صفحه 1:
دانشگاهیا عر مسن منور

صفحه 2:
دانشكده 3" ‎re‏ انساني ل ادكتر تركس محمدي يدر

صفحه 3:
نام درس : نقد ادبي

صفحه 4:
مولفان : دکتر عبدالحسین در زرين كوب ادكتر تركس محمدي يدر

صفحه 5:
۳ ۱9 7 sy reese

صفحه 6:
معرفي کتاب نقد ادبي کتاب شامل چهارفصل به شرح ذیل است : تعریف نقد و اقسام نقد ۵ مسایل نقد ادبي در ایران و شناخت شعر و نش ©. مسايل نقد ادبي در يونان ©. آثار مهم نظم و نثر فارسي با ذكر نمونه reese) 0

صفحه 7:
نقد ادبي ‎a‏ اهداف كلي: تحليل آراي بلاغي ادبا در باره ي زيبايي موسيقي كلمات ‎reese) 3

صفحه 8:
۹ : ‏تعر يف نقد ونقد ادبي‎ a ‏نقد در لغت جدا کردن دینار ودرهم و سره‎ 6 ‏ناسره وتمییز دادن خوب از بد است,‎

صفحه 9:
۹ 8 نقد در اصطلاح ادبء» تشخيص محاسن ومعايب سخن و نشان دادن بد و خوب اثر ادبي است , 0 3

صفحه 10:
‎peavey)‏ ل ل | ‎Bye we‏ ‏رن ‎Br eT or‏ را در هر زمان معلوم مي دارد. ‎Reese

صفحه 11:
اهميت وفايده نقد ادبي ل ل ل لسك و اهميت دارد كه دور 1 ۳۳-۳ باشد و قضاوت راستین و بینش و ‎Pe eY‏ 0 دهد 00١ 6

صفحه 12:
حدود و امكان نقد ادبي ل ا لك ‎Says Iti gett! Ji) Ly Cy parias‏ "هدف وغرض خاص شاعر يا ۳( ‎٩‏ بازگو کند . 06 دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 13:
۳ ۱ ee ‏منتقد‎ 1 اديت بطق ‎OOM nn.‏ بپردازد. — رگس محمدي بدر ‎ed 6‏

صفحه 14:
حدود و امكان نقد ادبي | منتقد گذشته از نقد معني و محتواء مي باید به نقد لفظ و شکل ظاهر نیز توجه کند 1220011 0

صفحه 15:
۳ | منتقد بايد نشان دهد كه زيبايي هاي ظاهري يا ‎einen trracin ert ee‏ 000 شورا نيزي يك اثر ادبي مي شود » جه ارزش و اهميتي دارد. م 15101106

صفحه 16:
كاملترين نوع نقد ‎٩‏ کاملترین نوع نقد آن است که به کامل ترین ‎DS OTe ee‏ ۱

صفحه 17:
ا ‎٩‏ نقد لغوي ۹ ‎٩‏ نقد اخلاقي ‎Reese

صفحه 18:
ا 8 نقد اجتماعي ال ‎٩‏ نقد تاريخي Reese

صفحه 19:
3 ص 0

صفحه 20:
انواع نقد ومكتب هاي نقادي ‎٩‏ عده اي از مکتب هاي نقادي مربوط به شكل ظاهر صورت هاي عيني يك اثر ادبي است ‎00 ‏ا ل‎ eee itn de ‏اثرايت؟‎

صفحه 21:
تالور ا 0100 كاربرد زيان و اصول و قواعد آن را در ‎Ee‏ 0 0 6 أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 22:
نقد لغوي ‎٩‏ کاریرد کلمه 8 خلق تعبيرات و تركيبات زيبا و درست خلق تعبيرات و تركبيات خوش آهنك ‎٩‏ نحوه قرار کرفتن هر کلمه در جمله مواردي است كه در نقد لغوي از آن بحث مي شود . eee ‏هه‎

صفحه 23:
BYES We St ee ED ۱0۱۰۰2 SD ee eee ye.) ۳ | BED ae eee ‏ا ل‎ I م أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 24:
۱ he Ctl مكتب ادبي” بارناس “يا ” هنر براي هنر“ نيز ل ‎eR Er SS)‏ 1220011 0

صفحه 25:
2000 0 bye > iri Ws" 3 51s ‏ل‎ ‎oe en Be‏ ل ل تربيتي واخلاقي قایل اند . ‏001 أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 26:
نقد اجتماعي «" نشان دادن ارتباط ادبيات با جامعه و تاثير جامعه در ادبيات وهم جنين ادبيات در جامعه است . هه 15101106

صفحه 27:
نقد تاريخي ۱۳9 a Se Lew OB DE Eee Dk a 0 به بحث در باب حیات شاعران و معاصران او ویا روابط او با هم عصران ببردازد ‎STE En)‏ سا کتاب و چگونگي تصحیح اثرتوجه نماید ‏©6. به جستجري اشارت و حوادث تاريخي «پردازدبه نقد تاريخي پرداخته است . ‎oP‏ با

صفحه 28:
نقد روان شناسي es) Boe Veen ES 1s ee ۱۵ ‏را(‎ a eat O te eo SoD TEE TE ‏ال‎ ee ee! ‏او را بسنجد ونيروي عواطف وتخیلات وي را‎ . ‏تعیین نماید‎ 132001166 ©

صفحه 29:
2# om ‏كلامي است موزون كه از تلفيق و تركيب‎ ‏رك‎ Sr rel ip ya lee 00 أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 30:
مهمترین اجزاي ترکیب کننده شعر 8 گذشته از "محتوا"» * درون مایه","شکل ظاهري” و "شکل ذهني"» عبارت است از : وزن » قافیه » لفظ و قالب . ‎eo‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 31:
» سعر ‎٩‏ در شعر فارسي دو نوع وزن وجود داردء 8" وزن عروضي ‎cotati rig‏ ‎Reese

صفحه 32:
نهد ۱ 17 Rag

صفحه 33:
قافیه در شعر فارسي قافیه در شعر فارسي وسیله ارتباط ابیات و نمودار تناسب و وحدت شعر است Reese ‏هه‎

صفحه 34:
8 قالب نیز در شعر اهمیت دارد زیرا هر قالبي لا 15101106 oe

صفحه 35:
ل ۱9| ‎٩‏ در شعر فارسي قالب هاي مهم ا زقدیم,قصیده» مثنوي» غزل و رباعي بوده است , ‏لا مي توان قالب تازه اي كه نيما آورده استءقالب نيمايي ناميد. ‎15101106 0

صفحه 36:
‎٩‏ شکل ذهني شعر: فضاي عاطفي شاعرانه ‎St ears ae)‏ 7 9 هم مايه تحريك و تهييج نفوس .

صفحه 37:
محتوا ‎EEO‏ | که ‎aoe 1s See)‏ 5 با

صفحه 38:
۱ 5 Pee Bo ‏شعرفارسي ازنظرمحتوا جند نوع است:‎ حماسي» غنايي» اخلاقي» مذهبي» فلسفي» عرفاني» اجتماعي و سياسي .

صفحه 39:
تقسیمات شعرفارسي با توجه به محتوا ل 00

صفحه 40:
سبك شعر ‎a‏ 3 وموارد مختلف ‏8 تاثير وجود شخصيت شاعر و استقلال هنري و ‎NEED Deen eT‏ 00 را نشان مي دهد. ‎eo‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 41:
0 eee Yee e EAD ete e | ۳ Reese

صفحه 42:
سبك شعر ‎٩‏ قديمي ترین كسي که در باره سبك شعر سخن گفته است يك نقاد يوناني به " دیمیتریوس" است ‎eo‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 43:
نظر ديميتريوس در تقسيم سبك ها 8 وي سبك ها را به 2 دسته تقسیم کرده است: 0. سبك عادي» 0 سبك مجلل » Paw gyre r=) 3 ae دکتر ترگس محمدي پدز

صفحه 44:
سبك شعر ‎٩‏ از مهم ترین اختصاصاتي که * دیمبتریوس* براي سبك والا قايل مي شود : ‎Teens) [fete DOSY yan Ei‏ عظمت » ات م ‎,. ‏است‎ ere) ‎ee‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 45:
نمودار سبك والا ديميتريوس ۳۳ ۳۳ 155 Ee 8 reese

صفحه 46:
211107 8 سبك شعر در نظر قدما عبارت بوده است از ‎eS‏ 000 8 سبك شعر فارسي را عبارت مي دانند از مجموع ویژ گي هاي لفظي یا معنوي که عده ۱2 Ys ee . ‏توجه داشته اند‎ 15101106 cr

صفحه 47:
2 ‏سبک را به معني طرزخاصي از نظم یا نثر يا‎ ٩ Bis ere pss SO eee D ee 9 pee ee La SEL eee) 8 ‏تعبير مي داند‎ reese) a

صفحه 48:
Pee reer ‏طرزو شیوه ي شاعران خراسان وماوراء نهر‎ 8 ‏استء این شیوه در اوایل قرن چهارم تا اواسط‎ 7 Hee) ‏سبك خراساني دو مرحله دارد:‎ ‏ساماني‎ ٩ ‏غزنوي و سلجوقي‎ 8 ‎cr‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 49:
6 با

صفحه 50:
(EST) Pe re eer Se aa TOE de 0 تعبيرات و اصطلاحات و نيز غلبه كلمات فارسي بر واره هاي عربي ‎re rary ry‏ سي نالور ی 9 محسوب مي شود . 056

صفحه 51:
Pee ee ee ere vee ‏ا‎ | ‏قصیده‎ 0 ۱2 | ‏صنایع لفظي و معنوي در شعر این دوره‎ ۵ a) PSO <a pe ESB RE SLY , ‏و بسیار اندگ است‎ epee ees ea

صفحه 52:
سبك عراقي 8 با حضور سلاجقه در خراسان و اتابكان در ‎Pee Se eB‏ ل 0 1 از معاني رايج در شعر اين دوره است . هه أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 53:
سبك عراقي ۵ قالب هاي شعري گذشته از قصیده» 01 و ۱ ae Ole lay 0 9 8B eee Ee ee RAD ‏شيوه تازه اي مي آفرينند.‎ هه أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 54:
سبك عراقي 0 ye | ‏لغات و ترکیبات عربي و از ميان رفتن لغات‎ ٩ ee eS) Fab ee ne ese | 7۳ in bee ‎oe‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 55:
سبك عراقي رواج اشارات و تلميحات فروان مربوط به معاني علوم عصري . ‎٩‏ اظهار فضل کردن و توجه و گرایش شاعران ‎epee ey‏ ۳۰7 ۱3 1 ‏,968 أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 56:
سبك عراقي 8 تضمین و اشاره به آیات» احادیث و ابیات و ‎ee aE oe De‏ ‎٩‏ اجتناب از صراحت بیان و به کار بردن مجازات و کنایات, ‏مه دکتر ترگس محمدي پدز

صفحه 57:
سبك عراقي | Tr eNO ا ۱20 كدت حورلل ا كاه اظهار بيزاري ازحكومت يوناني. ‎٩‏ توجه به احوال زن و فرزند ‎0 3

صفحه 58:
سبك عراقي ‎ae ere‏ تاسف از زند كي وكاه نفرت از شعر و ‎AVE Be‏ ل ا ار كم ل ا مه 15101106

صفحه 59:
سبك هندي 8 سبك هندي يا اصفهاني كه مقدمات آن از دوره ‎Ie ror‏ ا ‎ye‏ 00 ايران و بابريه در هند و نيز بر اثر بعضي ‎ee eee‏ مال ل ‎al‏ ‎a8‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 60:
سبك هندي ‎٩‏ در این سبك توجه شدید پادشاهان صفوي به تشیع وعلاقه فراوان آنان به خاندان نبوت و اهل بیت باعث مي شود که شعر در خدمت مذهب ‎|۳۹ Peer ‏هه أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 61:
سبك هندي ‎٩‏ از آنجا که در بار ایران به شاعران روي خوش نشان نمي دهد » قصیده سرايي خاصه مديحه ضعيف مي شود و از رونق مي افتد همین آمر باعث مي شود شعر از در بار خارج شود و در میان مردم و اهل حرفه و کسبه ‎cy‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 62:
سبك هندي ‎ie‏ و ل ‎SRB ow pe ee‏ 23 عاشقانه بامضامین مختلف آن»"محتشم کاشانی* اين سبك را به اوج كمال مي رساند . ‎ee‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 63:
سبك هندي 0 هندي است . جوهر اصلي معاني غزل در این دوره عشق است reese) ‏وه‎

صفحه 64:
سبك هندي ‎٩‏ مکتب وقوع در سبك هندي خاصه در غزل به وجود مي آید که حاكي است از معاملات واقعي احوال عشق وعاشقي بر مبناي تجارت زند كي روزمره است , ‎132001166 0

صفحه 65:
شاعران مطرح سبك هندي | 0 ۱7 ۱ 1 كليم كاشاني 8 عرفي شيرازي ‎Jay a‏ دهلوي دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 66:
خصايص اصلي سبك هندي ‎٩‏ اجتناب از ساد كي بيان ‎a SE Seen‏ 18 ۱0 ی تعبيرات بي سابقه. هه 15101106

صفحه 67:
خصايص اصلي سبك هندي 8 آفرینش صورت هاي خیال | توجه به تمثيلات و ارسال المثل ها بر مبناي استفاده از تجربيات روزمره و اشخاص و اشيا ار ‎pP tee) Bere‏ ۱۳ 0 جو 15101106

صفحه 68:
8 آوردن ترکیبات غريب و كلمات نا مانوس * نازك كاري و مضمون آآفريني | ا ا ا حت 15101106

صفحه 69:
خصايص اصلي سبك هندي | توجه به لغات محاوره اي و الفاظ بازاري 8 ترجیح جانب معني بر جانب لفظ و در نتیجه وجود اشعار سست و بي ارزش ‎ey‏ دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 70:
خصايص اصلي سبك هندي | توجه به اوهام و خرافات ۰ 0 7 ۱ ۰ 0 دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 71:
2 ‎٩‏ باز گشت ادبي البته شیوه و سبك خاصي نیست بلكه نوعي تقليد از كذشته است . شروع اين نهضت از اواخر قرن دوازهم ‎a Eee ae SOLE oa)‏ ال 0 تهران است, ‎“oa‏ دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 72:
‎REN ۰‏ تاسیس دولت قاجاریه تشويق و علاقه بادشاهان و شاهزاد كان قاجاريه به مديحه و شعر درباري ‎15101106 0

صفحه 73:
۱9۹۳ ۰ 8 بنا به قول ملك الشع راي بهار: غالب دس ابتذالات که در شیوه ۱ از آن شيوه ملول مي شوند و به احياي شعر گنذشته ایران مي پردازند . 5 دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 74:
دوره باز كشتادبي 0 ae MOTO cael ah et ee ‏اشعاري به شیوه قدما خاصه به شیره ع رآقي‎ 056

صفحه 75:
دوره بازكشتادبي از معروف ترين شاع راني كه در قرن سيزدهم و قسمتي از قرن جهاردهم بدين شيوه دست زده اند مي توان نام فروغي بسطاميءقا آني شيرازيء» سروش اصفهانيء» محمود خا ن ملك الشعرا را ذكر كرد . reese) 03

صفحه 76:
۳ ‎٩‏ از اواخر قرن سیزدهم هجري بر آثر نفوذ ‎PE RISD ae tae SIS‏ ‎ee teen nee See)‏ ۱ ‏خاصه از از جهت محتوا د گرگونگي هايي به وجود م يآورند , ‎ain BES |B Se‏ ‎5 ‎made | ‎132001166 03

صفحه 77:
geet ‎Pea ae |‏ را ‎ial ais‏ 7 هايي مضامین اجتماعي و سياسي و وطني رادر قالب ‎perk‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 78:
gi us 8 كاربرد لغات و اصطلاحات عوامانه و ل ل ‎a OTs‏ کردن آن و وارد ساختن عقاید وبعضي اصطلاحات سياسي , اجتماعي و توجه به ا ‎eee Ye‏ ترکیب بند و تصنیف مي باشد , 132001166 0

صفحه 79:
خصايص شعر نيمايي تغيير وزن است از شكل عروضي به شكل نيمايي ا ا ا ل ل ‎ee ee Eevee]‏ الل ‎OTe‏ ‏بندو ترکیب بند جاي خود را به قالب هاي تازه مانند چهار پاره و مثلث و نیز قالب هاي جدید نيمايي مي دهد Perera 0

صفحه 80:
خصایص شعر نيمايي » ‏و قديمي مانند شمع‎ a Se epaereiy tera | 0 پروانه» سر و قد و کمان ابرو نمي رود بلکه سعي دارد تعابير تازه خلق كند وتشبيهات واستعاراتي بيافريند كه مبتني باشد بر تجربيات ‎inp pre er)‏ 1 Reese

صفحه 81:
ea Ore read Oe ‏ل ل‎ | ‏كه شعر اصيل نيما را درك كرده اند - غالبا‎ - ‏سمبليك در ميان و ايمارٌ هاي مبتني بر تجربیات‎ eo ‏م ل ل‎ Perea eT] ‏کنند‎ ‎ea‏ دکتر ترگس محمدي پدز

صفحه 82:
8" كساني كه به شعر نيما كرايش بيدا كرده اند دو دسته اند هه 15101106

صفحه 83:
مقلدان نیما #اعده اي مانند فريدون توكليء نادر نادر بور و نصرت رحماني که تا حدي زير تأثیر افسانه ‎Swe ko‏ دسته د يكر مانند احمد شاملوء اخوان ثالث , ز هك Perera ‏وه‎

صفحه 84:
1 Pe PP etree er wenn ety ee | 9 eee ee ee) 2 0 ene ep eke PD eee ney ‎ca‏ دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 85:
نثر ‎٩‏ نوشتن هر نوع كلام غير موزون كه مفهوم خاص و معيني داشته باشند نثر ناميده مي شود. Perera Co

صفحه 86:
9۳ ‏هنر نويسند كي‎ Bye eee ee tLe SY IS oe See BETS , ‏فراوان يافته است‎ هه دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 87:
‎COIN empire Ci‏ ل ‏يك نويسنده ممكن است قالب داستان كوتاه يا رمان را بر كزيند» د ير ي قالب نمايشنامه را ‏و يكي سفر نامه نويسي را ترجيح دهد. ‎0 is

صفحه 88:
۳ ee Dee ‏ال‎ eT ae ee ۱ Die tle Moe tae ‏سبك ساده» فني و مصنوع و متکلف سپس ساده‎ ي جدید تقسیم کرد . 132001166 Co

صفحه 89:
3 ساده يا نثر ساده | آن را نثر مرسل نیز گفته اند از آغاز قرن ا لت 8 مختصات لفظي اين سبك به طور خلاصه عبارت است از ايجاز و اختصار. Perera 0

صفحه 90:
سبك ساده پا نثر ساده 8 ثكرار فعل يا اسم به حكم ضرورت معني 8 كوتاهي جمله | كمي لغات عربي 8 به كار بردن لغات فارسي كهنه ‎٩‏ قرار گرفتن فعل در اول یا وسط جمله ‎eo‏ دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 91:
3 ساده يا نثر ساده | to ae BY ee ‏مانند: ملکان و عالمان‎ ٩ * افزودن جمع فارسي بر جمع عربي * مطابقت دادن عدد و معدود در جمع ‎eq‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 92:
2 5 5 ضر بین بین 8 استعمال بعضي لغات عربي ‎٩‏ تمثيل و استشهاد به شعر عربي و فارسي و ايات ‎ee‏ ‎٩‏ استعمال سجع و موازنه ‎٩‏ توصیف | اين عناصر بعضي عناصر صرفي و نحوي هه أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 93:
۱7 fe eee re ee Tn ‏مايه زبيايي و شكوه آن مي كردد.‎ 15101106 no

صفحه 94:
5 ۰ 2 ندر بين بين ‎Lie ape eae‏ ل ا 00 ‎TRY Pere Ee peel)‏ ا ‎Der‏ ‏فارسي در اوج شكوه و زيبايي خود قرار كيرد. ‎ne‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 95:
ل 20 مي شود و اوایل قرن هفتم ادامه مي یاید. ‎a‏ دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 96:
4 نئر كني زو | آوردن امثال و اشعار و شواهد كونا كون از تازي و بارسي | به كار بردن اصطلاحات علمي زر ات را ‎no‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 97:
مختصات نثر فني ادكتر تركس محمدي يدر

صفحه 98:
2 4 نئر كني ‎agree |‏ ا 1 سا ‎Pi‏ ‏منشي و آخری ن آن گلستان سعدي است , ‎ne‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 99:
نثر مصنوع و متکلف 8 اكراز كلستان سعدي كه خود تحولي در نثر فارسي بوده است بگذریم » باید ثر دوره مغول و تیمور تا اوایل قاجاریه ء خاصه نثر منشیانه آن را » نوعي نثر متکلف و مصنوع بخوانیم . ‎ne‏ دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 100:
نثر مصنوع و متكلف ‎٩‏ قديمي ترین شکل این نثر را در کتاب "نفثه ال ‎eB‏ وا ار ‎BD Dt Ee ae eye eee‏ ‎epee SEWED a‏ 2 ميرزا صادق نامي و... . epee ees 3

صفحه 101:
00 ‏ا‎ ‎See Te ieee wi TERED Ep SS ig Rte) ‏م‎ 15101106 0

صفحه 102:
002 و ۳ ساده ل گذشته از میرزا ابوالقاسم قائم مقام که مي توان او را آغاز گر نثر جدید فارسي خواند» کسان ا ا 200220 هزار يك شب » فرهاد ميرزا » حاج علي ميرزا امین الدوله » میرزا حبیب اصفهاني و حتي ناصرالدين شاه به نثر ساده و تا حدي بي تكلف ‎crs 1B‏ 0 9 دکتر ترگس محمدي پدز

صفحه 103:
نثر معاصر 8" از اوايل قرن جهار دهم بر اثر نفوذ تمدن بآ ‎Ty‏ 2 ل 0 ‎paypal) LES VERS‏ ا 0 نثر » خاصه نثر هاي ديواني و تكلف,» نوعي ‎Re)‏ الل ‎SE‏ كت 0 cas

صفحه 104:
9 8 از اوايل قرن “0)هجري ترجمه آثار نويسندكان اروپايي در ایران آغازمي شود و رمان ها يي مانند“ تلماك” اثر ” فنلن» به تدريج انتشارمي يابد . 25 15101106 wr

صفحه 105:
۹ ‏و‎ yp Ye reer nly Ee ae ee | نوشتن داستان کوتاه همت گماشت . نگرش به ‎ere Eee is Bele SOS‏ جمالزاده شروع مي شود. ممه أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 106:
جمالزاده و ... 8 بعدها هدايت » جوبك » علوي وجلال آل احمد نثر فارسي را به اوج مي رسانند . ممه أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 107:
نمايشنامه نويسي به شيوه اروبايي 8 ازاواخر قرن سيزدهم و اوايل قرن جهاردهم در ايران آغاز مي شود . 00 0 ‏ل ل‎ reed BED ‏اللا ا‎ . ‏جعفر قراجه داغي انجام بذيرفت‎ و 15101106

صفحه 108:
نثر تحقيقي هنري 8 این نثر ساده زیبا و واضح وغالبا خوش آهنفق است . ‎٩‏ در واقع آميخته اي است از تحقیق و نوق ‎wwe SED ers Dye eye ee‏ مي آيد و مي توان آن را نثر والا خواند . 5 أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 109:
2 0 4 نثر توصيفي 8 نثري است که غالبا داستان » نمایشنامه » طنز ‎NEES Seo)‏ ۱ را بدان مي نویسند , | وه دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 110:
8 نثري است غني و پریار » و ا زآنجا که تا حد زيادي با زند كي اجتماعي و طبقات مختلف مردم ساز و کار دارد نه تنها زبان ء بلکه آداب و عادات طبقات مختلف مردم را در خود مي بذيرد و در بهترين شكل به مردم عرضه مي ‎ais‏ ‎cry‏ دب

صفحه 111:
1 ك2 2 Oe Las Te ‏هاي روزانه و فوري و يا بحث هاي سياسي‎ ‏روز بود كه از كاريرد صحيح زبان و‎ . ‏زييايي آن مي كاست‎ 15101106 aa

صفحه 112:
«۷ 0 ‎٩‏ ادب یونان سیر تكاملي خود را از ادبیات ‎ORT Pe ye gyn‏ 1 ال ‎Tr SET Eel eer)‏ ۰ آورده است ۳ ‎cr)‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 113:
شعرحماسي وغنايي یونان *1 شعرحماسي با افرادي هم جون ”هومر”“ و ۳ شعر غنايي با افرادي چون و به اوج مي رسد . ‎ed‏ دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 114:
شعردراماتيك درینان شعر دراماتيك يا تمثيلي در دو نوع ‎pe ry wees‏ | تراژ دي و كمدي 132001166 9

صفحه 115:
9 ee ‎ea > ape we |‏ > ا ‎De ee‏ سایه مثل مي داند » محسوسات و مشهودات عالم را حقيقت مي شمارد . ‎0 ‏ال‎ trie ee ee | aes pee eee ‎wo,‏ دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 116:
نظر هراس درباره شعر و درام 8 هبج اثر زيبايي به وجود نمي آيد مك ر آن كه ‎ere SE ee Yeo‏ | Reese

صفحه 117:
ادبيات [۳ وبايي 8 ميراث خوار واقعي فرهنك يونان و روم اروبا است . ‎٩‏ در اوایل قرن چهاردهم ميلادي "دانته" در ايتاليا به ضرورت زبان و ادبيات ملي توجه مي كند ‏| منظومه بز رك "كمدي الهي“ را به زبان ايتاليا بي مي سرايد . ‏0 أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 118:
0 ‏لل ل‎ ie) ie Tel ‏شمار مي رود که هر چند در ایتالیا متولد‎ مي شود اما در فرانسه رشد مي کند و به ثمر مي 5 ‎Gy i Sj‏ ل ا ل ترين نقاد اين مكتب بوالو است . ‎0 3

صفحه 119:
تقلید از طبیعت ۱ 8 دوست داري و رعایت عقل 6ه دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 120:
0 #احقيقت نمايي 000 وضوح و زييايي كلام 15101106 90

صفحه 121:
نموداراصول مكتب كلاسيسم a cra ers) a 00 Se O Les) #ووووی " با

صفحه 122:
ا 8 از مهم ترین شاعران و نویسند گان فرانسوي ‎Ly‏ 1ك 9 ‎٩‏ لافونتن ‎٩‏ راسين ‏9 دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 123:
عوامل ايجاد مكتب ۳ ‎٩‏ تحولات فكري و اجتماعي شدید اواخر قرن ‎TD SBE Tse 15) Poe‏ ‎Reese

صفحه 124:
20 ‎٩‏ بازگشت به طبیعت 8 تفوق ذوق برعقل | فروريختن ديوارهاي تقليدهاي كهن | سرديجي از قواعد كلاسيك كه به قول آنها شور و احساس واقعي را تباه مي كرد در ادبيات » ‎Reva er ent OV DP CES See kane)‏ ‎rer‏ با

صفحه 125:
مکتب رئالیسم 0 aL Toei EES LD oon ne ney ‏رومانتیسم را از بین مي برد و به مشاهده واقعیت‎ ‏هاي زند كي و تشخيص درست علل و عوامل و‎ Dy ‏بیان و تشریح و تجس مآنها مي‎ reese

صفحه 126:
ف قفش رن ‎٩‏ تشخیص تاثیر محیط و اجتماح در واقعیت هاي زند كي و تحليل و شناسدن دقيق ” ترب ها“يي ا 0 15101106 9

صفحه 127:
نمايند كان بزر ك رئاليسم ‎we‏ ل ۱ 8" در فرانسه بالزاك» استاندال 8 در انگلستان ديكنز ‎٩‏ در روسیه تولستوي و داستايوسكي را مي توان نام برد . سس دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 128:
مكتب ناتوراليسم ‎٩‏ بزرگ ترین نماینده فرانسه امیل زولا است . 8 به عقيده او نویسنده بايد تخيل را كنار بكذارد 0 9

صفحه 129:
مكتب ناتوراليسم 8 زولا دنياي بشري را تابع همان جبري مي داند كه »بر ساير مو جودات طبيعت حكم فرماست. ل 0 فردي و اجتماعي بشر مي داند و تاثير ورائت را در تكوين شخصيت مي بذيرد . 0 es

صفحه 130:
سمبولیسم 8 واقعیت حال یا گذشته و بیان آن را » امري ی ‎Pe‏ ‏روش هاي سياسي اجتماعي» فكري و هنري که میراث گذشتگان است ابراز انزجار مي کنند ‎co‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 131:
نماينده سمبوليسم awl Pe ‏ال‎ peep ya | 1 Cente tig RISB a 90 دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 132:
ادبیات قرن بیستم ‎٩‏ شوروي: به دنبال نظریات "ماکسیم گورگي" و*اندره ژادا نف* ال مر 0 0 ۱۶۶ ”ماركس» » نوعي ادبيات رئاليسم سوسياليستي به وجود م يآید . ‎we‏ دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 133:
ادبیات قرن بیستم ل ۳70 9 Ee ETE . ‏انكستان وجود دارد‎ 15101106 ws

صفحه 134:
ادبیات قرن بیستم 8 روش کار محققان از طرفي بیان تاثیر نوق ‎Ie Pee e‏ 0 0 اثر مي باشد , | آثار اين عصر مشهود است . 15101106 9

صفحه 135:
ا سور ئاليسم در سال -6 09 توسط ”اندره برتون" ایجاد شد, ‎٩‏ وي مي گوید: ادبیات نباید به هیچ چیز » به جز تظاهرات و نمودهاي انديشه اي كه از تمام ‎eye eee)‏ ال ا ا لك ‎BFF)‏ دازد. ‏066 أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 136:
تعریف سورثالیسم ‎hey ey‏ ی ‎ae wD ere‏ ل ‎fae‏ 9 دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 137:
اكزيستانسياليسم ‎٩‏ در واقع نوعي مکتب فلسفي است که ژان پل سارتر آن را وارد ادبيات مي كند. ‏ل ل | است » يعني ابتدا وجود هست بعد آن وجود ماهیت بیدا مي کند و اين در واقع خود انسان ۱ ‎co‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 138:
مر ۳۳ ‎٩‏ در قرن بیستم در آمریکا انواع نقداهمیت پیدا مي کند. بشر دوستان ن وآثار البي را مبناي اخلاق و كاه اخلاق و دين ارزيابي مي كنند .

صفحه 139:
شاهنامه فردوسي 8 شاهكار آثار حماسي ملي ايران و يكي از عالي ترین نمونه هاي شعر ساده روان به سبك خراساني است , به سه دوره اساطيريء بهلواني» تاريخي تقسيم مي شود . وه 15101106

صفحه 140:
[0 We wee)

صفحه 141:
‎٩‏ فرخي سيستاني قصیده سراي عهد غزنوي از بهترين تغزلات زبان فارسي به شمار مي الك ‎15101106 ۹

صفحه 142:
eee Se 0 a است به طوري که صفت " سهل ممتنع اولين بار به شعر او مي دهند . 15101106 we

صفحه 143:
حیسیات 8 حبسیه: توصیف زندان» چگونگي زند گي و احساسي که به شاعر از ماندن در زندان دست ‎Ne Peer ae rs Pee Sen‏ ‎wo‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 144:
حبسیات مسعود سعد سلمان 8 حبسیه هاي مسعودعالي ترین شعرهاي اوست. 14 شعرش سرشار از تعبيرات » تشبيهات و توصيفات تازه و بكر است ويكي او عالي ترين نمونه هاي سبك خراساني است . 15101106 Ca

صفحه 145:
55-5 8 از بهترین رباعیات فارسي است ‎٩‏ افکار و اتديشه هاي فلسفي را با زباني شیوا و ‎Se ELIS EB)‏ ۱۳۳۰۳ ‎wo‏ دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 146:
15 آنجه در رباعيات خيام اهميت دارد كذشته از بیان ساده و بي پیرایه» فکر روشن و خالي از هر نوع تعقيد اوست . 056

صفحه 147:
1 ‎Tt oi‏ دا ل ات ‏ل “لت ‎a‏ بد بيني 8 فرصت جويي ‎۳/۰ a ‎056

صفحه 148:
010 © ۳۹ يت ادكتر تركس محمدي يدر 6م

صفحه 149:
157 8 ريشه غالب اين انديشه ها را از يك طرف مي ‎ee oe od CTS ET]‏ 9 ا ‎Se TPS‏ ‎ka ES ED)‏ 1 جهل پرور و خالي از هر نوع تفک ر آزاد آن عصر باز یافت , ‎wo‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 150:
ctl ees ee ee 2050 ‏ل‎ Ro eee eS . ‏ادب فارسي وارد مي كند‎ ‎co‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 151:
نظامي ‎a‏ شعر نظامي سرشار از تشبيهات و توصيفات زيبا و هنرمندانه است . ‎15101106 wa

صفحه 152:
مثنوي مولوي ‎٩‏ مثنوي کبیر در واقع کارنامه روح مردي 2000 در شش دفتر و در حدود بيست وشش هزار بيت تنظيم شده است . 15101106 co

صفحه 153:
مثنوي مولوي براي القاي حقيقت از تمثيل و حكايت استفاده er Bee Ley eee Pe eee ۳ ‏از‎ ree و دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 154:
غزلیات حافظ 8 حافظ بزرگ ترین غزل سراي قرن هشتم است . #احافظ ق رآن و عالم وفیلسوف زمان است , ال ل 2 اندیشه هاي شاعرانه» جاذبه و کشش ندارد » او همه ‎Pee ere eS I<‏ | ‎oo‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 155:
غزلیات حافظ ‎LES LESTED‏ بيشنهاد مي كند: ل رندي ‎٩‏ ميخوار كي ترك زرق فص 15101106

صفحه 156:
صاثب تبريزي 8 در غزل صائب» تمام خصوصيات سبك هندي متجلي است: 1#. خلق مضامين بكر نازك خيالي 15101106 we

صفحه 157:
صائب تبريزي #اساختن تشبيهات و استعارات و كنايات تازه ‎p apye org |‏ ۱:7۷ 8 آوردن الفاظ عاميانه و معمولي و كاه بيش ياافتاده 15101106 co

صفحه 158:
صائب تبريزي شاعران د يكرافزون دارد . 15101106 9

صفحه 159:
تاريخ بيهقي ‎Pee) We SE‏ ال ‎Dy‏ ‏مرسل به شمار مي رود . 8 اهميت اين كتاب يكي از جهت تاريخ نكاري و د يكري از جهت هنر نويسند كي است . مم 15101106

صفحه 160:
8 قابوس نامه از آثار مهم منثور اواخر قرن ينجم است , نام اصلي كتاب نصيحت نامه اسثت . 15101106 90

صفحه 161:
۳ قابوسنامه 8 کتاب شامل 6 باب است در انواع فنون وعلوم و آيين ها و سنت هاي مختلف . ۱»

صفحه 162:
گلستان سعدي ‎٩‏ هدف سعدي در گلستان درواقع هدفي است تربيتي و اخلاقي .

صفحه 163:
گلستان سعدي | گلستان هشت باب دارد . او مي خواهد آنچه را که از نظر اخلاق خوب و پسندیده و اصیل است در لباس نصیحت بیان کند. وه دکتر ترس محمدي پدز

صفحه 164:
گلستان سعدي هنر بزر گ سعدي در گلستان كاربردهنرمندانه و استادانه كلمه است . 15101106 9

صفحه 165:
۱2 ‎aN el ie le‏ ا ‎Pe aT‏ ‎wee IE oy Led)‏ 9 داریم » نظم و تناسب و ناچار زيبايي و لطف كلام از بين مي رود. ‎oe)‏ أدكثر تركس محمدي بدر

صفحه 166:
9 أدكثر تركس محمدي بدر

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان