صفحه 1:
پنجمین تور علمی مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران ‎HMRC‏ ‏دکتر سوگند تورانی- خرداد ۱۳۹۱

صفحه 2:
مطالحه تطبیتی سیستم های مر آقبت

صفحه 3:
5 نگرش های مدیریت تطبیقی: مطالعه تطبیقی به عنوان یک نظام علمی. پس از جنگ جهانی دوم در سال های۵۰- ۱۹۶۰ به وجود آمد.

صفحه 4:
در لین مدت تلاش های گوناگهنی برای ایجاد اصول مفهومی برای بررسی و توصیف همانندی ها و تفاوت هاء میان فرهنگ های گوناگون انجام پذبرفته است. لین تلاش ها به اندازه ای گوناگون است که شول هامر 5۳۵۱۳۵۳۲۴۵۲ نام جنگل تئوری مدیریت تطبیقی بر لن گذاشته 1 58

صفحه 5:
به همین دلیل حال به بررسی انواع رویکردهایی که برای تحقیق و پژوهش در زمینه مدیربت تطبیقی از طرف دانشمندان مختلف ارابه شده است. می پردازيم:

صفحه 6:
۱ ۱۳ ۱- نگرش توسعه اقتصادی ۲- نگرش محیطی ۳- نگرش رفتاری ۴- نگرش سیستمی ۵- نگرش مبتنی بر نقش فرهنگ در مدیریت

صفحه 7:
* BSS رو یکردها برای تحقیق و پژوهش در مدیریت تعطبیفی. .نكرش اقتصادی: در دهه ۱۹۵۰ به وجود آمد * پیش فرض آن: مدیریت در نیل به توسعه سریع اقتصادی و صنعتی نقش مهمی ایفا می کند. ۱ * این نگرش یک نگرش کلان است و در فرآیند بهبود مدیریت به بررسی انحرافات می پردازد. فرضیه اساسی آن تأکیدی است بر منطقی که ملل را به سوی صنعتی شدن سوق می دهد.

صفحه 8:
این مدل جهت هدایت جامعه از یک سیستم فئودالیته متکی بر زمین. به یک کشور دموکراتیک صنعتی ۴ مرحله را در مسیر توسعه طی می کند. # در سال ۱۹۵۹ تئورسین ها نتیجه گرفتند که یک فلسفه مدیربت خاص با هر یک از چهار مرحله توسعه اقتصادی سازگار می باشد. و همچنین تمام سیستم های مدیریت . در نهایت به فلسفه مديريت دموگرانیک با مشارکتی گرایش دارند.

صفحه 9:
Se ۱- مراحل قبل از انقلاب صنعتی: تولید توسط انسان و یا حیوان انجام می گرفت. یعنی نیروی محرکه تولید همانا نیروی انسان است. ۲- مرحله بعد از انقلاب صنعتی: در اين مرحله انسان و ماشین با هم کار می کنند. گرایش در این مرحله به سمت کاهش هزینه ها می باشد. ۳- مرحله انقلاب علمی و تکنولوژیکی: از بعد از جنگ جهانی دوم شروع شد. در این مرحله انسان با مهارت های بیشتر و ماشین ها با پیچیدگی بیشتر با هم کار می كنند. تغيير در کیفیت کالا های جدید اقتصادی در این مرحله نمود می یابد.

صفحه 10:
ب از پایان دهه ۱۹۷۰با تغییر بنيادى در نيروى مولده. ايجاد شرلیط جدید پیدایش محدودیت ها و بهره برداری از منلبع طبیعی و افزایش اهمیت عامل انسانی آغاز می شود. تغییر اساسی در تکلمل نیروی مولد. آخرین گام از انقلاب جهلنی علمی و تکنولوژیکی است که ویژگی لن. جهت گیری از نظر تکنولوژیکی است که مشخصات کیفی محصولات را ارتقا داده و موجب کاهش مستمر هزینه های تولید مى شود.

صفحه 11:
درلین مرحله. اهمیت رشد گیفی تولید. بیشتر از رشد کمی است. بازیلبی و استفاده مجدد از ضایعات در لین مرحله به شدت توسعه پیدا کرده است. ضایعات بخش مهمی از منلبع ملی کشورها و بهره برداری از لن فعالیت های مهم اقتصادی بشمار می رود و نقش انسان فکر کردن است.

صفحه 12:
Je 9 Aah نگرش محیطی: در سال ۱۹۶۵ مطرح شد. - فرضیه اساسی این نگرش آن است که اثربخشی مدیربت تابعی از عوامل محیطی خارجی همچون اجتماعی. فرهنگی. سیاسی. قانونی. اقتصادی. و آموزشی است.

صفحه 13:
* © 9 يكى از مهمترين نمودهاى عينى نكرش محيطى در مطالعات تطبيقى مديريت. ابداع مفاهيم مديريت استراتزيك و برنامه ريزى استراتژیک است. از مهمترين اشكالات اين نوع نكرش آن است كه بيش از حد به متغيرهاى بيرونى سازمانى توجه دارد تا متغير های درون سازمانی» و عملا" متغير هاى درونى نادیده گرفته میشود.

صفحه 14:
نکر ۱ ea ‏ای ارزشی. الگوهای رفتاری. فلسفه های مدیربت و غیره بستگی‎ ‏ارد. نگرش رفتاری چندین مشکل دارد:‎ ضیه اساسی این نگرش آن است که عملیات مدیریت و همچنین آفربخشی به متغیرهای فرهنگی نظیر گرایش ‎Le‏ اعتقادات. 2 اغلب مطالعات انجام گرفته در این زمینه. سنجش اثربخشی ازمان را نادبده گرفته است. ا- ابزار بکار گرفته شده اغلب مناسب با آن فرهنگ نمی باشد.

صفحه 15:
- 7“ th ۴- نگرش سیستمی( سیستم های باز. تأکید اصلی لین نگرش بر تعامل میان سازمان و محیط در چارچوب مدل سیستم های باز است. بعلاوه بسیاری از نظریه پردازان سازمان را بر حسب زیر سیستم های لن تشریح می کنند. تيجى در سال ۱۹۸۲ زیر سیستم سازمان را . سیستم فنی. فرهنگی. و سیاسی تقسیم کرد.

صفحه 16:
ردی نیز آن را به زیر سیستم وظیفه. الع اا الاش تست بر الاخره آتوسن و پاسکال ن را به ۷ زیر سیستم. ارزش های مشترک. استراتژی, ساختار: نطام ها ستاد سیک و مهارت ها تقسیم نمودنه,

صفحه 17:
at » , هل ۵- نگرش مبنسی بر فرهنگ در مدیریست . در نظریه مدیربت و سازمان. از آغاز اعتقاد به کسب اصول جهلنی مدیریت وجود داشت . از دهه ۰ گرلیش های جدیدی در خصوص جهانی شدن و مدیریت سازمان ها بوجود آمد. عاملی که در نظربه مدیریت مطرح شد. پیدلیش مدیریت ژاپنی در اواخر ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰ بود.

صفحه 18:
۱ تج ‎“Ss‏ ژاپنی ها سیستم مدیریت آمریکلیی راکبی نکرده لند بلکه در حقیقت آنها سیستمی از مدیریت را تکامل بخشیده لند که با محیط فرهنگی و اکولوژیک آنها مناسب است. از لین رو خیلی موفق تر از سیستم مدیریت آمریکایی می باشد.

صفحه 19:
در سال های اخیر در زمینه مدیریت تطبيقى و مديبريت بين فرهنگی يبشرفت هايى انجام شده است. مثلا“ هافستيد در سال ‎١18٠‏ جهار بعد مشخص كرد و كشورها و جوامع گوناگون را بر اساس لین ابعاد توصیف نمود.

صفحه 20:
هافستید ‎Geert Hofdtede‏ روانشناس اجتماعی است.که در تحقیقات خودچها ر بعد : - فاصله قدرت - ابهام گریزی - فردگرلیی - زن گرایی و مرد گرلیی در فرهنگ های مختلف مقایسه و تطبیق نمود.

صفحه 21:
Se e ‏مدیر یت بومی:‎ دو مدل برای تدوین و تنظیم تئوری مدیریت بومی وجود دارد. مدل اول: دارای بنج مرحله است و مدل دوم دارای هفت مرحله است.

صفحه 22:
ویژگی های جامعه تنظیم و تدوین گردد. برخی از پژوهشگران مدیریت هنوز هم لين سئوال را مطرح مى نمایند که. مگر نه اينکه مدیریت حاوی یک سلسله فرمول ها و مدل هلیی است که برای اداره سازمان های 0 بوجود آمده است و غرب هم در لین زمینه دارای تجارب ارزنده ای می باشد. چس چه لزومی دارد که به جای استفاده از این الگوها بخواهیم چیزی تازه بسازیم؟

صفحه 23:
به لین سئوال از دو دیدگاه می توان پاسخ داد: نخست. اينکه مدل های ابداعی غربی در زمینه سازمان و بوییه عامل انسانی و استفاده از آن بستگی تام به اين دارد که ما با چه دید و برداشتی به سازمان های اجتماعی و اقتصادی نگاه کنیم؟ دوم._آنکه با چه روندی منابع فیزیکی و تکنولوئی را در خدمت تولید و ارائه خدمات بکار گیریم؟

صفحه 24:
با استفاده از تئوری سیستم های باز . اگر عملیات سازمان رابه صورت داده- فر آیند و ستاده در نظر بكيريم و نقش محيط و تعامل كن رابا فرآيند عمليات سازمانى و همجنين نتليج حاصل از كاربرد داده ها كه ملهم از واقعيت هاى محيطى است به صورت سيكل بازيافت. در نظر بكيريم . لزوم تدوين و تنظيم تئوری بومی مدیریت و نظریه پردازی بومی معلوم می گردد.

صفحه 25:
لذا استفاده از الگوهلیی که با میژگی های جامعه سازگاری و هماهنگی داشته باشد امری بدیهی و ضروری محسوب می گردد. ( نظیر مدیربت ایرانی)

صفحه 26:
در چار چوب تفکسر سیستم باز. نظام مدیریت کشور صرف نظر از ابنکه تا چه حد دارای کار لیی است‌به عنوان مکانیزمی است که الكو ها و مدل های ارتباطی . انگیزشی . تصمیم گیری و روابط کار بر آن حاکم می باشد .

صفحه 27:
yo ‏الخ‎ ‎ay ويزكى هاى اين نظام از لحاظ نظام ارزشى حاكم برلمن هاء رسالت هليى كه بر عهده دارند و کوششی که در راه ترفیع و بهبود جامعه و رشد و کمال انسان هابه عمل می آویند در اصل با بکدبگر مشابهت دارند.

صفحه 28:
Se ۲ 8 هد یعنی اگر بعنوان مثال پرورش انسان ها و مشارکت لن ها در تصمیم گیری بعنوان یک ارزش اساسی مورد پذپرش نظام فرهنگی باشد. دیگر عوامل سه گانه نمی توانند تحت تأثیر آن نباشند.

صفحه 29:
بر لین اساس نظام مديريت جامعه بليد به ترتیبی طراحی شود که جهت گیری و تناسب لن در قالب محدوده ارزش های اساسی که زیر ساخت نظام های اصلی جامعه را تشکیل می دهد. قرار بگیرد.

صفحه 30:
مفهوم آن لين است كه قبل از هر جيز بايد جارجوبى براى نظام مديريت جامعه بر يايه ارزش هاى اساسى مورد يذيرش طراحى شود و سيس در محدوده لين جارجوب به تنظيم نظام مدیریت که شامل جهت گیری هاء الگوها. فنون و روش ها حی باشد اقدام نمود. لذا دو مدل زیر می تولند در لین راستا کارساز باشد:

صفحه 31:
مدل اول عاص لي بل که یلد در مطل ولك تئوری جامع مدیریت مورد نظر قرار گیرد. عبارتند از: مرحله اول: نظام ارزش ها می باشد. مرحله اول به عنوان زیر ساخت سایر مراحل بوده و در راستای تعیین و تبیین ارزش های بنیادی است.

صفحه 32:
لین ارزش ها که ملهم از مبلنی ایبدئولوژیک و واقعیت های حاکم بر جامعه است. باورهای اساسی و پایدار را روشن ساخته و در عین حال برداشتی را از چگونگی برخوردها با روند علمی که رشته مدیریت برای اداره امور جامعه بلید دنبال کند را نشان می دهد.

صفحه 33:
مر حله دوم : تنظیم قالب های ذهنی و چارچوب های تئوری می باشد که می بایست با الهام از نظام ارزش ها تنظیم شود و چنان زمینه ای را فراهم نماید که بر اساس ارزش های مورد پذپرش روند تکوین مدل ‎Le‏ الگوها و همچنین مسیر پیشرفت دانش مدیریت بومی را هموار سازد.

صفحه 34:
با تبین نظام ارزش هاء مسیر نظربه پردازی تا حدود زیادی روشن خواهد شد و در لین جا است که بلید.به نقش ماهیت چند نظلمی رشته مدیربت توجه کامل معطوف شود و از یافته های دلنش هلیی مانند جامعه شناسی, اقتصاد. علوم سیاسی. روان شناسی کاربردی و نظلیر آن به نحوی که مکمل یکدیگر باشند استفاده نمود.

صفحه 35:
بدیهی است که‌به موازات تحولی که در رشته مدیریت بلیدبه وجود آید. رشته های دیگر نیز ی بایست از چنین دگرگونی برخوردار گردند و در ولقع پیکربندی دلنش اجتماعی و انسانی بلید به صورت مجموع و متکی به ارزش های مشلبه به راه گشلیی مسائل و مشکلات جامعه بیردازند.

صفحه 36:
هر هه اف09ل: با تنظیم قللب های تئوری می توان الگوها و مدل های مناسب مدیریت را ابداع و با حتی با توجه به ویژگی های مورد نیاز از الگوهای موجومبا تعدیلات لازم اقتباس نمود. بدیهی است که با پیروی از یک چارچوب عینی و منطقی. دیگر مساله اقتباس کورکورانه مطرح نبوده و معیار استفاده از فنون و تکنیک هاء نیازهای واقعی و انطباق كن هابا واقعيت های ملموس جامعه خواهد بود.

صفحه 37:
مرحده چهارم. پژوهش و آموزش است. از لحاظ کاربرد عملی و حل و فصل مسائل مدیریت رهند پژوهش و آموزش حساس ترین نقش را عهده دار است.

صفحه 38:
در فرآیند پژوهش توجه به قللب مناسب تئوری» محتوا و سرانجام انتخاب متدولوی پژوهشی که به نحوی عینی مسائل و مشکلات را بررسی نموده و به راه حل های منادب مت می باند اسان كار رز تشكيل هن دهد

صفحه 39:
ارتباط مستقیم و منظم بین آموزش و پژوهش مهم ترین مکانیزمی است که‌نه تنها کاربرد پژوهش را در سطح بسیار باللیی فراهم می کند. بلکه لین دو فرآیندبه نوبه خود یکدیگر را تقویت خواهند کرد.

صفحه 40:
هر هطه_پفجت: کاربرد فنون و تکنیک ها می باشد. نتایج آموزش و پژوهش تواما" منتج به کاربرد فنون و تکنیک هاحی شود و ازدید تئوری» ‎aii‏ حاصل از کاربرد به طور مداوم بر پایه واقعیت های سیاسی. اجتماعی. اقتصادی و فرهنگی از یک سو و یافته های دلنش از سوی دیگر مورد ارزشیابی قرار گرفته

صفحه 41:
و نتلیج حاصل در رابطه با مسائل جدید به صورت بازیلفت وارد سیکل ترسیم شده . می شود که خود معیاری برای تعدیل تئوری ها. مدل هاء الگوها وییا روند آموزشی و پژوهشی می باشد.

صفحه 42:
Se مدل دهم: در مورد انتقال مفاهیم هفت قدم اساسی بلید برداشته شود. که در واقع هر یک از آن ها می تواند زمینه مطالعات مستقلی باشد. که به قرار زیر می باشد: قدم اول: ايده مديريتى يا روش انتقال بايد در عار جورب نظام ار رشى كشور ذر لفت كننده باشل به عبارت ديكر مى بايست با آداب و رسوم و سنن كشور درياففت کننده منطبق باشد.

صفحه 43:
قدم دوم : قبل از انتقال یک مفهوم یا ایده. درباره کشور صادر کننده ایده می بایست تحلیل محیطی صورت گیرد . به عبارت دیگر آنکه شرایط فرهنگی» سیاسی, و سایر عوامل مربوط به کشور انتقال دهنده را

صفحه 44:
قدم سوم تحلیل و شناخت در مورد خود مفهوم و ایده است. یعنی اصول و هدف از ایده مورد نظر چیست؟ در برخی موارد دیده شده است که ایده یا روش را انتقال می دهند. بدون برداشت و ِ_ِ از ایده و مفهوم. که این خود می تواند مشکل آفرین باشد.

صفحه 45:
ای ‎as‏ که کش دریافت کننده از نعطه نظر است که نیاز به مفهوم و ایده مورد نظر را پیدا کرده است.

صفحه 46:
قدم پنجم: تطبيق ميان نياز هاى یک جامعه و مختصات ايده و مفهوم وارداتی است. به عبارت دیگر در اين بررسى یک بررسی کارشناسی صورت می پذیرد و پاسخ این سئوال که آیا ایده وارداتی تا چه اندازه ای با نیازهای کشور دریافت کننده مطابقت دارد؟ داده می شود و اينکه آیا سیستم وارداتی در راستای رفع نیازهای جامعه می باشد و پا خیر؟

صفحه 47:
قدم ششی: جابه جلیی و تعدیل و اصلاح سیستم یا ایده واردلتی می باشد. به عبارت دیگر در لین مرحله با بررسی و مطالعه مشخص می شود که شرلیط جامعه دریافت کننده چیست و سیستم وارداتی دارای چه ویژگی هلیی است و چه توافق و سازشی در آن سیستم م توان نجام داد.

صفحه 48:
لوقو دير از قدم هفتم:_مهم ترین مرحله می باشد يعنى ایا ای ۰ ۳ تجح قاند ‎g cae‏ قوت ر اسلا ‎Gl‏

صفحه 49:
تغایر . همه جا وجود دارد و در انواع و انحای مختلف از طریق مقایسه و تطبیق, قلبل مشاهده است. البته روشن است که دو چیز کاملا" متفاوت و مختلف با هم مقایسه نمی شوند و همچنین دو چیز کاملا" یکسان نیز با هم مقایسه و تطبیق نمی گردند. بلکه انجام مقایسه و تطبیق زمانی میسر است که بین پدیده های مورد بررسی, شباهت ها و تفاوت هایی وجود داشته باشد.

صفحه 50:
گفتنی است که زمینه های تطبیق و مقایسه دو پدیده به حدی متنوع و وسیع است که امکان اینکه تطبیق در همه زمینه ها انجام پذیرد میسر نمی باشد و محقق را با انبوهی از اطلاعات .مواجه می گرداند

صفحه 51:
لذا برای استفاده بهینه از مطالعات تطبیقی بايد اقدام به * طبقه بندی" نمود. چنانجه زندگی انسان تماما" بر اساس نوعی تقسیم بندی بنا شده است. این موضوع در ‎GE Coles‏ از جایگاه وبره ای بر خورداز

صفحه 52:
Se کی از فولید تعسیم بندی لین اس که انسان در بررسی خود. ضمن تفسیم موجودات. توسط انواع معلنى آن ها را از همدیگر مشخص و متملیز می کند و از این طریق مجموعه ای از مفاهیم و معانی برای وی حاصل می شود. یکی دیگر از فواید تقسیم بندىء آن است که اقسام علوم و فنون و قضلیا و مسایل هر یک را تنها به موضوع ن باب اختصاص می توان داد.

صفحه 53:
پدیده ها را می توان به اشکال مختلفی طبقه بندی نمود. می توان متغیرها را از جنبه های متعددی ملاحظه و طبقه بندی کرد و از پدیده های واحد. مشاهده و توصیفات مختلفی استخراج کرد. در واقع همه چیز را می توان از .راههای بی شماری تقسیم نمود

صفحه 54:
بسیاری از منازعاتی که در مسایل اجتماعی و حتی مسایل طبیعی بین مردم و یا متفکرین واقع می شود. ناشی از تفاوت نگرش به جنبه های مختلف مسابل است و چون دو طرف در حدود موضوع و تعاریف. اشتراک ندارند. لذا اختلافات حل نشده و کشمکش ها ادامه می ‎wh.‏

صفحه 55:
و این همه در پرتو این واقعیت است که همه چیز را می توان به انواع متعددی طبقه بندی و به بخش های بی شماری تقسیم نمود همان طور که در مباحث مربوط به " نگرشهای .مختلف به مطالعات تطبیقی" ذکر شد

صفحه 56:
بنابر این طبقه بندی ابت و واحدی که مورد پذیرش عموم بوده و جوابگوی تمامی مباحث و مسایل باشد. وجود ندارد و نمی توان در یک مجموعه. از طبقه بندی های متفاوت بهره جست. زیرا ممکن است تداخل طبقات و ناسازگاری آن ها وجود داشته باشد و مهمتر آنکه هر طبقه بندی مبتنی بر نگرش و مشرب فکری خاص, بار ارزشی و جهت لازم است. لذا استفاده از هر طبقه بندی. دانسته و پا ندانسته بار .ارزشی و جهت گیری خاصی را دیکته می کند

صفحه 57:
بنابر این برای انجام مطالعات تطبیقی. محقق باید بتواند موضوع های مختلف را در مجموعه ای که مبتنی بر نگرش و مبنایی واحد بوده. طبقه بندی نماید. یا چنین مجموعه ای را از طبقه بندی های رایج انتخاب نماید و بپذیرد که در این حالت نوعی " مدل مطالعات تطبیقی" حاصل می شود که خود متشکل از طبقه بندی های منسجم و هماهنگی است که مجموعا" یک نظام را می سازند و در آن روابط ما بين طبقه ها واجزا. به صورت طولی و عرضی مشخص می شوند که به اين .مجموعه " مدل مطالعات تطبیقی " اطلاق می گردد

صفحه 58:
در زیر برای نمونه به ارایه یک مدل اجمالی در زمینه مدیریت و سازمان می پردازيم که در آن ابتدا " سازمان جنبه های مختلف طبقه بندی شده و سپس به طبقه بندی سطوح سازمان پرداخته و نهایتا" متغیرهای موجود در یک .سازمان طبقه بندی شده اند

صفحه 59:
الگوی مطالعات تطبیقی در مدیر بت انواع سازمان: الف) دسته بندی سازمان ها بر اساس راه های انجام تقاضاو با دستورات: ساختار دستورات در سازمان به وسیله نوع قدرت( اجباری, سودمندی و عادی) که به اعضای سطح پایین اعمال می شود. مشخص می گردد. سازمان ها به لحاظ نوع قدرتی که در انجام تقاضاها به کار می رود. به سه دسته کلی تقسیم می شوند

صفحه 60:
Te Lak yb lp gable ‏پایینخود که از احدلفس ایما‌دور هستد لعط (هی‎ ‏كند بسولیمثل|اردوگاه هاعلسرا با پساهندگان‎ سازمان‌های‌جزلییو بسیمارستان‌های ولنی

صفحه 61:
سازمان‌های‌سبتنی‌سر سودمندی‌لینوع از -2 سایمان‌ها در جاییم صدلق میب ابند که لعضایس طح باييؤبه هليل ومىكه از ناحيه سازمازعايد لنان می‌گردد با سایمانارتباط برقرار کردم و فعاليت مونمايد لذا بالمستفادم از هميرعاملاز طريق تغيير در سود عايدى كنترلبرقرار شدهو .تسقاضاهااجرا می‌گردد

صفحه 62:
سازمان‌عامیاز ک نترلاخاهیبه عنولن‌منبع -3 اه را و ات مه و افیا ی کدیگردارند اس تفلده میک نند به عنولن‌مث[هی‌تولناز کسلیسا هه دلنشکاه ها و طجتما عی‌زیادین ام بسرد

صفحه 63:
ب) دسته بندی سازمان ها براساس جهت گیری نیازهای اجتماعی سازمان ها را از زاویه پاسخگویی به نوع نیازهای اجتماعی گسترده کلان» مى توان به انواع زیر تقسیم ۰بندی نمود

صفحه 64:
سایمان‌هایی‌که بسه سمت ولید اقتصادی‌جهت-1 ره رل ای تجاتی‌درگیر تولید پخشک الاو خدمانمیاشند عملکرد اولیه لینشرکنها لقتصادیلستلگرچه لهدلف دیگری‌هم ممکرلستوجود دلشته باشد که سایمان .بايد برلوادلمه حياتشبه لنها يسيدكئ: مايد

صفحه 65:
سایمان‌هایی‌که به سمتهدلفسیاسی‌جه-2 ارزشو نبز لیجاد قدیتو پیاده کردرآن‌در جامعه حرکتمیک نند. لیرهسته. شامل‌سازمان‌هایدهلتی ‎ro‏ ‏کگلیسا ها و عفایس

صفحه 66:
Se سایمان‌هایی‌که کاملا به تعدیل اسازگلریها وق جهنگیری لنگیزه ها بولیبرآورد نان تظارلتخاصٍجتماعی‌مربوط ب #-سايمانهاء ببقاىل لكو كه لينايمانها عملكرد امليه ‎Sines wes aL lel‏ ییا ال ا لست ن ظیر کلیساها و مدایس

صفحه 67:
ج) دسته بندی سازمان ها بر اساس نخستین بهره برداران به طور کلی افراد مرتبط با سازمان را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد: - اعضا یا شرکا -صاحبان يا مدیران سازمان گس رها -عموم مردم

صفحه 68:
بنا بر این می توان ۴ نوع سازمان را بر اساس اولین بهره بردار معین نمود: ۱- انجمن های سودمند برای دو طرف:در اين سازمان ها اولین بهره بردار اعضا هستند به عنوان مثال می توان از .اتحادیه کارگران و انجمن های تجاری و تخصصی نام برد

صفحه 69:
Se سازمان‌های‌تسجایی صاحبان اولینسهره بردارلنمی-2 باشند '؟-ساما نهاىخد ملقئجرليزسايمازها برخواز قشرها املينهره بردارلنهستد كه شام قبيمارستانها دلنشگام ها سایمان‌هایمذهبیو ادارلتاجتماعی‌میب اشند ۴-سازمان‌هایعموم‌اولینهره بردارلن‌عموم مردم باشنه ببه عنولنمثا (هی‌ت وناز ایتشی‌ادارلتمجروقانون .دفاتر يستىو سایمان‌های‌جزلیینام برد

صفحه 70:
‎oe 5‏ ی با ‏طبقه بندی سطوح سازمان و مد پر بت در درون سازمان نیز با توجه به انواع مختلف عملکردها و همچنین سطوح آن. می توان طبقه بندی هایی انجام داد و آنگاه به بررسی تشابهات و اختلافات پرداخت. برای مثال می توان وظیفه یک مدیر را در سه سطح سازمانی» یعنی. عملیاتی» برنامه ریزی و ‏:استراتژیک نسبت به موضوعات متفاوتی از جمله ‎

صفحه 71:
سیستم های محیطی, دوره زمانی, نحوه نگرش. روند کلی» و روش های تصمیم گیری مقایسه و تطبیق نمود.سازمان ها می توانند به سه سطح استراتژیک ( عالی)؛برنامه ریزی ( میانی)» و .عملیاتی (اجرایی) طبقه بندی نمود

صفحه 72:
,ظایف اصلی مدیران این سطوح به ترتیب چنین است: مدیران لی وظیفه دارند سازمان را با محیط مرتبط ساخته و به طراحی ها و برنامه های جامع بپردازند. مدیران میانی به تنظیم امور و برنامه ریزی های داخلی می پردازند و با خارج ارتباط نلارند و مدیران خط اول ( عملیاتی ) به اجرای برنامه ها و تامین «کارایی و اتربحشی می پردازند

صفحه 73:
Se از نظر ارتباط با نظام های محیطی. می توان گفت: طیفی وجود دارد که در سطوح بالای مدیربت نظام های محیطی باز است و هر چه به طرف سطوح پایین مدیریت حرکت کنیم. نظام های محیطی بسته تر می شوند. از نظر دوره هاى زمانى؛ مدیران سطوح بالا با دوره های بلند مدت سروکار دارند و هر چه به طرف سطوح پایین مدیریت -حرکت اکنيم این دوره ها به کوتاه مدت تبدیل مي شوند

صفحه 74:
طبقه بندی متغیرهای ساز مانی پس از طبقه بندی سطوح سازمان و مدیریت به طبقه ‎Gay‏ متغیرها در سازمان می پردازيم. این طبقه بندی» محققین را در این جهت که چه خصوصیاتی در مطالعات .تطبیقی می تواند مد نظر قرار گیرد. پاری می رساند

صفحه 75:
برای تجزیه و تحلیل در هر سطح سازمان بايد عواملى مد نظر باشد که بتوان برمبنای آن خصوصیات را مورد شناسایی و جمع بندی قرار داد. بنابر این طبقه بندی سطوح سازمانی باید دارای متغیرهای کلیدی و تعیین کننده باشد تا بتوان با توجه به اهداف .تحقیق. آن ها را شناسایی نمود

صفحه 76:
تيوط توي ‎ee‏ هيل ‎vim (gee‏ 6 تجز یه و تحلیل تطبیتی ابساد ساز مانی بیمار ستان بیمارستان نمونه ای از یک سازمان پیچیده است. بیمارستان فراگیر و ماندنی می باشد. تعداد کمی از ما تجربه کاملی از بیمارستان ها داریم اما از پیچیدگی آنها و این که چگونه پیشرفت های فنی رو به افزایش, بر آنها مؤثر است. آگاه هستیم. هماهنگ ساختن تلاش های تعداد زیادی متخصص, پزشک پرستاره کاردان پزشکی و .دیگران برای مدیران بیمارستان وظیفه ای دشوار است

صفحه 77:
Se ساز مان بیمارستان ها در چار جوب نظام های زير قابل تجز یه و تحطلیل است 4 محیط اهداف و ارزش ها انار

صفحه 78:
Se ل حيط ۷+ شرليط كل إجتماعىب رلوهر سانزماني محيطى عمومی‌ف رلهم میک ند عولملی‌مانند جمعیت قتصادو تکنولوژیبر روش‌ما ب-رلی‌سازماندهیو ادایم ک ردنب یمرستان‌ها موثر لستدرونمحیط ‎fe‏ : هایک اری‌خاص ی یشتری‌وجود دارد که یه خصوصربه رده سلیمانهاییمانند بسیملیستانهامربوط لست

صفحه 79:
برای مثال کل جمعیت متعیر مهمی اس اما ‎shes‏ ‏افرادی که بیش از ۶۵ سال سن دارند مورد توجه خاص برنامه ریزی تسهیلات مراقبت از سلامت هستند مذیران موسسات بررگ مانند بیمارستان ها بايد از روند پیشرفت های مختلفی که می تواند بر .عملکردهای آنان تأثیر گذارد. آگاه باشند

صفحه 80:
Se محبط بیمارستان پیشرفت های ناگهانی در علم پزشکی و تکنولوژی در قرن ۲۰ و در قرن ۲۱ در نقش بیمارستان ها کل تا اس را اسان کر اسکانی برای فقرا نیست. بلکه به موسسه اصلی درمان تبدیل شده است. در قرن حاضر تکنولوژی و ساختار. همچنین نظام های روانی اجتماعی و مدیریتی بیمارستان ها به شدت تغییر کرده

صفحه 81:
Se بیمارستان ها دارای انواع تقسیم بندی هستند: بیمارستان های - تخصصی و عمومی- بیمارستان های دولتی. نیمه دولتی يا نیمه خصوصی. خصوصی انتفاعی و خصوصی خیریه و داوطلبانه غیر انتفاعی - بیمارستان های روزنه و شبانه - بیمارستان هاى باز و بسته - بیمارستان های کوتاه مدت(بیماری حاد) و طویل المدت ( بیماری مزمن )- بیمارستان های سطح اول, دوم يا ا سوم و

صفحه 82:
Se ارائه خدمات درمانی به طور فزاینده ای به روندی تشکیلاتی تبدیل شده است. تغییر خصوصیت الگوهای ارائه خدمات درمانی درسال های اخیر منعکس کننده اين امر می باشد. در صد پزشکان و متخصصانی که به استخدام سازمان ها درآمده اند افزايش یافته است. لذا مصرف کنندگان بیشتری برای دریافت خدمات درمانی به جای مراجعه مستقیم به پزشک به چنین سازمان هایی .مراجعه می نمایند

صفحه 83:
استفاده از بخش اورژ! بیمارستان» رشد فوق العاده ای داشته است. علاوه بر آن سازمان های ارائه خدمات فردی مانند بیمارستان هاء کلینیک ‎le‏ آسایشگاه های سالخوردگان و بخش ‎cle‏ روانی خود را در احاطه ارتباط های سازمانی بزرگتری می یابند که در آن نه تنها باید با یکدیگر بلکه با تعداد رو به افزایش .نمایندگی های خارجی نیز رقابت کنند

صفحه 84:
8 اف رشد برتا مه ها ریش مان هایس ‎os‏ ‎w‏ توان بدان ‎ea‏ نب اشاره

صفحه 85:
هدفها و ارزش‌ها-*۷ بیشتر سایمان‌ها به منظور تحققیکواز لصلی‌ترین لعدلفشان‌به بقا ادلمه می‌دهند با وجود لینمی‌ت ون آنها را با هدفهایدرجه دیم مانند سود یا خدمتز هم تمیز داد. سایمان‌هایپ بچیده مثلسیمرستان‌ها هدف ‎TRB fle MME Leal GG‏ دايند و جتىكاهىدر يارادكسبا يكديكر قرار می .كيرند

صفحه 86:
۳ مر 2 ” هدف ها و ارزش های بیمارستان تأکید روی مراقبت از بیمار و درمان» در نظام ارزشی و هدف های گوناگون بیمارستان نفوذ می کند. اگرچه فشارهای فنی» ‎east‏ و مهارت ها و تانانی های سارمانی درو عوی دارند ولی روند آموزشی بیشتر کارکنان حرفه ای در بیمارستان بر رفاه حال بیماران تأكيد دارد استانداردهای مدیریتی که گروه های تخصصی به رعایت آنها ملزم می باشند . بر .ارزش های حاکم بر بیمارستان می افزاید

صفحه 87:
برای مثال. سوگند بقراطی پزشکان. پیمان فلورانس نایتینگل پرستاران. دستورات اخلاقی مدیران بیمارستان و دستورات مشابه دیگر گروه ها که در بیمارستان ها به آن ها عمل می شود نیز بر رفاه حال بیمار تأکید دارد . این ارزش های برتر, در متحد کردن فعالیت های کارکنان در نظام بیمارستان وظیفه ای حیاتی دارد و کارکنان را در جهت انجام فعالانه تر کار راهنمایی می کند و سبب می شود کارکنان بیمارستان وظایف ویژه خود را به طور مشترک به انجام برسانند و بنا بر این هماهنگی داوطلبانه ای در فعالیت .ها به وجود آید

صفحه 88:
Se همانگونه که دامنه فعالیت های بیمارستان افزايش يافته است. اهداف بیمارستان نیز افزایش یافت. علی الخصوص آنکه با پیشرفت تکنولوژی نحوه درمان و مراقبت از بیماران پر ی رای کف هداس و ما اسان به صورت یک مرکز درمانی - تخصصی با مسئوا ای جهت یک برنامه قابل تشخیص هماهنگ شده از خدمات مراقبت بیمار و نیز کنترل کیفیت. به یک سازمان آموزشی و پژوهشی نیز تبدیل شده است. لذا بر پیچیدگی آن افزوده شده و متعاقبا". ارزش ها و اهداف آن نیز توسعه بافته موسسه «است

صفحه 89:
با عنایت به مطالب مذکور می توان وجه‌تمایز سازمان بیمارستان را از سازمان های دیگر برشمرد و با اندکی توجه می توان به اهمیت .ویژه . حساس و حیاتی آن پی برد

صفحه 90:
تکنولوژی:وظایف اصلی و تکنولوژی وابسته به آن هاء ویژگی های سازمان ها را بیشتر منعکس می نماید. در اینجا مراحل جریان کار و ساختار سازمان که بر عملکرد و بازخورد متقابل داخلی سازمان اثر می گذارد مورد بررسی و بحث قرار می گيرد. ساز

صفحه 91:
fe الوزى در بيصارستان: نكاهى به تاریخچه بیمارستان ها حاکی از آن است که دانش موجود ‎de‏ محدود بودن « فعالیت های بیمارستان را نیز محدود می نمود.پزشکی به اندازه کافی رشد و توسعه افته بود تا بیمارمتان تواند به اقداف خود جامه عمل بپوشاند و بیشترین تأکید و فشار بر مراقبت های حفاظتی از مراجعه کنندگان بود با پیشرفت تکنولوزی علم پزشکی نیز پیشرفت نمود و متعاقبا" بر ساختار بیمارستان نیز تأثیر گذاشت

صفحه 92:
r ‏هف‎ کشف داروها و درمان بیماری ها با تکنیک های پیشرفته و با کمک تکنولوژی های جدید. ساخت تجهیزات نوین پزشکی ۰ روش های جديد اعمال جراحىء تغییر در نحوه هتلینگ بیمارستان هاء تغییر در روش های آموزشی ۰ همگی انقلابی در ساختار . اهداف و ارزش های حاکم بر بیمارستان ایجاد نمود. از سوی دیگر با توجه به آن که پزشکان. کنترل کننده ها و استفاده کنندگاه اولیه و اصلی تکنولوژی نوين بودندء نقش گروه کارکنان پزشکی در بیمارستان» به طور .محسوسی در نتیجه تغییرات فنی افزایش یافت

صفحه 93:
۷" پزشکان و مردم به عنوان یک سیستم و مجموعه آگاه . توجه بیشتری به بیمارستان نشان ‎Wold‏ ‏بدین طریق بیمارستان به یک سازمان اصلی و پیچیده که دارای تکنولوژی پزشکی, دانش نوین. مهارت و تجهیزات ویژه ای برای حفظ امنیت و «حیات بیماران می باشد در جامعه تجلی بافت

صفحه 94:
ل ° پیچیدگی های رو به افزایش, نیاز فزاینده ای به تکنیک های پیشرفته سازمان و مدیریت بوجود آمد. در بیمارستان های آمروزین روش های پیچیده تری برای ارزیابی عملکرد. کنترل و ایجاد هماهنگی و تصمیم گیری اعمال می گردد. لذا اعمال مدبریت و رهبری در بیمارستان به غیر از بکارگیری روش های علمی میسر و ممکن نمی «باشد

صفحه 95:
تقسیم کار و ترکیب نتایج؛ از جنبه های ساختار بیمار ستا اساسی تمامی سازمان هامی ‎ath‏ در مبحت ساختار مسائلی از جمله سازمان رسمی و سازمان های غیر رسمی مطرح می گردد. با تغییراتی در سلسله مراتب سازمانی» رده ها و واحدها اجاد شده است » اشکال سازمان نیز تغییر یافته است. هزینه های گزاف و بی مورد كه بعلت بزرگی سازمان و گسترش سلسله مراتب می باشد با تغییر در ساختار .به طور مجسوسی کاهش بافته است

صفحه 96:
در بیمارستان میان اختیار رسمی شخص و سلسله مراتب رابطه ای منحصر به فرد وجود دارد در بیمارستان مهارت و دانش اولین و آخرین حرف را می زند. قدرت های حاکم در بیمارستان مابین پزشکان . پرستاران و مدیربت آن تقسیم شده ولی این تقسیم قدرت به طور مساوی نمی باشد.

صفحه 97:
بیمارستان ها بعلت اختلاف در محیط و تکنولوژی از ساختارهای مختلفی برخوردارند. کارآیی بیمارستان هایی که با محیط و تکنولوئی ثابت و ساده مواجه مى باشند. به صورت مکانیکی و ماشینی اثر بخش تر خواهد بود در حالی که ساختار ارگانیکی برای بیمارستان هایی که با محیط يويا وبا تكنولوثى يد تر است. یده مواجه می باشند مناسب

صفحه 98:
۷" در خصوص واحد های مختلف بیمارستان نظیر واحد های اداری ودفتری ۰ پشتیبانی, تاسیسات و تعمیرات و اختارهای مکانیکی موترتر است این در حللی است که ای بخش های مراقبت های ویژه. خدمات اورژانس لیت های پژوهشی ساختارهای ارگانیکی بهتر می تواند ارات بش يناس لذن شك سار ستان فعال از یک طرح ختاری خاصی پیروی نمی کند بلکه ساختار آن تگی به چگونگی محیط کار و تکنولویی و عوامل ثر دیگر دارد.

صفحه 99:
از آنجائیکه پزشکان به عنوان واحدهای صف از خود مختاری خاصی در رسای برخوردار تیه و جنبه های رباك .کار اصلی آنان به حساب می آیده نذا از تشکیلات خاص و نسبتا" مستقلی برخوردارند . وجود تخصص های ختلف در بیمارستان ۰ ‎ee‏ را از طریق سلسله مراتب پار مشکل نموده است.از آنجانیکه کوچکترین غفلت و ناخیردر امر درمان به جان بیماران بستگی دارد بنابر اين توان برای ایجاد هماهنگی صرفا" به طی مراحل اداری أبسنده كرد.

صفحه 100:
نقش میت امناء در پیوند بیمارستان با محیط اجتماعی و کمک در دستیابی به منلبع لازم جهت انجام عملیات. از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در اینجا مدیر بیمارستان می تولند نقش سازنده ای در هماهنگی»/ اتحاد منابع گوناگون و فعالیت های دست اندرکاران ابیمارستان را بر عهده گیرد. از سوی دیگر کارکنان گروه پزشکی نیز؛ نقش تکنیکی اصلی را در مورد بیمار بعهده دارند.

صفحه 101:
Hanae در بیمارستان از ساختار ماتریس مکررا" استفاده می شود. در ساختار ماتریسی پزشک. مدیر طرح است و فعالیت های پرستاران. پزشکان ۰ متخصص تغذیه. فیزپوتراپ هاء ‎eo eee‏ می کند. بیمارستان ها حوزه های کاری خود را نیز گسترش می دهند . خدمات اورژانس بیمارستانی و اورژانس پیش بیمارستانی امروزه از لحاظ کمی و کیفی رشد و توسعه فراوانی یافته است.

صفحه 102:
” ۰ نظام روانی اجتماعی بیمارستان: بیماران به بیمارستان بدون میل باطنی و صرفا" به لحاظ نیازمندی مراجعه مینمایند. آنان آنجا هستند تا بهبود یابند لذا بلید با تمامی متخصان بیمارستان همکاری نمایند. مشخص شده است که در صورتیکه بیماران از نظر اجتماعی بتوانند نقش فعال تری در بیمارستان بعهده گیرند ۰ می توانند منافع درمای را تال ده

صفحه 103:
۷" در بیمارستان های رولنی و یا بیمارستان های طویل المدت که بیماران به مدت طولانی در ن بستری هستند این ارتباط روحی ۰ رولنی و اجتماعی حاصل می گردد. ولی در ابیمارستان هایی که مدت بستری بیماران کوتاه است موانع زیادی برای ایجاد ارتباط اجتماعی و روانی وجود دارد لذا در چنین شرایطی از کارکنان پزشکی انتظار می رود که خود چنین ارتباطی را تقویت نمایند.

صفحه 104:
اگرچه بسیاری از پزشکان به طور مستقل به کار مشغول می شب ولی باب فعالت های «مارستانی حود را با دگر برشکان استادان. پرستاران و به طور کلی کارکنان خدماتی بخش های ناگون هماهنگ نمایند . این امر نیازمند توسعه روابط گروهی وثرمی باشد لذا پزشکان می بایست از الگوهای رهبری پیروی .نمايند

صفحه 105:
استاران نیز در ایجاد نیروهای درون گروهی نقش بسیار حسا ند آنان بعلت ارتباط تمام وقت با بیمار و بیمارستان. آشنایی با قوانین و روند های استقرار یافته. توانایی گسترش روابط غیر با دیگران را دارند و بعنوان مرکز نفوذ و رهبری غیر رسمی .در سراسر تشکیلات بیمارستان می باشند

صفحه 106:
de پر نقشی بارز دارد هلی در اختیار گرفتن نقش بیشتر از سو یران. اغلب بین ساير منابع قدرت در تشکیلات» بخصوص| کنان پزشکی» درگیری اساسی ایجاد میکند . پزشکان ‎sey‏ ‏و آشنایی زیاد با مراقبت بیمار» خواستار خود مختاری| ير خلاف ان مر بارستان مورا کهبه اناد ب از منلبع برای تمام بیماران و تمامی گروه های علاقه مند. چه نشان دهد. به طور کلی رهبری دموکراتیک - مشارکتی از ثرترین روش ها برای مدیر محسوب می گردد.

صفحه 107:
۷" بیمارستان: مدیران کل. مدیران بیمارستان. ماندهان» سرپرستاران» رقسای دانشگاه ها رسای دانشکده ها شهردارها . ای ادارات همگی کسانی هستند که نظام های سازمانی را با برنامه ریزی و نظارت سراسری, با هم هماهنگ می کنند. سیستم مدیریتی در رستان پیچیده است اختلاف قدرت و ساختار اعتیار باعث براکند کی برنامه ها و تصمیمات می گردد

صفحه 108:
۷" هیأت امناء اختیار قانونی دارد و درمورد مسائل مالی گسترده تصمیم می يرد.هيات امنا نقطه مرکزی برنامه ریزی های طولانی مدت و استراتژیک ت. مدیر و کار کنانش مسئول عملکرد بیمارستان هستند. و می بایست درا نظارت | بیریت). روش های جدید جراحی 7 روش های تجاری خدمات بر روی -عملكرذ مدير بيمارستان تأثير مى كذارد

صفحه 109:
۷" برنامه ریزی استراتژیک. برنامه ریزی تاکتیکی و برنامه ریزی یاتی از زمره کارهای اصلی مدیر بیمارستان است. بدیهی ! پزشکان پرستاران و سایر کارکنان پزشکی نیز به نوبه خود در برنامه ریزی دخیل می باشند . لذا احتمال پادار کس در اهداف] وه های مختلف وجود دارد که امر برنامه ربری را تحت ‎gles‏ .قرار می دهد

صفحه 110:
شما هه تشکر از توج ‎ili‏

صفحه 111:

صفحه 112:

صفحه 113:

صفحه 114:

صفحه 115:

صفحه 116:

صفحه 117:

صفحه 118:

صفحه 119:

صفحه 120:

صفحه 121:

صفحه 122:

صفحه 123:

صفحه 124:

صفحه 125:

صفحه 126:

صفحه 127:

صفحه 128:

صفحه 129:

صفحه 130:

صفحه 131:

صفحه 132:

صفحه 133:

صفحه 134:

صفحه 135:

صفحه 136:

صفحه 137:

صفحه 138:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان