علوم مهندسی معماری و عمران

معرفی نمونه ترمینال

معرفی نمونه ترمینال

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معرفی نمونه ترمینال”

معرفی نمونه ترمینال

اسلاید 1: معرفی نمونه ترمینال

اسلاید 2: ترمینال صفه اصفهانپايانه مسافربری صفه واقع در جنوب اصفهان ابتدای جاده اصفهان- شيراز به مساحت 000/100 مترمربع و 000/12 مترمربع زيربنا و 000/0 3مترمربع فضای سبز تاريخ افتتاح خرداد 1373.   سرويس دهی به شهرهای اصفهان و اکثر نقاط کشور و روزانه حدود 9000 تا 9500 نفر از اين پايانه جهت مسافرت استفاده می نمايند و روزانه تعداد ورودی وخروجی ترمینال( اتوبوس و سواری) میانگین 550 دستگاه وارد وخارج می شود. اکنون به علت ساخت مترو محدوده ای از پایانه را دچار مشکل کرده که گروه نتیجه بررسی ها و مشاهدات را بر مبنای قبل از ساخت پایانه کرده است.

اسلاید 3: محاسن پایانه:   دسترسی آسان به پایانه: به پایانه صفه همانند پایانه کاوه آسان است زیرا این پایانه در مجاورت سه اتوبان محوری شهر اصفهان قرار گرفته و مسافرین می توانند بدون هیچ گونه مشکل خود را به پایانه برسانند شاخص بودن مکانهای ورود و خروج اتوبوسها:  مکانهای ورود و خروج اتوبان مشخص می باشند و ورودی اتوبوس ها نسبت به ورودی ماشین های شخصی و تاکسی و همچنین ورودی عابرین و مسافرین جدا می باشد. وجود پارکینگ برای خودروهای شخصی و تاکسی درون شهری: پارکینگ پایانه صفه در جلوی در ورودی مسافرین طراحی شده بود ولی در حال حاضر بخاطر ساختن ایستگاه مترو این قسمت از پایانه بطور کامل از بین رفته و در آینده با تصمیم مسئولین پارکینگ به سطح زیر زمین همان مکان می رود و پارکینگ بوسیله راهرویی به طبقه زیر زمین پایانه متصل می گردد.

اسلاید 4:

اسلاید 5: جایگاه مناسب سوار شدن : این جایگاه دارای سکو بوده و در دو طرف پایانه ( شمال و جنوب پایانه) طراحی گردیده است. سکو ها مسقف بوده و سقف بصورت یک پارچه بر روی تمام سکو کشیده شده است. سکوها از لحاظ خدماتی مناسب هستند. سکو های شمال پایانه مربوط به سفرهای درون استانی است و سکو های جنوبی پایانه مربوط به سفرهای برون استانی می باشد.  

اسلاید 6: توقفگاه موقت برای اتوبوسها: این قسمت از پایانه در سمت شرق پایانه قرار دارد و در نزدیکی سکوهای سوار شدن می باشد که با توجه به تقسیم بندی سکوها بعنوان درون استانی و برون استانی این توقفگاهها هم به این ترتیب ساخته شده است. دارا بودن ساختمان و سالن انتظار مسافرین:  ساختمان پایانه بصورت دو طبقه و در تقریبا در مرکز این پایانه قرار گرفته است. که ساختمان دارای سالن انتظار مسافرین، قسمت اداری ( در طبقه بالا) ، سرویسهای بهداشتی در طبقات پایین و هتل و رستوران که هردو در طبقه بالا ساختمان قرار دارند.

اسلاید 7: این ساختمان در طرح اولیه دارای 4 شرکت ترابری بوده که بعد ها با توجه به متقاضی زیاد و مسافر زیاد به پایانه تصمیم به اضافه کردن 11 تعاونی دیگر در این سالن کردند. سالن انتظار در مرکز قرار گرفته که ورودی اصلی سالن از سمت غرب ساختمان و دو خروجی دیگر آن در سمت شمال و جنوب ساختمان که به سکو های پایانه هدایت می شوند راه دارد. همچنین شرکت های تعاونی قدیمی که در 4 نقطه مذکور قرار دارند دارای سالن انتظار اختصاصی به همان پایانه را دارد. قسمت ادارای پایانه در بالای همان ساختمان طراحی شده همچنین بناهای خدماتی در همین قسمت طراحی شده که رستوران در سمت شمال پایانه و هتل در سمت جنوب پایانه طراحی شده است.

اسلاید 8:

اسلاید 9:

اسلاید 10: معایب: نداشتن جایگاه پیاده شدن برای مسافرین: بعلت نبودن فضای کافی در پایانه مسافرین در نزدیکی درب ورودی پیاده می شوند که بعلت نبودن سکوهای استاندارد و دیگر موارد پیش فرض مطلوب نمی باشد نداشتن ساختمانهای خدماتی برای اتوبوسها:  این مکان بر خلاف پایانه کاوه در پایانه صفه اجرا نگردیده است البته در طرح اولیه و مشاهداتی که از درون پایانه شد جایگاه آن در سمت شرق پایانه و در انتها بوده است که اجرا نگردیده است. اما در آینده تصمیم بر آن است تا ایستگاه تاکسی ها و اتوبوس های درون شهری در آن منطقه قرار گیرد و وسایل بصورت دایره وار دور پایانه را دور بزنند.

اسلاید 11: نداشتن پار کینگ برای تاکسی های درون استانی در درون پایانه: پایانه فاقد این فضا می باشد و تاکسی در نزدیکی درب خروجی پارک کرده و در آن قسمت ایجاد ترافیک می کنند. سالن انتظار عمومی برای صبح خوب و برای عصر نا مناسب می باشد نداشتن سرویس بهداشتی در درون ساختمان پایانه سقف سکوهای سوار شدن کوتاه هستند همانطور که گفته شد سقف سکو ها باید در این قسمت بگونه ای باش که هنگامی که اتوبوس در سکو قرار میگیرد تا درب ورودی اتوبوس در زیر سقف باشد که ما این امر را در ساخت سقف در صفه نمی بینیم.

اسلاید 12: این ترمینال از شفافیت ، روشنایی سیرکولاسیون روان و تشخیص فضایی مناسبی برخوردار نیست به طوری که مسافر پس از ورود دچار سردرگمی می شودنحوه چیدمان فضاها در آن به گونه ای نیست که فضاهای مختلف از یکدیگر به طور محسوسی جدا شده باشند. مهمترین مشکل موجود در آن شاید عدم تامین نور مناسب و کافی طبیعی در داخل آن باشد که دلیل آن نیز اولا دو طبقه بودن آن و کنسول شدن قسمتی از طبقه دوم (اداری) روی فضاهای اصلی طبقه اول باشد و ثانیا عدم تعبیه نورگیر های کافی و مناسب در قسمت سقف و زیر آن است .به همین دلیل در شلوغ ترین ساعات کار ترمینال نیز تعداد کمی از مسافران ، ماندن در داخل ترمینال را به خروح از آن و ایستادن در کنار سکوهای سوار شدن را ترجیح می دهند وباعث ایجاد شلوغی و ازدحام در کنار این سکوها می شوند.

اسلاید 13: مسیرهای دسترسی از داخل ترمینال به سمت سکوهای سوار شدن محدود به راهروهای باریک و طولانی ای است که حتی یکی از دو گیشه بلیط فروشیهر شرکت نیز در کنار آنها قرار دارد و عبور مسافران را با مشکل مواجه می کند. دسترسی از طبقه همکف به طبقه اول نیز توسط دو باکس پله انجام می شود که دو طرف وید بین طبقه اول و دوم را اشغال کرده و علاوه بر جلوگیری از ورود نور طبیعی به فضای پشت پله ها ،سیرکولاسیون را نیز دچار اختلال می کند و در قسمت زیر وید مذکور نیز که از روشنایی حوبی برخوردار است ، ماکت مجموعه در ابعاد بزرگ قرار دارد و عملا جای چندانی برای نشستن در نظر گرفته نشده است.

اسلاید 14:

اسلاید 15: محاسن:در ترمینال صفه مشکل توقف اتوبوس ها در اثر توقف اتوبوس های متوقف شده مزاحم به دلیل وجود فضای مانور زیاد وجود ندارد.قسمت پارکینگ مشایعت کنندگان و سلسله مراتب دسترسی از بزرگراه مجاور آن در خور تعریف است.قسمت آبخوری و سرویس های بهداشتی ان به نحو مناسبی در داخل خود ترمینال قرار دارد

اسلاید 16:

اسلاید 17: امكانات و خدمات موجود در پايانه:1. هتل مجهز به سرويس كامل با ظرفيت 50 تخت2. رستوران3. سالن ويژه براي صرف صبحانه در طبقه دوم پايانه4. خدمات تاكسي ويژه، اتوبوس شهري و تاكسي تلفني5. نمازخانه مردانه و زنانه6. وجود 15 دفتر شركتهاي مسافربري7. وجود 27 باب فروشگاههاي مواد غذايي، صنايع دستي، پوشاك و . . .

اسلاید 18:

اسلاید 19: ترمینال کاوه اصفهانمترمربع / 100 مترمربع و 000 / فاز اول پايانه مسافربري كاوه در شمال شهر اصفهان با مساحتي نزديك به 00025 مترمربع فضاي سبز در آذرماه 1370 افتتاح شده است و هم اكنون 16 شركت مسافربري بطور / زيربنا و 000متوسط روزانه حدود 12 هزار نفر مسافر را به اقصي نقاط كشور انتقال ميدهند

اسلاید 20: امكانات و خدمات موجود در پايانه:1 هتل مجهز به سرويس كامل با ظرفيت 80 تخت-2 رستوران-3 حمام-4 خوابگاه و استراحتگاه رانندگان با ظرفيت 60 تخت-5 تعميرگاه جهت اتوبوس-6 خدمات تاكسي و اتوبوس شهري و تاكسي تلفني (تاكسي سرويس بانوان)-7 وجود 16 دفتر شركتهاي مسافربري-8 احداث پارك سلامت و نصب دستگاههاي ورزشي-9 نمازخانه هاي مركزي مسجد قبا و شش باب نمازخانه مردانه و زنانه در سكوهاي سوار شدن مسافر-10 وجود 14 باب فروشگاههاي مواد غذايي، پوشاك، كادويي، صنايع دستي و . . .

اسلاید 21: -11 جايگاه پمپ گازوئيل با 3 پمپ دو نازلهدر سالنهاي انتظار پايانه LCD -12 وجود 6 دستگاه-13 نصب 6 دستگاه شارژ تلفن همراه در پايانه-14 وجود پله برقي عابر پياده در مقابل پايانه-15 راه اندازي اتاق مادر و كودك در پايانه-16 وجود دستگاههاي خودپرداز در پايانهاکنون به برخی از ویژگی های شاخص این طرح می پردازیم:1-رعایت سلسله مراتب دسترسی از بزرگراه مجاور آن به داخل پایانه,بطوریکه در ابتدا یک عقب نشینی در محل قرارگیری اتوبوس های شهری قرار داده شده ,سپس پارکینگ خودروهای مشایعت کنندگان در سه ردیف قرار دارد و بعد از آن هم محل پیاده کردن مسافران تاکسی سرویس ها قرار دارد که بطور منظمی در کنار یکدیگر قرار داده شده اند.

اسلاید 22:

اسلاید 23: 2-ورودی ترمینال از یک خیابان فرعی مجاور صورت میگیرد که نقش عمده ای در کاهش ترافیک بزرگراه کاوه دارد.3-پس از ورودی ,محل توقف اتوبوس های از راه رسیده قرار داده شده که در مجاورت آن نیز پارکینگ تاکسی های ویژه ترمینال جای دارد که امکان جابجایی مسافران از راه رسیده را با ایجاد کمترین فاصله برای حمل بار تسهیل میکند.4-استراحتگاه رانندگان اتوبوس ها که در کنار پارکینگ اتوبوس های متوقف و تعمیرگاه ها و به دور از سر و صدای داخل ساختمان پایانه قرار دارد,محیط مناسبی را برای استراحت کنندگان فراهم میکند.

اسلاید 24:

اسلاید 25: وجود پمپ گازوییل در داخل ترمینال,از تردد اتوبوس ها درخیابان شهر جلوگیری می کند.6- ورودی های متعدد به داخل ساختمان پایانه ورود و خروج مسافران را راحت میکند.فضای یک دست,شفاف ,باز و یکدست داخل ساختمان پایانه , سیرکولاسیون بسیار روانی بوجود می آورد بطوریکه هر گوشه ساختمان به جاهای دیگر احاطه کامل دارد و بدین ترتیب نقاط کور چندانی وجود ندارد.7- محل فروش بلیط شرکتهای مسافربری در دو سمت هشت ضلعی هایی وجود دارد که در سمت شمال ساختمان قرار دارد و فضای باز هشت ضلعی شکلی جلوی آنها , از ایجاد اختلال در حرکت یا وجود صف مسافران برای خرید بلیط جلوگیری میکند.

اسلاید 26:

اسلاید 27: 8) هر شرکت مسافربری سالن انتظاری مخصوص به خود دارد که در مجاورت همان شرکت قرار گرفته است و این سالن های انتظار هم مشرف بر محل سوار کردن مسافران همان شرکت است به طوری که مسافران می توانند با قرار گرفتن در سالن انتظار از وضعیت اتوبوس ها اطلاع یافته ، بدون هیچ گونه نگرانی راس ساعت مقرر از سالن خارج شده ، از ازدحام بی مورد در کنار سکو های سوار شدن اجتناب کنند.

اسلاید 28: 9) قسمت اداری پایانه سمت چپ ترمینال قرار داده شده که شامل دفتر نظارت بر شرکت های اتوبوسرانی ،دفتر فنی ترمینال ، دفتر رسیدگی به شکایات، دفتر رئیس ترمینال و ... است واز سایر فضاهای ترمینال مجزا است.

اسلاید 29: در کنار خصوصیاتی که ذکر شد معایبی هم وجود دارد که در ادامه توضیح داده خواهد شد:1) با توجه به همشکل بودن باجه های فروش بلیط و عدم ایجاد تمایزی هرچند اندک که موجب ایجاد نقاط نشانه شود ،از لحاظ بصری ممکن است مسافر در پیدا کردن شرکت مسافربری به خصوصی دچار سردرگمی شود.2) طرز قرار گرفتن سکوهای سوار شدن مسافران به گونه ای است که با توجه به تعداد زیاد اتوبوس های هر شرکت و تعداد کم سکو ها،پارک کردن اتوبوس ها در پشت اتوبوس های متوقف در سکوها را به دنبال دارد که موجبات کندی حرکت و اختلال در روند سیرکولاسیون را به دنبال دارد ، که اگر سکوها به گونه ای طراحی می شدند که اتوبوس ها پس از قرار گرفتن در آنها، احتیاج به دنده عقب گرفتن و احتمالا رفع مشکل مزاحمت سایر اتوبوس ها را نداشتند ، بالطبع چنین مشکلاتی به وجود نمی آمد بارها دیده شده است به خاطر وجود چنین مسائلی ، مسافران یک شرکت دقایقی نه چندان کوتاه دچار معطلی شده اند.

اسلاید 30:

اسلاید 31:  3) فضای سبز پایانه مذکور هرچنداز لحاظ ابعادی بزرگ و مناسب است اما محل قرار گیری آن به گونه ای است که چون دور از ساختمان ترمینال قرار دارد مسافرانی را که می خواهند ساعاتی را در فضای باز ترمینال استراحت کنند وا می دارد که به فضاهای سبز کوچکی که در جلو و اطراف ترمینال قرار دارد و به این منظور طراحی نشده است پناه ببرند که منظره نامطلوبی را ایجاد می کند.4) قرار گرفتن پارکینگ اداری در فضای نسبتا دوری از ترمینال باعث شده است که این پارکینگ عملا کارایی خود را از دست بدهد و کارمندان خودروهای خود را در اطراف قسمت اداری پارک کنند.

اسلاید 32:

اسلاید 33:

اسلاید 34:

اسلاید 35:

اسلاید 36:

اسلاید 37:

اسلاید 38:

اسلاید 39:

اسلاید 40:

اسلاید 41: ترمینال TWA  ترمینال TWA » در مقیاس غول پیکر ، شباهت بسیار زیادى به یک عقاب در حال نشستن دارد . این تصویر خارق العاده که از بتون ، تراشیده شده ، ترمینال را به یکى از به یاد ماندنى ترین ترمینال هاى جهان تبدیل کرده است .این سازه ى شگفت آور ، متشکل از یک پوسته ى ضخیم بتونى و داراى چهار سقف مدور عظیم الجثه است که ناگهان رو به بالا چرخیده اند .

اسلاید 42:

اسلاید 43:

اسلاید 44: قوس هاى تشکیل شده از این چهار سقف بر روى دیوارهاى قوس دارى قرار گرفته اند که با زاویه به سمت بیرون متمایل شده اند . این سقف هاى مدور که توسط پنجره هاى سقفى از هم جدا گشته و بر روى چهار ستون Y شکل قرار گرفته ، در داخل فضایى با روح و روشن به ارتفاع ۱۷ متر و طول ۱۱۰ متر به وجود آورده اند .

اسلاید 45:

اسلاید 46: ورود به این ساختمان همانند قدم زدن در داخل مجسمه اى است که درون آن توسط فرم خارجى آن نوید داده شده باشد . شکل هاى خمیده و قالب بندى شده از قبیل سقف راه پله ها ، رامپ ها و پیشخوان ها ، در همه جا مشاهده مى شود و تحرک فضاى خارجى در گذر از فضاهاى داخلى که متناوبأ باز و بسته مى شوند ، تکرار شده است .

اسلاید 47: ارو سارینن متوجه این واقعیت بود که برخى مردم ، ساختمان را با یک پرنده ى در حال پرواز مطابقت مى دهند . او مى گوید: «این آخرین چیزى بود که مورد توجه ما قرار گرفت . هدف اصلى ما طراحى ساختمانى بود که در آن معمارى ، خود ، بیان کننده ى هیجان و التهاب سفر و گویاى تحول و حرکت باشد» .او ادامه مى دهد : « اشکال و فرم ها از عمد طورى انتخاب شده اند که بر صعود و بلند پروازى و نیز کیفیت خطوط تأکید شود، چرا که ما خواستار یک مکان عروج دهنده بودیم » .

اسلاید 48:

اسلاید 49:

اسلاید 50: ترمینال بیهقی تهران (آرژانتین) سال تاسیس : 1370پایانه و پارک‌سوار بیهقی در مهرماه سال 1370 به دستور شهردار وقت تهران از شرکت نوسازی عباس‌آباد به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران واگذار شد و در دی ماه همان سال به عنوان پایانه و پارک‌سوار، در اختیار سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران قرار گرفت. اين پايانه و پارك‌سوار در 22 بهمن 1370 با مساحتی در حدود 13/5 هکتار و ظرفیت 2000 سلول اتومبیل در شرق میدان آرژانتین تمورد بهره‌برداري قرار گرفت. ابتدا شرکت‌های مسافربری سیر و سفر و سپس دفتر فروش نمایندگی تعاونی‌های 17گانه و شرکت مسافربری همسفر در محل مستقر شدند.

اسلاید 51:  مشخصات پايانه و پارك‌سوار بيهقيمساحت کل پایانه: 13/5هكتارمساحت فضاي سبز: حدود 15درصد کل فضای پایانه و پارک‌سوارمساحت ایستگاه اتوبوس‌های شرکت واحد: 5000 مترمربع   این پایانه و پارک‌سوار از شمال به بزرگراه آفریقا، از جنوب به بزرگراه شهید مدرس، از شرق به بزرگراه رسالت و از غرب به میدان آرژانتین منتهی می‌شود. خدمات پایانه:در پایانه و پارک‌سوار بیهقی، این امکان برای مسافران فراهم شده است تا با استفاده از خدمات8 شرکت مسافربری به 55 شهر کشور از جمله اصفهان، اهواز، مشهد، رشت، خرم‌آباد، اراک، همدان و تبریز و سه کشور ترکیه، سوریه و عراق سفر کنند.  

اسلاید 52: امکانات رفاهی: سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران همواره به دنبال آن بوده است که مسافران و مراجعان به پایانه‌ها و پارک‌سوارها، در کمترین زمان ممکن و بهترین شرایط، با خاطره‌ای خوش و به‌یادماندنی به مقاصد موردنظر خود سفر کنند. از این رو سعی شده است تا امکانات و خدمات مورد نیاز در پایانه‏ها فراهم بوده و مسافران و مراجعان محترم به آنها دسترسی آسان داشته باشند.

اسلاید 53: امکانات رفاهی که برای مسافران و مراجعان به پایانه بیهقی فراهم شده است، عبارتند از: مسجد، آژانس مسافرتی، اتوماسیون حمل بار، دفتر فروش بلیت شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری، اتاق مادر و کودک، سالن انتظار مسافران، دستگاه‌های خودپرداز، تلفن‌های همگانی، کتابخانه، خانه سلامت، رستوران، فروشگاه‌های مواد غذایی سرد و گرم، فروشگاه تنقلات، فروشگاه شهروند، خشکشویی، مرکز معاینه فنی، پیک بادپا، سفره‌خانه سنتی، کافی‌شاپ، رمپ ویژه معلولان، ویلچر جهت استفاده معلولان، دستگاه‌های آبسردکن، پارک کودک، پارکینگ، نمایندگی وزارت راه و ترابری، دفتر نمایندگی تاکسیرانی شهر تهران، دفاتر خدمات بیمه، سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب در سالن انتظار مسافر، خوابگاه مجهز رانندگان، ایستگاه پایانه‏ای اتوبوس‌های شرکت واحد، نیمکت‌های سایبان‌دار در محوطه پایانه، خدمات مکانیکی و کارواش.

اسلاید 54:

اسلاید 55:

اسلاید 56: ترمینال جنوب تهرانپایانه مسافري جنوب در بخش شمالی بزرگراه بعثت قرار دارد و نخستين پایانه احداثی مجهز در سطح تهران است. اين پايانه، در منطقه 16 شهرداري تهران واقع شده و از سمت شمال، به خيابان شهيد تقوي (خط BRT شهيد افشار) از جنوب به اتوبان بعثت، از سمت غرب به خيابان شهيد بخارايي و از شرق به خيابان عباسي محدود مي‌شود. ساختمان این پایانه مدور است و به دست مهندسان خارجی ساخته شده است. طراحی پايانه طوري است که با وجود محوطه پررفت‌وآمد آن، هیچ دود و غباري وارد سالن نمی‌شود. پایانه مسافري جنوب در زمینی به‌مساحت بیش از 17 هکتار بنا شده است. طبقه همکف با مساحت 8800 مترمربع شامل 20 تعاونی و شرکت مسافربری است. طبقه اول شامل غرفه کتاب و محصولات فرهنگی، اتاق مادروکودک، قنادی، تنقلات، خرازی و بهداشتی، اغذیه‌فروشی، بانک شهر، آکواریوم بزرگ ماهیان آب شور و.... است. طبقه دوم با مساحت 4200 مترمربع شامل رستوران، سایت کامپیوتر پایانه، دفاتر دژبانی‌های ارتش، ناجا و سپاه است. طبقه سوم: با مساحت 620 مترمربع شامل قسمت‌های اداری، مدیریت پایانه، نمایندگی وزارت راه و... است

اسلاید 57:

اسلاید 58:

اسلاید 59:

اسلاید 60: ارائه دهنده خدمات : طراحی معماری مدلینگ پرزانته رساله مهندس کاویانی 09137299517دپارتمان معماری ناربن

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید