسلاید 71: Stage 3:Designing the Research Projectطراحي پروژه تحقيق

اسلاید 72: Designing the Research Project طراحي پروژه تحقيقا تيDesigning the Research Projectطراحی پروژه ی تحقيقاتیResearch Designطراحی تحقيقSampling Designطراحی نمونهPilot Testingآزمايش راهنما

اسلاید 73: Research Design طراحی تحقيقطراحي تحقيق برنامه كار (blueprint) براي رسيد به اهداف تحقيق و فراهم كردن دانش لازم جهت پاسخ دادن به معضل تحقيق است. از متد ها، تكنيك ها، رويه ها و پروتكل هاي متعددي (مانند مصاحبه، پرسشنامه، تحليل ميداني، و غيره ) مي توان استفاده كرد.

اسلاید 74: Sampling Design طراحی نمونهقدم ديگر در برنامه ريزي تحقيق تعيين جامعه آماري و مشخص كردن نمونه هاي مورد نياز است. آمار (census)تمامي عناصر در يك جمعيت (population) را تشکيل مي دهد.يك نمونه (sample) گروهي از موارد، شركت كننده ها، رخداد ها، يا اطلاعات ثبت شده است كه بخشي از جامعه آماري را تشكيل مي دهد.

اسلاید 75: Pilot Testing آزمايش راهنمايك آزمايش راهنما:جهت تشخيص نقاط ضعف طراحي و ابزارها انجام مي شود. تعداد بيشماري نظرخواهي را با شناسايي سوال هاي گيج كننده، ناشيانه و آزار دهنده از شكست نجات داده است. ممكن است چند بار تكرار شود تا سوال ها، ابزارها يا رويه ها تصحيح شوند.

اسلاید 76: Stage 4:Data Collectionجمع آوري داده ها

اسلاید 77: Data Collection جمع آوري داده هانمونه ابزارهاي جمع آوري داده هاپرسش نامه ها Questionnairesتست هاي استاندارد Standardized testsفرم هاي مشاهده Observational formsيادداشت هاي آزمايشگاهي Laboratory notes

اسلاید 78: Stage 5:Data Analysis and Interpretationتحليل و تفسيرداده ها

اسلاید 79: Reducing data to manageable sizeکاهش داده ها به حجم قابل مديريتData Analysis and Interpretation تحليل و تفسيرداده ها Developing summariesخلاصه سازیLooking for patternsيافتن الگوهاApplying statistical techniquesبه کارگيری تکنيک های آماری

اسلاید 80: Stage 6 Reporting the Resultsگزارش نتايج تحقيق

اسلاید 81: Reporting the Results گزارش نتايج تحقيقResearch Reportگزارش پژوهشExecutiveSummaryخلاصه ی مديريتیResearchOverviewمروری بر تحقيقTechnicalAppendixپيوست فنیImplementationStrategiesاستراتژی های اجرازمينه، يافته هاي اكتشافي، طراحي تحقيق، و نتيجه گيري هابخش استراتژي هاي اجرا توصیه ها را بطور مفصل تري بحث مي كند.حاوي تمامي مطالبي است كه براي اجراي مجدد پروژه لازم است.خلاصه مساله، يافته ها و توصيه ها

اسلاید 82: 20-82 نکاتی پيرامون تدوين و انتشار مقاله هاي علمي

اسلاید 83: 20-83انواع مقالهمقاله هاي مروريمقاله هاي پژوهشيگردآورينقد و بررسيمطالعه مورديگزارش پيشرفت کارمقاله هاي مفهومي Review Papers Research Papers Collected Works Book Reviews Case Studies Reports Work-in-progress Reports Conceptual Papers

اسلاید 84: 20-84اجزاء معمول در مقاله هاي علميعنوان (معمولا منعکس کننده مندرجات مقاله و حاوي کليدواژه ها) نام، نشاني، درجه تحصيلي، محل کار و سمت نويسنده/نويسندگانچکيده (معمولا چکيده راهنما يا چکيده ساختار يافته)کليدواژه ها (جهت افزايش دسترس پذيري مقاله در هنگام جستجو)مقدمه (زمينه سازي براي آغاز بحث اصلي و معرفي مقدماتي پژوهش)ادامه ...

اسلاید 85: 20-85اجزاء معمول در مقاله هاي علمي-پژوهشيبيان مسئله (اشاره به مشکلي که زمينه ساز اجراي پژوهش شده است)تبيين هدف/ اهداف پژوهشپرسش/ پرسشهاي پژوهش و گاهي فرضيه/ فرضيه هاي پژوهشپيشينه پژوهش، مرور نوشتارها و تشريح مباني نظري مرتبط با موضوعمعرفي پروژه تحقيقاتي، تبيين ضرورت اجرا و ويژگيهاي متمايز کننده آنادامه ...

اسلاید 86: 20-86اجزاء معمول در مقاله هاي علمي (ادامه)تشريح روش شناسي مورد استفاده و تبيين رويکرد مقالهابزار گردآوري داده ها، روش نمونه گيري و ابزار تحليل داده هاتوصيف ويژگيهاي جامعه پژوهش و مشخصات نمونه گرفته شده از آنتبيين محدوده و محدوديتهاي پژوهشارائه يافته هاي توصيفي و تحليلي (معمولا همراه با جدول و نمودار)

اسلاید 87: 20-87اجزاء معمول در مقاله هاي علمي (ادامه)بحث و نتيجه گيري (پاسخگويي به پرسشهاي پژوهش و تامين هدف)پيشنهاد/پيشنهادهايي براي پژوهشهاي بعديتقدير و تشکر (ذکر نام افراد يا موسساتي که در مقاله مشارکت داشته اند)منابع مورد استفاده و گاهي ذکر منابعي براي مطالعه بيشترپيوستها (مثل واژه نامه تخصصي، متن پرسشنامه يا معرفي نويسندگان)

اسلاید 88: 20-88پنج نکته کليدي قبل از ارسال مقاله به مجلهبررسي سطح و ضريب تاثير مجله مورد نظر بر اساس فهرستهاي موجود از جمله فهرست آي اس آيرعايت دقيق قواعد نگارش و مراحل ارسال مقاله بر اساس دستور العمل منتشر شده توسط مجلهآشنايي با روش و فرايند داوري مقاله در مجله مورد نظردقت در نظرات داوران و تدوين پاسخ مناسب به نظر آنان دررفع نقايص مقاله و نه توجيه آنچه وجود داردآشنايي با چگونگي ارسال دوباره متن اصلاح شده

اسلاید 89: 20-89Science Gateway: High Impact Factor Journalshttp://www.sciencegateway.org/rank/index.htmlضريب تاثير

اسلاید 90: 20-90

اسلاید 91: 20-91citations-per-paper impact score over a five-year period (middle column) and a 27-year period (right-hand column).

اسلاید 92: 20-92

اسلاید 93: 20-93

اسلاید 94: 20-94

اسلاید 95: فهرست منابعغلا مرضا خاکي، روش تحقيق با رويکرد به پايان نامه نويسي، انتشارات مرکز تحقيقات علمي کشور، 1378.فرم درخواست بررسي طرح تحقيق پايان نامه كارشناسي ارشد در شوراي دانشكده، دانشگاه امام صادق، 1387.پرسشنامه طرح پژوهشي پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و دكتري (پيشنهاد موضوع پايان نامه)، دانشگاه تهران، دانشكده مديريت، 1387.فرم طرح تحقيق پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت مدرس، 1387. فرم پيشنهاد و درخواست تصويب طرح پايان نامه مقطع كارشناسي ارشد، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده مديريت و حسابداريي، 1387.فرم هاي پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه صنعتي شريف، دانشكده مديريت و اقتصاد،‌1387. اوما سكاران، روشهاي تحقيق درمديريت، ترجمه دكتر محمد صائبي و دكتر محمود شيرازي، مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي، تهران،‌1384.منصوريان، يزدان. (1386) كارگاه آموزشي مهارتهاي تدوين و انتشار مقاله هاي علمي به زبان انگليسي.حري، عباس. (1385) آيين نگارش علمي. تهران: نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور.حري، عباس و شاهبداغي، اعظم. (1385). شيوه هاي استناد در نگارشهاي علمي: رهنمودهاي بين المللي. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.راولي ، جنيفر . (1374). نمايه سازي و چکيده نويسي . ترجمه جعفر مهراد . تهران : سازمان مدارک فرهنگي انقلاب اسلامي.سالاري، محمود و حسن آبادي، ابوالفضل. (1383) شناسايي و تحليل پيش نيازهاي دستيابي به مهارت سواد اطلاعاتي. مجموعه مقالات همايش 1 و 2 خرداد 1382، مشهد/ به كوشش رحمت الله فتاحي. ص.114-97) مشهد: سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي.ميرحسين طباطبايي لطفي، نکاتی پيرامون تدوين و انتشار مقاله هاي علمي، دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه صنعتي شريف.Donald R. Cooper and Pamela S. Schindler, 2009, Business Research Methods, 10th Edition, Irwin McGraw-Hill.

اسلاید 96: با تشكر!الحمدلله رب العالمينتمام مدح ها متعلق به خداست

اسلاید 97: پيشنهاد طرح Research Proposalبسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 98: شكل 4-1: فرايند پيشنهاد پروژه تحقيق: انجام تحقيق در داخل سازمان

اسلاید 99: The Research Proposal هدف از پيشنهاد تحقيقPurposeهدفPresent management questionسوال مديريتPropose necessary dataپيشنهاد داده هاي لازمSuggest data collectionand analysisپيشنهاد جمع آور و تحليل داده هاDiscuss research Effortsبحث تلاشهاي تحقيقي

اسلاید 100: Exhibit 4-3 Proposal Development ايجاد پيشنهاد پروژه

اسلاید 101: Exhibit 4-4 Proposal Complexity پيچيدگي پيشنهاد پروژه

اسلاید 102: Exhibit 4-5 Modules ماجول ها

اسلاید 103: Researcher Qualifications ارزيابي صلاحيت محققRelevant ManagementExperienceتجربه مديريت مرتبطProfessional Research Competenceشايستگي حرفه اي تحقيق

اسلاید 104: Exhibit 4-6 Sample Proposed Budget نمونه بودجه پيشنهادي

اسلاید 105: Research Design: An Overviewمروری بر طراحی تحقیقبسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 106: گا مهاي طرح پژوهشهدف پژوهش اكتشاف توصيف آزمون فرضيه هاواحد تحليل افراد زوجها گروهها سازمانهانوع پژوهش برقراري: روابط علّي همبستگي تفاوتهاي گروهيميزان مداخله پژوهشگر حداقل: بررسي رويدادها در شرايط دستكاري و يا كنترل و با شبيه سازيطرح نمونه برداري احتمالي/ غيراحتمالي حجم نمونه (n)افق زماني مقطعي در طول زمانمحيط پژوهش ساختگي طبيعيروش گرد آوري داده ها مشاهده مصاحبه پرسشنامه ابزار فيزيكي ابزار نا مستقيماندازه گيري و مقيا سها تعريف عملياتي اقلام اندازه گيري مقياس گذاري دسته بندي كد گذاريبيان مسئلهتحليل داده ها درك داده ها پردازش داده ها آزمون فرضيه 1 اوما سکاران، روش هاي تحقيق، چاپ سوم، ترجمه دکتر محمد صائبي، دکتر محمود شيرازي، موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي، 1384، صفحه 119.

اسلاید 107: پژوهش داده هاي دست دومSecondary Data Searchesبسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 108: داده هاي دست دوم Secondary Data Sourcesداده هاي موجود را داده هاي دست دوم مي خوانيم. مانند:1نشريه هاي آمارياطلاعات انتشار يافته و يا نيافته و موجود در داخل يا خارج از سازمانپايگاههاي اطلاعاتي پديد آمده در تحقيق هاي پيشيناسناد كتابخانه اي 1 اوما سکاران، روش هاي تحقيق، چاپ سوم، ترجمه دکتر محمد صائبي، دکتر محمود شيرازي، موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي، 1384.

اسلاید 109: Levels of InformationPrimary Sources:منابع دست اولMemosیادداشتهاLettersنامه هاInterviewsمصاحبه هاSpeechesسخنرانیهاLawsقوانینInternal recordsمستندات داخلیSecondary Sources:منابع دست دومEncyclopediasدائرة المعارفهاTextbooksکتابهاHandbooksهندبوکهاMagazinesمجلاتNewspapersروزنامه هاNewscasts اخبارTertiary Sources:منابع دست سومIndexesفهرستهاBibliographiesفهرست کتبInternet اینترنتsearch enginesجستجوگرهاPrimary sources are original works of research or raw data without interpretation.Secondary sources are interpretations of primary data.Secondary sources are interpretations of primary data.

اسلاید 110: چرابايد پيشينه موضوع را بكاويم؟پيشينه كاوي خوب بما اطمينان مي دهد كه:1متغيير هاي مهمي كه احتمالا بر موقعيت مشكل آفرين اثر مي گذارند در بررسي منظور گردند. بيان مسأ له را مي توان با دقت و روشني بيشتري صورت داد.براي كشف آنچه پيشتر آشكارشده است تلاش بيهوده نكنيم. مسأ له تحت بررسي در چشم جامعه علمي متناسب و با اهميت تلقي مي شود. 1 اوما سکاران، روش هاي تحقيق، چاپ سوم، ترجمه دکتر محمد صائبي، دکتر محمود شيرازي، موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي، 1384.

اسلاید 111: روش اجراي مرورادبياتDefine management dilemmaتبیین مشکلات مدیریتیConsult books for relevant termsاستفاده از کتب برای عبارات مرتبطUse terms to searchاستفاده از عبارات برای جستجوLocate/review secondary sourcesتبیین و مرور منابع دست دومEvaluate value of each source and contentارزیابی ارزش هر منبع

اسلاید 112: Qualitative Researchتحقيق كيفيبسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 113: اهميت تحقيق كيفي“Most of what influences what we say and do occurs below the level of awareness. That’s why we need new techniques: to get at hidden knowledge – to get at what people don’t know they know.” Jerry Zaltmanاغلب چيزهايي كه گفتار و كردار ما را تحت تاثير خود قرار مي دهند در سطحي عميق تر از آگاهي ما اتفاق مي افتند. به همين دليل ما تكنيك هايي لازم داريم كه:دانش پنهان را توسط آنها بدست آوريماطلاعاتي را از افراد بدست آوريم كه خود ”نمي دانند كه مي دانند“جري زالتمان

اسلاید 114: انواع تحقيقات کيفي گروه هاي متمرکز (Focus Groups) مصاحبه هاي عميق با افراد (IDIs)مصاحبه هاي گروهي (Group Interviews) مطالعات موردي (Case Studies) مشا هده (Observation)گونه شناسي (Ethnography) و غيره

اسلاید 115: The Roots of Qualitative Research ريشه هاي تحقيق كيفيPsychologyروان شناسيAnthropologyمردم شناسيCommunicationارتباطاتSociologyجامعه شناسيSemioticsمطالعه سمبلها و نشانه هاEconomicsاقتصاد

اسلاید 116: استفاده از نمونه گيري غير احتمالي در تحقيقات کيفي PurposiveSamplingSnowballSamplingConvenience SamplingThe researchers choose participants arbitrarily for their unique characteristics or their experiences, attitudes, or perceptionsParticipants refer researchers to others who have characteristics, experiences, or attitudes similar to or different from their own. Convenience sampling means that researchers select any readily available individuals as participants.

اسلاید 117: Experimentsطرح هاي تجربيبسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 118: What is Experimentation? آزمايش كردن چيست؟چرا بعضي از رويدادها تحت شرايطي خاص بوقوع مي پيوندند؟پژوهشهايي كه بدين سئوال پاسخ مي دهند پژوهشهاي علّي نام دارند.در پژوهشهاي آزمايشگاهي محقق با تغيير سيستماتيك متغييرها ي مستقل تا ثير آنهارا روي متغيير وابسته مشاهده مي كند.

اسلاید 119: Conducting an Experiment مراحل يك آزمايشControl environment کنترل محيطChoose experimental design انتخاب روش آزمايشSelect and assign participants انتخاب و مامور نمودن شرکت کنندگانPilot-test, revise, and test آزمايش نمونه اي، تجديد نظر و آزمايشCollect data جمع آوري داده هاAnalyze data تحليل داده هاSpecify treatment levels تعيين سطوح كاربريSelect the variables انتخاب متغييرها

اسلاید 120: Validity in Experimentation روايي (اعتبار) آزمايشExternalخارجيInternalداخليروايي بيروني به ميزان تعميم پذيري نتايج يك مطالعه علّي به ساير مردم، رويدادها، و يا موقعيت ها مي پردازد.روايي دروني به ميزان اعتماد ما به نتايج علّي اشاره دارد (يعني متغيير X موجب متغيير Yمي شود).

اسلاید 121: Threats to Internal Validity خطرات وارده به روايي (اعتبار) داخليThreatsتحديدهاMaturationاثربلوغHistoryاثرتاريخچهTestingاثر آزمونInstrumentationاثر ابزارSelectionاثر گزينشStatisticalRegressionرگرسيون آماريExperimental Mortalityاثر افت (كاهش تعداد آزمودني ها)در گروههاي كنتل و تجربي)تغيير سوالات درطول آزمايش، تغيير مشاهده كننده گان و يا مصاحبه كننده گان.تاثير رويداد هاي مهم بر آزمايش.تاثير پيش آزمون بر آزمودني ها. گزينش ناجور و ناهمسان آزمودني ها براي گروه هاي كنترل و تجربيمانند افزايش سن، خستگي ، گرسنگي، بي حوصله گي.

اسلاید 122: اثر تاريخچه1 فروشتبليغ فروشمتغير مستقلمتغير وابستهآگهي انجمن كشاورزانتوليد كننده مواد لبنيمتغيير كنتر ل نشدهزمان:t3t2t1 1 اوما سکاران، روش هاي تحقيق در مديريت، چاپ سوم، ترجمه دکتر محمد صائبي، دکتر محمود شيرازي، موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي، 1384، صفحه 165.مثال: مدير پخش فروش فرآورده هاي لبني مي خواهد اثرات تبليغ فروش (يکي بخر دوتا ببر) را در مورد پنير بسته بندي شده خود بيآزمايد. (تاريخچه: رويدادها يا عواملي که بررابطه متغييرهاي مستقل و وابسته اثر مي گذارد)

اسلاید 123: رگرسيون آماري (بازگشت آماري)1افزايش فروشبرنامه آموزشي براي فروشمتغير مستقلمتغير وابستهپس آزمونبازگشت آماري (رگرسيون آماري)توانايي فروش بالاتوانايي فروش متوسطتوانايي فروشپايينتوانايي فروش كارمندانپيش آزموناجراي كاربندي (آموزش كاركنان)Employee ID6141521293655616384Pretest Score0112224556Posttest Score564181222619رگرسيون آماري: اين تحديد زماني روي ميدهد که اعضاي انتخاب شده براي گروه آزمايش بدوا در مورد متغيير وابسته نمرات حداقل و حداکثر دارند.گرايش نمرات پايين و بالا به نمره هاي نزديک به ميانگين را برگشت يا رگرسيون آماري مي نامند. 1 اوما سکاران، روش هاي تحقيق در مديريت، چاپ سوم، ترجمه دکتر محمد صائبي، دکتر محمود شيرازي، موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي، 1384، صفحه 168.

اسلاید 124: Additional Threats to Internal Validity خطرات ديگر وارده به روايي (اعتبار) داخليDiffusion of treatmentانتشار رفتارCompensatory equalizationتساوي پاداشيCompensatory rivalryرقابت پاداشيResentful disadvantagedانزجار بخاطرتضعيف شدنگروه آزمايش اطلاعات كاربندي را به گروه كنترل ارائه كند.وقتي كاربري بسيار مهم است (يك داروي حياتي) .وقتي كه افراد در گروه كنترل بدانند كه در اين گروه هستند و بنابراين بيشتر تلاش كنند .وقتي كه كاربندي جذاب باشد و فقط گروه آزمايش آنرا دريافت كنند . در اين صورت گروه كنترل ممكن است بي رغبت به ادامه مشاركت باشند.

اسلاید 125: خطرات وارده به روايي (اعتبار) خارجي Threats to External Validityروايي بيروني درجه تعميم پذيري يافته ها به سايرموقعيت ها است.اگر موقعيت آزمايش با موقعيتي که يافته ها را مي خواهيم به آنها تعميم بدهيم تفاوت داشته باشد، تهديدي براي روايي بيروني به شمارمي رود.تهديد ديگر گزيدن آزمودني هاست.

اسلاید 126: Measurementاندازه گيريبسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 127: Measurement اندازه گيري“If you can’t measure it, you can’t manage it.”Bob Donath, Consultant

اسلاید 128: Measurement چه چيزي اندازه گيري مي شود؟متغيير هايي كه در پژوهش بكار مي روند به پد يده ها و خصائص تقسيم مي شوند:پديده (Objects): آنچه وجود دارد، مانند ميز، انسان، اتوموبيلخصائص (Properties): مشخصه هاي پديده ها مي باشند، مانند قد، وزن، خوشحال، راضيما خصائص پديده ها را اندازه مي گيريم نه خود پديده هارا.

اسلاید 129: متغیرها را چگونه اندازه می گیرند؟آنچه می تواند بوسیله ابزاری تعریف و به صورت عملی اندازه گیری شود، هیچ مشکل اندازه گیری ندارد.اندازه گیری طول وعرض میزهنگامی که وارد قلمرو احساسات شخصی، نگرشها و ادراکها می شویم اندازه گیری متغییرها بسیارمشکل می شود.مفاهیم انتزاعی مانند انگیزش، علاقمندی، و رضایت.براي اندازه گيري متغيير ها با يد آنها را عملياتي كنيم. مثال: عملیاتی کردن تشنگی

اسلاید 130: Levels of Measurement سطوح اندازه گيري مقياس ها: مقياس هاي اسميOrdinalintervalRatioNominalClassificationدسته بندي کردنسئوالي طرح كنيد كه در آن دسته (طبقه) پاسخ دهنده مشخص گردد:

اسلاید 131: Nominal Scales مقياس هاي اسميدرمقياس اسمي اعداد يا نشانه ها براي طبقه بندي اشياء يا مشاهدات بكار مي روند.وقتي يك مجموعه از اشياء را بتوان به طبقاتي تقسيم كرد كه جامع1 (بعني شامل تمام موارد) و مانع2 باشند (يعني هيچ موردي در بيش از يك طبقه قرار نگيرد) مقياس اسمي اندازه گيري حاصل مي شود.3ضعيف ترين سطح اندازه گيري مقياس اسمي است.1 Exhaustive2 Mutually exclusive 3دكتر مهدي ايران نژاد پاريزي، روشهاي تحقيق درعلوم اجتماعي، چاپ دوم، نشر مديران، 1382.

اسلاید 132: سطوح اندازه گيري: مقياس هاي ترتيبيOrdinalترتيبي (رتبه اي)intervalRatioNominalClassificationOrder ترتيب (رتبه)Classification طبقه بنديسئوالي طرح كنيد كه در آن ترتيب (رتبه) پاسخ دهنده مشخص گردد:اختلاف بين خصائص افراد قابل رتبه بندي است.

اسلاید 133: Ordinal Scales مقياس هاي ترتيبيمتغيير ها را بطريقي طبقه بندي مي کند که تفاوتهاي کيفي آنها دربين گروهها مشخص مي شود.1مثال: رضايت مشتريCharacteristics of nominal scale plus an indication of order 1 اوما سکاران، روش هاي تحقيق در مديريت، چاپ سوم، ترجمه دکتر محمد صائبي، دکتر محمود شيرازي، موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي، 1384، صفحه 209.

اسلاید 134: سطوح اندازه گيري: مقياس فاصله ايOrdinalIntervalمقياس فاصله ايRatioNominalClassificationOrderClassificationOrderClassificationDistance فاصله سئوالي طرح كنيد كه در آن فاصله بين طبقات متغيير مشخص گردد:اختلاف بين خصائص افراد قابل اندازه گيري است.

اسلاید 135: Interval Scales مقياس فاصله ايمقياس فاصله اي نه تنها قادراست افراد رابا توجه به خصوصيت مشخصي گروهبندي کند و رتبه ها را درون گروهها مشخص سازد، بلکه قادر است مقدار اين تفاوت را اندازه گيري کند.مثال: دماسنج

اسلاید 136: سطوح اندازه گيري: مقياس هاي نسبتOrdinalintervalRatioمقياس نسبتNominalClassificationOrderClassificationOrderClassificationDistanceNatural Origin مبداOrderClassificationDistance

اسلاید 137: Ratio Scales مقياس هاي نسبتمتغييرهايي که نقاط صفر در آنها قابل تشخيص است.مثال:وزنقدتعداد بچه هاCharacteristics of previous scales plus an absolute zero point

اسلاید 138: Questionnaires and Instrumentsپرسشنامهبسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 139: رهنمود هايي براي طراحي پرسشنامه: اصول نگارشاساسي ترين اصول نگارش عبارتند از:محتوا و هدف هر پرسشزبان و واژه پردازي پرسشنامهنوع و شكل ظاهري پرسشها

اسلاید 140: Question Content محتوای سئوال آیا این سئوال باید پرسیده شود؟آيا سئوال داراي پوشش صحيحي است؟آيا مشارکت کننده مي تواند به سئوال بشکلي که پرسيده شده است پاسخ دهد؟آيا مشارکت کننده مي خواهد که به اين سئوال بشکلي که پرسيده شده است پاسخ دهد؟در طراحي محتواي يک سئوال به اين نکات بايد توجه کرد:

اسلاید 141: نوع و شکل ظاهری پرسشهامنظور از نوع پرسشها باز یا بسته بودن آنها است.پرسشهای باز به پاسخ دهنده اجازه می دهد هر گونه که مایل است جواب دهد.پرسشهای بسته از پاسخ دهنده می خواهد از میان گزینه هایی که پژو هشگر ارائه می کند یکی را برگزیند.

اسلاید 142: پرسشهای دو وجهیپرسشهایی را گویند که احتمالا دو پاسخ دارند.مثال: آیا فکرمی کنید بازارخوبی برای این فرآورده وجود دارد و خوب فروش خواهد رفت؟

اسلاید 143: پرسشهای مبهمبه پرسشهایی اطلاق می شود که پاسخ دهنده معنای آنها را بدرستی درک نکند.مثال: تاچه حد فکرمی کنید که خوشحالید؟آیا منظور خوشحالی از محیط کار است یا رضایت اززندگی روزمره؟

اسلاید 144: پرسشهای مبتنی بر یادآوری گذشتهبه پرسشهایی اطلاق می شود که پاسخ دهنده را بر آن وا می دارد که تجربه هایی از گذشته خود را که برایش روشن نیستند به یادآورد.مثال: از فردی که در سازمانی سی سال سابقه خدمت دارد می پرسندچه زمانی کار را در فلان واحد آغاز کرد و چه مدت طول کشید؟

اسلاید 145: پرسشهای هدایت کنندهپرسشها نباید به گونه ای نگاشته شوند که پاسخ دهنده را به دادن پاسخهایی هدایت کنند که مورد نظر پژوهشگراست.مثال: آیا فکر نمی کنید در این روزها که هزینه زندگی رو به افزایش است باید به حقوق کارکنان افزایش های چشمگیری تعلق گیرد؟

اسلاید 146: مطلوبیت اجتماعیپرسشها را نباید به گونه ای نوشت که پاسخ هایی توام با پذیرندگی و مطلوبیت اجتماعی را طلب کند.مثال: آیا به نظر شما افراد سالخورده را باید از کار برکنارکرد؟این سوال پاسخ نه را در پی دارد.سئوال بهتر: نگهداری کارکنان برتریها و کاستیهایی دارد. به نظر شما سازمانها باید تا چه میزان با ادامه خدمت این گونه افراد موافقیت کنند؟

اسلاید 147: طول پرسشپرسش های کوتاه و ساده برتر از پرسشهای طولانی هستند.بطور کلی هر سئوال پرسشنامه نباید از بیست واژه تجاوز کند.

اسلاید 148: تقدم و تاخرپرسشهاترتیب تقدم و تاخر سئوالات باید به گونه ای باشد که پاسخ دهنده از پرسشهای کلی به خاص و جزیی و نیز از پرسشهای ساده به دشوار پیش رود.پیشروی کلی به جزئی (Funnel Approach) بدان معنا است که ابتدا پرسشهایی که ماهیت عام درباره سازمان دارند مطرح می شوند و سپس پرسشهای دقیقتر و ویژه درباره شغل یا بخش و نظایر آن.پرسشهای آسان نیزآنهایی هستند که به تفکرفراوان نیازندارند.

اسلاید 149: ترتیب سئوالات حساس و سئوالات بازسئوالات حساس و باز را در آخر پرسشنامه بگذارید.مثال: اگر سئوالات حساس مانند نوع اعتیاد و میزان درآمد، در اول قرار بگیرند، پاسخ دهندگان ممکن است عکس العمل بدی در برابرآنها داشته باشند و احتمالاً پاسخ ندهند.

اسلاید 150: Guidelines for Question Sequencing راهنماي ترتيب سئوالاتInteresting topics earlyموضوعات جالب اولClassification questions laterسئوالات طبقه بندي بعداًSensitive questions laterسئوالات حساس بعداًSimple items earlyسئوالات ساده در ابتداTransition between topicsگزار بين موضوعات

اسلاید 151: Samplingنمونه برداريبسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 152: جامعه آماري، چهارچوب آماريجامعه آماري (Population): به کل گروه افراد، وقايع يا چيزهايي اشاره داردکه محقق مي خواهد به تحقيق درباره آنها بپردازد.چهارچوب جامعه آماري (Sampling Frame):‌ فهرستي ازهمه اعضاي جامعه آماري است که بين آن گروه نمونه انتخاب مي شود.گروه نمونه: مجموعه کوچکي از جامعه آماري است مشتمل بربرخي ازاعضاء که ازجامعه آماري انتخاب شده اند.نمونهچهارچوب آماريجامعه آماريمثال: تمام کارمندان يک سازمانمثال: فهرست حقوق بگيران سازمان

اسلاید 153: رابطه گروه نمونه با جامعه آماريگروه نمونهجامعه آماريX (ميانگين گروه نمونه) S (انحراف معيارگروه نمونه) S2 (واريانس گروه نمونه)µ (ميانگين جامعه آماري)σ (انحراف معيارجامعه آماري) σ2(واريانس جامعه آماري)برآورد

اسلاید 154: Why Sample? چرا بايد نمونه گيري کنيم؟Greater accuracyدقت بيشترAvailability of elementsدسترسي به اعضاءGreater speedسرعت بيشترSampling providesLower costهزينه پايين تر

اسلاید 155: When Is A Census Appropriate?NecessaryFeasibleA census is feasible when the population is small and necessary when the elements are quite different from each other.

اسلاید 156: نمونه برداري احتمالي: نمونه برداري تصادفي ساده (Simple Random Sample)در طرح نمونه برداري تصادفي ساده اعضاي جامعه آماري شانس برابري براي انتخاب شدن دارند.

اسلاید 157: نمونه برداري تصادفي طبقه اي Stratified Random Samplingنمونه برداري تصادفي مستلزم طبقه بندي و سپس انتخاب تصادفي آزمودني هاست.

اسلاید 158: نمونه برداري خوشه اي Cluster Samplingبراي نمونه گيري خوشه اي ابتدا گروههاي بزرگي را انتخاب مي کنيم و بعد از اين گروهها با نمونه گيري تصادفي ساده يا طبقه بندي شده نمونه مي گيريم.

اسلاید 159: نمونه برداري خوشه اي Cluster Samplingمرحله اول:منطقه شهري را که بايد مورد بررسي قرار داد از روي نقشه معين و حدود آن معلوم مي شود.منطقه به نواحي تقسيم مي شود.يک نمونه تصادفي ساده يا به طريق سيستماتيک از نواحي انتخاب مي شود.مرحله دوم:تمام خانوارهاي مقيم در هريک ازنواحي انتخاب شده فهرست شده و شماره بندي مي شوند.يک نمونه تصادفي ساده يا به طور سيستماتيک از واحد هاي خانوار در هريک از نواحي انتخاب شده، انتخاب مي شوند.

اسلاید 160: Section 4Section 5Section 3Section 2Section 1نمونه برداري خوشه اي Cluster Sampling

اسلاید 161: Nonprobability Sampling Methods روش هاي نمونه برداري غير احتماليConvenienceنمونه هاي در دسترسPurposive Sampleنمونه هاي هدفدارQuotaنمونه هاي سهميه ايSnowballنمونه هاي کلوله برفي

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید