صفحه 1:
ESP
EBD
ASR
Lateral acceleration
sensor.
SAM unit
(Gime! Agusivon Module)
Yaw sensors
os
we
EBCM
Steering angle sensor 15
صفحه 2:
میستم ترمز ضدقنل یا DOE
Warlock Orchtay Gpatew(POG) لا
سیستم توزیع الكترونيكي نيروي ترمز یا 600
ELEOTROO1 ۵6646 016۲61۵0۲0۵ ۷ ۵ لا
** سیستم ايداري الكترونيكي یا666
(eo)
wlansilyapugal کتعرّل estes
60م PLEOTROO10 GTEGWMITY PROGROD GYOTCO نا
صفحه 3:
امروزه با پیشرفت زیادی که در لکترونیک و کاربرد تراشه های نیمه هادی بوجود آمده است تحول . بزرگی درهدایت خودرو و
ترمزهای آن رخ داده است که استفاده از ترمزهای 9000 یکی از انهاست .
استفاده از سيستمهاى كمكى و تقويت كننده الكترونيكى و مكانيكى نيز براى هر جه بهتر كردن فعاليت ترمزها بر روى انواع
خودروهاى جديد به كار كرفته مىثسود اين سيستمها با ورد آوردن اندک فشاری به پدل ترمز فعال شده و بهترین نتیجه را در
اختیار راننده قرار میدهد .
همه کسانی که تجربهمعتد رنندگی با اتومیل به خصوص در جادد های خیس و لفزئدة را اند خوبی می داد که در این
شرایط چقدر کنترل خودرو مشکل است و تا چه اندزه خطر سر خوردن و به خصوص هنگام ترمزهایناگهانی وجود درد که
كمترين نتيجه أن برتاب خودرو به بيرون جاده است .
صفحه 4:
هدف از طراحی ترمز 200 این بوده است که هنگام ترمزگیری کنترل خودرو حفط شود با این نوع ترمز دیگر نیازی
ندارید که پدال ترمز را پر کنید چندین بار فشار دهید و یا به جهت جلوگیری از قفل شدن ترمز مرتباًترمز گرفته و آن را
رها كنيد جون سیستم به طور خودکار این کار را انجام می دهد .
تنها کافیست که پدال را به طور پیوسته و محکم فشار دهید و در اين حالت ضرباتی در زیر پیتان احساس می کنید.
WITHOUT ABS WITH ABS
صفحه 5:
طر کار م5 ۸
* __ ترمزهای 0000 در بیان ساده دستگاهی الکترونیکی
هستند که در هنگام ترمزگیری باکنترل فشار (قطع و
وصل کردن فشار) هیدرولیک در كسرى از ثانيه ارتباط
لنت را با دیسک یا کاسه برقرار و قطع میکنند و تکرار
سريع و مداوم اين عمل باعث از ميان رفتن حالت بلوكه
كردن يا قفل کردن ترمزها میشود .
اهميت اين كونه ترمزها نيز در سطوح خيس و
لغزنده يا ترمزكيرى در سرعتهاى بالا بيثستر نمايان
فى شود .
دراين كونه موارد راننده از کنترل کامل بر روی وسائل
نقلیه خود برخوردار است .
صفحه 6:
** در شرایط بحرانی (مواجه شدن با موانع) فورا يدال
کلاج را گرفته و با تمام نيرو به طور مداوم روى يدال
ترمز فشار دهید .
در این زمان 6000 شروع به کار کرده و شما قادر
خواهید بود خودروی خود را در مسیر دلخواه هدایت
as gle cleats ayaa
دو قانون مهم هنگام ترمزگیری با سیستم 06
فورأ كلاج را بكيريد وبا تمام نيرو روى يدال ترمز به
طور مداوم فشار دهید . خودرو را در مسیر دلخواه
هدايت كنيد .
صفحه 7:
*
از ويؤكىهاى اصلى سيستم ©©© اين است كه دائما خود را به صورت
الكترونيكى كنترل مىكند . روى صفحه نمايش دهنددها مقابل راننده يك
لامپ هشدار دهنده وجود دارد که روی آن کلمه 90۳7۳14/00 ويا
00)نوشته شده است. هر گاه اشکالی در عملکرد سیستم 00000 ایجاد
شود این لامپ روشن خواهد شد . هنگام روشن شدن خودرو این لامپ
حدود سه ثانیه روشن خواهد شد که در این زمان سیستم مشفول کنترل
کردن خود است . در صورت خاموش شدن لامپ سیستم عملکرد صحیح
خود را داشته و در غیر اين صورت روشن ماندن لامپ هشدار دهنده چه قبل
از حرکت و چه هنگام حرکت خودرو راننده را از بروز اشکال آگاه خواهد
رو
صفحه 8:
* سیستم ترمز مجهز به 9000 قادر است وضعیت ایمنتری را برای خودرو ایجاد کند .
کاهش خط ترمز افزایش پایداری خودرو در جادههای لغزنده افزایش کنترل فرمان .کاهش اثر شرایط متفاوت جاده بر
روی لاستیکها کاهش مقدار لرزش لاستیک و سیستم تعلیق در ترمز و پایداری خودرو در جادههای ناهمگن به هنگام
ترمز شدید از فواید این سیستم است .
+ نکات ایمنی
با این که سیستم BOO دارای ایمنی بالایی است. ولی وجود آن در خودرو نباید باعث سرپیچی راننده از رعایت مقررات
رانندگی به خصوص سرعتهای غیرمجاز, رعایت نکردن فاصله ایمنی و سرعت مناسب در پیجها شود.به عبارت دیگر
بهرهمندی از سیستمهای ایمنی به معنای نادیده گرفتن ایمنی نیست. انجام تغییرات شخصی در خودرو (مثلا ترمز: بدنهها
ويا جرخها) مى تواند بر عملکرد سیستم 0600 تاثیر منفی بگذارد.
صفحه 9:
معایب سیستم ۸85
عح ۳۳۳۴۳۴۳۴ ۲۰:2
تنها نکته منفی در مورد ترمز های 690008 صدای نسبتا
شدید آنها در هنگام ترمزگیری بر روی سطوح بسیار
آفرنده است.این صدای لزان که به درون کایین نفوذ
میکند و زیر پدال ترمز حس و سنیده میشود رانندهای
را که تجربه ترمزگیری در این شرایط ندارد به اشتباه
میاندازد که احتمالا قسمتی از سیستم ترمز خودرواش
در حال خرد شدن است و به همین دلیل راننده ممکن
است به اشتباه از فشار پای خود بر روی پدال ترمز
بکاهد.
** افزایش طول ترمز گیری
صفحه 10:
3 باشد :
سیستم 06000 به شرح ذیل می ب
قطعات اصلى سي
ولیک
۳ تب یا
**_ واحد کنترل الکترو
سنسور سرعت چرخ
صفحه 11:
واحد کنترل هیدرولیک:
این مجموعه شامل ۸ شیربرقی می باشد که برای هر چرخ یک ثبیر برقی
ورودی و یک شیر برقی خروجی وجود داد .هر گاه در خودروییتعداد شیر
برقی ها بیشتر از ۸ عدد بود سایر شیر برقی ها مربوط به سیستمهای دیگر
ترمز؛ نظیرسیستم 0500 می باشد در ضمن به هنگام کارکرد سیستم 000
روغن با فشار توسط پمپ هیدرولیک به سمت مستر سیلندر بر می گردد لذا به
منظور جلوگیری از نوسانات و لرزش لوله های ترمز هنگام باز و بست شیر
برقی و همچنین ایجاد افت ناگهانی فشار از اکومولاتور استفاده می گردد .
صفحه 12:
سنسورهای سرعت چرخ بر اساس نوع کار کرد به دو نوع تقسيم مى شوند
الف: سنسورهای غیرقعال
این نوع سنسورها بر اساس خاصیت القای مغناطیسی کار می کنند . در سنسورهای القایی منبع تغذیه وجود ندارد و
سنسور شامل یک أهترباى دائمى مى باشد كه سيم بيجى به دور أن مى باسد و در مقابل يك صفحه دندانه دار نظير جرخ
دنده حرکت می کند .هنگامی که قسمت بالایی دندانه ها
در مقابل سنسور رد می شود جریانی در سیم پیج القا می شود که با عبور
دندانه های پایینی این اقا از ین می رود .
* اهنربای دانمی
* میدان مغناطیسی
* سیم پیج
** صفحه دندانه دار
سيكنال ارسالى از اين سنسور شبیه یک موج سینوسی می باشد که با افزانش سرعت میزان دامنه و فرکانس موج
افزایش می يابد . اكر به هر دليلى شيار دندانه های صفحه دندانه دار کئیف شود و یا فاصله پین سنسور با صف حه دندانه
دار تغییر یابد سیگنال ارسالی تغییر خواهد نمود .
صفحه 13:
اساس کارکرد این نوع سنسورها تقریبا مشابه خاصیت اثر هال می باشد. .لکن اندکی با آن متفاوت
مى باشد .در سنسورهاى با اثر هال با حرکت دادن یک آهنربای دا نمی از مقابل سیمی که جریان از آن عبور می کند یک
اختلاف پناسیل به صورت سیگنال بین دو نقطه 0,0) ارسال می کند سنسور با آثر هال از یک کریستال سلسیوم تشکیل
شده است که چند اتم سلسیوم بوسیله اتمهای دیگر جایگزین شده است و بدین شکل خاصیت اثر هال را پیدا می کند و
تا زمانی که آهن ربا نزدیک سنسور است سیگنال به صورت اختلاف پتانسیل از کریستال خارج می شود سنسورهای با
خاصیت اثر هال دارای سه سیم به شرح ذیل می باشد
*#منبع تغذیه
**اتصال بدنه
سیگنال
صفحه 14:
2% سیستم 0000 با سنسور فعال آهن رب بر روی یک طرف بابرینگ چرخ نصب می گردد که به همراه چرخش جرخ
و بلبرینگ ؛ آهنربا نیز در مقابل سنسور حرکت می کند.
** یکی از مهمترین مزایای سنسور 600000 از نوع قعال این است که سنسور ثابت بوده و آهن ربای نصب شده بر روی
بلبرینگ جو آن حرکت می کند .
© لذ اطول عمر اين سدسور يسيازبالاتراز سسوهای غیر فا تن
صفحه 15:
ESP سیستم
*
سیستم های ایمنی فوق درواقع جزء سیستم های ایمنی غیرفعال بوده ولی 00000 جزء سیستم های فعال است. تفاوت
ميان سیستم ایمنی قعال و غير فعال این است که سیستم غیرفعال درواقع پس از بروز تصادف عمل کرده و از شدت
خسارات جانی حادثه می کاهند ولی سیستمی مانند 60096۴(فعال) سبب می گردد تا اصولاً حادثه ای رخ ندهد و از بروز
آن جلوگیری می نماید.
صفحه 16:
با اندازه كيرى مداوم اين يارامترها وضعيت حركتى خودرو رو بررسی
ميكند:
سرعت گردش هر جرخ و سرعت حركت خودرو
وضعيت قرار كيرى فرمان و محاسبه سرعت كرداندن فرمان
ميزان شتاب وارده طولى و شعاعى به خودرو
وضعيت موتور از نظر گشتاور تولیدی
در بعضی از گونه ها تعدادی سنسور برای بررسی وضعیت مسیر
حرکت از نظر خيس يا خشك بودن و همينطور میزان لفزندگی مسیر
احركت هم وجود دارد .
صفحه 17:
وقتی خودرویی از مسیر خود خارج می شود و یا از فرمان و اراده
راننده پیروی نمی نماید علیاتی برای جلوگیری از این پدیده اجرا
میگردد.بنبراین خودرو طوری عمل می نماید که گوبی دارای چهار
پدال ترمز است و هر یک از چرخ ها دارای یک دیسک ترمز
جداگانه هستند.
اگر چه انسان با پایش فقط یک پدال ترمز فشار می دهد سیستم
00 قادر است که چرخ های خودرو را با ترمز متفاوتی به توقف
وا دارد.
ترمز 00800 درهر ثانيه 1 بار وضعيت خودرو را كنترل مى نمايد
كه أيا بر روى خط حركت قرار دارد يا خير و ضمنا به سرعت از
انحراف در لحظات اوليه جلوكيرى مى نمايد و اين فرقى نمى كند
كه آيا خودرو در حال شتاب كيرى درسرعت يكنواخت اسث ويا در
حال ترمز.
صفحه 18:
بعد از بررسی پارا مترها فوق *090)یک نقشه کلی از نظر
چگونگی حرکت خودرو و وضعیت چرخها تنظیم میکند و با
مقایسه این مقادیر با مقادير ايده آل مورد نیاز خودرو تصمیم
به دخالت در امر رانندگی میگیرد.به این ترتیب که با توجه به
سرعت حرکت خودرو و شتاب وارده به خودرو از جهات
مختلف و همینطور چگونگی کارکرد رننده با فرمان نتیجه
گیری میکنه که شرایط حرکت خودرو عادی یا( انحراف
قسمت جلوی خودرو ) و یا( انحراف قسمت عقب خودرو ). در
صورت اندر يا اور استير بودن با استفاده تكى يا توام از ترمز
چرخها و گاها" كشتاور موتورء شسروع به اصلاح وضعيت
حركت خودرو ميكند ٠
صفحه 19:
معایب این سیستم |۴5
** در شرايط خاص مثل برف و بخ زد كى زمين اين
سيستم باعث اختلال در عملكرد ترمز و حركت خودرو
vag ge
** دراين مورد بايد 000 را توسط کلید مربوطه
خاموش کرد
صفحه 20:
6600 از asa
مثال اگر شما نصف ماشینتون روی یخ باشه و دو
چرخ دیگر روی آسفالت اگه فقط از سیستم
ای بی اس استفاده کنید ماشین به طرقی که
آسقالته منحرف میشود و از مسیر خارج میشود
ولی اگر ای بی دی نیز همراه شما باشه از این
انحراف هم جلو گیری میکند
صفحه 21:
تقاضای خارجی ترمز CBO
تصادفهای منجر به لغزیدن یا واژگون شدن از رایج ترين تصادفهاى
کامیونها هستند برای انکه از لفزیدن در شرایط دشوار در خودرو های
سنگین وسبک از عهده شرایط دشوار بر ایند 0054 را طراحی کرده اند
. ای اس پی از طریق تعامل بین سیستم الکترونیکی ترمز کامیون
سیستم مدیریت موتور و سیستم ترمز تریلر ها با نیروهایی که باعث
انحراف کامیون را از جاده می شود. مقابله میکند . ل مس
این سیستم از سه سنسور روی کشنده تشکیل شده است که زاویه
اتحراف. شتاب جانبی وضعیت فرمان را اندازه گیری میکند یک دستگاه
مرکزی مقادير اندازه كيرى شده را محاسبه ميكند وقتى اين مقادير با هم
مطابا جرخ فعال ميشوند
همزمان گشتاور موتور كاهش داده مى شود تا سرعت حركت كم شده و
مجددا تعادل بر قرار شود .
ندارند ترمزها جداكانه روى یک با
صفحه 22:
سيستم ترمز 60000 مخصوص تقسیم نیرو روی > جرخ برای حفظ تعادل می باشد .
تمام خودرو های که مجهز به BOO هستند 60000 هم دارند.
ولی سیستم © سيستم کنترل پایداری خودرو می باشد به کنترل بهتر خودرو در داخل پیج با سرعت های بالا کمک می
کند. این سیستم مربوط به پیج نمی شود . در جاده های برفی و لغزنده كارابى بسیر بلا درد . . مثلااگر شما می خواهید
داخل پیج ترمز کنید(ماشینی که مجهز به 600060 هست).مسلماً چرخی که داخل پیج هست به خاطر اینکه دور كمترى ميزند بايد
نیروی کمتری دریافت کند تا ماشین منحرف نشود!
00: اینبسیستم ترمز در جهتق وقنک املخودرو باکمک(000) و چبهار سنسور و کانللهجزا بسولیهرچرخ کمکمی
خمايد در شسرايط جاده لىمتفلوتهر جرخ را بسه تسنهاییکنترنماید و منع از لنحرلفو سغییر جهتخودرو در أسولیط جادملی
لغزندد و بارلنی خاکی دستنداز و همچنیزور ترمزهایسدید و ناگهلنیشود ۰
صفحه 23:
ت#لین سیستم ضد لغزش بوده و در افزلیش پایداری و
فرمان پذیری و سر نخوردن و بکسباد نکردن چرخهای
خودرو کارلیی دارد . لين سیستم از سنسورهای BBO
اطلاعات در مورد سسرعت چرخ و سسرعت خودرو را
دریافت کرده و در صورت نا هماهنگ بودن دو فرمان
ميدهد .
»يكى به سلونوئيد ©6086 فرمان ميدهد كه جرخى كه
در حال بكسباد كردن است ترمز نمليد و فرمان ديكرى
بنه 8000 موتور فرستاده می شود تا قدرت موتور را
کاهش دهد.
صفحه 24:
أ سیستم کنترل لغزش دراثرشتاب
# . اسهو0 وت ما2 اين سیستم مانع از بکسوات چرخهای خودرو
در سطوح لفزنده : شروع حرکت و یا شتابگیری سریع مى شود .
& 00000): اینسیستم تسرمز در أسوایط جادد هی سرفیو زمستلنیبا تسرکیب
ترمز 60848 ولمستفاده از قديتموتور به رلننده كمكمئنمايد كه
خودرو را بسه سادگیکنترلو متوقففاید .
صفحه 25:
20 ر iil
آرش وفا
کارشناس فنی صنعت خودروسازی
]
مسق ۱9