صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
معاد و روز قیامت حقیقتی است که به واقع برای همه ی موجودات رخ خواهد داد. قرآن کریم در آیات بسیاری به اين موضوع اشاره نموده است و کوشیده به بیانات گوناگون حقيقت آن را برای انسان ها اثبات نماید و درباره ی آن هشدار دهد تا انسان ها خود را برای مواجهه و رویایی با آن آماده نمایند. اندیشمندان اسلامى نيز تلاش نموده اند با توجه به آيات ن عفلانی خویش این مسئله را مورد توجه قرار دهند امّا با همه ى تصريح قرآن درباره وقوع اين واقعه ی حتمی ۰ اثبات معاد و روز قیامت در برخی از نظامات منطقی جواب نداده است! در این نوشتار با ما همراه باشید تا با بررسی نظام های عقلانى اندیشمندان مختلف» ضعف عقل بشری از درک و اثبات حقایق ماورائی را

صفحه 6:
معاد به معنای بازگشت است که اشاره ی به مکان و یا زمان خاصی ندارد بلکه مقصود از آن بازگشت همه ی انسان ها به سوی خداوند و حضور ایشان در محضر عدل الهی است که برای حساب و اخروی می باشد و براساس آن نیکان به بهشت و بدکاران به دوزخ الهی رهسپار می شوند. آیات قرآن و روایات اسلامی درباره ی کیفیت این حقيقت تردید ناپذیر بسیار است. که در برخی از موارد جزییات بسیار آن ها را نیز مورد توجه قرار

صفحه 7:
برزخ عالمی بين دنیاو آخرت است که آن را عالم قبر هم می گویند: فاصله بین مرگ اتا قيامت » بين دنيا و آخرت از هنگام مرگ تا برانگیخته شدن در روز قیامت را

صفحه 8:
0 . یک دسته» کسانداند که در عالم حشر آن گاه که مردم درگیر مواقف و عوالم حشراند زیر سایه خداوند و در جوار قرب حق خواهند بود و نیاز به طی آن عوالم و مواقف ندارند؛ چون آن مراحل را در اين دنیا پشت سر نهادهاند. ©. گروه دیگر انسانهایباند که باید از حساب و عذاب و جهنم موفّت بگذرند تا پس از تطهیر و تصفیه و در عالم قيامت» به خدا برسند.

صفحه 9:

صفحه 10:
‎Us‏ نفس ذَاِقةٌ المّوت ثم الینا ثرجفون(908) ‏ترجمه آیه به نثر: هر نفسی چشاننده مرگ است. ‏ترجمه آیه به نظم : ‏هر آنکس که آمد به دار الفنا چشد لاجرم شربت مرگ را ‏هر بهاری را خزانی در پی است و هر راهی را پایانی . ‏نظیرش: کل م دٍَ الی انتهاء. و کل حَى فيها الى فناء.(072)©) ‏69 سوره آل ‎ol xe‏ آيه ©0©©.©0) نهج البلاغه» خطبه 9 ص 60« ‏هر مدتی از آن سرآمدنی و هز زنده آن مردنی.» ‎

صفحه 11:
کسانی از اهل ایمان که مرتکب خطاهایی اعم از صغیره یا کبیره شدهاند -از جمله بی حجابی یا بدحجابی- و در دنیا توبه نکرده انده در عوالم مختلف» قبر. برزخ و قیامت برحسب حال» عذلبهایی خواهند کشید تا پاک شوند و از عذاب خلاصی یابند و در نتیجه وارد بهشت شوند 9 عدهای دیگر» کسانداند که چون روی گردان و فراری از خدا بودهانده به قعر جهنم فرو خواهند رفت (همان» ج » ص ۰0 ح 00.)بنابراین عدهای مستقیم» وارد بهشت و بهشتها مشوند و هرگز از آن خارج نمشوند؛ عدهای پس از گذر از مواقف -لز جمله جهنم موقت -ولرد بهشت مىگردند و عدهای نیز در جهنم جاودانه» جای خواهند گرفت.

صفحه 12:
سه گربوهی که جهنم بد آنهد حرفد میزند: 0) زمامداران ظالم ای کسانی که خداوند شما را حاکمیّت بخشید امّا با مردم عادلانه رفتار نتمودید سپس آنان را مثل پرنده‌ای که دانه‌ی کنجد برمی‌چیند؛ می‌بلعد. 9) خوانندگان قرآن و علمای بی‌عمل ای کسانی که خود را بین مردم پاک و درست کار جلوه می‌دادید» اما به دور از چشم مردم و در پیشگاه خداوند مرتکب گناه می‌شدید» پس آن‌ها را در آتش فرو

صفحه 13:
9) ثروتمندان پروردگارت به تو مال زیادی بخشید ولی هنگامی که مردم فقیر مبلغ ناچیزی از تو قرض خواستند تو لز روی بخل ندادی» پس او را هم می‌بلعد.

صفحه 14:
قرآن مجيد جهنم را «دارٌ البوار» سراى هلاكت و «بئسّ القرار» بدترین جایگاه و «سوغْ الدار» خانه اى بسيار بّد معرفى مى نمايد و براى اين ميعادكاه هميشكى سربيجان از فرامين الهى درهايى را قرار داده است كه هر كروه از درٍ (طبقه) مخصوص به خود وارد آن مى كردندا؟

صفحه 15:
این درها در واقع دررهای گناهانی است که به سبب آن» افراد وارد دوزخ می گردند و هر گروهی به دلیل ارتکاب گناهانی که در دنیا از آن ها سر زده است» از دری مخصوص وارد می شود و به احتمال فراوان مراد از هفت درء هفت طبقه باشده به نحوی که از امیرالمزمنین علی (ع) نقل شده لست که فرموده اند: برای جهنم هفت در است؛ و هفت طبقه و پس از آن حضرت یکی از دستان مبارک خود را بر روی دست دیگر نهاد و فرمودند: این گونه؛ هر طبقه بالای طبقه ی دیگر قرار داده شده است. آما در باب نام طبقات جهنم و تعلق داشتن به کدام گروه از افراد آمده است که آن طبقات عبارتند از : جحیم» لظی» سقر؛ خطمه» هاویه. سعیر» جهنم.

صفحه 16:

صفحه 17:
)|- pas مکانی بسیار خطرناک است و آتشی بسیار هولناک دارد و ساکنان آن از فشار آتش در آن زیر و رو می شوند. درست به مانند گوشتی که ‎KO‏ زیر و رو می گردد و از اين رو خداوند می فرماید: والنین کفروا و بو بایینا آولنک آصحاب الجحیم؛ آنان كه کفر ورزیدند و آیات ما را کردند» آنان ‏یاران و اصحاب «جحیم»؛ آتش بزرگ و هولناک هستند. (حدید: آیه 48) ‎

صفحه 18:
طبقه ی دوم جهنم می باشد و این طبقه از شدت حرارت گوشت بدن را از استخوان جدا می سازد» به نحوی که خداوند می فرماید: گناهکاران وارد لظی می شوند و آن شعله های سوزان آتش است که پیوسته زبانه می کشد و هر چه را که در کنار و در مسیر خود می یابد می سوزاند (معارج: آيه 00- ©0) و اين شعله سوزان کسانی را که پشت به فرمان خداوند کرده و از اطاعت او روی گردان شدند را صدا می زند و همچنین کسانی را فرامی خواند که اموال فراوان جمع کرده و ذخیره نمودنده اما در راه خداوند انفاق نکردنده يس آن ها را به

صفحه 19:

صفحه 20:
sobs ~P طبقه چهارم می باشد و آن جایگاه افراد مردم آزار و مال حرام خور است به نحوی که در قرآن آمده است: لینبذن فی الخطمة و ما آدرنک مالخطمة ‎GG‏ ‎Hoa! He Ubi ll GS yall‏ کسانی که در حضور و غیبت مردم را اذیت می كنند و از حرام مال جمع می نمایند و گمان می کنند که آن مال» آنان را در دنیا هميشه نگه می دارد. به زودی در خطمه (آتش ُردکننده) پرتاب می شوند و تو چه می دانی خطمه چیست؟ و آن آتش برافروخته الهی است. آتشی که از دل ها سر می زند و نخستین جرقه هايش در قلب ها ظاهر می گردد. (همزه: آیه 6۶-

صفحه 21:
آتش عمیقی است و به قدرى حرارت دا بدن افرادى كه در آن واقع امى شوند را درهم مى كشدء به نحوی که خداوند می فرماید: کسانی که به آیات ما کافر شدند» به زودی آن ها را در آتش وارد می کنیم که هرگاه پوست های تن آن ها (در آن بریان) گردد و بسوزد. پوست های دیگری را به جای آن قرار مى دهیم تا کیفر اعمالشان را مجدد بچشند. (نساء: آیه 6)

صفحه 22:
درباره ی اين طبقه از جهنم. معاوية بن وهب می گوید: روزی در خدمت امام صادق (ع) بودیم» شخصی آیه «قّل آغوذ برّب الفق» را خواند و از حضرت پرسید: فلق چیست؟ حضرت فرمودند: بیابانی است در دوزخ» که در آن هفتاد هزار_خانه و در هر خانه هفتاد هزار_اتاق و در هر اتاق هفتاد هزار مار بزرگ و در شکم هر ماری هفتاد هزار_نوع از سم است (نورالتقلین؛ ‎(POD 2g‏ 3 به روایتی دیگر فلق چاهی در جهنم است که اهل دوزخ از حرارت آن دنبال پناهگاه هستند و در آن چاه صندوقی از آتش است که اهل آن چاه از حرارت و سوزندگی آن در رنج

صفحه 23:
له شرلبن‌خمیم و عذلبا للم »' » ماء حمیم يعنىلبجوشانكه در ليه فرموده : HAS So Soe T bet TLS ley | a5 | atte ioe ‎a a Sop pede Cal Qt pte‏ 2 « مُهْل» يعنوفلز ذوبشده يا مس ‏كدلخته شده يا لبسياه رنكدر حا لجوثريا ماده سمودر حا لك دلخته شدن كه وقتوبه لينلبفزديكمىش وند » پسوستصورتشان‌می‌ریزد . خداوند می‌فرماید ‎

صفحه 24:
وقتی اين آب را خوردند , ملانکه عذاب ۰ مقداری هم روی سرشان می ریزند : « يُصَبٌ مِنْ قوق سيم الخمیژ » ماء حميم به صورت نهرى در روى جهنم جارى است تا هميشه در دسترس جهنميان باشد . « فشارژون شب الخمیم » معمولا دير تشنه مى شود » چون ذخیره آب دارد ام وقتی ذخیره اش تمام شود خیلی تشنه می شود مخصوصا که به مرض تشنگی و استسقا مبتلا باشد ؛ وقتی به آب برسد با هیجان تمام آب می خورد خداوند می فرماید : اهل جهنم نیز از حرارت جهنم و خصوصا بعد از خوردن زقوم و ضریع به قدری تشنه می شوند که وقتی به آب حمیم می رسند مثل شتر تشنه آب می خورند . « فزَل من حَميم »

صفحه 25:
در بخش طعام و غذای جهنم نیز گفتیم که کلمه « نژّل » به معنای پذیرایی از مهمانان است یعنی چیزهایی را که معمولا آماده می کنند تا به محض ورود میهمانان ۰ از ایشان پذیرایی نمایند را عرب » « نژل » می گوید » در اینجا نیز کلمه «نْرّل» به کار رفته یعنی آنچه برای ل د ده ‎ee NOR OS‏ ایشان ذيرايى نمايند » زقوم و حمیم است . : ‏رفته که عبارتند از‎ en ‏انعام/۷۰ ۰ یونس /۴ ۰ حج/۱۹ ۰ صافات/۶۷ ۰ ص/۵۷ » مومن/۱۸ و‎ ‏محمد/۱۵‎ ۰٩۳ ‏دخان/۴۶ و ۰۴۸ الرحمن/ ۴۴ واقعه/۵۴۰۴۲ و‎ VY

صفحه 26:
و خابف جیار تورات یر یُسقی‌من‌وماء دید بجر و لا یکذ» clic age Fe ‏و ياتيهٍ اا لمکانو ما لو بمی‎ ty be » گردن‌ک شان‌و جباران؛ نومید و نابود می‌شسوند و در جهنم : جرعه جرعه » از ماء صدید خورلنده می‌شوند » چون‌خودشان‌مایلیسه خوردن‌آننیستند وقتی‌لین آبمتعفن‌را خوردند حاضرند بمیرند لما مرگی‌در کار نیستبلکه باید آمادم شوند بسرلیعذلبشدیدتر ۰ و فرشتكانعذلب لنازرا با غلو زنجير به طرف « . لتثزمىيرند

صفحه 27:
‎cle‏ صدید »خونو چرککه از فروج زنان‌زلنیه در جهنم خارج می‌شود »و ‏که هر ‏خیلی کثیف است ۰ هم بدبو و هم در حال جوش ۰ که پيامبر اکرم (ص) می ‏: فرمایند وقتىلينلبوا به لهلجهنم نزدیکمیک نند از شدشمرارتش‌پوستسر و » ‏« . صورتشان در آن آب می ریزد و وقتی بیاشامند اندرون ‎

صفحه 28:
زهر کشنده و سمومات مارها و عقربهای جهنم به آن ريخته مى شود و حتی چرک دیده هاى اهل جهنم هم داخل آن می ریزد و از نظر داغی هم مثل مس گداخته است » چون با و در آیه دیگر فرموده : « هذا فَلَيَدُوقُوهُ حمیم و « اين حميم و غسّاق است ( دو مايع سوزان و تيره رنك ) كه بايد از آن بجشند . » در روايت است كه بيامبر اكرم (ص) مى فرمايد : « اكر يك دلو از ماء غسّاق جهنم را در دنيا بريزند » بوى كند و تعفن آن ۰ متعفن و نابود خواهد شد . » گذاشته شود همه کوها

صفحه 29:
در آتش‌سوزان‌وارد می‌گردند و از چشمه لوب سیار دلغ نوشانیدم می‌شوند .» » «لنیه» ۰ چشمه لولستسوزناکدر جهنم که لمام باقر (ع) می‌فرماید : « لشتعا لشعله های جهنم از لین‌چشمه لست همه وادی‌هولتش‌گاهی‌خاموش‌می‌شود » لما لتش‌لین‌چشمه. الستو هميشه لبشدر حا لجوش لست » oh esi sdb ‏لمام باقر (ع) می‌فرماید : :چشمه لنیه بسه دریایی‌می‌ریزد و چشمه حمیم به دریایی‌دیگر و لهل‎ جهنم داخل‌لین‌دریاها غوطه ورند گاهییه دریای‌حمیم می‌ورند و گاهییه دریایلنیه و بین‌لینها

صفحه 30:
حتی ابررهایی بالای این دریاها هست که وقتی شدت تشنگی و حرارت اينها به اوج می رسد » ملائکه عذاب به اينها می گویند : جه مى خواهید ؟ مى گویند : آب سرد و خنک . در اين هنگام از اين ابرها . سنگهای آتش زا و کرمها و حیوانات و درندگان آتش زا برایشان می بارد که بدنشان می سوزد و شکسته و . متلاشی و خرد می گردد ؛ پناه بر خدا

صفحه 31:

صفحه 32:
کار را لطاب بیکی! ٩

صفحه 33:

صفحه 34:
با تشگر از حسن توجه شما

صفحه 35:
i Jy همچنان باقی ۱ است

رایگان