صفحه 1:
دوره ey wie? ۲
مطالعات اختماعی یسب
al ام موم دور اول سمط
Wipf hele wy
صفحه 2:
صفحه 3:
گروهی ازافراد
که در یک محدوده سرزمینی مشخص:
براق مدتى طولانى ؛
اجهت eS نبازهایشان کنار هم زندگی می کنند.
و سرانجام » خود را به عنوان یک واحد اجتماعی متمایز از گر ade دیگر » سازمان داده اند
صفحه 4:
شيوة مشترک زندگی یا
تمام بباخته ها و اندوخته های یک ملت با یک قوم
ا کی مرک اعصای یک حامته
ال ار ل 2 ا 0
باورها هنرهاء قوانين. اخلاقيات. عادات و هرهه كه فرد به عنوان عضوى
از جامعه از جامعه ی خویش فرامیگیرد(اکتساب می کنند) تعریف
۹
اسی و مهم در تعریف فرهنگ» اکتسابی بودن است "
صفحه 5:
از اين ريشه, واژههای "هنگ" بهمعنای قصد و آهنگ,
ان" و هیختن " بهمعنای بیرون کشیدن و برآوردن»
"آهنگک" بهمعنای قصد و اراده و نیز موزونی ساز و آواز
"آهنجیدن" بهمعنای نوشیدن و کشیدن, "آهنگیدن".
"آهیختن " بهمعنای کشیدن و برآوردن و نمونههای دیگری
وجود دارد.
از همین ریشه فرهیختن را داریم بهمعنی ترییت کردن؛
ادب آموختن, تأدیب کردن و فرهخته و فرهنجیده را
بهمعنای. ادب آموخته و فرهنگ و فرهنج را. در واژهنامهها
فراهختن و فراهیختن به معنای ادب کردن آمده است
صفحه 6:
فر هنک در لغت نامه
در لفت نامه های فارسی در ذیل فرهنگ معانی «علم و دانش
ادب و تربیت. آثار علمی و ادبی یک قوم یا یک ملت .كتاب
لغت, نیکویی پرورش و بزرگی, هنر. حکمت و عقل و نیز شاخ
درختی که بخوابانند و بر آن خاک ریزند.»
معادل انگلیسی فرهنگ !1 آالا0 می باشد که به معنای
پرورش گیاهان. رشد و نمو, آداب و رسوم یک ملت است.
در فرهنگ اکسفورد فرهنگ به معنای تهذیب نفس. سلیقه و
آداب به کار رفته است.
صفحه 7:
رابطه مقابل جامعه (جسم یاببخت افزار)
وفرهنگ (روح با نرم افزار)
a
WAIT IAEA عامع يرون
صفحه 8:
25-5 ك1 سحت مى شود.
PERS re) reel)
صفحه 9:
me =
از تولدتا آخر Pattee
كه افراد از طريق آنء نحوه 00
RNS 5 ل مى يابند.
صفحه 10:
ییاز
بايد بتواند به 3 3 3 9 ch
صورت موثری با دیگران ارتبا ‘
یگران ارتباط برقرار کند. و توانایی خواندننوشتن و ۱
aan
۳.فردبایدبتواند نیازهای بدنی خ ضاى ته رابه ای قبول جامعه بر آورد.
بدنی خود.مانندقضای حاجت. رابه شیوه های قابل
۶.فرد باید ارزشها و اعتقادات اساسی جامعه را در ذهن خود متمر کز(نها : 6 ۱
افر ارزشها و اسی متمر کز(نهادینه) کند.
صفحه 11:
عوامل اجتماعی شدن
۱-خانواده:در همه ی فرهنگ ها خانواده عامل اصلی اجتماعی شدن کودک
در دوره بل طقولیت است که به دو صورت است ۱-آگاهانه. ۲- ناآگاهائه
۲- همسالان( گروه های دوستان)به ویژه در دوره ی نوجوانی
۳- مدارس : ۱- برنامه ی آموزش رسمی. ۲-برنامه ی آموزش پنهان
۴- رسانه های همگانی(ماهواره.رایانه واینترنت, گوشی, تلویزیون و...)
۵-سابر عوامل: گروه های شغلی و صنعتی انجمن های داوطلبانه, کلیس و
مسجد و .
صفحه 12:
١-زبان گفتاری(صوت ومعنا)
۳- زبان نوشتاری(ثبت نوشته ها)
۳-زبان جسمانی(ح کات »ایما واشاره)
۶-اشیامادی ودست ساخته ها
هنجارها
باید ونباید
پر نی خوب وید زشت و[
زیبا و مطلوب يا نامطلوب دانستن امور . .
1- زمينة شكل گیری هنجارها
2-جهت دهندة رفتارها
3-افراد بر مبنای ارز شهابى كه
به آنها معتقدندعمل میکنند.
انواع ارزشها:اجتماعی - فردی
gh
هنجارهاء نماذها و ارز شها بر
مبنای عقاید شکل میگیرد ۱
(مثلا:مسلمان وغیر مسلمان)
صفحه 13:
BO ee.
DANGER!
هنجارها: |
«فتارهای معینی هستند که در یک گروه یا جامعه پذیرفته شده و متداول اند |
یاقواعدوشیوه های مجرد قبول یک جامعه اند برای انجام دادن کارهای مختلف |
مانند؛ سلام کردن هنگام به هم رسیدن- امترام به بزرگان |
آب و رسوم اجتماعی. مناسک
عامل ادامه زند گی اجتماعی
سامان بخشیدن به روابط اجتماعی
عامل پذیرش وعضویت افراد در جامعه.
صفحه 14:
Zo
ارزش دانستن و اعتقاد به آنها
~, 9 حفظ آبر
هته
a ترس از مجازات
ات جار انها
سرزنش خود یادیکران, پوزخند, تمسخر.
طردکردن و محروم نمودن, متلک متلک گفتن با
مجازاتهای رسمی و قانونی باشد.
صفحه 15:
فرهنگ عمومی یا کل یا مسلط
يا عامه ويا حتى با نام ملى:
فرهنك عمومى وجوه يا ابعاد
يا قلمروهايى از فرهنكد
است که با در
ارتباط میباشد.
یا همان شیوه ی زندگی
رايع در بين مردم جامعه
گروهی کوچک تر از جامعه.
خرده فرهنگ منسوب به
فرهنگ وسیع تر است . زیرا
بسیاری از هنجارها و موازین
فرهنگ بزرگ تر را می پذیرد .
اما از سوی دیگر . خرده فرهنگ
از فرهنگ JS جامعه متمایز
است . زیرا برخی هنجارها و
موازین خاص خود را دارد.
صفحه 16:
رسوم اخلاقی؛ عبارت از رسومی هستند که ویژگیهای معناداری ار رفتارهای درست و
نادرست را در بر می گیرند. رسوم اخلاقی هر جامعه در نظام حقوقی و آموزشهای مذهبی آن
See
قوان بخشی از رسوم اخلاقی هستند که به صورت قواعد و مقررات در آمده اند . هر کس
برخلاف این مقررات رفتار کند. با مجازات قانونی روبه رو می شود.
مان نوجودقوانین و مقررات قاطع و دقیقی برای آدمکشی دزدی » آدم ربایی » فحشا ؛ اعتباد
ارزشها , احساسات ریشه دار و عمیقی است که
اعضای جامعه در آن شریک اند . ر مد نس سكت
این ارزشها اعمال و رفتارجامعه راتعین می کند. ۱
|
| مانند:حفظ موازین دینی » رعایت حقوق والدین
حفظ ادب و احترام به بز رگترها
صفحه 17:
us کردن در فرهنک های متفاوت
صفحه 18: