علوم انسانی و علوم اجتماعیرسانه و شبکه‌های اجتماعی

معلولیت در رسانه با تاکید بر فیلم

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
جرا او عبوس وترشروى كشت جوآن مرد اعمى بر او بر كذشت جه دانى سس« بسا آمده بهر ذكر خدا که خود ذکرحق سود بخشد ورا ‎cs‏ ا ا ‎Ber easy‏ ترا نيست تكليف اى مصطفى اكراو نشد هيج ياكازخطا هر آتکس که آید سویت بترسد ز یزدان و روزحساب باشتاب جكونه توانى جنين كار كرد تو پرهیز سازی ازآن نسکمرد که از بهر پندست آیات حقق روا نیست این شیوه و این نسق قرآن كريم - سوره

صفحه 5:
‎٠‏ «قاريخ به تصوير كشيدن افراد داراي ناتواني: تاريخ نمايشي خردكننده و منفي ‎{cal‏ سه اين ‎aS Line‏ افراد داراي 1 به صورت مردمي که داراي ‎ww |S‏ 3 نقص هستند» نه به عنوان 20 با هويت شخصي كه داراي ناتواني هستنده نمایش داده شده‌اند.» ‏ا ل ل عات" ‎

صفحه 6:
اما ‎cri‏ به به طور روم افرون ‎ee‏ ‎fay 5‏ 11000 فراد داراي ‎Be Varo) aa‏ ۲ ناتواني به عنوان يك «مسئله» در مقابل ‎eae‏ جامعه نمايش داده مب "۳ ‎pen wregor)rpriri pe) med ee,‏ ‎Pe‏ از داشتن با تلا به 2 يت به سر برند. ‏0 تمام ‎oS ae‏ در بدني 0 ‏5 نشان دادن اك ‎SDs‏ ل ستفاده مي شود. ‎

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
اعار ۱0 701 تاک یش ناتواني در عضوي از فرد است 9 ۱[ اد ب از و۱۳۲ * تحقيقات نشان داده است ابطه معنادا اي بین تحريف‌هاي رسا ‎Tas‏ ‎iS Ae‏ امي و فرايند تبعیض نسبت به آنان وجود دارد. تازه براي 2 ‎gare‏ آشده د 3

صفحه 10:
5 اس ال احا ‎٠‏ يكي از معلولان ييشكام در اين مسير ا ا ل ال ا ل متفاوت هستيمء ما افراد مشكلداري هستيم كه امكاناتي براي حضور در اک ‎os | SR‏ عا ا کارها را ميتوانيم يا نمي‌توانيم انجام دهيم. دامنهاي از تواناييهاي ذهني و جسمي كه منحصر به هريك از ماست. ‎ered‏ ا ‎eee ete‏ ‎pi jSpeie aS Nemes Lo aS cul‏ ‎Coe ee OP ree] OC Fee] Oe‏ ‎-(Oores, (O94: IGC41989)‏ نکر مخمد کملی - 69698

صفحه 11:

صفحه 12:
بستر يذ ‎be‏ ل دك" ‎oe‏ یت 3 ‎net at‏ ند ساحن ونا ‎Sy ee) eee]‏ ۱ نه ‏ملي ‎lO‏ ۳ ۳ كه ‎aa Lala, per Earn hele‏ ‎Teg ۱‏ ۳ یا نه باريد ‎Fad pee pear‏ کارسان: باز شود ‏ژه‌اي براي فيلم‌هاي سينمايي 22 إدو ‎elk BAY‏ عزا نیست. يت ‎Blast leita we ۳ ۳ Pas ee ‏فتار آن شوند.‎ ۳ ‎TIDE = he ‏لك‎ ‎

صفحه 13:
4217 رن ی 0 احساسات يك هنرمند شده که يك ‎ails‏ ‎eee rg neve‏ ا ‎OE eee ee ee rd‏ آابروي معلولين خريداري 20-2 > وقتي رسا | محتا و ‎pte: ae‏ لين را 43 معرفي ‎aaa‏ از همشهريانم دلكير بابد پول خرد به طرفم ‎ee ars‏ فرهنگي هستند که ا ا بن ا 0 پرسش اینجاست که چرا نباید در رسانه ‎oT COOH ie 1‏

صفحه 14:

صفحه 15:
* همه ما شاید در قسمتهاي ابتدایی ‎ae ee err ear‏ ‎Tigao Ai, ib,‏ ي برره راه مي رفت و با بزركق بت 5 3 باعث ‎ne‏ ی ‎ols.‏ شد در ب 1 ترهاي شهر اصفهان باز قرا ديد ‎oie‏ رز ل ‎ee‏ a ad 7 بید مجنون ساخته به دارید؟ در 1 ين فيلم د بود ‎oh‏ گداشتن ‎old‏ ‎ri‏ وا 9 معرفی شد و عفوبت ۲۳۳۹ هاي این ‎Are Fen Fle ge)‏

صفحه 16:

صفحه 17:
= ار شرایط ویژه‌ای دارد که او 1 ر می‌دهد. ايا 0 قلبت بودن مگ ‎rye‏ ۳ ‎cy‏ 5-2370 عس مسا اج ‎peered‏ ‏مايش روحى و ووانى وى را برهم زرا اه ‎pepe‏ توهین که Toles |, ۷ ene ‏رد‎ Bae i 7 ۱ ۱ ‏ند»‎ aie a ‏ياس‎ (ease SE; 1 ‏ى ۰ دول لتی هم‎ Te i ‏دو‎

صفحه 18:
الهی ۳ می‌کند ادا اعمال ‎ee‏ | نپرداخته ‎ee‏ هرچند برخی ‏کب هم دارندء يس بايد ديد ‎ASi po pee‏ جه رفتارهای زشتى شدهاند؟ ‎a‏ اين رسانه سعى دارد به مسایل ‏لين بيردازد و تصويرهاى كليشهاى ‏۳۲ هین نشا كل دسته کل 9 آهدا مب ‎٩‏ شود خونه‌ای که ‎eg ‎

صفحه 19:
اكرفترة ‎Apes‏ ««پ«ِ. اآ«پآا 0 0( نر در سراسر جهان كه تقريبا يك سوم جمعيت جهان محسوب مىشوند با معلوليت د ‎ee‏ لحظهاى ممكن و را 5 2 8 er ‏کر‎ به افراد 7 تغییر دهیم و ‎euS Sols yluobl‏ 6 حقوق 2 و آزادی‌ها از جمله حق سهیم شدن کامل آنها در جامعمى اطلاعاتى رعايت شده يعنى مشاركت و ايدهها ى آنها رعايت ۱۳ كتر محمد كلل ۲۲۱۹

صفحه 20:
‎٠‏ تئاتر هاى يونان ‎ee oe‏ ا و ‎esl Re‏ ‏قبول بوده است. -نمایش افراد داراي ناتواني به ی ‎BC) eer Se See Bel‏ غيرناتوان امع هستند.

صفحه 21:
3 وى ‎eal‏ ‏* توجه به نحوه تصويرسازي از معلولان در رسانه» به دهه 1960 باز مي‌گردد. ‎JLu 52‏ 1966 7 ‎ols 49 (Pad un) cule‏ دیدگاه‌هایش نوشت: «ما از به تصویر کشیده شدن ‎Teas Li Saas‏ ‎eed eee‏ 7 از انسان‌هاي شگفت‌انگیز و اجسام قابل ترحمي كه ابزار تحريك حس انسان‌دوستي دیگران براي ‎S5lsSaslo pw‏ ۱ خسته ‎Pel pert)‏

صفحه 22:
| در دهه 1970 تشکیل ار 5 ‎Oar‏ ۳ تس ‎a.‏ موارد بسياري از کليشه‌هاي ‎“ane obsl a aK ‎ene‏ 17 که و رسانه‌ها تو, ‎nh} [Oe Sa ‎Lol -‏ اه کسب 1 'فزا مبارزه در راه حقوق برابر ‎ae‏ ‏- رشد قابل نز ‎ie‏ ی ‎oe See sb obbsl gols ogl> 35‏ ‎le)‏ ‏ا از ‎os‏ ۳7 مثبت‌تر براي اس ار ‎

صفحه 23:
al a ‏در سال 1986, انجمن هنري معلولان‎ ٠ ‏لندن تشكيل شد كه در سال بعد,‎ Ce ee ice ‏ا ا‎ say ‏برگزار کرد.‎ ۳ sguilaS sox» * ۱۳۳/۳۹ vg laiby, 59 wilgil 52586 ‏جمله فعاليتهاي بعدي اين‎ ۳ ۳ ‏نیز به برگرا ۳ گاه‌هاي هنري و‎ ‏فرهنگي» بویزه در زمینه تصاویر‎ 1 24S o Lil

صفحه 24:
atm Clit caper ‏داراي‎ ه 8 إن كه در حيطه ارتقاي ی 6 الاج ع اقدامات جدي و زم را [ با ۳ 106 jp ae reo egorenrir ee) CMe Cy ‏ناتواني و مبارزه با رفتارهاي‎ بات خشن در هأي کليشه‌اي 7 52-55 این ماده خواستار تشویق 9 ol ‏سانه‌اي‎ ‎Cee 1

صفحه 25:

صفحه 26:
وضعیت موجود ا ۱۳۹ 777۳ Lae ‏ناتوانی در 9۳اه مي‌شود‎ ‎٠‏ تحليل دقيقتر موضوع روشن ميكند كه ‎ot) a 0 eee‏ عمومي ‏00 1 ؟ كليشهاي منفي ‎eee ee‏ ۳ سید و اغلب با کش تامظلوب مخاطبان همراه است ‎۳۳ ‏ل‎ SRG ‏آن‌چنان و کت زار حم» احساسات ‏022 این تراژدي شخصي, چیز ‎Perret eee reel ns) oe. TAS ae ‏ارائه چنین تصاويري» تمرکز بر مدل ‎os 525 59 sclirl‏ 1 ‏نکر مخمد کملی - 69698

صفحه 27:
1 ore a ec) eee may ‏تشخيص و برجسب زدن انجام‎ مي شود. ۳ ‎||US‏ 5 ‎or] Bee‏ ا ال ا مي يذيرد. ‎Igis cuuS5L‏ ل ا ل ‎Nery aS‏ نقصء به حالت طبيعي برگردد» در غير اين صورت جداسازي ‎by)‏ ا 000 ‏جامعه ‎wD‏ وت تغبيري نمي‌کند. ‎

صفحه 28:
فرد ارزشمند است. قوت‌ها و نیازها مشخص مي‌شوند. 9 ات در دسترس قرار مي‌گیرند. 0 در امكان بازكشتء الحاق و 02026700 SEP ee) eee جامعه رشد و نمو کتر محمد ‎US‏

صفحه 29:
رای ل احساسات افراد ات 2۳ كه در برا نشان مي‌دهند. 000 apres ‏ل ا‎ pees امي خواهد بود که نویسنده غیرناتوان آرزو ۳ اي بیان «زيبايي 0 3022000 ما اي رسيدن 84 1 00 22-0 ‎Peat‏ برس کم ‎Pre‏ ‏انوا و ‎a‏ و ميداند امه ‎es‏ 3 گوزشت بدون با با با بل 2 0 22د اسنفا | نانواني تي برراي ن شرارت باالقای ا ۳۳ ‎pees‏ ‏رای با ‎ee‏ پذیرفته ‎oi ea‏ دکتر محمد کم ۲۷۲5۹

صفحه 30:

صفحه 31:
‎nee‏ نوانی در رسانه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏وف ۳ ‎ey a). SO, oe 2 ‏غيرناتوان”‎ ‎(APC, on ‏مرت د‎ ‎ae‏ تا ۲ب ‏لان ۳ ال ۳ ‎far‏ و ‎pee Crp‏ و متضاد 2 ا 7 7 3 ۱ فردر قال 0-6 ‎be Baer‏ دارد يد 3 ]| و ‎Se ait‏ فردي ‎oP scowl roe or I‏ اين موا ‎a‏ ‏بيش از ‎re) Pere ore <tr ke]‏ باشد ناتواني موضوع محوري است

صفحه 32:
13 a ‎١ eee 8‏ عنوان ‎sly olole‏ همدردي نيز ده مي‌شود. ‎ae ۷۳۹‏ 1 2 بشیار موفق يارفوق ستاره‌هاي دآرای ا | ‎a ary‏ .ال ‎iF ee‏ «شگفت ور» ‎ola‏ ‎ere) by‏ ا ‎Ps Cay PO‏ بر محدوديت 07 00 عنوان الكو ‎L‏ ۳0 زه‌گيري میت و معرفي دا ‎an oe “a aS oh‏ . 0 فد ‎Pea =‏ داش ۳۱ حتما ‎eee] Pri‏ ‎

صفحه 33:
ناتوانی در رسانه ' اشخاصي زه ترحم موضوعي براي خشونت ان اشخاصي مرموزء نادر و عجيب + ا ا باورنكردني و رت * موضوعي براي ریشخند» تمسخر و ا ۱ ere eye Pir. See] Prk ‎٠‏ بار و تحميل به جامعه ‏ا 500000 7 ‎| ‏اجتماعي ‎

صفحه 34:
افراد داراي تانواني. اشعاصي رفت اندیز و ‎٠"‏ شايد بتوان كفت رايجترين شكل استفاده از موضوع ناتواني در رسانه ييرامون همين محور است. اخيرا اين شيوه به دليل افزايش تبليغات اماكن خيريه بيش ۳ ۳ استفاده ‏مي شود. اين شيوه سعي دارد با برانگیختن حس ترحم افراد ‎ol ee eee‏ جامعه» احساس بخشندگي را در آنان تقویت ۹ رایج داستان‌هاي امروزي اين است كه فردي نيازمند و ‎sain‏ 7 احساس و بخشنده ايفاي نقش مي‌کند ‎ ‎TIDE = he ‏لك‎

صفحه 35:
افرادٍ داراي نانواني؛ موضوعي براي خشونت ۳ 77 ‎[Oe is ۳‏ هشن معلولان راب واشطه ران مي‌شمرد آهارتتن أن لوسر 16 14 ۳4 ate . 0 2 ی ‎Pere‏ و رن ‎peel as (pane:‏ کليشه هستند؛ ‏جهاني و تا ره رنه ‎۱5 ‏ی‎ le 5 oF 100 9 ‎Lino yurod ps «lol‏ لم ‎Bae area im 2 he ‏از ل ند‎ ‎la 8۹۳‏ وت ‎eb ۳ ee‏ که میم از 30دم ‎eb eu (PES) Sree wgrel relcen ‏و ان را قرباني خشونت‎ EYE eeres ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 36:
اكراد داراي نانوائني. الشخاصي شيطائني و - a ‎aS 1S 7‏ 1 موانع بزرگ ‎eu‏ افراد ۳ اي ناتواني 2 اه 0 جلوه دادن و که شکسییر ریچارد سوم ترسیم ‎SANNA‏ ‎ee,‏ ستان موبي ديك با ياي ده 5 ‎oLsl‏ ‎Oo en oa a vy‏ 0 ‎BsOOn SOP Tr Phe C er) Thee‏ زمينه قابل ارزيابي است. ‎۱۳7 eee re a ce Bena 2 Sol ‏فت. مانند آخبار‎ ‏داستآن؛ ۳۹ ‎a‏ شکل ‏5 دامات جنایج دریافت می‌شود» نوعي ‎9 ay aR ۳ a ‏و نكراني‎ 7 ‏کر حور کودعان‎ roy co ‏ا‎ ‎ae ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
هراد داراي ناتواني: اشخاصي, مرموزء نادر ۰ افراد معلول گاه د مان داستان فیلم با wuols .slas «sla Ware ‏تلويزيوني,‎ ee ۹ ‏قراة ین؛ در حالي که در رمان‎ re ‏م سل‎ ale pre ee ee ۳ دنت ارگردان او ‎em a‏ ‎oy‏ ال اللا ‎Pree ews] roe‏ اه اسب ندارد و به «سرباز نصفه» وف شده است. هرچند درت 5 ‏نصفه»‎ 0 0 0 = ee aS ‏و دهد‎ ۳ hey ال

صفحه 38:
اكراد داراي ثأنواني, انسان هايي شكفت اور» باورنكردني و فوق‌ستاره ۲[ ۳۷۲( 7۳۲[ 79777 7 ساد را ‎ha aa han‏ مراتب ‎cee re‏ ‎tet “a;‏ 0 ا جادويي جلوه مي‌دهتد که قدرتي ماوراء قدرت انسانتی دارند همچنان که ‎tel‏ نابينايان به عنوان كساني كه داراي حس ششم هستند يا شنوايي 7 1 از ميان اين فيلمها فيلم «ياي جب من» را كه جوايز زيادي رااز آن خود ‎Pere) ee) Cree roe eee y‏

صفحه 39:
که دا وإستان زد نویسنده ‎an‏ بتي براون» 1۳ با بازی 0 ساخته 3 ‎cmon‏ ۱ ‎ae == TS‏ به 0000 و 0 ا ل ‎Omreel eC evirrprc wy)‏ 7 ‎oot‏ در جنين فيل ‎Stic or Sten se‏ ال ل ث نفر دارآي ‎rare‏ بوده است ‎yo *‏ ميا کت تلو اردي ‎١‏ ‏ا )2 7 ‎ae‏ هم موار ‎J‏ ‏این ‎oa‏ 2929 7 6 «ایرون ساید» در ایران ها 2 ‎Bai‏ ۳ 0[ ‎ae‏ اسث و ‎me‏ جرخدار مي‌نشینر و مجموعة ‎ors‏ ‎iG > gem‏ 0115 تابينايي را روايت ا ا ا ال ا ا ا ا ‎iPM Gh.‏ ميتوان يافت.

صفحه 40:
پای چپ من: داستان کریستی براون فیلمی ‎AB‏ ارا ایالات ل ‎roe‏ ROWE Ro rere renee) لین فیلم داستان 3 کی رل براون است که مبتلا ا ۳ ب ل 0 0# همين نام نوشتة كريستى براون. * لين فيلم برندط جايزه اسكار بجترين بازيكر نقش اول ‎ee eS‏ ا ‎oe‏ و همچنین جایزه اسکار وت بازيكر نقش ذن براى برئدا فريكر شدة جایزه بهترین فیلم حلقه منتقدانفیلم نیویورک در سال ‎er erar eree VEL CK‏ 1۱

صفحه 41:

صفحه 42:
افراد داراي تانواني. نساني به با ود دشمني ‎al 1‏ ۱ ۳ گاه افرا ۳9 ‎xin.‏ که ‎font ys‏ پا ی ی ‎ib‏ ‎a‏ ‎Bites‏ بنده رزهاني 02-5 © و نوم ارفدء مثيت ميأنديشند و روحية مبارزة را ‏خود قوي كنيد 1 در بسياري از 00 ‎re‏ 7 ‎ ‎ey‏ 0 ات ‎ER PR PRR 5 SL, OEE reer ‏يز مطالبي كه افراد داراي ناتوا‎ ity cae ‏اندها‎ eee pale, 5 coer Seen ‏خویش تشان‎ ۱ ‏مي‎ ‏سيد سوك سر‎ Se. Rigel ‏دارند؛ ام كه ار‎ oan ‏1 عمده ۱ ل پزشكي نشات ‎ina,‏ وان ربا عي وی در وق مرنسط مي‌دان: ‎۳ ‏مه‎ 100 0 ae canta 3 ‏ی 1 آبان‎ : 0 ‏00# ا ‎5 ra v3 ee ae oes he ‏لسرت مط‎ eer | aR ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 43:
افراد داراي ناتوانی؛ بار و تحمیل به جامعه ان کل ۳ با ديدكاهي که ۳ 11۳ قبت ‎cee‏ ۳ )2 3 I «oll 0000 ‏دس‎ ‏تام‎ a es eri ‏جدي ساته مهار‎ 2 ola 15 | os ear co Tees ay py epee ‏ناتواني به صو نشان‎ cus as ‏داده مي‌شد: ل‎ ‏هستند نه زند اس لیس‎ ا 6 ‎eee‏ ‏همین ‎Ss‏ در سال 1990 7 ‎ag‏ ‎L» 2‏ ب نگه راي

صفحه 44:
‎ne OL‏ جنسي ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏5 الس اد ‎PS ob ee‏ بسيار به لأن اشاره شده استء در دوران ‎cals eas olwL‏ ۱ ۱3۹۹ بیشتر در مورد مردان گفته شده و زنان ‎yl yoqesd gul 59 Sloroe pgw‏ 000 کتاب «ادیست» هوح که !500 سال بیش ‎coon ee‏ ل ا نسبت به همسري مبتلا به «فلچج» سخن به ميان امده است. ا ا 3 ‎SAREE wll Rape rey‏ شده‌اند, بسیار مطرح شده است. مواردي از اين كليشه را ميتوان در موسيقي ا نب مشاهده كرد. ‎TIDE = he ‏لك‎

صفحه 45:
Oe 7 io ‏نماعي نیستند‎ eS aaa Per ih Re ‏صر‎ PS 5 ‏راي ل‎ 0 me ole cae oo oie ‏آده مي‌شوند.‎ 0 ‎hae‏ با نوات ‎J‏ ‏نان در حوزه فرهنگ فایغ ان أبن - دارند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ل 0 و مجموعههاي تلویز از 1/ شخصیت‌ها ۱ که ‎ ‎ ‎٩‏ در حالي که ‎eke aiat 55‏ و جمعیت 13 ۱۳ ‏میزان ۳ جر ۳ موا دارد. تنها جند موضوعٍ ‎ails yols‏ تبعيض ‎ag pees a‏ رعایت نشدن حقوق ا ال ‎wugsai SL»‏ رقوانين» مورد توجه ر ‎ahs Ee‏ ‎ ‎

صفحه 46:
افراد ۸ : ‎a‏ اشخاص سس نا | ۳ = 2 ‏نان‎ a agit Soe ‎Foes roe 1‏ نع ‎Fi‏ شلبعا ‎uo ae Fae ae‏ ‎Peer Seren rer ae Saal‏ تجربه ناتواني مي برذا هر تال کامي و سیر ‎EE‏ 501 الإساعي افراد دارا ‎oa ALR Pe‏ ‎a> ea‏ تا ار ‎ee ۳ ۳ ۳ 503‏ داراي داراى تأثواني امم ‎an‏ وانا ‎ee‏ اد را آنها ‎an‏ ابن )= ‎Dea‏ از 1 ‎ar‏ ‎aca nore‏ جدي ‎a a‏ توا: و منفي ‎i‏ ۳ لذ مورد توجه جدي کر رل ‎ora] 5‏ است که نقص بخشي از شخصیت فردي 7 بع شمار ميرود ى جيزي نيست كه بتوان ‎Bese Lol‏ كرفت اک اکن نگاه باید بدون ‎oS AME‏ ‎

صفحه 47:
۱ Sor ie

صفحه 48:
افراد داراى ‎eae‏ ا ل كن * کارن رز (۱۹۹۷) در یک تحقیق کیفی نظرات بینندگان و ل ناتوانی را جمع بندی کرده است: ا ا | برنامه های رسانه ‎re‏ ‏علاقمند به انجام آن هستند حول «حور " احترام و ملاحظه ” است: ل 2-2 0 د ين تصویر کشیدن این ار - احترام‌به دیدگاه های ل لت ‎ee‏ | ‎ed‏ احترام به توا لان و شامل نمودن فعال افراد حرفه ا 2 یه خای تبرت ها ‎eC ovo eh | ei eC‏ 50 ا ۳ ‎eee ne) ei)‏ حقیقت بوده است که ناتولنی بخشی از زندكى روزمره است ‎Cod ale, ۳ 3‏ اقعیت » برطرف نمودن برچسب ‎Peele er‏ ادی ساختن آن وظيفه است

صفحه 49:
‎Pag 70000‏ ۳9 17 سا وه تواني پرسش‌هاي بسياري ‎ee ee ene‏ 1 مي هدر ۳ انبم مق 6 ناتواني و حضور اين افراد در رمه ‎ee SC‏ ‏به نطر مي‌رسداقراد داي ناتوني در حال حاضر جمعیت ‎TE ee‏ نه مي‌توان این گروه را هدف ‏منظور ‏ا ا 100 ند ‎٠‏ افراد دارا ‏نات ۳ ‎ot‏ وه ی ۳ د مدا ‏مر ات ارائع روب تواني باش ‏رسانه‌ها سا افزاء 0 ‎pis ‏پرنامه‌هاا‎ ‏تجربیات ‎a. ese‏ افزایش آگاهي و تغییر نگرش مردم ‎۳ ‏را‎ ۱۳ ho eee ‎PEPER crs |) ener a ‎eee eS ee Nin ert ees arog 5 ‏اين ماموريت هد‎

صفحه 50:
جكمه - محمد على طالبى 56 ١ ‏سمانه با مادرش در یکی از محلات جنوب تهران‎ * ‏زندگی می کند. او روزها به اجبار به محل کار‎ ۱ 00 ine uren ‏ل‎ ns ea a ea PC Camron Hark ear Penne NP CaN Peer ۱ Ib alt earned Cae he Coy Cee earl er) Fe CCN sy yer woe ase ey) ‏جست و جوی زیاد لنگه ی چکمه را پیدا می کند و‎ Pe Re re geren

صفحه 51:

صفحه 52:
‎٠‏ ناصر»ء نوجواني ناشنوا و لال قادر به ايجاد رابطه با اطرافيان خود نيست. يدر و خواهيش به او بي توجه اند و دل سوزاندن مادر به حال او بي فايده است. ناصر تحت فشار اطرافيان و خانواده از همه كس و همه جيز دلزده استء اما ‏پس از آن که معلمش او را در عدم برقراري رابطه با اطرافیان مقصر مي داند به خود مي آید. سرانجام يس از آن که تا حدودي قدرت تکلم مي یابد با دسته گلي به دیدار معلم مي رود. ‎

صفحه 53:

صفحه 54:
رابطه - 9 2ن

صفحه 55:
ese ‏ا‎ ‎Men ae TC de ae‏ كت تکلم را از دست داده است و با یادآوری ‏كذشته دجار تشنج عصبى مى شود. آزار بجه ‏هاى محل نيز ناسازكارى و يرخاشكرى او را ‎oes cog eg‏ ا ا ‎Pm‏ ‎c\, Sp ees‏ ۷۳ ات اج ‎cece‏ ‏ديكرى به او داده مى شود. خلنم شفيق اعتماد مصنوعى قدرت تكلم او را به او باز مى كرداند. ‎

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:
— bie 5 ‏ل‎ need al

صفحه 59:
بچه های ابدی - پوران درخشنده "بچه های ‎en‏ هشتمین, فیلم يوران ‎ay‏ ‏2 و به ه "رابطه" و "پرنده كاركردان شبختی" ۳ ‎é‏ ‎ae‏ کیل یک مه ۳0 ‎ee‏ ‏كه د 3 ‎ae‏ 0۹ ا رك 9 ل از ار 1 ‎Cos‏ 7 | بچه های ابدی قصه ‎Pe‏ هی سل 7 لز سك ‎ ‎

صفحه 60:
ل ا 0

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:

صفحه 64:

صفحه 65:
اط 0[ انتداق پرداخت به ‎a‏ فه 1 شخصيتهاي مجیدور 53 ۳ ee ae. Bee ‏به‎ ‏علي و‎ ۷ Mice 3 0 dl ae ts ‏میا‎ قرزا ‎Boe‏ ‏ابتداي كار با ربا رسیدن 585 1 دسث 5 مخاطت از مشکل رد ‎ee Bales‏ ‎soe 19 Ceram‏ 2 ی رسانده) لي ‎Tae‏ enone cs ‏معصلات أدتماعي تطبر‎ 1 0 5 ieee os ‎csc. ely PR‏ د ادامه مي يابد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 66:

صفحه 67:
لت | نابينايان انسان هايى توانا هستند كه على رغم نداشتن جشم بينا تصوير روشن و كاملى از دنياى اطراف خود دارنده شاید به همین دلیل باشد که به آنها روشندل هم می گویند. چراکه رابطه آنها | BEC ‏رح‎ BS اختن به دنياى درونى فردى نابيناء بيجيدكى هاء روحيات؛ روابط و قواعد زندكى آنها Rye eo Nee pepe narra Ten erie ۱ ee Boe ee ete tee ee montis ion ie St ei ete ney ‏اي ا‎ ENE ۳ Core pe RPE Tay | eran eee ve This Lote tens ‏ا‎ ‎۱ Eee epee ene ۱ ee eee eee eee ‏کاراکترهای مکمل نقش ایفا می کند.‎ 9 iea| OL Sueur eve eae POUT ‏ا‎ | چشمان سیاه(ابرج قادری): پنجره (امیر توسل): رنگ خدا (مجید مجیدی)» سجده بر آب (حمید خیرالدین)» سکوت (محسن مخملباف)» لاک پشت ها پرواز می کنند (بهمن قبادی)» ایستگاه 0 ee te Ie ned (Con oieS) eed re)

صفحه 68:
پنجره - امیر توسل -95) ۰ مصطفي كه تصميم داريد با مريم ازيدواج كند بر اثرِ تصادف با اتومبيل بينايي خود را از دست ل ا اك دوري مي ال به ویژه خواهر و ‎Serie eee‏ 9 ا ۱ آموزشكاه نابينايان مي رود و بر اثر نصايح اطرافیان با مریم ازدواج مي کند.

صفحه 69:
1 ‎Pin Rare‏ سا ‎Sy‏ ا ]اف د 31 ‎1١‏ اتتمال دارد سلامتى خود را برلى. 0 برای معالجه به خارج از کشور مهیا می کند. بوسف به فرانسه می رود در طول ‎ire wpe eete metre‏ 0 ‎Re Oe Re) Sr ee eed at ee a‏ مشخص می شود که چشمان یوسف در مقلبل نور حساسیت نشان می دهد و در ‎aE ie ne eae aN ECE pare Mes mesylate‏ ‎weno SC ee tacts Rees ena)‏ ۱ قرنیه به چشمان یوسف زده می شود و او بینایی خود را بدست می آورد. یوسف وارد جهان دیگری می شود. جهلنی که حالا هیچ شناختی از ن ندارد حتی زن و فرزند و اطرافيان خود را نمی شناسد. حالا او رای مواجه شدن با اطرافيان خود به ‎Berra Cartels io er no fo cn gunn pe‏ ری ‎REI‏ ‏برای خود بسازد.

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:
رنگ خدا - مجید مجیدی al ‏عد ی ها که در مدرسه نابینایا‎ ١ 200 ۲ ‏مادرش زندگی‎ ml ‏كردد.‎ ‏أو به كمين منلور‎ OC Wd ye ‏ا‎ ‏محمد را به كاركاه نجارى مى فرستد. مادر هاسم كه به‎ ‏نشان اعتراض در مقابل این أقدام خانه را زک و بود‎ ‏ال للد ل لمارا‎ ae Re ‏دنیا می رود. اكه با مرف مادر خود و‎ Speen Poel ees ie ereee Sl ‏ل‎ pe een amano) RSM rer pram renee ‏بر قبکسته قسدن چل بم‎ ۳ ‏ا فتاه و هام ت نيز براى ا ا‎ ‏ات اراد تيز قرفتار مى لسود.‎ ern ‏جأن فرزندشس مواجه مى‎ ee ‏ل‎ ime ‏د. هام که پس از مرگ همسر و مادرش فرزند کوچک‎ ‏رقته صى بيند او را در أغوش مى كيرد و‎ = ۳ Be PANS) Copan ey rene) ROPE GLS

صفحه 73:

صفحه 74:

صفحه 75:

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:
ل ا «فاصله» داستان زندكي نويسنده معلولى است به نام حميد که با پر و ماد و تنه لاح ‎eee ee ea‏ ا همرك ارت ‎Oe oS i Cn er‏ ‎1٩7 eee‏ ‎i cis eas‏ ان ‎eed‏ بایش تس دهد ‎eS eee yr eer aenrs rine‏ ‎CREE 0 eae‏ كيك تولدش را فوت كلد ‎ro 1١‏ ,)4 شإ إمى دهد كد حميد هنكام فوت ‎Vis =.‏ ‎Marry Sy cc) cy rare erage‏ 0 ‎SS BER renee‏ ۱ ‎rem‏ 0 ل ل دم ق ‎eater‏ ‎nea]‏ ا ا ۱ ‎Eee‏ 2 1 ‎meas Beas eked) on wits nae Racal‏ ‎ate‏

صفحه 79:

صفحه 80:
۱7 ‏ا‎ C SNE LE) Ce ‏ل ا‎ ene) ‏کوتاه از زندگی آنها را به تصویر می‌کشد. سیاه و سفید بودن فیلم‎ fer COPY Co Bye nt / ‏نسبت به سوژه‌اش کاملا منطقی‎ PEE ene it nd Seve ren ey LTP ‏نیتراژ هم می‌رود» از نظر من زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد. قرار بود‎ ۳ ‏بز‎ ۱۳ نیم.فلم را سیاه رها متل حس گذشته ی گنشته باقی ماندند. نند. برای اینکه نشان بدهیم آنها در آرمان‌ها: هنوز به نوعى در همان فضاى جنك زندكى مىكنند. از طرف ‎re enon is re) ۳۹0‏ 510010001000 گی می‌کنند. تکرار سیاه و سفید بودن؛ تکرار ‏2 1 ن رنگ ادامه پیدا می‌کند و جلو می‌رود تا زمان تحویل سال نو که ‎ec err ie ere‏ 9 كَى آنها ‎Fev hig eo‏ هم که روی تیتراژ ‎eee ie eer ee ‏ا‎ EES) ‏ادامه دارد.‎

صفحه 81:

صفحه 82:
«زماني براي مستي اسبها» ساخته بهمن قبادي 0000 power rome erie 5 ‏ااه‎ opal Pipe res Eas 2 19 و عراق ‎a ae‏ ثمام أن تواحى مرزئ أى نقشس| استفاده 0 ‎ee is‏ ۱ ‎ae. 8‏ ۳ ات ‎rm Ries‏ خشن مناطق ied Cree ‏خاص‎ ey Rod oe ‏أز ۱ و ۳ و به همین‎ ‏دونماهای دیک؛ فیلم از نورهای مصنوعی بهره‎ a. ‏القا مى كند.‎ fe يركند و ينابرا ين تصويرسازي 4 دليرانه و با أرامش ترسيم می‌کند. تس قومى بهمن قبادى بهعنوان

صفحه 83:

صفحه 84:

صفحه 85:

صفحه 86:

صفحه 87:
۱ eee ae ‏با هدف حس ترحم يا عرصهاى براى توانايى بازيكران‎ ‎Te re‏ ا چپ من" و "ذهن زیبا" ا ‎er pee uence PRCA IMLS‏ 9 ‎ey an Bey eee eens Ent) SSC Cea eB) ec‏ مطرح می‌شود این است که اگر از خود معلولان در نقش‌های اصلی ۹ ‎1 Ts pie eee ‏از بازيكران معلول) مورد توجه كرودهاى حمايت از معلولان قرار‎ ‎CUO eed ee SCS) ‏ا ا‎ pit ae nS eS enn ese ‏قرار كرفته‎ aan sorcerer na Pee mre cha!) <>, Jepsen caer) ‏تلاش می‌کنند به چیزی فراتر از معلولیت این شخصیتها دست پیدا‎ ‎ ‎

صفحه 88:
۱ ی تو زيباترين 1 روی آب راه بره

صفحه 89:
ee eee ‏تحليل من خطايى عوام فريبلنه‎ 07 ged PC een) ‏مضحكداى بى كم و كاست‎ بدل ۳ مرد فیل‌نما از یک متخصص ناهنجاری‌های ژنتیسک دعوت 0 اپلوی نیام ‎ees)‏ د

صفحه 90:
۱ Oe omen) Peper ane eer pe yen eye Pmeoret ‏که نیازی نیست تا استثنایی و برتر از‎ ‏دیگران بود - همان‌طور که مادر فارست‎ | pret ee Pees ree Sea eye ar ea ‏موجب پیشرفت در زمینه‌ای دیگر شودل؟‎ 20 eee Ie ‏جستوجو كرد كه فارست از فرمانده‎ ۳ ew etree oe) ‏پلیش, بازوان خود را تمیین می‌دهد و آن‎ 1 ee ‏ا‎ ‏رس‎ ‎Ses alle cae oat a Saad ‏برخوردار است» موجب مىشود نا بواى‎ ‏جبران لن, به «يشتكار» متوسل شود و‎ 0 ‏ا ال‎ 0 erear) ‏می‌سازد که سبب می‌شود پس از آن‎ ‏به هر كارى دست مىزند جه موا‎ [۱ atecel ey Tom Hanksis Forrest @Gump

صفحه 91:

صفحه 92:
داكت * داستان اعجاب برانكيزى درباره مردى موفق در كار و زندكى است. مردى كه همه او را مى ‎eeceedecd‏ ا ل نت ولی ناگهان روزی تقدیر از او روی بر می ا 01 مى كندء كه موجب مى شود تا تمام اجزاى بدنش از حركت باز هى ايستد و قادر به ارتباط با ۱ پلک چشم چیشس هنوز از کار نیافتاده است به .ی شکان .تا ار اک

صفحه 93:
‎Yee ee‏ ل ‏3 الى ‎eal‏ ‏ریچارد پیمنتل جوانی صاحب استعداد سخنوری برای جمع است. اما سرمشق ‎ar‏ ا ‎ee‏ ا 0 ‎(UREA eats‏ ذه و ديتكاهي باشي سخنانت معنى و اررن ‎Siemon)‏ 20000 رود. ا ا ا ا ا ‎BS‏ ‏به و می گردد. او اینک یک معلول به حساب می آید و به همین خاطر أولياى از بذيرش ‎١‏ شانه خالى مى كنند. ريجارد به زودى با معلولم را مسئولان دولتى رفتارى غلط با معلولين دارند. كسانى كه اغلب با وجود داشتن 111 ا ا ا و مى شوند. ریچارد سرانجام درمی یابد که آهنگ درون خود را یافته و لاش می کند تا از ‎eS ele eee er ee Pore er oe)‏ جامعه استفاده کند. آو با آرت که مشکل گفتاری دارد» دوستی عمیقی برقرار می کندو همزمان با کریستین زیبا نیز آشنا و عاشق می می شود. به زودی ‎ ‏سرانجام در دهه ۱۹۹۰ با انتخاب جورج بوش پدر حقوق معلولان به تمامی در جامعه به رسمیت شناخته می شود. واقعه آی که پیمتل سهمی به سزا در وقوع آن دارد...

صفحه 94:
ما نقاط ضعف کار به طور عمده درنحوه راه رفتن و جهت یابی میشل می تواند بیان بسيارى آز صحنه ها در هنكام رآه رقتن و بويزه نحوه قرار دادن يا و كف می کند 2 ارت قام بر ميدارد كه ندرت در راة ۹ همينطور نحوه عصا زدن و نيز كاه جرخاندن عصای سقید در هوا با ضعف عملکردی زیادی روبروست. ‎ay‏ سب 1۳ یا پا اصول کاری ‎eee eee‏ نقش محوری معلم و خواست كودك براى انجام توانيخشى دو عنصر مهمى هستند كه ا 0 ا 0 الشجر نخواهند كه درسي را و 1 ‎eae Ree‏ | ل 0 تاکید نموده است. ‎BPO‏ ا 010000 خانوادگی معلم به صورت دایمی در خدمت کودک بوده است لیکن در آموزش ها و ا ا ا ا اا ل Sree eee see erie Ee) ۲ ح ميكند و به وضوح نشان میدهد که علیرغم میل به کمک از سوى سارا ( خواهر ميشل) و ميل به عدم مزاحمت آز سوى ميشلبواسطه عدم كفتكو و باز کردن مسئله به بحرانی عمیق و ریشه‌دار ذر زوابط خواهران بدل گشته است ‎ae lO ee‏ 5

صفحه 95:
۱ 0 PIS CMPLD SE Fenn UO Is PREC ene ‏اس راماناتان كارگرداني شده است.‎ ‏ل‎ Sie ent sere er eee oar) Bees ‏دارد. نكن‎ ‏را بازي ميكند. او يك وكيل نابينا است كه ميخواهد با خطابههاي آتشين‎ ‏خود جسم بسته عدالت را باز‎ ‏و‎ 51 ‏فعالیت حرفه‌اي‌اش با پرونده‌هاي زيادي رو به رو بوده است و در آکثر‎ ‏ل اتا‎ ee tel ‏پرونده جدید او با بقیه پرونده‌هايي که قبل از این کار کرده» تفاوت‌هايي‎ ‏دارد.‎ ‏همه مدارك به نوعي برعلیه موکل اوست» ولي اين وکیل اعتقاد دارد که‎ ‏موكلش بيكناه است. مجموعه شرايطي كه أو بيش رو داردء همه برعليه‎ ‏کیل عقب‌نشيني نمي‌کند و صحنه دادگاه را به صحنه مبارزه‎ et ۱۳۳۹۹۹ 00 ‏نقش موكل را ارشد ورسمي‎ ‏هاي كمدي بازي کرده و اين بار در يك نقش جدي بازي خوب و‎ ‏بل قبولي ارآیه مي‌دهد.‎

صفحه 96:
كورى 4 نابينايانى كه در 557 [لايشكاه رزائكى زندكى مى كنند» به ke ‏ا‎ Maurer) sys So * هم حمله مىكنند؛ در خودشان مدفوع مىكنند و براى غذا به تجارت جنسی می پردازند... نها صحنه‌هایی از فیلم ‎EDD‏ ۱ ميرلس 0 ا ۱ بدويزه در ايالات متحده را برانكيخته است. ا ا ا ا ل می‌گوید: «چنبن سناریویی ترفند عاقلانه‌ای برای موفقیت ا ۰ ‎one Ae De ae ROS ones)‏ ‎aren 2227 oap ec REE] RI /‏

صفحه 97:

صفحه 98:
‎٠‏ مارك ماورر به آسوشيتديرس كفته: «در فيلم "كورى" تصوير هيولامانندى از نابينايان به مردم ارائه مىشود كه به نظر من دروغ است. نابينا بودن» افراد نجيب را به هيولا بدل ‎۳۹ ‏فدراسيون ملى نابينايان در بيانيهدي خود اشاره ‎eB Nee Cn SPDT UNC) ees‏ ا ‎een We cone ABT‏ از اين قبيل كه نابينايان به خودشان اهميت نمی‌دهند و دائما سر ناسازگاری دارند.» ‎

صفحه 99:
خواره فیلم معلولیت‌های لشدن, 0 0 مي ثوان يه كشورهاي قبلاند, كأناداء يونان و تركيه أشاره كرد. در اين جشتواره بخش هاي بعش ها ۳ ۰ ‎Ce‏ ‏«افراد خاص» ست كه د اعضاي علولا )= ‎sb‏ مثال, 0 ات خود مييردازند. Ss perme yt TT ene hee end ree aro Gees ‏فلم كوه به نمایش درخواهد امد و‎ (Pee rene. EES gael alm شد. رمان برگزاری جشنواره 2 کار فوریه ات

صفحه 100:
نخستين بيشتهاد خطاب به اقراد داراي : ‎ie en Bi Ss a‏ > موضوع ا ‎Mee‏ ‎piped‏ 000 در اين مبارزه؛: موفقيتي حا ‎Reig BESS‏ ‎is) 3. 156‏ 0 ora. ‎eal Gs 5s &‏ از جمله فعالوت هلب ‎i cee ‏ا‎ ere eto nee ‏حوزه بايد از‎ ‏سازمان‌های 1۶ ۱ پي‌گيري رز ‎ree‏ 8 ۳ ا و ‎ee Pe Oat) Tee‏ ‎ene eA‏ نم 22 ‎ ‏بر | مي‌توانند و فضاي ‎ae ۳‏ ال ا 0

صفحه 101:

صفحه 102:
شنهاد ها 3 دست‌اندرکاران رسانه نبايد هنكام سخن 1 ا ا ل ا ‎Potrero Mare‏ هستند يا خود در حادثهاي مقصرند. نقص در معلولان واقعي است اما اين يايان راه نيست. بايد در هنكام توليد برنامه از خود بیرسید ‎A}‏ آنچه ساخته شده ‎re‏ کلیشه‌ها و مطالب منفي در حيطه ناتواني هست يا ب ۷۳۳۳۳ ‎ee)‏ ا ۱ ميتوان با معلولان و سازمانهاي انان مشورت كرد.

صفحه 103:
ييشنهاد ها - در بسياري ۳ يزيوني ‎over & svt‏ ي غیرناتوان ‎Aenea‏ نفس أفراد واراى انانب را بازي ای و بیشترین جوایز ‎yb‏ جایزه اسکار) براي أيفاى جنين درب یافت کرده‌اند. به ‎Ve‏ ‏شش ۳ ‎ror or‏ ۳۳ د راب ‎Rae‏ و ‎Elo. al‏ بيشتري بيد ‎gle al‏ جب من» كه بازیگر ‎Bremer) ee cael‏ نويسنده‌اي د که داستان یی 9 ۳1 2 یه ي درخشان «محمد اك 0 «رنگ خدا» ۳

صفحه 104:
Rie Tae ‏افراد متخصص داراي ناتواني در‎ oe 0 ‏مش وم لت‎ ‏در رسانه كمك زيادي‎ Bros ‏کرده است. برنامه‌سازان داراي‎ ‏ناتواني. سهم عمدهاي در افزايش‎ 200 0 1 preg te Mme cAety) ناتواني داشته‌اند.

صفحه 105:
- 257 رسانه بايد برد مورد ناتواني و زمينه‌هاي کسترده اث ار رین #9 ‎yor... re‏ ‎EYES Cs ee MO Reed‏ غيردولتي معلولان انجام پذیرد. بديهي ‎heen ss a‏ تولیداتشان بايد ۳۹ افراد جامعه ۳ شامل شود.ء بيذيرند و موجبات حضور ‎asl 9‏ داراي ۳ ۳ در برنامه‌ها فراهم آورند

صفحه 106:
2 7177 ار تمام محتواي رسانهء براي افراد داراي ناتواني 0 ا 2000 تلويزيوني بايد از طريق زيرنويس يا رابط زبان اشاره ناشنوايان: با اين افراد ارتباط برقرار ‎wl sly 2S‏ 0 ا مم امري ضروري است. همچنین لازم است مطالب با قال 9 9جمله قالب خط پا نابینایان دسترس‌پذیر گردند. اين کار به افراد ‎oe mel bri OB) b)‏ م عضوي ار هستند و جامعه به تداخل ‎4c Lore‏ 220 ۷

صفحه 107:
Teo a ‏داراي ناتواني را نشان مي‌دهند. وجود‎ ۳ ‏تنوع گسترده در جمعیت آنان را در نظر‎ ۱۳۱ ‏زا‎ a 0 ‏ل 0 ل‎ ‏نمايندگاني مناسب براي حضور در برنامه‌ها‎ ‏هستند. از سوي دیگر, تنوع اين افراد بر‎ [۱ rhe erent ‏مشاهده است؛ نابینایان و کم‌بینایان,‎ ۳ ‏ناشنوايان و سخت‌شنوایان؛ کم‌توانان‎ ‏افراد مبتلا به ناتواني دي افراد داراي‎ |

صفحه 108:
۱ خيريه‌اي به موضوع ناتواني اجتناب کر به جاي نمایش پريشاني, اندوه. رنج و ماتم بايد افراد داراي ناتواني را سرشار 3 عاطفه و توانمند نشان ذا ‎Yorn)‏ | مختلفي که در جامعه ایفا مي‌کنند, همچون والدین» دانش‌آموزان, برادر و خواهر, کارمند و کارگر, عاشق, دوست, ورزشکار و ... نمایش داده

صفحه 109:
ييشنهاد ها bec مي رفتن Sail 1۳1 ۱777۳ a ‏مب‎ ee ae اف کشیدن سین رد ۷ ‎et et‏ ane mS peas 7 Petrone pe] Pett ar an Oe rece Spey rw ‏ا ات حود‎ ن جسمي در ‎af ah‏ د ‎eee‏ ۳ 0 كممايه ‎rue ‎1 ‏تجحي یم‎ ‏وبد دادن عمدي‎ ‏دادن‎ oie J Ses ‎ ‎

صفحه 110:
ورور ۳ ‏تا‎ [ce epee reer ۳ 5 اینکه دقيقا به قصه و قرار داده است ‎oS Oe os‏ مراقبت‌هاي cesT er ee ee ‎See rrr ve Peres Were ees ci‏ نی نکنید. آنان ‏بیشتر از آنکه بخواهند. قهرمان 0-07 ‎ae a‏ آن هستند که ‏در ‎ASS‏ روزمره و محيط ۳ ‎any‏ ‏- بهتر است به جاي وازه «مزون», 1 لول «قراتی > «فلع» .. وازة فردء شك ' تناسب «افراد داراي ناتواني» به كار ‎AC TPR Sih ies: ry EN‏ ار ‎cs ‏مود *افراد رای کمو‎ ‏- لازم ‎ePaper tay cree‏ ‎ek‏ ي‌ها پرداخت. بهتر است بع جا او 9 ‎ae ee‏ تاد صندلي ‎Rae Ie‏ ‎۳ 00 0 ‏اقراد داراي نائواني را بايد «يمارة ار فیري که زمانب ‎acre‏ لل ل ا داراي ناتواني ‎a 5 San see‏ كه 3 بيماري مزمني ‎oii ce eae‏ ۷ ‎epee olsiene 5.10 253 er‏ .ع ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان