در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مطالعه کاربردی”

مطالعه کاربردی

اسلاید 1: وقتي دشمنان بخواهند ملتي را براي ابد مطيع خود سازند، روح اعتماد به نفس را از آنان مي‌گيرند.

اسلاید 2:

اسلاید 3: حضرت علی عليه السلام می­فرمايد: من اكثر الفكر فيما تعلّم اتقن علمه و فهم ما لم يكن يفهم (غرر الحکم).

اسلاید 4: حضورمحققان محترم را در این کارگاه گرامی می داریم

اسلاید 5: دومین کارگاه کارگاه مطالعه کاربردی (با رویکرد پژوهشی)

اسلاید 6: آسیبهای پژوهشی ناظر به شیوه های مطالعه 1- کافی نبودن مطالعه به تناسب با موضوع 2- سرعت و کیفیت پایین است. 3- عدم تناسب شیوه مطالعه با نوع متن4- ضعف در یادآوری و استفاده از آموخته ها5- مجبور به تکرار کردن مطالعه6- کلمه­خوانی به جای عبارت خوانی7- پراکندگی و بدون سازماندهی بودن آموخته ها* لطفا چند آسیب دیگر را شما بیان کنید.

اسلاید 7: برخی راهبردها برای تقویت پژوهشاگر قرار است تحول و تکاملی رخ دهد، باید در فرایند مطالعه و پای کتاب برای ما اتفاق بیفتد.درمطالعه مهندسی وارونه(معکوس) داشته باشیم. قرار است هر چه را نویسنده رشته کرد، پنبه کنیم و دوباره رشته کنیم. تسلط درسی داشته باشیم و روش تدریس پژوهش‎محور را به ویژه روش سقراطی و روش کارگاهی را اجرا کنیم.معرفی کتاب، گزارش کتاب، مقایسه منابع را تمرین عملی بدهیم. آموزش را دریابیم. پژوهش از آموزش ناشی می شود.2- ورودی ذهن طلاب را بهبود ببخشیم (طلاب به شیوه­های مطالعه مجهز شوند)3- بر شیوه­های دقیق­خوانی، تجسسی و انتقادی تأکید کنیم.4- به سازماندهی مطالب فکر کنیم، نه فقط پر کردن حافظه.* لطفا راهبردهای دیگری نیز بیان کنید.

اسلاید 8: اطلاعاتی که ما دریافت می کنیم به کجا می روند؟ 1- بخشی از اطلاعات که به صورت الگوهای تصویر ذهنی، صدا و معانی رمزگردانی می شوند و وارد حافظه کوتاه مدت می گردند. 2- بخشی دیگر از اطلاعات با اطلاعات یاد گرفته شده قبلی ارتباط پیدا می کنند و به حافظه بلندمدت منتقل می شوند. 3- بقیه اطلاعات با اطلاعات جدید جانشین می شوند.

اسلاید 9: اقسام حافظه (مراحل نظام­یاد):1- حافظه حسی 2- حافظه کوتاه مدت3- حافظه درازمدت

اسلاید 10: فرآیندهای شناختی حافظه (راهبردهای شناختی)1- تکرار یا مرور تکرار تراکمی2- ایجاد نوعی تداعی یا بسط یا گسترش معنایی. از طریق: افزودن جزئیات بیشتر به مطالب؛ خلق مثالهایی برای آن؛ ایجاد تداعی بین آن و اندیشه­های دیگر؛ استنباط کردن دو باره آن. 3- سازماندهی. این کار بهترین روش برای یادگیری مطالب پیچیده و مفصل است. تقطیع نیز نمونه­ای از سازماندهی است. مخفف این سه مرحله «بسم» است. تمرین عملی:نداشتن مهارتهای فراشناختی چه عوارضی دارد؟

اسلاید 11: راهبردهای به یادسپاری 1- حفظ طوطی­وار مطالب غیرمعنی­دار2- معنادار کردن مطالب3- روشهای یادیار

اسلاید 12: راهبرد اول: حفظ طوطی­وار مطالب غیرمعنی­دار مطالب غیرمعنی­دار به مطالبی گفته می­شود که ذاتا غیرمعنی­دار هستند، اما برای مطالب معنی­دار پایه و چهارچوب به حساب می­آیند. راههای حفظ این نوع مطالب: 1- حفظ کردن بخش به بخش، مانند جدول ضرب و جدول علائم عناصر شیمیایی. 2- تمرین پراکنده (مطالعه با فاصله). آسیبهای این نوع حفظ کردن: 1- تداخل به صورت بازداری پس­گستر یا بازداری پیش­گستر.راهکار این آسیب: 1- رعایت توالی مناسب. 2- پرآموزی ( یادگیری تا حد اشباع).

اسلاید 13: راهبرد دوم: معنادار کردن مطالب مطالب معنادار آن است که یادگیرنده بتواند بین آنها و مطالبی که قبلا آموخته­ است نوعی رابطه برقرار نماید و آنها را طبقه­­بندی و مرتب کند یا سازمان دهد. راههای معنادار کردن مطالب: 1- استفاده از واسطه­ها (میانجی­ها) مثل یادگیری جفتهای متداعی. 2- پیش­سازمان دهنده: یک بیان مقدماتی در باره موضوع یادگیری است که برای اطلاعات جدید، یک چهارچوب ذهنی فراهم می­کند و اطلاعات جدید را به دانسته­های قبلی ربط می­دهد. 3- ساخت سلسله مراتبی مطالب یادگیری. سلسله مراتب از ساده با دشوار باعث آمادگی یادگیرنده برای فراگیری مطالب بعدی می­شود. 4- سازمان دادن به مطالب. فایده این کار: بین اجزای مختلف اطلاعات، رابطه برقرار می کنیم و کل اطلاعات را در رابطه با هم می­آموزیم.

اسلاید 14: راهبرد سوم: روشهای یادیار 1- روش تصویرسازی ذهنی: یعنی برقراری ارتباط معنی­دار بین مطالب از طریق ایجاد یک رابطه ذهنی بین آنها. 2- روش مکانها: مجسم کردن ذهنی مکان اشیاء، هنگام یادگیری. 3- روش کلمه­کلید: ربط دادن دو کلمه و معنادار کردن آنها با استفاده از یک کلمه آشنا

اسلاید 15: راهبردهای مطالعه ویادگیری1-روش پس­ختاممراحل:1- پیش­خوانی(پیش مطالعه به صورت اجمالی)2- سوال کردن3- خواندن4- تفکر شامل (ربط مطالب مابعد به ماقبل؛ ربط نکات فرعی به اصلی؛ حل تناقضات و پاسخ مسائل با استفاده از اطلاعات).5- از حفظ گفتن6- مرور کردن

اسلاید 16: راهبردهای مطالعه ویادگیری2-روش مردر مراحل:1- پیداکردن حال و هوای مطالعه (سر حال وآماده بودن)2- درک و فهم عمیق3- یادآوری 4- کشف و هضم5- بسط و گسترش 6- مرور و پاسخ.

اسلاید 17: عوامل تأثیرگذار در مطالعه ثمربخش دو چیز است: 1- علاقه نسبت به مطلب خواندنی؛2- کاربرد ماهرانه فنون مطالعه

اسلاید 18: روشهای مطالعه

اسلاید 19: مطالعه اجمالیهدف: در یک زمان بسیار کوتاه، یک آشنایی کلی نسبت به مطالب به دست آید. بعد از مطالعه اجمالی باید بتوانیم:1- فراز و نشیب­های بحث وسختی و راحتی آن را مشخص کنیم. 2- نوع مطالعه منتاسب با متن را تشخیص دهیم3- متوجه شویم که مطالب متن، با اطلاعات قبلی ما چه نسبتی دارد.4- در مورد متن، آماده هدف­گذاری و تصمیم­گیری شویم. روش: این روش مبتنی بر یک روش انتخابی و نمونه­گیری از مطالب و عبارات اساسی و کلیدی است. فنون تشکیل دهنده آن: سازماندهی اولیه، تعیین هدف مطالعه، برآورد دشواری مطالب و زمان مطالعه، طرح سؤال.

اسلاید 20: تندخوانی تندخوانی به تنهایی برای بسیاری از مطالب مفید، کافی نیست. هدف: کسب یک آشنایی کلی با مطالب کتاب از طریق مرور کتاب با سرعتی فوق العاده زیاد. روش تعيين سرعت مطالعه تندخوانی: ميانگين كلمات يك صفحه ضربدر تعداد صفحات مطالعه شده را بر زمان مطالعه تقسيم مي­كنيم. با این کار، سرعت مطالعه در دقيقه به دست مي­آيد. روش تندخوانی: این روش مبتنی بر فن دید زدن است. دیدزدن مستلزم یک حرکت منظم و همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است.

اسلاید 21: تندخواندن مطالب آسان (داستانهای آسان، مجلات و غیره): ریتم­های یک ثانیه­ای، دو ثانیه­ای، چهار ثانیه­ای با کاربرد الگوهای مختلف، شش ثانیه­ایتندخواندن مطالب دشوارتر(کتابهای درسی، مطالب خواندنی مربوط به کار و غیره): ریتم ده ثانیه­ایریتم پانزده ثانیه­ایریتم بیست ثانیه­ایدر مورد همه ریتم­ها مراحل زیر انجام می­شود: 1- انتخاب ریتم کار2- خواندن3- وارسی ریتم4- ارزشیابی میزان درک مطلب

اسلاید 22: مطالعه انتخابی یا skimmingدیدزدن یا تندخواندن به عنوان وسیله­ای برای کسب اطلاعات ویژه هدف از مطالعه انتخابی ممکن است یکی از موارد زیر باشد: 1- اطلاعات جزئی مانند نام، تاریخ، مکان، قیمت و مانند آن. 2- جست و جو برای نکات مهم مانند نتایج حاصل از تحقیق مورد مطالعه. 3- جست و جو برای موضوعات کلی.

اسلاید 23: عبارت­خوانی (خواندن چند کلمه با هم) هدف: افزایش سرعت مطالعه است.اگر بتوانید به جای کلمات، عبارات و جملات را بخوانید، تا حد زیادی سرعت مطالعه شما افزایش می­یابد و از طرفی سرعت مطالعه با سرعت فکر کردن هماهنگ می شود. این امر باعث افزایش تمرکز حواس و لذت حاصل از مطالعه خواهد شد. توجه داشته باشید که «ما در قالب معانی فکر می کنیم و عبارات بیش از کلمات حاوی معانی هستند».روش عبارت­خوانی: عبارات­خوانی دارای دو سطح مکانیکی و ادراکی است. در سطح مکانیکی شما یاد می‌گیرید که به جای توجه به یک یک کلمات، به گروهی از کلمات [در هر بار] نگاه کنید. در سطح ادراکی (که مبتنی بر تسلط در سطح مکانیکی است) ناخودآگاه می­آموزید که معنا را از مجموعه‌ای از کلمات و عبارات به دست آورید.

اسلاید 24: دقیق­خوانی: هدف: درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آنها به طرزی منظم و منطقی در حافظه. سرعت: 100تا 1000 کلمه در دقیقه. فواید:1- فهم بیشتر مطالب2- حفظ بیشتر مطالب3- افزایش توانایی خواننده در پاسخ دادن به سؤالات تشریحی4- افزایش کسب لذت در نتیجه اطمینان بیشتر حاصل از درک عمیق­تر مطالب.روش مطالعه دقیق­خوانی: 1- سازمان دادن2- حاشیه نویسی3- علامت گذاری4- خلاصه کردن 00

اسلاید 25: فنون مربوط به روش دقیق­خوانی: 1- سازمان دادن یعنی تعیین تز اصلی، نکات اصلی، جزئیات. طرح­های قابل استفاده برای این کار: خلاصه­ای، سازمانی، هرمی، شعاعی، سلولی، همپوشی. 2- علامت گذاری و حاشیه­نویسی. مثال: خط کشیدن دور تز اصلی، داخل کروشه قرار دادن نکات اصلی، خط کشیدن زیر جزئیات مهم. برای حاشیه نویسی نیز می توان تداعیها، انتقادات و سؤالات را در حاشیه نوشت. 3- خلاصه­نويسي

اسلاید 26: تعريف خلاصه­نويسی:كاهش نسبي كميت اثر با حفظ پيام­هاي اصلي و رعايت انسجام.(1)مقصود از خلاصه نويسي استخراج جوهر مطالب يک اثر است،(2) به گونه‌اي که به اصل مطالب، هدف و پيام خدشه‌اي وارد نشود،(3) با مطالعه آن، محتواي اثر، مورد درک قرار گيرد. خلاصه نويسي ممکن است در مورد يک کتاب، سخنراني، مصاحبه، فيلم، نمايش، گزارش، پرونده و غير اينها انجام شود.(4)تفاوت خلاصه نويسي باياددداشت برداري تفاوت خلاصه­نويسي با گلچين و يادداشت برداري اين است که در يادداشت برداري و گزيده نويسي، نکات مورد نظر و مورد علاقه شخص، از جاهاي مختلف نوشته مي‌شود و چه بسا انسجام ميان گزيده‌ها وجود نداشته باشد؛ ولي در خلاصه نويسي، عنايت روي يک کتاب يا مقاله يا متن خاصي است که چکيده همه آن آورده مي‌شود؛ نه آنکه از هر بوستاني گلي چيده شود. خلاصه نويسي شبيه زيراکس يا عکس گرفتن از متن يا تصويري در مقياس کوچک­تر است. 1 - محدثي، كتاب روشها، ص 35.2 - فن و هنر نويسندگي، ص 176.3 - همان، ص 2494 - همان، 176.

اسلاید 27: تمرين گروهی: تفاوت خلاصه نويسي با بازنويسي و بازآفريني چيست؟ خلاصه نويسي به يکي از اين دو روش انجام مي‌گيرد:1- بازنويسي نوشته در مقياس کوچک‌تر.2- نگاشتن خطوط اصلي نوشته

اسلاید 28: اهداف خلاصه نويسي: 1- محدويت فرصت و كثرت منابع و آثار 2- تسهيل برخورداري از آثار ارزشمند و مفصل در حجمي اندك3- تمرين و الگوگيري براي کار قلمي و رشد نيروي نويسندگي 4- سهولت در نقد5- جلوگيري از حجيم شدن مقاله6- ايجاد وحدت قلم در نوشتار7- كم حوصله شدن مخاطبين8- بهره‌گيري از يادداشتهاي خلاصه، در مراحل بعد، به وسيله مراجعه مجدد به آنها.9- تقويت بينش و رشد فکري انسان در سايه اين گزينش و تلخيص10- ايجاد انگيزه در دانش­آموزان براي مطالعه11- کمک به يادسپاري مطالب 12- کمک به تمرکز فکر هنگام خواندن کتاب و مقاله

اسلاید 29: مراحل خلاصه­نويسي: 1- مرور اجمالي و تصميم گيري لازم از نظر مقياس و حجم خلاصه­نويسي 2- مطالعه تمام اثر به عنوان يك كل 3- مطالعه و انديشه در نانوشته­ها و سعي در توجيه انسجام موجود4- يادداشت برداري از خطوط اصلي 5- حذف مطالب زايد از قبيل مثالهاي غير ضروري، توضيحات اضافي،‌ موارد تكراري و ...6- پيوند خطوط اصلي و آغاز نگارش

اسلاید 30: در مرحله شش، بايد به اصولي پايبند بود که برخي از آنها از اين قرارند: 1- برگزيدن سبک مناسب با حال و هواي متن خلاصه شده.2- رعايت هماهنگي و يک­نواختي افعال از لحاظ زمان و ديگر مختصّات.3- پايبندي به قواعد درست نويسي و شيوانگاري.4- توجه به تناسب حجم. متن خلاصه شده بايد آينه صادقي براي متن اصلي باشد، نه اينكه برخي از قسمت‌ها را به تفصيل بپروراند و با برخي ديگر بي‌مهري کند.5- تصرّف نکردن در پيام‌هاي مهم و محتواي متن اصلي.6- زدودن ابهام‌ها، اشتباه‌ها، يا انحراف‌هاي متن اصلي در پانوشت متن خلاصه شده.7- رعايت يک­دستي در مجموع متن خلاصه شده، از لحاظ سطح و زبان.8- آوردن نام متن اصلي و مشخصات آن با افزودن توضيحات لازم از قبيل زندگي‌نامه مؤلّف و مختصات علمي- ادبي متن.

اسلاید 31: درخت حافظه چيست و چگونه ترسيم می­شود؟

اسلاید 32: خواندن تجسسی هدف: افزایش دامنه تمرکز حواس و درک عمیق­تر معانی. منظور از روش تجسس، راههای بخصوص جمع­آوری، بررسی، سازمان دادن و تغییر دادن اطلاعات است. فواید:1- کمک به تمرکز حواس از طریق تحریک حس کنجکاوی2- آمادگی بیشتر برای گذراندن موفقیت­آمیز امتحانات و شرکت در بحثهای کلاسی3- افزایش زمان نگهداری مطالب در حافظه4- افزایش خلاقیت

اسلاید 33: روش مطالعه تجسسیاین نوع مطالعه مستلزم جریانی از سؤالات است. سؤال کردن قبل از مطالعه، سؤال کردن در هنگام مطالعه، سؤال کردن بعد از مطالعه و کنترل سؤالات.

اسلاید 34: انواع سؤالات قابل طرح در مطالعه تجسسی از ساده به دشوار: 1- سؤالات حافظه ای: که صرفا مربوط به یادآوری اطلاعات است.2- سؤالات ترجمه‌ای: اندیشه­ها را به صورت دیگر باید بیان کنیم؛ مثل «تبدیل کلمات به علامات» یا «تبدیل کلمات به کلمات [دیگر] ».3- سؤالات تفسیری: مانند سؤالات مقایسه­ای، مقابله­ای یا سؤالاتی که روابط علی و معلولی را بیان می­کنند و روابط میان اطلاعات را کشف می­کنند.4- سؤالات کاربردی: سؤالاتی که مطالب علمی را به مسائل روزمره و عملی ربط می­دهند5- سؤالات تحلیلی: به خواننده کمک می­کند تا راه منطقی را که مؤلف برای رسیدن به نتیجه پیموده تشخیص دهد، که البته مستلزم آگاهی کامل سؤال کننده از قسمتهای مختلف مطلب و استدلال مربوط به ربط دادن آنها با یکدیگر است.6- سؤالات ترکیبی: خواننده با کنار هم قرار دادن اطلاعات و اجزا، یک اندیشه به وجود می­آورد که قبلا به این صورت بیان نشده باشد. پاسخ به یک سؤال ترکیبی همیشه باید در برگیرنده نوعی محصول فکری باشد.7- سؤالات ارزشیابی: با این گونه سؤالات ارزش و اعتبار یک مطلب و یا یک اثر بر اساس معیارهای درونی و (یا) بیرونی مشخص می­شود.

اسلاید 35: تمرین: در باره قرآن 7نوع سؤال طرح کنید. ارزشیابیترکیبی تحلیلی کاربردی تفسیری ترجمه­ای حافظه­ای

اسلاید 36: خواندن انتقادی هدف: دست­یابی به قضاوت مستدل و درگیری عمیق­تر با مطالب، از طریق تجزیه و تحلیل معانی. سرعت تقریبی: 50 تا 600 کلمه در دقیقه. فواید مطالعه انتقادی:1- فهم عمیق­تر مطالب و درگیری بیشتر با مطالب در نتیجه تجزیه و تحلیل اهمیت آنها. 2- طولانی ساختن مدت نگهداری مطالب در حافظه از طریق شناختن روابط بین مطالب3- کسب اعتماد در مورد ارائه نظرات انتقادی از راه مستدل ساختن عقاید. روش: این نوع خواندن، مستلزم فهم مطالب سطور و بین سطور (مطالب نانوشته) است.

اسلاید 37: فنون این نوع خواندن 1- سؤال کردن: نوع سؤالات به نوع موضوع بستگی دارد.2- استنباط کردن3- ربط دادن: الف) ربط دادن بخش با بخش یا فصل با فصل در داخل یک کتاب؛ ب) کتاب با کتاب دیگر و با سایر مطالب نوشتنی؛ ج) ربط کتاب با تجربیات شخصی. 4- ارزشیابی: ملاکهای درونی و بیرونی.

اسلاید 38: خواندن برای درک زیبایی و جنبه­های هنری مطالب(اسثتیک) روش: این روش، مبتنی است بر درک معانی عمیق اشعار، داستانهای کوتاه و سایر نوشته­های ادبی. هدف: افزایش آگاهی و لذت بردن از کارهای هنریفواید: 1- افزایش میزان درک و فهم از طریق کشف معانی عمیق یک نوشته.2- غنی کردن تجربیات شخصی از طریق صراحت بخشیدن به افکار و احساسات.3- بالا بردن سطح آگاهی نسبت به زندگی از طریق شریک بودن در تجربیات و طرز فکر دیگران. 4- بهره­گیری بیشتر از استعدادهای شخصی از طریق برانگیختن افکار، ادراکات و احساسات.

اسلاید 39: سرعت تقریبی: از چند دقیقه روی یک کلمه تا 400 یا 500 کلمه در دقیقهفنون مطالعه اسثتیک:1- سؤال کردن2- تجسم کردن3- ربط دادن4- استنباط کردن. خصوصیات مطالعه خوب و ثمربخش: 1- انعطاف در سرعت2- درک نگهداری مطالب در حافظه3- تمرکز حواس4- ارزشیابی انتقادی

اسلاید 40: موانع مربوط به انعطاف در سرعت: 1- کلمه­خوانی2- تلفظ کردن کلمات3- دو باره خواندن غیرضروری4- ترس از درک کم. راهکارهای غلبه بر ترس از درک کم:1- هدف خود را مشخص کنید.2- در مطالعه خود روشهای متنوعی را به کار برید. 3- روش تندخواندن یا دیدزنی را تمرین کنید. 4- پیش از مطالعه کامل، مطالب را مرور کنید.

اسلاید 41: راهکارهای غلبه بر موانع درک و نگهداری در حافظه:1- پیش از خواندن کامل یک کتاب، آن را به صورت اجمالی بخوانید.2- مطالب را سازمان بدهید و حاشیه­نویسی کنید. 3- خلاصه کنید. راهکارهای غلبه بر موانع تمرکز حواس: 1- به کاربردن فنونی که خواننده را در مطالعه، فعال کند مانند سؤال کردن، استنباط کردن، تجسم کردن، علامت­گذاری و حاشیه­نویسی. 2- عامل حواس پرتی درونی و زمان رسیدگی به آن را در کاغذی یادداشت کنیم، و اگر فایده­ای نداشت از مطالعه دست برداریم و آن را برطرف سازیم. 3- تغییر شرایط در مورد عوامل حواس­پرتی بیرونی.

اسلاید 42: راهکارهای غلبه بر موانع ارزشیابی انتقادی:1- کسب مهارت در روشهای مطالعه تجسسی، انتقادی و استثتیک.2- استنباط کنید.3- سؤال کنید.4- مقصود نویسنده را معین کنید. 5- این کار مؤلف را با کتابهای دیگری که در این مورد نوشته شده است، ربط دهید. 6- مقصود خود را معین کنید.

اسلاید 43: نکاتی دیگر در باره مطالعه یک- توجه داشته باشید که هر جور که مطالب را به حافظه بدهید، بر همان اساس نیز می­توانید آنها را بازیابی کنید. دو- در مطالعه فاصله چشم باید رعایت شود و فاصله مناسب حدود 30-40 سانتی­متر است. سه- زمان مطالعه: واقعیت این است که هیچ زمانی به طور دقیق و انحصاری برای مطالعه وجود ندارد. زمان مطالعه هر شخص، بستگی به خودش دارد که چه موقع از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم را دارد. چهار- نیم ساعت مطالعه 5دقیقه استراحت لازم دارد. این کار برای رعایت آستانه یادگیری، لازم است. در این فاصله، مغز به تجزیه و تحلیل اطلاعات می­پردازند. پنج- هر 24 ساعت حدود 2000 تا 2200 لیتر خون در مغز جریان می­یابد( عبدالکریم قریب، 57 درس برای تقویت حافظه، نشر توسعه، ص 24-26). شش-اعتماد به نفس: اگر گفتی که بتوانم قدر درنه که بتوانی و گر گفتی که نتوانم برو بنشین که نتوانی

اسلاید 44: هفت- روش تنفس عمیق:6ثانیه دم 24 ثانیه نگه­داری آن در شش  12 ثانیه خارج کردن آن از ریه. هشت- مهارت گوش دادن (به استاد):بر آنچه استاد می­گوید تمرکز کنید. در باره آنچه استاد می­گوید، سؤال طرح کنید. مطالب اصلی را به ربط دهید. از مطالب مهم، تصاویر ذهنی بسازید یا آنها را به زبان خودتان یادداشت کنید.برای بندهایی که یادداشت می­کنید، عناوین اختراع کنید.بر یک کلمه به جای جمله تمرکز نکنید.در نتیجه­گیری عجله نکنید.نه- خستگی بر دو قسم است: الف) خستگی مغز: مغز دیرتر خسته می­شود. خستگی مغز، خودش بر دو قسم است: خستگی معمولی، و خستگی + کسالت روحی و روانی. برای رفع خستگی نوع دوم مغز، استفاده از خنده و شادی و تخلیه روانی مفید است. ب) خستگی جسم: جسم زوتر از مغز خسته می­شود. ده- اگر ممکن است اول مطالعه کنید و سپس بخوابید، نه برعکس. شروع به مطالعه، بلافاصله بعد از بیداری، میزان یادگیری کم است.یازده- کمبود آهن و روی در بدن انسان به ویژه در دوران نوجوانی باعث ضعف حافظه و کاهش میزان فکر کردن منطقی می­شود (تندخوانی آسان، ص 53)دوازده- حافظه مولد نيست. دانش پژوهاني كه فقط با حافظه مي خواهند توليد داشته باشند، بايد بدانند كه حافظه يك ابزاري براي يادآوري است و بس؛ البته اگر خوب عمل كند و دچار فراموشي و اختلال نشود.

اسلاید 45: روشهایی برای کارآمدی و تقویت مطالعه و حافظه 1-دانستن قواعد و کلید کتاب. باید قبل از مطالعه برای ما روشن شود که کتاب حول محور چه چیزی می چرخد و با چه سبک و ساختاری و چه مطالب مهمی را به من می خواهد بیاموزد. آن گاه، همان گونه که بعد از دانستن قواعد بازی­ها، از انجام و تماشای آنها لذت می بریم، از مطالعه نیز بیشتر بهرمند می شویم. 2- زبان­گردانی: بیان مطالب دشوار کتاب به زبان ساده و خوشایند خودمان. 3- با کتاب شوخی کنید. بارهیجانی، علاقه و تمرکز ورود مطالعه به حافظه را موجب می شود. بار هیجانی می تواند مثبت یا منفی باشد. مطالب دشوار را به مثالهای مهیج و خنده­دار تبدیل کنید. حب الشیء یعمی و یصم: حب بیانگر تمام عواطف و هیجانات است. الشیء در اینجا مطالب و محتوای کتاب قرار داده شود. 4- تداعی. تداعی ممکن است واقعی یا ساختگی باشد. به خاک سپردن و به خاطر آوردن چیزی در ارتباط با چیزی دیگری. تداعی، حد اقل بر اساس مشابهت، مجاورت و تضاد است، با انواع مصادیق و زیرمجموعه­هایی که هر کدام می توانند داشته باشند. 5- توجه به لذتهای نهایی، نه دشواریهای مسیر. 6- تندخوانی. راننده اگر سرعت کمی داشته باشد، همه کار می کند و حواس او همه جا می رود اما در سرعت بیشتر، ذهن درگیر می شود و مهلتی برای چپ و راست پرسه زدن ندارد. مطالعه نیز همین گونه است.

اسلاید 46: 1- برای فعالیت‌های خود نیاز به یک برنامه کاری دارید تا از پیش کارها را منظم کرده، از نگرانی‌های بی‌موقع شما کاسته شود. 2- برای هر موضوع بخصوص حداقل از یک هفته قبل به مطالعه بپردازید و مقدار زیادی کار برای یک مدت محدود نگذارید. 3- برای کارهای غیر منتظره هم زمانی را پیش بینی کنید تا برنامه شما را به هم نریزند. 4- برای مطالبی که یادگیری آنها زیاد به حافظه متکی است، وقت مطالعه را تقسیم کنید(مثلا شبی یک ساعت در پنج شب، بهتر از پنج ساعت در یک شب است). 5- کارهای سنگین را برای ساعت- ‌هايی که بهتر می‌توانید کار کنید اختصاص دهید. 6- در صورت امکان مطالب مشابه را باهم نخوانید. 7- هرگز برای چندین ساعت به طور مداوم بدون رفع خستگی مطالعه نکنید. پنج تا ده دقیقه تنفس در پایان هر ساعت مفید است. 1- کی پی بالدریچ، روشهای مطالعه، ترجمه دکتر علی اکبر سیف، صفحه 180-179، نشر دانا، 1373.برنامه مطالعاتی(1)

اسلاید 47: آسیبهای عمده مطالعه عبارت اند از: 1- بلندخوانی: ماهیچه­های زبان و فک حرکت می­کنند و تارهای صوتی همواره منقبض و منبسط می­شوند و این خستگی را به دنبال دارد. اگر کسی عادت کرد، هر طور شده باید آن را به تدریج کنار بگذارد. 2- مطالعه در حال حرکت و راه رفتن: ایجاد خستگی زودرس و تطابق مداوم عدسی چشم که این هم خستگی در خود چشم را به دنبال دارد. زمان مطالعه کاهش می یابد. از اینکه باید مواظب محل گام گذاشتن باشد، کاهش تمرکز رخ می دهد. 3- مطالعه در کنار وسایل صوتی، حواس را پراکنده و غیرمتمرکز می کند. 4- بی­علاقگی و ناآشنایی نسبت به موضوع.

اسلاید 48: 5-یکنواختی موضوع و مدت مطالعه. بهره­وری کیفی از 30 دقیقه به بعد، رو به کاهش می­گذارد. تنوع موضوع و استراحت متناوبی لازم است. حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه، کلمات قصار 89 می فرماید: «همانا دلها نیز همچون کالبدها ملول و خسته گردند، پس برای آسایش دلها در پی حکمت­های تازه و نو برآیید». 6- راهنما نداشتن.7-مطالعه منفعل: هنگام مطالعه صرفا انفعال نداشته باشیم. برای فهم از امکانات مختلفی کمک بگیریم و تلاش کنیم. ما در هنگام مطالعه می خواهیم دنیایی از اندیشه­ها، سلیقه­ها و عاطفه­های خود را با دنیایی دیگر از همین دست در کتاب با هم پیوند بزنیم.

اسلاید 49: 8- کندخوانی: کندخوانی کاهش تمرکز خستگی دلسردی  ترک مطالعه. راه درمان: آموزش تندخوانی. 9- نداشتن سیر منطقی در مطالعه و بی­نظمی در آن. سعی کنیم هدفمند و با برنامه مطالعه کنیم. 10-نداشتن تمرکز. عوامل بیرونی و درونی را حذف کنیم؛ باید موقتا مطالعه را متوقف کنیم. 11- از ساده به مشکل خواندن؛ مانند فارسی انگلیسی  فیزیک  ریاضی درس مشکل­تر. 12-بی­وقفه مطالعه کردن. 13- مطالعه طوطی­وار. 14- وجود اضطراب.15- وسواس در مطالعه.16-ابتلا به افسردگی. 17- تحرک بیش از حد.

اسلاید 50: سیر مطالعاتی برای داشتن یک روند مطالعاتی دینامیک باید از یک موضوع خاص و منبع آسان و مورد علاقه و مناسب به سمت مراحل و منابع دشوارتر که تخصصی­اند، پیش برویم.

اسلاید 51: سه اصل مهم در تحصیل و یادگیری 1- اصل توزیع یادگیری: تناوب موضوعات درسی در یک زمان نسبتا طولانی مثلا در 9 ساعت سه کتاب متنوع بخوانیم. 2- اصل تکرار فعالانه (برای تثبیت یادگیری)3- اصل یادگیری و یادآوری تدریجی و مستمر. [ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود].

اسلاید 52: نکاتی برای اولویت­بندی کارها شروع با نام خداتوکل و اخلاص داشتنمشورت با افراد باتجربهپبیش­بینی و آینده­نگریترک عادتهای غلطمحاسبه دقیق زمان و هزینه به تفکیک کاریادداشت کردن و عدم تکیه بر حافظهتدوین گزارش زمانی روزانه

اسلاید 53: برخی منابع درآمدی بر مطالعه و نقش خدمات ویژه کتابخانه های عمومی در توسعه فرهنگ مطالعه، حسن اشرفی ریزی، تهران، نشر چاپار 1383.روشهای مطالعه، کی پی بالدریچ، ترجمه دکتر علی اکبر سیف، تهران، نشر دانا، 1373.روشهای مطالعه و یادگیری، دکتر علی اکبر سیف، تهران، نشر دوران 1376.مطالعه روشمند، دکتر عین الله خادمی، قم انتشارات پارسیان ، 1379.

اسلاید 54: 55شادي روح امام و شهيدان و سلامتي رهبر فرزانه انقلاب اسلاميصلوات

اسلاید 55: پایان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید