صفحه 1:
error Tey ۳
RTS eS 0
درس: معمارى معاصر
صفحه 2:
صفحه 3:
معماری ارگانیک
1
ا ا bist 0
طولانى را در بر مى كيرد .
Reaper OO REy Te ec egE meee Nee Stee ees
Bee ل er er ere ال recy
Ce eee heen Loer Teme bree
جنبش واكنشى در مقابل خرد كرايى عقل مدرن بود . رمانتيك ها همانند
رمفتيكاهابهآن ay, ييروآن تذكر كلاسيي © 1 واوا ناد انعد
بخش از ذهن توجه داشتند كه ب بيشتر در باره ا ۳
5
Pie, on cee ee >
CAS Ct SC Sess pe oc are rent
. ریاضی دان بودند
صفحه 4:
معماری ارگانیک
۶ لذا در آثار ادبی هنری کلاسیک میتوان ضوح » عدم ابهام ۰ نظم ؛ تقارن و
AYRE rye ee eyo meee ON eee Seed bree
وتوهم و مناظر تماشایی طبیعی مورد نظر است. کلاسیک به دنبال سلطه بر
ape Teme ROO 1
« فردريش ويلهم شيلينك ( © ©06)-2786]) ) » كه يكى از بنيانكذاران مهم
فلسفه رمانتیک محسوب می شود » معتقد بود که طبیعت جزیی از خود انسان
است و بين انسان و طبيعت جدايى نيست .
۱ ا Tes aa
طبیعت تنها مسئله صحیح تلقی می شد . هنرمند می بایست ترکیبی می ساخت که
ss eee rr RET ee pero ene OTe re Herr rere ever
۱
صفحه 5:
3 ١ ار
FRANK LLOYD WRIGHT
ادك
صفحه 6:
۳ معماری ارگانیک
9 ie i
epee ert EES Terre TIBI ea ee eee
هنرمندان را براى يافتن رابطه بين فرم و عملكرد در طبيعت هدايت مى
0 ا eee
0 م ا AB TOCey]
0 ا by ae
« . نظریه زیپایی پيشنهاد میکرد که بر اساس مطالعه دقیق طبیعت بود
.» قانون زيربنايى طبيعت در تمام ساختارها است ٠ قانون تطبيق يذيرى
520 ESI Caretaker er eee
ee STOEL St ee se SS eer Eager s]
00
صفحه 7:
معماری ارگانیک
Ip ered (ol (sise) iets cette ole ia
Prone ty ear re RAS eRe)
دانست . « وی معماران را ترغیب کرد که قوانین طبیعی خلقت را به
۳ mL eee RCC ETS IBS
FERS are eT Pre Ty cy oe roe ei op ray
Ree rennet et Ske eS EY ee ete neds)
لودوک بر اين نظر بود که « ارتباط بین عملکرد و سازه یک اصل زیر
۱ eete
< ذ میتوان بیان نمود که عقاید رمانتیک های اروپا و آمریکا ۰ بلاخص
نظرات آنها در مورد طبیعت و قوانین طبیعی ۰ زیر بنای فکری معماری
۱
صفحه 8:
Pee OTe eT a
Se come tS Hes:
له
شکل گرفت . اوج
يم
ميتوان در نيمه اول قرن
بیستم در نوشتارها و
طرحهاى لويد رايت
Rae eee’ evr
صفحه 9:
۳ معماری ارگانیک
< فرانک فرنس که استاد سالیوان محسوب می شد ء بیشتر تأثیر سبک
ننوگوتیک بود . به اعتقاد فرنس « بر اساس نظریه ارگانیک ء همه
فرمهای طبیعی پویا ( دینامیک ) هستند . نیروها و فشارهایی که در
prere es KeA PY اا ل EYE 0[
Teel See SE) ۱
صدفها دیده می شود ۰ تصویری از یک شکل زنده است . اگر یک
تا ۱
1
باید در یک سیستم پویا و شکل پذیر در یکدیگر ادغام شده باشند .
بیان در معماری باید در حل کردن نیروهای فیزیکی که در یک کالبد
ارگانیک عمل می کند ؛ صورت گیرد .
صفحه 10:
معماری ارگانیک
< سالیوان از پایه گذاران سبک مکتب شیکاگو و معماری مدرن در
آمریکا بود . وی نیز اعتقاد بسیار زیاد به فرمهای طبیعی و
PREC ۹ Geer ey
ا see Sy ا 1
Pro ck ls ate
eee eee nee Lote eee ems ines
تابع عملکرد است x
< سالیوان در مورد مصالح می گوید : « سنگ و ملات در
kg Oe را لح ب PE eG pe ye
RIED ree) ل
در ساختمان هایش نشان داده است .
صفحه 11:
صفحه 12:
معماری ارگانیک
۶ لوید رایت به تحقیق یکی از مهمترین و خلاق ترین معماران و نظریه
پردازان قرن بیستم میباشد . وی در طی نود سال عمر پر بار خود
( ©066©6-06©9 ) بيش لز شصت سال فعاليت مستمر معمارى داشته و
حدود 6600© ساختمان اجرا كرده است .
۱ ا م Kare SE ae
۱ ا ee)
. اركانيك ؛ اصلا" معمارى است
صفحه 13:
ل رایت به
Pence ۱
ل
زيرا اين خانه ها كه غالبا"
IS 0
ساخته شده بودند » در
ا
هاى مسطح سرسبز اين
نواحی طراحی شده
بودند .
صفحه 14:
۳ معماری ارگانیک
“از مشخصه هاى بارز اين ساختمان ها مى توان به ينجره
ا ا 0
موازات سطح زمين مسطح و نشان دادن مصالح در
Gs ES Sar Pomc 1
ساختمان ها باید از خانه روبی در حومه شیکاگو نام برد.
1
آن را به عنوان غایت و هدف تلقی نمی نمود . به اعتقاد
رايت » تكنولوزى وسيله اى است براى رسيدن به يك
معماری و بالاتر که از نظر وی همانا معماری ارگانیک
بود .
صفحه 15:
صفحه 16:
معمارى اركانيكف
۶ او در 00 مه 4960
epee
ارگانیک را در نه عبارت
ذیل تعریف کرد:
ل 0
خارج مانند ابرها »
es) لت
شود بلکه شامل داخل بنا و
اجزاء و مصالح آنم نیز
می باشد .
صفحه 17:
معماری ارگانیک
NC Tee Eee eee SB كم
به اجزا است .
ا ا ا ال
ees) ا ا ل 0 ل
ne ا 700
1
به صورت فرمهای دلپذیر و انسانی شکل دهد . همان گونه که
oN 1
مكانيك ساختمان بايد در اختيار انسان باشد .
Fer re SS OS CY On Rend eS ee Cea OO
Ce REQ ew eae 5 ۳
معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد .
صفحه 18:
صفحه 19:
۳ معماری ارگانیک
ORB ل sec ee unre ce to
IES TS ye EES TO
ANC So ernie Cees te een i!
. ضخامت و عمق است
[0 0 Fe
9
. در آن جریان داشته باشند
صفحه 20:
صفحه 21:
۳ معماری ارگانیک
a شاهکار معماری فرانک
لوید رایت و نظریه
اک ۱
در خانه آبشار در ايالت
پنسیلوانیا در آمریکا
as
صفحه 22:
اين خانه که در سال 4997
ساخته شد ٠ به بهترين شكل
ممكن عقايد رايت در مورد
معماری ارگانیک را نمایش
میدهد . موارد طراحی و
اجرايى را كه رايت براى اين
pence Ie ie rer Peccs
SBS ser
خلاصه کرد :
حداقل دخالت در محيط.
0
لفیق حجم ساختمان با محیط
طبیعی به گونهای که هر یک
مکمل دیگری باشد .
صفحه 23:
۳ معماری ارگانیک
0000 ECS
. تلفیق فضای داخل با خارج
۱ ل
. بردن گوشه های اتاق
<« استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند
صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه
در خارج بنا.
00 ie One renee
. چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر
استمرار نمایش مصالح از داخل به
خارج بنا .
صفحه 24:
۳ معماری ارگانیک
ا ا 0000
Tees ا ا ا ا ل Ree Te
عنوان جوب به كار رود».
< از نظر وى « اركانيك يعنى تلفيق شدن كل مجموعه » و در مورد
one ar Oi eee ا ا 005200
تمهیداتی که خود در نظر می گیرند و با توجه به زمان » مکان » محیط و
ro ewan) ا Rare eee (co) ope meno
صفحه 25:
صفحه 26:
۳ معماری ارگانیک
ge Ceo nse ee eS ATS eae ل اف
يردازان معمارى اركانيك محسوب مى شود ٠ جنانجه وى مى
StS eee ل ل OES
ا re 0 9
ساختمان به عنوان یک ارگانیسم زنده می باشد . آنها به سوی
كالبدى اركانيك تمايل دارند . ايده زندكى و حركت جايكزين
ا ل ve ان
اين تغيير جهانى است » همه را شامل مى شود .» لذا همان
وا ۳
ye OIC ال fern
زير بناى فكرى معمارى اركانيك را تشكيل مى داد.
صفحه 27:
۳ معماری ارگانیک
1
sb eye) vet ae SE BSS 2 ۳
اين حال بيروانى در ساير كشور ها بيدا كرد . در ارويا در بين
5 ا ا p een)
هماهنگی داشت می توان از هوگو هرینگ و هانز شارون
ا ا الك eye لكك ل ا
ايران هم مى توان به كارهاى هوشنكى سيحون دفتر كار
ا الل اك Rae re
يارك جمشيديه و مهندس مهرداد ايروانيان نمونه ترضح
ا ا ل ا م Ly
صفحه 28:
معماری ارگانیک
و
eee reyes Western ht Cee Brees) 9[
BSNS ge We tees Ter Or wee hones on
ادغام مى شوند به عقيده رايت هر ساختمان به منزله نوعى
ween S ا ا ل ك5
م ا ا ل
طبیعت محسوب می شود .
« در سرتاسر تاريخ به دو كرايش متفاوت تاكيد مى شود «
ee Ce eee eee 1
دنياى غير عقلانى و اركانيك » دو شيوه متفاوت سر كار 9
با محيط يا تسلط بيدا كردن بر آن .
صفحه 29:
۳ معماری ارگانیک
< رويكرد هاى متضاد به اين مساله در تمام فرهنكها هم فرهنكهاى
ا RSE epee is he Ect eae nee
و هندسى حتى امروز نيز در نقاشى و معمارى وجود دارد . اين
رویکرد ها همواره روشهایی تکراری بوده اند به گونه ای که نمی
توان يكى را بر ديكرى مقدم دانست .
همان گونه که کلود براگدون » دوست صمیمی سالیوان و ویراستار
ep ree Te eee gee ney Seno pes
ES Tee (oles NEE en ies ies ee Beets)
Bere ee Sen ore ies ee eae 00
FOSS Lp ۹
Tee CU ere ere ye Skene Tepes
Te) hE SE-LaE- Lal] ل ا ل م
00"
صفحه 30:
۳ معماری ارگانیک
۱
۱
آزاد بودند . و از سویی دیگر
ee lees) ۱
تعیین شده پیروی می كردند آنگاه
ساده انگارانه خواهد بود که بگوییم
Pere
ارگانیک باشند و هم ترتیبی .
« معماری وجود ندارد مگر اینکه
Payee eerie tees)
ندارد مگر اینکه در عین حال
ترتیبی نباشد ( لوید رایت ) .
صفحه 31:
۳ معماری ارگانیک
| pee eG BET ag
ارگانیک اند و هم ترتیبی . حل و ذوب شدن با گرمای
۳ ا ا
اساسى آفرينش است » خود به خود فقط يكى از مراحل
. آفرينش را تشكيل مى دهد
و
در عین حال بسیار مهم برای آفرینش به شمار می آید . و
كار هنرى - يا معمارى تنها زمانى كامل است كه اين دو
مرحله » بخش هاى مربوط به خود را به خوبى برقرار
shea
صفحه 32:
|
نزديكى با طبيعت » حاصل حس
هاى شهودى سرشار از
اكوناكونى فرم » طالب ويزكى
اثر ME
طبيعت SAI
آزاد از هندسه فرم هاى بويا »
|
های بی قاعده و ساختار مانند
ارگانیسمی که بر
1
۳
محیطش است مانند گیاه یا هر
۳
ابوجود مى أيد .
صفحه 33:
۳ معماری ارگانیک
ار
ارگانیک: حاصل تفکر +
اثر تخيل ساختارى »
تحقیر کننده طبیعت»
عمومی بودن » فرم های
ایستا » حاصل آموزش ء
فرم ها بر اساس هندسهء
تم دا
۱۳ SEE
صفحه 34:
< رايت در توصيف معمارى اركانيك
ees 00
انكلستان مى كويد: من براى شما
teD nits oy 000
0
جامعه ای ارگانیک است . آرمان های
ee cope elec SD)
كه زيبايى كرايى خارجى يا صرفا
Pe pny 5210
eS ele ett
ene etre ۱
Pr ieee
طبیعت و خصلت انسانی که او در
رابطه با کارش یافته و مکانی را که
oa 00
مفید باشد همگام نیستند » مخالفند....
صفحه 35:
۳ معماری ارگانیک
به نظر می رسد در هیچ دوره ای زیبای مدت زمانی متمادی معنی نداشته
است. به گمان من زمان آن فرا رسیده است که زیبایی دست کم برای زمان
ا ا ا ل ا ل
reer ا ا 9
آن قرار دارد .و بالا خره كاتا لوك نمايشكاه اثاث خانكى كه با عنوان
طراحی ارگانیک در نیوبورک تشکیل داده شده بود حاوی اين تعریف بود :
SIB To ا ل ل
Chee ne ES SUES Seine mS ieee ese so ey)
eee eS ire Lae kD ai a oad
سهم زیبایی بدین ا ees 0[
Oy ert ice eer ie > eS ses eee
صفحه 36:
معماری ارگانیک
همان طور که قبلا گفته شد
تعریف دقیقی درباره ارگانیک و
معماری ارگانیک وجود ندارد
۳
yes لا ۳
٠“ طبیعت به عنوان الگو : در
اك
هاى بزرك و تمدن فنى » ادعا
این بود که طبیعت و قوانین آن
yal 5 ol Le ۳-0
صفحه 37:
Cee Cen eee SD
POP Byes ens Been
۳
[0 ry
خود مختاری فردی و
3201100-97
. فى مود
ملی گرایی : همبستگی با
کشور » فرهنگ » مذهب و
سنتهاى خود كه در كنار بينش
جهان وطنى جنبش فرد كرايى
قرار كرفته است .
صفحه 38:
۳
ا 00
ساختمان به مثابه يك عنصر طبيعى : اين
y 2000
1
پروانه های سیک بالی نیستند که بر فراز
PSteer i Bree SS)
کامل محکم و فروتن از محیطی را تشکیل
میدهند که از آن روئیده می شود و نیز به
این معنا که از این پس به تنها رنگ سفید
که منطقی و خنثی است و چیزی بیش از
200
دهند در عوض تمامی طیف گرم و
رنگینی که با محیط هماهنگی دارد به کار
برده می شود .
صفحه 39:
۳ معماری ارگانیک
۳-۰
ee ee Te ee ees ny ۱
رابطه با نيازهاى روان شناختى صاحب و استفاده كننده اش » وضعيتى
منحصر به فرد دارد و بنابراين در طراحى ساختمان تمامى اين جنبه ها بايد
در نظر گرفته شود .
eS en es eet ens Te eke ES)
er Seer er ene eee ا eS
PEE ل ele Crepe eee ee Cn ery
ل pee re ae eS Ee SS Sere
زمينه معمارى اركانيك در رابطه با طراحى فضايى » منطبق با « نظريه
۷ Pn pr Corer yey Oe gr Up er Caen ge Pee ev
معماری تاکید داشت » در حوالی (00(0 تکمیل شد در نهایت معماری به
عنوان یک مجموعه آثاری هنری؛ یک اثر همه جانبه هنری در نظر گرفته
BAS Seve ion Ce ieee ee tee eC
صفحه 40:
۳ معماری ارگانیک
in oe ۶ 58
: هر خانه باید شخصیت ویژه خود.
را به دست آورد و نه تنها از طریق
نقشه ساختمانی » محیط و شخصیت
a) ا ا 2 (
بلكه در رابطه با كشورى كه در آن
جا بنا می شود و بر اساس سنتهایی
که در آنها ریشه دارد . اين موضوع
ا
روش ساختمانى و بيان و زبان
طراحی 00
صفحه 41:
۳ معماری ارگانیک
|
eles ل ا اك
سا و«
ل 5
ا ل ا ا لل ا لت
eae ey 17
اركانيك حركت مى كرد . در هر صورت وابستكى ها و همنوايى هاى
RNa ye Ch peers
RECO Roe TES OPE OS ete EES OD NCES
aa eke a See 9
PTY mere re pern oy ee NTRS)
هدف قرار می دادند .
صفحه 42:
۳ معماری ارگانیک
۱ Bevo
BMT eyes enh و
| ete Ses ee yee le Tee
ا ۳ همواره tee
۱
برقرارى جنين برداشتى » تنها به كمك يك انزوا جويى مصنوعى
۰[
با توجه به اين موضوع ؛ معمارى اركانيك عبارت از نوعى بيان
cre 1S Yo Bas Cara 2000
اك ا Cee enn bene ee
eee ee sO POLE vNG) = Ser ETS
صفحه 43:
۳ معماری ارگانیک
PAE EEE ا lee SPS og
کارکردی است . ما هنوز هم شدیدا عادت داریم که به خانه انگار تصویری از
۳ eae eb: ee enn)
00 TS acl eat Se) alt a Te
پا
فنی نمی نگرد بلکه آن را مجموعه ای از تمام فعالیتهای انسان و احساسات
. مردمی که از آن استفاده خواهند کرد در نظر میگیرد
ee eee ا ا ie Cees پبپ
سعادت جسمانى روانى و معنوى انسان برنامه ريزى شده باشد . بنابراين
ارگانیک بر مبنای ایده اجتماعی بنا شده است و نه بر مبنای ایده تجسمی
فیگراتیو ) ما تنها زمانی مى توانیم معماری را ارگانیک بنامیم که پیش از آن (
۱
صفحه 44:
صفحه 45:
۳8 معماری ارگانیک
همان طور که گفتیم کاربرد معمارانه واژه
ارگانیک از دیرباز آغاز و
را در بر داشته است . هیچ واژه ای - و
و
آن تاحدی تقریبی نباشد . با وجود این دو
تصور غلط وجود دازند که باید در برایر آن
محقاط بود .
۱
ا ۱
خطر این اشتباه وجود دارد که بپذیریم بای
از طبیعت تقلد کنیم. احتمال سقوط به این
اشباه ويزه زياد است زيرا بشتيبانان معمارى
ارگانیک فکر می کند معاید مصری و
كوتيك بسيار طبيعت كرايانه اند .
صفحه 46:
۳ معماری ارگانیک
Pere Es eer ie hie feos TO Tea
ete SOs me Tent BoE See ا ees)
: اين مطلب به نقل قولى از رايت درباره خود و ار: توجه كنيد
1
اند. امروزه زندگی شهری عادتی بیش نیست و به آن نیازی نداریم . شهر
ete ie Seon woe ee EE ۱[
خیلی خوب پیش میرفت . انسانهای با شعورتر مدام در حال ترک
er ا 00000005
مانده اند . آنچه که نیاز داریم پیوند مان شهر و روستاست . من در سال
59 شهر « برود اکر » را با چنین نگرشی طرح کردم که بدون
اينكه شهر باشد تمام امتياز هاى شهر را داراست .
صفحه 47:
۳ معماری ارگانیک
و |
يابد . يعنى بى أنكه جيزى نابود كردد خانه اركانيكى را مى توان در هر نقطه بنا
كرد در روستا نيز مى توان بدون نابودى روستا شهرى اركانيك بنا نهاد . بديهى
است كه اين روند در حال تكميل است و جيزى نيست كه من اختراع كرده
een 0 1
ل ل ا ا ل 0
روستا ها نيز وجود دارد ديكر شهر امتيازى بر روستا ندارد شهر ها رو به
زوال اند .
1/۰
است. من نه از مد پیروی کرده ام و نه فقط ساختمان ساخته ام . حال اگر مایل
بودید ۰ می توانید بگویید که من تنها مولف معماری ارگانیک هستم .
صفحه 48:
rere rad ا الك ا ل
ONS ال ا 0 لل ل 02
توان او را يك معمار ناميد . ( فرانك لويد رايت
(