معرفی استانداردهای باز الگوبرداری مرکز آمریکایی کیفیت و بهرهوری (APQC)
اسلاید 1: معرفي استانداردهاي باز الگوبرداري مركز آمريكايي كيفيت و بهرهوري (APQC)
اسلاید 2: آشنايي با مفاهيم فرآيند، فرآيندگرايي و مديريت فرايندياز ساختارهاي سازماني وظيفهاي تا ساختارهاي سازماني فرايندي تاريخچه و معرفي مرکز آمريکايي بهرهوري و كيفيت (APQC)معرفي چارچوب طبقهبندي فرآيند (PCF) معرفي شاخصهاي کليدي ارزيابي عملکرد (KPI)مدل الگوبرداري APQCمعرفي فرهنگ لغات معنايي بهکار گرفته شده در ترجمه PCFارائه مدلي براي الگوبرداري از استانداردهاي باز PCF براي بهبود يا توسعه فرايندها2فهرست مطالبشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 3: 333آشنايي با مفاهيم فرآيند، فرآيندگرايي و مديريت فرايندي33شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 4: 4تعريف دپارتمان تجارت و صنعت انگلستان از فرايند آشنايي با مفاهيم فرايند، فرايندگرايي و مديريت فراينديشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389فرایندها سنگبناهاي اصلی سازنده سازمانها هستند و درک و بهبود آنها میتواند مايه حیات سازمانهایی با كيفيت فراگير باشد. آنها ورودیها را که میتوانند شامل اقدامات، روشها و عملیات باشند، به خروجیها تبدیل میکنند.گامهایی هستند که به واسطه آنها براي خروجيهايي كه نیازها و انتظارات مشتريان را برآورده کرده یا از آن هم فراتر می روند، ارزش آفرینی میکنیم و این ارزشآفرینی بایستی هدف سازمانهای مشتری مدار و با کیفیت فراگیر باشد.
اسلاید 5: رويكرد فرايندي آشنايي با مفاهيم فرايند، فرايندگرايي و مديريت فرايندي5شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 6: 6رويكرد فرايندي هر فعاليت يا مجموعهاي از فعاليتها كه از منابع جهت تبديل دروندادها به بروندادها استفاده ميكند ميتواند به عنوان يك فرايند در نظر گرفته شود.براي آن كه سازمانها به طور اثربخش به كار بپردازند مجبورند تعداد زيادي از فرايندهاي مرتبط با هم و متعامل را شناسايي و مديريت كنند. غالبا برونداد يك فرايند مستقيما درونداد فرايند بعدي را تشكيل ميدهد. شناسايي و مديريت نظاميافته فرايندهاي به كار گرفته شده در يك سازمان و بهخصوص تعامل بين اين فرايندها را رويكرد فرايندي مينامند.آشنايي با مفاهيم فرايند، فرايندگرايي و مديريت فراينديشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 7: 7فرايند چيست؟ تعريف EFQMيک فرايند توالي فعاليتهايي است که با توليد خروجيهاي مورد نياز از وروديهاي متنوع ايجاد ارزش افزوده مي کنند تعريف ISO9000:2005”مجموعه فعاليتهاي مرتبط بههم يا متعامل كه دروندادها را به بروندادها تبديل ميكنند.“آشنايي با مفاهيم فرايند، فرايندگرايي و مديريت فراينديشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 8: 8فرايندفعاليتها و روشهاي کنترل مرتبط به هم و متعاملورودي نيازمنديهاي مشخص شده(مشتمل بر منابع)خروجينيازمنديهاي برآورده شده(ماحصل فرايند)اثربخشي فرايند=قابليت رسيدن به نتايج مطلوبکارايي فرايند=رابطه نتايج بدستآمده و منابع استفاده شدهپايش و اندازهگيريآشنايي با مفاهيم فرايند، فرايندگرايي و مديريت فراينديشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 9: 9اثربخشي و کارايياثربخشيEffectivenessميزاني از فعاليتهاي برنامهريزيشده كه تحقق يافته و نتايج برنامهريزيشده كه به دست آمده است.كاراييEfficiencyرابطه بين نتيجه بهدستآمده و منابع استفادهشدهآشنايي با مفاهيم فرايند، فرايندگرايي و مديريت فراينديشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 10: 10مدل فراينديآشنايي با مفاهيم فرايند، فرايندگرايي و مديريت فراينديشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 11: 111111از ساختارهاي سازماني وظيفهاي تا ساختارهاي سازماني فرايندي1111شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 12: 12گذر از ساختار وظيفهاي به ساختار فرايندياز ساختارهاي سازماني وظيفهاي تا ساختارهاي سازماني فرايندشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389سازمان وظيفهاي عموديفرايندها در سازمان وظيفهايسازمان ماتريسيوظيفهها در سازمان فرايندي سازمان فرايندي افقيسازمان فرايندي ايدهآل
اسلاید 13: 13مديريت فرايند و مديريت به وسيله فرايند مديريت فرايندفنون مديريت عمليات و بهبود فرايندها، بهصورت منفرد مديريت به وسيله فرايندمديريت و بازنگري سازمان به صورت سيستمي مرکب از فرايندها مرتبط به هم و متعامل و بهبود توام عملکرد کسب و کار و فرايندهااز ساختارهاي سازماني وظيفهاي تا ساختارهاي سازماني فرايندشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 14: 14فرايندهاي کليدي را چگونه شناسايي کنيم؟فرايندهاي کليدي”فرايندهايي که براي ارائه نتيجه مطلوب ضروري هستند“ راههاي شناسايي فرايندهاي کليديطوفان فکريمصاحبه با ذينفعان کليدي (کساني که تحت تأثير فرايندها قرار ميگيرند يا بر آنها اثر ميگذارند)استفاده از خدمات يک مشاور خارجيکار با يک مدل عمومي (مانند مدل پرتر يا چارچوب طبقهبندي فرايند APQC) و تطبيق آن با شرايط خاص سازمان از ساختارهاي سازماني وظيفهاي تا ساختارهاي سازماني فرايندشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 15: 15تاريخچه و معرفي مرکز آمريکايي بهرهوري و کيفيت(APQC)شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 16: 16مرکز آمريکايي بهرهوري و کيفيت APQC : American Productivity & Quality Center مركز آمريكايي بهرهوري و كيفيت (APQC) در سال ١۹۹۷ با درخواست برخي اتحاديههاي صنفي و مقامات رسمي دولتي در آمريکا تاسيس گرديد، اما هيچگاه فعاليت آن محدود به آن کشور نبوده است.در سال 2008، سازمانهاي APQC و IBM در جهت ارتقاء چارچوب طبقهبندي فرايند فراصنفي و توسعه تعدادي از چارچوبهاي ويژه صنايع مختلف با يکديگر همکاري مشتركي را آغاز نمودند. قصد و نيت آنان از انجام اين كار، ايجاد مدلي بود تا واحدهاي كسب وكار و ساير سازمانها را تشويق كند كه فعاليتهايشان را بيشتر از ديدگاه فرايندي و فراصنفي نسبت به ديگاه محدود وظيفهاي مشاهده كنند .تاريخچه و معرفي مرکز آمريکايي بهرهوري و كيفيتشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 17: سازمان APQC علاوه بر ارائه نسخه عمومي چارچوب طبقهبندي شده فرايندي (PCF)، نسخههاي متعدد ديگري را نيز، ويژه هر صنعت تهيه و ارائه نموده است كه مرتبا در حال توسعه و بهروزرساني است، از جمله:چارچوب طبقهبندي فرايند در بانكداريچارچوب طبقهبندي فرايند در صنايع بالادست پتروشيميچارچوب طبقهبندي فرايند در صنايع پايين دست پتروشيميچارچوب طبقهبندي فرايند در صنعت توليد الکتريستهچارچوب طبقهبندي فرايند در صنايع دفاعي و فضاييچارچوب طبقهبندي فرايند در ارتباطات راهدورچارچوب طبقهبندي فرايند در صنعت خودرو چارچوب طبقهبندي فرايند در پخش رسانهاي (راديو، تلويزيون و ...)17نسخههاي اختصاصي PCFتاريخچه و معرفي مرکز آمريکايي بهرهوري و كيفيتشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 18: اين پايگاه داده، بنيان اصلی چارچوبهای عمومی و يا ويژه طبقهبندی فرآيند است و محتوای آن بطور مداوم و پيوسته بروزآوری میگردد. اين پايگاه داده دارای دو ويژگی خاص است1- مشارکتی بودن2- باز بودن18 معرفی پايگاه داده مشارکتی استاندادهای باز الگوبرداری OSBC Data base Open Standards Benchmarking Collaborativeتاريخچه و معرفي مرکز آمريکايي بهرهوري و كيفيتشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 19: Booz Allen Hamilton Bank of America Cendant Corporation Fuji Xerox Co., Ltd. Japan Gartner Consulting IBM Global Services KPMG Procter & Gamble Raytheon SAP University of TexasMD Anderson Cancer Center The World Bank 19 اعضای شورای مشورتیOSBC تاريخچه و معرفي مرکز آمريکايي بهرهوري و كيفيتشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 20: 202020معرفي چارچوب طبقهبندي فرآيند (PCF)2020شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 21: 21چارچوب طبقهبندي فرآيند Classification Framework Process (PCF)در سال 1992 APQC چارچوب طبقهبندي فرآيند را بر اساس يک الگوبرداري در بين 80 شرکت برتر آمريکايي تدوين و معرفي نمود.اين چارچوب ساختاري است که از آن ميتوان در کليه سازمانها اعم از توليدي و يا خدماتي، صرف نظر از اندازه و مکان جغرافيايي آنان استفاده نمود.اين چارچوب فرآيندها را در 12 رده و متجاوز از 1500 فرآيند و فعاليت به صورت عام تعريف مينمايد.معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 22: 22زباني جهاني براي فرايندهامعرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 23: 23فرايندهاي عملياتيفرايندهاي عملياتي5 مديريت خدمات مشتري4 عرضه محصولات و ارائه خدمات3 بازاريابي و فروش محصولات و خدمات2 توسعه و مديريت محصولات و خدمات1توسعه چشمانداز و راهبردمعرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 24: 24فرايندهاي مديريتي و پشتيباني11- مديريت روابط برون سازماني12- مديريت دانش، بهبود و تغيير6- توسعه و مديريت سرمايه انساني7- مديريت فناوري اطلاعات8- مديريت منابع مالي9- تملک، ساخت و ساز و مديريت اموال10- مديريت ايمني و بهداشت محيط زيست (EHS)فرايندهاي مديريتي و پشتيبانيمعرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 25: 25لايههاي چارچوب طبقهبندي فرآيند چارچوب طبقهبندي فرايندها (PCF) در 12 بخش و 4 لايه طبقهبندي و ارائه شده استلايه اول: ردهبنديها (Categories) که با اعداد صحيح نمايش داده ميشوند. (مثال 9 و 8)لايه دوم: گروههاي فرايندي (Process Groups) كه همه اعداد آن با يک خط تيره نمايش داده ميشوند. (مثال 8-1 و 9-1)لايه سوم: فرايندها (Processes) که همه اعداد آن با دو خط تيره نشان داده ميشوند. (مثال 8-1-1 و 9-1-1)لايه چهارم: فعاليتها (Activities) اعدادي که با سه خط تيره نمايش داده شدهاند به عنوان فعاليتهاي موجود در فرايند در نظر گرفته شدهاند. (مثال 8-1-1-1 و 9-1-1-1)معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 26: 26مثالي از 4 لايه ليست كاركردي APQC 1-توسعه چشمانداز و راهبرد 1-1- تعريف مفهوم كسبوكار و چشمانداز بلند مدت1-1-1- ارزيابي محيط برون سازماني1-1-1-1- تحليل و ارزشيابي رقابت1-1-1-2- شناسايي روندهاي اقتصادي1-1-1-3- شناسايي موازين سياسي و مقرراتي1-1-1-4- ارزيابي نوآوريهاي فناوري جديد 1-1-1-5- تحليل جمعيت شناختي1-1-1-6- شناسايي تحولات اجتماعي و فرهنگي1-1-1-7- شناسايي دغدغههاي بوم شناختي2626معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)26شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 27: 271-توسعه چشمانداز و راهبرد 1-1- تعريف مفهوم كسبوكار و چشمانداز بلند مدت 1-2-توسعه راهبرد كسبوكار 1-3-مديريت ابتكار عملهاي راهبردي27معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)27شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 28: 282-توسعه و مديريت محصولات و خدمات 2-1- مديريت سبد محصول و خدمت 2-2- توسعه محصولات و خدمات28معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)28شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 29: 293-بازاريابي و فروش محصولات و خدمات 3-1-شناخت بازارها، مشتريان و قابليتها 3-2-توسعه راهبرد بازاريابي 3-3-توسعه راهبرد فروش 3-4-توسعه و مديريت طرحهاي بازاريابي 3-5-توسعه و مديريت طرحهاي فروش 29معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)29شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 30: 304- عرضه محصولات و ارائه خدمات 4-1- برنامهريزي وتحصيل منابع مورد نياز (طرحريزي زنجيره تأمين) 4-2-تهيه مواد اوليه و خدمات 4-3-توليد/ ساخت/ عرضه محصول 4-4-عرضه خدمات به مشتري 4-5- مديريت تداركات و انبارداري 30معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)30شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 31: 315-مديريت خدمات مشتري 5-1- توسعه راهبرد خدمات مشتري يا توجه به مشتري 5-2-طرحريزي و مديريت عمليات خدمات مشتري 5-3-اندازهگيري و ارزشيابي عمليات خدمات مشتري 31معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)31شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 32: 326-توسعه و مديريت سرمايه انساني 6-1-توسعه و مديريت منابع انساني، برنامهريزي، خطمشيها و استراتژيها 6-2-جذب, منبعيابي و انتخاب كاركنان 6-3-توسعه و مشاوره دادن به كاركنان 6-4-تشويق و نگهداشت كاركنان 6-5-انتقال و بازنشستگي كاركنان 6-6-مديريت اطلاعات كاركنان32معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)32شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 33: 337- مديريت فناوري اطلاعات 7-1-مديريت كسب و كار فناوري اطلاعات 7-2-توسعه و مديريت ارتباط با مشتريان فناوري اطلاعات 7-3-مديريت انعطافپذيري و ريسك كسبوكار 7-4-مديريت اطلاعات سازمان 7-5-توسعه و نگهداري راهكارهاي فناوري اطلاعات 7-6-گسترش راهكارهاي فناوري اطلاعات 7-7-عرضه و پشتيباني خدمات فناوري اطلاعات 7-8-مديريت دانش فناوري اطلاعات33معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)33شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 34: 348- مديريت منابع مالي 8-1- انجام برنامهريزي و حسابداري مديريت 8-2- انجام حسابداري درآمد 8-3- انجام حسابداري عمومي و ارائه گزارشات 8-4- مديريت حسابداري پروژه دارايي ثابت 8-5- پردازش حقوق و دستمزد 8-6- پردازش حسابهاي پرداختني و بازپرداخت مخارج 8-7- مديريت عمليات خزانهداري 8-8- مديريت کنترلهاي داخلي 8-9- مديريت مالياتها 34معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)34شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 35: 359-تملک، ساخت و ساز و مديريت اموال 9-1- طراحي و ساختوساز/تمليك داراييهاي غيرمولد 9-2- حفظ و نگهداري داراييهاي غيرمولد 9-3- بدست آوردن، نصب و برنامهريزي نگهداري داراييهاي مولد 9-4- كنار گذاشتن داراييهاي مولد و غيرمولد 9-5- مديريت ريسك فيزيكي35معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)35شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 36: 3610- مديريت ايمني و بهداشت محيط زيست (EHS) 10-1- تعيين اثرات ايمني و بهداشت محيط زيست 10-2- توسعه و اجراي ايمني و بهداشت محيط زيست 10-3- آموزش وتعليم کاركنان 10-4- پايش و مديريت برنامههاي مديريت ايمني و بهداشت محيط زيست 10-5- کسب اطمينان از انطباق با مقررات 10-6- مديريت بهسازي تلاشها 36معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)36شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 37: 3711- مديريت روابط برونسازماني 11-1- پايهگذاري ارتباط سرمايهگذاران 11-2- مديريت ارتباطات با دولت و صنعت 11-3- مديريت روابط با اعضاي هيئتمديره 11-4- مديريت موازين حقوقي و اخلاقي 11-5- مديريت برنامه روابط عمومي37معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)37شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 38: 3812- مديريت دانش، بهبود و تحول 12-1-ايجاد ومديريت راهبرد عملکرد سازماني 12-2-همسنجي عملکرد 12-3-توسعه قابليتهاي مديريت دانش (KM) در گستره سازمان 12-4-مديريت تغيير38معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)38شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 39: 39مروري بر دومين رده چارچوب طبقهبندي فرايند2 - توسعه و مديريت محصولات و خدمات 2-1- مديريت سبد محصول و خدمت 2-1-1- ارزشيابي عملکرد محصولات يا خدمات موجود در مقابل فرصتهاي بازار 2-1-2- تعريف نيازمنديهاي توسعه محصولات يا خدمات 2-1-2-1 شناسايي بهبودهاي بالقوه براي محصولات و خدمات موجود 2-1-2-2 شناسايي پتانسيل محصولات و خدمات جديد2-1-3- اجراي پژوهش اکتشافي 2-1-3-1 شناسايي فناوريهاي جديد 2-1-3-2 توسعه فناوريهاي جديد 2-1-3-3 ارزيابي امکان پذيري يکپارچه سازي فناوريهاي پيشتاز جديد با مفاهيم محصولات يا خدمات3939معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)39شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 40: 40مروري بر دومين رده چارچوب طبقهبندي فرايند (ادامه)2-1-4- تا ييد همسويي مفاهيم محصولات يا خدمات با راهبرد کسب و کار2-1-4-1 طرح ريزي و توسعه هزينه و کيفيت اهداف عملياتي 2-1-4-2 اولويت بندي و انتخاب مفاهيم محصولات يا خدمات جديد 2-1-4-3 مشخص كردن توسعه زمانبندي اهداف عملياتي 2-1-4-4 طرح ريزي براي اصلاح محصولات يا خدمات ارائه شده 2-1-5- مديريت چرخه عمر محصولات و خدمات 2-1-5-1 معرفي محصولات يا خدمات جديد 2-1-5-2 از رده خارج كردن محصولات يا خدمات منسوخ (قديمي) 2-1-5-3 شناسايي و اصلاح شاخصهاي (ارزيابي) عملكرد4040معرفي چارچوب طبقهبندي فرايند (PCF)40شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 41: 414141معرفي شاخصهاي کليدي ارزيابي عملکرد (KPI)4141شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 42: ويژگيهاي شاخصهاي کليدي ارزيابي عملکرد KPI : Key Performance Indicatorsشاخصهايي که :نشاندهنده اثربخشي و کارايي فرايند باشنداهداف سازمان را منعکس کنندکمي و قابل اندازهگيري باشندکليد موفقيت سازمان باشندمعرفي شاخصهاي كليدي ارزيابي عملكرد (KPI)42شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 43: شاخصهاي كليدي ارزيابي عملكرد رده توسعه و مديريت محصولات و خدمات بازگشت سرمايه نوع نوآوريتوسعه مهارتهاي حرفهايزمان عبور از مراحلكاهش هزينههاتعداد ثبت اختراعات و انتشاراترشد سهم بازار افزايش درآمد كيفيت ريسكميانگين چرخه زمان نقطه سربهسرارزش خالص سبد محصولات معرفي شاخصهاي كليدي ارزيابي عملكرد (KPI)43شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 44: 44مثالي از معيارهاي سنجش در APQCتوسعه چشمانداز و استراتژيتعداد برنامهريزان تمام وقت سازمان به ازاي هر <يك ميليارد دلار> درآمدتعداد دفعات بازبيني برنامه استراتژيك در سال در صد خطا در برآوردهاي برنامهبودجه عملياتي برنامهريزي استراتژيك به ازاي هر<1000دلار> درآمد مهندسيهزينه ماهيانه تغييرات مهندسي به ازاي (هر) تغيير نرخ رد مهندسي: نسبت ردشدهها به ساعات طراحي مهندسي تعداد دستورات تغيير مهندسيتعداد دستورات تغيير مهندسي به ازاي تعداد نقشهها 4444معرفي شاخصهاي كليدي ارزيابي عملكرد (KPI)44شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 45: 45مدل الگوبرداري APQCشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 46: گزارش نتايج پروژه مشترک EFQM/APQC براي الگوبرداري از بهترين عملکردهامدل الگوبرداري APQC46شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 47: شرکتهاي پشتيبان و شرکاي الگوبرداريشرکتهاي پشتيبانHalifax plc, United KingdomHoneywell Europe SA, BelgiumInterbrew NV, BelgiumLM Ericsson, SwedenKautex Benelux NV, BelgiumPhilips Electronics NV, The NetherlandsSaga Petroleum AS, NorwayScandinavian Airlines Systems, SwedenSIMKO AS, Turkeyشرکاي الگوبرداريABB Atom Nuclear Fuel Division, SwedenBekaert UBISA, SpainBritish Telecommunications plc, United KingdomGates Rubber Company, USANorthern Electric Telekomunikasyon A.S. (NETAS), TurkeyRitz-Carlton Hotel Company, USASolvay Polymers, USATNT UK Limited, United Kingdomمدل الگوبرداري APQC47شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 48: روش الگوبرداريروش الگوبرداري APQC مورد استفاده قرار گرفتبراي جمعآوري اطلاعات از پرسشنامه و بازديد از محل استفاده شد.3 نوع پرسشنامه تدوين گرديد:پرسشنامه گزينش بهترين سيستم عملکردپرسشنامه تفصيلي براي جمعآوري دادههاي عيني و کميپرسشنامه بازديد از محل براي جمعآوري اطلاعات کيفي درخصوص مدل الگوبرداري APQC48شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 49: از نوامبر 1996 تا ژانويه 1997 EFQM و APQC به جستجو و غربال کردن شرکتها يا بخشهايي از شرکتهايي پرداختند که در زمينه اندازهگيري عملکرد مبتکر شناخته شده بودند.در ژانويه 1997 پشتيبانان و تيم پروژه گردهم آمدند تا 8 شرکت يا بخش از شرکتهاي غربال شده را انتخاب کنند.5 شرکت اروپايي و 3 شرکت امريکايي انتخاب شدند.مدل الگوبرداري APQCروش الگوبرداري49شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 50: همه شرکتهاي انتخاب شده مشارکت در الگوبرداري را پذيرفتند.7 شرکت از 8 شرکت انتخاب شده به تيم الگوبرداري و نمايندگان شرکتهاي پشتيبان پروژه اجازه دادند در يک بازديد نيم روزه با کارکنان کليديشان ملاقات کنند و در خصوص استراتژيها و روش اندازهگيري عملکرد تبادل نظر نمايند.1 شرکت اطلاعات را از طريق تلفن اعلام نمود.هم شرکاي الگوبرداري و هم پشتيبانان پروژه پرسشنامه تفصيلي را پر کردند.پرسشنامه بازديد را فقط شرکاي الگوبرداري پرکردند.مدل الگوبرداري APQCروش الگوبرداري50شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 51: زمينههاي الگوبرداريتشريح سيستم اندازهگيري عملکردارتباط سيستم اندازهگيري عملکرد با استراتژي سازمانمکانيزمهاي سيستم اندازهگيري عملکردنتايج سيستم اندازهگيري عملکرد مدل الگوبرداري APQC51شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 52: در زمينه تشريح سيستم اندازهگيري عملکردشرکتهاي داراي بهترين عملکرد:داراي سيستمهاي اندازهگيري عملکرد با حلقه بسته هستند.از معيارهاي سنجش فرايند در سطوح عملياتي استفاده ميکنندمدل الگوبرداري APQCيافتههاي الگوبرداري52شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 53: يافتههاي الگوبرداريدر زمينه ارتباط سيستم اندازهگيري عملکرد با استراتژي سازمان شرکتهاي داراي بهترين عملکرد:سيستم اندازهگيري عملکرد خود را بر يک مضمون واحد متمرکز ميکنند.مديريت ارشد از سيستم اندازهگيري عملکرد حمايت ميکند.داراي سيستم اشاعه خطمشي هستند.داراي مسئوليتپذيري بالا در سطوح عملياتي هستند.مدل الگوبرداري APQC53شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 54: در زمينه مکانيزمهاي سيستم اندازهگيري عملکردشرکتهاي داراي بهترين عملکرد:از ابزارهاي پايهاي کيفيت براي بهبود عملکرد استفاده ميکنند.سيستمهاي متکامل دارند.از درستي معيارهاي اندازهگيري خود مطمئن ميشوند.کارکناني دارند که درخصوص اندازهگيري عملکرد به خوبي آموزش ديدهاند.سيستم اندازهگيري عملکرد خود را به صورت دورهاي بازبيني ميکنند.مدل الگوبرداري APQCيافتههاي الگوبرداري54شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 55: در زمينه نتايج سيستم اندازهگيري عملکرد شرکتهاي داراي بهترين عملکرد:نتايج قابل ملاحظهاي نشان ميدهند.مدل الگوبرداري APQCيافتههاي الگوبرداري55شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 56: 565656معرفي فرهنگ لغات معنايي به کار گرفته شده در ترجمه PCF5656شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 57: 57لغات مرتبط با واژه هدف و هدفگذاريلغات مرتبط با واژه هدف و هدفگذاريهدف Aim هدف آرمانيGoalهدف عينيObjectiveمقصودPurposeراهبرديStrategicطرح راهبرديStrategic planبيانيه راهبرديStrategic StatementراهبردStrategyهدف عملياتيTargetچشم اندازVisionمعرفي فرهنگ لغات معنايي بهكار گرفته شده در ترجمه PCFشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 58: 585858ارائه مدلي براي الگوبرداري از استانداردهاي باز PCF براي بهبود يا توسعه فرايندها5858شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 59: مرحله اول: برگزاري كارگاه آشنايي با مدل فرايندي كسبوكارمرحله دوم: مستندسازي جامع ديجيتالي و شناخت وضع موجودمرحله سوم: انتخاب كميته تحول و تيم بهبود يا مهندسي مجددمرحله چهارم: برگزاري كارگاه آموزشي مديريت فرايند كسبوكارمرحله پنجم: الگوبرداري فرايندي با تكيه بر چارچوب طبقهبندي فرايندي APQCمرحله ششم: تهيه گزارش نهايي و ارائه نقشه راه براي انجام فازهاي بعديارائه مدلي براي الگوبرداري از استانداردهاي باز PCF59شركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
اسلاید 60: سعيد امامي emami@isi.org.ir , emami@aagahan.com حسنعلي رسولي rasouli@aagahan.com88752445-02160با تشكر از حوصله شماشركت مشاوران فناوري اطلاعات آگاهان شهريور 1389
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.