ارگانیک

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری ارگانیک”

معماری ارگانیک

اسلاید 1: مقدمه : نگرش معماری ارگانیک که دردوره جعبه های ساختمانی بلند مدرن،مثل هوایی تازه برای نفس کشیدن ومفری برای تحرک و آرامش بوده و نگاه رایت- یک معمار و شخص انقلابی، وابسته به طبیعت، با گرایشات آرمان گرایانه به آزادی فردی و اجتماعی - به عنوان نمونه کامل و بارز نگاه ارگانیک به زندگی و معماری، حتی امروز موضوعی کهنه و تمام شده محسوب نمی شود، بلکه - شاید تحت عناوینی دیگر- جدی تر شده و اهمیت بیشتری یافته است.

اسلاید 2: پدیده ارگانیک: ارگانیسم : مجموعه اجزا و اعضایی که جسم یک موجود را می سازند. مفاهیم : عملکرد زیبایی

اسلاید 3: - ریشه اصلی معماری ارگانیک فلسفه رمانتیسم واکنشی در برابر عقل مدرن – در مقابل کلاسیسم

اسلاید 4: کلاسیسیسم رمانتیسماحساس و عاطفههیجان-شعر-ادبیاتایجاد ابهام و توهمبر انگیختن احساستحسین طبیعتعقل و منطقفیزیک-ریاضیوضوح-عدم ابهامنظم-تقارن تناسبسلطه بر طبیعت

اسلاید 5: فردریش ویلهم شیلینگ :طبیعت جزئی ازانسان است بین انسان و طبیعت جدایی نیست. ساموئل تیلور کولریج :فرم ارگانیک همان گونه که از درون رشد می کند، شکل می گیرد.

اسلاید 6: لائوتسه : واقعیت بنا از چهار دیوار و یک سقف تشکیل نمی شود،بلکه باید این واقعیت را در فضای درونی آن، یعنی فضایی که ما در آن زندگی می کنیم جست.

اسلاید 7: توسعه اقتصادی جنگ جهانی اول توسعه استعمار بحران اقتصادی سال 1929 سال های نا امنی جنگ جهانی دوم سال های بازسازی و ترمیم بحران انرژی عدم وجود جو مساعد برای احساس آزادی فردی در آرزوی کسب این آزادی،معماری ارگانیک زمینه ای برای بارور کردن این تصور و تبدیل آن به واقعیت شد.

اسلاید 8: پیشرفت سریع تکنولوژیمطرح شدن آهن بتن مسلحروش های جدید لوله کشی و تهویه مطبوعتولید صنعتیمونتاژ واحد های پیش ساخته انبوه سازی در ساختمان سازی

اسلاید 9: معماری ارگانیک پدیده ای منفرد معمار ارگانیک پایبند به سبک فردیغرض و هدف معمار همخوانی و همگامی با طبیعتمعماری ارگانیک نوعی بیان معماری که فرد را از واقعیات اجتماعی دور و جدا می کند.

اسلاید 10: معماری ارگانیک :توجه به انسان و زندگیتوجه به ساختمان به عنوان مجموعه کلیه فعالیت های انسانی و احساسات شخصی ساکنینتوجه به خوشبختی روحی روانی انسان در تشکل فضایی اتاق،خانه و شهرمعماری ارگانیک و رایت

اسلاید 11: معماری ارگانیک انسانی بودن به جای انسان گرا بودن

اسلاید 12: ارگانیک از دیدگاه رایت :طبیعت علاوه برمحیط بیرون،شامل داخل بنا نیز می شودارگانیک همگونی واجزا نسبت به کل و کل نسبت به اجزاشکل تابع عملکرد فرم و عملکرد یکی هستندلطافت مکانیک در اختیار انسانسنت تبعیت و نه تقلیدتزئینات بخش جدائی ناپذیر معماریروح باید در درون ساختمان وجود داشته باشدبعد سوم ضخامت و عمقفضا شالوده پنهانی بنا

اسلاید 13: فرم های ساختمانیاصول معماری ارگانیک :طبیعت به عنوان الگوفرد گراییملی گراییطرح کلی ساختمان سازی ارگانیک

اسلاید 14: سه طرح اصلی ساختمان سازی ارگانیک:ساختمان به مثابه یک عنصر طبیعی:ساختمان جزء کامل، محکم و فروتن محیطساختمان به مثابه یک عنصر مشخص:هر بنا وضعیتی منحصر به فرد داردساختمان به مثابه یک عنصر سنتی : باید به سنت ها و ریشه های فرهنگی هر ملت توجه نمود

اسلاید 15: ” معماری ارگانیک“ ” معماری غیرارگانیک“ هنر زیبا محصول تفکرمحصول تخیل سازندهدوری از طبیعتجوینده هدف های جهانیمتمایل به قانون،سیستم ، قاعدهسبک گرامحصول تحصیلاتفرم های ایستاهنر فرماتیومحصول حساسیت ذاتیمحصول تخیل اشراقیتماس نزدیک با طبیعت جوینده هدف های ویژهپر از بسیار شکلی وگونه گونیطبیعت گرا حاصل تماس با واقعیتفرم های پویا

اسلاید 16: ویژگی های معماری ارگانیک: - دارای پلان آزاد است. - به دنبال تحقق تداوم فضایی وشادی و سرزندگی فضایی است. - در طراحی داخلی فضا های معماری شکل اولیه حجمی را نفی می کند . - بر مسئله ارتباط انسان ، طبیعت و معماری تاکید می ورزد . - معماری در آنچه که باید باشد و هست جست جو می کند . - چهار چوبها و قوانین ثابت و بی حرکت و محدود کننده را نفی می کند. - در بین اجزاء آن نوعی پیوستگی طبیعی وجود دارد که با طبیعت پیرامون آمیخته شده است. - به معماری به گونه ای تندیس گونه نگاه می کند. در مجموع معماری ارگانیک میخواهد با طبیعت پیوند داشته باشد و ماهیتی طبیعت گرا دارد.

اسلاید 17: رایت در ۲۰ مه ۱۹۵۳ در تلیسین معماری ارگانیک را در نه عبارت ذیل تعریف کرد:۱- طبیعت: فقط شامل محیط خارج مانند ابرها درختان و حیوانات نمی شود بلکه شامل داخل بنا و اجزا و مصالح آن می باشد.۲- ارگانیک: به معنای همگونی و تلفیق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا است.۳- شکل تابع عملکرد:عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم و عملکرد و استفاده از ابداع وقدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری است.فرم و عملکرد یکی هستند.۴- لطافت: تفکر و تخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرم های دلپذیر و انسانی شکل دهد.همان گونه که پوشش درخت و گل بوته ها شاخه های آنها را تکمیل می کند.مکانیک ساختمان باید در اختیار انسان باشد و نه بالعکس.

اسلاید 18: ۵- سنت: تبعیت و نه تقلید از سنت اساس تفکر معماری ارگانیک است.۶- تزئینات: بخش جدائی ناپذیر از معماری است.رابطه تزئینات به معماری همانند گل ها به شاخه های بوته می باشد.۷- روح: روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید در درون آن وجود داشته باشد و از داخل به خارج گسترش یابد.۸- بعد سوم: بر خلاف اعتقاد عمومی بعد سوم عرض نیست بلکه ضخامت و عمق است.۹- فضا: عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد.فضا یک شالوده پنهانی است که تمام ریتم های ساختمان باید از آن منبعث شود و در آن جریان داشته باشد.

اسلاید 19: ارتباط معماری با ارگا نیسم های طبیعی به طور موثر به ۴ مورد محدود میشود:۱- رابطه ی ارگانیسم ها با محیط خود ۲-وابستگی بین ارگانها با یکدیگر۳- رابطه ی بین فرم و عملکرد۴- اصل حیات

اسلاید 20: هیچ خانه ای نباید روی تپه باشد، بلکه باید جزئی و بر آمده از طبیعت باشد، متعلق به آن باشد، تا تپه و خانه بتوانند با هم زندگی کنند و خوشحالی هر یک به لحاظ وجودی دیگری باشد.“ ”فرانک لوید رایت“

اسلاید 21: ارگانیک Organic مشخصه ی مربوط به اشکال و فرم های دارای خطوط کناره نما (contours) نامنظم، که به نظر می رسد به خطوط کناره نمای گیاهان یا حیوانات زنده شباهت دارند.(اندامین ,می تواند معادل فارسی آن باشد.)

اسلاید 22: معماری ارگانیک Organic Architecture  فلسفه ی طراحی معمارانه مربوط به اوایل قرن بیستم که بیان می دارد یک بنا باید ساختارو پلانی داشته باشد که نیازهای کارکردی آن با محیط طبیعی اش هم ساز باشد و فرم یک وضوح عقلانی و کلیتی یک پارچه به خود بگیرد. شکل ها یا فرم ها در چنین حالتی اغلب خطوط طراحی نا منظمی هستند و به نظر می رسد به فرم های موجود در طبیعت شبیه می باشند.(معماری اندام وار یا اندامین معادل های فارسی آن هستند.)

اسلاید 23: فرانک لوید رایت فرانك لويد رايت به تحقيق يكي از مهمترين وخلاق ترين معماران ونظريه پردازان قرن بيستم مي باشد . اين معمار در طي 90 سال عمر پر بار خود (1959-1869) بيش از 60 سال فعاليت مستمر معماري داشته وحدود 560 تا ساختمان اجرا نموده است. خانه اوليه رايت به نام خانه هاي دشتهاي مسطح معروف بودند، زيرا اين خانه ها كه غالبا در حومه شهر شيكاگو ساخته شده بودند، در تلفيق وهماهنگي با دشتهاي مسطح و سرسبز اين نواحي طراحي شده بودند. از مشخصه هاي بارز اين ساختمانه مي توان به پنجره هاي سرتاسري، كنسول نمودن بام ونمايش افقي آن به موازات سطح زمين مسطح ونشان دادن مصالح در ساختمان اشاره كرد. از جمله شاخص ترين نمونه هاي اين ساختمانها از خانه روبي در حومه شيكاگو نام برد. در اوايل قرن بيستم كه به تدريج ايده هاي رايت در ساختمانهيش شكل مي گرفت، دراروپاوامريكا تكنولوژي به سرعت در حال گسترش وپيشرفت بود .اين پيشرفت در زمينه هاي معماري، از نظر تيوري واجرايي بسيار مشهود وبارز بود. اگر چه رايت با تكنولوژي مدرن مخالفتي نداشت،ولي وي آن را به عنوان غايت وهدف تلقي نمي نمود. به اعتقاد رايت ، تكنولوژي وسيله اي است براي رسيدن به يك معماري والاتر كه از نظر وي همانا معماري ارگانيك بود.

اسلاید 24: 100 سال قبل رایت توانست راه حل برای هارمونی و هماهنگ با محیط نه با ترس بلکه با عشق با زیبایی طبیعت و طراحی می کرد تا شکل معماری دنیا را تغییر دهد .او ساختمان هایش را معماری ارگانیک نامید .عبارتی که دوستش سالیوان تکرار می کرد ولی او در بنا نشان داد.

اسلاید 25: کار رایت با فکر همیشه خلاق و باز او توسعه یافت .انسان عنصر مهم ثابتی از شروع تا پایان کارهای رایت بود و او این را کارهای نیک و انسانیت می نامند .

اسلاید 26: 1-حد اقل دخالت در محيط طبيعيشاهكار معماري رايت و نظريه ارگانيك را مي توان در خانه آبشار در ايالت پنسلوانيا در آمريكا ديد. اين خانه كه در سال 1937 ساخته شده ،به بهترين شكل عقايد رايت در مورد معماري ارگانيك را نمايش ميدهد.موارد طراحي و اجرائي را كه رايت براي اين خانه ويلائي در نظر گرفته بود مي توان در هشت مورد ذيل خلاصه كرد:

اسلاید 27: 2-تلفيق حجم ساختمان با محيط طبيعي به گونه اي كه هر يك مكمل ديگري باشند.

اسلاید 28: 3-ايجاد فضاهاي خارجي بين ساختمان ومحيط طبيعي.

اسلاید 29: 4-تلفيق فضاي داخل با خارج.

اسلاید 30: 5-نصب پنجره هاي سرتاسري و از بين بردن گوشه هاي اتاق.

اسلاید 31: 6-استفاده از مصالح محيط طبيعي مانند صخره ها و گياهان چه در داخل وچه در خارج بنا.

اسلاید 32: 7-نمايش مصالح به همان گونه كه هست ،چه سنگ باشد و چه چوب و ياآجر.8-استمرار نمايش مصالح از داخل به خارج بنا. ”رايت معتقد بود كه ماهيت مصالح در ساختمان بايد نشان داده شود ، به گونه اي كه شيشه به عنوان شيشه ، سنگ به عنوان سنگ وچوب به عنوان چوب به كار رود.““اين مطلب از سايت    www.delmars.com گرفته و ترجمه شده است. ”

اسلاید 33: اين اثر يك جسم حجيم اما ظريف است كه به وسيله طبيعت احاطه شده بلكه جزيي از آن شده است در واقع تنها به طبيعت اضافه شده بدون اين كه چيزي لز آن كم كند .

اسلاید 34: پلکان دسترسي به گالري طبقه سوم از اتاق شخصي كافمن

اسلاید 35: ”اين خانه در واقع چيزي بيش از يك اثرهنري در پشت خود پنهان كرده است .تمام اندازه ها به طرز شگفتي از يك نيروي بي پايان طبيعي انرژي ميگيرند در واقع اين خانه وآن آبشاربا هم هماهنگ و عجين شده است ودر واقع تركيبي ساخته اند كه هر چشمي آرزوي ديدن آن را دارد.“                                      

اسلاید 36: ”خانه آبشار يك هديه الهي بلكه يكي از بزرگترين آنها وحاصل تجربه ذهن انسان بر روي كره خاكي است، من فكر مي كنم كه هيچ چيزي ات به حال تا اين اندازه با هماهنگي و موافقت بيان نشده است، بزرگترين چيز در آن حفظ آرامش جنگل و رود وصخره است وهمه اينها بعلاوه ساختار خانه شما را به آرامش وگوش دادن به صداها دعوت مي كند آن هم نه هر صدايي بلكه صداي موسيقي آب و آبشار اين خانه راهي است براي رسيدن به آرامش.“                                      ”فرانك لويد رايت“

اسلاید 37: نمونه هايي ديگر از معماري ارگانيك

اسلاید 38: معماری با الهام از طبیعت معماری طبیعی نوعی معماری آمیخته با رنگ است که در اوایل قرن بیستم به عرصه ظهور رسید. معمارانی چون فرانک لوید رایت، آنتونی گادی و رادولف استینر که هر کدام با الهام از طبیعت شیوه ای از این معماری را بنیان گذاشتند. این شیوه معماری به معنای تقلید صرف از طبیعت نیست بلکه در آن خواسته های بشر بعنوان موجودی خلاق و زنده در نظر گرفته می شود، لوئیس سالیوان (1856_1924): اولین فردی که به تجزیه و تحلیل مفاهیم معماری طبیعی پرداخت

اسلاید 39: كليسا سگرادا فامیلیفرانک لوید رایت (1869_1956): فرانک لوید رایت (1869_1956): وی مفاهیم را در جهت تصریح روابط میان طبیعت و معماری گسترش داد و به وضع دستور العمل هایی در خصوص چگونگی ساخت فضاهای داخلی و خارجی بنا و استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با طبیعت پیرامون پرداخت.آنتونی گادی (1852_1926): اولین فردی که طرح این شیوه ساخت و ساز را با ارائه صورت ساخته شده بنا بیان کرد و بر چگونگی ساختمان سازی بدین شیوه تاکید داشت . وی در اواخر عمرش معماری هندسی طبیعی را با ساخت دو فضای قوس دار در کلیسای سگرادا فامیلی متحول ساخت.

اسلاید 40: لوئی سالیوان رایت از نظریات او بسیار در طراحی بهره برد .استفاده از المان های گیاهی و شلوغ با شاخ و برگ های بدون ابتدا و انتها . به دنبال دستیابی به خلوص در طراحی . تزئینات وسیله ای برای غنی کردن صفحات صاف ساختمان های قفس مانند

اسلاید 41: خانه جیمز چا رنلی،شیکاگو ،ایلینویز1891طراحی برای این خانه در دفتر سالیوان و ادلر توسط رایت

اسلاید 42: خانه جیمز چا رنلی،شیکاگو ،ایلینویز1891بلوکی هندسیکاملآ صافسه طبقهآجریطرحی کلاسیکپنجره های مستطیلی

اسلاید 43: ساختمان بلند با پنجره خاص که چشمها برای جستجوی نور به بالاخیره می کند اوک پارک، ایلینویز،1900معماری ارگانیک و رایت

اسلاید 44: اوک پارک، ایلینویز،1900

اسلاید 45: همخواني با طبيعت

اسلاید 46:

اسلاید 47:

اسلاید 48: حداقل دخالت در محيط طبيعيبه طوري كه هر يك مكمل يكديگرند

اسلاید 49:

اسلاید 50: خانه جیمز چا رنلی،شیکاگو ،ایلینویز1891طراحی برای این خانه در دفتر سالیوان و ادلر توسط رایتمعماری ارگانیک و رایت

اسلاید 51: خانه ویلیام ،اچ،وینسلو،1893- 1894در دوره ی خودش بسیار غیر عادی می نمودمعماری ارگانیک و رایت

اسلاید 52: خانه ویلیام ،اچ،وینسلو،1893- 1894خانه ای ساده ،اصیل ،جذاب با معیارهای امروزیمعماری ارگانیک و رایت

اسلاید 53: خانه ویلیام ،جی، فریک در اوک پارک 1901-1902مثالی خاص از خانه ای سه طبقه معماری ارگانیک و رایت

اسلاید 54: خانه وارد دبلیو ویلیتس در ایلینویز1902-1903 معماری ارگانیک و رایت

اسلاید 55: معبد یونیتی در ایلینویز 1905-1907این ساختمان از خارج به شکل سنگر دیده می شوددو مکعب افقی بتنی ،مکعب بزرگتر برای عبادات کلیسا و دیگری فعالیتهای غیر مذهبی حس فضا در درون آشکار می شود معماری ارگانیک و رایت

اسلاید 56: معبد یونیتی در ایلینویز 1905-1907دو بدنه مجزااستفاده از بتن برای اولین باراثبات کامل پلان مفصل دار( H)معماری ارگانیک و رایت

اسلاید 57: معبد یونیتی در ایلینویز 1905-1907نور گیری از کنار و از سقفسقف ساختمانی مشبک از نور گیر هامعماری ارگانیک و رایت

اسلاید 58: خانه اوری،کونلی ،ایلینویز1905-1907خانواده اوری فضای وسیع در جنگلی مسطح داشتند و به دلیل پا فشاری رایت بر اصول خود او را برای طراحی انتخاب کردند

اسلاید 59: خانه اوری،کونلی ،ایلینویز1905-1907

اسلاید 60: نکات اصلی برنامه ریزی:تقلیل دیوار های داخلی به حداقلهماهنگ ساختن بنا با محیط خارجتغییرمفهوم اتاق از قوطی واستفاده از دیوار به عنوان عنصرجداکنندهانتقال زیر زمین به روی زمیندادن تناسبات انسانیاستفاده از مصالح واحدتأسیسات دراستخوانبندیمبلمان به عنوان عناصر معماریحذف ظریف کاری

اسلاید 61: خانه فردریک سی روبی ،شیکاگو،ایلینویز1908-1909 بر آورده کردن احتیاجات مهم کار فرما عامل موفقیت طرح بود یکی از به یادماندنی ترین آ ثار اولیه رایت

اسلاید 62: خانه فردریک سی روبی ،شیکاگو،ایلینویز1908-1909در سبک خانه های پرایری ساختمانی عریض کم ارتفاع و افقی معماری ارگانیک و رایت

اسلاید 63: خانه فردریک سی روبی ،شیکاگو،ایلینویز1908-1909

اسلاید 64: نمای قائم به طور بر جسته با بالکنهای جلو آمده و پیش آمدگیهای مسطح حالت مدرنی را ایجاد کرده رایت آن را پیش در آمد خانه آبشار می داند ،اوک پارک 1909 خانه خانم توماس گیل

اسلاید 65: پیش آمدگیهای مستقیم و صاف بام داربستهای سوراخ دار و ترکیب کل طرح یک خصوصیت لذت بخش خاص خانه بازی است. خانه بازی کودکان ،ریور ساید ،ایلینویز 1912-1913معماری ارگانیک و رایت

اسلاید 66: نمای قائم به طور بر جسته با بالکنهای جلو آمده و پیش آمدگیهای مسطح حالت مدرنی را ایجاد کرده رایت آن را پیش در آمد خانه آبشار می داند ،اوک پارک 1909 خانه خانم توماس گیل

اسلاید 67: بخش عمده ی کارهای رایت استفاده از المانهای افقی بود ولی در این خانه در درهای باریک از مولفه های عمودی بهره برد اولین خانه با سیستم ساختار بافت بلوکی ساخته شد خانه آلیس میلارد ،پاسادانا کالیفرنیا1923 -1924

اسلاید 68: خانه آلیس میلارد ،پاسادانا کالیفرنیا 1923-1924

اسلاید 69: خانه مالکوم ویلی مینسوتا 1934 -1935

اسلاید 70: خانه ادگارد کافمن پنسیلوانیا 1935-1939تحققی شاعرانه و یک حالت گرایی کامل از نیرو های تخیلی ورمانتیک رایت

اسلاید 71: خانه ادگارد کافمن پنسیلوانیا 1935-1939بخاری در مرکزآبشار در زیرسقف های بزرگ کنسول شده افق دید را از این مرکز به مناظر مثالی متعالی از معماری ارگانیک اطراف سوق می دهد

اسلاید 72: خانه ادگارد کافمن پنسیلوانیا 1935-1939

اسلاید 73: خانه ادگارد کافمن پنسیلوانیا 1935-1939حجمی تندیس گونهپیوند تخته سنگ های خشن و دست نخورده به همراه حجم های تراشیده و صاف بتن

اسلاید 74: موزه گوگنهایم 1943- 1959 نیویورک برای رایت که زندگیش وقف تحول معماری شده نهایت پیروزی بود.ساختمان مارپیچی بزرگ که دایره وار در گوشه ها به بالا گسترش یافته و در آخر به گنبد شیشه ای در ارتفاع 30 متری ختم می شود و نور را به قلب بنا وارد می کند

اسلاید 75: موزه گوگنهایم 1943 1959 نیویورک فرم حلزونی دایره ای که به بعدسوم و چهارم برده شده است

اسلاید 76: موزه گوگنهایم 1943 1959 نیویورکبه دلیل نمایش بهتر آثار هنری دیوارها وطبقات را به صورت رمپ ساخته شده

اسلاید 77: فروشگاه روی موریس، سان فرانسیسکو ،کالیفرنیا 1948-1950رایت به شوخی به آن تله موش گفته است معماری ارگانیک و رایت

اسلاید 78: ویسکانسین ،مرکز تحقیقاتی جانسون واکس، 1943-1950درهفتاد سالگی رایت یکی از تحسین بر انگیز ترین ساختمانهای خود را ساخت شامل ادارات مرکزی که ستونهای گوه ی گلف شکل آن و برج 14 طبقه با کنج های مدور

اسلاید 79: خانه نورمن لیکز، 1959-1968 فنیکس ،آریزونا

اسلاید 80: ادولف استینر (1861_1925): وی اصول این سبک متحول شده معماری را بیان کرد. این اصول شامل طبیعت ، فرهنگ و شعور بشر است.

اسلاید 81:

اسلاید 82:

اسلاید 83:

اسلاید 84:

اسلاید 85:

اسلاید 86:

اسلاید 87:

اسلاید 88:

اسلاید 89:

اسلاید 90:

اسلاید 91:

اسلاید 92:

اسلاید 93:

اسلاید 94:

اسلاید 95:

اسلاید 96: معماری پایدار

اسلاید 97: در معماري معاصر،تغييراتي که با توجه به معياري هاي زيست اقليمي و پايداري پديد مي آيند،هر روز اهميت بيشتري مي يابند. سخن از پايداري در معماري را مي توان به تصور و طراحي ساخت و سازهاي آينده تعبير کرد.آن هم نه تنها با پايداري فيزيکي ساختمان،بلکه با پايداري و حفظ اين سياره و منابع انرژي آن،گسترش شهر نشيني و زندگي صنعتي باعث ايجاد اثرات مخرب زيست محيطي گوناگون گرديده،که مهمترين آنها آلودگي هوا و صدامي باشد.

اسلاید 98:

اسلاید 99: بحث معماري پايدار ،بحث جديدي نيست چه در زمان ساخت و به اصطلاح مرحله کارگاهي چه در زمان استفاده و همچنين در زمان بازسازي و تخريب يک بنا بايد از مصالح و روش کار استفاده کرد که کمترين ضرر را به محيط زيست و در نتيجه بشريت وارد کند.اصطلاح معماري پايدار يا معماري محيط زيستي به معماري حساس به مسائل پيچيده همزيستي طبيعت ،انسان و مصنوعات اطلاق مي شود. اين واقيعت موجب شده در اغلب کشورها معماري محيط زيستي نوعي رمان علمي ،تخيلي مربوط به آينده يا نوعي تجمل مختص قشر مرفه تلقي شود اما واقعيت با اين ايده کليشه اي نسبت به معماري محيط زيستي متفاوت است.

اسلاید 100: امروز هدف معماري محيط زيستي ايجاد تعادلي پايدار و سازمان يافته بين طبيعت،موجودات زنده و محيط مصنوع است.يا به نوعي معماري سبزو در اين راه کل فرآيند معماري ،يعني انديشيدن و مطالعه ،طراحي ،ساخت.فرآيند سبز در معماري فرآيندي کهن مي باشد براي مثال از هنگامي که انسان هاي غارنشين براي اولين بار پي به اين مسئله بردند که انتخاب غاري رو به جنوب از لحاظ دماي محيط مناسب تر از غاري مي باشد که دهانه آن به سمت شمال است.

اسلاید 101:

اسلاید 102:

اسلاید 103: مفهوم توسعه پایدارمفهوم «توسعه پایدار » به معنی ارایه راه حل هایی در مقابل الگوهای سنتی کالبدی , اجتماعی و اقتصادی توسعه می باشد که بتواند از بروز مسایلی همچون نابودی منابع طبیعی ، تخریب اکوسیستم ها ، آلودگی ، افزایش بی رویه جمعیت ، رواج بی عدالتی و پائین آمدن کیفیت زندگی انسان ها جلوگیری کند .فعل sustain از سال 1290 میلادی در زبان انگلیسی به کار گرفته شده و از ریشه لاتین subو , tenere به معنی نگهداشتن است . لغت نامه اکسفورد سابقه صفت sustenable را به حدود 1400 می رساند و آنرا به اشکال مختلف معنی می کند ، اما تنها در این چند دهه اخیر این واژه با معنای کنونی آن یعنی «آنچه که در آینده می تواند تداوم یابد . » یا «پایداری » کاربرد پیدا کرده است ، و در فارسی به « پایا »، «دائم » ،«با ثبات » و ..... ترجمه شده است . پایداری به معنای با دوام ، ماندنی و از همه متداول تر کلمه پایدار و پایداریست .

اسلاید 104: تعریف توسعه پایدار متاسفانه تا به حال تعریف جامعی از توسعه پایدار ارائه نشده . تعریفی مه بیش از همه مورد استفاده قرار گرفته است ، تعریف کمیسیون براندتلند است :« آن نوع توسعه ای که بتواند بتواند نیازهای کنونی را بدون از دست دادن توانایی های نسل های آینده در تامین نیازهایشان تامین کند »لیکن این تعریف از جهاتی مورد انتقاد قرار گرفته است.بنابراین شاید بتوان به تعریفی نسبتا ساده و فرایندگرا اکتفا کرد:توسعه پایدار آن نوع توسعه ای است که سلامت انسان و نظام های اکولوژیکی را در بلند مدت بهبود بخشد.”

اسلاید 105: اهداف توسعه پایدار هدف اصلی توسعه پایدار ، تامین نیازهای اساسی ،بهبود و ارتقای سطح زندگی برای همه ، حفظ و اداره بهتر اکوسیستم ها و آینده ای امن تر و سعادتمندتر ذکر شده است .توسعه ای که درفرایند ی است که در آن سیاست های اقتصادی ، مالی ، تجاری ، انرژی ، کشاورزی ، صنعت و سایر سیاست ها به نحوی طراحی می شوند که منجر به توسعه ای شوند که از لحاظ اقتصادی ، اجتماعی و اکولوژیکی

اسلاید 106:

اسلاید 107:

اسلاید 108: پیشینه معماری پایدار طوری که طبق گفته ریچاردراجز «ساختمانها همانند پردگان که در زمستان پرهای خود را پوچ میدهند ،خود خود راباشرایط جدبد زیستی وفق داده بر اساس آن سوخت و سازشان را تنظیم می کنند ». بدین ترتیب این شکل حساس طراحی رابطه موفقی بین دنیای طبیعت و دنیای انسان ها برقرار کرده به نظرات رایکین موریس و لتابی تجسم عینی بخشیده است .

اسلاید 109: پیشینه معماری پایدار در گذشته اعتقاد بر این بود که تمام جهان هستی از ترکیب چهار عنصر آب ،خاک ،آتش و هوا بوجود آمده است . با وجود اینکه امروز مشخص شده که به وجود آمدن جهان روند بسیار پیچیده ای داشته ،ولی هنوزهم این چهار عنصر راه حل های مناسبی را برای این نگرش و ارتباط متقابل ساختمان و محیط اطراف فراهم می کند .ریشه های اصلی نهضت حفظ محیط زیست و معماری پایدار به قرن 19 برمی گردد . جان راسکین، ویلیام موریس، ریچارد لتابی از پیشگامان نهضت معماری پایدار محسوب می شوند . راسکین در کتاب «هفت چراغ معماری » خود می گوید که برای دستیابی به رشد و پیشرفت می توان نظم هارمونیک موجود درطبیعت راالگو قرار داد. موریس بازگشت به فضای سبز حومه شهر و خود کفایی و احیای صنایع محلی را تئصیه می کرد . لتابی در یکی از اعلامیه هاز خود از معماران خواسته که قدر زیبایی و نظم طبیعت را بدانند . همه این پیشگامان از واژه «طبیعت » استفاده کرده اند و امروز تنها لغتی که می تواند به خوبی جانشین این واژه گردد، «معماری پایدار» است .

اسلاید 110:

اسلاید 111:

اسلاید 112: توسعه پایدارو معماری در این جهان ، معماران نیز همسو با سایر دانشمندان در پی یافتن راهکارهای جدید برای تامین زندگی مطلوب انسان بوده اند .بدیهی است که زندگی،کار ، تفریح ، استراحت و..... و همه و همه فعالیت هایی می باشند که در فضاهای طراحی شده توسط معماران صورت پذیرفته و از آنجا که نقاط ضعف و قوت یک ساختمان ،بر زیست بوم جهان تاثیر مستقیم خواهد داشت ، وظیفه ای بس حساس در این خصوص بر عهده معماران می باشد .کاربرد مفاهیم پایدار در معماری ، مبحثی تازه را به نام «معماری پایدار» ؛ یا « معماری اکولوژیکی » ؛ یا « معماری زیست محیطی » باز کرده است که همگی اینها دارای مفهوم یکسانی هستند و بر معماری سازگار با محیط زیست دلالت دارند .

اسلاید 113: سالها بعد معماران ذیگر مانند فرانک لورد رایت ،پیتر آیزمن ، و .... عقاید این پیشگامان را ادامه و گسترش دادند.شکوفایی جنبش معماری پایدار با وجود جنبش های متریالیستی نهضت مدرن از بین نرفت و در اواخر قرن آمیزه جالبی از طراحی ساختمان را که به عنوان بوم شناسی فنی و بوم شناسی سرد شناخته شد. به وجود آورد . ساختمانهایی که براساس معماری پایدار طراحی شده اند ،برخلاف ساختمان های ثابت و قدیم، انعطاف پذیر و تاحدی سیال بودند،به طوریپیشینه معماری پایدار

اسلاید 114:

اسلاید 115:

اسلاید 116: 1-صرفه جوئی در انرژی 2-مسائل جهانی زیست محیطی 3-بهینه کردن پروسه تولید مصالح 4-بهره گیری از اصول معماری محلی 5-استفاده از فضای سبز برای کمک به حفاظت محیط زیستموضوعات مطرح در معماری سبز

اسلاید 117:

اسلاید 118:

اسلاید 119: معماري سبز برخاسته از معماري پايدار و توسعه پايدار مي باشد که اين نيز ناشي از نياز انسان امروز در مقابل پيامدهاي سوء جهان صنعتي ومصرفي عصر حاضر است . معماري و فن آوري ميتوانند از يکديگر ياد بگيرند.  معماري هاي تک با منطق خشک توليد کلان واستفاده بي مهابا از تکنولوژي و تلفيق با کارکردگرائي شديد منجر به محيط هاي خنثي و بي مصرف شد حساسيت در برابر چنين وضعيتي روابط گسترده تر،از جمله ساخت مکان ،مصرف انرژي ،شهر سازي و آگاهي زيست را بوجود آورد بطوريکه امروزه اکوتک(تلفيق طبيعت با تکنولوژي) را در مقابل هاي تک قرار داده استمعماري پايدار

اسلاید 120: دستور العمل اجرائي معماري سبز :1-در مناطق توسعه يافته ساخت و ساز کنيد 2-پروژه و نقشه هاي چند منظوره طراحي کنيد 3-دسترسي به حمل و نقل عمومي ، مسيرهاي عبور دوچرخهو دسترسي پياده به خدمات اساسي براحتي فراهم باشد4-ساختمانهاي قديمي را بازسازي کنيد 5-ساختمان ها را با توجه به حداقل رساندن فشردگي محيطي مستقر سازيد ومناطق دست نخورده را حفظ کنيد 6-از گياهان بومي و اقليمي با توجه به ويژگيهاي آنها بهره برداري گردد

اسلاید 121: 1- استفاده از آن مواد شيميائي که لايه ازن را از بين ميبرند در تجهيزات مکانيکي و عايق ها اجتناب کنيد 2-از مصالح ساختماني بدست آمده از محل استفاده کنيد3-از مصالح ساختماني زائد يا فرآورده هائي که از مواد قابل برگشت به چرخه طبيعت بدست آمده استفاده کنيد4-فرآورده هاي چوبي را از جنگل هاي کنترل شده تهيه نمائيد5-از مواد داراي گازهاي آلوده کننده اجتناب کنيد6- از وسايل تاسيساتي با کارائي بالا استفاده کنيد و بهره گيرنده از انرژي هاي طبيعي استفاده کنيد.

اسلاید 122:

اسلاید 123:

اسلاید 124:

اسلاید 125:

اسلاید 126: تاریخچه کاربرد بامهای سبز بامهای سبز مدرن که از سیستم لایه های پیش ساخته تشکیل می شوند بالنسبه پدیده ای نو می باشند . این نوع بامها در دهه 1960 در آلمان توسعه و به بسیاری از کشورهای اروپا گسترش یافتند . براساس برآوردهای موجود امروزه حدود 10 درصد از کل بامهای آلمان بام سبز می باشند . ایالات متحده نیز بامهای سبز قابل توجهی دارد اما تعداد آنها به اندازه اروپا نیست.

اسلاید 127: بام سبز چیست یک بام سبز بامی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک یا با محیط کشت روینده پوشانده می شود. بامی که بر روی سطح آن گیاهان رشد می کنند . تنوع گیاهی چنین ساختاری می تواند از بام پوشیده از چمن مصنوعی تا باغ بامی باشد که با گیاهان مورد استفاده در طراحی منظر پوشیده شده است سبز پوش کردن بام نیازمند گیاهانی است که بدقت انتخاب شده اند تا در برابر محیط خشن و بی روح محیط پشت بام در شرایط

اسلاید 128: کم / بی آبی – عوامل اقلیمی – یخ زدگی – نسیم دریا و خشکی و غیره مقاومت کنند. بام سبز یا باغ پشت بام اوج تلفیق اجرا با محیط است

اسلاید 129: 6 اصلی که باید رعایت شود تا یک بنا به عنوان نمونه ای از یک معماری پایدار طبقه بندی شود عبارت است از :

اسلاید 130: اصل اول : حفاظت از انرژیهر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد .

اسلاید 131: اصل دوم : کار با اقلیم . بنا باید طوری طراحی شود که با اقلم و منابع انرژی موجود در محل احداث هماهنگی داشته باشدشهرهای یونانی همچون «پیرنه» مکان شهر را به گونه ای تغییر دادند که از ورود سیل به شهر جلوگیری شود ، و شبکه ای مستطیل شکل با خیابانهای شرقی ـ غربی  را احداث نمودند که به ساختمان ها اجازه جهت گیری به سمت جنوب و استفاده از نور مطلوب خورشید را می داد.

اسلاید 132: اصول سوم : کاهش استفاده از منابع جدید هر ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل برساند و   در پایان عمر مفید خود ، منبعی برای ایجاد سازه های دیگر بوجود بیاورد . . صومعه سانتا الباس که در سالهای 1077 و 1115 میلادی بازسازی گردیده ، از آجرهای خرابه های یک ساختمان رومی در نزدیکی خود استفاده نمود.

اسلاید 133: در معماری پایدار برآورده شدن نیازهای روحی و جسمی ساکنان از اهمیت خاصی برخوردار است.اصل چهارم :براوردن نياز ساكنانتمام ساختمان ها توسط انسان ها ساخته می شوند اما در بعضی از سازه ها حقیقت حضور انسان محترم شمرده می شود، در حالی که در برخی دیگر تلاش برای رد ابعاد انسانی در فرآیند ساخت مشاهده می شود.

اسلاید 134: معمار استرالیایی گلن مورکات این جمله عجیب را بیان می کند که: ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس  کند. این گفته یک ویژگی از تعامل میان ساختمان و سایت آن را در خود دارد که برای فرآیند سبز امری ضروری است و البته دارای ویژگی های گسترده تری نیز می باشداصل پنجم :هماهنگي با ساختاربنا باید باملایمت در زمین ساختگاه خود قرار بگیرد و با محیط اطراف سنخیت داشته باشد.

اسلاید 135: تفسیری صریح تر از این گفته چنین است که نـمی توان هر ساختمان را از درون سایت ساخته شده در آن خارج نمود و شرایط قبل از ایجاد ساختمان را دوباره در سایت احیا کرد. این نوع ارتباط با سایت در سکونتگاههای سنتی اعراب بادیه نشین دیده می شودچادر با طنابهای بلند در جای خود نگهداری و تیرهای چوبی بسیار اندکی در آن بکار گرفته می شدنمایشگاههای مختلف و دیگر فعالیت های فرهنگی نیازی مستمر به سازه های موقت وجود دارد. این قبیل سازه ها اغلب، شکل چادر بادیه نشینان را بخود می گیرد

اسلاید 136: اصل ششم: کل گراییتمامی اصول معماري پايدار، نیازمند مشارکت در روندی کل گرا برای ساخت محیط مصنوع هستند. یافتن ساختمان هایی که تمام اصول معماری سبز را خود داشته باشند کار ساده ای نیست. چرا که معماری سبز هنوز بطور کامل شناخته نشده استبراي رسيدن به شهر پايدار و معماري پايدار بايد به مولفه‌‏هايي كه معماران در معماري‌‏هاي ايراني چه پيش از اسلام و چه پس از اسلام توجه كرده است بها بدهيم كه نمونه‌‏هاي اين آثار از در بيستون, پاسارگاد يا شهر مدائن قابل تامل هستند.

اسلاید 137: معماری سنگ و هماهنگی با طبیعت چوب, گل خام یا پخته و سنگ مصالح ساختمانی اصلی هستند که از آغاز پیدایش تمدن به کار رفته اند. این مصالح وقتی پیر میشوند نجابت بیشتری میابند و با طبیعت در می آمیزند, وقتی هم که زوال میابند وقاری شکوهمند پیدا می کنند.همانگونه که پیری مصالح طبیعی را نجیب میکنند مصالح مصنوعی را پست می سازند. این مساله نگران کننده است که آیا معماری امروز و فردا همچون معماری گذشته جسورانه و ماندگار خواهد بود, یا نه.

اسلاید 138: - رنتزو پیانو نورمن فاستر- سانتیاگوکالاتراوا- ریچارد راجرز- برنارد لاسوس- اینگن هوون- اوردیک کالن- نیکلاس گریشماو- ایتسوکو هاسه گاوامعمارانی که آثار شاخص در معماری پایدار دارند :

اسلاید 139: نظرات کلی در مورد طراحی پایدار ازچهار معمار معروف : کن یانگ : طراحی پایدار را می توان نوعی از طراحی قلمداد کرد که در طول حیات چرخه خویش با سیستم های اکولوژیکی کره زمین هماهنگی کامل دارند.نورمن فاستر: طراحی پایدار یعنی حداکثر کارایی با حداقل ابزار.در اکولوژی ،دقیقا مصداق همان ضرب المثل که می گویند((کمتر، بیشتر است )). طراحی پایدار یعنی استفاده ی ایده آل از ابزار معماری جهت صرفه جویی در انرژی به جای استفاده از سیستم های مکانیکی زائد که جهان را به سوی گرمتر شدن هدایت می نمایند. فاستر، برج میلنیومیانگ،برج EDITT

اسلاید 140: ريچارد راجرز:طراحي پايدار نوعي طراحي است که قصد دارد به نياز هاي امروز بدون آسيب رساندن به منابع نسل هاي آينده پاسخ دهد.نکات کليدي در اين طراحي ،انرژي مصرفي کم،انعطاف پذيري بالا و راندمان بالادر استفاده از منابع مي باشد.يان کاپليکي:اصلي ترين نکته در طراحي پايدار انتخاب مصالح و نوع عملکرد يک ساختمان در حال ساخت است.ساختمانها بايد تا 80 درصد و يا بيشتر در تامين انرژي مورد نيازشان خودکفا باشند. توماس هرتزوگ: پايداري مي تواند به عنوان يکي از کليدي ترين جنبه ها در حرفه ي ما در نظر گرفته شود. چون50درصد از انرژي در اروپا در بخش ساختمان مصرف مي شود.در اين مقوله وظيفه معماري بسيار مهم مي باشد.کاپليکيکاپليکيتوماس هرتزوگ

اسلاید 141: معرفي نمونه هاي معماري پايدار:CybertenturEgg پروژه ي سايپرتنشي را به عنوان يكي ازجاذبه هاي شهربمبئي مي توان نام برد که به طور يقين پس از تکميل همچون جواهري در منطقه مرکزي شهر خواهد درخشيد نقش شيشه ها در زيباتر کردن و جذب بيشتر براي رساندن نور و روشنايي به اين ساختمان مي باشد به طوري که طول زياد اين تخم مرغ باعث استفاده بيشتر و کسب بهتر نور خورشيد مي گردد.شکل تخم مرغي آن باعث کاهش 10 تا 20 درصدي از فضاي زمين گرديده است اين ساختمان که داراي 13 طبقه ي اداري و همچنين يک طبقه همکف مي باشد ساختماني فوق مدرن به شمار مي آيد .

اسلاید 142: خانه مسکونی در دازایفوطراحی این خانه مسکونی  به شیوه ایست که منظره های طبیعی چشم نوازی فراهم می نمايد و نور را به زندگی ساکنان آن وارد می کند.در اینجا ارزش فضا بیش از عملکرد و کارایی روی این مسئله متمرکز می شود که: چگونه طبیعت را به ساکنان این خانه هدیه کنیم؟این هدف به وسیله ترکیب فضاها با منظر ها، نور و باد حاصل شده است

اسلاید 143: دو جعبهسفید روی یک شیب قرار گرفته اند که با هم اختلاف سطح دارند.آن دو رو به سوی تپه های دازایفو می باشند.در نما هر یک از آنها مستقل از دیگری است. نقش جعبهپایینی این است که نماهای دور دست را به طور افقی قطع  کند وتغییرات گوناگون طبیعت را به نمایش بگذارد

اسلاید 144: در قسمت بالاي اين ساختمان باغي بسيار زيبا قرار خواهد گرفت مي تواند از اتلاف انرژي و گرماي خورشيد جلوگيري نمايد وجود توربين بادي که به توليد برق ساختمان کمک مي کند از ديگر فناوري هاي به کار گرفته در اين ساختمان است همچنين سيستم تصفيه آب در داخل ساختمان که آب را پس از استفاده بازيابي و تصفيه مي کند و آن را جهت آبياري و ديگر موارد مورد مصرف قرار مي دهد که به ميزان لازم در مصرف آب صرفه جويي گردد.اين طرح که نمونه اي براي توسعه پايدار است طبق برنامه ريزي هاي انجام شده در سال 2010 ميلادي تکميل و افتتاح مي شود.

اسلاید 145: برج اكو شهري عمودي در ميان شهر افقي تصور کنيد قرار است در ساختماني که هرگز اجباري براي ترک آنجا نخواهيد داشت زندگي کنيد آيا اين امر شدني است و اين رويا به تحقق خواهد پيوست؟برج مرتفع اکو در لندن شايد بتواند اين رويا رابه حقيقت تبديل کند .اين برج که برنامه ريزي و طراحي آن است طرحي جامع در ارتفاع بالا و داراي 100 هزار واحد مسکوني و شامل 500 طبقه مي باشد که به راستي مي توان گفت اين ساختمان خود حکم يک شهر عمودي را دارد اين طرح نمونه اي از توسعه پايدار در شهر مي باشد که بدون لطمه وارد کردن و صدمه زدن به ساختار تاريخي شهر،آثار باستاني باعث ايجاد معماري مدرن و توسعه ي شهري مي شود

اسلاید 146: آب و زباله زايد خانواده ها در داخل خود برج بازيابي خواهد شد آب تازه از ابرها در نوک برج جمع آوري و پس از تصفيه در تصفيه خانه برج به مصرف ساکنين خواهد رسيد،طبق طرح و نقشه ي برج يک باغ بسيار زيبا و عالي در طبقه ي 457 ساخته خواهد شد و نيز دانشگاه برج در طبقه 425 ناحيه ي آتش نشاني در طبقه ي 419 و در آخرتالار شهرداري در طبقه 250 ساخته خواهد شد. از مزيت هاي وجود حفره هاي متعدد رساندن نور و روشنايي طبيعي به قسمت مياني ساختمان مي باشد تعدادي از اين دايره هاي تو خالي روي برج پارکي براي ساکنين برج همانند يک پارک عادي روي زمين ايجاد مي کنند.

اسلاید 147: دادگاه های بوردو-ریچارد راجرزقبل از اینکه هوا وارد اتاق های دادگاه شود از روی یک استخر آب می گذرد و مرطوب و خنک می شود هوای سالن از فراز استخر و همچنین از خنکای آبهای زیر زمینی که از طریق دستگاه تهویه به چرخش در می آید تامین میشود.

اسلاید 148: دادگاه های بوردو-ریچارد راجرزدادگاه مرکزی شهر بوردو دارای اصولی برای تهویه مطبوع و طبیعی در آب و هوای گرم اروپایی است ، به طوریکه نیاز به چرخش هوای تازه در اتاق های دادگاه در طراحی و شکل بنا تاثیر گذاشته است.کارکرد و ظاهر آنها مانند وست هاوس می باشد که هوا و نور از پایین و گرمای اندکی از طرق نورگیر وارد میشود ، گرمای خورشید که از بالای بنا جذب میشود (تاثیرات لایه ای ) را افزایش می دهد و تحرک کافی هوا را در ساختمان ایجاد می کند.

اسلاید 149: بانک تجارت-فرانکفورت آلمان-1997-نورمن فاستر

اسلاید 150: Hummingen ، دانمارک ، کن کیوبا توجه به اینکه این خانه در اقلیم سرد دانمارک ساخته شده است برای استفاده از انرژی گرمایی عمق زمین در زیرزمین ساخته شده است و بخشی از حرارت لازم جهت گرمایش بنا توسط نور خورشید و گرمای ناشی از آن به ساختمان هدایت می شود. سازه این ساختمان بسیار مقاوم است و از سقف آن استفاده های مختلفی می شود . این سقف به گونه ای عایق بندی شئه که آب باران و رطوبت به فضای داخلی نفوذ نمی کند. در بخش خارجی بنا از سنگ های طبیعی و در فضای داخلی از چوب به عنوان مصالح طبیعی استفاده شده است . نورگیرهای سقفی علاوه بر تامین نور و حرارت کافی در فضای داخلی امکان دیدن آسمان را نیز فراهم می کند و این در تضاد باظاهر خانه که تداعی کننده یک فضای سرد و تاریک می باشد.

اسلاید 151: بانک تجارت-فرانکفورت آلمان-1997-نورمن فاستر

اسلاید 152: ساختمان اداره مالیات داخلی ناتینگهام_ریچارد راجرزطراحی ساختمان اصلی اداری در کنار جاده با کارکردهای اجتماعی و وسایل ارتباطی قرار گرفت که به وسیله ی یک دیوار دوجداره ی شیشه ای با عرض یک متر از آلودگی و سرو صدا محافظت می شود در این دیوار پنجره هایی برای تهویه ی هوا تعبیه شده اند بین دو ساختمان یک حیاط چشم نواز که شبیه یک دره عمیق و سراشیب است قرار دارد . دو ساختمان با پلهایی به هم مرتبط می شود این حیاط فقط یک منظره ی بصری برای ساختمان نیست بلکه یک منطقه محدود با هوایی یک نواخت بوجود می آورد که هوای خارجی را که قبلا در تهویه ی ساختمان استفاده شده است تصفیه می کند . درختان حیاط هوا را پاک می کنند سایه ایجاد می کنند و دریافت گرما را از خورشید کاهش می دهند.

اسلاید 153: ساختمانهاي باريک و کم عرض اجازه ي دسترسي به پنجره هاي بيشتري را مي دهند و نياز به نور پردازي مصنوعي را کاهش مي دهند.در داخل ساختمان هوايي که از طريق پنجره ها وارد مي شود مي تواند بدون استفاده از پنکه هاي مکانيکي و با شکل دادن سقف به صورت آيروديناميکي و يا با مرتبط کردن طبقات به يک فضاي بزرگتر يا يک حياط مرکزي به گردش در آيد.هنگامي که هواي داخلي فضاي مياني گرم ميشود (تاثيرات لايه اي ) هوا را به سمت بالا مي کشد و در همين زمان هواي کهنه (مصرف شده ) را مکش مي کند.

اسلاید 154: اين ساختمان داراي يک پوسته ي مثلثي شيشه اي براي عايق دار شدن و هم يک سقف بتني بدون پوشش است که انرژي سرمايي را درطول شب جذب و در طول روز آنرا مصرف ميکنند که نياز به خنک کننده را در طول روز کاهش مي دهد ايده پوسته ي شيشه اي دوجداره مي تواند محصور کننده ي ساختمان در لايه اي از هوا باشد که پنجره ها در پوسته داخلي نصب مي شود تا به روزني شفاف باز شوند و از آنجا هواي مصرف شده در خانه بوسيله تاثيرات لايه اي بيرون کشيده مي شود و بوسيله باد از سطوح خارجي ساختمان دور مي شود در تابستان اين روزن مي تواند براي افزايش جريان هوا تا حد امکان باز شود. در زمستان سيستم بسته مي شود تا باعث افزايش ايزولاسيون و جذب گرما شود. ساختمان لويدز

اسلاید 155: دادگاه مرکزي شهر بوردو داراي اصولي براي تهويه مطبوع و طبيعي در آب و هواي گرم اروپايي است ، به طوريکه نياز به چرخش هواي تازه در اتاق هاي دادگاه در طراحي و شکل بنا تاثير گذاشته است.کارکرد و ظاهر آنها مانند وست هاوس مي باشد که هوا و نور از پايين و گرماي اندکي از طرق نورگير وارد ميشود ، گرماي خورشيد که از بالاي بنا جذب ميشود (تاثيرات لايه اي ) را افزايش مي دهد و تحرک کافي هوا را در ساختمان ايجاد مي کند. قبل از اينکه هوا وارد اتاق هاي دادگاه شود از روي يک استخر آب مي گذرد و مرطوب و خنک مي شود هواي سالن از فراز استخر و همچنين از خنکاي آبهاي زير زميني که از طريق دستگاه تهويه به چرخش در مي آيد تامين ميشود. دادگاه بوردو

اسلاید 156: بام باغ ضرورت معماري پايدارپيشينه ي بام سبز از هزاران سال پيش در تمدن بين النهرين و در باغ هاي معلق بابل گزارش شده است اولين بام سبز گزارش شده در تاريخ بشري باغ معلق بابل است که به دستور بخت النصر براي همسرش آمتيس ساخته شده بود.تعريف بام باغ:بام سبز که بام گياهي و بام زيستي نيز ناميده مي شود يک سيستم سبک وزن مهندسي ساز است که رشد گياه را در بام ميسر ساخته و در عين حال بام را محافظت ميکند.بام سبز يک اختراع جديد نيست بلکه يک تکنيک متعارف سنتي است ولي تفاوت بين بام سبز جديد و سنتي مربوط به اهداف و مواد به کار رفته در اين دو نوع بام مي شود،در گذشته هدف اصلي از بام سبز استفاده از چمن به عنوان عايق و حذف لايه ي آب بندي بوده است ، اما امروزه بام سبز اساسا با هدف سلامتي زيست محيطي ،اقتصادي و در رابطه با بهبود مديريت اصلاح فاضلاب در شهر و توجه به مسائل زيست شناسي است .

اسلاید 157: بيشتر بام ها بايد هر 15 تا 20 سال تعويض شوند ولي بام سبز در آلمان تا 40 سال به تعويض نياز ندارند در واقع بام سبز به نوعي از بام محافظت مي کند.حتي مي توان از بام براي توليد غذا استفاده کرد يک هتل در ونکور کانادا سبزيجات خود را روي بام پرورش مي دهد و توانسته 30000 دلار در سال صرفه جويي کند ،بام سبز 75 درصد از بارش 1 اينچي باران را دريافت مي کند ،عايق صوتي است و 25 درصد از انرژي سرمايشي را در تابستان کاهش مي دهد.مزايا بام سبز

اسلاید 158: نصب توربين براي ساختمانها در انگليستازه ترين نمونه ي نوآوري ها در زمينه ي معماري پايدار استقرار يک توربين عظيم بادي بر فراز يک ساختمان مسکوني 11 طبقه در جنوب لندن است. اين توربين که بر روي پشت بام قرار دارد به شبکه ي برق ملي متصل مي شود . اين توربين بعد از يک دوره ي 13 ماهه تحقيق و بررسي نصب شده است . انگليس پيش از اين براي استفاده از انرژي خورشيدي در ساختمانها مهارت لازم را بدست آورده اما در مورد انرژي بادي هنوز در مراحل اوليه قرار دارد اين اولين نمونه از توربين است که روي ساختمان مسکوني کار گذاشته شده است . تکنولوژي به کار رفته در اين توربين صدا و لرزش را به هنگام کار به حداقل ميرساند.اين توربين 6 تا 12 هزار کيلو وات برق در سال توليد ميکند اين مقدار براي تامين انرژي لازم براي 4 آپارتمان در اين منطقه از لندن کافي است.

اسلاید 159: کاربرد انرژي خورشيدي در ساختمانبکارگيري طراحي معماري خورشيدي که تشابه بسياري با معماري سنتي کشورمان دارد نيازهاي گرمايي و سرمايي ساختمانها به حداقل مي رسد. بر اين اساس براي کاهش انرژي مورد نياز يک ساختمان مي بايست طراحي آن مطابق با اقليم آن منطقه باشد.دليل عمده عدم استقبال اقشار مختلف مردم از استفاده از انرژي خورشيدي در منازل،ارزاني حامل هاي انرژي در ايران مي باشد،در صورتي که با وضعيت کنوني انرژي،ضرورت اجراي طرحهاي خورشيدي امري اجتناب نا پذير است.

اسلاید 160: ذکر اين نکته ضروري است که استفاده از انرژي خورشيدي بدون توجه به طراحي اقليمي ساختمان نه تنها به صرفه نبوده بلکه هزينه هاي اضافي نيز در بر خواهد داشت.تامين نياز حرارتي ساختمان ها با استفاده از خورشيد به دو طريق غير فعال Passive) ( و فعال (Active (قابل دسترسي است.در صورتي که بنا استاندارد طراحي شده باشد از سيستم پسيو وبراي کاربرد مناسب مي بايست طوري جهت گيري شود که يکي از ديوارهاي اصلي وبسياري از پنجره ها روبه جنوب باشد.استفاده از مصالح با ذخيره گرمايي بالا مناسب است . انرژي خورشيدي در ساختمان به طرق مختلف ذيل صورت ميگردد:تامين آب گرم مصرفي ،تامين گرماي مورد نياز ،تامين سرماي مورد نياز ، تامين روشنايي .

اسلاید 161: آشيانه اي متخلخلاين سازه غول پيکر براساس قوانين حاکم بر طبيعت طراحي شده است در راستاي آموختن مسائلي چون انعطاف پذيري،قابليت سازگار شدن با محيط ،صرفه جويي انرژي و.. از طبيعت کشف و نتيجتا ساخت نمونه اي سازه جديد شده است.برج بيونيک به گونه اي طراحي شده است که تمام قسمت هاي آن الهام گرفته از طبيعت باشد چرا که طراحان آن اعتقاد داشتند،طبيعت پاسخ تمام مشکلات را در خود دارد.اولين و مهمترين نکته مقاومت اين برج 1228 متري مقاومت آن در برابر زلزله و باد است.اين مسئله در برج بيونيک با ساخت پي هايي مانند ريشه درختان حل شده ريشه هاي شناور شده در خاک درخت اين سازه بي نظم را قادر مي کند تا نيرو را به صورت متلاشي و خرد شده به زمين منتقل کند با توجه به اين نکنه که پي هاي افقي براي مقاوم سازي برج ها با ارتفاع بيش از 500متر مناسب نيستند طرح خود را بر روي فونداسيوني ريشه مانند مستقر کردند.قسمت فوقاني اين بنا قابليت نوسان،توانايي ايستادگي در مقابل باد ها و طوفان هاي سنگين را دارد البته اين نوسان آنقدر آرام صورت مي گيرد که براي ساکنان محسوس نيست .

اسلاید 162: اما اين تنها شکل ظاهي آوند نيست که اين طرح از آن استفاده شده است.سيستم سازه اي آوندي در قسمت هاي مختلف برج ديده مي شود . عملکرد همه 92 ستون برقرار کننده ارتباط عمودي اين برج توسط سيستم آوندي تعريف شده اند . تهويه برج بيونيک با الهام از آشيانه پرندگان صورت مي گيرد، پوسته خارجي اين برج همانند اين آشيانه ها در عين استحکام متخلخل است.اين پوسته اجازه مي دهد نور و هوا به صورت کنترل شده داخل فضا شوند و يک سيستم تهويه مطبوع طبيعي در فضاي داخلي بوجود آيد .اين سيستم اجازه مي دهد با وجود امکان پذيرنبودن باز کردن پنجره ها به دليل وجود بازشوهايي در پوسته آلومينيومي خارجي بنا،هواي تازه وارد فضا شود.و از مزيت هاي آن اسکان حين اجرا مي باشد. طراحان و مهندسان اين پروژه مي گويند به محض اتمام طبقه اول امکان ساکن شدن ميسر مي باشد و اين يعني 15 سال قبل از اتمام کامل ساخت برج بيوتيک .

اسلاید 163: پروژه وينسنت در پاريس در حال احداث مي باشدساختمان هايي با سبک معماري متضاد با هواي مه آلود پاريس است.solar drop يکي از اين ساختمانهاست که با ساختاربيضي شکل بر روي خطوط متروکه راه آهن احداث شده است.نماي اين ساختمان از250 مترمربع صفحات فتوولتائيک و همچنين چمن پوشانده شده است. صفحات فتوولتائيک که قابليت نورزايي دارند انرژي خورشيد را به خود جذب مي کنند، همچنين از دي اکسيد تيتانيوم براي روکش داخلي ساختمان استفاده شده است،با نصب سيستم پي وي و برق محل فراهم آمده است،تابش اشعه فرابنفش نيز بر روي ذرات معلق در هوا باعث کاهش آلودگي محيط ساختمان مي گردد.قسمت هاي اصلي اين ساختمان را فضاهاي عمومي،حياط مرکزي و تالاب طبيعي تشکيل مي دهد که به سبک مدرني در کنار هم قرار گرفته اند، اين معماري زيبا و جديد محيط دلنشيني را پديدآورده است.پروژه وينسنت

اسلاید 164: برج باد،ساختمان ديگر اين پروژه است که با شکل مارپيچي و با نماي شيشه اي و چمن در همجواري ساختمان سولاردارپ قد برافراشته است،علت نامگذاري اين ساختمان که برج باد شهرت يافته است،تعبيه محور عمودي توربينهاي بادي در ساختمان است که بادهاي شهر را به سوي خود جذب مي کند،در ساخت اين بناي زيبا به وفور شاهد بهره گيري از تکنولوژي هاي جديد هستيم بطوريکه 20 درصد انرژي توسط اين ساختمان بازيابي مي شود.برج باد

اسلاید 165: گرماي بدن صدها هزارفردي که هرروزه ازايستگاه مرکزي استکهلم عبور مي کنند ، برايتامين گرماي ساختمان اداري جديدي در نزديکاين ايستگاه،استفاده خواهد شد.مدير اين پروژه گفت:جمعيت بسيار زيادي از ايستگاه مرکزيعبور مي کنند،ما قصد داريم بخشي از گرمايي که اين افراد توليد مي کنند در کمک به تامين گرماي يک ساختمانجديد مهار کنيم . روزانه حدود 250 هزار نفر براي استفاده از مترو ، قطار زيرزميني و يا مراجعه به فروشگاههاي اين ايستگاه در آن رفت و آمد دارند . همه مردم گرما توليد مي کنند و در حقيقت خلاصي يافتن از اين گرما بسيار دشوار است.قصد ما اين است به جاي باز کردن پنجره ها و هدر دادن تمام اين گرما،آن را به وسيله تهويه مهار کنيم.گرماي بدن مي تواند آب را گرم کند اما در عوض مي توان آن را ازطريق لوله هايي به يک ساختمان اداري جديد انتقال داد.استفاده از اين فناوري هزينه هاي گرمايشي را در ساختمان تا 20%کاهش مي دهدگرماي بدن انسان،راهکار جديد تامين انرژي گرمايي در ساختمانها

اسلاید 166: نماي جنوبي اين ساختمان،قوسي شکل و از نماي شمالي به صورت کروي ديده مي شود.از جمله امتيازات قوسي شکل بودن ساختمان،کاهش استفاده از مصالح ساختماني حدود 30%مي باشد. بکار گيري فضاي سبز در داخل ساختمان و همچنين ايجاد سه پارکينگ بزرگ مي باشد،فضاي سبز اين مجتمع موجب تفکيک محيط هاي بازرگاني،مسکوني و بازارچه هاي خرده فروشي مي شود.بلندي ارتفاع آن است که باعث جذب نورخورشيد شده و انرژي حرارتي از اين طريق تامين مي شود.

اسلاید 167: طراحي اين ساختمان طوري است که بزرگترين آرايش خورشيدي جهان را در سقف خود به کار گرفته است که تامين کننده تمامي انرژي مورد نياز ساختمان مي باشد.در اين طرح هيچ نيروي اضافي به غير از آنچه که خود ساختمان توليد مي کند مصرف نمي شود.

اسلاید 168: چترخورشیدی،ونیس،کالیفرنیاخانه ای دوطبقه با 1790 فوت مربع (166 مترمربع) مساحت که 65 درصد نوساز و 35 درصد بازسازی ساختمانی مربوط به سال 1923 است.

اسلاید 169: ، زوج معمار که صاحبان خانه نیز می باشند، خانه چتری 1953Paul Rudolph را به عنوان منبع الهام خود برای احیا سایبانهای خورشیدی، استفاده کرده اند.

اسلاید 170: هشتاد و نه پانل خورشیدی پوسته ساختمان را از گرمای شدید محافظت می کنند. درحالیکه همین پانل ها با جذب و تبدیل نور خورشید به انرژی مورد استفاده، 95 درصد از برق مورد نیاز خانه را فراهم می آورند

اسلاید 171: مرکز یادگیری محیطی Warren Skaaren، پناهگاه Westcave، Dripping Springs، تگزاس Jackson & McElhaneyمعماران، این مرکز را به عنوان یک کتاب درسی سه بعدی  برای شرح انواع علوم طبیعی و بوم شناسی، آشنایی بازدیدکنندگان جوان با مفاهیمی چون بقاء انرژی و محافظت از کیفیات هوا، آب و خاک و نیز چارچوبی برای قیاس مابین سیستم ها و مصالح ساختمانی و چگونگی تقلید و مدلسازی از سیستم های طبیعی در نظر گرفته اند.

اسلاید 172: در این طرح که جنبه اموزشی قوی دارد، یک سیستم چمع و تصفیه آب باران، کیفیت و چرخه آب را به نمایش می گذارد، کودهای آلی بدست آمده  از توالت ها، چرخه مواد را در طبیعت نشان می دهند و جهت ساختمان، یک ایستگاه هواشناسی، فن های تهویه و بازشوهای قابل تنظیم، بیانگر جریان هوا و کیفیت هوای داخلی می باشند. دیوارهای سنگی و قسمتی از کف مجموعه، فسیل هایی از سنگهای رسوبی را در معرض دید علاقمندان قرار داده اند و سیستم های انرژی پایدار نظیر فتوولتائیک ها، پمپهای انرژی زمین گرمایی، نور روز، عایقهای وسیع، هواکش ها و روشناییهای کارا در ساختمان بکار رفته اند

اسلاید 173: اين برج ترکيبي از 127 آپارتمان مسکوني،اداري و تجاري ،گلخانه و يک کتابخانه است.طراحان نشان داده اند که ساختمان مي تواند به صورت يک ماشين محيط زيستي مستقلي در نظر گرفته شود و پروژه برج زنده تجربه اي در اين زمينه است.گلخانه اي که در همه طبقات اين برج تداوم دارد با استفاده از فنون کشاورزي پيشرفته صنعتي مي تواند مقدار زيادي سبزي و ميوه توليد کند و همچنين آب بازيافت شده از فاضلاب و باران را به کار گيرد.برج زنده در شهر رن فرانسه

اسلاید 174: حجمهاي سازه اي به دليل ذخيره حرارت و برودت در ايجاد تعادل حرارتي نقش مهمي ايفا مي کنند.30 طبقه ي ا ين ساختمان که به صورت فضاي پيوسته ي مارپيچ طراحي شده،نوعي دودکش براي هواي گرم ناشي از شرايط گلخانه اي ساختمان به وجود مي آورد.در بالاي برج دو ملخ مولد برق از نيروي باد قرار دارد که با استفاده از هواي گرم بالاي برج حدود 300 کيلووات برق توليد مي کنند.بخش ديگري از نيروي برق مورد نياز ساختمان به وسيله پانلهاي خورشيدي تامين مي شود.

اسلاید 175: در اين پروژه که داستانهاي علمي-تخيلي را تداعي مي کند از مفهوم باغهاي معلق بابل استفاده شده و برج سمبلي از هندويسم است.در اين برج 7 لايه روي هم قرار گرفته فضاي مسکوني وجود دارد و باغهاي معلق آن با کابلهايي به هم متصل شده اند.بزرگترين واحد مسکوني به وسعت 4500 مترمربع روي بام قرار گرفته است . يک باند فرود هليکوپترو يک باغ اختصاصي را نيز شامل مي شود.در اين برج،طبيعت و گل و گياه به عنوان عناصر اصلي نماي بنا به کار گرفته شده اند و حضور طبيعت با مفاهيم فلسفي اصلي پروژه گره خورده است.برج مسکوني در بمبئي

اسلاید 176: پاويون هلنددر طبقات اين ساختمان 6 نوع مختلف از تلفيق طبيعت و معماري ديده مي شود در طبقه همکف تپه هاي ماسه اي منظره ي خاصي را بوجود آورده اند در طبقه بالا تر منظره ي گلخانه براي نمايشتاثير مثبت صنعت کشاورزي و شکل دهي به طبيعت طراحي شده است در طبقه دوم محفظه هاي بزرگي که در آن ريشه ي درختان طبقه بالا تر جا داده شده است قرار دارد طبقه سوم تداعي کننده ي منظره ي جنگل است و در آن تنه ي درختان تنومندي که ريشه در طبقه ي زيرين دارد ديده مي شود .

اسلاید 177: در طبقه ي چهارم منظره ي باراني با يک سالن سمعي بصري که در آن ديواري از آب حکم پرده نمايش را دارد قرار گرفته است در طبقه ي پنجم مولد هاي برق به شکل آسياب هاي آبي هلند با جزيره اي شناور که روي آن چمن کاري شده است براي مهمانان مخصوص قرار دارد .

اسلاید 178: بانک آلمان اين برج 50 طبقه 300 متر ارتفاع و 100هزار متر مربع زيربنا دارد.در سطوح مختلف برج باغهاي معلق وسيعي قراردارد.در تهويه اين برج از حرکت طبيعي جريان باد گرم به سوي بالا و حالت گلخانه اي استفاده شده است مصالح و سيستم هاي بکار رفته در بنا کاملا سازگار با ضوابط مورد حمايت از محيط زيست هستند .نورمن فاستر

اسلاید 179: برج الطاقه, برج انرژي خاورميانهاين طرح در مقايسه با بنا هاي سنتي مصرف انرژي را حدود 60 درصد کاهش مي دهد و بقيه ي نيازها با استفاده از انرژي هاي تجديد شوند خورشيد ،باد ،خاک و آب تامين مي شود در نتيجه بنا به هيچ وجه باعث اشاعه ي گازco2 نمي شود برج انرژي يک سازه ي مدرن 60 طبقه است فناوري تهويه ي آن براساس بادگير هاي سنتي عربي است جريان باد از بالاي ساختمان به پايين و درون بنا هدايت مي شود ساختار ويژه اين بادگيرها امکان مي دهد که مستقل از جهت باد عمل کند و جريان هوا به وسيله ي تبخير آب،پاک و خنک هم مي شود انرژي باد به عنوان ابزار مستقيم تهويه ي ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و ديگر به سيستم مکانيکي کشنده ي هوا نيازي نيست .نماي دو جداره اي که سراسر بنا را مي پوشاند هواي تصفيه نشده را وارد سيستمي مي کند که صرفا با استفاده از باد و گرما بخش حرارتي کار مي کند شيشه هاي دو جداره حفاظت بهينه ي حرارتي را تضمين و امکان حد اکثر بهره برداري از نور روز و استفاده از چشم اندازها را فراهم مي کند يک سپر خورشيدي جديد فضا هاي داخلي را در مقابل تابش مستقيم حفظ مي کند اين سپر بخشي از محيط دايره را به وسعت 60 درجه پوشش مي دهد و همراه با خورشيد در اطراف برج مي چرخد اين پرده ي خورشيدي مجهز به فتوولتائيک انرژي الکتريکي نيز توليد مي کند .

اسلاید 180: با استفاده ازداکت هاي زميني و واحد هاي آبي تبادل حرارتي که در بستر دريا نصب شده است کل هواي تازه ي ورودي پيشاپيش سرد مي شود و از 40 تا 50 درجه ي سانتيگراد به 27 درجه مي رسد داخل بنا 3 دستگاه خنک کننده ي دفعي با قدرت 3/1مگا بايت با استفاده از خنک کننده ي خورشيدي دما را باز هم کاهش مي دهند و به 18 درجه ي سانتيگراد مي رساند . اين برج بقيه ي انرژي مورد نياز خود را به روش باز توليد تامين مي کند در نوک برج يک توربين با نيروي باد انرژي توليد مي کند انرژي مازاد ساختمان در فرايند الکتروليز آب دريا را به هيدروژن تبديل مي کند اين انرژي در مخازن ذخيره مي شود انرژي ذخيره شده به اين شيوه به وسيله ي سلولهاي سوخت آزاد مي شود.در کل اين فرايند بدون هيچ گونه آلودگي برق، آب و حرارت توليد مي شود.

اسلاید 181: ساختمان آکادمي علوم در طراحي اين پروژه از اصول معماري پايدار به ميزان قابل توجه اي استفاده شده است تهويه ي مطبوع به صورت طبيعي است و همه ي مصالح با طبيعت سازگار است آب فاضلاب و باران بازيافت مي شوند و از انرژي هاي جايگزين طبيعي نيز بهره برداري مي شود.

اسلاید 182: کالا تراوا نردباني به سوي خورشيد ازويژگي طرح اين برج پيچ و تابي است که در حين بالا رفتن به خود مي گيرد . هر طبقه حدودا،2 درجه چرخش خواهد داشت البته با ملاحظه کردن وضعيت طبقه پايين خود،بنابراين تمام ساختمان داراي چرخشي بي عيب به نظرخواهد رسيد . و به طور کلي ساختمان از پايين به طرف بالا 270 درجه خواهد چرخيد. مساحت قسمت باريک برج در فضاي داخلي 8550 متر خواهد بود.

اسلاید 183: در تابستان ،آتريم به طور طبيعي از طريق بام تهويه مي شود و هواي تازه به وسيله مدخلهايي در کف اتاق ها وارد فضاي آنها مي شود.پس مانده ي انرژي هواي دفع شده،با استفاده از يک دستگاه بازيافت گرما استخراج و براي گرم کردن هواي تازه ورودي استفاده مي شود.در اين بنا امکان صرفه جويي انرژي به ميزان 30 درصد بيشتر از ساختمان هاي مشابه فراهم شده است.آسايشگاه و مرکز سالمندان ، اتريش

اسلاید 184: 1-کوچک بیندیشیدخانه های کوچک می تواند زیبا و دنج و گرم باشد درحالی که خانه های بزرگ مقداربسیار زیادی گرما و انرژی را تلف می کنند و به اجبار بایستی از سوخت های فسیلی برای گرم کردن آن استفاده شود و در نهایت آلودگی های ناشی از مصرف سوخت های فسیلی که به هوا وارد می شود معضلات و تخریب های زیست محیطی را نیز در بر دارد .همچنینش خانه های بزرگ مصالح زیادی رامصرف می کنند که نتایج و اثرات سوء خاص خود را به محیط زیست دارند.یک خانه باید در اندازه و سایزی طراحی شود کخ مورد نیاز و مصرف ساکنین باشد .این خانه باطراحی بسیار دقیق و دیدگاهی طبیعت گرایانه نیازهای یک خانواده را متناسب با قرن 21 برآورده خواهد ساخت

اسلاید 185: 2-گرمایش ساختمان با آفتاب هیچ چیز برای سلامتی جسم و ذهن انسان موثرتر ازاستفاده ازگرماو نور خورشید نیست.درطراحی گرچه تعبیه و جانمایی مناسب بازشوها و سطوح نورگیر به نظر کمی مشکل می آید اما در عمل نتیجه طراحی صحیح آن بسیار رضایت بخش می باشد.یک طراحی خوب برای استفاده از نوردر خانه ، به گونه ایست که علاوه بر این که گرمای لازم رابرای فضای داخلی تامین کند نورکافی را نیز وارد اتاق کند.تنها دراین صورت زمانی که خورشید غروب می کند گرمای جذب شده در اتاق باقی می ماند و به فضای داخلی پس داده می شود و آنراگرم می نماید .دراین رابطه قطعا مصالح خاصی میتواند انرژی راجذب و در خود حفظ ناماید و سپس در زمان مناسب آن را به فضا برگرداند.

اسلاید 186: 3-راحتی و آسایش خود را حفظ کنیدهمان طور که گفته شد طراحی مناسب بر مبنای استفاده ازانرژی طبیعی خورشید هم نور ،هم گرما و هم آسایش را برای ساکنین یک خانه تضمین می نماید.از انرژی دیگری که می توان در گرمایش و سرمایش فضا و بالطبع آسایش انسان موثر باشد ،استفاده از انرژی زمین است .برای استفاده از این نوع انرژی میتوان به راحتی حدود شش فوت حفر کرده وارد عمق زمین شد. در آن نقطه خواهید دید که تغییرات حرارتی بیش از چند درجه حرارت حدود (55-50 فارنهایت ) ممکن است برای زندگی عادی سرد باشد ولی بااین روش میتوان حرارت خوبی را در فضای داخلی فراهم کرد رایشتاک-برلین-آلمان-1999-نورمن فاستر

اسلاید 187: 2-گرمایش ساختمان با آفتاب آنچه در این ذخیره سازی مهم است عایق بندی مناسب در ساختمان است که می توان از سنگ های آتشفشانی فشرده برای این منظور استفاده بهینه کرد. سنگ های آتشفشانی فشرده (طبیعی ) گرما رادردرون خود حفظ می نمایند و در واقع نوعی جاذب طبیعی محسئب می شوند. برای اجرای این عایق بندی می توان آ«را ازبیرون فضا شروع کرد یا فقط از داخل فضا انجام داد . خانه های سنگی گرمای زیادی را ازدست می دهند . بنابراین طراحی استفاده از نور خورشید برای کنترل اینگونه خانه ها الزامی است . بنابراین ملاحظه می شود که استفاده صحیح از مواد و مصالح در حفظ انرژی بسیار موثر است.

اسلاید 188: 3-راحتی و آسایش خود را حفظ کنیدبنابراین برای استفاده از انرژی گرمایی زمین باید زیر آن کاملا خالی از هوا باشد ، تا فضا گرمای زمین راجذب کند .درخانه های سنتی اقلیم سرد ایران نیز به همین دلیل خانه ها در عمق زمین پی افکنده شده اند .نورمن فاستر بخشی از گرمایش گنبد رایشتاک در آلمان را با استفاده از انرژی گرمایی زمین تامین کرده است .

اسلاید 189: ساختمان پارلمانی رایشتاگ معماران : فاستر و شرکا

اسلاید 190:

اسلاید 191: نور و دید طبیعی شفافیت و دمکراسی شفافیت و دسترسی آسان درفضای داخل صرفه جوئی در انرژی

اسلاید 192: 4-استفاده از انرژی های قابل بازیافت راه های بسیار زیادی از قبیل استفاده از انرژی های پاک مانند انرژی خورشید ،انرژی باد ، انرژی آب و .... برای تولید برق و الکتریسیته و صرفه جویی در مصرف انرژی های فسیلی وجود دارد .اگر از انرژی های پاک جهت تولید الکتریسیته استفاده شود باید دقت بیشتری در طرز استفاده از برق تولید شده به دلیل محدود بودن آن اعمال کرد . به عنوان مثال چنانچه نیروی برق از منابع طبیعی یا توربین ها فراهم شود بایستی هزینه ابزاری را هم که بوسیله الکتریسیته کار میکنند محاسبه نمود.و یا به عنوان مثال ماشین لباسشویی ازمقدار الکتریسیته ای استفاده میکند که مقدار هزینه آن کمتر از مبلغ پودر لباسشویی و هزینه مصرف آب خواهد بود .لامپ های مهتابی از جمله استانداردهایی هستند که کمتریت الکتریسیته را مصرف می کنند . در ساختمانها باید از وسایل حرارتی و نوری که با وصل شدن به پریز و مصرف برق کار میکنند تا حد امکان اجتناب شود .

اسلاید 193: 4-استفاده از انرژی های قابل بازیافت درمصرف انرژی باید حداکثر صرفه جویی را اعمال نمود . تکنولوژی کنونی قادر است که نور را با کلیدهای نزدیک به در با ریموت کنترل های نوری و همچنین حسگرهای صدا قابل کنترل است . به عنوان مثال پیش نهاد می شود که در حکاک ، نور تحت کنترل به درجات مختلف و در نزدیک وان دردسترس حمام گیرنده باشد و یا سیستمی که با ورود فرد ، چراغ روشن و باخروجش خاموش شود ، به کار گرفته شود .نکته دیگر که باید بدان توجه کرد تاثیر لامپهای مصرفی بر محیط زیست است که باید برای ارگانیسم گیاهان و موجودات زنده در محیط بی ضرر باشد .

اسلاید 194: 5-ذخیره کردن آب

اسلاید 195: 6-استفاده از مصالح بومیطبیعت مصالح فوق العاده ای دارد که برای ساختن بنا می توان از آن استفاده نمود ،زیرا حمل و نقل این مواد و مصالح آسان تر است و به پرداخت هزینه کمتری نیز نیاز دارد.استفاده از این نوع مصالح حداقل ضرر های اقتصادی و زیست محیطی را دارایت . و نکته قابل توجه این است که بعضی از منابع طبیعی مورد استفاده مانند درخت و نی و... قابل ترمیم و دوباره سازی می باشند و برخی دیگر نیز به وفور قابل دسترسی هستند مانند سنگ و شن و ماسه که استفاده از آنها به دلیل زیبایی طبیعی که دارند از یکنواختی و تصنعی بودن بنا می کاهد و به نوعی معماری را با طبیعت نزدیک و همساز می کند.

اسلاید 196: ماسولهاز ديگر نمونه های برجستهً معماری سبز وپايدار مي توان به ساختار شهری وروستايی بعضی از مناطق که در گذشته براساس شرايط اقليمی در اقصی نقاط ايران به وجود آمده اند نام بردمانند روستاهای ابرو،درکه،کندوان،ميمند، ماسوله و.... .ماسوله به عنوان يک نمونه ازپايداری درمعماری :

اسلاید 197: بافت شهریدرماسوله نيز مانند ساير شهرهايي که در منطقه اي کوهستاني واقع شده اند بافت شهري به صورت پله کاني ومطبق مي باشد .به دليل بارندگي بسيار زياد ورطوبت بيش از حد در ماسوله فرم بنا در اين عمدتا  در جهت مقابله با اين دو عامل شکل گرفته است.

اسلاید 198: ماسوله در فصل تابستان وزمستانماسوله زمستانهاي بسيار سرد وتابستانهاي معتدل دارد.در عين حال آفتاب تابستاني آن سوزنده است.

اسلاید 199: مصالح مصالح استفاده شده‌درقسمتهاي مختلف بنا متفاوت وترکيبي از سنگ خشت وچوب است که همگي بوم آورد(محلي) است

اسلاید 200: بازشوها انواع پنجره هاي چوبي يک بريه -دوبريه - سه بريه در معماري ماسوله

اسلاید 201: 6-استفاده از مصالح بومیدر واقع استفاده از منابع طبیعی که با محیط اطراف کاملا در هماهنگی است آرامش را به فرد منتقل می کند.از مصالح بسیار جذاب دیگر سنگ های صخره ایست که می توان هم به عناصر تزئینی فضای داخلی و هم برای ساختن دیوار سنگی و ستون خانه که فضای فوق العاده ای را با تداعی طبیعت و قدرت به انسان منتقل می کند ، و همین طور در سنگ فرش بیرون خانه از آن استفاده کرد . دیوارهای سنگی می توانند مقدار بسیار زیادی از انرژی گرمایی را حفظ و ذخیره سازی کنند . می توان با ترکیب روغن گیاهی و مواد معدنی پوشش نازکی به دیوار ها داد تا رنگ های طبیعی از آن به چشم بخورد.

اسلاید 202: 6-استفاده از مصالح بومیاز دیگر مصالح بومی و فراوان شن و ماسه است .مایه و شن یه صورت فشرده برای مصارفی در پی و سازه به کار برده می شود. خشت از مصالح بومی دیگر است . خشتی که 30 -20 % گل رس و ماسه دارد برای اجرای پروژه بسیار مناسب می باشد .استفاده از خشت در بسیاری از قسمت های ساختمان کاربرد درونی و بیرونی دارد . خانه ای که کف اتاق آن از خشت پوشانده شود و بارنگ خاکی رنگ زده شود بسیار زیبا خواهد بود . می توان از خشت های خام و پخته برای کف پوش استفاده کرد که هم استحکام و زیبایی دارد و هم موافق باطبیعت است

اسلاید 203: 6-استفاده از مصالح بومیحیوانات خانگی نیز از آفتاب گرفتن بر سطوح خشتی و گلی بیشتر لذت می برند تابرسطوح پلی پروپلین و شیمیایی. کاه گل از مصالح بومی دیگر است . استفاده ار کاه گل علاوه بر پوشش می تواند انتخابی تزئینی باشد خصوصا که بارنگ های طبیعی قرمز، سیاه و سفید بسیار زیبا و جذاب خواهد بود .یکی دیگر از مصالح قابل بهره برداری نی است که می توان برای دیوارها ار آن استفاده نمود که هم سرعت ساخت دیوار تسریع می شود و هم احساس خوبی به بیننده منتقل می کند . البته درهنگام ساخت دیوار ها با نی نفوذ رطوبت را از درز بین نی ها باید در نظر گرفت . بدین منظور کلاف های بسیار محکمی برای بستن نی ها بکار برده می شود که نفوذ رطوبت را به حداقل می رساند . در قسمت بیرونی ساختمان از عایق های خشک برای جلوگیری از نفوذ رطوبت استفاده می شود تا دیوار نی خشک نگاه داشته شود . اما رطوبت داخل خانه به هر حال برنی ها نفوذ خواهد کرد ،مگر اینکه منطقه خشک باشد .

اسلاید 204: 6-استفاده از مصالح بومیدر استفاده از دیوارهای گلی و خشتی و یا از جنس نی به سلامتی محیط و انسان نیز باید توجه شود تا مشکلاتی مثل ناراحتی تنفسی یا پوسیدگی دیوار و غیره پیش نیاید .آخرین مصالح طبیعی چوب است ، چوب پر کاربرد ترین مصالح در ساختمان است . چوب ، برای قسمت هایی که طراحی تزئینی احتیاج دارد،سقف ،در و پنجره ، کف و... می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

اسلاید 205: 7-استفاده از مصالح طبیعیشرایط تعویض هوا و تهویه ، درجه حرارت ،نفوذ صداهای خارجی ، فضای کلی ، و غیره همه این شرایط ارتیاط شما رابا خانه تان تحت تاثیر قرار میدهد. بسیاری از این فاکتورها شمارااز نظر جسمی و بسیاری از نظر روانی تحت تاثیر قرار می دهد. بهتر است از بسیاری از خطراتی که در خانه می تواند تهدیدمان کند آگاه باشیم . کیفیت هوادر خانه از اهمیت زیادی برخوردار است که بادرنظر گرفتن آلودگی هوا باید هوای داخل خانه تمیز و مطبوع و پاک باشد.بنابراین استفاده از وسایلی که هوای داخل خانه را تازه و پاک نگاه می دارد الزامی است . از راه های طبیعی تازه کردن هوا استفاده از حصیر به عنوان فیلتری است که هر چند از چند گاهی باید نمناک شود . روش دیگر استفاده از دیوارهای چوبی است . در این روش قسمتی از دیوار بیرون یا داخل بایستی چوبی طراحی شود و در عین حال ،با هوای بیرون ارتباط داشته باشد و پس از تمیز کردن هوا آنرا به فضای داخلی منتقل نماید.

اسلاید 206: 7-استفاده از مصالح طبیعیبنابراین برای داشتن بهترین منظره ،سالم ترین فضا و راحت ترین مکان،خانه ای با مصالح طبیعی مانن چوب ، سنگ ،بامبو،شیشه ، کاهگل، خشت، ماسه و قیر های طبیعی ، نظیر کتان ، پشم و غیره که می توانند در قسمت های مختلف های ساختمان مورئ استفاده قرار گیرند پیشنهاد می گردد.این مصالح در کنار مسایل پر اهمیت دیگر مانند هوای پاک ،عدم وجود آلودگی های صوتی و ... می توانند بر حس فرد در خانه تاثیر بگذارند . صداهای مزاحم میتواند تهدید ی بر سلامتی فرد باشد .نور و رنگ از شرایط مهم اثرگذار بر احساس ما هستند . میخواهیم درخانه مان حال و هوای مورد نیازمان را بسته به نوع حالت روحی مان باتغییر نور تجربه کنیم ، گاهی کم نوری را نیاز داریم و گاهی به نور زیاد احتیاج داریم .سعی کنید از نورروز درخانه بیشترین استفاده راببرید

اسلاید 207: 8-حفظ جنگل های طبیعی در طی سالها خانه سازی ، جنگل ها تعداد زیادی درخت را از دست داده اند . بنابراین رعایت کردن زمان بهرهبرداری از چوب جنگل ها و اکوسیستم این مناطق الزامی است.بهترین روش برای استفاده از چوب درختان در ساختمان به عنوان مصالح طبیعی ،استفاده از درختان مرده ویا درختانی است که دوره رسد کوتاه دارند. روش دیگر استفاده از نی، بامبو ، صخره و... است و دیگر اینکه می توان به جای استفاده از سقف های چوبی از سقف های گنبدی استفاده نمود و هم به جنگل ها آسیب کمتری می رساند.بااین روش ها تا حدود زیادی در مصرف چوب صرفه می شود.

اسلاید 208: 9-استفاده از مصالح قابل بازیافتارزش مواد و مصالح قابل تجدید به این دلیل است که از خرید مجدد یک چیز مشابه اجتناب می شود .

اسلاید 209: 10-بادوام بسازیدازخصوصیات معماری پایدار دوام آنهاست . اگر ساختمانی بسازیم که کم دوام باشد در واقع با شاختن آن وقت و انرژی خود را تلف کرده ایم.بنابراین باید برای بناهای قدیمی مان از لحاظ قدمت و دوام ،ارزش قائل شویم . حتی گاهی مشاهده می شود مصالح ارزان دراین ساختمانها استفاده شده ولی خود ساختمان همچنان پایدار و بادوام و پابرجاست.نکته دیگر توجه به مسایلی چون خانواده ،فرزندان، فرهنگ ،اقتصاد و ...است که یاعث تغییر در بنا می گردد که بایستی در طراحی مبنای تفکر پایداری بدان توجه شود.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید