صفحه 1:
دانشگاهیا
عر مسن
منور
صفحه 2:
دانشكده 3" re انساني
ل
ادكتر تركس محمدي يدر
صفحه 3:
نام درس : نقد ادبي
صفحه 4:
مولفان : دکتر عبدالحسین
در زرين كوب
ادكتر تركس محمدي يدر
صفحه 5:
۳
۱9 7 sy
reese
صفحه 6:
معرفي کتاب نقد ادبي
کتاب شامل چهارفصل به شرح ذیل است :
تعریف نقد و اقسام نقد
۵ مسایل نقد ادبي در ایران و شناخت شعر و نش
©. مسايل نقد ادبي در يونان
©. آثار مهم نظم و نثر فارسي با ذكر نمونه
reese) 0
صفحه 7:
نقد ادبي
a اهداف كلي:
تحليل آراي بلاغي ادبا در باره ي زيبايي
موسيقي كلمات
reese) 3
صفحه 8:
۹
: تعر يف نقد ونقد ادبي a
نقد در لغت جدا کردن دینار ودرهم و سره 6
ناسره وتمییز دادن خوب از بد است,
صفحه 9:
۹
8 نقد در اصطلاح ادبء» تشخيص محاسن
ومعايب سخن و نشان دادن بد و خوب اثر ادبي
است ,
0 3
صفحه 10:
peavey) ل
ل | Bye we
رن Br eT or
را در هر زمان معلوم مي دارد.
Reese
صفحه 11:
اهميت وفايده نقد ادبي
ل ل ل لسك
و اهميت دارد كه دور 1 ۳۳-۳
باشد و قضاوت راستین و بینش و
Pe eY 0
دهد
00١ 6
صفحه 12:
حدود و امكان نقد ادبي
ل ا لك
Says Iti gett! Ji) Ly Cy parias
"هدف وغرض خاص شاعر يا ۳(
٩ بازگو کند .
06 دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 13:
۳
۱ ee منتقد
1 اديت بطق OOM nn.
بپردازد. —
رگس محمدي بدر
ed 6
صفحه 14:
حدود و امكان نقد ادبي
| منتقد گذشته از نقد معني و محتواء
مي باید به نقد لفظ و شکل ظاهر نیز توجه کند
1220011 0
صفحه 15:
۳
| منتقد بايد نشان دهد كه زيبايي هاي ظاهري يا
einen trracin ert ee 000
شورا نيزي يك اثر ادبي مي شود » جه ارزش
و اهميتي دارد.
م 15101106
صفحه 16:
كاملترين نوع نقد
٩ کاملترین نوع نقد آن است که به کامل ترین
DS OTe ee ۱
صفحه 17:
ا
٩ نقد لغوي
۹
٩ نقد اخلاقي
Reese
صفحه 18:
ا
8 نقد اجتماعي
ال
٩ نقد تاريخي
Reese
صفحه 19:
3
ص 0
صفحه 20:
انواع نقد ومكتب هاي نقادي
٩ عده اي از مکتب هاي نقادي مربوط به
شكل ظاهر صورت هاي عيني يك اثر ادبي
است
00 ا ل eee itn de
اثرايت؟
صفحه 21:
تالور
ا 0100
كاربرد زيان و اصول و قواعد آن را در
Ee 0 0
6 أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 22:
نقد لغوي
٩ کاریرد کلمه
8 خلق تعبيرات و تركيبات زيبا و درست
خلق تعبيرات و تركبيات خوش آهنك
٩ نحوه قرار کرفتن هر کلمه در جمله
مواردي است كه در نقد لغوي از آن بحث
مي شود .
eee هه
صفحه 23:
BYES We St ee ED
۱0۱۰۰2 SD ee eee ye.)
۳
| BED ae
eee ا ل I
م أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 24:
۱ he
Ctl
مكتب ادبي” بارناس “يا ” هنر براي هنر“ نيز
ل eR Er SS)
1220011 0
صفحه 25:
2000
0 bye > iri Ws" 3 51s
ل
oe en Be ل ل
تربيتي واخلاقي قایل اند .
001 أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 26:
نقد اجتماعي
«" نشان دادن ارتباط ادبيات با جامعه و تاثير
جامعه در ادبيات وهم جنين ادبيات در
جامعه است .
هه 15101106
صفحه 27:
نقد تاريخي
۱۳9 a
Se Lew OB DE Eee Dk a
0 به بحث در باب حیات شاعران و معاصران او ویا
روابط او با هم عصران ببردازد
STE En) سا
کتاب و چگونگي تصحیح اثرتوجه نماید
©6. به جستجري اشارت و حوادث تاريخي «پردازدبه
نقد تاريخي پرداخته است .
oP با
صفحه 28:
نقد روان شناسي
es) Boe Veen ES 1s ee
۱۵ را( a eat O te eo
SoD TEE TE ال ee ee!
او را بسنجد ونيروي عواطف وتخیلات وي را
. تعیین نماید
132001166 ©
صفحه 29:
2#
om
كلامي است موزون كه از تلفيق و تركيب
رك Sr rel ip ya lee
00 أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 30:
مهمترین اجزاي ترکیب کننده شعر
8 گذشته از "محتوا"» * درون مایه","شکل
ظاهري” و "شکل ذهني"» عبارت است از :
وزن » قافیه » لفظ و قالب .
eo أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 31:
»
سعر
٩ در شعر فارسي دو نوع وزن وجود داردء
8" وزن عروضي
cotati rig
Reese
صفحه 32:
نهد ۱
17
Rag
صفحه 33:
قافیه در شعر فارسي
قافیه در شعر فارسي وسیله ارتباط ابیات و
نمودار تناسب و وحدت شعر است
Reese هه
صفحه 34:
8 قالب نیز در شعر اهمیت دارد زیرا هر قالبي
لا
15101106 oe
صفحه 35:
ل ۱9|
٩ در شعر فارسي قالب هاي مهم ا زقدیم,قصیده»
مثنوي» غزل و رباعي بوده است ,
لا مي توان قالب تازه اي كه نيما آورده
استءقالب نيمايي ناميد.
15101106 0
صفحه 36:
٩ شکل ذهني شعر: فضاي عاطفي شاعرانه
St ears ae) 7 9
هم مايه تحريك و تهييج نفوس .
صفحه 37:
محتوا
EEO |
که aoe 1s See)
5 با
صفحه 38:
۱ 5 Pee Bo
شعرفارسي ازنظرمحتوا جند نوع است:
حماسي» غنايي» اخلاقي» مذهبي» فلسفي»
عرفاني» اجتماعي و سياسي .
صفحه 39:
تقسیمات شعرفارسي با توجه به محتوا
ل
00
صفحه 40:
سبك شعر
a 3 وموارد مختلف
8 تاثير وجود شخصيت شاعر و استقلال هنري و
NEED Deen eT 00
را نشان مي دهد.
eo أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 41:
0 eee Yee e
EAD ete e |
۳
Reese
صفحه 42:
سبك شعر
٩ قديمي ترین كسي که در باره سبك شعر سخن
گفته است يك نقاد يوناني به " دیمیتریوس" است
eo أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 43:
نظر ديميتريوس در تقسيم سبك ها
8 وي سبك ها را به 2 دسته تقسیم کرده است:
0. سبك عادي»
0 سبك مجلل »
Paw gyre r=)
3 ae
دکتر ترگس محمدي پدز
صفحه 44:
سبك شعر
٩ از مهم ترین اختصاصاتي که * دیمبتریوس*
براي سبك والا قايل مي شود :
Teens) [fete DOSY yan Ei عظمت » ات م
,. است ere)
ee أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 45:
نمودار سبك والا ديميتريوس
۳۳ ۳۳ 155 Ee 8
reese
صفحه 46:
211107
8 سبك شعر در نظر قدما عبارت بوده است از
eS 000
8 سبك شعر فارسي را عبارت مي دانند از
مجموع ویژ گي هاي لفظي یا معنوي که عده
۱2 Ys ee
. توجه داشته اند
15101106 cr
صفحه 47:
2
سبک را به معني طرزخاصي از نظم یا نثر يا ٩
Bis ere pss SO eee D ee
9 pee ee La SEL eee)
8 تعبير مي داند
reese) a
صفحه 48:
Pee reer
طرزو شیوه ي شاعران خراسان وماوراء نهر 8
استء این شیوه در اوایل قرن چهارم تا اواسط
7 Hee)
سبك خراساني دو مرحله دارد:
ساماني ٩
غزنوي و سلجوقي 8
cr أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 49:
6 با
صفحه 50:
(EST) Pe re eer
Se aa TOE de
0
تعبيرات و اصطلاحات و نيز
غلبه كلمات فارسي بر واره هاي عربي
re rary ry سي نالور
ی 9
محسوب مي شود .
056
صفحه 51:
Pee ee ee ere
vee ا |
قصیده 0
۱2
| صنایع لفظي و معنوي در شعر این دوره ۵
a) PSO <a pe ESB RE SLY
, و بسیار اندگ است
epee ees ea
صفحه 52:
سبك عراقي
8 با حضور سلاجقه در خراسان و اتابكان در
Pee Se eB
ل 0 1
از معاني رايج در شعر اين دوره است .
هه أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 53:
سبك عراقي
۵ قالب هاي شعري گذشته از قصیده» 01
و
۱ ae Ole lay
0 9 8B eee Ee ee RAD
شيوه تازه اي مي آفرينند.
هه أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 54:
سبك عراقي
0 ye |
لغات و ترکیبات عربي و از ميان رفتن لغات ٩
ee eS)
Fab ee ne ese |
7۳ in bee
oe أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 55:
سبك عراقي
رواج اشارات و تلميحات فروان مربوط به
معاني علوم عصري .
٩ اظهار فضل کردن و توجه و گرایش شاعران
epee ey ۳۰7 ۱3 1
,968 أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 56:
سبك عراقي
8 تضمین و اشاره به آیات» احادیث و ابیات و
ee aE oe De
٩ اجتناب از صراحت بیان و به کار بردن
مجازات و کنایات,
مه دکتر ترگس محمدي پدز
صفحه 57:
سبك عراقي
| Tr eNO
ا ۱20
كدت حورلل
ا كاه اظهار بيزاري ازحكومت يوناني.
٩ توجه به احوال زن و فرزند
0 3
صفحه 58:
سبك عراقي
ae ere
تاسف از زند كي وكاه نفرت از شعر و
AVE Be ل ا ار كم
ل ا
مه 15101106
صفحه 59:
سبك هندي
8 سبك هندي يا اصفهاني كه مقدمات آن از دوره
Ie ror ا ye 00
ايران و بابريه در هند و نيز بر اثر بعضي
ee eee مال ل
al
a8 أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 60:
سبك هندي
٩ در این سبك توجه شدید پادشاهان صفوي به
تشیع وعلاقه فراوان آنان به خاندان نبوت و اهل
بیت باعث مي شود که شعر در خدمت مذهب
|۳۹ Peer
هه أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 61:
سبك هندي
٩ از آنجا که در بار ایران به شاعران روي
خوش نشان نمي دهد » قصیده سرايي خاصه
مديحه ضعيف مي شود و از رونق مي افتد
همین آمر باعث مي شود شعر از در بار خارج
شود و در میان مردم و اهل حرفه و کسبه
cy أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 62:
سبك هندي
ie و
ل SRB ow pe ee 23
عاشقانه بامضامین مختلف آن»"محتشم کاشانی*
اين سبك را به اوج كمال مي رساند .
ee أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 63:
سبك هندي
0
هندي است . جوهر اصلي معاني غزل در این
دوره عشق است
reese) وه
صفحه 64:
سبك هندي
٩ مکتب وقوع در سبك هندي خاصه در غزل به
وجود مي آید که حاكي است از معاملات واقعي
احوال عشق وعاشقي بر مبناي تجارت زند كي
روزمره است ,
132001166 0
صفحه 65:
شاعران مطرح سبك هندي
| 0 ۱7
۱
1 كليم كاشاني
8 عرفي شيرازي
Jay a دهلوي
دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 66:
خصايص اصلي سبك هندي
٩ اجتناب از ساد كي بيان
a SE Seen
18 ۱0
ی تعبيرات بي
سابقه.
هه 15101106
صفحه 67:
خصايص اصلي سبك هندي
8 آفرینش صورت هاي خیال
| توجه به تمثيلات و ارسال المثل ها بر مبناي
استفاده از تجربيات روزمره و اشخاص و اشيا
ار pP tee) Bere ۱۳
0
جو 15101106
صفحه 68:
8 آوردن ترکیبات غريب و كلمات نا مانوس
* نازك كاري و مضمون آآفريني
| ا ا ا
حت 15101106
صفحه 69:
خصايص اصلي سبك هندي
| توجه به لغات محاوره اي و الفاظ بازاري
8 ترجیح جانب معني بر جانب لفظ و در نتیجه
وجود اشعار سست و بي ارزش
ey دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 70:
خصايص اصلي سبك هندي
| توجه به اوهام و خرافات
۰ 0
7 ۱ ۰
0 دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 71:
2
٩ باز گشت ادبي البته شیوه و سبك خاصي نیست
بلكه نوعي تقليد از كذشته است .
شروع اين نهضت از اواخر قرن دوازهم
a Eee ae SOLE oa) ال 0
تهران است,
“oa دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 72:
REN ۰
تاسیس دولت قاجاریه
تشويق و علاقه بادشاهان و شاهزاد كان
قاجاريه به مديحه و شعر درباري
15101106 0
صفحه 73:
۱9۹۳ ۰
8 بنا به قول ملك الشع راي بهار: غالب
دس
ابتذالات که در شیوه ۱
از آن شيوه ملول مي شوند و به احياي شعر
گنذشته ایران مي پردازند .
5 دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 74:
دوره باز كشتادبي
0 ae
MOTO cael ah et ee
اشعاري به شیوه قدما خاصه به شیره ع رآقي
056
صفحه 75:
دوره بازكشتادبي
از معروف ترين شاع راني كه در قرن سيزدهم
و قسمتي از قرن جهاردهم بدين شيوه دست
زده اند مي توان نام فروغي بسطاميءقا آني
شيرازيء» سروش اصفهانيء» محمود خا ن ملك
الشعرا را ذكر كرد .
reese) 03
صفحه 76:
۳
٩ از اواخر قرن سیزدهم هجري بر آثر نفوذ
PE RISD ae tae SIS
ee teen nee See) ۱
خاصه از از جهت محتوا د گرگونگي هايي به
وجود م يآورند ,
ain BES |B Se
5
made |
132001166 03
صفحه 77:
geet
Pea ae | را
ial ais 7 هايي
مضامین اجتماعي و سياسي و وطني رادر قالب
perk أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 78:
gi us
8 كاربرد لغات و اصطلاحات عوامانه و
ل ل a OTs
کردن آن و وارد ساختن عقاید وبعضي
اصطلاحات سياسي , اجتماعي و توجه به
ا eee Ye
ترکیب بند و تصنیف مي باشد ,
132001166 0
صفحه 79:
خصايص شعر نيمايي
تغيير وزن است از شكل عروضي به شكل
نيمايي
ا ا ا ل ل
ee ee Eevee] الل OTe
بندو ترکیب بند جاي خود را به قالب هاي تازه
مانند چهار پاره و مثلث و نیز قالب هاي جدید
نيمايي مي دهد
Perera 0
صفحه 80:
خصایص شعر نيمايي
» و قديمي مانند شمع a Se epaereiy tera |
0
پروانه» سر و قد و کمان ابرو نمي رود بلکه
سعي دارد تعابير تازه خلق كند وتشبيهات
واستعاراتي بيافريند كه مبتني باشد بر تجربيات
inp pre er) 1
Reese
صفحه 81:
ea Ore read
Oe ل ل |
كه شعر اصيل نيما را درك كرده اند - غالبا -
سمبليك در ميان و ايمارٌ هاي مبتني بر تجربیات
eo م ل ل Perea eT]
کنند
ea دکتر ترگس محمدي پدز
صفحه 82:
8" كساني كه به شعر نيما كرايش بيدا كرده اند
دو دسته اند
هه 15101106
صفحه 83:
مقلدان نیما
#اعده اي مانند فريدون توكليء نادر نادر بور و
نصرت رحماني که تا حدي زير تأثیر افسانه
Swe ko
دسته د يكر مانند احمد شاملوء اخوان ثالث ,
ز هك
Perera وه
صفحه 84:
1
Pe PP etree er wenn ety ee |
9 eee ee ee)
2 0 ene ep eke
PD eee ney
ca دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 85:
نثر
٩ نوشتن هر نوع كلام غير موزون كه مفهوم
خاص و معيني داشته باشند نثر ناميده مي شود.
Perera Co
صفحه 86:
9۳ هنر نويسند كي
Bye eee ee tLe SY IS
oe See BETS
, فراوان يافته است
هه دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 87:
COIN empire Ci ل
يك نويسنده ممكن است قالب داستان كوتاه يا
رمان را بر كزيند» د ير ي قالب نمايشنامه را
و يكي سفر نامه نويسي را ترجيح دهد.
0 is
صفحه 88:
۳
ee Dee ال eT ae ee
۱ Die tle Moe tae
سبك ساده» فني و مصنوع و متکلف سپس ساده
ي جدید تقسیم کرد .
132001166 Co
صفحه 89:
3 ساده يا نثر ساده
| آن را نثر مرسل نیز گفته اند از آغاز قرن
ا لت
8 مختصات لفظي اين سبك به طور خلاصه
عبارت است از ايجاز و اختصار.
Perera 0
صفحه 90:
سبك ساده پا نثر ساده
8 ثكرار فعل يا اسم به حكم ضرورت معني
8 كوتاهي جمله
| كمي لغات عربي
8 به كار بردن لغات فارسي كهنه
٩ قرار گرفتن فعل در اول یا وسط جمله
eo دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 91:
3 ساده يا نثر ساده
| to ae BY ee
مانند: ملکان و عالمان ٩
* افزودن جمع فارسي بر جمع عربي
* مطابقت دادن عدد و معدود در جمع
eq أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 92:
2 5 5
ضر بین بین
8 استعمال بعضي لغات عربي
٩ تمثيل و استشهاد به شعر عربي و فارسي و ايات
ee
٩ استعمال سجع و موازنه
٩ توصیف
| اين عناصر بعضي عناصر صرفي و نحوي
هه أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 93:
۱7 fe eee re ee Tn
مايه زبيايي و شكوه آن مي كردد.
15101106 no
صفحه 94:
5 ۰ 2
ندر بين بين
Lie ape eae ل ا 00
TRY Pere Ee peel) ا Der
فارسي در اوج شكوه و زيبايي خود قرار كيرد.
ne أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 95:
ل 20
مي شود و اوایل قرن هفتم ادامه مي یاید.
a دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 96:
4
نئر كني
زو
|
آوردن امثال و اشعار و شواهد كونا كون از
تازي و بارسي
| به كار بردن اصطلاحات علمي
زر ات را
no أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 97:
مختصات نثر فني
ادكتر تركس محمدي يدر
صفحه 98:
2 4
نئر كني
agree | ا 1
سا Pi
منشي و آخری ن آن گلستان سعدي است ,
ne أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 99:
نثر مصنوع و متکلف
8 اكراز كلستان سعدي كه خود تحولي در نثر
فارسي بوده است بگذریم » باید ثر دوره مغول
و تیمور تا اوایل قاجاریه ء خاصه نثر منشیانه
آن را » نوعي نثر متکلف و مصنوع بخوانیم .
ne دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 100:
نثر مصنوع و متكلف
٩ قديمي ترین شکل این نثر را در کتاب "نفثه
ال eB وا ار
BD Dt Ee ae eye eee
epee SEWED a 2
ميرزا صادق نامي و... .
epee ees 3
صفحه 101:
00 ا
See Te ieee wi
TERED Ep SS ig Rte)
م
15101106 0
صفحه 102:
002 و ۳ ساده
ل گذشته از میرزا ابوالقاسم قائم مقام که مي توان
او را آغاز گر نثر جدید فارسي خواند» کسان
ا ا 200220
هزار يك شب » فرهاد ميرزا » حاج علي ميرزا
امین الدوله » میرزا حبیب اصفهاني و حتي
ناصرالدين شاه به نثر ساده و تا حدي بي تكلف
crs 1B 0
9 دکتر ترگس محمدي پدز
صفحه 103:
نثر معاصر
8" از اوايل قرن جهار دهم بر اثر نفوذ تمدن
بآ
Ty 2 ل 0
paypal) LES VERS ا 0
نثر » خاصه نثر هاي ديواني و تكلف,» نوعي
Re) الل SE كت
0 cas
صفحه 104:
9
8 از اوايل قرن “0)هجري ترجمه آثار نويسندكان
اروپايي در ایران آغازمي شود و رمان ها يي
مانند“ تلماك” اثر ” فنلن» به تدريج انتشارمي
يابد .
25
15101106 wr
صفحه 105:
۹
و yp Ye reer nly Ee ae ee |
نوشتن داستان کوتاه همت گماشت . نگرش به
ere Eee is Bele SOS
جمالزاده شروع مي شود.
ممه أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 106:
جمالزاده و ...
8 بعدها هدايت » جوبك » علوي وجلال آل احمد
نثر فارسي را به اوج مي رسانند .
ممه أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 107:
نمايشنامه نويسي به شيوه اروبايي
8 ازاواخر قرن سيزدهم و اوايل قرن جهاردهم
در ايران آغاز مي شود .
00 0 ل ل reed
BED اللا ا
. جعفر قراجه داغي انجام بذيرفت
و 15101106
صفحه 108:
نثر تحقيقي هنري
8 این نثر ساده زیبا و واضح وغالبا خوش
آهنفق است .
٩ در واقع آميخته اي است از تحقیق و نوق
wwe SED ers Dye eye ee
مي آيد و مي توان آن را نثر والا خواند .
5 أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 109:
2 0 4
نثر توصيفي
8 نثري است که غالبا داستان » نمایشنامه » طنز
NEES Seo) ۱
را بدان مي نویسند ,
|
وه دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 110:
8 نثري است غني و پریار » و ا زآنجا که تا حد
زيادي با زند كي اجتماعي و طبقات مختلف
مردم ساز و کار دارد نه تنها زبان ء بلکه آداب
و عادات طبقات مختلف مردم را در خود مي
بذيرد و در بهترين شكل به مردم عرضه مي
ais
cry دب
صفحه 111:
1 ك2
2 Oe Las Te
هاي روزانه و فوري و يا بحث هاي سياسي
روز بود كه از كاريرد صحيح زبان و
. زييايي آن مي كاست
15101106 aa
صفحه 112:
«۷ 0
٩ ادب یونان سیر تكاملي خود را از ادبیات
ORT Pe ye gyn 1 ال
Tr SET Eel eer)
۰ آورده است ۳
cr) أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 113:
شعرحماسي وغنايي یونان
*1 شعرحماسي با افرادي هم جون ”هومر”“ و
۳ شعر غنايي با افرادي چون و
به اوج مي رسد .
ed دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 114:
شعردراماتيك درینان
شعر دراماتيك يا
تمثيلي در دو نوع
pe ry wees |
تراژ دي و كمدي
132001166 9
صفحه 115:
9 ee
ea > ape we | > ا De ee
سایه مثل مي داند » محسوسات و مشهودات
عالم را حقيقت مي شمارد .
0 ال trie ee ee |
aes pee eee
wo, دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 116:
نظر هراس درباره شعر و درام
8 هبج اثر زيبايي به وجود نمي آيد مك ر آن كه
ere SE ee Yeo |
Reese
صفحه 117:
ادبيات [۳ وبايي
8 ميراث خوار واقعي فرهنك يونان و روم
اروبا است .
٩ در اوایل قرن چهاردهم ميلادي "دانته" در ايتاليا
به ضرورت زبان و ادبيات ملي توجه مي كند
| منظومه بز رك "كمدي الهي“ را به زبان ايتاليا
بي مي سرايد .
0 أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 118:
0 لل ل ie) ie Tel
شمار مي رود که هر چند در ایتالیا متولد
مي شود اما در فرانسه رشد مي کند و به ثمر مي
5
Gy i Sj ل ا ل
ترين نقاد اين مكتب بوالو است .
0 3
صفحه 119:
تقلید از طبیعت
۱
8 دوست داري و رعایت عقل
6ه دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 120:
0
#احقيقت نمايي
000
وضوح و زييايي كلام
15101106 90
صفحه 121:
نموداراصول مكتب كلاسيسم
a cra
ers) a
00 Se O Les)
#ووووی "
با
صفحه 122:
ا
8 از مهم ترین شاعران و نویسند گان فرانسوي
Ly 1ك
9
٩ لافونتن
٩ راسين
9 دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 123:
عوامل ايجاد مكتب ۳
٩ تحولات فكري و اجتماعي شدید اواخر قرن
TD SBE Tse 15) Poe
Reese
صفحه 124:
20
٩ بازگشت به طبیعت
8 تفوق ذوق برعقل
| فروريختن ديوارهاي تقليدهاي كهن
| سرديجي از قواعد كلاسيك كه به قول آنها شور
و احساس واقعي را تباه مي كرد در ادبيات »
Reva er ent OV DP CES See kane)
rer با
صفحه 125:
مکتب رئالیسم
0 aL Toei
EES LD oon ne ney
رومانتیسم را از بین مي برد و به مشاهده واقعیت
هاي زند كي و تشخيص درست علل و عوامل و
Dy بیان و تشریح و تجس مآنها مي
reese
صفحه 126:
ف قفش رن
٩ تشخیص تاثیر محیط و اجتماح در واقعیت هاي
زند كي و تحليل و شناسدن دقيق ” ترب ها“يي
ا 0
15101106 9
صفحه 127:
نمايند كان بزر ك رئاليسم
we ل ۱
8" در فرانسه بالزاك» استاندال
8 در انگلستان ديكنز
٩ در روسیه تولستوي و داستايوسكي را
مي توان نام برد .
سس دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 128:
مكتب ناتوراليسم
٩ بزرگ ترین نماینده فرانسه امیل زولا است .
8 به عقيده او نویسنده بايد تخيل را كنار بكذارد
0 9
صفحه 129:
مكتب ناتوراليسم
8 زولا دنياي بشري را تابع همان جبري مي داند
كه »بر ساير مو جودات طبيعت حكم فرماست.
ل 0
فردي و اجتماعي بشر مي داند و تاثير ورائت
را در تكوين شخصيت مي بذيرد .
0 es
صفحه 130:
سمبولیسم
8 واقعیت حال یا گذشته و بیان آن را » امري
ی Pe
روش هاي سياسي اجتماعي» فكري و هنري
که میراث گذشتگان است ابراز انزجار مي کنند
co أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 131:
نماينده سمبوليسم
awl Pe ال peep ya |
1 Cente tig RISB a
90 دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 132:
ادبیات قرن بیستم
٩ شوروي: به دنبال نظریات "ماکسیم گورگي"
و*اندره ژادا نف* ال مر 0 0 ۱۶۶
”ماركس» » نوعي ادبيات رئاليسم سوسياليستي
به وجود م يآید .
we دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 133:
ادبیات قرن بیستم
ل ۳70
9 Ee ETE
. انكستان وجود دارد
15101106 ws
صفحه 134:
ادبیات قرن بیستم
8 روش کار محققان از طرفي بیان تاثیر نوق
Ie Pee e 0 0
اثر مي باشد ,
| آثار اين
عصر مشهود است .
15101106 9
صفحه 135:
ا
سور ئاليسم در سال -6 09 توسط ”اندره
برتون" ایجاد شد,
٩ وي مي گوید: ادبیات نباید به هیچ چیز » به
جز تظاهرات و نمودهاي انديشه اي كه از تمام
eye eee) ال ا ا لك
BFF) دازد.
066 أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 136:
تعریف سورثالیسم
hey ey ی
ae wD ere ل fae
9 دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 137:
اكزيستانسياليسم
٩ در واقع نوعي مکتب فلسفي است که ژان پل
سارتر آن را وارد ادبيات مي كند.
ل ل |
است » يعني ابتدا وجود هست بعد آن وجود
ماهیت بیدا مي کند و اين در واقع خود انسان
۱
co أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 138:
مر ۳۳
٩ در قرن بیستم در آمریکا انواع نقداهمیت پیدا
مي کند.
بشر دوستان ن وآثار البي را مبناي اخلاق و
كاه اخلاق و دين ارزيابي مي كنند .
صفحه 139:
شاهنامه فردوسي
8 شاهكار آثار حماسي ملي ايران و يكي از عالي
ترین نمونه هاي شعر ساده روان به سبك
خراساني است ,
به سه دوره اساطيريء بهلواني» تاريخي تقسيم
مي شود .
وه 15101106
صفحه 140:
[0 We wee)
صفحه 141:
٩ فرخي سيستاني قصیده سراي عهد غزنوي
از بهترين تغزلات زبان فارسي به شمار مي
الك
15101106 ۹
صفحه 142:
eee Se
0 a
است به طوري که صفت " سهل ممتنع
اولين بار به شعر او مي دهند .
15101106 we
صفحه 143:
حیسیات
8 حبسیه: توصیف زندان» چگونگي زند گي و
احساسي که به شاعر از ماندن در زندان دست
Ne Peer ae rs Pee Sen
wo أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 144:
حبسیات مسعود سعد سلمان
8 حبسیه هاي مسعودعالي ترین شعرهاي اوست.
14 شعرش سرشار از تعبيرات » تشبيهات و
توصيفات تازه و بكر است ويكي او عالي ترين
نمونه هاي سبك خراساني است .
15101106 Ca
صفحه 145:
55-5
8 از بهترین رباعیات فارسي است
٩ افکار و اتديشه هاي فلسفي را با زباني شیوا و
Se ELIS EB) ۱۳۳۰۳
wo دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 146:
15
آنجه در رباعيات خيام اهميت دارد كذشته
از بیان ساده و بي پیرایه» فکر روشن و
خالي از هر نوع تعقيد اوست .
056
صفحه 147:
1
Tt oi دا ل ات
ل “لت
a بد بيني
8 فرصت جويي
۳/۰ a
056
صفحه 148:
010
© ۳۹
يت
ادكتر تركس محمدي يدر
6م
صفحه 149:
157
8 ريشه غالب اين انديشه ها را از يك طرف مي
ee oe od CTS ET] 9
ا Se TPS
ka ES ED) 1
جهل پرور و خالي از هر نوع تفک ر آزاد آن
عصر باز یافت ,
wo أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 150:
ctl
ees ee ee
2050 ل Ro eee eS
. ادب فارسي وارد مي كند
co أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 151:
نظامي
a شعر نظامي سرشار از تشبيهات و توصيفات
زيبا و هنرمندانه است .
15101106 wa
صفحه 152:
مثنوي مولوي
٩ مثنوي کبیر در واقع کارنامه روح مردي
2000
در شش دفتر و در حدود بيست وشش هزار
بيت تنظيم شده است .
15101106 co
صفحه 153:
مثنوي
مولوي براي القاي حقيقت از تمثيل و حكايت
استفاده
er
Bee Ley eee Pe eee
۳ از ree
و دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 154:
غزلیات حافظ
8 حافظ بزرگ ترین غزل سراي قرن هشتم است .
#احافظ ق رآن و عالم وفیلسوف زمان است ,
ال ل 2
اندیشه هاي شاعرانه» جاذبه و کشش ندارد » او همه
Pee ere eS I< |
oo أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 155:
غزلیات حافظ
LES LESTED
بيشنهاد مي كند:
ل رندي
٩ ميخوار كي
ترك زرق
فص 15101106
صفحه 156:
صاثب تبريزي
8 در غزل صائب» تمام خصوصيات سبك هندي
متجلي است:
1#. خلق مضامين بكر
نازك خيالي
15101106 we
صفحه 157:
صائب تبريزي
#اساختن تشبيهات و استعارات و كنايات تازه
p apye org | ۱:7۷
8 آوردن الفاظ عاميانه و معمولي و كاه بيش
ياافتاده
15101106 co
صفحه 158:
صائب تبريزي
شاعران د يكرافزون دارد .
15101106 9
صفحه 159:
تاريخ بيهقي
Pee) We SE ال Dy
مرسل به شمار مي رود .
8 اهميت اين كتاب يكي از جهت تاريخ نكاري و
د يكري از جهت هنر نويسند كي است .
مم 15101106
صفحه 160:
8 قابوس نامه از آثار مهم منثور اواخر قرن ينجم
است ,
نام اصلي كتاب نصيحت نامه اسثت .
15101106 90
صفحه 161:
۳ قابوسنامه
8 کتاب شامل 6 باب است در انواع فنون
وعلوم و آيين ها و سنت هاي مختلف .
۱»
صفحه 162:
گلستان سعدي
٩ هدف سعدي در گلستان درواقع هدفي است
تربيتي و اخلاقي .
صفحه 163:
گلستان سعدي
| گلستان هشت باب دارد .
او مي خواهد آنچه را که از نظر اخلاق خوب
و پسندیده و اصیل است در لباس نصیحت بیان
کند.
وه دکتر ترس محمدي پدز
صفحه 164:
گلستان سعدي
هنر بزر گ سعدي در گلستان
كاربردهنرمندانه و استادانه كلمه است .
15101106 9
صفحه 165:
۱2
aN el ie le ا Pe aT
wee IE oy Led) 9
داریم » نظم و تناسب و ناچار زيبايي و لطف
كلام از بين مي رود.
oe) أدكثر تركس محمدي بدر
صفحه 166:
9 أدكثر تركس محمدي بدر