صفحه 1:
ولب بايا ور وا تم
ENS Mal edd
صفحه 2:
نشناسی تربیتی
درس روانشناسی
ر
0 Ge
نش ها و مهار تهای
ans دانش
صفحه 3:
مد وه
٠ آموزش و يرورش كليد تغيير مسير جهانی است
اكر بخواهيم تغييرى در زندكى اجتماعى بوجود آوريم بايد از مدرسه آغاز كنيم و اكر
بخواهيم ى در مدرسه ايجاد كنيم بايد بى شك از معلم شروع كنيم
٩ . مهم اینکه هیچ اصلاحی نمی تواند بدون مشاركت و همكارى فعال معلمان موفق شود
ولى كدام معلم ؟
اين معلم بايد جه ويزكى هايى داشته باشد ؟
صفحه 4:
صفحه 5:
ویژگی های رختاری
» پیامبران الهی نخستین معلمان در تربیت کامل انسان ها بوده اند
آنها دارای فضایل اخلاقی بسیار بودند ۰ پس اولین ویژگی برای معلمان عزیز داشتن
٠ فضایل اخلاقی و ویژگی های شخصیتی بالا بوده است
معلمین الگویی بسیار قوی برای دان آموزان هستند به خصوص در حوزه رفتاری و
اخلاقى
چند مورد از ویژگی ای ر
| ore POO pec ee US Pert Nes
راز دار مست-4
[۳
اللي
Bee,
صفحه 6:
ویژگی های دالشی
در روزگار امروزه معلم و آموزش از ارکان توسعه هستند
«پس معلمان باید از لحاظ علمی کامل باشند
٠ دانش های لازم برای معلم کارآمد به صورت زیر است
داننرهلنشآموز -2
ملذثيهوضوعوبا محتوليى:دريس- 3
A> Noes Shiny ils
لنئرفناويى-5
صفحه 7:
بدا گوژیک.
دانشی است با ارائه مباحثی با موضوعاتی مانند فلسفه , تاریخ آموزش و پرورش ۰
روانشناسی رشد , روانشناسی پرورشی . تعلیم و تربیت اسلامی , نظریه های یادگیری و
.فنون تدریس و
تعلیم و تربیت » یادگیرنده و اصول, کلی انتقال محتوا بحث می کند
ul « دانش درباره ما
» این دانش برای معلمان لازم است اما به تنهایی برای امر آموزش کفایت نمی کند
دانش دانش آموز
دانشی است که معلمان گرامی یا براثر تجربه و یا از راه مطالعه روانشناختی از دانش آموزان
٠ دوره ای که در آن تریس می کنند بدست می آورند
این دانش متناظر با علم شناخت معلم از دانش آموزان یک کلاس است
۰ پس یکی از دانش های الزامی هر معلمی می تواند باشد
صفحه 8:
_دانش موضوعی با محتوایی تدریس
٠ دانشی است که باید توسط معلمان تدریس شود و دانش آموزان آنرا فراگیرند
معلمان باید نسبت به موضوع مورد تدریس آگاهی و دانش لازم را داشته باشند
موضوعات تدریس باهم متفاوتند و هر یک دارای ماهیت و روش آموزش منحصربفرد خود
پس معلمان باید برای هر بار تدریس نسبت به موضوعات درس و مفاهیم اصلی آن تسلط و
٠ آگاهی لازم را داشته باشند
اقا دانس بداگوژی محتوا ( داننش محتوای تربیتو
.دانش پداگوژیک زیرساخت های لازم را برای ورود به حرفه ی معلمی مهیا می سازد
دانشی است که مبنای تولید دانش اساسی تر پداگوژی محتوا یا دانش عملی آموزش و
٠ تدریس قرار می گیرد
ء در این دانش یک معماری جدید صورت می گیرد
هدف دانش محتوای ت
صفحه 9:
له دانشس فناوری
* این دانش بر به کار گیری فناوری های گوناگون از فناوری های ساده مانند
مداد ؛ کاغذ » فته مانند :
ته سیاه كج ؛ ماژیک و... گرفته تا فناوری های
رایانه : اینترنت ؛ ویدیو , وایت برد هوشمند و انواع نرم افزارها در حوزه آموزش
. توسط معلمان اشاره دارد
ء این دانش امروزه پیوند عمیقی با فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد
معلمان امروزی باید تاحدودی با این دانش آشنایی کامل را داشته باشند
صفحه 10:
ویژگی های معارتی
٠ امروزه ما در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات ( عصر دانایی ) به سر می بریم
+ معلمان و آموزش آنها کلید تغییر مسیر جهانی است
یک معلم کارآمد معمولا تحولات مربوط به رشته خود را تعقیب می کندو همواره در حال
یادگیری و یاد دادن است و دائما مهارت های خود رابهبودمی بخشد
: حال به جند مهارت لازم براى معلمين مى يردازيم
آشنلییبا فنایرولطلاعانو بسه کلرگیریآندر آمپزشن1
آشنلییبسا فنونپسژوهش بسهرد گسیرواز نتليج آندر عمل2
تسوجه بسه آموزشروبریوشخااقو بسرووشخلاقیمتر -3
فولگییلن
مهایتهایکاالدلیوو شبود هاوتدویسننوین4
صفحه 11:
: مهارت اول آشنایی با فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در آموزش
امروزه فناوری اطلاعات به مدد فناوری ار
اطات فراگیر شده و جهان را دگرگون ساخته است
پس دانش آموزان و فراگیران دانش در روزگار امروز تا حد زیادی با این فناوری ها ارتباط دارند که به
: همین دلیل لازم است
عوامل تغییردهنده ی جامعه ما یعنی معلمان حداکثر معلومات لازم را از مهارتهای فناوری اطلاعات و
ار تباطات مانند شبکه های مجازی . آموزش هوشمند و ... داشته باشند
صفحه 12:
آشنایی با فنون پژوهش و بهرهگیری از نتایج ان در عمل
معلم از مهمترین عناصر نظام آموزشی است که بدون وجود او آموزش رسمی معنایی ندارد
در عصر دانایی؛ توانا شدن معلم به مهارت پزوهشگری و استفاده از نتایج آن در عمل از ضروریات
.اجتناب ناپذیر در فرایند آموزش و پرورش است
البته این توانایی مستلزم عوامل گوناگونی است مانند توجه و اعتقاد معلم ؛ درونی شدن روح
پژوهشگری در او و
فر آی
یاد دهی و یادگیری پیچیده تر از آن است که بتوان ار داشت لذا معلم مکلف است خود به
« پژوهش بپردازد و در کسب دانش جدید و حتی تولید آن ایفای نقش کند
توجه کنید که با درونی شدن این عمل + بازخورد آن را میتوان در وجود دانش آموزان ن
صفحه 13:
توجه به آموزش و پرورش خلاق و پرورش خلاقبت در فراگیران
این مهارت یکی دیگر از مهارت های مهم در عصر امروزی است
آموزش و پرورش خلاق بر مبنای روانشناسی تربیتی و مشارکت دانش آموزان استوار است : به عبارت
دیگر برای بهبود و سرعت بخشیدن dy امر یادگیری شاگردان و پیدایش تحول فکری در آنان ؛ این نظام
.به دنبال کشف و ایجاد و و تنوع آموزشی است
برخی ویژگی های معلم علاقه مند به خلاقیت که داشتن آن به بازدهی بیشتر کلاس و تدریس او می
: انجامد مانند
النتقاد يذير باشدٍ
اتحماعقايد نو دلنشتّموزلنرا دلشته باشد -2
صیرو تحملیاللییبلشته باشد -3
به تسفایتهای ف ردیاحترلم بگنارد-4
خيدليردازىدلنشآموزلنرا تشويقكند- 5
تا حدییه دلنشآموزلنخود آزادیعملی دهد-6
صفحه 14:
آشنایی با مهار تهای کلاس داری و شیوه های تدريس تنوين
۳ كم م