صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
معاد و روز قیامت حقیقتی است که به واقع برای همه ی موجودات رخ خواهد
داد. قرآن کریم در آیات بسیاری به اين موضوع اشاره نموده است و کوشیده به
بیانات گوناگون حقيقت آن را برای انسان ها اثبات نماید و درباره ی آن هشدار
دهد تا انسان ها خود را برای مواجهه و رویایی با آن آماده نمایند. اندیشمندان
اسلامى نيز تلاش نموده اند با توجه به آيات ن عفلانی خویش این
مسئله را مورد توجه قرار دهند امّا با همه ى تصريح قرآن درباره وقوع اين
واقعه ی حتمی ۰ اثبات معاد و روز قیامت در برخی از نظامات منطقی جواب
نداده است! در این نوشتار با ما همراه باشید تا با بررسی نظام های عقلانى
اندیشمندان مختلف» ضعف عقل بشری از درک و اثبات حقایق ماورائی را
صفحه 6:
معاد به معنای بازگشت است که اشاره ی به مکان و یا زمان خاصی ندارد
بلکه مقصود از آن بازگشت همه ی انسان ها به سوی خداوند و حضور
ایشان در محضر عدل الهی است که برای حساب و اخروی می باشد و
براساس آن نیکان به بهشت و بدکاران به دوزخ الهی رهسپار می شوند.
آیات قرآن و روایات اسلامی درباره ی کیفیت این حقيقت تردید ناپذیر بسیار
است. که در برخی از موارد جزییات بسیار آن ها را نیز مورد توجه قرار
صفحه 7:
برزخ عالمی بين دنیاو آخرت است که آن را عالم قبر هم می گویند: فاصله بین مرگ
اتا قيامت » بين دنيا و آخرت از هنگام مرگ تا برانگیخته شدن در روز قیامت را
صفحه 8:
0 . یک دسته» کسانداند که در عالم حشر آن گاه که مردم درگیر مواقف و عوالم
حشراند زیر سایه خداوند و در جوار قرب حق خواهند بود و نیاز به طی آن
عوالم و مواقف ندارند؛ چون آن مراحل را در اين دنیا پشت سر نهادهاند.
©. گروه دیگر انسانهایباند که باید از حساب و عذاب و جهنم موفّت بگذرند تا
پس از تطهیر و تصفیه و در عالم قيامت» به خدا برسند.
صفحه 9:
صفحه 10:
Us نفس ذَاِقةٌ المّوت ثم الینا ثرجفون(908)
ترجمه آیه به نثر: هر نفسی چشاننده مرگ است.
ترجمه آیه به نظم :
هر آنکس که آمد به دار الفنا چشد لاجرم شربت مرگ را
هر بهاری را خزانی در پی است و هر راهی را پایانی .
نظیرش: کل م دٍَ الی انتهاء. و کل حَى فيها الى فناء.(072)©)
69 سوره آل ol xe آيه ©0©©.©0) نهج البلاغه» خطبه 9 ص 60«
هر مدتی از آن سرآمدنی و هز زنده آن مردنی.»
صفحه 11:
کسانی از اهل ایمان که مرتکب خطاهایی اعم از صغیره یا کبیره شدهاند -از جمله بی
حجابی یا بدحجابی- و در دنیا توبه نکرده انده در عوالم مختلف» قبر. برزخ و قیامت
برحسب حال» عذلبهایی خواهند کشید تا پاک شوند و از عذاب خلاصی یابند و در
نتیجه وارد بهشت شوند
9 عدهای دیگر» کسانداند که چون روی گردان و فراری از خدا بودهانده به قعر
جهنم فرو خواهند رفت (همان» ج » ص ۰0 ح 00.)بنابراین عدهای مستقیم»
وارد بهشت و بهشتها مشوند و هرگز از آن خارج نمشوند؛ عدهای پس از گذر از
مواقف -لز جمله جهنم موقت -ولرد بهشت مىگردند و عدهای نیز در جهنم جاودانه»
جای خواهند گرفت.
صفحه 12:
سه گربوهی که جهنم بد آنهد حرفد میزند:
0) زمامداران ظالم
ای کسانی که خداوند شما را حاکمیّت بخشید امّا با مردم عادلانه رفتار نتمودید
سپس آنان را مثل پرندهای که دانهی کنجد برمیچیند؛ میبلعد.
9) خوانندگان قرآن و علمای بیعمل
ای کسانی که خود را بین مردم پاک و درست کار جلوه میدادید» اما به دور از
چشم مردم و در پیشگاه خداوند مرتکب گناه میشدید» پس آنها را در آتش فرو
صفحه 13:
9) ثروتمندان
پروردگارت به تو مال زیادی بخشید ولی هنگامی که مردم فقیر مبلغ ناچیزی از تو
قرض خواستند تو لز روی بخل ندادی» پس او را هم میبلعد.
صفحه 14:
قرآن مجيد جهنم را «دارٌ البوار» سراى هلاكت و «بئسّ القرار» بدترین جایگاه و «سوغْ
الدار» خانه اى بسيار بّد معرفى مى نمايد و براى اين ميعادكاه هميشكى سربيجان از فرامين
الهى درهايى را قرار داده است كه هر كروه از درٍ (طبقه) مخصوص به خود وارد آن مى
كردندا؟
صفحه 15:
این درها در واقع دررهای گناهانی است که به سبب آن» افراد وارد دوزخ می گردند و
هر گروهی به دلیل ارتکاب گناهانی که در دنیا از آن ها سر زده است» از دری
مخصوص وارد می شود و به احتمال فراوان مراد از هفت درء هفت طبقه باشده به
نحوی که از امیرالمزمنین علی (ع) نقل شده لست که فرموده اند: برای جهنم هفت در
است؛ و هفت طبقه و پس از آن حضرت یکی از دستان مبارک خود را بر روی دست
دیگر نهاد و فرمودند: این گونه؛ هر طبقه بالای طبقه ی دیگر قرار داده شده است.
آما در باب نام طبقات جهنم و تعلق داشتن به کدام گروه از افراد آمده است که آن طبقات
عبارتند از : جحیم» لظی» سقر؛ خطمه» هاویه. سعیر» جهنم.
صفحه 16:
صفحه 17:
)|- pas
مکانی بسیار خطرناک است و آتشی بسیار هولناک دارد و ساکنان آن از فشار آتش
در آن زیر و رو می شوند. درست به مانند گوشتی که
KO زیر و رو می گردد و از اين رو خداوند می فرماید: والنین کفروا و بو
بایینا آولنک آصحاب الجحیم؛ آنان كه کفر ورزیدند و آیات ما را کردند» آنان
یاران و اصحاب «جحیم»؛ آتش بزرگ و هولناک هستند. (حدید: آیه 48)
صفحه 18:
طبقه ی دوم جهنم می باشد و این طبقه از شدت حرارت گوشت بدن را از
استخوان جدا می سازد» به نحوی که خداوند می فرماید: گناهکاران وارد لظی
می شوند و آن شعله های سوزان آتش است که پیوسته زبانه می کشد و هر چه را
که در کنار و در مسیر خود می یابد می سوزاند (معارج: آيه 00- ©0) و اين
شعله سوزان کسانی را که پشت به فرمان خداوند کرده و از اطاعت او روی
گردان شدند را صدا می زند و همچنین کسانی را فرامی خواند که اموال فراوان
جمع کرده و ذخیره نمودنده اما در راه خداوند انفاق نکردنده يس آن ها را به
صفحه 19:
صفحه 20:
sobs ~P
طبقه چهارم می باشد و آن جایگاه افراد مردم آزار و مال حرام خور است به
نحوی که در قرآن آمده است: لینبذن فی الخطمة و ما آدرنک مالخطمة GG
Hoa! He Ubi ll GS yall کسانی که در حضور و غیبت مردم را اذیت می
كنند و از حرام مال جمع می نمایند و گمان می کنند که آن مال» آنان را در دنیا
هميشه نگه می دارد. به زودی در خطمه (آتش ُردکننده) پرتاب می شوند و تو
چه می دانی خطمه چیست؟ و آن آتش برافروخته الهی است. آتشی که از دل ها
سر می زند و نخستین جرقه هايش در قلب ها ظاهر می گردد. (همزه: آیه 6۶-
صفحه 21:
آتش عمیقی است و به قدرى حرارت دا بدن افرادى كه در آن واقع
امى شوند را درهم مى كشدء به نحوی که خداوند می فرماید: کسانی که به آیات ما
کافر شدند» به زودی آن ها را در آتش وارد می کنیم که هرگاه پوست های تن آن
ها (در آن بریان) گردد و بسوزد. پوست های دیگری را به جای آن قرار مى
دهیم تا کیفر اعمالشان را مجدد بچشند. (نساء: آیه 6)
صفحه 22:
درباره ی اين طبقه از جهنم. معاوية بن وهب می گوید: روزی در خدمت امام
صادق (ع) بودیم» شخصی آیه «قّل آغوذ برّب الفق» را خواند و از حضرت
پرسید: فلق چیست؟ حضرت فرمودند: بیابانی است در دوزخ» که در آن هفتاد
هزار_خانه و در هر خانه هفتاد هزار_اتاق و در هر اتاق هفتاد هزار مار بزرگ
و در شکم هر ماری هفتاد هزار_نوع از سم است (نورالتقلین؛ (POD 2g 3
به روایتی دیگر فلق چاهی در جهنم است که اهل دوزخ از حرارت آن دنبال
پناهگاه هستند و در آن چاه صندوقی از آتش است که اهل آن چاه از حرارت و
سوزندگی آن در رنج
صفحه 23:
له شرلبنخمیم و عذلبا للم »' »
ماء حمیم يعنىلبجوشانكه در ليه فرموده :
HAS So Soe T bet TLS ley | a5 | atte ioe
a a Sop pede Cal Qt pte 2 « مُهْل» يعنوفلز ذوبشده يا مس
كدلخته شده يا لبسياه رنكدر حا لجوثريا ماده سمودر حا لك دلخته شدن
كه وقتوبه لينلبفزديكمىش وند » پسوستصورتشانمیریزد . خداوند میفرماید
صفحه 24:
وقتی اين آب را خوردند , ملانکه عذاب ۰ مقداری هم روی سرشان می ریزند :
« يُصَبٌ مِنْ قوق سيم الخمیژ »
ماء حميم به صورت نهرى در روى جهنم جارى است تا هميشه در دسترس جهنميان باشد .
« فشارژون شب الخمیم »
معمولا دير تشنه مى شود » چون ذخیره آب دارد ام وقتی ذخیره اش تمام شود خیلی
تشنه می شود مخصوصا که به مرض تشنگی و استسقا مبتلا باشد ؛ وقتی به آب برسد با
هیجان تمام آب می خورد
خداوند می فرماید : اهل جهنم نیز از حرارت جهنم و خصوصا بعد از خوردن زقوم و
ضریع به قدری تشنه می شوند که وقتی به آب حمیم می رسند مثل شتر تشنه آب می
خورند .
« فزَل من حَميم »
صفحه 25:
در بخش طعام و غذای جهنم نیز گفتیم که کلمه « نژّل » به معنای
پذیرایی از مهمانان است یعنی چیزهایی را که معمولا آماده می کنند تا
به محض ورود میهمانان ۰ از ایشان پذیرایی نمایند را عرب » « نژل
» می گوید » در اینجا نیز کلمه «نْرّل» به کار رفته یعنی آنچه برای
ل د ده ee NOR OS ایشان
ذيرايى نمايند » زقوم و حمیم است .
: رفته که عبارتند از en
انعام/۷۰ ۰ یونس /۴ ۰ حج/۱۹ ۰ صافات/۶۷ ۰ ص/۵۷ » مومن/۱۸ و
محمد/۱۵ ۰٩۳ دخان/۴۶ و ۰۴۸ الرحمن/ ۴۴ واقعه/۵۴۰۴۲ و VY
صفحه 26:
و خابف جیار تورات یر یُسقیمنوماء دید بجر و لا یکذ»
clic age Fe و ياتيهٍ اا لمکانو ما لو بمی ty
be »
گردنک شانو جباران؛ نومید و نابود میشسوند و در جهنم : جرعه جرعه »
از ماء صدید خورلنده میشوند » چونخودشانمایلیسه خوردنآننیستند وقتیلین
آبمتعفنرا خوردند حاضرند بمیرند لما مرگیدر کار نیستبلکه باید آمادم
شوند بسرلیعذلبشدیدتر ۰ و فرشتكانعذلب لنازرا با غلو زنجير به طرف
« . لتثزمىيرند
صفحه 27:
cle صدید »خونو چرککه از فروج زنانزلنیه در جهنم خارج میشود »و
که هر
خیلی کثیف است ۰ هم بدبو و هم در حال جوش ۰ که پيامبر اکرم (ص) می
: فرمایند
وقتىلينلبوا به لهلجهنم نزدیکمیک نند از شدشمرارتشپوستسر و »
« . صورتشان در آن آب می ریزد و وقتی بیاشامند اندرون
صفحه 28:
زهر کشنده و سمومات مارها و عقربهای جهنم به آن ريخته مى شود و حتی چرک دیده
هاى اهل جهنم هم داخل آن می ریزد و از نظر داغی هم مثل مس گداخته است » چون با
و در آیه دیگر
فرموده : « هذا فَلَيَدُوقُوهُ حمیم و
« اين حميم و غسّاق است ( دو مايع سوزان و تيره رنك ) كه بايد از آن بجشند . »
در روايت است كه بيامبر اكرم (ص) مى فرمايد : « اكر يك دلو از ماء غسّاق جهنم را
در دنيا بريزند » بوى كند و تعفن آن ۰ متعفن و نابود خواهد شد . » گذاشته شود همه کوها
صفحه 29:
در آتشسوزانوارد میگردند و از چشمه لوب سیار دلغ نوشانیدم میشوند .» »
«لنیه» ۰ چشمه لولستسوزناکدر جهنم که لمام باقر (ع) میفرماید : « لشتعا لشعله های
جهنم از لینچشمه لست همه وادیهولتشگاهیخاموشمیشود » لما لتشلینچشمه.
الستو هميشه لبشدر حا لجوش لست »
oh esi sdb
لمام باقر (ع) میفرماید : :چشمه لنیه بسه دریاییمیریزد و چشمه حمیم به دریاییدیگر و لهل
جهنم داخللیندریاها غوطه ورند گاهییه دریایحمیم میورند و گاهییه دریایلنیه و بینلینها
صفحه 30:
حتی ابررهایی بالای این دریاها هست که وقتی شدت تشنگی و حرارت
اينها به اوج می رسد » ملائکه عذاب به اينها می گویند : جه مى
خواهید ؟ مى گویند : آب سرد و خنک .
در اين هنگام از اين ابرها . سنگهای آتش زا و کرمها و حیوانات و
درندگان آتش زا برایشان می بارد که بدنشان می سوزد و شکسته و
. متلاشی و خرد می گردد ؛ پناه بر خدا
صفحه 31:
صفحه 32:
کار را لطاب بیکی!
٩
صفحه 33:
صفحه 34:
با تشگر از حسن توجه شما
صفحه 35:
i
Jy
همچنان باقی ۱
است